Nieuw netwerk in woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07-2024
Beste,

Een vraag voor een collega van me.
Momenteel heeft zij een Telenet modem staan beneden in de kelder waar alle nodige bekabeling binnenkomt.
De wifi van deze modem is niet bruikbaar aangezien het bereik zelfs op gelijkvloers niet voldoende is.
Momenteel gebruiken ze dan ook een systeem van Devolo (powerline adapters) die in verscheidene ruimtes staan en daar voor wifi zorgen. Dit systeem werkt echter ook niet echt goed en regelmatig valt het wifi signaal weg.
Aangezien ze nu ook nog een wifi verbinding buiten nodig hebben wil ze overschakelen op een nieuw systeem.
Op elke verdieping is momenteel een utp kabel voorzien zodat er volgens mij best gewerkt kan worden met access points? Ook naar het poolhouse ligt een utp kabel om ook daar een access point kunnen te plaatsen. Het is daar voornamelijk te doen om de robotstofzuiger van het zwembad die constant een wifi verbinding nodig heeft. Het moet gewoon een degelijk netwerk zijn zonder veel extra mogelijkheden.
In huis zijn drie kinderen met de nodige gsm's, tablets, spelconsoles en dergelijke.
Ze zoekt dus liefst iets dat simpel op te zetten is zonder veel poespas.

Ik dacht zelf aan 3 Ubiquiti access points met natuurlijk een switch met Poe. De lite of de LR access points?
Hebben deze constant een controller nodig die draait op een raspberry of dergelijke? Of kunnen deze gewoon eenmaal ingesteld worden via de cloud en thats it? Zoals gezegd moet er niets constant gemonitord worden. ook gastenaccounts enz zijn niet nodig. Hebben ze nu ook allemaal niet.

Wat raden jullie eventueel aan in dit geval?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Klinkt als een plan, met een bekabelde backbone ben je in 1 keer van het wifi-geneuzel af.

En die cloudkey heb je niet nodig. 1 keer instellen is prima, tenzij je van stat-hoarding houd.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Je moet wel minstens 1 keer een cloud-key aansluiten. Dit kan op allerlei manieren: fysieke cloud-key, software op laptop of raspberry, cloud hosted, etc.
De unifi AP's hebben geen GUI waar je ze mee kan instellen. Zodra die eerste "provisioning" is gedaan, kan je de cloud-key afsluiten/weggooien, maar dat ben je het beheer ook kwijt en zal je hem opnieuw moeten starten bij een configuratie-wijziging oid. Volgens mij updaten de AP's ook niet zonder een controller (weet ik niet zeker).

Mijn mening: die AP's zijn ontworpen met een bereikbare controller in mind, ga niet besparen op een cloud-key van een paar tientjes (desnoods neem je een online cloudkey voor een paar euro per maand).

[ Voor 17% gewijzigd door g1n0 op 07-06-2021 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat zijn de eisen?
Ze zoekt dus liefst iets dat simpel op te zetten is zonder veel poespas.
Ik zou verwachten dat ze iets zoekt dat stabiel werkt...?

In je overzicht mis ik nog een buiten accesspoint. Beheer loopt via een controller, naast instellingen wijzigen wil je ook je accesspoints periodiek bijwerken, al is het alleen voor security updates. Gastennetwerk is een fluitje van een cent om in te stellen. Misschien vinden ze het de moeite waard? Dat ze het nu niet hebben zegt uiteraard niets over of ze zich bewust zijn van de voordelen. Al stil gestaan bij andere merken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Ik zou vooral iets installeren wat ze zelf kan installeren en beheren en stabiel is. Als dat een unifi is, prima keuze! Als ze dat niet snapt, dan zou ik voor iets simpelers gaan. Reden hiervoor is vooral dat de unifi van tegenwoordig imho niet de unifi van vroeger is. Ik lees veel apple, dhcp, firmware problemen. Het is dus iets waar je, momenteel, aan blijft pielen. De eigenaar moet dus weten hoe je firmwares moet updaten, advanced settings moet aanpassen etc. Niet erg, wel iets om rekening mee te houden

Wat levert de provider? Een simpele maar stabiele setup (die ze gewoon met de phone kan beheren) is een deco m4 bekabeld aansluiten. 3 goede accesspoints voor 100 euro :)
Alleen een buiten ap is een probleem, dat kent de deco reeks niet. Kan het overdekt staan in het poolhouse?

