Aankoopadvies Ubiquiti setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben op dit moment bezig met het opzetten van mijn nieuwe netwerk voor mijn nieuwbouwhuis. Het huis is betonbouw en overal zit vloerverwarming. Ik heb het vermoeden dat er weinig wifi signaal door de verdiepingen heen zal komen.

Voor mijn opzet ben ik hier op uitgekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1KabelsEeconn Netsnoer, Schuko Haaks - C13 Haaks Links, 3x 0.75mm Zwart€ 7,26€ 7,26
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 368,-€ 368,-
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 114,68€ 229,36
3Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 107,69€ 323,07
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 382,-€ 382,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.309,69

De UDM Pro wil ik samen met 24 poorts switch ophangen in de meterkast. Deze meterkast zit helemaal voorin het huis. Op één van de wanden in de meterkast wil ik een UniFi 6 Lite hangen, zodat hij het signaal door de hele verdieping kan stralen.

Op de 1e verdieping wil ik een 2e UniFi 6 Lite plaatsen, samen met een 8 poorts switch. Deze komt in de ruimte waar mijn thuiskantoor komt en dit is weer helemaal achterin het huis. Ook hier weer op de muur.

De laatste UniFi 6 Lite met 8 poorts switch komt in de technische ruimte. Deze komt op de 2e verdieping en weer voor in het huis en daar zal ik het access point op een schuine wand plaatsen. Het zal daar dus deels naar beneden en deels in de ruimte stralen.

Mijn vragen:
  • Ziet iemand nog verbeterpunten voor deze opzet?
  • In de meterkast heb ik zo'n 35cm ruimte voor de UDM Pro tot het kozijn en dan nog 3cm ruimte voor de kabels aan de voorkant. Zou dat voldoende zijn? Ik zie hier een aantal voorbeelden voorbij komen die niet passen, maar die hebben dan vaak ook wat minder ruimte
  • Ik ga straks zo'n 50 Shellies verwerken in de verschillende stopcontacten en schakelaars, die werken alleen op 2,4ghz. Kan dat nog een beperking vormen?
  • Ik begin met een KPN glasvezel verbinding van 1000/500mbit, maar ik zit er aan te denken om een Ziggo verbinding erbij te doen. Heeft de UDM Pro inmiddels al meer opties om het verkeer te verdelen over beide internetverbindingen of is het nog steeds alleen fail over?
Ik ben van plan om later nog een aantal camera's toe te voegen, maar ik ben vergeten om daar rekening mee te houden bij het aanvragen van de loze leidingen. Ik moet dus nog even kijken hoe dat het beste uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door HielkeJ op 02-06-2021 23:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
HielkeJ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:21:
• In de meterkast heb ik zo'n 35cm ruimte voor de UDM Pro tot het kozijn en dan nog 3cm ruimte voor de kabels aan de voorkant. Zou dat voldoende zijn? Ik zie hier een aantal voorbeelden voorbij komen die niet passen, maar die hebben dan vaak ook wat minder ruimte
Dat is behoorlijk krap, maar als je werkt met haakse UTP kabels zou het in principe moeten werken.
• Ik ga straks zo'n 50 Shellies verwerken in de verschillende stopcontacten en schakelaars, die werken alleen op 2,4ghz. Kan dat nog een beperking vormen?
Ik heb hier ook een full Unifi setup en zo'n 30 Shellies. Setup draait probleemloos. Die Shellies verbruiken ook nauwelijks data.
• Ik begin met een KPN glasvezel verbinding van 1000/500mbit, maar ik zit er aan te denken om een Ziggo verbinding erbij te doen. Heeft de UDM Pro inmiddels al meer opties om het verkeer te verdelen over beide internetverbindingen of is het nog steeds alleen fail over?
[/list]
Waarom zou je twee lijnen willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik denk dat je teleurgesteld gaat zijn met de prestaties van je AP op de begane grond. Een locatie midden in de verdieping, liefst aan het plafond, zou beter zijn. Als dat niet mogelijk is kan je hem misschien in je TV meubel leggen (daar zul je waarschijnlijk sowieso netwerkaansluitingen hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:00

ranzige pad

kwaaak kwaak

Ik ben op dit moment bezig met het opzetten van mijn nieuwe netwerk voor mijn nieuwbouwhuis. Het huis is .........
Ik ben van plan om later nog een aantal camera's toe te voegen, maar ik ben vergeten om daar rekening mee te houden bij het aanvragen van de loze leidingen. Ik moet dus nog even kijken hoe dat het beste uitkomt.
UDM met haakse stekker lukt wel, heb ik hier ook op die afstand.Misschien iets van de stekker afhalen, dan scheelt het weer 0,5cm

