Inkorten aluminium deurkozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Hallo,

In mijn woning heb ik 6 binnendeuren bestaande uit aluminium kozijnen en spaanplaat deuren. De kozijnen lopen door tot op de betonnen vloer, het huidige laminaat is er omheen gelegd. Dit ziet er niet zo netjes meer uit en dus wil ik deze gaan vervangen.

Nu gaat er ook een nieuwe vloer gelegd worden ergens rond oktober. Eigenlijk wil ik de vloer onder de kozijnen gaan doorleggen. Maar het bedrijf die mijn vloer gaat doen zegt dat ze aluminium kozijnen niet kunnen inkorten, en dit alleen bij houten kozijnen doen.

Nu heb ik dus de volgende opties, maar ik vraag mij af in hoeverre dit realiseerbaar is.

1. De kozijnen zelf inkorten. Dat het niet helemaal goed aansluit is geen probleem, aangezien het een tijdelijke oplossing is.
2. De kozijnen er in zijn geheel uithalen en dus tijdelijks geen deuren hebben. Alleen voor het toilet is dit niet erg prettig, de rest heb ik geen moeite mee.
3. De kozijnen eruit halen en zelfs nieuwe houten kozijnen plaatsen. Aangezien de meeste bedrijven het nogal druk hebben moet ik dit dan waarschijnlijk zelf gaan oplossen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, of zou mij kunnen adviseren hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Ik heb nog nooit aluminium kozijnen gezien. Wel staal (polynorm met opdekdeuren). Ik weet niet wat het budget en de huidige staat van deur/kozijnen is, maar ik denk dat ik de kozijnen zou laten zoals het is. Dat geld lekker aan iets anders besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 16:20
Een beetje laminaatlegger kan het laminaat redelijk strak tegen de stijlen van het kozijn leggen. De vraag is alleen hoe de profilering van je kozijnen eruit zien.

Heb je misschien wat foto's ? Dat maakt het iets duidelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb al mijn (stalen) kozijnen met de slijptol ingekort. Ik wist al welke vloer ik ging leggen, dus was een kwestie van een klein stukje vloer er tegenaan houden, aftekenen en daarna lekker met de slijptol in de weer.

Uitstekend resultaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
Meester_J schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:21:
Ik heb nog nooit aluminium kozijnen gezien. Wel staal (polynorm met opdekdeuren). Ik weet niet wat het budget en de huidige staat van deur/kozijnen is, maar ik denk dat ik de kozijnen zou laten zoals het is. Dat geld lekker aan iets anders besteden.
Staal zou ook wel kunnen kloppen, het is in ieder geval geen hout. Heb niet een heel strikt budget, kom denk al snel richting de 1000,- per deur + kozijn uit. Het punt is een beetje dat heel mijn woning straks opgeknapt en modern is behalve de deuren. Het zijn van die slappe holle dingen en de bovenlaag begint al wat los te laten bij een aantal.

Alsnog bedankt voor je advies.
Frieks schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:34:
Een beetje laminaatlegger kan het laminaat redelijk strak tegen de stijlen van het kozijn leggen. De vraag is alleen hoe de profilering van je kozijnen eruit zien.

Heb je misschien wat foto's ? Dat maakt het iets duidelijker.
Het is een beetje een kip-ei verhaal met de vloer-kozijnen. Idealiter doe je dit als de gehele woning leeg is, maar hij is al bewoond. Ook het vlak bij elkaar plannen is nauwelijks mogelijk vanwege de onvoorspelbare levertijden momenteel. Alles van hout/laminaat heeft leveringsproblemen.

De laminaatlegger kan het inderdaad strak tegen het kozijn aanleggen, maar dan moeten de volgende kozijnen dezelfde profilering krijgen. Daarom mijn idee om het metalen kozijn iets in te korten zodat de laminaatlegger eronder kan leggen. Dan als ik de nieuw kozijnen ga plaatsen kunnen deze simpelweg op de hoogte van de vloer geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcCmDDStoHz24ZZSZp3T-ibmO94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvA0PPr8Xi9R9o5c8VpxdVce.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aFgqyUUmXxBJs9KyR_Ua3xrA1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByooRx62eUHrFQyrXxNzJVj6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuPAQ7dOcMiTzGZhXRetfUYjr2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq3jmdwS7MLHutMNKqFvvJ2Q.jpg?f=fotoalbum_large
eamelink schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:38:
Ik heb al mijn (stalen) kozijnen met de slijptol ingekort. Ik wist al welke vloer ik ging leggen, dus was een kwestie van een klein stukje vloer er tegenaan houden, aftekenen en daarna lekker met de slijptol in de weer.

Uitstekend resultaat :)
Voor mij is het geen probleem dat de metalen kozijnen er tijdelijk niet mooi uit zien. Het maakt daarom ook niet uit dat ik de metalen kozijnen iets te hoog afslijp, aangezien er uiteindelijk toch nieuwe inkomen. Dit lijkt mij dan ook de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 19:58
Achter die dopjes zit een inbusboutje en als je die losdraait kan je je kozijnen omhoogschuiven, het bovenste gedeelte van het kozijn schuift dan in de stijl.
Dit kan een beetje stroef gaan door stucwerk ed maar een koevoet tussen de vloer en de stijl doet wonderen.
De bovenlichten (plaatjes glas en hout) moet je wel even uitnemen, de glaslatten zitten alleen geklemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
PWSteal schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:01:
[...]

