Tuinhuis netwerk instellen icm Ziggo TV app

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-05 17:48
Hallo Tweakers,
Meestal ben ik een dankbare gebruiker/lezer van tips en tricks hier op het forum, omdat ik zelf niet de kennis en kunde heb om te adviseren. Nu toch een post, met wat specifieke vragen.

Onderdelen van mijn vraag heb ik hier, alsook in div. fora, kunnen vinden echter is het me niet gelukt een oplossing te vinden die ik ook echt zelf kan toepassen. Ik mis dus nog wat specifieke input en hulp 😊

Ik zal proberen eea zo helder mogelijk uiteen te zetten:

HET GROTE DOEL
1) PRIMAIR:
TV kijken* in tuinhuis, via de Ziggo Go Android TV app (dus niet “normale” Ziggo Go app!)
(voor het gebruiksgemak middels Chromecast met Google TV en bijbehorende afstandsbediening)

2) SECUNDAIR:
Werken op een laptop* via de “tuinhuis wifi” en deze toegang geven tot de NAS netwerkschijf (met bestanden en fotos, geen films/torrent downloads ofzo verder) die aan mijn woonhuis router hangt. Met als doel dus, vanaf de laptop bij die bestanden en fotos komen, net alsof je dit vanaf het “huis wifi” netwerk normaal ook kan doen.

* zowel tv kijken als laptop werken is maar beperkt in tijd.
(Het werkelijk primaire doel van het tuinhuis zelf is natuurlijk niet om daar te zitten tv kijken of werken :P )
De tv/werktijd is afhankelijk van oa het weer/seizoen/zin/kans etc.
Wellicht zou max. 4 uur tv op een dag wel eens kunnen voorkomen(?). Dus dit als richtlijn.

ACHTERGROND EN HUIDIGE STATUS
Het tuinhuis is dermate ver van mijn huis dat het niet mogelijk is een fysieke verbinding or WIFI/straal verbinding op te zetten. Dit is (in de meeste gevallen gelukkig 😊, maar in dit geval even helaas) een gegeven.

In mijn woonhuis is de internetverbinding via de Coax afgesloten middels een Ziggo internet+TV abo.

Voor het tuinhuis heb ik een TP-link Mifi router gekocht en daarin een SIM (Budget Mobiel, unlimited data / fair use tot ca 4-5GB/dag)

Verder heb ik een zomer abonnement afgesloten bij NLziet (7,95 voor 3mnd) voor the time being en om te proberen/testen zolang ZiggoGo TV niet lukt…

NLziet is opzich prima wat ik er nu van heb gezien, echter voelt het een beetje “zonde” van mijn abo bij Ziggo. Ook is het aanbod van die laatste natuurlijk wel wat beter. Dus vandaar de voorkeur om gebruik van huidig abonnement te maken.

-> TV kijken kan dus inmiddels, echter niet via Ziggo Go TV app.
-> Laptop werken kan ook, echter nog geen rechtstreekse toegang tot de NAS.

AANWEZIGE HARDWARE
Ziggo Modem = type?
Wifi accespoint (Ziggo bruikleen) = TP link Archer C7 tbv verbeterde wifi woonhuis, slaapkamers boven
Synology NAS = DS220 DS116
TP-Link Mifi router = M7350 (Met SIM, unlimited data / fair use tot ca 4-5GB/dag)
Smart TV = Domme TV met Chromecast/Google TV en eigen afstandsbediening

Ik zit niet per se vast aan deze hardware en wil best iets veranderen of aanschaffen als dat nodig is. Maar liefst zou ik alles doen met wat ik nu heb natuurlijk.

LERING/KENNIS TOT NU TOE
Na het opzetten van de TP-link Mifi router, aansluiten Chromecast/Google TV en installeren NLZiet app hierop, zag ik dat het dataverbruik best rap gaat: ca 1-2 MB per seconde. (nog geen langdurige meting kunnen doen)
Dit is alleen al met de ChromeCast op de Mifi router bij het afspelen van een programma of kijken naar live tv via NLZiet.(dus verder geen mob.tel of laptop oid op dat moment op die Mifi)
Ik had de setting van NLZiet al op “lage kwaliteit” gezet. Met een dik uur ga je dus al richting de 3,6/4GB
Hierover las ik al ergens iets dat het gebruik beperkt kan over een mobiele date verbinding (3/4/5G), maar die wordt natuurlijk nu gemaskeerd door de WIFI/MIFI verbinding…

Dit gaat ook een punt worden bij het laptop gebruik bedacht ik mij, die “ziet” ook gewoon wifi, dus die knalt natuurlijk lekker door met alle mogelijke updates etc.
Hierover las ik dat instellen van het netwerk als “public” omgeving (in tegenstelling tot “private” / thuis omgeving zoals gebruikelijk bij je eigen Wifi netwerk) hier wel eens zou kunnen bijdragen. Dit heb ik nog niet geprobeerd, wellicht iemand met kennis/ervaring die dit weet of kan beoordelen?

Dan het punt waar het nu eerst om gaat, het werkend krijgen van de Ziggo Go TV app 😊

Mijn technische kennis van netwerken etc is beperkt, ik krijg eenvoudige zaken met wat uitleg/tweakers forum/youtube etc wel voor elkaar maar de info die ik tot nu toe heb gevonden gaat me wat boven de pet.

Ik vond div threads die wel op mijn situatie lijken, zoals internetten op vakantie, vanuit een camper, of boot etc. maar dus volgens mij net niet passend, te technisch of mogelijk gedateerd zijn.
Met name 2 threads;
“Ziggo GO ip adres van stream ivm VPN” https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2011508
en “[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie” https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1627881

hierin worden door diverse forum leden behoorlijk wat zaken uitgezocht en gedetailleerd/technisch omschreven. Deze lijken mij relevant.
Met name een uiteindelijke post van @DexterDee: https://gathering.tweaker...message/65769896#65769896
lijkt in beide treads een oplossing te geven om de Ziggo Go TV app “remote” werkend te krijgen.

Helaas is dus mijn eigen kennis/kunde te beperkt om de schijnbare essentie van deze oplossing, zonder verdere uitleg, bij mij zelf te kunnen toepassen. ☹

VRAGEN
1) Heb ik alle nodige/juiste hardware in huis om (bijv middels de settings zoals door DexterDee beschreven) de Ziggo Go TV app via de Mifi router aan de praat te krijgen?
(zijn de opties van TP-link M7350 voldoende? DHCP server settings instelbaar, verder niet veel volgens mij. De TP-Link M7450 heeft extra, zoals oa NAT forwarding (las ik ook elders iets over…)

2) Kan iemand in iets meer beschrijvende termen uitleggen, waar ik welke settings moet toepassen?
(Hoe stel je de tunnel precies in, moet ik dat aan twee zijden instellen, of alleen vanuit de router in het woonhuis?)

3) Tips of ervaring met NLZiet dataverbruik en mijn voorlopige schatting van ca 1-2MB/sec. dus met een dik uur richting de 3,6/4GB?
En daarnaast, is dit verbruik via de Ziggo Go TV app vergelijkbaar?
(maw, is er een voorstelbaar probleem met de FUP van ca 4GB/dag tav het benodigde gebruik. Zo nee, zijn onderstaande vragen 4 en 5 wellicht ook minder relevant)

4) Tips of ervaring met NLZiet instelling op “lage kwaliteit”? (Kan dit als ik kijk via een Wifi punt en de app dus niet “ziet” dat dit eigenlijk een mobiele verbinding is?)

5) Tips of ervaring qua dataverbruik in het algemeen op deze (soortgelijke) manier?
Hoe voorkom ik dat er onnodig data verbruik is als ik de laptop ga gebruiken, updates door Windows etc.
Is instellen als “public” netwerk op de laptop hier een goede zet? De ChromeCast kan ik volgens mij niet soortgelijk instellen?

Hoop dat de info hiermee voldoende is, zo niet vul ik dat graag aan.
alvast bedankt voor jullie hulp!

groet Ren

Beste antwoord (via Ren.Hoek op 10-06-2021 16:31)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10
Ik zou het stap voor stap aanpakken.
Eerst VPN server draaiende krijgen op je synology en bv je telefoon via 4g als client.

https://www.synology.com/.../help/VPNCenter/vpn_setup
https://computertotaal.nl...er-op-je-nas-regel-je-zo/

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:28
Ik denk dat je uiteindelijk toch de ziggo verbinding door zal moeten trekken naar je tuinhuis. Wat is de daadwerkelijke afstand? UTP kabel kan je leggen tot 100m bijvoorbeeld. UTP kabels zijn er ook geschikt voor buiten.

