Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Graag hoor ik even jullie mening over de volgende situatie. Wij gaan een warmtepomp laten plaatsen in onze woning. Er zijn geen radiatoren meer aanwezig in de woning. De begane grond is volledig voorzien van vloerverwarming met een verdeler. De hele begane grond zal 1 zone worden. De thermostaat komt in de woonkamer te hangen. De eerste verdieping krijgt ook een eigen verdeler en daarop komen 5 zones te zitten. Dat zijn 3 slaapkamers, 1 overloop en 1 badkamer. Nu willen wij daarvoor een Evohome systeem op installeren om zowel mee te kunnen verwarmen als koelen. Nu kom ik op het volgende uit:

Begane grond:
1x - Honeywell Home Evohome single zone pakket - AAN/UIT met WiFi (modulerend hoeft niet?) - ATP921R3100
1 x - Honeywell elektrische bediening 2-wegregelafsluiter Zone regeling- YVC8615AG1100

Eerste verdieping:
1x - HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar - draadloos
1x - Honeywell Home RF-module HRA80
16x - Honeywell Home MT4-230-NC thermische servomotor
5x - Honeywell Round draadloze thermostaat - zonder RF-module (volgens mij kunnen deze ook koelen?)
2x - Honeywell Home Evohome bridge - BDR91T RF (voor verwarmen en koelen)

Klopt dit zo naar jullie idee? Of mis ik wat? Ik zouden jullie andere keuzes maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

...

[ Voor 98% gewijzigd door fmb op 10-06-2021 16:11 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Sunri5e schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:45:
Graag hoor ik even jullie mening over de volgende situatie. Wij gaan een warmtepomp laten plaatsen in onze woning. Er zijn geen radiatoren meer aanwezig in de woning. De begane grond is volledig voorzien van vloerverwarming met een verdeler. De hele begane grond zal 1 zone worden. De thermostaat komt in de woonkamer te hangen. De eerste verdieping krijgt ook een eigen verdeler en daarop komen 5 zones te zitten. Dat zijn 3 slaapkamers, 1 overloop en 1 badkamer. Nu willen wij daarvoor een Evohome systeem op installeren om zowel mee te kunnen verwarmen als koelen. Nu kom ik op het volgende uit:

Begane grond:
1x - Honeywell Home Evohome single zone pakket - AAN/UIT met WiFi (modulerend hoeft niet?) - ATP921R3100
1 x - Honeywell elektrische bediening 2-wegregelafsluiter Zone regeling- YVC8615AG1100

Eerste verdieping:
1x - HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar - draadloos
1x - Honeywell Home RF-module HRA80
16x - Honeywell Home MT4-230-NC thermische servomotor
5x - Honeywell Round draadloze thermostaat - zonder RF-module (volgens mij kunnen deze ook koelen?)
2x - Honeywell Home Evohome bridge - BDR91T RF (voor verwarmen en koelen)

Klopt dit zo naar jullie idee? Of mis ik wat? Ik zouden jullie andere keuzes maken?
Aan/uit is inderdaad goed, dus de BDR91T is prima (let wel op dat het echt de BDR91T is, ook wel aangeduid als BDR91T1004).

Wat zit er in dat single zone pakket? Die ken ik niet, zit daar niet al een module bij om de ketel aan te sturen?

Als servomotor had ik deze besteld, werken ook gewoon goed. Waren iets goedkoper en ik dacht dat ze iets zuiniger zijn in stroomverbruik: https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Had je dit topic trouwens gevonden?
Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guske
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-02 09:33
Berste Tweakers,

Voor het eerst dat ik ook een een stukje schrijf. Ik vond het kopje van dit topic wel passend?

Ik wil graag het volgende probleem bij jullie neerleggen, want ik denk dat het veel inzicht zou kunnen geven in de werking van het Evohome systeem. Zeker nu steeds meer mensen een warmtepomp aanschaffen denk ik dat het onderwerp van belang zou kunnen zijn.

