Kavel verkeerd ingemeten en gebouwd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U2psv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-05 21:06
Hallo,

Ik kom eigenlijk met mijn zoekopdrachten altijd hier terecht.
Bij ons zijn ze nu aan het bouwen, het huis is af alleen binnenafwerking nog. Bij de kijkdag bleek het huis 1.2 meter te ver naar achter gebouwd te zijn. We hadden al een redelijk kleine achtertuin(8.3M) nu dus helemaal. De aannemer heeft de fout reeds toegegeven en komt met een voorstel om een taxateur te laten kijken wat de waardevermindering is van een kleinere achtertuin, dit willen ze dan compenseren. Is dit reeel? Kavel staat juist en de kavel oppervlakte klopt ook. Bij de verkoop hebben we aan de hand van tekeningen de tuinen gemeten en klopte de 8.3M ook.
Hoop dat jullie met zoiets bekend zijn.

Beste antwoord (via tweakduke op 26-01-2024 12:04)

• U2psv
mmmmarc schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:04:
Topic is van even geleden, maar ik ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is? Ik heb helaas een soortgelijke situatie
Inmiddels wonen we er alweer 2 jaar, Ze hebben het verschil opgemeten, Vergoeding is oppervlakte die we achter missen keer 2.5, ze zeggen dat de achtertuin m2 prijs duurder is dan de voortuin. Dit hebben ze maal de grondprijs gedaan en toen nog een bedrag erbij voor ongemak. voor dat bedrage hebben we een mooie overkapping laten plaatsen(Pallazzo lounge). en zijn we er nu tevreden mee,

Alle reacties

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dat lijke me heel reëel, zeker als het een beedigd taxateur is en niet het neefje van de aannemer.

Behalve een (waarschijnlijk niet al te hoog) geldbedrag kun je er misschien ook nog wat qua werkzaamheden uitslepen bij de aannemer, trouwens. Toch die luxe inloopdouche i.p.v. 4000 euro vergoeding kan voor jou en hem/haar wel eens een aantrekkelijk alternatief zijn, toch?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
U2psv schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 00:47:
Hallo,

Ik kom eigenlijk met mijn zoekopdrachten altijd hier terecht.
Bij ons zijn ze nu aan het bouwen, het huis is af alleen binnenafwerking nog. Bij de kijkdag bleek het huis 1.2 meter te ver naar achter gebouwd te zijn. We hadden al een redelijk kleine achtertuin(8.3M) nu dus helemaal. De aannemer heeft de fout reeds toegegeven en komt met een voorstel om een taxateur te laten kijken wat de waardevermindering is van een kleinere achtertuin, dit willen ze dan compenseren. Is dit reeel? Kavel staat juist en de kavel oppervlakte klopt ook. Bij de verkoop hebben we aan de hand van tekeningen de tuinen gemeten en klopte de 8.3M ook.
Hoop dat jullie met zoiets bekend zijn.
Ik ben geen expert maar zou hier toch mijn vraagtekens bij hebben. Als je een taxateur naar de prijs laat kijken dan komt daar misschien wel een prijs-per-m2 uit op basis van locatie, maar dat staat dan los van jouw oorspronkelijke beweegredenen om voor dit huis te gaan. Zo kan ik mij voorstellen dat een strookje van 1,2m op een tuin van 20m diep bijvoorbeeld dezelfde 'waarde' krijgt volgens de taxateur als zo'n zelfde strookje bij een tuin van 8m diep. Terwijl de impact voor jou veel groter is. Maar misschien heb ik het verkeerd en zitten dat soort variabelen al meegenomen in zo'n taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 22:16
jezelf goed informeren door te vergelijken op funda, zelfde huizen in zelfde buurt/straat met grote en kleine tuin dan krijg je idee wat waarde tuin m2 is, maar let wel op beide zelfde categorie en m2/m3 vrijstaand, hoekhuis of tussenwoning
bedenk ook dat regels voor uitbouw of schuur/werkplaats afmeting ook uitmaken want je mag maar bepaald percentage van erf bebouwen, dus als jij grote schuur had willen maken kan dat daarom mislukken
hoe groter de tuin hoe minder de extra m2 waard is, dus kleiner dan afgesproken is meer schade dan je zou moeten betalen voor extra m2
uiteraard geeft de gemeente je maar 30 euro per m2 bij onteigening of zo als zij een fout maken.
je kan ook bij uitspraken raad van state kijken wat er aan jurisprudentie is
het verschil lijkt te klein om de koop te ontbinden, tegenwoordig ook niet de goede tijd, maar mogelijk kan je het met flinke winst verkopen als je alternatief hebt- wel binnen 6 maanden ivm overdrachtsbelasting dacht ik
SUCCES!
succes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@U2psv Ik heb je een eigen topic gegeven, dat doet meer recht aan de zaak :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als de kavel nog even groot is, heb je dus ook 1,2 meter extra voortuin?

Een taxateur zal in dat geval mogelijk niet heel veel waarde vermindering aangeven vermoed ik.
Ik zou eerder proberen bij de bouwer vee gratis extra’s te scoren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
YakuzA schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:09:
Als de kavel nog even groot is, heb je dus ook 1,2 meter extra voortuin?

Een taxateur zal in dat geval mogelijk niet heel veel waarde vermindering aangeven vermoed ik.
Ik zou eerder proberen bij de bouwer vee gratis extra’s te scoren.
Veel extra’s gaat niet meer de huizen zijn nagenoeg af. De kavel is goed gesitueerd en oppervlakte klopt ook, alleen het huis staat te ver naar achter, dus ook grotere voortuin.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De aannemer heeft de fout reeds toegegeven en komt met een voorstel om een taxateur te laten kijken wat de waardevermindering is van een kleinere achtertuin, dit willen ze dan compenseren. Is dit reeel?
Ff een paar opties uitschrijven:
  • Geen schade - Huis & grond zijn geleverd. De woning had ook zo ontworpen kunnen zijn.
  • m2 × prijs - De achtertuin mist 1m x kavel breedte. De winst in de voortuin heeft nauwelijks waarde. Dan kom je op bijvoorbeeld 6m2 x €600 = €3600.
  • Geen aanbouw - Normaal kun je uitbouwen over de hele breedte, wat nu niet meer uitkomt. Stel je zou 12m2 kunnen uitbouwen wat €60k kost en €75k waardevermeerdering oplevert. Dan zou je €15k schade hebben.
  • Te kleine tuin/minder woongenot - De woning zou niet snel/goed op deze manier verkocht worden omdat kavel/huis uit verhouding zijn en de marktwaarde daardoor veel lager wordt. Schade €50k (bijvoorbeeld)
  • Huis verplaatsen/herbouwen - afhankelijk van de bouw kan de fout hersteld worden. Schade €50k-€200k?
  • Droomhuis verprutst - Dit trauma kost je je relatie, je gezondheid en het vertrouwen in de mensheid. Herbouw komt te laat, want je hebt nog maar kort te leven, €100M schade
  • Russische Oligarch - Je bent een huisvriend van Poetin. De betonnen klompjes voor de aannemer staan klaar, die krijgt hij gratis tijdens zijn boottochtje. Schade €0 en je derde vrouw gaat er wonen ipv je 5de.
Welke opties zijn reëel? De opties die jullie overeenkomen en/of een rechter bepaalt.
De laatste 2 opties zijn niet van toepassing in NL, maar uiteindelijk is er niet geleverd wat is afgesproken. Daarmee zal in NL vaak gekozen worden voor herstellen, ontbinden of financieel compenseren.
Herstel is kostbaar en een rechter zal dat niet snel reëel vinden richting de aannemer.
Ontbinden is makkelijk, verkoop de woning (of laten doen door de aannemer) en alles onder de v.o.n. prijs is je schade. Extra schade wordt lastig te verhalen. Door de stijgende prijzen voor de aannemer mogelijk interessant.
Financieel compenseren is de meest logische stap. Samen met een jurist moet je een (tegen) voorstel doen. Welke schade heb je? Wat kun je onderbouwen.
Je kunt altijd naar een rechter stappen om meer te claimen, maar dat kan ook tegenvallen! Als de aannemer €5k biedt, jij wilt €25k en een taxateur ziet geen schade, dan kan een rechter ook €0 bepalen. Hoe groter het verschil tussen het bod van de aannemer en jouw claim, hoe groter de kans op een rechtzaak.

