Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bijzondere vormen privé nuts-voorziening NL (vreemd kastje)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 10-06 23:00

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
Bijzondere vormen privé nuts-voorzieningen in NL (inhaker 'vreemd kastje')

N.a.v. het mysterie rond het vreemde kastje van een tweaker (zie dit topic.)

en het voorstel van de mod-lock op het einde van dat topic om een nieuwe aan te maken,
dacht ik laat ik eens een nieuw topic maken over de algemene vraag of ervaring van bijzondere nuts oplossingen die er mogelijk in Nederland nog meer kunnen bestaan, zoals die van TS aldaar te Lombok met de lokale internet boer en de creatieve oplossing van het goedkoop glasvezel in huis halen als de KPN's enzo het laten afweten...

nou bij deze.

(let op: verder discuteren op de inhoud van dat topic is uiteraard niet de bedoeling van dit topic, immers hadden de tweakers mods dat topic dan wel open gelaten, commentaar leveren kan uiteraard, maar met mate. Mijn doel is om met dit topic een nieuwe discussie aan te zwengelen over de algemeenheid cq voorkomendheid en/of het bestaan van dit soort constructies en andere creatieve nuts-aangelegenheden elders in Nederland/EU en wat man daar van vind of hoe het zit met de professionaliteit van dat soort andere initiatieven...)

[Voor 3% gewijzigd door DaveFlash op 03-06-2021 12:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee of dit onder vreemd valt of dat dit in de 30's normaal was, maar als je hier in de buurt de (verzegelde) hoofdstop in een woning erdoor weet te laten gaan, dan zitten er gelijk 2 woningen zonder stroom omdat ze hier per 2 op 1 hoofdstop zitten. De eigenaar (woningbouwcorporatie) was hier niet van op de hoogte...

[Voor 18% gewijzigd door Raven op 03-06-2021 15:37]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:13
Raven schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:36:
Geen idee of dit onder vreemd valt of dat dit in de 30's normaal was, maar als je hier in de buurt de (verzegelde) hoofdstop in een woning erdoor weet te laten gaan, dan zitten er gelijk 2 woningen zonder stroom omdat ze hier per 2 op 1 hoofdstop zitten. De eigenaar (woningbouwcorporatie) was hier niet van op de hoogte...
Dat is redelijk normaal voor een jaren 30 tussenwoning. Na een reparatie bezoek van een electricien deed onze stroom voorziening het weer, maar die van de buren niet, omdat die ‘ ene hoofdzekering toch geen functie had in ons huis ‘ dus maar gesaneerd was door de electricien 😅

De netbeheerder was not amused, maar heb helaas zelf nooit meer gehoord hoe het afgelopen is, de buurman wel. Die kreeg een brief of hij in het vervolg met zijn vingers van de verzegelde kast af wou blijven 😂.

• diabolofan
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online
Ik heb een huis uit 1955, waar de voeding van de meterkast met een 4mm2 kabel door de muur naar de buren gaat. Deze gaat vervolgens met een 6mm2 naar de straat. Blijkt vroeger vaker gebeurd te zijn. Grootste nadeel hiervan is dat ik hierdoor geen 3fase 25A kon krijgen (of ik moest 1500 euro betalen), omdat dit niet door 4mm2 via de buren mag. Als er gewoon een 6mm2 naar de straat had gelegen had het zo gekunt (althans dat begreep ik van de monteur)

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:53
diabolofan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:53:
Ik heb een huis uit 1955, waar de voeding van de meterkast met een 4mm2 kabel door de muur naar de buren gaat. Deze gaat vervolgens met een 6mm2 naar de straat. Blijkt vroeger vaker gebeurd te zijn. Grootste nadeel hiervan is dat ik hierdoor geen 3fase 25A kon krijgen (of ik moest 1500 euro betalen), omdat dit niet door 4mm2 via de buren mag. Als er gewoon een 6mm2 naar de straat had gelegen had het zo gekunt (althans dat begreep ik van de monteur)
Grappig dat dit bij jou zo lastig was.

Een vriend van me heeft de situatie exact omgekeerd. 3F komt bij hem binnen, 1 hoofdstop geplaatst voor hem en 1 voor de buren (kabel door de muur).
Hij wou 3F hebben in huis.