Anders wifi maar dat zou ik afraden voor tv kijken.
Je hebt stroom in het tuin huis. Heeft het tuin huis een eigen stroom voorziening of komt dit vanuit je hoofd huis? In dat laatste geval kan je nog powerline adapters overwegen.

Het probleem van mobiel internet is CGNAT. Dat maakt het dus nog extra gecompliceerd. De oplossingen die je aandraagt zijn (voorzover ik kan zien) allemaal toegepast op een andere vaste verbinding, bijvoorbeeld glasvezel. Waarschijnljjk worden in die gevallen ook eigen apparatuur gebruikt waarbij er meer configuratie ruimte is.

Als NLziet je te karig is kan je nog canaal digitaal overwegen. Heb dat een tijdje gebruikt en vond het beeld en zender aanbod prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ren.Hoek schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:25:

ACHTERGROND EN HUIDIGE STATUS
Het tuinhuis is dermate ver van mijn huis dat het niet mogelijk is een fysieke verbinding or WIFI/straal verbinding op te zetten. Dit is (in de meeste gevallen gelukkig 😊, maar in dit geval even helaas) een gegeven.
? Staat je tuinhuis 300km van je huis af ofzo waardoor je geen straalverbinding kan maken?
Ik straal zelf 1200meter.
Maar ook verbindingen van 25km zijn gewoon mogelijk

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik denk dat het begrip "tuinhuis" hier nogal wat uitleg behoeft. Is het een huisje in je tuin? Of een tuinhuis op zo'n tuinhuisterrein? :)

Stralen kan in principe nog steeds, maar dat vereist wel wat specifieke apparatuur. TV kijken over een 4G/SIM loopt behoorlijk op in je data, dus of 4G nu de beste oplossing is ligt aan je abonnement.

Nu geef je aan dat je een thuis-NAS hebt, met die Synology kun je een fulltunnel opzetten en dus alles via je 4G sim naar je huis laten routeren middels IPSec, zo kun je tv-kijken middels je huisadres via Ziggo (uitgaande dat Ziggo je IP-adres gebruikt als tv-kijk "licentie", ik gebruik dat zelf niet).

Als je de datasheet bekijkt van je 4G modem is het me onduidelijk of het IPSec ondersteunt; ze zijn er wel: zie hier: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1988/

Dan het volgende probleem:
2) Kan iemand in iets meer beschrijvende termen uitleggen, waar ik welke settings moet toepassen?
(Hoe stel je de tunnel precies in, moet ik dat aan twee zijden instellen, of alleen vanuit de router in het woonhuis?)
Een ipsec tunnel configureren vereist wel wat handigheid en is niet direct eenvoudig uit te leggen, des te meer omdat het fabrikant-afhankelijk is hoe/wat/waar.

Lang verhaal kort: als je toch nog kan stralen/kabelen naar je eigen huis is dat veruit de beste optie. Als dat geen optie is zou ik iemand met "netwerk"kennis inhuren en als dat geen optie is zou ik NAS-toegang (in ieder geval via je router) of Ziggo TV kijken uit je hoofd zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:34
Ren.Hoek schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:25:

Dit gaat ook een punt worden bij het laptop gebruik bedacht ik mij, die “ziet” ook gewoon wifi, dus die knalt natuurlijk lekker door met alle mogelijke updates etc.
Hierover las ik dat instellen van het netwerk als “public” omgeving (in tegenstelling tot “private” / thuis omgeving zoals gebruikelijk bij je eigen Wifi netwerk) hier wel eens zou kunnen bijdragen. Dit heb ik nog niet geprobeerd, wellicht iemand met kennis/ervaring die dit weet of kan beoordelen?
Stel je wifi verbinding in als betaalde verbinding/metered connection. Dan worden windows updates ed niet gedownload over die verbinding.

Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
Bedankt voor jullie reacties!

@Kasper1985, @jack zomer en @Yordi- , inderdaad gaat het om een soort tuinhuisterrein.
Wou mijn lange verhaal niet extra complex maken (is al zo lang :P ), hoe dan ook: echt geen optie...

Met name wat Yordi dus aangeeft over het opzetten van een VPN tunnel is dus wat ik zoek.
Jammer dat je denkt dat uitleg via het forum hier te lastig is. Nog tips over inhuren van iemand, dat zou inderdaad best een goede overweging zijn.
Thanks ook voor de tip met het 4G modem, huidige is simpel/cheap dus kan me voorstellen dat ingewikkelde settings niet mogelijk zijn...

@pickboy top tip! zojuist even (opnieuw) gecheckt onder Wifi settings, en daar staat deze optie inderdaad gewoon! Nooit goed gecheckt of overheen gekeken ofzo :)

Andere reacties, over ofwel bevestiging dat 4G mifi router niet gebruikt kan worden voor de tunnel of het instellen van de tunnel zelf (of inhuur) hoor ik graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het is inderdaad lastig om iemand met beperkte netwerkkennis uit te leggen hoe je een site-to-site VPN bouwt, waarbij IPTV zoals Ziggo Go probleemloos werkt. Daar moet ik @Yordi- gelijk in geven.

Dat gezegd hebbende, je TP link Archer C7 ondersteunt geen VPN server. Dat is niet een hele grote ramp, want de router ondersteunt wel DD-WRT (alternatieve firmware). Met deze firmware kun je een OpenVPN server opzetten en deze beschikbaar maken op internet. Op je Chromecast kun je vervolgens een OpenVPN client installeren en naar je thuis VPN verbinden.

Alternatieve firmware installeren is niet voor iedereen en er bestaat altijd een kleine kans dat je iets verkeerd doet en de router niet meer functioneert. En hoewel bijna alles wel te repareren is, kan het zijn dat je zelf daar de tools en kennis niet voor hebt.

Er zijn nog zat andere alternatieven, zoals zo vaak. Zo zou je ook met een Raspberry Pi een VPN server kunnen opzetten en de poorten kunnen forwarden op je router. Onderschat alleen niet dat de wereld van VPN servers en clients en netwerk routing snel complex kan worden voor iemand met beperkte kennis. Een werkende tunnel betekent niet altijd ook meteen een werkende Ziggo TV app.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb met dezeflde vraag gezeten voor mijn vakantiehuisje.
Daar kwam uit:
Internet:
- Tv kijken heeft niet veel bandbreedte nodig (5mbit is zat) maar je zit toch zo op 2gb per uur.
- Probeer toch ergens Wifi op te pakken. Met bv een nanostation m2 kun je misschien al een Ziggo hotspot in de buurt oppikken?
- Je kunt ook je hotspot van je mobiel gebruiken. Dat kan via wifi (dan deel je het wifi door) of de kabel. Als je een abo hebt met veel bandbreedte is dit een optie
- Wil je een vpn opbouwen dan moet je hardware dit aankunnen. Een standaard router kan het (zoals de C7) maar je mag blij zijn met 5mbit. JE huidige mifi router kan het niet. Split tunnel kan maar vergt wat kennis. Als je dit niet hebt gaat dus al je internet door de VPN en wordt beperkt tot een megabit of 5. Beter gebruik je een TV client die geen vpn nodig heeft of zelf de vpn kan opbouwen
- Je budgetmobiel mag je eigk niet gebruiken in een mifi, wellicht blokkeren ze je in de toekomst

TV kijken
- Digitenne krijg je voor 5 euro per maand als je al kpn hebt. Miss hebben je ouders oid een kpn abo?
- NLZiet werkt vanaf ieder ip en werkt prima. Maar idd dubbel betalen (ik kijk thuis al via apps dus overweg kpn tv eruit te doen en ook thuis nlziet te gebruiken)
- Een AmazonFireTV is een ultiem apparaat voor tv kijken. Zit een AB en omdat je kunt sideloaden werkt alles erop zoals Videoland, netflix, nlziet. Je kunt er ook een openvpn client op draaien die je vervolgens koppelt aan je synology die vpn server speelt. Grote kans dat je ook de normale Ziggo App kunt sideoloaden op de firetv die vanaf ieder ip werkt. Heb ik alleen zelf niet getest) omdat ik geen Ziggo heb. Moet je anders hier vragen

