Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 10:36

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Goedemorgen!

We hebben recent een huis gekocht en willen graag ons (plat) dak maximaal volleggen met zonnepanelen. Nu heb ik een offerte gehad van een lokale leverancier van zonnepanelen die wel in de lijn der verwachting ligt. Totaal zouden er 17 panelen passen op onze twee daken (allebei grofweg 20m2). Een opstelling op zuid en een opstelling op oost-west (heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar ik vertrouw de expert hierin). Het geheel wordt parallel aangesloten ivm. wat schaduwwerking:

17 stuks JA Solar 345 Wp zonnepanelen black/white
17 stuks optimizers P401
SE4000H omvormer

Ik heb momenteel een oude kast met smeltzekeringen en geen 3-fase. Nu zou ik volgens de installateur precies wegkomen met mijn huidige kast en aansluiting. Dan kan ik mijn Ferrismeter waarschijnlijk nog wel even houden... Ik twijfel.

Zou het niet slimmer zijn om de kast te vervangen en 3-fase aan te laten leggen? Er zijn panelen op de markt met meer output. Waarom zou ik voor 345WP gaan als er 375WP beschikbaar is? Ik heb een duurzaamheidslening a 9000 euro en in de huidige offerte ben ik voor 6900 in de BTW klaar. Ik zou het liever compleet uitgeven als ik er op de lange termijn meer lol van heb. Of krijg ik dan een slok extra kosten meer aan vastrecht oid?

Ik heb geen intentie om op inductie te gaan koken oid. Mijn nieuwe keuken krijgt gewoon een gaspit. Ik wil gewoon futureproof zijn en liever nu flink terugleveren, dan dat ik in de toekomst nog panelen bij moet gaan leggen als het gezin uitbreidt oid..

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je eventueel wat fotos van de situatie?
En wellicht al een legplan? Zie ook: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

495 Wp is al mogelijk, maar wat zijn de dakmaten?
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/

Die panelen zijn ook een stuk groter.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2021 11:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:57:
Heb je eventueel wat fotos van de situatie?
En wellicht al een legplan? Zie ook: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

495 Wp is al mogelijk, maar wat zijn de dakmaten?
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/

Die panelen zijn ook een stuk groter.
Ik zal vanavond even wat extra info plaatsen. Moet wat uit de offerte knippen ed.

Buiten de max capaciteit, heb je gedachtes wbt 1 vs 3 fase?

Bij verschillende buren liggen ook zonnepanelen. Kan dit nog meespelen ivm. Terugleveren op 1 fase?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het kan allemaal.

Terugleveren op 1 fase als je 3-fase hebt
Of 1-fase omvormer op 1-fase.

Enige waar je mee "zit" is hoe hoog je netspanning al is, bij een zon overgoten dag rond het middaguur.
Ga je met een 1-fase omvormer terugleveren met 4000 watt, dan zal de spanning verder oplopen dan wat je teruglevert op een 3-fase omvormer (vermogen wordt dan over 3 fasen verdeeld)
Je kan dan eventueel ook de 1-fase omvormer op een 3-fase aansluiting wisselen van fase

Maar bij solaredge geldt (nog meer dan bij een stringomvormer) de hoeveelheid panelen in een string.
17 optimizers op een 1-fase omvormer is prima
17 optimizers op een 3-fase omvormer is krap.
Maar uiteindelijk lost dat het probleem niet op. Het komt helaas steeds vaker voor, een hoog netvoltage.

Als salderen wordt afgebouwd komt er vast een wetswijziging, die bepaalt dat je niets meer krijgt voor (overschot) teruglevering met de ferraris, maar wel met een nieuwe meter met teruglevertelwerk.
Bovendien log je met een slimme meter al prima de netspanning.

Dus of het nog wat uitmaakt dat je hem behoudt, betwijfel ik.
(ik ben ook altijd een voorstander geweest van behouden, maar ben uiteindelijk gewoon voor 3-fase gegaan ivm doorstroomverwarmer 11 kW met een slimme meter die administratief uit staat, maar wel zelf kan uitlezen)

Eventueel kosten die gemaakt worden in de groepenkast kan je mee laten nemen in de btw teruggave.
Als het ding al erg oud is zou ik hem vernieuwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrwkSzQ8njd1UOV_A5e4cUJ_JJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2021 11:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je nu al twijfeld of je naar 3 fase moet gaan dan moet je het nu gewoon direct doen. Die kosten kan je meenemen, en je hebt er in de toekomst ook zeker wat aan wat betreft andere toevoegingen of wat dan ook. Als je bv wel besluit om te gaan inductie koken wat wij hier al 20 jaar met veel plezier doen voordat het "duurzaam" genoemd werd 8)
Als je futureproof wil zijn is 3 fase toch wel nodig denk ik.

