Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Geld op de bank doet weinig en een beetje aan het milieu denken is ook niet verkeerd: Ik zou graag wat zonnepanelen laten plaatsen! Heb al het een en ander rondgekeken (zie ook offertes hieronder), maar werd naar aanleiding van dit artikel uitgenodigd hier ook even te posten. Dat doe ik graag, ik heb nog geen beslissing genomen en advies is welkom!

.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3fnFCpt1R3DGHlXCGjMHrnlK4Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iHQbnpzWKS3hb7CALuRLkwV0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd6Sa8_AOjOdNZUZihQ8bRWw5iY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uZVqVvYhStjP76xKcag1XjYI.png?f=fotoalbum_tile

Ik woon in Den Haag, op de foto links heb ik "mijn" dak in groen gemarkeerd. (Het dak is van de VVE, maar bij de eerstvolgende vergadering verwacht ik toestemming te krijgen om panelen te plaatsen).
Dak ligt op het zuidwesten, en naast het schuine stuk is ook nog een stuk dakkapel beschikbaar. Het witte pijpje op het dak kan verwijderd worden, aan de binnenkant v/d zolder is geen doorvoer te zien. De helling is zo'n 43 graden.
.
Beschikbare (dak)ruimte
Zoals hierboven vermeld: Een stuk schuin dak en een stuk dakkapel. Het witte pijpje kan verwijderd worden.
Merk wel op dat beide zijkanten van mijn dak begrensd worden door schoorstenen.
Lengte en breedte heb ik niet direct meer paraat, maar was volgens mij zo'n 5m breed en 2.6m diep op het schuine dak, en 5m breed + ??? m diep op de dakkapel. In de offertes ging men meestal uit van 4 panelen op het dak (dat daarmee vol ligt) en evt nog 2 extra op de dakkapel.
.
Schaduw
Panelen op de dakkapel zullen geen last van schaduw hebben, panelen op het dak hebben tussendoor last van de schoorstenen. De twee bomen in de achtertuin van de onderburen zorgen nu nog voor schaduw, maar zullen eind deze zomer verwijderd worden.
.
Jaarverbruik
Ik woon alleen, en verbruikte afgelopen jaar slechts 1100 kWh, dit was inclusief regelmatig thuiswerken ivm Corona. Ik kook op gas en heb geen (plannen voor) een elektrische auto. Een redelijke marge om in te groeien vind ik geen probleem.
.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1X35A
.
Budget en doel
Mijn budget is een redelijke prijs, en het doel is om over het hele jaar door gezien toch wel zelfvoorzienend te zjin.
.
Wie gaat het project uitvoeren
Lekker door de installateur laten doen, hier ga ik mijn vingers niet aan branden ;)
.
Bijhouden van data
Ja, graag, altijd leuk! Heb zelf Home Assistant draaien. Het is echter geen harde eis.
.
Reeds verkregen offertes
En hier komt de bulk van de info. Ik begon oorspronkelijk met het collectief-aanbod van Vereniging Eigen Huis, maar ben daarna ook zelf nog wat rond gaan vragen. VeH is wel lekker goedkoop, maar daar komen vast nog verborgen kosten bij en bovendien hebben ze al laten vallen niet op de dakkapel te installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNEWeKY-nSPP499PxpV-IBiRo3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uytvnt0rQ5A8YXPCHpHtZDsY.png?f=fotoalbum_large

