Ubiquiti Unifi AP Uplink/Downlink toepassing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 23:41
Huidige situatie
Op dit moment heb ik een Unifi netwerk als volgt ingericht

Meterkast
  • UniFi Switch 8 PoE
  • UniFi Security Gateway 3P
In de woonkamer, op de 1e verdieping en op zolder heb ik de UniFi AP-AC-InWall bedraad aangesloten op de switch via PoE gevoed.

Probleem
De Unifi AP-AC Inwall in de woonkamer zit dicht bij de tuin, dus de eerste meters in de tuin heb ik prima signaal. De tuin is 12 meter diep, en achter in de tuin hebben we een open maar wel overdekte loungehoek, waar het signaal net niet komt (mn tel. gaat dan snel over in 4G).
Ik heb géén ethernetkabel buiten, en ook geen mogelijkheden. In de loungehoek heb ik wel een stroomaansluiting, evenals aan de muur aan de buitenzijde van het huis (tegen de woonkamer aan).

Mijn idee / oplossing
Ik heb een stopcontact beschikbaar aan de buitenmuur van het huis, op nog geen 4 meter afstand van de Unifi AP-AC inwall (tegen de woonkamer aan). Mijn idee is om de Unifi AP-AC Inwall in "uplink" mode te zetten en de stopcontact gebruiken om daar een UniFi AC Mesh aan te hangen en in downlink te zetten, zodat het signaal wordt versterkt verder de tuin in.

Mijn vragen
  • Mijn primaire vraag: is dit de juiste manier om een goed signaal te kunnen krijgen in de loungehoek, of ik heb ik het helemaal verkeerd begrepen
  • De AC Mesh heeft geen standaard stroomaansluiting. Kan ik gebruik maken van deze adapter om de AC mesh van voeding te voorzien?
  • Kan ik de AP inwall in de woonkamer dan nog wel gebruiken voor 5 Ghz signaal voor mijn devices (aangezien ik hem in uplink mode zet)
  • Als ik het helemaal verkeerd aanpak, is er een werkbare optie om achter in de tuin goed signaal te krijgen zonder kabels te hoeven trekken?
Tnx allen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:50
Kan je deze vragen niet beter stellen in de Ubiquit topic, hier zijn ook al veel tips te vinden waar jij antwoord op wilt hebben.
https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_Mesh_DS.pdf
check deze topic [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

[ Voor 39% gewijzigd door brandon op 03-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
als het signaal ruk is achterin de tuin dan gaat daar een versterker ophangen het niet beter maken.

Beste is aan de buitenkant van het huis toch kijken of je een AP kunt hangen. Dat is de duurzame oplossing. Waarschijnlijk dempt het glas oid het signaal.

Je zou ook via een powerline setje kunnen kijken of je betrouwbaar het netwerkje achterin de tuin kunt krijgen. Powerline is natuurlijk vloeken in de kerk maar als het werkt dan werkt het..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 03-06-2021 15:46 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
maratropa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:44:
als het signaal ruk is achterin de tuin dan gaat daar een versterker ophangen het niet beter maken.

Beste is aan de buitenkant van het huis toch kijken of je een AP kunt hangen. Dat is de duurzame oplossing.

Je zou ook via een powerline setje kunnen kijken of je betrouwbaar het netwerkje achterin de tuin kunt krijgen. Powerline is natuurlijk vloeken in de kerk maar als het werkt dan werkt het..
Ik heb nog een setje powerline liggen... zou ik kunnen proberen. Wat je zegt: "Beste is aan de buitenkant van het huis toch kijken of je een AP kunt hangen". Dat is toch wat ik doe met de Unify Mesh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
SuperCrisz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Ik heb nog een setje powerline liggen... zou ik kunnen proberen. Wat je zegt: "Beste is aan de buitenkant van het huis toch kijken of je een AP kunt hangen". Dat is toch wat ik doe met de Unify Mesh?
Ik bedoel dus, een AP aan de buitenkant tegen het huis, bedraad naar de meterkast, of desnoods via de inwall oid.

Het signaal achterin de tuin is niet goed, dat ga je niet oplossen met een draadloze repeater daar oid die gebruik moet maken van het slechte signaal..

