Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen op dakterras richting Oosten; rendabel of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

VIP PLUS ELITE Organisme ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik overweeg om op naast mijn platdak, ook op mijn bovenste dakterras zonnepanelen te leggen, maar ik vraag me af of zich dat wel loont. Het zou dan gaan om 5 panelen in portrait opstelling op het Oosten:

Dakterras in kwestie:

Foto is genomen om 11 uur 's ochtends.

Het dakterras is 3.03 meter diep bij 5.50 meter breed.

Loont zich dit of vangen deze panelen zoveel schaduw dat het niet rendabel is? Hoe kan ik dit het beste uitrekenen?

Voordat je oordeelt, lees het hele topic eens door - It takes years to build a reputation and just minutes to ruin it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Je kunt bekijken waar de zon opkomt, en hoe lang het op de platen gericht staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:54
Naar oosten toe is 75 a 80% van Zuid. Tvt dus ietsje langer maar zolang je niet het duurste van het duurste koopt kan het prima uit. Ik zeg Vol met die daken, juist oost of west, Zuid hebben we zat in nl.

Voorstel: 5 stuks 450 watt longi portrait op growatt 2k omvormer kost aan materiaal 1250 ex, levert 300 euro per jaar aan stroom. Monteren kun je grotendeels zelf en vraag een Tweaker met goede mc4 tang en enige ervaring, dan is je tvt nog 5 jaar oid.
Doen!

[Voor 39% gewijzigd door Lardman op 05-06-2021 13:11]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Team Welles

4x2meter halfcell panelen met draadeind op volgestortte bouwemmers om wat hoogte te geven, wordt best leuk op een Goodwe (geen Growatt, want schaduw op diverse manieren door het jaar).

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

VIP PLUS ELITE Organisme ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:55:
Je kunt bekijken waar de zon opkomt, en hoe lang het op de platen gericht staat.
Klopt, dat heb ik idd gedaan, maar in de winter/voorjaar staat de zon natuurlijk ook lager. Waar ik dan bang voor ben is dat het muurtje van het dakterras zoveel schaduw werpt op de panelen dat het geheel niet meer rendabel is.
Lardman schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:08:
Naar oosten toe is 75 a 80% van Zuid. Tvt dus ietsje langer maar zolang je niet het duurste van het duurste koopt kan het prima uit. Ik zeg Vol met die daken, juist oost of west, Zuid hebben we zat in nl.

Voorstel: 5 stuks 450 watt longi portrait op growatt 2k omvormer kost aan materiaal 1250 ex, levert 300 euro per jaar aan stroom. Monteren kun je grotendeels zelf en vraag een Tweaker met goede mc4 tang en enige ervaring, dan is je tvt nog 5 jaar oid.
Doen!
Klinkt goed :) Maar waar ik geen rekening mee had gehouden is de extra breedte die het montage materiaal met zich mee brengt. Één paneel is weliswaar 1038mm breed, maar dat is excl. montage materiaal. Ik denk dat als je alles bij elkaar optelt het dan net niet lukt om 5 panelen op 5.50m breed kwijt te komen.
Proton_ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:38:
4x2meter halfcell panelen met draadeind op volgestortte bouwemmers om wat hoogte te geven, wordt best leuk op een Goodwe (geen Growatt, want schaduw op diverse manieren door het jaar).
Waar ik bang voor ben is dat 2 meter halfcell panelen nog sneller schaduw gaan pakken dan 1 meter panelen. Met name in de voorjaar/winter, als de zon lager staat, ben ik bang dat het muurtje op de foto gaat zorgen voor veel schaduw, of maak ik me onterecht zorgen?

Voordat je oordeelt, lees het hele topic eens door - It takes years to build a reputation and just minutes to ruin it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoostVerh
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 15:15
Proton_ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:38:
Mooi idee van draadeind in volgestorte bouwemmers, heb je daar een foto van hoe dat eruit ziet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:54
@Freekers montagemateriaal bij 5 panelen is 12 cm extra. zit je op 5 meter 40 maximaal. Volgens mij past dat op 5,5 meter.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True