Staal zou ook wel kunnen kloppen, het is in ieder geval geen hout. Heb niet een heel strikt budget, kom denk al snel richting de 1000,- per deur + kozijn uit. Het punt is een beetje dat heel mijn woning straks opgeknapt en modern is behalve de deuren. Het zijn van die slappe holle dingen en de bovenlaag begint al wat los te laten bij een aantal.

Alsnog bedankt voor je advies.

[...]

Het is een beetje een kip-ei verhaal met de vloer-kozijnen. Idealiter doe je dit als de gehele woning leeg is, maar hij is al bewoond. Ook het vlak bij elkaar plannen is nauwelijks mogelijk vanwege de onvoorspelbare levertijden momenteel. Alles van hout/laminaat heeft leveringsproblemen.

De laminaatlegger kan het inderdaad strak tegen het kozijn aanleggen, maar dan moeten de volgende kozijnen dezelfde profilering krijgen. Daarom mijn idee om het metalen kozijn iets in te korten zodat de laminaatlegger eronder kan leggen. Dan als ik de nieuw kozijnen ga plaatsen kunnen deze simpelweg op de hoogte van de vloer geplaatst worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Voor mij is het geen probleem dat de metalen kozijnen er tijdelijk niet mooi uit zien. Het maakt daarom ook niet uit dat ik de metalen kozijnen iets te hoog afslijp, aangezien er uiteindelijk toch nieuwe inkomen. Dit lijkt mij dan ook de beste optie.
Die dingen heten stelkozijnen. Een goedkope oplossing, die als je toch alles aanpakt liever kwijt bent en vervangt door houten kozijnen met stompe deuren. Maar dat loopt flink in de papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
D.deJong schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:40:
Achter die dopjes zit een inbusboutje en als je die losdraait kan je je kozijnen omhoogschuiven, het bovenste gedeelte van het kozijn schuift dan in de stijl.
Dit kan een beetje stroef gaan door stucwerk ed maar een koevoet tussen de vloer en de stijl doet wonderen.
De bovenlichten (plaatjes glas en hout) moet je wel even uitnemen, de glaslatten zitten alleen geklemd.
Over die dopjes zit verf heen, dus dat ga ik er nog even afhalen.

Hoe werkt dat met de glaslat loshalen? Ik zie aan geen enkele kant klemmetjes en het glas valt aan alle kanten in het kozijn. Op de foto is wel een gaatje te zien, maar daar zit niets waarmee ik het los kan draaien ofzo.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STfUrCQpdvvtCKNbNZ5JuIoCajI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZx4k6WAmEpjVrOHIcwaHOj9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door PWSteal op 03-06-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Die glaslat is eigenlijk een plastic stripje die over een lipje geklikt zit.
Met een plamuurmes krijg je die zo los, even tussen de glaslat en het kozijn steken.
Het ruitje staat op een verend plateau, aan weerszijde een hand op het glas en naar beneden drukken en dan trek je hem zo naar je toe.
De eerste keer even rustig proberen en kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
https://andusta.nl/wp-content/uploads/2016/05/61210002.pdf

Dit is Andusta maar alle stalen kozijnen volgen het zelfde principe, verschillen zitten slechts in kleine details.

[ Voor 50% gewijzigd door D.deJong op 03-06-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
D.deJong schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:02:
Met een plamuurmes krijg je die zo los, even tussen de glaslat en het kozijn steken.
Het ruitje staat op een verend plateau, aan weerszijde een hand op het glas en naar beneden drukken en dan trek je hem zo naar je toe.
Nogmaals dank.

Maar als ik het goed zie is er aan de bovenkant maar een klein stukje speling, iets van +- 0.5 centimeter. Aangezien dan het buitenste stuk staal tegen het bovenliggende randje aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
PWSteal schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:09:
[...]

Nogmaals dank.

Maar als ik het goed zie is er aan de bovenkant maar een klein stukje speling, iets van +- 0.5 centimeter. Aangezien dan het buitenste stuk staal tegen het bovenliggende randje aankomt?
Als ik goed naar de foto’s kijk lijkt het dat je een cm of 5 wel hebt om in te schuiven, je glaspaneel zal dan hooguit iets aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
D.deJong schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:02:
Ik heb inderdaad aan 2 kanten clipjes. Al zet ik een plamuurmes ertussen hoor ik hem losklikken, maar zodra ik druk eraf haal schieten ze weer terug.

Het glas naar beneden drukken gaat zeker alleen lukken als die clipjes naar beneden zijn?

Edit: de glasplaat zat vast door wat verf, heb dat verwijderd. Nu krijg ik hem wel een stuk naar beneden, maar niet genoeg om hem ertussenuit te trekken..

[ Voor 10% gewijzigd door PWSteal op 03-06-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Eerst de glaslatten verwijderen, dan kan je het glas naar beneden drukken en met bovenregel en al naar je toe trekken.
Kijk nog eens goed naar blad 4 van de montage handleiding van Andusta.
Pagina: 1