Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdcmxyz
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Hallo,

Ik ben bezig een eigen onderneminkje op te starten i.c.m. een vaste baan. Omdat ik recht heb op kindgebonden budget, huur- en zorgtoeslag, hou ik van elke euro die ik extra verdien 5-10% netto over. Dit omdat de toeslagen dan lager uitvallen + ik betaal natuurlijk een beetje belasting. Erg demotiverend dus.
Om een beeld te geven:

- Ik verdien momenteel ~€12.000 per jaar naast de vaste baan, waarvan ik ~8% netto overhoud
- Als ik ~€19.000 per jaar zou verdienen gaat dat percentage naar ~13% meen ik
- Op een gegeven moment kom ik over de inkomensdrempel heen waar toeslagen voor gelden. Dan betaal ik verhoudingsgewijs meer belasting maar afgezien daarvan begint het 'verdienen' pas.

De laatste optie is natuurlijk het doel. Om echt aanzienlijk meer te gaan verdienen moet ik investeringen doen zoals inkopen, webshop maken etc.
Mijn idee is het volgende:
Als ik het komende jaar/jaren genoeg investeringen doe om mijn winst te nivelleren heb ik weinig of geen inkomsten uit overig werk (ik meen dat ik daar alleen mijn winst invul?). Toch bouw ik dan de basis van mijn bedrijfje uit (grote voorraad, goede webshop etc.). Als ik over een poos merk dat de omzet zodanig is gestegen, verminder ik mijn investeringen en mijn inkomen zal dan boven de toeslagendrempel zitten.
Op dat moment moet ik natuurlijk wel de klap van het wegvallen van de toeslagen opvangen, maar alles wat ik dan verdien mag ik tenminste houden op belasting na.

Graag jullie zienswijze hierop, zie ik wat over het hoofd of is dit een normale manier van doen?

Bedankt alvast!

PS. Ik maak gebruik van de KOR dus BTW-aangifte etc. is niet nodig

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die toeslagen zijn er dan ook voor mensen die ze nodig hebben, niet voor mensen die voldoende (bij)verdienen.

Maar heb je als beginnend ondernemer geen recht op startersaftrek? En investeringsaftrek?

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-06-2021 16:59 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:35
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:59:
Die toeslagen zijn er dan ook voor mensen die ze nodig hebben, niet voor mensen die voldoende (bij)verdienen.

Maar heb je als beginnend ondernemer geen recht op startersaftrek? En investeringsaftrek?
Helemaal mee eens, maar het is toch wel van de zotte dat harder werken zo bestraft wordt. Tijd om een grote bezem door de belastingen en toeslagen te halen.

Wat ik me wel afvraag: als je de capaciteiten hebt om zowel een bedrijf als een baan te doen, is er dan niet ook een baan met een salaris dat je direct van die hele toeslagen meuk af bent? Lijkt me altijd het meest positieve scenario: niet afhankelijk van een toeslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Wanneer je winst uit onderneming hebt en aan het urencriterium voldoet én je bent een startende ondernemer, dan heb je recht op zgn. 'willekeurige afschrijving'. Wanneer je dus investeringen doet, kun je je winst behoorlijk sturen. Daarmee heb je invloed op je eigen verzamelinkomen. Dit verzamelinkomen wordt weer gebruikt bij diverse toeslagen om te kijken in hoeverre je hier recht op hebt. Je kunt dus d.m.v. o.a. willekeurige afschrijvingen sturen naar een gunstig verzamelinkomen. Daarmee kun je potentieel veel geld besparen.

Bizar maar waar. Zo heeft de wetgever het bedacht. Doe er je voordeel mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Herman op 02-06-2021 17:20 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Op basis van andere topics hier, let op dat toeslagen vaak geheel terugbetaald moeten worden over een jaar waar je een drempel over gaat. Dus op tijd stopzetten.

Qua zaak, ik ben loonslaaf dus geen ervaring mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
cdcmxyz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:39:
Als ik het komende jaar/jaren genoeg investeringen doe om mijn winst te nivelleren heb ik weinig of geen inkomsten uit overig werk (ik meen dat ik daar alleen mijn winst invul?). Toch bouw ik dan de basis van mijn bedrijfje uit (grote voorraad, goede webshop etc.).
Je zou je eerst even in moeten lezen in wat investeringen zijn en hoe je winst wordt vastgesteld. Voorraad kopen =/= investeren. Voorraad komt op de balans als voorraad te staan en kan je pas als kosten opnemen op moment dat de voorraad ook gebruikt (lees, verkocht) wordt. Enkel aanschaffen van voorraad is simpelweg een verschuiving op de balans van bank/kas saldo naar voorraad en niks anders dan dat.

Investeringen (>€450) kan je overigens ook niet direct volledig als kosten nemen, je voldoet niet (? ga ik vanuit gezien de lage omzet)) aan het urencriterium dus willekeurig afschrijven zoals @Herman terecht aangeeft zit er in dit verhaal niet in. Dan moet je gewoon lineair afschrijven.

Als je dan toch je winst wilt drukken: neem in ieder geval een cursus boekhouden, aangezien het er op lijkt dat je hier best nog wat te leren hebt (zoals veel startend ondernemers, niks mis mee natuurlijk).

En misschien moet je motivatie zijn dat je niet afhankelijk moet zijn van de toeslagen, in plaats van het zien als demotiverend dat je je handje straks minder / niet meer mag ophouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdcmxyz
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Bedankt voor alle reacties en het meedenken!
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:59:

Nee daar zitten een aantal voorwaarden waar ik niet aan voldoe + dat kan niet i.c.m. de KOR.
overhyped schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:06:
[...]