O ja, houd er rekening mee dat die 1m weleens minder kan worden doordat je altijd 'bouw onnauwkeurigheid' hebt. Leg je een claim neer van €10k voor 1m, mocht de woning al bijvoorbeeld 30cm 'verkeerd' staan door meet onnauwkeurigheid, is je claim ineens maar €7k.
Kavel staat juist en de kavel oppervlakte klopt ook. Bij de verkoop hebben we aan de hand van tekeningen de tuinen gemeten en klopte de 8.3M ook.
Wat klopte? Staat het huis volgens jou toch goed? Hoort er geen brandgang van een meter achter oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:45
Ik zou toch ook even contact opnemen met je rechtsbijstand. Zij zullen wellicht vaker met dit bijltje gehakt hebben.

Dit heeft nu gevolgen voor je woongenot, waarde van de woning, mogelijkheden tot uitbreiding van je woning en vast nog meer factoren en dus niet iets om zo maar af te doen met een minimale vergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Voor de totale waarde vraag ik mij af of het objectief heel veel effect heeft, immers het totale perceeloppervlakte blijft hetzelfde. Alleen het verschuift van achter naar voren. Het kan inderdaad best zijn dat een taxateur, die toch vooral kijkt naar vergelijkingspanden en hierbij aan de hand van de inhoud van de woning en het perceeloppervlakte tot een waarde komt niet tot een veel lagere waarde komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @Valorian en @Gijsje22 zeggen.

Laat jezelf goed (juridisch) informeren. In feite heb je niet geleverd gekregen wat je gekocht hebt; het huis afbreken en herbouwen is natuurlijk (kostentechnisch) geen reëele optie dus daar mag best een aardig bedrag tegenoverstaan. Je hoeft je zeker niet af te laten schepen met een paar duizend euro.

Uiteindelijk is 8,3m natuurlijk al niet om over naar huis te schrijven; straks heb je nog maar 7m dus ik denk dat je best aannemelijk kunt maken dat je flinke schade hebt geleden v.w.b. gederfd woongenot.

Als je de onderhandeling in gaat met de aannemer zet dan ook vooral hoog in. Onthoud dat je altijd nog naar beneden kunt met je voorgestelde afkoopsom maar nooit meer omhoog.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
IS de voortuin dan ook inderdaad groter?

Bij ons een vergelijkbaar geval. Echter gezien "onnauwkeurigheid" is er op die manier niet heel veel te halen.
Je had dit kunnen zien gebeuren en aan moeten kaarten toen de palen en de fundering werden uitgezet.

Anyway. Wij ook niet.. maar de meter die er achter af ging heb ik dan ool vrolijk aan de voorkant erbij gemeten.
Let wel op dat dit ook werkelijk zo is en gaat.
Bij het defnitief uitzetten en inmeten van het kavel bij kadaster wilde de aannemer vanaf de voorgevel naar de straat meten volgens de tekening.
Dat gaf een hoop gedoe. Wij hielden onze poot stijf. Achter eraf is voor erbij. PUNT.

Uiteindelijk zo kadastraal vastgelegd.

Grote verbazing toen het grondbedrijf de straat kwam inrichten en de paaltjes voor hun werk in het midden van mijn tuin mepte.. het stond zo op hun tekening.
Foutje van ontwikkelaar. Vanuit één punt het hele plan met kavels "gemeten". Ze kwamen uiteindelijk gewoon twee meter straatbreedtje te kort. En de overkant was al helemaal ingericht. Onze kant nog niet, dus daar kon het wat hun betrof wel vanaf.

Wat ons betrof niet. Grote heibel en het werk stil laten leggen.
Hele discussies weer over van wie de grond was. Kadaster gaf mij gelijk. Ontwikkelaar kon een nieuw plan voor de straat gaan indienen om een straat goedgekeurd te krijgen die niet meer volgens de norm was.

En zo was ik niet de enige in de straat. Vererop hadden ze grond verkocht dat niet eens van hun was.. (dat hadden ze willen kopen voor dat kavel, was alleen niet gelukt. Wel vast gaan bouwen!)

Al met al heeft de straat twee jaar op zich laten wachten en heeft de gemeente pas na 5 jaar de straat formeel overgenomen. Wethouder was een van de voormalig grondeigenaren.

Meter verkeerd met behoorlijk wat gevolgen. Hou het in de gaten. Laat je niet afpoeieren.
Uiteindelijk ben ik met die meter vóór wel blij omdat mijn oprit nu beter uitkomt met twee auto's.
Achter mis ik die meter toch wel. 1 meter verkeerd in de tuin kan afhankelijk van de omliggende bebouwing zomaar anderhalf uur zomerzon schelen in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Kan die andere kavel met 1.2m verkleind worden?

M.a.w.: je kan overwegen om contact te zoeken met de eigenaar van de kavel waar je ruimte van inneemt, zeg maar. Misschien wilt hij het wel verkopen. Laat de verkopers of makelaars dat stuk grond betalen. Ik zou verwachten dat via het Kadaster de kavels aangepast kunnen worden. Heb jij de kavel zoals je had verwacht.

Wel een nare verassing..