Daarop heeft Enexis een nieuwe kabel getrokken van de straat naar zijn meterkast (met nieuwe hoofdautomaten) en (van de straat) een naar de buren (die hier niks tegen in te brengen hadden).
Was een oude situatie die ze niet meer wilde hebben. Heeft hem niks extra gekost, alleen het standaard verzwaringstarief (iets van 250 euro dacht ik).

• diabolofan
  • Nu online
timberleek schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:58:
[...]

Grappig dat dit bij jou zo lastig was.

Een vriend van me heeft de situatie exact omgekeerd. 3F komt bij hem binnen, 1 hoofdstop geplaatst voor hem en 1 voor de buren (kabel door de muur).
Hij wou 3F hebben in huis.

Daarop heeft Enexis een nieuwe kabel getrokken van de straat naar zijn meterkast (met nieuwe hoofdautomaten) en een naar de buren (die hier niks tegen in te brengen hadden).
Was een oude situatie die ze niet meer wilde hebben. Heeft hem niks extra gekost, alleen het standaard verzwaringstarief (iets van 250 euro dacht ik).
Zou dat betekenen dat als ik mijn buren vraag om 3F te nemen (a 250 euro die ik dan betaal) ze dan ook bij mij een nieuwe losse kabel komen aansluiten, waarna ik vervolgens ook 3F kan aanvragen (en dus op een totaal van 500 euro kom) :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:33

Punkrocker

Mostly harmless

diabolofan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:53:
Voor dit soort verzwaringen zijn er gereguleerde tarieven die het netwerkbedrijf in samenspraak met de ACM. Of beter gezegd: De ACM bepaalt wat het netwerkbedrijf ervoor mag rekenen.
Dit soort verzwaringen voor jou heeft een vast tarief, ongeacht wat er voor moet gebeuren. (Tenzij je een grote voortuin hebt (>25m), dan komt er nog een meterprijs bij. Ik zou eens een offerte opvragen als ik jouw was.
Of afwachten tot het E-net bij jou in de straat wordt gesaneerd, dan worden nl altijd al dit soort doorlussingen ook meteen gesaneerd.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• diabolofan
  • Nu online
Dat heb ik inderdaad gedaan en heb een offerte gekregen met niet alleen de verzwaring, maar ook 12 meter meerlengte (a 410,40 euro) en verwijderen van secundaire elektrische aansluiting (a 168,48) en nog wat kleiner gerommel.

Hier dus op gereageerd dat de eerste 25 meter gratis zouden moeten zijn (dus 12 meter meerlengte zou op een totaal van 37 meter komen, terwijl mijn voortuin hooguit 3 meter is naar het trottoir).
Ook gevraagd/gezegd dat ze met het 'verwijderen van een secundaire elektrische aansluiting' waarschijnlijk de kabel naar de buren mee bedoelen, maar dat het beetje vreemd is dat ik moet betalen voor sanering?

Op deze vragen heb ik vervolgens de reactie gehad 'dat ze het nogmaals beoordeeld hebben, en ze komen tot dezelfde conclusie'. Toen stond de wagen een beetje stil, want het werkt via een Stedin offerteportal, waarmee direct communicatie via telefoon niet mogelijk lijkt te zijn. Dus toen maar opgegeven..

Maar als er nog goede ideeën zijn om dit nogmaals aan te vliegen dan houdt ik me aanbevolen :+

[Voor 18% gewijzigd door diabolofan op 03-06-2021 17:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
interessant, ook ik heb een beetje een bijzondere situatie:

ik heb wel ziggo*, maar betaal er niet voor :_)

ik heb namelijk het geluk in een appartementen complex van voor de eeuw wisselingen te wonen (voormalig upc gebied), ergo de coax wordt dus met zo'm 20 flats gedeeld, vanaf het perceel komt dus 1 coax de grond uit van de wijk cq straat verdeler en is daarna niet meer het eigendom van ziggo, maar de verhuurder.