Als je iets geavenceerd wilt gaan, maar niet direct de "complexiteit" van een unifi setup, zou ik de aruba instan on reeks overwegen. Heb er geen persoonlijke ervaring mee maar wel erg veel positieve dingen over gelezen + ze lijken ook een outdoor model te hebben :)

Zoals ik het lees is de HP Instant ON een beetje de "silver bullet wifi" wat unifi 5 jaar geleden was. Een stabiel netwerk voor een nette prijs maar wel met advanced tweaking mogelijkheden.

Klap je hem meteen door naar een Wifi 6 :)
pricewatch: HPE Instant On AP22 (RW)

Of de wifi 5 reeks:
Outdoor AP:
pricewatch: Aruba Instant On AP17 Outdoor

Indoor AP:
pricewatch: Aruba Instant On AP11 (RW)

Aruba switch:
pricewatch: Aruba Instant On 1930 8G 2SFP Switch

[ Voor 81% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 08:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Ik dacht aan ubiquiti maar sta natuurlijk open voor andere merken. Het moet idd zo simpel en stabiel mogelijk zijn zonder meer. Zij hebben zelf nul kennis er van, weten niet wat een access Point is dus zeker aangaande meer geavanceerde instellingen enz is absoluut niet nodig. Dus de tp link deco M4 valt ook te bekijken dan. De AP buiten kan inderdaad droog staan in het poolhouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
Kan je niet gewoon een router neerzetten in woonkamer, en van daaruit 2, een ap? Dan zet je die Telenet box in bridge modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
99ruud99 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:22:
Kan je niet gewoon een router neerzetten in woonkamer, en van daaruit 2, een ap? Dan zet je die Telenet box in bridge modus.
Waarom? Wat voegt die router toe?
Gewoon die telenet laten staan in router mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
dan heb je dus een router die zend vanuit de kelder, ik neem aan dwars door een betonnen vloer heen ?
Als je dan nog eens niet recht boven de kelder staat kan het zomaar ineens 1 a 2 meter door beton heen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
Even om duidelijkheid te scheppen. Het wifi signaal van de Telenet modem zal uitgeschakeld worden en de AP's hangen dan allemaal bekabeld via een switch aan de Telenet modem. Dit omdat het wifi signaal van de Telenet modem niet bruikbaar is. Dit signaal kan nog net ontvangen worden in de keuken en dat is het. In de rest van de woning is de ontvangst zeer slecht en op de eerste verdieping is er al helemaal niets ontvangst hiermee. Buiten is pas recent voorzien en daar is dus bijgevolg nu ook zo goed als geen ontvangst.

De tp link deco M4 is een mesh systeem maar deze kunnen toch wel allemaal bedraad aangesloten worden? Of werkt de onderlinge communicatie alleen via wifi?

[ Voor 13% gewijzigd door Vow op 07-06-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
99ruud99 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:27:
dan heb je dus een router die zend vanuit de kelder, ik neem aan dwars door een betonnen vloer heen ?
Als je dan nog eens niet recht boven de kelder staat kan het zomaar ineens 1 a 2 meter door beton heen zijn...
Een router routeert en zend niets uit, dat doet een accesspoint

@Vow als de eigenaar er niets van weet zou ik ze liever iets minder goede wifi (maar nog goed genoeg) adviseren dan een setup waar jij kan opdraven als er iets stuk gaat (wat nogal eens kan gebeuren)

Een tplink deco m4 of een linksys velop bijvoorbeeld. De velop kan dan dual band want je hebt het mesh stukje niet nodig (want bekabeld). Voordeel van de velop tov de deco is dat die dfs kan. Velo kost 179 voor 3 nodes

Nadeel van de velop vind ik dat ze in serie gezet moeten worden ipv dat ze op 1 switch mogen uitkomen zoals de deco
https://www.linksys.com/e...rticle/?articleNum=217442

Hebben bijna alle mesh setjes behalve de deco, echt gaar

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
@laurens0619 idd dat is ook mijn idee eerlijk gezegd. Gewoon een degelijke wifi overal in huis en buiten zoeken we. Dus vandaar het idee van de access Points op elke verdieping en eentje buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:43:
[...]