[ Voor 14% gewijzigd door mrbootster op 03-06-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
Ivm Corona mochten wij de hele periode bouwterrein niet op dus meten zat er nog niet in. De verkooptekeningen gaven dus met uitbouw eraf 8.3m aan en een voortuin van 2.5. Dat is al niet groot voor een 2-kapper maar voor ons was dit goed genoeg. Nu dus eindelijk kijkdag gehad en bleek voortuin dus groter en achtertuin stuk kleiner.
Rechtsbijstand hebben we ingeschakeld met de andere toekomstige bewoners(betreft 10 huizen). Liefst willen we eruit komen zonder rechtszaak, herbouwen is voor ons geen optie, verkoop ook niet probeer maar eens in regio Nijmegen een huis te vinden🥴. Dus compensatie.
Achteronder liggen parkeerplaatsen dat is weer gemeente grond dus daar valt niet veel aan te wijzigen.
Snap vooral niet dat zo’n groot bouwbedrijf zo’n blunder kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06
U2psv schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:16:
Ivm Corona mochten wij de hele periode bouwterrein niet op dus meten zat er nog niet in. De verkooptekeningen gaven dus met uitbouw eraf 8.3m aan en een voortuin van 2.5. Dat is al niet groot voor een 2-kapper maar voor ons was dit goed genoeg. Nu dus eindelijk kijkdag gehad en bleek voortuin dus groter en achtertuin stuk kleiner.
Rechtsbijstand hebben we ingeschakeld met de andere toekomstige bewoners(betreft 10 huizen). Liefst willen we eruit komen zonder rechtszaak, herbouwen is voor ons geen optie, verkoop ook niet probeer maar eens in regio Nijmegen een huis te vinden🥴. Dus compensatie.
Achteronder liggen parkeerplaatsen dat is weer gemeente grond dus daar valt niet veel aan te wijzigen.
Ah, dus ze staan allemaal verkeerd? Gezien de eerste post ging ik ervan uit dat alleen jouw huis in de rij naar achteren staat ten opzichten van de rest (en het dus "misstaat").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:52
U2psv schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:16:
Geloof t of niet, uiteindelijk werken daar ook maar gewoon mensen. Zelfs met 100 checks glipt er soms wat door. Helaas net bij jou is deze 'soms' misschien wel het enige ding van 10 jaar voor ze. Desondanks hoop ik dat je er uit komt, leuk is het in alle gevallen niet.

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• U2psv
Meester_J schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Ah, dus ze staan allemaal verkeerd? Gezien de eerste post ging ik ervan uit dat alleen jouw huis in de rij naar achteren staat ten opzichten van de rest (en het dus "misstaat").
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8Uakmb8XvwFupjJ_eqsEMsvSII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD0kqLEM5W3WzKuiY2xflGJs.jpg?f=fotoalbum_large Nee het is een hele rij in een project, even foto toegevoegd ter verduidelijking.
Alleen de huizen in oranje staan verkeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01
je voortuin (semi prive) is groter geworden en je achtertuin (volledig prive) kleiner. Lijkt me een argument tot waardevermindering. Ook zijn door de geringe diepte van je achtertuin de vergunningsvrije uitbouw mogelijkheden beperkter. Lijkt me ook een punt.

Ik zou t lekker door de rechtsbijstand laten uitzoeken.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Kan er niet een stuk van de parkeerplaats afgehaald worden?
Dus achter minder parkeerplaats, en dan wat meer voor parkeerplaats? Dan verschuift je kavel, maar je huis blijft staan.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
Driek schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:15:
Kan er niet een stuk van de parkeerplaats afgehaald worden?
Dus achter minder parkeerplaats, en dan wat meer voor parkeerplaats? Dan verschuift je kavel, maar je huis blijft staan.
Nee helaas geen optie, de rijeoningen eromheen zitten aan een park dus die hebben alleen achter parkeerplaatsen, voor onze woning komen geen extra parkeerplekken, alleen straat & wadi. Bezoekers zullen achter moeten parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
caspervc schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:11:

Ik zou t lekker door de rechtsbijstand laten uitzoeken.
ja daar hebben we alles naar toe gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:57
Inderdaad over laten aan de rechtsbijstand.

Wel even (laten) uitzoeken of dit conform vergunning is gebouwd. Zijn de woningen al gereedgemeld bij de gemeente. En geaccepteerd? Zodat je hier niet achteraf problemen mee krijgt. Er is echt een probleem indien buiten het bouwvlak van het bestemmingsplan is gebouwd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:29

Floor-is

5.2

Geen advies, wilde alleen zeggen dat ik het echt onwijs zuur voor je vind..

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
Wat doen je buren? Samen sta je sterk(er). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Gijsje22 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
Voor de totale waarde vraag ik mij af of het objectief heel veel effect heeft, immers het totale perceeloppervlakte blijft hetzelfde. Alleen het verschuift van achter naar voren. Het kan inderdaad best zijn dat een taxateur, die toch vooral kijkt naar vergelijkingspanden en hierbij aan de hand van de inhoud van de woning en het perceeloppervlakte tot een waarde komt niet tot een veel lagere waarde komt.
Objectief verschuift je achtererfgebied ook gewoon dus kun je minder bouwen, denk aan garage/schuur (bijgebouw). Verder is voortuin nagenoeg niks waard (verschil tussen nul voortuin of wel voortuin is er uiteraard wel, mr 2 of 3m voortuin is voor 99% vd mensen alleen maar n meter weggegooid).

@U2psv Huis 2 en 3 van links lijken ook meer naar onder te staan dan de andere 3 op de foto.

[ Voor 5% gewijzigd door mark-k op 05-06-2021 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Kijk ook eens in dit topic, en misschien heeft @lwd-kevin ook nog tips voor je.

Huis verkeerd op kavel of kavel verkeerd ingemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
SCIxX schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:41:
Wat doen je buren? Samen sta je sterk(er). :)
Van de week overleg gepland 10 huizen, 10 verschillende ideeën/wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U2psv
mark-k schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:51:
[...]

@U2psv Huis 2 en 3 van links lijken ook meer naar onder te staan dan de andere 3 op de foto.
Ja klopt die staan nog een stuk naar achter die houden slechts +/- 6.2 over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U2psv
Nielson schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:53:
Kijk ook eens in dit topic, en misschien heeft @lwd-kevin ook nog tips voor je.

Huis verkeerd op kavel of kavel verkeerd ingemeten
Ja daar had ik mijn probleem neer gezet, moderator heeft er dit topic van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
Denk dat als je over de eerste schrik heen bent dat het dan uiteindelijk toch niet uitmaakt. Tuin is 6 meter diep. Dat is een reeele tuin. Totale oppervlakte van perceel is niet verandert. Denk dat als een taxateur langs komt dat hij zegt dat er helemaal geen sprake is van waardevermindering.

Het is even schrikken natuurlijk maar dat heb je bij nieuwbouw. Straks als je er woont zul je wel merken dat er nog wel wat dingetjes zijn waarvan je achteraf denkt, dat had anders toch net iets beter of handiger geweest. Dat soort dingen gebeuren bij nieuwbouw.