Een aantal aandachtspunten van mijn kant:
  • Meerdere offertes per leverancier, gebaseerd op verschillende opties en/of nieuwe wensen, maar ik heb alles maar laten staan.
  • Bij VeH zijn de specificaties nog niet helemaal duidelijk, dus die info mist.
  • 4 Panelen zijn in principe voldoende voor mijn 1100 kWh, maar vanwege de schoorstenen dacht ik per se optimizers nodig te hebben, en die zijn pas vanaf 6 panelen beschikbaar. (Dacht ik! Ik kende alleen de standaard SolarEdge. Maar:)
  • Leverancier A kwam met de opties van 4 Enphase micro-omvormers, of blijkbaar toch een kleinere (4-paneels) SolarEdge.
  • Leverancier C stelde in eerste instantie 6 panelen met optimizers voor, maar kwam later ook met de optie zonder optimizers te gaan: De verliezen zouden beperkt zijn en de productie alsnog ruim(!)voldoende voor mijn wensen.
  • De terugverdientijd is natuurlijk alleen geldig wanneer salderen mogelijk blijft, daar ben ik me van bewust.
  • Aandacht voor voldoen aan de EMC-richtlijnen is wel zo prettig. Ik zie de P505 niet direct terug in de (verwachte) lijst met probleemgevallen, maar wie weet.
.
Overige
Ik wil me niet helemaal kapot staren op terugverdientijd, maar ben me er wel van bewust dat een enorm overgedimensioneerd systeem opeens een veel langere terugverdientijd krijgt als/wanneer het salderen afgebouwd wordt. Een (goede) marge om mijn gebruik te laten groeien vind ik geen probleem, maar laten we het niet te bont maken, het komt met een risico :)
.
Regio
Den Haag
.
Advies?
Elke vorm van advies is natuurlijk welkom, maar een aantal dingen waar ik specifiek benieuwd naar ben:
  • Ik begreep dat je omvormers na een jaar of 10 wel moet vervangen (>€800), terwijl de Enphase micro-omvormers zo'n 20-25 jaar mee gaan en op dit vlak voordeliger zijn. Any experience?
  • VeH is op moment duidelijk het goedkoopst, maar ik weet nog niet welke verborgen kosten hierbij komen kijken. Dit zou dus zomaar (een stuk) duurder kunnen worden.
  • Iemand ervaring met de afweging "4 panelen met optimizers/micro-omvormers" vs "6 panelen zónder"? of iets vergelijkbaars?
  • Ik heb nog geen idee met wie ik in zee zou willen gaan. Optie #1 lijkt me interessant omdat het slechts 4 panelen zijn met micro-omvormers (en relatief goedkoop), Optie #2 kan ook maar daar is de omvormer is dan solaredge en die zou je na 10 jaar al moeten vervangen. Optie #3 lijkt me te duur voor wat je krijgt, opties #7 & #8 zijn aan de dure kant en hebben vermoedelijk ook teveel marge (1887kWh vs 1100kWh verbruik), en optie #9 lijkt me ook weer leuk: Goed betaalbaar, snelst terugverdiend, maar wel 6 panelen en een omvormer met 'maar' 10 jaar garantie. Zit er voor jullie al een duidelijke winnaar in? Verder kijken? Roept u maar!
Alvast enorm bedankt voor elke vorm van advies ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:49
Die offertes die niet op de dakkapel installeren kunnen gewoon niet, kan ik vergeten toch?

De opties zonder optimisers of micro's gaan niet goed werken met 4 panelen op een schuin dak plus 2 op plat dak.

4 panelen schuin dak plus 2 plat dak met SolarEdge 2200H gaat denk ik clippen als de zon laag staat. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Dan blijven bij mij offerte 1 en 2 over als favoriet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:32

Wuursj

want worst is al bezet

4 Panelen kan op een APS QS1, veruit de goedkoopste optie en omdat je een tracker per paneel hebt, heb je geen optimisers nodig bij schaduw. Kan ook bij 6 panelen met een YC600 er bij. De orrientatie maakt dan niet uit, ze mogen alle kanten op.
Ze kunnen max 300watt leveren maar met mijn 320wp panelen kom ik zelen in de buurt van aftoppen en zou er een maatje groter aan durven te hangen. Misschien dat het wel iets meer aftopt op zuid-west met meer helling.

Maar gek genoeg zie ik APS zelden op offertes terug komen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
busscherski schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:54:
Die offertes die niet op de dakkapel installeren kunnen gewoon niet, kan ik vergeten toch?
De 4-paneelsoptie past volledig op mijn dak en zou dus nog wel kunnen. Maar dan moeten er wel optimizers bij tegen de schoorstenen en kom je volgens mij zo'n 400 euro duurder uit - zal ik nog navragen.
Bij de 6-paneelsopties heb je gelijk. Ik had ze laten staan omdat ik vermoedde dat ze de dakkapel niet doen vanwege de extra moeite en het collectiefaanbod, maar dat het eventueel voor een meerprijs toch weer zou kunnen. Maarja, daar stijgt de prijs weer van, dus...
De opties zonder optimizers of micro's gaan niet goed werken met 4 panelen op een schuin dak plus 2 op plat dak.
Ha. "Niet goed werken" door de schoorstenen had ik voor lief genomen en gecompenseerd door de 2 extra panelen, maar stond er niet bij stil dat het hoekverschil hier natuurlijk vrij groot is en ze elkaar continue naar beneden trekken. Goed punt.
4 panelen schuin dak plus 2 plat dak met SolarEdge 2200H gaat denk ik clippen als de zon laag staat. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Ben niet in de details thuis, maar bedoel je dat de optimizers gaan clippen omdat ze niet genoeg spanning kunnen leveren voor de 2200H? Volgens de specs heeft de SE2200H een nominale DC-spanning van 380V, en de P505 optimizers een uitgangsspanning van 12.5-83V. Met een uitgangsspanning van 63V haal je met zes panelen al die 380V toch?
Dan blijven bij mij offerte 1 en 2 over als favoriet.
Komt overeen met mijn onderbuikgevoel, haha.