En kwa hoge netspanning is het ook verstandiger om 3 fase te doen. Het verschild enorm per situatie en wijk, maar 4 nieuwe buren die ook zonnepanelen krijgen en je hebt er zelf ook last van, bv.

Heb je trouwens een beetje last van schaduw werking, of veel schaduw werking? En is het harde schaduw (gebouwen) of zachte schaduw (bomen)? Want standaard string omvormers kunnen ook best een beetje omgaan met schaduw en zijn een heel stuk goedkoper natuurlijk. Dat geld kan je dan beter besteden aan meer panelen (als dat nog past ergens) of betere panelen.

Ik begrijp zelf de redenen om de ferraris meter te behouden eigenlijk niet. Een slimme meter geeft je zelf zoveel meer data en inzicht in je gebruik, dat is echt heel fijn. En privacy? Zou iemand het interesseren wanneer je koelkast aan en uit gaat en dergelijke? Als je niets illegaals doet heb je niets te verbergen toch ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Point.Flare schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:37:
Goedemorgen!

We hebben recent een huis gekocht en willen graag ons (plat) dak maximaal volleggen met zonnepanelen. Nu heb ik een offerte gehad van een lokale leverancier van zonnepanelen die wel in de lijn der verwachting ligt. Totaal zouden er 17 panelen passen op onze twee daken (allebei grofweg 20m2). Een opstelling op zuid en een opstelling op oost-west (heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar ik vertrouw de expert hierin). Het geheel wordt parallel aangesloten ivm. wat schaduwwerking:
SolarEdge is een luxe serie systeem met MPPT per paneel. Installateurs die het parallel noemen zijn voor mij een waarschuwingslampje... Want er zijn toch echt dingen om rekening mee te houden omdat het een serie systeem is. Dat gezegd: mits goed toegepast is het een erg krachtig en mooi systeem.
17 stuks JA Solar 345 Wp zonnepanelen black/white
17 stuks optimizers P401
SE4000H omvormer
Dit zou goed moeten gaan met p401 MITS op 1 fase omvormer! Maar hoeveel panelen tegelijk in de schaduw gaan liggen moet even goed bekeken worden. Je wil voorkomen dat je hier in verzand: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Ik heb momenteel een oude kast met smeltzekeringen en geen 3-fase. Nu zou ik volgens de installateur precies wegkomen met mijn huidige kast en aansluiting. Dan kan ik mijn Ferrismeter waarschijnlijk nog wel even houden... Ik twijfel.

Zou het niet slimmer zijn om de kast te vervangen en 3-fase aan te laten leggen?
Nu upgraden en vervangen van meterkast kan je het allemaal verantwoorden onder je PV systeem en meenemen in BTW teruggave. Die ferraris ga je niet lang meer mogen houden.
Er zijn panelen op de markt met meer output. Waarom zou ik voor 345WP gaan als er 375WP beschikbaar is?
Installateurs bieden aan waar ze een pallet of wat van in de schuur gezet hebben.
Ik heb een duurzaamheidslening a 9000 euro en in de huidige offerte ben ik voor 6900 in de BTW klaar. Ik zou het liever compleet uitgeven als ik er op de lange termijn meer lol van heb. Of krijg ik dan een slok extra kosten meer aan vastrecht oid?
Het hoeft niet op hè?

1x25A, 1x35A en 3x25A aansluiting betaal je hetzelfde vastrecht. Upgrade van 1x25 naar 1x35A is gratis, naar 3x25 kost ruim €300 aan de netbeheerder.
Ik heb geen intentie om op inductie te gaan koken oid. Mijn nieuwe keuken krijgt gewoon een gaspit. Ik wil gewoon futureproof zijn en liever nu flink terugleveren, dan dat ik in de toekomst nog panelen bij moet gaan leggen als het gezin uitbreidt oid..
offtopic:
Op gas koken is inderdaad veel fijner dan keramisch en gietijzer elektrisch - die technieken zijn een onbruikbaar drama. Heb je daadwerkelijk ooit met inductie gewerkt? Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken een nieuwe gasplaat te kopen. Maar dat is aan jouw om te overwegen. Ik kan niet wachten op het moment dat ik mijn gasplaat er uit kan trappen... maar eerst andere prioriteiten af te handelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Kleine update met aanvullende info uit de offerte.