Jij denkt natuurlijk het gaat om een enorm bedrag, maar helaas valt dat reuze mee. Het is projectbouw, dat is lopende band werk. Zelf een architect in hand nemen en al die kleine foutjes er uit halen is nog weer een slag duurder. Extra checks duurt nog langer om te bouwen. is allemaal extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Ook heb je kans dat als je nu een taxateur laat langs komen, dat hij op een hoger bedrag uitkomt dan waarvoor jij het huis hebt gekocht. Huizen zijn sowieso afgelopen jaren weer pijlsnel in prijs omhoog gegaan en laatste tijd is er echt een schaarste aan bouwmaterialen. Dat drijft de prijzen weer enorm op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:02
wkleunen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:53:
Ook heb je kans dat als je nu een taxateur laat langs komen, dat hij op een hoger bedrag uitkomt dan waarvoor jij het huis hebt gekocht. Huizen zijn sowieso afgelopen jaren weer pijlsnel in prijs omhoog gegaan en laatste tijd is er echt een schaarste aan bouwmaterialen. Dat drijft de prijzen weer enorm op.
Ik zou denken dat de taxateur niet het verschil moet aangeven tussen hoe TS de boel ooit heeft gekocht en hoe het nu is opgeleverd, maar het verschil tussen hoe het nu is opgeleverd en hoe het eigenlijk opgeleverd had moeten worden.

De taxateur moet twee bedragen noemen, eentje met voor- en achtertuin zoals gepland en een met situatie zoals opgeleverd. Je kunt nog discussiëren over hij dan moet kijken naar prijspeil van nu of ten tijde van de koop, maar hij moet sowieso uitgaan van 1 prijspeil imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
migchiell schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:26:
[...]
maar hij moet sowieso uitgaan van 1 prijspeil imho.
ja, dat is waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 07:06
wkleunen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:53:
Als jij een mooie klassieke auto hebt en ik rij de achterkant eraf en we fixen het door puur te kijken naar de koopprijs en de waarde nu van de halve auto, dan heb je dus geen schade als de auto nu meer waard is dan die oorspronkelijke koopsom? ;)

Taxateur moet aangeven wat de waarde nu "as is" is, en wat de waarde zou zijn met afgesproken voor-/achtertuin. Daarbij moetbde taxateur ook zaken meenemen als uitbouwmogelijkheden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik hoop dat de taxateur niet simpelweg de m2 prijs verrekend met de grotere voortuin. Als je nu 6,5m overhoudt als lengte van de achtertuin, dan zit je op de helft van een simpel rijtjeshuis. Dat is als achtertuin echt niet acceptabel bij een duur huis.

Volgens mij was er in een ander topic daadwerkelijk een optie om het hele huis te verplaatsen (kost wel een flinke investering, maar dan had de bouwer maar goed moeten opletten/meten).

Wat ga je doen met de schadevergoeding? Alsnog tegen een te kleine tuin aankijken en na twee jaar verhuizen omdat het toch ergernis oplevert?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
coyote1980 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:29:
[...]
Daarbij moetbde taxateur ook zaken meenemen als uitbouwmogelijkheden.
Ja, maar die uitbouwmogelijkheden hou je wel. Normaal gesproken wordt de erfgrens bepaald nadat het huis is gebouwd. Je moet even kijken dan dat ook het huis zelf correct ingeschreven wordt bij kadaster, en dan hou je de uitbouwmogelijkheid volgens bouwbesluit. Daar moet je even goed op letten dat dat goed gebeurt, dat het huis dus niet verkeerd in het kadaster komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Jeroenneman schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:33:
Ik hoop dat de taxateur niet simpelweg de m2 prijs verrekend met de grotere voortuin.
Dat denk ik wel, je koopt een perceel niet met "voortuin" of "achtertuin". Perceel is gewoon een oppervlakte met grondprijs, ongeacht hoe je het huis er op plaatst. Je betaalt niet een apart bedrag voor je voortuin of achtertuin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

wkleunen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:36:
[...]

Dat denk ik wel, je koopt een perceel niet met "voortuin" of "achtertuin". Perceel is gewoon een oppervlakte met grondprijs, ongeacht hoe je het huis er op plaatst. Je betaalt niet een apart bedrag voor je voortuin of achtertuin.
Ik zou beargumenteren dat je een specifiek huis koopt. Je koopt niet simpelweg een kavel. Je koopt een huis, en een reeds ingedeeld kavel. Als die indeling opeens verandert, dan voldoet het "product" niet meer aan de beschrijving.

Ik zou geen schadevergoeding willen als de achtertuin opeens kleiner was, en de voortuin groter. Wat moet je met een grotere voortuin?

Volgens mij heeft hier op Tweakers al eens een topic gestaan van dergelijke trant, waarbij het huis daadwerkelijk verplaatst werd, en op de correcte plek in het kavel werd neergezet. Zie anders:
https://www.destentor.nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.ad.nl/alphen/...chting-geslaagd~aa3a9ad9/

Nog een stukje dichter bij huis (Lent): https://www.omroepgelderl...-weervrouw-op-nieuwe-plek

Even om aan te geven dat het zeker niet onmogelijk is om een huis een paar (honderd) meter te verplaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroenneman op 08-06-2021 09:57 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24
Wellicht heb ik het gemist. Maar wat zou voor jou @U2psv een gewenste oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jh85
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-05 11:20
Als ik de foto bekijk zou de oplossing toch wel eens in de parkeergelegenheid kunnen zitten. Als ik de luchtfoto bekijk dan komt er tussen tuin en parkeerplaatsen nog een groenstrook. Die zou al kunnen vervallen. Tevens zou de rij achter de tuinen dwars geplaatst kunnen worden; ik snap dat de gemeente dan enkele parkeerplekken minder heeft maar ik weet zonet nog niet als de gemeente en of aannemer op een claim van 10 huizen zit te wachten.

Uiteindelijk zal er ook een taxateur aan te pas moeten komen maar ik zou mijn kaarten inzetten op een herindeling van het parkeerterrein om jullie als bewoners de achtertuin te geven die is afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
De gemeente heeft helemaal niks verkeerd gedaan. Dus waarom zou die een claim krijgen of parkeerplaatsen moeten opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Jeroenneman schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Ik zou beargumenteren dat je een specifiek huis koopt. Je koopt niet simpelweg een kavel. Je koopt een huis, en een reeds ingedeeld kavel. Als die indeling opeens verandert, dan voldoet het "product" niet meer aan de beschrijving.
Ja maar op die tekening staat geen functie voortuin functie achtertuin. Je hebt alleen bebouwd en onbebouwd perceel. Waarbij achter een deel is voor toekomstige bebouwing.

Als je badkamer en keuken omwisselt, dan heeft het andere functie. Maar 2 slaapkamers kun je niet omwisselen. Een slaapkamer blijft een slaapkamer. Een onbebouwd perceel blijft onbebouwd. Of het nu voor of achter het huis ligt. Het ging hier om prijsverschil in m2, daarin ken je alleen bebouwbare grond.