VPN
- Je hebt 2 devices nodig die de vpn tunnel opbouwen. Thuis is het meest logische apparaat de synology router. Simpel en stabiel
- Aan de andere kant kun je de router de vpn laten opbouwen of per client. De TPLink kan het niet en de C7 wel (maar traag). Alternatief is een Rpi ertussen zetten als router met ingebouwde vpn client. Je kunt ook het Mifi spul vervangen voor een teltonika rut240, ik heb alleen geen idee hoe de vpn performance is (ik verwacht niet veel). Een amazonfiretv kan het du zelf waardoor de router het niet meer hoeft te doen. Als je dan vanaf je pc bij je data wilt, bouw je vanaf je pc de vpn op :)

[ Voor 147% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
DexterDee schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:32:
(...)
Dat gezegd hebbende, je TP link Archer C7 ondersteunt geen VPN server. Dat is niet een hele grote ramp, want de router ondersteunt wel DD-WRT (alternatieve firmware). Met deze firmware kun je een OpenVPN server opzetten en deze beschikbaar maken op internet. Op je Chromecast kun je vervolgens een OpenVPN client installeren en naar je thuis VPN verbinden.

Alternatieve firmware installeren is niet voor iedereen en er bestaat altijd een kleine kans dat je iets verkeerd doet en de router niet meer functioneert. En hoewel bijna alles wel te repareren is, kan het zijn dat je zelf daar de tools en kennis niet voor hebt.
(...)
hiermee zeg je dat ik sowieso iets met de Ziggo router moet doen, qua firmware, mocht het instellen van de tunnel via mijn Synology al lukken (qua settings) staat de router de juiste werking nog in de weg?

Nog weer een extra component toevoegen, zoals een RPi, zou wel kunnen maar voegt ook wel weer extra complexiteit toe... het wordt wel een heel fabriekje zo, en dan nog ben ik zelf niet instaat eea aan de praat te krijgen, laat staan opnieuw aan de praat brengen mocht er tussentijds iets gebeuren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:35:
Ik heb met dezeflde vraag gezeten voor mijn vakantiehuisje.
Daar kwam uit:
Internet:
- Tv kijken heeft niet veel bandbreedte nodig (5mbit is zat) maar je zit toch zo op 2gb per uur.
OK, check. Duidelijk.
- Probeer toch ergens Wifi op te pakken. Met bv een nanostation m2 kun je misschien al een Ziggo hotspot in de buurt oppikken?
Da's een goeie, nog totaal niet aan gedacht!

--> Waarom verwijs je hier specifiek naar een Nanostation M2? Vanwege bereik/snelheid/stabiliteit?
(maw, als ik terplaatse ben, kan ik dan met mijn mob.tel. een eventuele Ziggo hotspot al zoeken of voegt de M2 nog iets extra's toe?)
- Je kunt ook je hotspot van je mobiel gebruiken. Dat kan via wifi (dan deel je het wifi door) of de kabel. Als je een abo hebt met veel bandbreedte is dit een optie
Uiteraard! Dit had ik nog even in in de Topic start kunnen vermelden dat dit momenteel geen optie is.
Mijn standaard abo is beperkt, vanwege mijn krenterigheid en jarenlang streven naar zo laag mogelijk maandelijkse lasten.
Daarnaast, mis je dan de flexibiliteit als bijvoorbeeld ikzelf niet in het tuinhuis ben maar mijn vrouw.
(ook die complexiteit had ik voor het gemak even uit het hele verhaal weggelaten)
- Wil je een vpn opbouwen dan moet je hardware dit aankunnen. Een standaard router kan het (zoals de C7) maar je mag blij zijn met 5mbit. JE huidige mifi router kan het niet. Split tunnel kan maar vergt wat kennis. Als je dit niet hebt gaat dus al je internet door de VPN en wordt beperkt tot een megabit of 5. Beter gebruik je een TV client die geen vpn nodig heeft of zelf de vpn kan opbouwen
Dit spreek het bericht van @DexterDee tegen dat de C7 het niet zou kunnen...
Betreft de Mifi router, helder...
- Je budgetmobiel mag je eigk niet gebruiken in een mifi, wellicht blokkeren ze je in de toekomst
Ja, terecht punt. Ben me bewust hiervan. Had het zelf ook vooraf opgezocht (ook bij meerdere providers gecheckt)
Toch gekozen om wel te doen. beetje zelfde verhaal als Ziggo Go app, die is niet bedoeld om buitenhuis toe te passen. Maar ik vind in mijn situatie dat ik geen misbruik maak. Ik betaal netjes het abo, gebruik het niet commercieel, deel niet met anderen en gebruik vrij beperkt. In mijn optiek zijn de voorwaarden bedoeld "echt" misbruik te voorkomen.
[/quote]
- Digitenne krijg je voor 5 euro per maand als je al kpn hebt. Miss hebben je ouders oid een kpn abo?
Goeie tip, heb geen ouders/kennissen om eventueel van zo'n korting gebruik te kunnen maken...
Echter, heb je hiermee natuurlijk geen internet verbinding, dus TV only dan.
Ik kijk eerst dit aan, wellicht is digitenne nog een plan B(C/D/E...)
- Een AmazonFireTV is een ultiem apparaat voor tv kijken. Zit een AB en omdat je kunt sideloaden werkt alles erop zoals Videoland, netflix, nlziet. Je kunt er ook een openvpn client op draaien die je vervolgens koppelt aan je synology die vpn server speelt. Grote kans dat je ook de normale Ziggo App kunt sideoloaden op de firetv die vanaf ieder ip werkt. Heb ik alleen zelf niet getest) omdat ik geen Ziggo heb. Moet je anders hier vragen
Check! neem het in overweging mee. Een andere router zoals @Yordi- suggereerde kan ook.
Echter lijkt eea betreft het opzetten van de VPN verbinding an-sich, een eerst grotere zorg/uitdaging.
- Je hebt 2 devices nodig die de vpn tunnel opbouwen. Thuis is het meest logische apparaat de synology router. Simpel en stabiel
- Aan de andere kant kun je de router de vpn laten opbouwen of per client. De TPLink kan het niet en de C7 wel (maar traag). Alternatief is een Rpi ertussen zetten als router met ingebouwde vpn client. Je kunt ook het Mifi spul vervangen voor een teltonika rut240, ik heb alleen geen idee hoe de vpn performance is (ik verwacht niet veel). Een amazonfiretv kan het du zelf waardoor de router het niet meer hoeft te doen. Als je dan vanaf je pc bij je data wilt, bouw je vanaf je pc de vpn op :)
Check, helder op zich.
Je voorkeur voor de FireTV is duidelijk :D , en waarschijnlijk ook terecht!
Op dit moment bekruipt me echter het gevoel dat het opzetten van de verbinding zelf te moeilijk zal gaan zijn :S (voor mij)
Wellicht eerst maar eens wat praktijk ervaring opdoen met huidige set-up, waarin in principe alles volgens wens voldoet echter 7/8 euro in de maand "extra" kosten + dataverbruik in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ren.Hoek schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:51:
Dit spreek het bericht van @DexterDee tegen dat de C7 het niet zou kunnen...
Betreft de Mifi router, helder...
De C7 kan als VPN client dienen, niet als server (met z'n originele firmware). Althans, als ik mijn korte zoektocht op internet mag geloven. En je hebt juist een server nodig thuis.

Heb je je Ziggo modem in Bridge staan? Hoe staat de C7 nu verbonden? Als je het Ziggo modem in Router mode hebt staan met de C7 erachter, dan heb je een dubbele NAT en gaat 't allemaal ook niet werken. Sowieso moet je nooit een dubbele NAT maken, maar dat terzijde.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek @DexterDee
Het lijkt juist andersom, zonder openwrt kun je wel een vpn server ermee maken maar geen client.
https://www.tp-link.com/u...vpn-server#ug-sub-title-1

Ik zou echter de synology als vpn server inzetten, de cpu is een stuk beter voor vpn dan de c7.
Mijn idee was juist om de C7 dan als client in te zetten (maar hiervoor heb je inderdaad openwrt nodig)

Ik denk echt dat, voor jou de meest simpele manier is om dit werkend te krijgen is:
- Synology als vpn server (dit gaat jou 100% lukken)
- Mifi router vervangen voor iets met ingebouwde vpn client (bv https://www.gl-inet.com/products/gl-mifi/#specs)
OF (wel een stuk complexer met sideoladen etc)
- Google tv vervangen door amazonfire tv en ingebouwde openvpn client gebruiken. Helaas kan de chromecast geen vpn client aan.