Dan vind ik powerline nog het proberen waard, er ligt dus wel stroom naar de tuin, als je een setje hebt dan kijk je of dat stabiel is, en dan kun je in de zithoek een AP bedraad aansluiten. (lite6 ofzo, of iets voor buiten.)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
maratropa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Ik bedoel dus, een AP aan de buitenkant tegen het huis, bedraad naar de meterkast, of desnoods via de inwall oid.

Het signaal achterin de tuin is niet goed, dat ga je niet oplossen met een draadloze repeater daar oid die gebruik moet maken van het slechte signaal..

Dan vind ik powerline nog het proberen waard, er ligt dus wel stroom naar de tuin, als je een setje hebt dan kijk je of dat stabiel is, en dan kun je in de zithoek een AP bedraad aansluiten. (lite6 ofzo, of iets voor buiten.)
Ik ga dit proberen! merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:50

nexhil

BAM!

ik heb dit hier:

UDMPRO -----> AP-LITE meterkast -------> wireless uplink ----> AP -LITE tuinhuisje ----> switch -> G3 Camera

De AP's zijn veel sterker dan de mobiele telefoon bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door nexhil op 03-06-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
SuperCrisz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:51:
[...]

Ik ga dit proberen! merci!
Ik heb de powerline geprobeerd, maar krijg zoals verwacht maximaal 15/20 Mbit. Kan niet fatsoenlijk netflix kijken. Is er een ander alternatief? Ik heb geen mogelijkheid om een netwerkkabel naar buiten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
welke powerline heb je geprobeerd ? en ben je zeker dat je electrisch op dezelfde stroomfase zit ?

sowieso zou ik een powerline set aanraden die ook aarding gebruikt ...

en misschien stom, maar geen dakkozijn waar je een accespoint kan buitenleggen als je op het terras gaat zitten ? eenmaal je in open lucht rechtstreeks zicht hebt , en je hebt geen interferentie van buren kan je heeeeel wat metertjes maken.. ik trek hier 140mbps op 100+ meter afstand met mijn wap571E'tjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
ijske schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:55:
welke powerline heb je geprobeerd ? en ben je zeker dat je electrisch op dezelfde stroomfase zit ?

sowieso zou ik een powerline set aanraden die ook aarding gebruikt ...

en misschien stom, maar geen dakkozijn waar je een accespoint kan buitenleggen als je op het terras gaat zitten ? eenmaal je in open lucht rechtstreeks zicht hebt , en je hebt geen interferentie van buren kan je heeeeel wat metertjes maken.. ik trek hier 140mbps op 100+ meter afstand met mijn wap571E'tjes
Ik heb de Devolo dlan 500 duo gebruikt. Dat is de set die ik nog had liggen. Ik weet niet of hij op dezelfde stroomfase zit. Lijkt me ook niet dat je dat makkelijk kan aanpassen. De optie voor Powerline heb ik geprobeerd puur omdat ik nog een setje had liggen.

Edit;

Ik had die Devolo Powerline nog niet bekabeld aangesloten. Nu ik dat doe krijg ik wel 60 Mbit! Dus bedraad gaat het goed. Waarom is het wireless zo slecht dan? Ik zit ongeveer naast de adapter.

Ga ik als ik een Unify outdoor AP bedraad aan hang, wél een goede wifi verbinding krijgen? Wat verklaart dan waarom de Devolo dan een slecht signaal geeft wireless?

[ Voor 18% gewijzigd door SuperCrisz op 17-06-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Mijn antwoorden
  • Ja
  • Ja
  • Ja
  • Ja
Aangezien je geen netwerkkabel wil trekken (het kan altijd :9 ) heb je weinig alternatieven. Powerline kan je nog proberen met een goede set, anders zit je automatisch aan een wireless backhaul vast. Op zich ook geen probleem. Ipv de 5GHz, zou je ook kunnen kiezen om de wireless backhaul over de 2.4GHz radio te laten lopen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou eerder kijken naar een UAP-AC-M voor buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
lier schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:01:
Mijn antwoorden
  • Ja
  • Ja
  • Ja
  • Ja
Aangezien je geen netwerkkabel wil trekken (het kan altijd :9 ) heb je weinig alternatieven. Powerline kan je nog proberen met een goede set, anders zit je automatisch aan een wireless backhaul vast. Op zich ook geen probleem. Ipv de 5GHz, zou je ook kunnen kiezen om de wireless backhaul over de 2.4GHz radio te laten lopen.
Ik had mn bericht geedit☺️:

Ik had die Devolo Powerline nog niet bekabeld aangesloten. Nu ik dat doe krijg ik wel 60 Mbit! Dus bedraad gaat het goed. Waarom is het wireless zo slecht dan? Ik zit ongeveer naast de adapter.