Een bouwperceel is duurder dan een weiland. Een voortuin niet goedkoper dan een achtertuin.

Ik zou toch adviseren er met de aannemer uit te komen. En gekke dingen eisen als het huis verplaatsen dat gaat natuurlijk niet werken. Rechter gaat waarschijnlijk zeggen, je hebt je huis, je hebt je tuin, woongenot kan ik geen waarde aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 10:55
wkleunen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Ja maar op die tekening staat geen functie voortuin functie achtertuin. Je hebt alleen bebouwd en onbebouwd perceel. Waarbij achter een deel is voor toekomstige bebouwing.
...
Een bouwperceel is duurder dan een weiland. Een voortuin niet goedkoper dan een achtertuin.

Ik zou toch adviseren er met de aannemer uit te komen. En gekke dingen eisen als het huis verplaatsen dat gaat natuurlijk niet werken. Rechter gaat waarschijnlijk zeggen, je hebt je huis, je hebt je tuin, woongenot kan ik geen waarde aan geven.
Zo simpel is het niet. In de markt is een voortuin wel degelijk minder waard dan een achtertuin. Je kan dus makkelijk aannemelijk maken dat je schade leidt. Een taxateur kan de schade vaststellen. Of de schade relevant is, dat kan ik (ben geen taxateur) ook niet zeggen.Als de foutieve plaatsing van de woning tot gevolg heeft dat je aan de voorzijde een extra auto kwijt kan op eigen terrein dan is dat weer positief voor de woningwaarde. Verminderd woongenot kan je ook een prijskaartje aan hangen op eenzelfde manier : zou je de woning/het perceel tegen die prijs gekocht hebben als je vantevoren wist dat je een kleinere achtertuin zou hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• U2psv
wkleunen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Andere kopers zeggen ook al dat rechtsbijstand hun adviseert om eerst met aannemer uit te komen dat dat gunstiger is.
Voor ons is het:
- we blijven er sowieso wonen.
- we hebben nu dezelfde diepe tuin als in de nieuwe alleen rijtjes dus wordt door garage breder.
-alleen tuinontwerp kan prullenbak in late middag/avond zon is nu ook minder.
- maar kwa compensatie zou ik zo niet weten wat reeel is.
Ik hoop wel dat we er snel uitkomen heb persoonlijk geen zin in jaren getouwtrek.

Vraag me ook af bij dit hoe krijgen ze dit nu weer voor mekaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us4AEE8SDPHusAmS1MtMKtHWXuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OovDFMLJuOcSqx9Nj4uCTPQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:19

mb1

Welke prutser heeft gevoegd....
Ziet er niet uit!
De regenpijp er maar snel voor zodat de dilletatie ook aan het zicht is onttrokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:27
Oh wauw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

U2psv schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:32:
[...]

Andere kopers zeggen ook al dat rechtsbijstand hun adviseert om eerst met aannemer uit te komen dat dat gunstiger is.
Voor ons is het:
- we blijven er sowieso wonen.
- we hebben nu dezelfde diepe tuin als in de nieuwe alleen rijtjes dus wordt door garage breder.
-alleen tuinontwerp kan prullenbak in late middag/avond zon is nu ook minder.
Ik hoop wel dat we er snel uitkomen heb persoonlijk geen zin in jaren getouwtrek.

[Afbeelding]
Ik hoop dat de notaris de laatste 10% bouw som nog vast heeft staan. :X

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou inderdaad, los van dat iemand niet wist hoe zijn GPS werkt hebben ze het ook echt afgeraffeld, schandelijk. Het is dat het geen koop op afstand is, maar als er zo (af)gewerkt is, wie garandeert dat ze niet foutjes hebben gemaakt met het verankeren van de prefab?

Ik zou zeggen, alle buren dit soort zaken op laten nemen door een rechtsbijstandsverzekering, samen met de verkeerde plaatsing, kijk of de rechtsbijstandsverzekering samen kan gaan werken op die manier. Dan kan er gelijk door experts gekeken gaan worden naar de afwerking of überhaupt de kwaliteit van de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05 04:25
Als je wilt procederen, neem dan een door jouw betaalde advocaat.
Rechtsbijstand is erg variabel in kwaliteit. Je kunt geluk hebben...of niet.
Let wel op het geld en moeite wat er mee gepaard gaat, mogelijk is de kool het sop niet waard.

Achtertuin is meer waard dan voortuin (privacy), maar bij een gelijk aantal m2 zal het verschil niet overweldigend zijn.
Je moet je afvragen je afvragen wat voor jou gunstiger is. Misschien dat je je waarde idd beter in meerwerk kunt regelen. Meer grond (is duur), dat wordt lastig - ook gezien de locatie.
Parkeerplaatsen hebben voorgeschreven minimum formaten en het ziet er op de foto niet uit of er veel marges zijn gehanteerd.

succes

[ Voor 0% gewijzigd door BuZZem op 08-06-2021 20:58 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
U2psv schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]
Denk dat verstandig is niet te lang er over in te zitten en achter je te laten. Qua compensatie, je moet er slim op in spelen denk ik. Misschien eens nadenken hoe je de tuin anders kunt indelen. Ik weet niet precies hoe het ingedeeld is, maar misschien is het handiger nu om met de fiets via de voorkant de garage in te gaan i.p.v. een fietsenhok achter. Dat scheelt in je tuin. Kun je vragen aan de aannemer om een extra deur in de garage te realiseren om makkelijk met de fiets naar binnen te komen.

Of je vraagt hem de bestrating in de tuin aan te leggen. Zij kunnen met machines afgraven en dan tegels leggen, dat scheelt een hoop werk.

Maar vraag is natuurlijk of je die aannemer nog lang rond je huis wil. Dat soort details dat jij laat zien, dat zegt wel iets over de bouwer natuurlijk. Kleine details, of grote details, waar het huis komt te staan. Bouwer is duidelijk niet van de details maar meer het grove werk.

Anders ingaan op aanbod om taxateur te laten komen, maar zoals al aangegeven bestaat de kans dat er geen of een zeer gering verschil in prijs uitkomt. Als je slim speelt, kun je er meer uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 08:29
Waar gaat die spleet tussen de muurtjes naar toe?
Staat dat in verbinding met spouw?
Daar moet anders gewoon iets tussen als band/kit, je wilt echt geen bijennest in je spouw op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
bangkirai schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:24:
Waar gaat die spleet tussen de muurtjes naar toe?
Staat dat in verbinding met spouw?
Daar moet anders gewoon iets tussen als band/kit, je wilt echt geen bijennest in je spouw op de lange termijn.
dat is gewoon stukje uitbouw, dat wordt altijd zo los gemetseld. Bovendien zit er wel meer ventilatie in, je kunt die spouw niet afsluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door wkleunen op 08-06-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
YakuzA schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Ik hoop dat de notaris de laatste 10% bouw som nog vast heeft staan. :X
Moet nog opgeleverd worden, dus staat nog wat open gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
wkleunen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:27:
[...]

dat is gewoon stukje uitbouw, dat wordt altijd zo los gemetseld. Bovendien zit er wel meer ventilatie in, je kunt die spouw niet afsluiten.
Ja is de hoek tussen huis en garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 511810

wkleunen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Ook als het in een keer opgeleverd / gemetseld wordt?
Ik heb bij onze eerste bouw de aannemer die ook zo'n kunstje flikte (muren niet in verband metselen) op het eind van de dag de muur om laten duwen. Not acceptable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:56:
[...]