Nou hebben we recent met de VvE'en en huurders (welke er ook een aantal zijn in dit complex) een renovatie gehad, daar is het wel ter sprake gekomen om aparte coax aan te leggen, vooral ook om beeldkwaliteit van de tv en download snelheden te verhogen, maar uiteindelijk is dit ivm de kosten niet gedaan omdat ook ziggo geen bijdrage wenste te leveren voor de aanleg.

bijzonder gek, want in het verleden hadden ze in deze buurt blijkbaar wel last gehad van wanbetalers,
dus mocht dat ooit in dit complex (weer; of pas) voorkomen, dan neemt ziggo hier doelbewust zelf hun verlies, want ze mogen en kunnen immers hier niks afsluiten al betaald 9 van 10 bewoners niets, omdat ze dan direct het hele complex op zwart zetten.

ik geloof dat het kabelnet in deze gemeente zelfs ooit gemeentelijk aangelegd is hier, voordat het naar upc ging, ik ken namelijk ook verhalen dat er een aantal straten waren waar steeds 1 rij huizen dezelfde kabel deelden en er een keer 3 wanbetalers bij waren, en toen weken lang de hele straat was afgesloten door upc voordat de gemeente in actie kwam om bij upc te eisen, de eerlijke bewoners niet de dupe te laten worden van de lullo's. enfin, later zelf ook in zo'n straat gewoond, en daar was paar jaar terug wel opeens het signaal weg (we hadden schotel toen). na overleg met buren, bleek dat jaar eerder de straat open was en dat het inmiddels ziggo de boel van nieuwe toevoer kabels had voorzien en idd het dus wel per woning afsluitbaar werdt.

naja, leuke tijden, nu al 5 jaar weer mazzel met appartement in oud bouw en gratis ziggo :_____))))

*nou moet ik zeggen, ik heb de ouderwetse tv bijzonder weinig aan staan hoor, f1, wielrennen en het nieuws af en toe dat is het wel zo'n beetje. daarnaast heb ik ook via t mobile thuis nog tv via de glasvezel. ook die staat bijzonder weinig aan :_)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:42
diabolofan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:00:
Dat heb ik inderdaad gedaan en heb een offerte gekregen met niet alleen de verzwaring, maar ook 12 meter meerlengte (a 410,40 euro) en verwijderen van secundaire elektrische aansluiting (a 168,48) en nog wat kleiner gerommel.

Hier dus op gereageerd dat de eerste 25 meter gratis zouden moeten zijn (dus 12 meter meerlengte zou op een totaal van 37 meter komen, terwijl mijn voortuin hooguit 3 meter is naar het trottoir).
Ook gevraagd/gezegd dat ze met het 'verwijderen van een secundaire elektrische aansluiting' waarschijnlijk de kabel naar de buren mee bedoelen, maar dat het beetje vreemd is dat ik moet betalen voor sanering?

Op deze vragen heb ik vervolgens de reactie gehad 'dat ze het nogmaals beoordeeld hebben, en ze komen tot dezelfde conclusie'. Toen stond de wagen een beetje stil, want het werkt via een Stedin offerteportal, waarmee direct communicatie via telefoon niet mogelijk lijkt te zijn. Dus toen maar opgegeven..

Maar als er nog goede ideeën zijn om dit nogmaals aan te vliegen dan houdt ik me aanbevolen :+
Interessant... Ik heb dus exact hetzelfde laten doen enkele weken terug. 12 maanden daarvoor heb ik 3F 3x25A aangevraagd, ik zat op een primair - secundair aan de secundaire kant. Dikte van de kabels door de muur weet ik niet meer.

Met de netbeheerder contact gehad: "Ja meneer, u heeft een primair-secundair, dat is dus iets lastiger, maar deze situatie is verouderd vinden wij absoluut ongewenst om te blijven handhaven, dus wordt volledig gesaneerd. Vraag uw buren of zij ook meteen naar 3 fase willen, dat kan nu zonder enig probleem of kosten, behalve hun eigen groepenkast oppakken om deze 3 fase geschikt te maken." Dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan, want iemand had verteld dat ze dan extra moesten betalen.

