Ik ben op dit moment bezig met het opzetten van mijn nieuwe netwerk voor mijn nieuwbouwhuis. Het huis is betonbouw en overal zit vloerverwarming. Ik heb het vermoeden dat er weinig wifi signaal door de verdiepingen heen zal komen.
Voor mijn opzet ben ik hier op uitgekomen:
De UDM Pro wil ik samen met 24 poorts switch ophangen in de meterkast. Deze meterkast zit helemaal voorin het huis. Op één van de wanden in de meterkast wil ik een UniFi 6 Lite hangen, zodat hij het signaal door de hele verdieping kan stralen.
Op de 1e verdieping wil ik een 2e UniFi 6 Lite plaatsen, samen met een 8 poorts switch. Deze komt in de ruimte waar mijn thuiskantoor komt en dit is weer helemaal achterin het huis. Ook hier weer op de muur.
De laatste UniFi 6 Lite met 8 poorts switch komt in de technische ruimte. Deze komt op de 2e verdieping en weer voor in het huis en daar zal ik het access point op een schuine wand plaatsen. Het zal daar dus deels naar beneden en deels in de ruimte stralen.
Mijn vragen:
Voor mijn opzet ben ik hier op uitgekomen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Kabels | Eeconn Netsnoer, Schuko Haaks - C13 Haaks Links, 3x 0.75mm Zwart | € 7,26 | € 7,26 |
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) | € 368,- | € 368,- |
2 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 114,68 | € 229,36 |
3 | Access points | Ubiquiti UniFi 6 Lite | € 107,69 | € 323,07 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro | € 382,- | € 382,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.309,69 |
De UDM Pro wil ik samen met 24 poorts switch ophangen in de meterkast. Deze meterkast zit helemaal voorin het huis. Op één van de wanden in de meterkast wil ik een UniFi 6 Lite hangen, zodat hij het signaal door de hele verdieping kan stralen.
Op de 1e verdieping wil ik een 2e UniFi 6 Lite plaatsen, samen met een 8 poorts switch. Deze komt in de ruimte waar mijn thuiskantoor komt en dit is weer helemaal achterin het huis. Ook hier weer op de muur.
De laatste UniFi 6 Lite met 8 poorts switch komt in de technische ruimte. Deze komt op de 2e verdieping en weer voor in het huis en daar zal ik het access point op een schuine wand plaatsen. Het zal daar dus deels naar beneden en deels in de ruimte stralen.
Mijn vragen:
- Ziet iemand nog verbeterpunten voor deze opzet?
- In de meterkast heb ik zo'n 35cm ruimte voor de UDM Pro tot het kozijn en dan nog 3cm ruimte voor de kabels aan de voorkant. Zou dat voldoende zijn? Ik zie hier een aantal voorbeelden voorbij komen die niet passen, maar die hebben dan vaak ook wat minder ruimte
- Ik ga straks zo'n 50 Shellies verwerken in de verschillende stopcontacten en schakelaars, die werken alleen op 2,4ghz. Kan dat nog een beperking vormen?
- Ik begin met een KPN glasvezel verbinding van 1000/500mbit, maar ik zit er aan te denken om een Ziggo verbinding erbij te doen. Heeft de UDM Pro inmiddels al meer opties om het verkeer te verdelen over beide internetverbindingen of is het nog steeds alleen fail over?
[ Voor 3% gewijzigd door HielkeJ op 02-06-2021 23:31 ]