Ook als het in een keer opgeleverd / gemetseld wordt?
Ik heb bij onze eerste bouw de aannemer die ook zo'n kunstje flikte (muren niet in verband metselen) op het eind van de dag de muur om laten duwen. Not acceptable.
Ja, dat is gewoon normale manier van metselen, dat is een dilatatie voeg. De spanningen op de muur van je huis zijn anders dan op dat stukje uitbouw. Als je doormetselt heb je je dus meer kans op scheuren op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01
Ja dan kan er wel een dilatatie kitrand of foam op zijn minst in?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wkleunen schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:14:
[...]

Ja, dat is gewoon normale manier van metselen, dat is een dilatatie voeg. De spanningen op de muur van je huis zijn anders dan op dat stukje uitbouw. Als je doormetselt heb je je dus meer kans op scheuren op termijn.
In ons geval metselde de ploegde voorgevel, die dragend zou zijn voor een complete dubbele woning, los van de zijgevels. Nogmaals, niet acceptabel.

Daarnaast, dat hele gedoe met dilatatevoegen, nooit begrepen waarom dat voor 1990 muren niet werkten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
caspervc schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:18:
Ja dan kan er wel een dilatatie kitrand of foam op zijn minst in?
Kan, ik zou het niet doen. Die bakstenen gaan een eeuwigheid mee, en die kit of foam gaat op termijn gewoon stuk. Is kwestie van smaak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:20:
[...]

In ons geval metselde de ploegde voorgevel, die dragend zou zijn voor een complete dubbele woning, los van de zijgevels. Nogmaals, niet acceptabel.

Daarnaast, dat hele gedoe met dilatatevoegen, nooit begrepen waarom dat voor 1990 muren niet werkten...
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11hiWufKYMVPQoun-L298qMMxTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukCV7QpJNeUvmvhLm0n5iWn2.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zie je dat juist veel op oudere woningen, maar kan mij vergissen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Iedereen heeft het over de voeg, maar die kraan zit zo ook niet echt praktisch lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
[...]

*knip*
Niet op de man gaan spelen aub.

[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 14-06-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Laatst online: 19:51
Nielson schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:42:
Iedereen heeft het over de voeg, maar die kraan zit zo ook niet echt praktisch lijkt me?
Die viel mij ook meer op dan de voeg. Waarschijnlijk vergeten dat er nog een regenpijp kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:27
Daar ging het mij vooral om. Het voegen is niet superstrak in die dilatatie, maar acceptabel. Ik heb overigens met HWA's wel vaker gezeik. Opvallend vaak dat zodra je even voorrekent wat het aanpassen van ons product kost (tekening wijkt af van werkelijkheid), men liever een tientje aan nieuw PVC erin gooit. :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
Daar ging het voor mij ook over, heb totaal geen verstand van voegen, leer ik ook nog wat😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maak de volgende keer een tr aub.

[ Voor 59% gewijzigd door tweakduke op 14-06-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
[...]

Wel degelijk acceptabel, en dus vastgelegd in de NEN:
https://www.vekemans.nl/p...akstenen-gevelmetselwerk/

Hoeken van bakstenen gevelmetselwerk dienen gedilateerd te worden, waarbij het gebruikelijk is om dit steens of anderhalf steens uit de hoek te doen.

Zij deden dat dus niet omdat ze dat leuk vonden, maar omdat ze dat moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wkleunen schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Wel degelijk acceptabel, en dus vastgelegd in de NEN:
https://www.vekemans.nl/p...akstenen-gevelmetselwerk/

Hoeken van bakstenen gevelmetselwerk dienen gedilateerd te worden, waarbij het gebruikelijk is om dit steens of anderhalf steens uit de hoek te doen.

Zij deden dat dus niet omdat ze dat leuk vonden, maar omdat ze dat moeten.
Of ik begrijp de term hoek niet, ofik snap niet waarom dit in huizen/kerken/flats (en nog veel moeilijer gebouwen) tot pak 'm beet 1990 nooit gebeurt is. En die staan er allemaal nog, zonder kitrand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 511810 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 02:08:
[...]

Of ik begrijp de term hoek niet, ofik snap niet waarom dit in huizen/kerken/flats (en nog veel moeilijer gebouwen) tot pak 'm beet 1990 nooit gebeurt is. En die staan er allemaal nog, zonder kitrand...
en die hebben daardoor allemaal meer last van scheurvorming?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:03:
[...]

en die hebben daardoor allemaal meer last van scheurvorming?
nee, nergens, ook niet mijn huis uit 1908 en ook niet het huis waar ik aan refereerde en ruim 10 jaar in gewoond heb. Dus de vraag staat nog steeds open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 511810 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:09:
[...]

nee, nergens, ook niet mijn huis uit 1908 en ook niet het huis waar ik aan refereerde en ruim 10 jaar in gewoond heb. Dus de vraag staat nog steeds open.
Als je het echt wil weten, is het beste om gewoon de NEN aan te schrijven en te vragen waarom ze de normen voor dilitatie voegen zo gemaakt hebben.

Aangezien je alle verdere bronnen en suggesties ter zijde schuift, die allemaal de mogelijkheid/gevoeligheid tot scheurvorming als reden geven, lijkt me dat de enige juiste oplossing.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:14
De reden dat oude huizen en kerken e.d. nergens last van hebben met lange rechte stukken metselwerk is omdat het mortel anders in elkaar zit.

Tegenwoordig is het cement gebaseerd, vroeger was het kalk. De tegenwoordige varianten zijn veel stijver maar sterker. Nadeel is dat ze makkelijker scheuren bij teveel vervorming.
De vroegere variant was hydraulisch en ging gewoon mee met vervorming. (zolang het niet te snel gaat).

De dilatatievoegen aan de buitenzijde zijn enkel ter voorkoming van scheurvorming. In principe wordt de "scheur" als van te voren aangebracht. Deze bladen zijn met spouwankers aan het binnenblad verankert.
En de binnenbladen zijn de de dragende onderdelen van een woning. Vaak niet van gevel naar gevel maar juist van woningscheidende wand naar woningscheidende wand.
En zelfs al zitten hier dilataties in (wat zelden is tenzij het hele grote gebouwen betreft) heeft dit geen constructieve gevolgen.