De reden dat ik de M2 aanraad is omdat het een richtantenne is waarmee je veel meer wifi netwerken oppikt dan met je mobiel. Daarbij kan de M2 omgaan met de manier hoe authenticatie werkt op Ziggo hotspots (iig, dat kon die 5 jaar geleden...). Dat was destijds nogal lastig om een device te vinden die daar op kon inloggen.

Maar voordat je een M2 koopt, gewoon rondlopen met je mobiel op zoek naar hotspots :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
DexterDee schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:56:
[...]

De C7 kan als VPN client dienen, niet als server (met z'n originele firmware). Althans, als ik mijn korte zoektocht op internet mag geloven. En je hebt juist een server nodig thuis.
Helder, inderdaad moet dat vanuit mijn woonhuis worden opgezet.
DexterDee schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:56:
[...]
Heb je je Ziggo modem in Bridge staan? Hoe staat de C7 nu verbonden? Als je het Ziggo modem in Router mode hebt staan met de C7 erachter, dan heb je een dubbele NAT en gaat 't allemaal ook niet werken. Sowieso moet je nooit een dubbele NAT maken, maar dat terzijde.
Dit weet ik zo niet, zal ik thuis moeten nagaan.
Heb op zich niets aangepast aan de standaard settings.

De C7 alsook de NAS hangen simpelweg beide (bedraad) aan de router. Is dat wat je bedoeld met "verbonden" of vraag je naar een setting ofzo?

Heb even gegoogled wat NAT is 8)7
maar geen idee of dit nu wel/niet zo is, al dan niet onbewust. (alles werkt thuis overigens prima :) )

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Eerst VPN server draaiende krijgen op je synology en bv je telefoon via 4g als client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:07:

Ik zou echter de synology als vpn server inzetten, de cpu is een stuk beter voor vpn dan de c7.
Mijn idee was juist om de C7 dan als client in te zetten (maar hiervoor heb je inderdaad openwrt nodig)
Maar de client is toch mijn tuinhuis? De C7 is enkel de wifi extender voor de bovenverdieping van mijn woonhuis... en waarom is dit nodig als client, bij hetgeen je onderstaand voorstelt?
Ik denk echt dat, voor jou de meest simpele manier is om dit werkend te krijgen is:
- Synology als vpn server (dit gaat jou 100% lukken)
- Mifi router vervangen voor iets met ingebouwde vpn client
OF (wel een stuk complexer met sideoladen etc)
- Google tv vervangen door amazonfire tv en ingebouwde openvpn client gebruiken. Helaas kan de chromecast geen vpn client aan.
Dank voor het vertrouwen :D , wellicht idd met nog wat youtube tijd. En de synology is wat dat betreft best overzichtelijk en toegankelijk denk ik...

de laatste twee zijn OF/OF toch? dus:
- TP-link mifi vervangen door een Mifi met de juiste VPN mogelijkheden + daaraan dan de M2 hangen als "antenne"?
OF
- de Amazon FireTV + M2 voor de Wifi?
[/quote]
De reden dat ik de M2 aanraad is omdat het een richtantenne is waarmee je veel meer wifi netwerken oppikt dan met je mobiel. Daarbij kan de M2 omgaan met de manier hoe authenticatie werkt op Ziggo hotspots (iig, dat kon die 5 jaar geleden...). Dat was destijds nogal lastig om een device te vinden die daar op kon inloggen.

Maar voordat je een M2 koopt, gewoon rondlopen met je mobiel op zoek naar hotspots :)
OK duidelijk.
Ik zal de volgende keer ter plaatse een kijken wat ik kan oppikken in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja in je tuinhuis moet iets de vpn opbouwen.
Dat kan de mifi router zijn, moet je hem vervangen aangezien deze dat niet kan
Dat kan een losse tweede router achter de huidige mifi zijn, zoals de c7 of een pi
Dat kunnen de devices zelf zijn, dan moeten ze dat wel kunnen wat bij de chromecast niet het geval is

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:25:
Ja in je tuinhuis moet iets de vpn opbouwen.
Dat kan de mifi router zijn, moet je hem vervangen aangezien deze dat niet kan
Dat kan een losse tweede router achter de huidige mifi zijn, zoals de c7 of een pi
Dat kunnen de devices zelf zijn, dan moeten ze dat wel kunnen wat bij de chromecast niet het geval is
ja, ok.
dus door de ChromeCast te vervangen voor AmazonFireTV, ben ik qua hardware in principe al klaar.
(optioneel zou dan nog een M2 kunnen toevoegen, indien Ziggo hotspot in de buurt zit)

overigens, als je het hebt over FireTV, doel je dan gewoon op die Stick?
Net even gekeken, (BOL niet meer leverbaar overigens) maar elders ca 45 euro?
Dit is dan sowieso veeel voordeliger dan de ChromeCast, en blijkbaar nog uitgebreider ook dus :?

ik zie de knopjes niet zitten, maar TV bediening voor volume en power enz kan dat dan wel via die AB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt
Die firetv stick kunnje bij amazon kopen
Ik heb de basic, die is voor mij goed genoeg maar met vpn is de performance van de 4k wel lekker

https://www.amazon.nl/Fir...+4k&qid=1623067153&sr=8-1

pricewatch: Amazon Fire TV Stick 4K 8GB

Zie hier een handleiding om openvpn in te stellen

https://firestickappsguide.com/openvpn-on-firestick/

Maar voordat je spullen koopt zou ik eerst die openvpn server werkend krijgen en testen met je mobiel :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:02:
Klopt
Die firetv stick kunnje bij amazon kopen
Ik heb de basic, die is voor mij goed genoeg maar met vpn is de performance van de 4k wel lekker

https://www.amazon.nl/Fir...+4k&qid=1623067153&sr=8-1

pricewatch: Amazon Fire TV Stick 4K 8GB

Zie hier een handleiding om openvpn in te stellen

Maar voordat je spullen koopt zou ik eerst die openvpn server werkend krijgen en testen met je mobiel :)
Top, super!
ga inderdaad vandaag/morgen proberen of ik verder kom met de VPN.
Wat ik me nog afvreog, stel ik zet middels de Synology handleiding een tunnel op, dan moet ik natuurlijk nog iets met al die settings die DexterDee aangaf... toch? Dat maakte het specifiek werkend voor Ziggo?

Daarnaast, de FireTV lijkt in elk geval een betere prijs/prestatie dan de Chromecast.
Die kan ik nog kosteloos retouren, dus wellicht doe ik dat toch sowieso wel.
Alleen de 4k meerwaarde zie ik niet, komt op een TV die volgens mij nog niet eens van "HD-ready" heeft gehoord... :P

De "gewone" HD stick lijkt zo'n twee tientjes voordeliger dan de 4k versie.
https://www.megekko.nl/pr...-Stick-Full-HD-HDMI-Zwart
Of doelde je nog op andere specs die de performance "ivm VPN" ten goede komen?

De lite versie valt denk ik sowieso af, want die heeft geen TV bediening lijkt het. En alles met 1 ab vind ik dan wel weer fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Ren.Hoek even out-of-the box, zijn er meerdere mensen die graag internet (zonder 4g) willen ? Misschien is een gezamelijk starlink abonnement een optie ? nieuws: SpaceX maakt Starlink-satellietinternet gedeeltelijk beschikbaar in N...

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah ik zie het. De basic edition heeft inderdaad geen TV bediening. Scherp
Ik weet eigenlijk niet welke versie ik heb, ik heb hem overgekocht maar hij komt oorspronkelijk uit de US. Ik heb iig wel tv bediening.

