Dampremmende folie bij voorzetwanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:50
De aannemer is bij ons op dit moment bezig met het zetten van voorzetwanden met isolatie in onze woning. Echter zie ik dat ze geen dampremmende folie gebruiken. Iets wat ik wel zou verwachten gezien de tutorials op internet. Is die dampremmende folie in onze situatie dan niet nodig? Deze situatie is als volgt:

- Stenen buitenmuur
- Luchtspouw
- Stenen binnenmuur
- Kleine luchtspouw
- Glaswol 12 cm
- Underlayment plaat
- Gipsplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:19

lytjepole

Schier?

Vraag het de aannemer, of is dat heel stom gedacht?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
lytjepole schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:19:
Vraag het de aannemer, of is dat heel stom gedacht?
Het is nu weekend. Ik kan het hem maandag vragen. Maar de vraag bleef vandaag door mijn hoofd spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 20:27
In theorie wel. Maar aangezien je al een spouw hebt tussen buiten en binnenblad die wel ventileert zodat mogelijk vocht wat je buitenblad doordringt wel weg kan ventileren.
Dus de kans op vocht in je voorzetwand is aanwezig maar wel heel gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 10:12
Welk type isolatie wordt gebruikt?
Een dampscherm is voor glas/steenwol gebruikelijker dan voor hardschuim

Glaswol. Ik weet ook niet beter dan dat dit met dampscherm wordt geplaatst. Als er woonvocht in trekt isoleert het minder goed.

[ Voor 38% gewijzigd door frickY op 05-06-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:56
Ik zou op zijn minst een dampremmer tussen de isolatie en de osb verwachten. Sommigen gaan er vanuit dat een osb plaat dampdicht is zolang de naden maar getaped zijn.
Ik zou de aannemer naar zijn filosofie hieromtrent vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Tussen isolatie en underlayment moet inderdaad gewoon dampdichte folie als je t mij vraagt.

Is ook een kleine moeite, niet je er zo voor..

[ Voor 21% gewijzigd door Makrolon op 05-06-2021 19:25 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:12
18 mm osb3 is luchtdicht, dat is niet hetzelfde als dampdicht. Als de spouw goed geventileerd is zal er niet meteen een probleem ontstaan maar, aan de binnenzijde hoort hier eigenlijk een dampremmer. Die zit dan achter het osb. Eventueel kunnen ze de naden van het osb nog aftapen. Rondom moeten ze de naden ook afsluiten met flexibele pur of een bandje.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Aannemer zojuist gesproken. Hij geeft aan dat als je een voorzetwand zet voor al een bestaande spouwmuur dat het niet nodig is om een dam remmende folie te gebruiken. De bestaande (lege) spouw zorgt er namelijk al voor dat er voldoende ventilatie is en dat vocht niet bij de isolatie kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Sunri5e schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:39:
Aannemer zojuist gesproken. Hij geeft aan dat als je een voorzetwand zet voor al een bestaande spouwmuur dat het niet nodig is om een dam remmende folie te gebruiken. De bestaande (lege) spouw zorgt er namelijk al voor dat er voldoende ventilatie is en dat vocht niet bij de isolatie kan komen.
Dat is vooral vocht dat van buiten naar binnen komt. Als het vocht dat van binnen je muren intrekt (leef-vocht) trekt nu je isolatie in. Daarom moet aan de warme zijde een dampdichte folie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:11

_Arthur

blub

Sunri5e schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:39:
Misschien moet ie maar even de constructie laten berekenen door een bouwkundige, als ie zelf niet weet hoe het moet.

Zonder damprem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG-FBNgoKIZCzo1gquWdxIiHZ9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j4SgavZyokzRBK9Jdz7hJgjo.png?f=fotoalbum_large

Met damprem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2gZwhviZANfY8pIR6HkSuJ8w44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDQSAGq2ViKNCMjG0uCehPSG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties. De aannemer is er idd achter gekomen (door overleg met de leverancier) dat er toch folie in moet. Helaas voor voor hem moet dus een deel van het underlayment en gips weer eruit. Het is niet anders. Beter er nu achter komen dan op het moment dat alles gestuct is.

Je zult wel begrijpen dat nu alles onder een vergrootglas ga leggen. Ik heb nu een andere vraag over de manier van zetten van de voorzetwanden, de aansluiting daar van met het plafond en de dampremmende folie. Ik heb helaas geen foto van de situatie (kan ik eventueel later deze dag wel maken) maar ik zal het proberen uit te leggen.

Het gaat om een vrijstaan de jaren 30 woning met voorheen een houten begane grond vloer (vervangen voor een geïsoleerde betonvloer) en de twee verdiepingsvloeren nog wat hout. Zoals jullie al weten zijn er voorzetwanden gezet. Deze zijn in de hoogte gezet tot de balklaag van de verdiepingsvloeren (1e en zolder) Tussen de balken zijn de plafonds geïsoleerd met 14 cm steenwol. Deze isolatie loopt als het ware tegen het oude binnenblad aan. De isolatie van de plafonds loopt dus eigenlijk over de voorzetwanden heen. Gaat dit niet voor problemen zorgen mbt vocht? Ik hoop dat ik de situatie goed heb geschetst. Mocht dit niet het geval zijn dan maak ik straks nog even wat foto's.

Wat misschien ook wel handig is om te weten mbt vocht in huis is dat we de hele woning hebben laten voorzien van een WTW systeem (Zehnder Comfoair Q600).
Pagina: 1