Je hebt een constructieve opbouw. Dan een isolerende schil en daarna het regenjasje.
Een spouw hoort te kunnen ventileren ter voorkoming van vochtproblemen. Of een dilatatievoeg dichtgezet word of niet is een keuze. Zetten ze die dicht dan moet ergens anders ventilatie mogelijkheid zijn. Doen ze het niet, dan zijn open stootvoegen een stuk minder nodig.

Al met al zijn de plekken waar ze het doen en afwerking vooral ontwerpkeuzes. (binnen bepaalde marges natuurlijk)

Overigens is de wijze van afwerking bij die kraan absurd slecht. Maar dat is puur visueel.
Net zo goed als de locatie van de kraan/HWA. En dat is praktisch niet te gebruiken en moet opgelost worden.
BV door een rechthoekige HWA grotendeels in de hoek te plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Morelleth op 21-06-2021 09:45 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

YakuzA schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Als je het echt wil weten, is het beste om gewoon de NEN aan te schrijven en te vragen waarom ze de normen voor dilitatie voegen zo gemaakt hebben.

Aangezien je alle verdere bronnen en suggesties ter zijde schuift, die allemaal de mogelijkheid/gevoeligheid tot scheurvorming als reden geven, lijkt me dat de enige juiste oplossing.
Met alle respect,het enige wat ik tot nu toe terzijde heb geschoven is een opmerking dat ik een idioot zou zijn als ik het niet ou begrijpen.
Dat gezegd hebbende,ik ga nog eens door de bijdrages heen om te kijken of een wellicht een inhoudelijke uitleg gemist heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Morelleth schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:36:
De reden dat oude huizen en kerken e.d. nergens last van hebben met lange rechte stukken metselwerk is omdat het voegmiddel anders in elkaar zit.

Tegenwoordig is het cement gebaseerd, vroeger was het kalk. De tegenwoordige varianten zijn veel stijver maar sterker. Nadeel is dat ze makkelijker scheuren bij teveel vervorming.
De vroegere variant was hydraulisch en ging gewoon mee met vervorming. (zolang het niet te snel gaat).

De dilatatievoegen aan de buitenzijde zijn enkel ter voorkoming van scheurvorming. In principe wordt de "scheur" als van te voren aangebracht. Deze bladen zijn met spouwankers aan het binnenblad verankert.
En de binnenbladen zijn de de dragende onderdelen van een woning. Vaak niet van gevel naar gevel maar juist van woningscheidende wand naar woningscheidende wand.
En zelfs al zitten hier dilataties in (wat zelden is tenzij het hele grote gebouwen betreft) heeft dit geen constructieve gevolgen.

Je hebt een constructieve opbouw. Dan een isolerende schil en daarna het regenjasje.
Een spouw hoort te kunnen ventileren ter voorkoming van vochtproblemen. Of een dilatatievoeg dichtgezet word of niet is een keuze. Zetten ze die dicht dan moet ergens anders ventilatie mogelijkheid zijn. Doen ze het niet, dan zijn open stootvoegen een stuk minder nodig.

Al met al zijn de plekken waar ze het doen en afwerking vooral ontwerpkeuzes. (binnen bepaalde marges natuurlijk)
Dank je, een duidelijke uitleg!. Achteraf wist ik het ook wel,moest ook altijd inderdaad kalk in de cement doen van mijn vader, logisch ook. Wordt tegenwoordig niet meer gedaan, reden is mij echter nog steeds niet duidelijk.
Ik blijf gewoon kalk gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Anoniem: 511810 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Dank je, een duidelijke uitleg!. Achteraf wist ik het ook wel,moest ook altijd inderdaad kalk in de cement doen van mijn vader, logisch ook. Wordt tegenwoordig niet meer gedaan, reden is mij echter nog steeds niet duidelijk.
Ik blijf gewoon kalk gebruiken!
De enige reden om het niet meer te doen is omdat het niet meer nodig is.
Kalk is een bindmiddel.

Vroeger volledig kalkmortel.
Toen Kalkcement mortel
Nu volledig cementmortel.

Betekend niet dat het slecht is om het wel te doen. Meer dat afhankelijk is van hoe je je mortel maakt.

Voor het voegen moet een voegmortel gebruikt worden die in essentie gelijk is aan de metselmortel.
Gebruik je een volledig andere variant (dus bv cement bij volledig kalk) dan kan dat problemen op gaan leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Morelleth op 21-06-2021 09:47 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morelleth schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:44:
[...]

De enige reden om het niet meer te doen is omdat het niet meer nodig is.
Kalk is een bindmiddel.

Vroeger volledig kalkmortel.
Toen Kalkcement mortel
Nu volledig cementmortel.

Betekend niet dat het slecht is om het wel te doen. Meer dat afhankelijk is van hoe je je mortel maakt.
Tja, uit ervaring weet ik dat een deel kalk op 4 delen cement ook een mortel maakt die beter verwerkbaar is. Nu worden vaak zepen e.d. toegevoegd om hetzelfde resultaat qua verwerkbaarheid te krijgen, maar dan zoals ik nu begrijp met het risico op grotere kans scheurvorming. Doe mij dan maar kalk inderdaad.
(is nog eens goedkoper ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Anoniem: 511810 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Tja, uit ervaring weet ik dat een deel kalk op 4 delen cement ook een mortel maakt die beter verwerkbaar is. Nu worden vaak zepen e.d. toegevoegd om hetzelfde resultaat qua verwerkbaarheid te krijgen, maar dan zoals ik nu begrijp met het risico op grotere kans scheurvorming. Doe mij dan maar kalk inderdaad.
(is nog eens goedkoper ook)
Daar kan je nog wel eens bedrogen uit komen.
Ben aan het zoeken geweest naar volledig kalkmortel. Bijna niet te vinden en als je het al wel vind is het 3 tot 4x zo duur als cementmortel.

Mogelijk scheelt het als je het helemaal zelf maakt. Daar heb ik niet naar gekeken.
Verwerkbaarheid heb ik geen ervaring mee. (iets met wel de theorie maar niet de praktijk ;) )

Maar zolang je er rekening mee houd dat het minder sterk is dan cementgebonden mortels en vocht erin en eruit moet kunnen is er geen enkele reden waarom je het niet zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morelleth schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:52:
[...]

Daar kan je nog wel eens bedrogen uit komen.
Ben aan het zoeken geweest naar volledig kalkmortel. Bijna niet te vinden en als je het al wel vind is het 3 tot 4x zo duur als cementmortel.

