Toch wel "grappig" dat je met een stel wildvreemden je mogelijke kinderwens deelt en hun om hulp vraagt. Zou het zelf eerder met vrienden (die mogelijk al kinderen hebben) bespreken, maar dit brengt vast ook interessante inzichten met zich mee
Ik ga je even selectief quoten
Enfin, we weten dus niet of we kinderen willen en we komen er niet uit. We werken allebei en we vinden allebei onze carrière belangrijk. D.w.z., we zouden nog stappen willen maken en dat gaat lastig met een part-time functie-invulling. Dan komt er ook nog eens bij dat ouders niet kunnen oppassen. Enerzijds vanwege een chronische ziekte, anderzijds vanwege de reisafstand.
Welke carrière stappen zouden jullie beide nog willen maken? En op welke termijn?
Is of zijn die carrière stap(pen) dan vervolgens het eindstation, of ga je (weer) nieuwe doelen stellen als je daar eenmaal bent? En waarom is het volgens jou niet mogelijk om dat met een part time invulling te doen?
Even zelf reflecterend naar mijn eigen situatie: Ik was 28 toen ik voor het eerst vader werd (ben nu bijna 35). Ik herken dat ik mijzelf ook doelen had gesteld, maar uiteindelijk was mijn / onze kinderwens groter dan dat, dus toen wel "de sprong in het diepe" gewaagd. Die carrière stappen zijn er gewoon gekomen (inmiddels ben ik project- / procesmanager bij grote complexe infra projecten)! Daarentegen zie ik bij mijn oudere broer hetzelfde als waar jij je in bevind. Die vond carrière maken belangrijker dan kinderen krijgen. Die heeft een paar jaar hard gebuffeld, senior manager bij een groot internationaal bedrijf en is toen aan kinderen begonnen. Die heeft nu enigszins "spijt" dat hij eerst aan zijn carrière heeft gewerkt en daarna pas aan kinderen is begonnen. Hij merkt dat bij zijn senior managersfunctie zijn werk altijd "aan" staat, de drukte met dan nog kinderen er bij, is soms echt wel even aanpoten geweest. Daarnaast ziet hij dat ik (zijn drie jaar jongere broertje) kinderen van dezelfde leeftijd heeft, maar ook dat ik "gewoon" nog carrière stappen heb gemaakt. Iets waarvan hij vooraf ook dacht, dat ik dat niet meer zou (kunnen) doen, toen de eerste werd geboren.Dan ga ik rekenen wat de kinderdagopvang kost en dan betekent dat bij 2 kinderen (2, want ik hoop er dan ook wel 2 te kunnen krijgen) dat we voor de looptijd van de kinderdagopvang netto een enorm bedrag kwijt zijn voor 4 dagen in de week (en maandelijks een ruime "extra hypotheek" (of 2) qua kosten). Dat vind ik écht heel veel.
Waar (en hoe) heb je die berekening gemaakt? Heb je deze via
toeslagen.nl gemaakt? Ja, kinderopvang kost een (hoop) geld, maar ergens vind ik die kosten ook wel weer meevallen. Onze oudste twee kinderen gaan 2 ochtenden naar de voorschoolse opvang en 1 middag naar de buitenschoolse opvang. Daarnaast gaat de jongste 2 dagen van 9 uur en 1 dag van 12 uur naar het kinderdagverblijf. Totale rekening: € 1.685 / maand. Echter, van die € 1.685 krijgen we via Toeslagen nog een groot deel terug, ongeveer € 820 / maand. Netto kost de opvang ons dus € 865 / maand (voor 3 kinderen). Kleine opmerking: Wij hebben ons verzamelinkomen iets hoger staan, waardoor we minder toeslag krijgen. Dit wordt naderhand opnieuw berekend, waarna de eindafrekening volgt. Hier krijgen we meestal dan ook nog een vier cijferig bedrag terug.