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
Ik heb het vermoeden dat er weinig wifi signaal door de verdiepingen heen zal komen.
Same here en ik kan het bevestigen. Een AP met plafondmontage op begane grond hier zorgt al voor geen signaal op 1e etage. Dus het is inderdaad een must om voor meerdere AP's te gaan. Ik heb er hier een met plafondmontage op begane grond centraal in het huis en verder een op de lepe hoek van trapopgang (van 1e naar 2e) gemonteerd (wandmontage). Wel AC Pro's, maar kan daarmee in principe binnen alles dekken (denk dat het met Lite's ook wel moet lukken en al helemaal als je per etage er een gaat ophangen).

Denk wel even ook na over hoe je het buiten gaat doen. Denk niet dat je met de AP's binnen ook nog in de tuin fatsoenlijke wifi hebt met een moderne nieuwbouwwoning. Hier ga ik daarom nog een outdoor AP monteren om dat nog af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Dat is behoorlijk krap, maar als je werkt met haakse UTP kabels zou het in principe moeten werken.
Prima, bestel ik daar ook een aantal van.
Ik heb hier ook een full Unifi setup en zo'n 30 Shellies. Setup draait probleemloos. Die Shellies verbruiken ook nauwelijks data.
Het gaat mij niet echt om de data, maar de connectie moet natuurlijk wel behouden blijven. Goed om te horen dat dat waarschijnlijk geen probleem is.
Waarom zou je twee lijnen willen?
Ik verdien er mijn geld mee, dus een stukje backup is altijd handig. Het zou ook mooi zijn als ik al mijn IOT spul daar aan kan hangen, zodat ze vanuit China mijn primaire lijn niet zien :P
Haribo112 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:07:
Ik denk dat je teleurgesteld gaat zijn met de prestaties van je AP op de begane grond. Een locatie midden in de verdieping, liefst aan het plafond, zou beter zijn. Als dat niet mogelijk is kan je hem misschien in je TV meubel leggen (daar zul je waarschijnlijk sowieso netwerkaansluitingen hebben?)
Daar heb ik inderdaad ook een netwerkaansluiting. Ik ga ze gewoon bestellen en dan testen. Desnoods maar weer een aantal kabelgoten door de woonkamer :)
ranzige pad schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:14:
[...]

UDM met haakse stekker lukt wel, heb ik hier ook op die afstand.Misschien iets van de stekker afhalen, dan scheelt het weer 0,5cm
Top!
captain007 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Same here en ik kan het bevestigen. Een AP met plafondmontage op begane grond hier zorgt al voor geen signaal op 1e etage. Dus het is inderdaad een must om voor meerdere AP's te gaan. Ik heb er hier een met plafondmontage op begane grond centraal in het huis en verder een op de lepe hoek van trapopgang (van 1e naar 2e) gemonteerd (wandmontage). Wel AC Pro's, maar kan daarmee in principe binnen alles dekken (denk dat het met Lite's ook wel moet lukken en al helemaal als je per etage er een gaat ophangen).

Denk wel even ook na over hoe je het buiten gaat doen. Denk niet dat je met de AP's binnen ook nog in de tuin fatsoenlijke wifi hebt met een moderne nieuwbouwwoning. Hier ga ik daarom nog een outdoor AP monteren om dat nog af te dekken.
Buiten ga ik eerst even uit van 4G. Mocht het nodig zijn, dan komt er nog wel een Outdoor Mesh Access Point bij.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 05:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je ook ITV van KPN? voor zover ik weet kan de UDM dat niet aan vanwege ontbreken van JSON-mogelijkheden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:47:
Heb je ook ITV van KPN? voor zover ik weet kan de UDM dat niet aan vanwege ontbreken van JSON-mogelijkheden.
Nee, dat heb ik niet. Het gaat bij mij alleen om internet.
Pagina: 1