Installatie:
Intergas Extreme 36 CV
Intergas Xtend 5 kW warmtepomp hybride
Parallel buffervat (50L) met secundaire (Grundfos 2A) pomp
Evohome zone regeling (11 jaar oud model zonder updates) opentherm.
Raspberry met temperatuur van :
- Warmtepomp aanvoertemperatuur
- CV retour
- Aanvoertemperatuur naar buffervat
- Retourtemperatuur van buffervat
- Gemengde retour buffervat en cv = retour warmtepomp

Mijn vraag betreft het gedrag van de Evohome zoneregeling; de lay-out is als volgt:
3 zones zijn nog actief in de zoneregeling en hebben dus nog HR92 te weten:
- Slaapkamer 1 1 x HR92 + DT92A thermostaat
- Slaapkamer 2 1 x HR92 + DT92A thermostaat
- Woonkamer 4 x HR92 + Evohome Touch (als temp sensor ingesteld)
Alle andere ruimten (wc, bijkeuken, entree, badkamer) hebben Danfoss Aveo thermostaatknoppen op de radiatoren. Deze zones maken geen deel meer uit van de zoneregeling omdat ik daar geen warmtevraag van wil hebben. Zij liften gewoon mee. Deze Danfoss Aveo knoppen lijken beter te werken met lage aanvoer temperatuur, ik vermoed dat het nieuwe ontwerp grotere slagen op het ventiel maakt en meer flow toestaat.
De woonkamer staat vast op 20,5 C 24/7 (geen koude klachten in het volgende verhaal)
Slaapkamer 1 en 2 verwarmen van 21:00 tot 23:30 naar 17 C. De rest van de dag staan ze op 13C en is er geen warmtevraag.

Nu is mij het volgende opgevallen.
Met alleen warmtevraag van de woonkamer ontstaat er een aanvoer temperatuur van bijvoorbeeld 41 C de retour is dan maar 28 C en de flow, die verzorgt wordt door de secundaire pomp, is laag 0,2 m3/uur (3,3 L/min).(buitentemperatuur 7C) De ruimten waar de Danfoss knoppen zijn geïnstalleerd zijn op temperatuur en staan bijna dicht. De rest van de flow gaat door het buffervat, dat dan dus lekker warm wordt. Het gekke is nu dat de 4 HR92 in de woonkamer nauwelijks open gaan (te zien in het menu op de display item 10 kraanstand). Op die manier ontstaat er mijns inziens een te hoge aanvoertemperatuur en te weinig flow door de radiatoren waardoor de retour laag is. Gevolg is een lage COP van de Xtend.

Nu heb ik 3 van de 4 HR92 van de woonkamer afgemeld en deze radiatoren vol open staan. De overblijvende HR92 zorgt dan voor warmtevraag en de Evohome Touch werkt dan bijna als kamerthermostaat. In deze situatie krijg ik een lagere aanvoertemperatuur van ongeveer 35 C de retour gaat naar 30 C en de flow rond de 0,7 m3/h (12 L/min). De COP gaat meteen flink omhoog. Dit is verwacht want een lagere aanvoertemperatuur en kleinere dT hogere flow.
Nu is dit niet de meest elegante oplossing maar wel verhelderend en het werkt wel. Ik kan de radiatoren die nu vol open staan nog limiteren naar bijvoorbeeld 21 C met gewone radiator knoppen.

Nou zou ik de Evohome Touch kunnen vervangen door de nieuwe variant; maar ik krijg geen informatie los of dit wat zou uitmaken. En ze zijn niet direct goedkoop.
Andere mogelijkheid is de hele zone-regeling de deur uit en een de Intergas comfort Touch thermostaat installeren. Alleen ben ik bang dat ik dan de twee slaapkamers niet meer warm krijg.
Laatste mogelijkheid die ik nog zie is de Xtend op een WAR regeling te zetten maar daar krijg ik ook gemengde signalen over.