De rede dat het overigens zo "duur" is, heeft er mee te maken dat je voor het 1e kind (lees: het kind dat dat de meeste opvang gebruikt) je grotendeels zelf betaald. De tweede (en volgende) krijg je zo goed als gratis. Aangezien de jongste de meeste opvang afneemt en de oudste twee een stuk minder, is de verhouding van de kosten versus wat je terugkrijgt ook enigszins scheef. Als je bijv. 2 kids tegelijkertijd op het KDV hebt zitten, krijg je een stuk meer terug!
En vergeet ook niet, je krijgt via de belastingaangifte ook automatisch het IACK (Inkomens Afhankelijke Combinatie Korting). In 2021 is deze vastgesteld op max. € 2.815. Dit krijg je (automatisch) als beide ouders werken en je kinderen hebt.
Maar eens, kinderen krijgen / nemen kost geld, veel geld wellicht. Maar aan de andere kant is het ook allemaal weer enigszins relatief. Je went er naar mijn idee ook aan, dat je die "lasten" hebt. En aan de andere kant, het gros wordt (gelukkig) vergoed door de overheid. En vergeet ook niet: mensen in de bijstand hebben ook kinderen. Het gaat er niet altijd om wat je kinderen (financieel) kan bieden, maar meer dat je een warm nest geeft. Dat hoeft niet in LV shirtje, of een MP shirtje...
En -zeker nu de vakanties weer dichterbij komen- een kinderhand / -hoofd is snel gevuld. Wij (volwassenen) hechten er vaak veel waarde aan, om een verre reis te maken en daar lekker te genieten van het weer, het strand, de omgeving, etc. Met kinderen kan dat veranderen. Wij zijn fervent Italië gangers (met de auto), maar toen dat vorig jaar niet door kon gaan en we een weekje naar België dgingen, waren de kinderen net zo gelukkig (zo niet gelukkiger, omdat ze geen 14 uur in de auto hoefden te zitten).
Dan nog het ethische bezwaar: wil je wel je kinderen 4 dagen naar de opvang brengen? Het werk i.c.m. kinderen gooit dus een praktische barrière op.
Vier dagen opvang vind ik persoonlijk ook redelijk veel. Bij ons is de max ook 3 dagen. Anderen vinden dat ook veel, maar ik heb niet het idee dat de jongste ongelukkig is als ze naar de opvang gaat. Integendeel, ze leert er een hoop, heeft daar ook echt vriendjes/vriendinnetjes en gaat er altijd met veel plezier heen!
Aan de andere kant, de opvang kan ook een hoop rust geven. Kinderen worden daar toch in een bepaald "stramien" en ritme geduwd, welke je thuis toch wat minder snel voor elkaar krijgt (is mijn ervaring tenminste). Maar los van het aantal dagen opvang, welke praktische bezwaren zie je met het werk? Veel jobs kunnen tegenwoordig (deels) vanuit huis worden gedaan. Ook zijn veel werkgevers in die zin flexibel. Als je eind van de week / maand je afspraken maar bent nagekomen. Mijn werkgever maakt het in die zin weinig uit of ik een deel van mijn werkzaamheden nou tussen maandag en vrijdag van 07:00 uur en 16:00 uur doe, of dat ik soms wat eerder stop en dit dan na 16:00 uur oppak of dat in het weekend doe (let wel: dit is ook een eigen keuze! Mijn werkgever verplicht mij niet om het werk buiten de "normale" tijden uit te voeren).
Maar dan zijn we er buiten de praktische bezwaren ook niet helemaal over uit. Als we op bezoek zijn bij neefjes en nichtjes zijn we blij als we weer weg en "kinderloos" zijn. Of is dat alleen omdat het kinderen van een ander zijn?
Kinderen van anderen zijn echt compleet anders! Soms komen mijn nichtjes logeren, maar ik ben vaak ook heel blij als die weer weg zijn. Als ze met z'n allen samen zijn, vreten ze echt energie. Ja, ik word ook wel eens moe van mijn eigen kinderen, maar daar heb je deels ook zelf invloed op met de opvoeding en grenzen stellen.
@k995 Dat hoor je vaker; waarom neem je kinderen als je er geen tijd voor hebt? Misschien heb je gelijk, ik weet het niet. Anderzijds zijn ze ook niet zo heel lang zo jong en heb je later weer meer tijd als ze iets zelfstandiger worden.