[ Voor 0% gewijzigd door svenvbins op 03-06-2021 20:16 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
svenvbins schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:15:

Ben niet in de details thuis, maar bedoel je dat de optimizers gaan clippen omdat ze niet genoeg spanning kunnen leveren voor de 2200H? Volgens de specs heeft de SE2200H een nominale DC-spanning van 380V, en de P505 optimizers een uitgangsspanning van 12.5-83V. Met een uitgangsspanning van 63V haal je met zes panelen al die 380V toch?
Het is gecompliceerder, korte versie: niet proberen met solaredge. 2 stuks APS QS1 kosten minder dan de 2200H en dan moeten er nog optimisers bij.

Lange versie: de optimisers werken niet onafhankelijk, ze zijn gekoppeld via de string stroom: uiteindelijk is het een luxe serie schakeling, hoe het ook verkocht wordt. De 4 panelen kunnen maar 340V van de benodigde 380V maken.
De overige 2 moeten de overige 40V maken.
De 2 panelen moeten dus minimaal 25% van het vermogen van de 4 geven.

Andersom als ze dat niet doen kunnen de 4 maximaal 4x doen wat de 2 panelen doen.
Valt er vervolgens schaduw op 1 van de panelen, dan is er helemaal geen marge meer. De overige 5 draaien dan op ruwweg het laagste vermogen van de 5.

Je krijgt in een marginaal solaredge systeem dus de problemen van een string systeem enkele keren uitvergroot voorgeschoteld...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Wuursj Ik ben hier helemaal tevreden met mijn AP Systems. Ik weet niet waarom dat niet populairder is.

@svenvbins
Lastig kort uit te leggen. Het komt er op neer dat zeker indien je ook nog schaduw op die 4 panelen hebt het totale vermogen flink inzakt.

In theorie zonder schaduw halen de schuine panelen bij laagstaande zon ieder 85 V en de platte panelen halen dan niet veel. Bijvoorbeeld 15% van 85 V. Dan kom je samen net niet aan 380 V dus dan clippen de optimisers al. (met hogere zon gaat het wel goed)
Maar een schoorsteentje kan op bepaalde moment voor een heel paneel 'schaduw' veroorzaken. Dan kom je niet meer aan 380 V en verlies je op dat moment flink opbrengst.
Als dat de eerste 2 uur en de laatste 2 uur per dag gebeurt is het nog tot daar aan toe maar daar tussenin ga je het goed merken qua jaaropbrengst.

Een centrale SolarEdge omvormer is denk bij jou legplan alleen verstandig indien je geen schaduw hebt of nog 2 panelen extra plaats (terwijl je 85V optimisers behoud)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
Ik ben dit nog niet vergeten, maar helaas druk met andere dingen geweest de laatste tijd.

Weer/nog wat verder gekeken en gevraagd, en zo is leverancier C nu ook met een Enphase IQ7+-offerte gekomen. Kijk ik echter naar de specificaties (bijvoorbeeld hier) dan lees ik een

"Aanbevolen vermogen module" van 235W-440W, maar een
maximum uitgangsvermogen van 290VA.

Die IQ7+ is nu in twee offertes voorgesteld bij panelen van 340W en 370W. Dat valt wel onder de genoemde 440W, maar (ruim) boven het maximum uitgangsvermogen van 290VA.

Wat betekent dit precies? Waar gaat het vermogen dat boven die 290VA uitkomt naartoe? En waarom is deze dan nog geschikt voor een 400+W paneel? Of gaat het er puur om dat hij het overige vermogen kán opstoken, en dus niet direct ontploft op een zonnige dag? :) Ik begrijp het graag!

Edit: Ik wist dat ik iets vergat! Vogelwerende borstels: Ja of nee? Ik woon in Den Haag en heb regelmatig een duif (of twee) op mijn balkon zitten en de parkieten vliegen hier ook vrij rond. Ergens lijkt het me wel praktisch, maar het zou me ook niets verbazen als het een typische mark-up is die veel kost, weinig hoeft te kosten en eigenlijk niet nodig is.

[ Voor 15% gewijzigd door svenvbins op 15-07-2021 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
d:)b
Hartstikke duidelijk, bedankt! Moet toch minder in bolvormige koeien en vacuüms gaan denken :+

[ Voor 8% gewijzigd door svenvbins op 15-07-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je loopt dus wel potentie mis maar het is best heel erg beperkt (procent of 2, zelden meer). 370Wp op de IQ7+ vind ik wel wat grof worden.... De 370W panelen zou ik liever op IQ7X zetten, die kan 315VA doen voor €5 per paneel meer. De 340W op IQ7+ is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski

Pagina: 1