Een tplink deco m4 of een linksys velop bijvoorbeeld. De velop kan dan dual band want je hebt het mesh stukje niet nodig (want bekabeld). Voordeel van de velop tov de deco is dat die dfs kan. Velo kost 179 voor 3 nodes

Nadeel van de velop vind ik dat ze in serie gezet moeten worden ipv dat ze op 1 switch mogen uitkomen zoals de deco
https://www.linksys.com/e...rticle/?articleNum=217442

Hebben bijna alle mesh setjes behalve de deco, echt gaar
Dan zal de velop al afvallen want de utp kabels zijn allemaal getrokken naar 1 centraal punt waar de switch staat. Dat nog veranderen is niet zo simpel vrees ik. Zit er veel verschil in snelheid tss beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Vow dat is lastig te zeggen
Zonder dfs zitten al je accesspoints op hetzelfde kanaal, of dat impact heeft…
Je kunt het vergelijken met het verschil aan bandbreedte wat je hebt of je met 1 of 2 clients op een ap zit. Hoe meer clients hoe meer je het moet delen.
Dus ja met unieke kanalen heb je meer bandbreedte ter beschikking.
Dus het hangt er helemaal vanaf hoeveel clients je hebt en hoeveel data ze verbruiken en of ze dit tegelijk doen. (En hoeveel overlap de accesspoints hebben)
Voor normaal gebruik zou ik mij niet teveel zorgen maken

De reden is dat ook al heb je in de 5ghz veel unieke kanalen, zonder dfs heb je 36-48. Als je alleen 802.11ac gebruikt dan heb je (vaak) 80mhz brede kanalen. Daarom zit, zonder dfs, iedere deco node op 36-48

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaYV1ikvbx71Ct4eTn4tL5pSY8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUsBUInwtRNHJWNRAbWM86EE.webp?f=user_large

De aruba instant on heeft zo te lezen wel dfs, moet je alleen ff kijken of dat consumer friendly genoeg is
Ik gok van wel https://www.hgconsulting....ba-instant-on-gear-review

Als ze het geld ervoor over hebben zou ik een aruba zeker overwegen

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vow
@laurens0619 de Aruba kan onderling ook verbonden worden via ethernet via een switch? Of moeten ze ook rechtstreeks met elkaar verbonden worden zoals de velop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Vow ik ben geen helpdesk ;)
Ff zelf googlen kan geen kwaad toch?

Ze kunnen iig gewoon op de switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vow
@laurens0619 ja sorry, je hebt gelijk. Ik ben op het werk en had wel even gekeken online doch vond het niet onmiddellijk. Mijn fout, ik had wat beter moeten zoeken en nogmaals mijn excuses. Je hebt me al heel goed geholpen waarvoor dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vow
Het is uiteindelijk toch ubiquiti geworden. De keuze was natuurlijk aan hun en niet aan mezelf. De installatie verliep vrij vlot en momenteel werkt alles naar behoren. Het is 5 x de Ac lite geworden. De software draait gewoon op een pc momenteel. Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Never mind

[ Voor 124% gewijzigd door mierenfokker op 26-06-2021 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Niet meer van belang maar even voor als iemand anders op zoek is.

Aruba instant on zijn gewoon acccesspoint (aruba doet niet aan mesh onzin) en hoeven dus niet met elkaar verbonden te zijn en doen ook niets met elkaar anders dan gewoon accesspoint zijn.

Ik heb een tijdje een AP11D kunnen testen en het is een prima en mooi acccespoint met ook nog eens een ingebouwde 4 ports switch, wat niet veel voorkomt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1