Het beste zou zijn als de HR92 gewoon helemaal/verder open gingen bij warmtevraag. Ik vermoed dat dit gedrag stamt uit het CV tijdperk en nog niet is aangepast aan andere manieren van verwarmen.(ook de Hr92 die ik heb zijn uit 2013). Instelling van de kraanslag heeft hier geen invloed op. Ook heb ik geprobeerd met de zone als vloerverwarming aanmerken, wat ook niets verandert. De radiatoren zijn/waren waterzijdig ingeregeld. Spelen met de voorinstelling haalt niets uit de limiet in de flow komt duidelijk van de HR92

Dus samenvattend :
Waarom stuurt de zoneregeling de HR92 niet verder open maar kiest voor een hogere aanvoertemperatuur?

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vraagje, wat is je definitie van helemaal open?

Want in de % warmtevraag in je evohome thermostaat is bij een HR de klep positie.

zie hieronder voorbeeld van een HR91 (60 is dicht 65 open)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcvEFE04SYkE1RbbznlQJE54N5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YF3xIcILv8X1HtlyRsfQsn0V.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Forain op 09-12-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guske
Wat betreft de klepstand kan ik deze alleen maar op een HR zelf zien door in het menu te gaan kijken. Wat ik wel duidelijk zie, aan de secundaire pomp, is dat de HR92 zo ver dicht gaan dat de flow sterk terugloopt en vervolgens loopt de aanvoertemperatuur op om de woonkamer op temperatuur te houden. Waar het mij nu om gaat is een grotere flow door de radiatoren te creëren met een lagere dT. Voorlopig is mijn conclusie dat, in ieder geval het oude model van de Evohome ( ATC928G2000 ),
niet echt geschikt lijkt om op lage temperatuur te verwarmen.
Ik draai inmiddels al een aantal dagen zonder dat de HR92 in de woonkamer op de radiatoren gemonteerd zijn. Dit levert een veel lagere aanvoertemperatuur op. Alleen nu is het de kunst om de andere kamers ook voldoende warm te krijgen. Dit probeer ik nu door de voorinstelling van de radiatoren in de woonkamer iets te sluiten, zodat niet al het water door de woonkamer gaat.

Weet iemand misschien of andere zoneregelingen hier anders mee omgaan?

[ Voor 119% gewijzigd door Guske op 10-12-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilco19
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 21:11
bij mijn weten zit je probleem in de open-therm aansturing. Had deze in het begin ook, heb toen contact gehad met Evohome, die adviseerde gelijk om ipv van openthermm, naar aan-uit te gaan. Dit in combinatie met de BDR91T. Ik heb hier een document van. alleen weet ik niet hoe ik deze kan delen. Komt van Honeywell.
Zij adviseren ook 2 schakelingen per uur van een half uur.

Dit geeft aanzienlijk minder problemen, pieken in de temperatuur en in comfort

Ik ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guske
Aha. Bedankt voor de reactie. Dit idee begon ik ook al te krijgen.
Inmiddels gebruik ik de Evohome als gewone (modulerende) kamerthermostaat en heb ik de zoneregeling uitgeschakeld. Mijn aanvoer temperatuur is gezakt naar 32C bij een buitentemperatuur van 7C en COP van 4 naar 6. Dat is nogal een dramatisch resultaat. Door waterzijdig inregelen heb ik het ook voor elkaar gekregen dat de andere ruimten voldoende warm worden. Dat betekent wel dat ik de temperaturen constant moet houden voor voldoende comfort. Nu staat de wp rustig voor zich uit te pruttelen met maar een paar start stops per 24 uur. Volgende stap wordt de montage van een Intergas Comfort touch thermostaat. De Evohome mag dan nog de instellingen in de diverse ruimten beheren; maar niet meer de aansturing van de wp/cv.
Hopelijk komt er nog wat kouder weer om deze methode nog eens goed aan de tand te voelen.
Pagina: 1