Wat ik me wel afvraag: als je de capaciteiten hebt om zowel een bedrijf als een baan te doen, is er dan niet ook een baan met een salaris dat je direct van die hele toeslagen meuk af bent? Lijkt me altijd het meest positieve scenario: niet afhankelijk van een toeslag.
Ja ik wil wel gaan rondkijken voor een andere vaste baan om weer een stukje dichter bij de toeslagendrempel te komen. Het is een rare situatie dat je zo wordt beperkt doordat je gratis geld krijgt.
Herman schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:19:
Wanneer je winst uit onderneming hebt en aan het urencriterium voldoet én je bent een startende ondernemer, dan heb je recht op zgn. 'willekeurige afschrijving'. Wanneer je dus investeringen doet, kun je je winst behoorlijk sturen. Daarmee heb je invloed op je eigen verzamelinkomen. Dit verzamelinkomen wordt weer gebruikt bij diverse toeslagen om te kijken in hoeverre je hier recht op hebt. Je kunt dus d.m.v. o.a. willekeurige afschrijvingen sturen naar een gunstig verzamelinkomen. Daarmee kun je potentieel veel geld besparen.

Bizar maar waar. Zo heeft de wetgever het bedacht. Doe er je voordeel mee.
Klinkt interessant, in mijn situatie echter niet aan de order. Ik voldoe niet aan het urencriterium.
Barrycade schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:25:
Op basis van andere topics hier, let op dat toeslagen vaak geheel terugbetaald moeten worden over een jaar waar je een drempel over gaat. Dus op tijd stopzetten.

Qua zaak, ik ben loonslaaf dus geen ervaring mee.
Dank voor je reactie, inderdaad goed om in de gaten te houden.
Twijfels schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:03:
[...]

Je zou je eerst even in moeten lezen in wat investeringen zijn en hoe je winst wordt vastgesteld. Voorraad kopen =/= investeren. Voorraad komt op de balans als voorraad te staan en kan je pas als kosten opnemen op moment dat de voorraad ook gebruikt (lees, verkocht) wordt. Enkel aanschaffen van voorraad is simpelweg een verschuiving op de balans van bank/kas saldo naar voorraad en niks anders dan dat.

Investeringen (>€450) kan je overigens ook niet direct volledig als kosten nemen, je voldoet niet (? ga ik vanuit gezien de lage omzet)) aan het urencriterium dus willekeurig afschrijven zoals @Herman terecht aangeeft zit er in dit verhaal niet in. Dan moet je gewoon lineair afschrijven.

Als je dan toch je winst wilt drukken: neem in ieder geval een cursus boekhouden, aangezien het er op lijkt dat je hier best nog wat te leren hebt (zoals veel startend ondernemers, niks mis mee natuurlijk).

En misschien moet je motivatie zijn dat je niet afhankelijk moet zijn van de toeslagen, in plaats van het zien als demotiverend dat je je handje straks minder / niet meer mag ophouden ;)
Dank voor je reactie! Je eerste alinea zou mijn plan in de war schoppen ;) Ik voldoe inderdaad niet aan het urencriterium.
Cursus boekhouden is wellicht een goed idee al speel ik ook met de gedachte om me door een (gewiekste) boekhouder te laten adviseren. Tijd is altijd een issue met een gezin en vast dienstverband ernaast dus misschien is de laatste optie de beste. Maar tips voor cursussen en/of boekhouders zijn erg welkom.

De demotivatie ligt niet zozeer in het afbouwen van de toeslagen, sterker nog, ik kan niet wachten tot ik genoeg verdien om daar geen recht meer op te hebben. Het punt is dat ik knetterhard werk om iets op te bouwen maar er uiteindelijk maar 10% van terugzie. Aan de ene kant ben ik dankbaar voor de toeslagen maar het belemmert je mentaal. Ik probeer er doorheen te breken want ik weet waar ik over 10 jaar wil zijn maar ik denk dat er een massa's mensen zijn die best potentie hebben maar de toeslagen ook wel prima vinden. Leve de verzorgingsstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
cdcmxyz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:39:
Hallo,

Ik ben bezig een eigen onderneminkje op te starten i.c.m. een vaste baan. Omdat ik recht heb op kindgebonden budget, huur- en zorgtoeslag, hou ik van elke euro die ik extra verdien 5-10% netto over. Dit omdat de toeslagen dan lager uitvallen + ik betaal natuurlijk een beetje belasting. Erg demotiverend dus.
Om een beeld te geven:
Je maakt een prima case voor het afschaffen van toeslagen en deze omvormen naar meer transparante schijftarieven in de IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 12:15
cdcmxyz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Ja ik wil wel gaan rondkijken voor een andere vaste baan om weer een stukje dichter bij de toeslagendrempel te komen. Het is een rare situatie dat je zo wordt beperkt doordat je gratis geld krijgt.
Gratis geld bestaat dan ook niet in de participatie maatschappij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 14:14
Je staat voor hetzelfde dilemma welke ik vorig jaar had. Het voordeel is van geen ondernemer zijn voor de belastingdienst, is dat zakelijke kosten direct kunnen worden afgetrokken op je verzamelinkomen. Dus mijn oplossing was om veel zakelijke kosten te maken zodat de winst op je onderneming klein blijft. Je hoeft alleen over winst inkomensbelasting te betalen, dus als je je winst laagt houdt, dan hoef je weining af te dragen :)

Je moet natuurlijk wel verantwoord zakelijke kosten maken, en deze kunnen verantwoorden naar de belastingdienst in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:05

MLLL

Palm Treo 650

Dat 'gratis' geld bestaat niet, dat moeten andere ophoesten.
Ben blij dat ik mijn eigen broek kan ophouden zonder toeslagen.
Pagina: 1