Ga ik als ik een Unify outdoor AP bedraad aan hang, wél een goede wifi verbinding krijgen? Wat verklaart dan waarom de Devolo dan een slecht signaal geeft wireless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als de verbinding over powerline stabiel is wel. Je zou ook outdoor AP kunnen kopen en met powerline proberen. Als niet werkt zou je dat AP ook nog in mesh mode kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@SuperCrisz als ik zo google heeft die devolo helemaal geen wifi en zat je gewoon op je oude netwerk :p ?

Dan zou je met een degelijk ap aan die devolo die snelheid ook wel moeten kunnen halen lijkt me. Heb je nog iets van een AP liggen? Hoeft niet perse unifi te zijn.

Die 500 duo komt uit 2013 en is 100mbit, ik kan me voorstellen dat met een recent setje betere resultaten mogelijk moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 17-06-2021 12:10 ]

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier ook een UAC-AC-M in de tuin met wireless uplink van een andere Unifi AP op een plek waar het bereik goed is, en van daaruit dek ik de hele tuin.
Ik heb persoonlijk alleen maar slechte ervaringen met Powerline adapters, your miles may vary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
maratropa schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:08:
@SuperCrisz als ik zo google heeft die devolo helemaal geen wifi en zat je gewoon op je oude netwerk :p ?

Dan zou je met een degelijk ap aan die devolo die snelheid ook wel moeten kunnen halen lijkt me. Heb je nog iets van een AP liggen? Hoeft niet perse unifi te zijn.

Die 500 duo komt uit 2013 en is 100mbit, ik kan me voorstellen dat met een recent setje betere resultaten mogelijk moeten zijn.
Deze heb ik, wel degelijk wifi (en daar zit ik ook op)
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Ja, gewoon je eerste idee volgen en een wireless uplink opzetten.
Op tweakers lees je vaak het gezegde "een repeater gaat een al brak signaal repeaten dus dat helpt niet"

Dat mag iets genuanceerder
- 2 accesspoints hebben vaak onderling een betere verbinding dan ap-client door gebruikte antennes, chipset, samenvoegen van banden, vaste plek (ipv in hand) etc...

Om je een idee te geven, als ik mijn dual band mesh node neerzet op de plek waar mijn laptop 5mbit heeft, dan vliegt die toch via de mesh nodes naar 50 ;) (alleen wel wat instabielt maar 5mbit is natuurlijk wel op het ultra randje)

Wel heeft een in wall geen dedicated uplink radio hiervoor dus je bandbreedrte zal wel /2 gaan (tenzij je 5ghz uplink doet en 2.4ghz clients)

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2021 12:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Goed, omdat ik bedraad wel een goede verbinding heb met de PowerLine adapter in de tuin (60 Mbit), maar de wifi functie niet goed werkt, wil ik het volgende gaan doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4xTixaoHEbHvk84XcMhSRGJH7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpNQKu0wfHeqmiCt9HGFLnyL.png?f=user_large

De PowerLine adapter in de meterkast hangt bedraad aan de switch
De PowerLine adapter in de tuin heeft een goede verbinding van 60 Mbit (speedtest). Ik wil aan deze adapter de UAC-AC-Mhangen
  1. Kan de Unifi AP/AC Mesh op die manier opgenomen worden in mijn UniFi netwerk? Of moet de UniFi AP/AC Mesh echt gekoppeld worden aan een andere AP
  2. Als dit zo moet werken, verwachten jullie dat de 60 Mbit die ik behaal uit de PowerLine adapter (bedraad) ook wel rond 75% behaald moet kunnen worden als de clients geconnect zijn aan de Unifi Mesh? Dit vraag ik omdat de wifi functie op de PowerLine adapter echt een drop heeft naar 15 Mbit
  3. Als dit niet de correcte opzet is, op welke manier gaat het dan wél werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het is vrij gek dat je die connectie drop hebt naar 15mbit
Wellicht is het puur toeval? Powerline staat er nl om bekend dat op het ene moment het super snel gaat en even later vanuit het niets uitvalt of inkakt. Misschien is dat tussen de metingen gebeurd?