Ik heb met de aansluitende partij nog wat nauwer contact gehad over de exacte werkzaamheden omdat e.e.a. in de weg zat voor elkaar (mijn oude meter zat iets te hoog waardoor er geen 3F groepenkast (achteraf had dat waarschijnlijk net wel gepast) tussen kon en mijn achterschot was aangevreten door houtworm dus wilde ik vervangen). Dag ervoor had ik alles al zo goed als kaal gemaakt voor zover dat ging, op de dag zelf verder kaal gemaakt, alles afgeknipt en hele boel omgezet. De monteurs hebben eerst bij de buren alles weer aangesloten, daarna bij mij. Ze kwamen bij mij weer binnen stappen toen ik net de groepenkast had uitgemeten, dus ik vastgehouden en een van hun vastgeschroefd en vervolgens hun eigen kast eronder.

Zeer in hun nopjes dat ik een complete ABB prefabkast had gekocht en niet een of ander goedkoop Chinees ding. Verder heb ik ze ook geholpen met bijvoorbeeld de kabels trekken (daar kwamen ze net een handje te kort) en later met wat graafwerk en dichtgooiwerk. Zij helpen mij, ik help hun. Kleine moeite. :) :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan, want iemand had verteld dat ze dan extra moesten betalen.

(...)
en hoe is het uiteindelijk met die buren afgelopen die niet wouden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
DaveFlash schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Die hebben nu waarschijnlijk een nieuwe 1x40A aansluiting direct vanaf de straat.

Het enige waar ze "nee" tegen konden zeggen was de upgrade naar 3x25A.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
Xander schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:35:
[...]

Die hebben nu waarschijnlijk een nieuwe 1x40A aansluiting direct vanaf de straat.

Het enige waar ze "nee" tegen konden zeggen was de upgrade naar 3x25A.
Precies.

Zij hadden al min of meer een aansluiting van de straat. Ik was het die via hun aangesloten was. Daar zaten dus 2 zekeringkasten in de kast. Toch hebben ook zij een compleet nieuwe kabel gekregen.
DaveFlash schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Ze wilden wel hoor. Althans, bij mij waren ze erg meewerkend. Ze wilden alleen geen 3F. Iemand had ze wijsgemaakt dat ze daarvoor 350 euro hadden moeten betalen + ombouw meterkast, terwijl ik ze al eens gezegd had dat het voor hun sowieso gratis zou zijn, omdat ik de aanvraag gedaan had en zij, door die primair-secundair, gedwongen mee moesten. Dus die hebben een 1x 40A stot waar ik 3x 25A stots heb.

Dat heeft wel voor vertraging gezorgd, want in eerste instantie wilden ze wel mee naar 3x 25A, vooral omdat ook zij hun keuken willen verbouwen en ze zonnepanelen krijgen, dus daarop was de vergunningsaanvraag initieel gedaan en dat moest, samen met de werkvergunning en de werkopdracht, weer opnieuw door de netbeheerder worden uitgezet en goedgekeurd. Nouja, mijn probleem niet.

Het is bij mij in de kast in ieder geval wel verbeterd. En gelijk het maximale aantal zekeringen laten plaatsen dat ik op de aardlekken die ik toch nodig had kon, was in een prefabkast een 10tje per stuk, terwijl een losse automaat al 25 euro ofzo kost. Had er maar 14 nodig, heb er 16 + krachtgroep inzitten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 46% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-06-2021 20:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here&#039;s to the crazy ones

Topicstarter
al met al netjes. want idd ouderwetse stoppen kunnen echt niet meer. veel beter en veiliger nu, heb je ook alle stoffen bedrading nog weggehaald? :9~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
DaveFlash schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:11:
al met al netjes. want idd ouderwetse stoppen kunnen echt niet meer. veel beter en veiliger nu, heb je ook alle stoffen bedrading nog weggehaald? :9~
Alleen als buitenkabel lag dat nog, met stoffen mantel en loden wikkels. Wel deels gesmolten zooi weggehaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

@Pizza_Boom Alleen dat kroonsteentje met zo'n wit/zwart stekker ... en die witte kabel zo over de kast heen verpest de hele kast :P

/1000x beter natuurlijk wel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
KRGT schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:27:
@Pizza_Boom Alleen dat kroonsteentje met zo'n wit/zwart stekker ... en die witte kabel zo over de kast heen verpest de hele kast :P

/1000x beter natuurlijk wel :)
Het is dan ook nog een work in progress. :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True