Ik zou iig de versie kopen met de MT8695D CPU (quad core 1.7 ghz)

Ze hebben het wel lekker makkelijk gemaakt met al die verschillende versies lol:

https://developer.amazon....ons-comparison-table.html

Ik denk dat je deze nodig hebt, dat is de 3e generatie: (model B07ZZVRWLK dus zelfde als je megekko link)
https://www.amazon.de/fir...+tv&qid=1623069312&sr=8-1

Dit is de 4k maar qua specs lijkt die hetzelfde lol
https://www.amazon.de/dp/...cc_smp_mn_de_nrc_ucc&th=1

Ga ik er wel even vanuit dat je dit ding in nederland kunt gebruiken (die van mij iig wel)

Mbt je vpn:
Als je synology momenteel direct op je ziggo modem staat aangesloten dan kun je er vanuit gaan dat die in router mode staat (en dat is prima).
Het enige wat je in de ziggo moet doen is de openvpn poort (Standard 1194 UDP) doorzetten naar het ip van je synology.

Echter! Je kan nog wat hobbels op de weg tegenkomen:
- Je thuisverbinding wisselt vaak van IP > Dan moet je iets als dyndns instellen
- Je zit misschien op een IPV6 verbinding met IPV4 carrier grade nat. Heel lang verhaal maar hiermee kun je niet zomaar een vpn server opzetten. Je moet dan eerst wisselen naar een echt IPV4 adres of je tuinhuisje internet verbinding moet ook ipv6 aware zijn...
Als je Port Forwards kunt instellen op de ConnectBox, dan moet dat werken.
Je hebt dan ofwel IPv6 Dual Stack Firmware ofwel IPv4 Firmware op het kastje.
Andere Firmware is dan niet nodig.
Of je Dual Stack hebt kun je checken.
https://www.whatismyip.com/
Als je daar behalve een IPv4 address ook een Public IPv6 address ziet, dan heb je IPv6 Dual Stack & beschik je over alle normale IPv4 faciliteiten.
https://community.ziggo.n...ing-bij-Ziggo/ba-p/658373

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
DukeBox schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:37:
@Ren.Hoek even out-of-the box, zijn er meerdere mensen die graag internet (zonder 4g) willen ? Misschien is een gezamelijk starlink abonnement een optie ? nieuws: SpaceX maakt Starlink-satellietinternet gedeeltelijk beschikbaar in N...
Ah, heel goed. ook EEN optie natuurlijk.
https://tweakers.net/nieu...hikbaar-in-nederland.html
De Starlink-internetdienst kost 99 euro per maand. Daarnaast moeten kopers een hardwarekit aanschaffen van 499 euro. Hierbij krijgen klanten een phased-array user terminal-antenne, een mounting-tripod en een wifirouter. Daarnaast zijn er nog leveringskosten van zestig euro.
moet ik wel de "businesscase" herzien... :o wellicht even wat buren erbij aan zien te haken...
wellicht is een dergelijke oplossing over een paar jaar intressanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:40:
(...)
Ze hebben het wel lekker makkelijk gemaakt met al die verschillende versies lol:
https://developer.amazon....ons-comparison-table.html

Ik denk dat je deze nodig hebt, dat is de 3e generatie: (model B07ZZVRWLK dus zelfde als je megekko link)
(...)
Pff ja dacht ik net ook al toen ik er naar keek. pfff haha
Thanks voor de dubbel-check/bevestiging!

betreft je aanvulling op het VPN verhaal, zal ik gaan testen thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:18:

ok @laurens0619, het begin is er...
heb het artikel doorgelezen, en ziet er inderdaad (voor mij) navolgbaar/uitvoerbaar uit.

Met de check op mijn verbinding lijken zowel IPV6 als PIV4 aanwezig, dus Dual Stack?
Daarmee is "alles ok zo" (als ik je eerdere opmerking hierover goed begrijp?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MLfIfJtsXwWj861deW8K9ENUJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iztNTOSwcOmlcnCojPl2ApW4.png?f=fotoalbum_large

Verder lees ik op de site van Ziggo dat er inderdaad voor particulieren met een dynamisch IP gewerkt wordt, hiertoe wil ik dus de DDNS in stellen.
Echter loop ik nu helaas even vast op het synology account/service provider/hostnaam

als ik de DDNS wil instellen, moet ik de (gratis) provider opgeven. Overal lees ik dat je dit bij je synology account (datik heb) in hebt zitten...
zodra ik daar ook maar 1 van de opties uit het pull-won selecteer (dus nog geen hostnaam oid ingetypt) dan
geeft hij al met rode letters aan dat gegeven niet opgevraagd kunnen worden.
Het maakt vervolgens niet uit wat ik doe, alle mogelijke combis geprobeerd van gebruikersnaam etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzYhi5e1O-u-_5sxfX77NuXani4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SZ7jjrblNUBw6zLzIbcgrQGB.png?f=user_large

Bij het inloggen op "mijn synology" zie ik wel mijn NAS, maar verder onder DDNS ook niets.
Hier had ik overigens wel QuickConnect info staan, maar dit heb ik verwijderd omdat ik dacht dat dit de DDNS wellicht in de weg kon zitten... :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2VLV2S2Au_gDyo40gxh0-NwFcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AUnu25mxqqzE07nZrJfcPO9U.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast viel me op dat onder account instellingen, er ook een foutmelding komt.
Wellicht gaat er dus iets mis met het ophalen van de juiste info vanaf mijn NAS? staat de huidige verbinding nog iets niet toe?

ik zal dit toch eerst moeten oplossen denk ik, dus ik stoei nog even verder.
TIps welkom! :)

Overigens nog een kleine reclificatie, ik heb een Synology DS116 ipv 220 wat ik eerder aangaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
ah, ok. blijkbaar stond mijn Synology op "DNS-server handmatig configureren" onder Config/Netwerk/Algemeen.
Zodra ik het vinkje daar had weggehaald, kon ik mijn eigen hostnaam gebruiken, dus ik kan weer een stapje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek
Ik vind het Ziggo ipv6 gebeuren een complex iets :P Of je nu gebruik kunt maken van een binnenkomende verbinding of niet bij ipv6 weet ik niet. Makkelijkste is ziggo bellen en zeggen dat je een vpn server wilt draaien op je ipv4 adres, dan kunnen de inschatting doen of dat werkt op je verbinding of dat er iets omgezet moet worden. Het zou ook al zichtbaar moeten zijn door in te loggen op je connectbox en kijken of het port forwarding menu bestaat
Je kunt eenvoudig bekijken wat er aan de hand is op de ConnectBox, qua IPv6.
Bekijk het menu Geavanceerde instellingen>Beveiliging op de ConnectBox.
Daaronder staat niet of wel Port Forwarding in het lijstje.
niet: dan is het DS-Lite Firmware
wel: dan is het Dual Stack Firmware; Of IPv4 Firmware, maar dan is er geen extern IPv6 address.
Voordat je met iets complex aan de gang gaat kun je het beste iets simpels port mappen, bijvoorbeeld poort 5000 en 5001 naar je NAS. Let op! Doe dit tijdelijk want het is wel een risico om je NAS zo aan het internet te hangen.

Als je die port mapping hebt gemaakt kun je vanaf een 4g verbinding kijken of je via <ziggo ip>:5000 op je nas uitkomt. Als dit werkt, kun je de port mapping verwijderen en verder testen met openvpn.

De synology.me dyndns service is top, ik gebruik die ook voor mijn vpn :)

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:18:
@Ren.Hoek
Ik vind het Ziggo ipv6 gebeuren een complex iets :P Of je nu gebruik kunt maken van een binnenkomende verbinding of niet bij ipv6 weet ik niet. Makkelijkste is ziggo bellen en zeggen dat je een vpn server wilt draaien op je ipv4 adres, dan kunnen de inschatting doen of dat werkt op je verbinding of dat er iets omgezet moet worden. Het zou ook al zichtbaar moeten zijn door in te loggen op je connectbox en kijken of het port forwarding menu bestaat
Ok, dat zal ik (later) zeker nog even doen.
Voordat ik daar in de wacht ga staan, ben ik toch nog even verder gegaan... met enig resultaat...

wat ik nu heb:

- op de router heb ik het interne IP adres van de NAS gereserveerd (was advies uit artikel)
- onder het routermenu, bij beveiliging zoals je aangaf, twee forward regels aangemaakt:
* poort 1194 (tbv de VPN)
* poort 5000-5001 (tijdelijk tbv test NAS toegang, obv jouw advies zojuist)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpsWe-B_o7p2pmTT9kiyravOu_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DqZoNLX7zGgezgfK7PavsRCI.png?f=fotoalbum_large

wat ik heb verder heb gedaan is vanaf de Synology de DDNS ingesteld
- ik heb een hostnaam en extern IP adres
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTsi_eazYQIgSC6_MfNUVdwG7VM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sX9QToGCRIbXBryTzPCYVGrs.png?f=user_large

- ik heb op de synology nog een extra/specifiek user account extra gemaakt (naast mijn normale admin) voor de externe toegang naar de NAS, en deze voor de zekerheid even op read-only toegang gezet.