Oppervlakte
Twee dakvlakken. Allebei plusminus 4 bij 5. De garage is iets kleiner. De garage heeft een raar puntje, waardoor het vlakvlak niet volledig te gebruiken is. Daarbij heeft de buurman aangegeven niet in de achterkant van de panelen te willen kijken. Ik had zelf de voorkeur voor een oost-west opstelling, dus dat kwam niet verkeerd uit.
Het platte dak van het huis zelf is een aanbouw. Er zit nog een stukje schuin dak. Ik heb even nog geen betere foto op het moment, maar je kan de aanbouw in de google maps foto zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p2EenMX.png

Hellingshoek
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iSuQQ3b.png
De tuin ligt op het zuidoosten.

Legplan zoals voorgesteld
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4QqSFWz.png

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Gerco-M schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:07:
Als je nu al twijfeld of je naar 3 fase moet gaan dan moet je het nu gewoon direct doen. Die kosten kan je meenemen, en je hebt er in de toekomst ook zeker wat aan wat betreft andere toevoegingen of wat dan ook. Als je bv wel besluit om te gaan inductie koken wat wij hier al 20 jaar met veel plezier doen voordat het "duurzaam" genoemd werd 8)
Als je futureproof wil zijn is 3 fase toch wel nodig denk ik.

En kwa hoge netspanning is het ook verstandiger om 3 fase te doen. Het verschild enorm per situatie en wijk, maar 4 nieuwe buren die ook zonnepanelen krijgen en je hebt er zelf ook last van, bv.

Heb je trouwens een beetje last van schaduw werking, of veel schaduw werking? En is het harde schaduw (gebouwen) of zachte schaduw (bomen)? Want standaard string omvormers kunnen ook best een beetje omgaan met schaduw en zijn een heel stuk goedkoper natuurlijk. Dat geld kan je dan beter besteden aan meer panelen (als dat nog past ergens) of betere panelen.

Ik begrijp zelf de redenen om de ferraris meter te behouden eigenlijk niet. Een slimme meter geeft je zelf zoveel meer data en inzicht in je gebruik, dat is echt heel fijn. En privacy? Zou iemand het interesseren wanneer je koelkast aan en uit gaat en dergelijke? Als je niets illegaals doet heb je niets te verbergen toch ;)
Ik ga eens vragen of hij will offreren met een kast naar 3-fase. De schaduwwerking is relatief beperkt naar het einde van de dag of een lage stand van de zon. Dan kan het originele stuk dak het licht blokkeren. ER zijn geen vlakken die een plak schaduw krijgen.

Meer panelen past enkel als ik andere dakvlakken gebruik en die liggen niet ideaal. De platte vlakken zijn het meest efficient. Ik zou nog een stukje dak er bij kunnen pakken aan de tuinzijde, maar dan ligt het op het zuid-oosten. Niet de beste orientatie, me dunkt..

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:21:
[...]

SolarEdge is een luxe serie systeem met MPPT per paneel. Installateurs die het parallel noemen zijn voor mij een waarschuwingslampje... Want er zijn toch echt dingen om rekening mee te houden omdat het een serie systeem is. Dat gezegd: mits goed toegepast is het een erg krachtig en mooi systeem.

[...]

Dit zou goed moeten gaan met p401 MITS op 1 fase omvormer! Maar hoeveel panelen tegelijk in de schaduw gaan liggen moet even goed bekeken worden. Je wil voorkomen dat je hier in verzand: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Kan je uitleggen waarom het enkel (goed) werkt op 1-fase? Als ik nu door wil met 3-fasen, dan zou hij dus een andere optimizer moeten voorstellen?

[...]
Nu upgraden en vervangen van meterkast kan je het allemaal verantwoorden onder je PV systeem en meenemen in BTW teruggave. Die ferraris ga je niet lang meer mogen houden.

[...]

Installateurs bieden aan waar ze een pallet of wat van in de schuur gezet hebben.

[...]

Het hoeft niet op hè?
Dat is ook de reden dat ik het nu zou laten vervangen. Meer panelen gaat niet. Ik heb gevraagd om maximum gebruik van de platte daken. Dus ik hoopte dat er misschien nog iets in efficientere / grotere panelen zou zitten.