De oudste van mij is inmiddels 7. Die kan inderdaad wel zelfstandig iets doen. Maar ook die heeft aandacht nodig en vraagt je soms de oren van je hoofd. Inherent aan haar leeftijd, wilt ze graag van alles weten hoe het werkt. Dus ik weet niet welke leeftijd jij in gedachte had, dat ze wat zelfstandelijker worden, maar dat duurt echt wel een paar jaar (zo niet meer dan 10 jaar).
@DjVe en @President Dank. Maar het financiële stukje is voor ons echt wel even anders omdat we wat meer verdienen (en samen een goed salaris genieten). Het is naar draagkracht, maar we betalen echt fors. Goed, het is inderdaad maar tijdelijk (als je geen BSO (zo heet het geloof ik, na school?) neemt. Het gaat eigenlijk niet alleen om het geld, maar ook om het 4 dagen wegbrengen en het missen van de ouders om de hoek überhaupt. Dat gaat voor ons niet omdat de ouders in volstrekt afgelegen gebied wonen... zonder werk voor ons. Dank ook voor de tip met het thuiswerken, ik ging er toch wel vanuit dat thuiswerken onmogelijk zou zijn met kleine kinderen.
Je moet wel heel erg goed verdienen, wil je je echt het apenzuur betalen aan opvang. Maar aan de andere kant, als je zoveel centjes verdient, dan kan je het ook weer (makkelijk) betalen

Zoals gezegd, ook mensen in de bijstand (of zelfs tieners die "per ongeluk" zwanger raken) kunnen hun kind opvoeden (al dan niet met hulp).
Ook de anderen bedankt weer voor de bijdragen. Werk is ook maar werk, maar ergens in mij zit toch ook een gevoel van het ontzettend belangrijk vinden om het leuk te hebben op je werk en steeds een beetje meer verantwoordelijkheid te krijgen... wat het dan ook weer interessant en uitdagend voor me maakt. Maar, ik begrijp het. Ik heb het ook wel eens eerder gehoord dat het verandert als je kinderen krijgt.
Tuurlijk is werk en uitdaging en verantwoordelijkheid krijgen interessant! Maar ik heb het absoluut niet ervaren, dat ik al die dingen niet heb gekregen toen ik vader werd. Integendeel, toen ik vader werd heb ik er juist een hele grote verantwoordelijkheid bij gekregen!
Voor de uitdaging en je werkplezier sta je deels ook zelf aan de lat. Als je het idee hebt, dat je dat gaat missen, zal je daar toch echt zelf actie op moeten ondernemen. Maar dat staat volgens mij los van het feit of je wel / geen kinderen hebt.
Toch lees ik in dit topic best vaak dat de kosten wel meevallen voor de opvang, dat de één 3 dagen werkt of dat de ouders (opa/oma) tóch om de hoek zijn. Bij ons gaan die vliegers echt niet op. Maar goed, dan blijf ik inderdaad in het praktische hangen waar we allicht eerst over de keuze uit moeten geraken, wat zouden we doen zonder de praktische bezwaren. Ik heb het "geen kinderwens" topic eens doorgelezen en zie daar veel herkenbare verhalen. Het blijft voor ons een lastige keuze.
Als iedereen hier aangeeft, dat de kosten wel meevallen... Misschien zal dat dan ook zo wel zijn, toch? ;-)
Nogmaals, waar en hoe heb jij die berekening gemaakt.
Nee, kinderen zijn niet gratis. Ja, ze kosten geld (veel geld soms). Maar dan nog, dan zet je nu bij wijze van € 1.000 meer op je spaarrekening. Wat doe je daarmee? En wat zou je dan liever hebben? Een mini versie van jou en je vriendin? Of die hobby, het etentje (wat op den duur toch ook niet meer zo bijzonder is als je het te vaak doet), etc?
Maargoed, ik kan natuurlijk niet in jullie financiën kijken en zien welke impact het heeft en wat voor jullie belangrijk is.