- daarna heb ik volgens het ComputerTotaal artikel dat je eerder linkte, de certificaten gemaakt.
(1 standaard certificaat gemaakt vanuit de OpenVPN Connect app die op de Synology draait en vervolgens hier de twee blokken <cert> en <key> aan toegevoegd die ik vanuit de Synology/Config/beveiliging heb gemaakt.)

- op mijn tel de OpenVPN Connect app geïnstalleerd, en obv het (samengestelde) certificaat een profiel gemaakt.

--> middels de extra aangemaakte user/password die ik op de synology had aangemaakt, heb ik een connectie/verbinding weten te maken! *O*

Wat ik nu nog niet helemaal snap, is wat ik hier nu mee kan :X
Als ik via mijn telefoon, nu het externe IP adres van de Synology intik, krijg ik "site niet bereikbaar/time out" melding. (ook als ik achter het IP :5000 typ...)

Denk je dat het hele IP4/6 gebeuren hier nu op dit moment het probleem kan zijn, of is het momenteel geen issue aangezien ik via de OpenVPN app in staat ben een verbinding op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
oh wat ik zojuist ook nog even heb gecheckt:

via mijn mob.tel alle verbindingen verbreken
wifi aanmelden via mijn Mifi TP-link router (met SIM)
(voor de zekerheid ook even mob.data uitgeschakeld, om zeker te zijn dat ik over de Mifi router werk)

Via de OpenVPN app nogmaals de verbinding gemaakt --> succesvol connected

Dit is dan toch een soort van simulatie van wat de Amazon FireTV stick straks zal moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek wow jij gaat sneller dan ik dacht haha

Ik dacht ik begin simpel, eerst je webinterface dan je vpn. Jij hebt direct je vpn werkend :+
Die check van synology IP:5000 kun je alleen waarsch doen als je vpn down.
Maar als je vpn het doet kun je de webinterface test vergeten :)

Wat je kunt testen of de vpn werkt:
Pak je telefoon (wifi uit)
- Ga met vpn uit naar www.watismijnip.nl > welk ip heb je?
- Ga met vpn aan naar www.watismijnip.nl > welk ip heb je?

Als het goed is heb je door de vpn je thuis ziggo ip gekregen. Hangt er wel even vanaf of je vpn profiel juist ingesteld staat dat al het verkeer door je vpn moet (dat kun je zien in je.ovpn file)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
haha :)

OK, heb de check gedaan...
ik krijg met:

- mob -> wifi uit, 4G aan, VPN uitgeschakeld: IP xxxx
- mob -> wifi uit, 4G aan, VPN ingeschakeld: IP xxxx (zelfde als boven)
- mob -> wifi aan via Mifi, 4G uit, VPN uitgeschakeld: IP yyyy
- mob -> wifi aan via Mifi, 4G uit, VPN ingeschakeld: IP yyyy (zelfde als boven)

Kortom, met of zonder VPN verbinding blijft het IP adres gelijk.
Het veranderd alleen als ik van mijn eigen mob.provider overstap naar de MIFI via BudgetMobiel.
(logisch)

iets gaat nog niet zoals het zou moeten?
kan vanavond hopenlijk nog even verder, ben erg benieuwd of ik het (met hulp) aan de praat krijg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek Je moet dit in het .ovpn bestand veranderen. Het hekje voor redirect weghalen:
# If redirect-gateway is enabled, the client will redirect it's
# default network gateway through the VPN.
# It means the VPN connection will firstly connect to the VPN Server
# and then to the internet.
# (Please refer to the manual of OpenVPN for more information.)

redirect-gateway def1
wel ff profiel weggoien op je telefoon en de file opnieuw inladen

edit:
als je telefoon connected is, zie je dit ook terug in synology bij de vpn server?

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
het is gelukt volgens mij!
heb het profiel aangepast en opnieuw op mijn mob.tel getest.

(had dat stukje over # redirect-gateway def1 wel gelezen, maar exact verkeerd om geïnterpreteerd denk ik... standaard staat open voor alle verkeer ingesteld, dus hoef niets aan te passen...)

als ik nu de VPN op mijn tel aan zet, heb ik inderdaad bij "wat is mijn IP" het externe IP adres van de NAS.
Ook zie ik mijn telefoon verbinding inderdaad in de verbindingslijst bij de VPN Server app op de NAS.

als ik de VPN verbreek, veranderd mijn IP weer naar een ander nummer en verdwijnt de verbinding uit de lijst.

moet ik nu de settings uit de post van DexterDee ergens gaan toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
(...)
(...)
Dit heb ik vanavond nog gecheckt toen ik daar was, helaas geen Ziggo hotspot in de buurt...
Dus voor nu valt die optie af. Wellicht in de toekomst, maar hoe dan ook blijft je behoorlijk afhankelijk van het beschikbaar zijn/blijven van die hotspot...

De VPN via de Mifi router heeft nogsteeds mijn voorkeur, en volgens mij ben ik in elk geval dichter in de buurt?! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek complimenten! Een openvpn werkend krijgen kan best een gepiel zijn. Nog wel interessant om een speedtest te doen met en zonder vpn

weet niet waar je op doelt met de post van dexter maar je vpn verhaal is rond!

Dus nu fase 2:
Je tv streamer via de vpn laten lopen. Dat kan
A) je c7 flashen naar openwrt en openvpn client instellen. Deze komt dan tussen de mifi en de chromecast
B) je mifi router vervangen voor eentje met openvpn ondersteuning
C) je tv streamer vervangen voor eentje met openvpn support

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren.Hoek
@laurens0619 , ja jij bedankt voor je support! heeft zeker geholpen om de stappen te ondernemen!
OK, ja fase 2... want... we zijn er nog niet natuurlijk....

ik heb zojuist nog gauw de Amazon Fire TV besteld, waarschijnlijk morgen binnen! :)

Morgen avond helaas nog andere verplichtingen, dus hoop dat ik einde middag nog even een stapje kan maken... ik post de voortgang! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ren.Hoek schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:50:
@laurens0619 , ja jij bedankt voor je support! heeft zeker geholpen om de stappen te ondernemen!
OK, ja fase 2... want... we zijn er nog niet natuurlijk....

ik heb zojuist nog gauw de Amazon Fire TV besteld, waarschijnlijk morgen binnen! :)

Morgen avond helaas nog andere verplichtingen, dus hoop dat ik einde middag nog even een stapje kan maken... ik post de voortgang! :)
Je bent er bijna
Deze stappen volgen en klaar

YouTube: VPN on Firestick, using OpenVPN App and Awesome VPN OpenVPN profile

Nog wel ff nadenken hoe je het ovpn bestandje erop gaat krijgen. Als je een webhost hebt is dat het makkelijkste denk ik. Anders dit
https://sendfilestotv.app...d-files-to-amazon-fire-tv

Wel jammer dat kpn geen app heeft voor firetv. Ik zit nl met hetzelfde probleem in mn vakantiehuisje en de dubbele nlZiet voelt zonde

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 19:58
Ik heb niks toe te voegen maar mag ik even zeggen dat ik dit een prachtig topic vind. @laurens0619 die instructies geeft en @Ren.Hoek die dan daadwerkelijk vooruitgang boekt en terugkoppelt :D

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren.Hoek
whahaha, thanks @Lrrr!
Vooral de verbazing dat er daadwerkelijk vooruitgang geboekt wordt _O-
Moet bekennen dat ik zelf ook nog wat verbaasd ben dat het (met hulp) vrij snel en goed te doen was tot nu toe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ik sluit mij wel bij @Lrrr aan
9/10 topics blijft het bij een hoop gepraat en bloed het topic dood... Of de TS doet wel van alles maar koppelt het niet terug.

Dit is leuker, en ik leer er ook weer van (ga zo een extra firetv kopen voor binnenshuis en de kpn tv eruit gooien haha).