De lening hoeft inderdaad niet op, maar als ik nu slim iets mee kan pakken terwijl ik dat geld tot mijn beschikking heb, dan wil ik het uiteraard wel overwegen.
offtopic:
Op gas koken is inderdaad veel fijner dan keramisch en gietijzer elektrisch - die technieken zijn een onbruikbaar drama. Heb je daadwerkelijk ooit met inductie gewerkt? Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken een nieuwe gasplaat te kopen. Maar dat is aan jouw om te overwegen. Ik kan niet wachten op het moment dat ik mijn gasplaat er uit kan trappen... maar eerst andere prioriteiten af te handelen.
Nu denken we er niet aan. We willen over 2 jaartjes de keuken vervangen, maar daar is tot nu toe een goede gasplaat voor bedacht..

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:12:
Maar bij solaredge geldt (nog meer dan bij een stringomvormer) de hoeveelheid panelen in een string.
17 optimizers op een 1-fase omvormer is prima
17 optimizers op een 3-fase omvormer is krap.

Eventueel kosten die gemaakt worden in de groepenkast kan je mee laten nemen in de btw teruggave.
Als het ding al erg oud is zou ik hem vernieuwen.
Waarom is dat krap op 3-fasen?

En het ding is oud. 1989. Smeltzekeringen. Verder ziet hij er wel supernetjes uit en ik weet zeker dat het nog lange tijd goed zou werken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
@Point.Flare 8 60V optimizers is het design minimum voor solaredge 1 fase omvormers, 16 voor 3 fase omvormers.

Met 85v optimizers is het 6 en 14.

Een solaredge systeem met ongeveer het minimum aantal optimizers moet je wel de panelen ook redelijk gelijkwaardig hebben liggen. Anders zijn goed presterende panelen afhankelijk van de prestaties van panelen op een oriëntatie die achterblijft.
Dat kan behoorlijk mis gaan, daar gaat het gelinkte topic over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Meer panelen past enkel als ik andere dakvlakken gebruik en die liggen niet ideaal. De platte vlakken zijn het meest efficient. Ik zou nog een stukje dak er bij kunnen pakken aan de tuinzijde, maar dan ligt het op het zuid-oosten. Niet de beste orientatie, me dunkt..
Zuid oost is hardstikke efficient!
Zelfs meer efficient dan een plat dak opstelling. Die halen maar 90% rendement terwijl een goede zuid oost 96% efficiency heeft. Een beetje afhankelijk van hellingshoek.

Uit de graphic die je hebt geplaatst blijkt dit volgens mij zelfs ook.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:26:
@Point.Flare 8 60V optimizers is het design minimum voor solaredge 1 fase omvormers, 16 voor 3 fase omvormers.

Met 85v optimizers is het 6 en 14.

Een solaredge systeem met ongeveer het minimum aantal optimizers moet je wel de panelen ook redelijk gelijkwaardig hebben liggen. Anders zijn goed presterende panelen afhankelijk van de prestaties van panelen op een oriëntatie die achterblijft.
Dat kan behoorlijk mis gaan, daar gaat het gelinkte topic over.
Ik snap het punt. Dus de gemengde opstelling zuid en oost-west is in dit geval dus niet ideaal voor 3-fase. Het hangt er dus om. In dit geval zou 1-fase de betere keuze zijn?

Is de slimme keus dan in dit geval 1-fase omvormer, maar de meterkast wel om laten bouwen naar 3-fasen. Er zijn in de directe omgeving wel wat huizen met zonnepanelen. Dan heb ik daar eventueel nog iets speelruimte in, begrijp ik? De installateur is bewust lokaal gekozen (ik wil mijn geld graag lokaal uitgeven), dus bij problemen verwacht ik ook wel service. :)

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Gerco-M schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Zuid oost is hardstikke efficient!
Zelfs meer efficient dan een plat dak opstelling. Die halen maar 90% rendement terwijl een goede zuid oost 96% efficiency heeft. Een beetje afhankelijk van hellingshoek.

Uit de graphic die je hebt geplaatst blijkt dit volgens mij zelfs ook.
Dan ga ik dat onthouden. Financieel loop ik wel tegen de max aan. Als ik nu extra panelen neer leg, dan verplicht om moet naar 3-fasen incl. verbouwing van de meterkast, dan wordt het krap. Ik ga het wel vragen of de monteur bij dat dakvlak er bij iets kan met de prijs. Zodat we mooi op mijn max budget uit komen. Dan zou ik het redelijkerwijs nog wel overwegen..

[ Voor 3% gewijzigd door Point.Flare op 06-06-2021 23:42 ]

Pagina: 1