Mogelijk scheelt het als je het helemaal zelf maakt. Daar heb ik niet naar gekeken.
Verwerkbaarheid heb ik geen ervaring mee. (iets met wel de theorie maar niet de praktijk ;) )

Maar zolang je er rekening mee houd dat het minder sterk is dan cementgebonden mortels en vocht erin en eruit moet kunnen is er geen enkele reden waarom je het niet zou gebruiken.
--> sterkte/vocht, weet ik. Kosten, in de betere bouwmaterialen handel (niet de grote boys!) kun je een zak kalk kopen (20 kg oid) voor 4 euro (prijspijl 2015 geloof ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
Anoniem: 511810 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Met alle respect,het enige wat ik tot nu toe terzijde heb geschoven is een opmerking dat ik een idioot zou zijn als ik het niet ou begrijpen.
Probleem is niet dat je het niet begrijpt, maar dat je je handelen niet op je kennisniveau aanpast. Iemand met kennis en ervaring, je aannemer, helpt jou met een klus op de best mogelijke manier die hij/zij kent. Dan is het niet heel vriendelijk om maar "onacceptabel" te roepen en hem een muurtje om te laten duwen. Ook niet als die persoon een voor jou een afdoende sluitend bewijs kan leveren waarom dat zo gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 27-05 11:15

GerritGekke

Gamechanger

@U2psv Wat had je zelf gewild? Maximaal claimen, (kleine) vergoeding of iets anders? Je vraagt aan ons wat reëel is, dit lijkt mij minder relevant. Hoe sta je er zelf in? Ik had wel geweten wat ik wou.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:47
[...]

Die jaren 70/80 woningen gingen dan ook scheuren net na de buitenhoek, meters van ingezaagd jaren na oplevering.
Die dillitatie wordt niet door een aannemer of metselaar verzonnen maar komt voort uit een dillitatieadvies van steenleverancier, latei-leverancier of constructeur.
https://www.tritium.nl/ge...atieadvies-en-metselwerk/

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 21-06-2021 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wkleunen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Probleem is niet dat je het niet begrijpt, maar dat je je handelen niet op je kennisniveau aanpast. Iemand met kennis en ervaring, je aannemer, helpt jou met een klus op de best mogelijke manier die hij/zij kent. Dan is het niet heel vriendelijk om maar "onacceptabel" te roepen en hem een muurtje om te laten duwen. Ook niet als die persoon een voor jou een afdoende sluitend bewijs kan leveren waarom dat zo gedaan moet worden.
Hier past wat nuancering denk ik.
het pad in kwestie was de herouw van een wooon/winkelpand met karakteristieketselwerk uit de20ér jaren vorige eeuw. Stond al 70 jaar zonder een scheur tot dat het door brand gedeeltelijk verwoest werd en compleet herbouwd moest worden.
Afspraken gemaakt om het in (zob=veel mogelijk) originele staat terug te bouwen. (was overigens mijn ouders huis). Mijn vader, dieoverigens ook voor aanemer/bouw contri=ucteur geleerd had op wat vroeger de ambachtsschool heette maar een compleet ander vak beoefende (meubelmaker) had met de aannemer afspraken gemaakt over hoe eea eruit moets zien en welke materialen gebruikt mosten worden. Nu valt bij mij ook het kwartje waarom hij kalk ipv 'zeepsop'in de metselspeie wilde hebben, en daarmee ook kon laten metselen zonder lelijke (ik weet het, het is persoonlijk,maar toch) dilatatie voegen.
Dan gebeurt het dat op de eerste dag de aannemer niet met zijn eigen ploeg komt maar een aantal mannen uit de andere kant van het land laat aanrukken om te beginnen met het uitzetten en opmetselen van de buitenmuren.
We vonden he al vreemd dat ze niet in verband metselden en bij navraag bleek de ploeg niet op de hoogte te zijn van de afspraken die gemaakt zijn.
Hopelijk zet deze uitleg eea in een ander perspectief.
Linksom of rechtsom, het is dus niet nodog om met dilatatevoegen te metselen als je ervoor kiest de juiste materialen (voor die job) te kiezen.
Dat ik het persoonlijk ook nog eens oerlelijk vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
GerritGekke schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:03:
@U2psv Wat had je zelf gewild? Maximaal claimen, (kleine) vergoeding of iets anders? Je vraagt aan ons wat reëel is, dit lijkt mij minder relevant. Hoe sta je er zelf in? Ik had wel geweten wat ik wou.
Liefst natuurlijk de achtertuin groter.
Ondertussen reeds contact geweest met de gemeente om eventuele aanpassingen te doen, helaas een resolute nee.
De aannemer komt zelf al met een taxatie voor waardevermindering, mijn vraag wasbaar zal een reeel bedrag zijn, aangezien ik hier nergens enige gelijknamige voorvallen van terug vinden.
Ga niet tot het bittere eind door om het maximale eruit te halen. Hopen voor de bouwvak eruit te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Modbreak:Zullen we het over het topic hebben en niet de metselmethodes van 1908 tot nu? Dank u.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:29

Amphiebietje

In de blubber

7 uur tijdverschil was lang genoeg om Señor Sjon in "Kavel verkeerd ingemeten en gebouwd" te lezen. ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 25-06-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:29

Amphiebietje

In de blubber

Overigens, die buitenkraan is briljant. Zo gaat hij tenminste nooit lekken. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:14
Topic is van even geleden, maar ik ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is? Ik heb helaas een soortgelijke situatie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +70 Henk 'm!

• U2psv
mmmmarc schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:04:
Inmiddels wonen we er alweer 2 jaar, Ze hebben het verschil opgemeten, Vergoeding is oppervlakte die we achter missen keer 2.5, ze zeggen dat de achtertuin m2 prijs duurder is dan de voortuin. Dit hebben ze maal de grondprijs gedaan en toen nog een bedrag erbij voor ongemak. voor dat bedrage hebben we een mooie overkapping laten plaatsen(Pallazzo lounge). en zijn we er nu tevreden mee,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:14
U2psv schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:39:
[...]

Bedankt voor de update. Fijn dat er een oplossing naar tevredenheid is. Begrijp ik het goed dat je de grondprijs van de oppervlakte die je mist in de achtertuin x 2,5 hebt gehad + nog wat extra's?

Gave overkapping trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
mmmmarc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor de update. Fijn dat er een oplossing naar tevredenheid is. Begrijp ik het goed dat je de grondprijs van de oppervlakte die je mist in de achtertuin x 2,5 hebt gehad + nog wat extra's?

Gave overkapping trouwens :)
Ja klopt 2.5x en rond de 3k als vergoeding voor het ongemak. Ja die overkapping zijn we heel blij mee, die was er anders niet gekomen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:54
Uiteraard fijn dat het naar tevredenheid is opgelost. Waren ook weinig andere opties, je pakt een huis niet zomaar op om even wat verderop neer te zetten ;)

Maar het verbaasd mij wel dat je in de OP "klaagt" over een achtertuin die al niet al te groot is en door deze fout nog kleiner is geworden. Om dan van het gekregen geld een overkapping te bouwen die de tuin nog kleiner maakt?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1