Mocht je de firetv versie hebben gekocht met extra buttons bij amazon, dan kun je bij deze app gaan remappen.
Kun je een dedicated knop voor OpenVPN en de Ziggo App maken :)

https://www.aftvnews.com/...on-remotes-with-remapper/

Aan de andere kant, hij kan ook aumatisch connecten bij boot
Set OpenVPN to automatically connect at start up

Step 37
In the OpenVPN App, with OVPN Profiles selected

Step 38
Tap the burger icon, 3 horizontal lines, top left

Step 39
Go to Settings

Step 40
Enable Reconnect on reboot

Step 41
Save top right
https://help.streamvia.com/VPN/FireTV/OpenVPN

[ Voor 58% gewijzigd door laurens0619 op 09-06-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
thanks @laurens0619! en tof dat jezelf ook geïnspireerd bent geraakt om een stap te maken.
laurens0619 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:31:
(...)
(ga zo een extra firetv kopen voor binnenshuis en de kpn tv eruit gooien haha).
(...)
maar je doet nu KPN er thuis uit, om NLziet te gaan kijken over de Amazon Fire TV?
Welke provider heb je dan thuis?
Mocht je de firetv versie hebben gekocht met extra buttons bij amazon, dan kun je bij deze app gaan remappen.
Kun je een dedicated knop voor OpenVPN en de Ziggo App maken :)

https://www.aftvnews.com/...on-remotes-with-remapper/

Aan de andere kant, hij kan ook aumatisch connecten bij boot

[...]

Hm, ik geloof niet dat hij die extra knoppen heeft.
Die zie je bij de Google/AndroidTV versies (ook van Xiomi) ook inderdaad, met Netflex en Youtube knop.
Persoonlijk vind ik dat niet zo mooi en bovendien gebruik ik beide apps niet. Dus overbodige balast waar ik wel tegenaan moet kijken.

Dat automatisch connecten wat je zegt klinkt al weer geweldig en veel beter dan knoppen.
eea moet gewoon zo simpel en plug/play mogelijk zijn. (zie eerdere opmerking over gebruik door ega :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:34:
[...]

Je bent er bijna
Deze stappen volgen en klaar

YouTube: VPN on Firestick, using OpenVPN App and Awesome VPN OpenVPN profile

Nog wel ff nadenken hoe je het ovpn bestandje erop gaat krijgen. Als je een webhost hebt is dat het makkelijkste denk ik. Anders dit
https://sendfilestotv.app...d-files-to-amazon-fire-tv
(...)
Vanavond komt als het goed is de Amazon stick, hopenlijk morgen avond weer wat stappen maken!
Instructies zien er vrij helder uit.
Ik heb geen webhost, dus zal gebruik maken van dat sendfiles-appje...

wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek ik betaal nu 50/maand voor internet en tv van kpn en los 7,50 voor nlziet (die ik alleen in vakantiehuis gebruik)

Op mijn lg tv kijk ik al jaren via de kpn app, tv boven via decoder

Ik ga mn internet omzetten naar internet only (30euro per maand), nl ziet houden (7,50),
Dan kijk ik op de tvs thuis en in het vakantiehuisje via nlziet en ben ik klaar voor 37 en heb ik de vrijheid vanuit waar ik tv wil kijken

“Helaas” heb ik dan geen vpn nodig maar ik verzin wel een use case :+
Verder kijk ik ook nooit meer tv maar dat terzijde.

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 09-06-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren.Hoek
ah ok, das een mooie besparing dan inderdaad!

Overstappen naar Ziggo zou je VPN kunnen rechtvaardigen ;)
Of je dan voor 37,50 klaar bent, weet ik niet... wellicht met een goeie kortingsactie? (en combi met mob.abo)
Je zenderaanbod is dan in elk geval wel beter natuurlijk... maar als je het toch nooit kijkt heb je er weinig aan.

Heb zelf ook via een aanbieding met 6 maand fikse korting, + mob.abo (Vodafone) van mij en mijn vrouw -5,- p/m.
+ extra gratis 1 jaar films en series. Dat laatste is op zich best leuk. (heb dan weer geen netflix/videoland etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 19:58
Ren.Hoek schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:28:
Vooral de verbazing dat er daadwerkelijk vooruitgang geboekt wordt _O-
Haha op die manier bedoelde ik het niet hoor :P Bedoelde meer dat wat @laurens0619 ook zei:
9/10 topics blijft het bij een hoop gepraat en bloed het topic dood... Of de TS doet wel van alles maar koppelt het niet terug.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren.Hoek
@Lrrr haha, no offence taken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren.Hoek
Inmiddels weer wat stappen verder.
Gisteravond kwam de stick binnen, en ik had nog mooi 3 kwartier voor ik andere verplichtingen had :)

Je raad het al, updates laden, "setting-up" bla bla en vervolgens het ergste... Amazon account.
Die had ik blijkbaar al (?) maar was niet instaat via mijn email het ww te herstellen.
Lang verhaal kort, ik moest bellen met de service desk in USA (!) om me eruit te helpen.
Dit lukte dan wel vrij vlot weer na een minuut of 10.
wat een gedoe... en de tijd voor verdere spielerij was op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
Wat ik zojuist nog even heb geprobeerd is het downloaden van de OpenVPN Connect app.
Dit gaat niet zonder slag of stoot.

eea uit de Youtube link die @laurens0619 had gepost, zag er sowieso al anders uit tov de menus die ik op mijn tv zie (video is al paar jaar oud ook) maar het webadres dat daar gebruikt wordt, werkt ook niet (meer).
Ik kan wel met de downloader op http://openvpn.net komen, en ook richting de download opties gaan.
Echter als ik onder Amazon/Linux kijk, staan er instructies om iets in repository aan te passen?? :?
Dat leek mee vreemd/raar, dus even verder onderzoeken....

Ik was (heel handig) via mijn Amazon account :) in staat om de app "Send files to TV" vanaf mijn PC te "pushen" naar de stick. Dit werkte perfect.
(ook heb ik die app direct al gebruikt, en de ovpn file heb ik nu volgens mij op de stick staan!)

Helaas werkt dat pushen niet voor de OpenVPN Connect app...
In mijn Amazon account, heb ik "purchase" gedaan (gratis) en dan geeft hij aan dat de app niet geschikt is voor de Fire TV stick.
Ik vermoed daarom dat hij het niet wil pushen... (?)

Een google rondje, gaf verdere uitkomst:
geeft helder aan hoe OpenVPN Connect (apk fil) gedownload moet worden op de stick (eveneens via Downloader)
Het draait met name om de site waarvandaan te downloaden denk ik: https://bit.ly/3f9YhWT werkte voor mij.

Bestand gedownloaded, installatie etc lijkt allemaal prima
de vraag voor "apps van derden" kwam ook voorbij, ik heb onder settings de Downloader app hiervoor toestemming gegeven.
In de installatie zelf krijg ik nog de vraag
"do you want to install this application, it does not require any special access"
Dan zeg in "Install"
er komt een voortgangsbalkje in beeld, die vrij snel van 0 -> 100% loopt en dan een groot driehoek met uitroepteken. "App not installed".
verder niets...
ik kan alleen het scherm verlaten via een "Done" knopje onderin beeld.

@laurens0619 of iemand anders nog suggesties? :)

------------------------------------------------
Overigens betreft de ervaring met de Amazon stick tot nu toe:

De afstandsbediening vind ik persoonlijk mooier dan die van de ChromeCast Google TV.
- oogt minder "fancy" (zwart ipv wit)
- ligt net iets beter in de hand (iets groter dan de google tv)
- volume knoppen gewoon bovenop (bij google tv zitten de volume knoppen aan de zijkant van de ab)

De stick is compacter dan de Chromecast (want stick ;) )
De chromecast is meer een plat struisvogelei, bovendien met een kabeltje waaran de HDMI stekker zit.
Die van Amazon zit direct in de HDMI poort. Overigens zit er wel een kort verloopje bij, in geval het niet lekker past ofzo achter de tv...