Mocht je de powerline al in je bezet hebben dan prima setup. Mocht je hem kunnen terugsturen dan zou ik dat overwegen.

Die unifi ac mesh is prima om neer te zetten, wat je even moet uitzoeken is of deze ook een wireless uplink (liefst via dedicated radio) kan opbouwen naar je bsetaande set. Dan heb je een alternatief achter de hand mocht de powerline toch tegenvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Ik zal nog eens een test doen.. maar ff terug naar mijn vraag:
Kan de Unifi AP/AC Mesh op die manier opgenomen worden in mijn UniFi netwerk? Of moet de UniFi AP/AC Mesh echt gekoppeld worden aan een andere AP
zou je hier op kunnen reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ik denk dat het gewoon werkt ja
heb het even voor je gegoogled ;)
https://community.ui.com/...db-4347-b36f-e02bc114040d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Thanks voor de link. Alleen dat voorbeeld gaat er van uit dat je de Mesh en AP’s combineert in 1 netwerk. Maar dat is niet helemaal wat ik vraag.

Die Mesh die ik wil aanschaffen, maakt geen verbinding met een AP, maar heeft een verbinding via PowerLine naar de Switch. Gaat dat gewoon werken? Ik ben een leek op dat gebied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk van wel. Accesspoints van unifi communcieren uberhaupt niet met elkaar, het zijn losse apparaten die je vanaf de controller configureerd en deployed. Als je ze beide als wifi device vanuit de unifi controller kunt beheren dan zal dat deployen van de config best werken.

Verder snap ik niet zo goed waarom mensen een Unifi kopen als ze een leek zijn op dat gebied. Dat koop je toch juist omdat je het wilt ontdekken/knutselen/advanced netwerk wilt hebben? Dan hoort een beetje uitzoeken erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
laurens0619 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:36:
Het is vrij gek dat je die connectie drop hebt naar 15mbit
Wellicht is het puur toeval? Powerline staat er nl om bekend dat op het ene moment het super snel gaat en even later vanuit het niets uitvalt of inkakt. Misschien is dat tussen de metingen gebeurd?
Ik ben hier even ingedoken. Tot nu toe had ik de speedtest gedaan via mijn iPhone 11, en daar kreeg ik 15 Mbit. Nu heb ik ook de laptop gekoppeld via Wifi, en omstebeurt de laptop en de iPhone een speedtest laten doen.

iPhone 11: schommelt van 5 tot 20 Mbit
Laptop: schommelt van 25 tot 45 Mbit

Allebei op dezelfde afstand en ik heb meerdere tests achter elkaar uitgevoerd. Hoe kan dat verklaard worden?

Als ik hetzelfde doe binnenshuis (dus niet via Powerline) haal ik wél dezelfde snelheden

[ Voor 5% gewijzigd door SuperCrisz op 17-06-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Geen idee. Het is een oud 2.4ghz only wifi dus ik zou er sowieso niet teveel van verwachten

Wellicht doet dat ding 40mhz op de 2.4? Geen idee of een iPhone dan teruggaat op de 20mhz (kan dat uberhaupt?) maar dat zou het misschien kunnen verklaren. Het kan ook gewoon een chipset mismatch zijn.

Ik zou vooral een flink aantal bekabelde testen uitvoeren (speedtest, ping lange tijd laten lopen)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
laurens0619 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:35:
Geen idee. Het is een oud 2.4ghz only wifi dus ik zou er sowieso niet teveel van verwachten

Wellicht doet dat ding 40mhz op de 2.4? Geen idee of een iPhone dan teruggaat op de 20mhz (kan dat uberhaupt?) maar dat zou het misschien kunnen verklaren. Het kan ook gewoon een chipset mismatch zijn.

Ik zou vooral een flink aantal bekabelde testen uitvoeren (speedtest, ping lange tijd laten lopen)
tnx, de bekabelde testen gaan goed: steady rond de 80 Mbit.. voldoende voor wat ik moet hebben in de tuin
Pagina: 1