De werking, bediening, menus etc lijken prima.
Redelijk vergelijkbaar over de div. platformen lijkt me ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek
Lekker bezig

Je moet eerst een alternative play store activeren op die stick zoals Aptoide
https://www.alphr.com/tec...lay-amazon-fire-tv-stick/

Vanuit daar kun je dan alternatieve apps installeren zoals OpenVPN.
Waarschijnlijk moet je wel eerst een virtual mouse installeren of een bluetooth mouse/keyboard verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
oh ok... dus die Downloader app is niet voldoende?
ik heb daarmee feitelijk de benodigde APK immers al gedownload, die staat ook op de stick en vanuit daar ben ik instaat de installatie van OpenVPN te starten (ik zit ook echt in een scherm met OpenVPN logo etc).
Wat voegt een alternative store dan nog toe aan die installatie zelf vraag ik me dan af...
Hopelijk straks nog even testen, anders vanavond pas. thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja goed punt
Ik heb zelf nooit openvpn geinstalleerd dus geen idee. Je zou kunnen testen of je videoland wel kunt sideloaden, dat werkte bij mij wel

Edit: het zou kunnen dat je een verkeerde apk versie hebt voor een ander platform. Een alt app store maakt het makkelijker dat je de juiste apk krijgt

Edit2:
Als je jouw apk door een analyzer heen gooit krijg je Supported ABIs
arm64-v8a

Wat ik zo lees is dat de firetv 4k en cube alleen 64bit os draaien. Omdat jij zo cheap bent geweest krijg je dus error omdat je waarsch 32bit os draait :+

De app store zal dus automatisch de juiste versie pakken maar het is interessant om uit te dokteren welke arch je firetv draait

[ Voor 71% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
ok, kan ik gaan proberen.
...want Videoland word niet ondersteund door de stick?
Ik moet overigens de Ziggo Go TV app ook nog installeren, wellicht kan ik het daarmee ook proberen (of kan dat niet omdat deze sowieso wel ondersteund wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik dacht dat de ziggo app gewoon in de fire store stond
Anders ff dit topic nog nalezen :)
Amazon Fire TV

edit:
Als je de openvpn pakt van hier
https://www.streamvia.mobi/app/

Dan bieden ze een app aan met:
Package name
net.openvpn.openvpn
versionCode
1816
versionName
3.0.5
Supported ABIs
armeabi-v7a, x86
Package name
net.openvpn.openvpn
versionCode
5891
versionName
3.2.4
Supported ABIs
arm64-v8a
Dat is een 32bit versie dus ik denk dat die openvpn versie wel werkt :)

[ Voor 68% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2021 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ren.Hoek
ok, net nog even een snelle poging tussendoor:
laurens0619 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:45:
(...)
Edit2:
Als je jouw apk door een analyzer heen gooit krijg je Supported ABIs
arm64-v8a

Wat ik zo lees is dat de firetv 4k en cube alleen 64bit os draaien. Omdat jij zo cheap bent geweest krijg je dus error omdat je waarsch 32bit os draait :+

De app store zal dus automatisch de juiste versie pakken maar het is interessant om uit te dokteren welke arch je firetv draait
Ja je kent me inmiddels vrij goed merk ik, ik ben zo cheap geweest en hetgeen je aangeeft met 32/64 bit zou het hoogstwaarschijnlijk geweest zijn. Nadat ik namelijk via alphr link de instructies heb gevolgt, kon ik via Aptoide eenvoudig zoeken op OpenVPN Connect en de app in een keer vinden en installeren.
(overigens staat in die tutorial voorafgaand aan de installatie van Aptoide iets over het installeren van Google Manager. Dit heb ik geprobeerd, maar lukte niet omdat de links niet werkten als ik die ingaf. Dat heb ik toen gewoon maar overgeslagen en direct Aptoide gaan installeren. Werkt dus prima)

OpenVPN heeft inderdaad een virtuele muis nodig, anders kan je de app niet bedienen.
Dit heb ik via https://www.firesticktricks.com/mouse-toggle-firestick.html gedaan.

De muis werkt nu (wel echt heel matig qua gemak/gedoe, maar voor een keer is het te overkomen).
In OpenVPN vervolgens mijn eerder aangemaakte Cetrificaat geladen. Username + wachtwoord invoeren
--> VERBINDING !!!! _/-\o_ (via de mifi router)

Vervolgens Ziggo Go TV app gestart, die kan je inderdaad uit de normale store pikken.
Username en ww invoeren
--> TV KIJKEN !!! *O*

Ik ben echt verbaasd dat eea gewoon werkt! :D :+
Echt super resultaat! Dus @laurens0619 enorm dank voor je hulp nogmaals!!!

Ik ga later nog wel even verder stoeien en de stick verder verkennen en inrichten.
Eerst zal ik denk ik willen zorgen dat hij (middels een script?) automatisch connect en de Go app vanzelf start bij boot.

nogmaals veel dank voor dit deel!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ren.Hoek Nice!!!
Als je je openvpn op automatic zet dan zou je nooit meer met virtual mouse erin hoeven. Die virtual mouse werkt brak idd

Mbt je auto boot, misschien heb je hier iets aan :)
https://www.reddit.com/r/...ts/j5o5so/auto_start_app/

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2021 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ren.Hoek
thanks @laurens0619 voor de link.

Ik heb nu inderdaad OpenVPN op automatisch gezet (in de OpenVPN app zelf)

Verder dus via de link de Launch on Boot apk gedownload.
Deze heb ik via Send Files To TV naar de download map van Downloader gekopieerd.
Vervolgens kon ik via Downloader de APK uitvoeren en de Launch On Boot app installeren.
(ik kon via de appstore, waar je blijkbaar helemaal niet kan zoeken(!?), noch via Apoide de app niet vinden. dus vandaar zo omslachtig :) )

Hierin simpelweg Ziggo app als launch ingesteld, werkt als een zonnetje.

Ik zat nog even te stoeien met het feit dat de Stick blijkbaar niet uit kan. Het leek eerst zo dat zodra ik de TV uitdeed, het dataverbruik ook stil kwam te liggen (dus de stick stopte in elk geval met Ziggo draaien).
Dit is voor mij natuurijk van belang ivm de SIM kaart in de Mifi router.
Toch zag ik zojuist toch ineens 2,5GB was verbruikt het afgelopen uur toen ik er bij weg was gelopen.
Ik had voor ik wegging alles dus klaar, en heb de stroomkabel even anders gelegd. Hierna in stopcontact gedaan, en toen weggegaan... wellicht dus bij (first)power-up dat hij gelijk de Ziggo app start ondanks dat de TV uit is... Toen ik net nogmaals de TV aan/uit deed, was dataverbruik weer 0.
Nog even op letten, dus...

Volgens mij werkt hiermee eerst alles volgens wens, moet nog wel even de VPN van de laptop opzetten maar dat zoek ik later even uit.
Ik ga de komende tijd hier lekker ervaring mee opdoen in het gebruik.
Mochten mij nog bijzonderheden opvallen, dan zal ik dat laten weten!

Nogmaals met name @laurens0619, dank voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Ren.Hoek op 11-06-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
If it's plugged into a wall outlet, it is technically always "on". It will put itself into Sleep Mode after a period of inactivity, but that period varies quite a bit by app. For example, if you're on the Home Screen, it will put itself to sleep after about 20 minutes of inactivity. YouTube, on the other hand, will keep playing the next suggested video indefinitely. Other apps fall somewhere in between those two.
For that reason, I highly recommend putting the Stick into Sleep Mode yourself by holding the Home button until Sleep pops up and selecting it.
Ik heb hem zelf in de usb van de tv zitten, als mn tv uit gaat dan gaat de firetv dus ook uit.
Dit is wel een tekortkoming, ik had gehoopt dat hij toch zou kunnen detecteren middels hdmi als de tv uit zou gaan oid. Schijbnaar niet

Die Firetv staat best vol met bloatware met autoplay videos. Heel wat kun je wel disablen
https://www.guidingtech.com/reduce-fire-tv-stick-data-usage/

Als je echt een keer loco wilt gaan dan moet je dat ding gewoon rooten en een alternatieve laumcher erop zetten die helemaal uitgekleed is.

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 11-06-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren.Hoek
laurens0619 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:20:
[...]
(...)
Ik heb hem zelf in de usb van de tv zitten, als mn tv uit gaat dan gaat de firetv dus ook uit.
Dit is wel een tekortkoming, ik had gehoopt dat hij toch zou kunnen detecteren middels hdmi als de tv uit zou gaan oid. Schijbnaar niet
(...)
Goeie tip, dit heb ik gedaan. Werkt perfect!
Pagina: 1