Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-03 20:06
Sinds kort valt mij op dat mijn stroomproductie problemen heeft.
De omvormer is een SE5K 3-fase omvormer die 22 panelen aanstuurt in 1 string (6750wp)
SolarEdge omvormer zelft meldt op een gegeven moment dat AC spanning op lijn3 te hoog is en schakelt zich terug waardoor stroomproductie in elkaar zakt.
Ik heb alleen geen idee waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik heb de AC voltages die de omvormer zelf meldt bekeken. Ik zie dat AC L3 inderdaad hoger is dan de AC L1 en AC L2 maar volgens mij binnen de norm die Liander belooft. Komt niet boven 253V uit.
Iemand ervaring hiermee? Is mijn omvormer misschien EOL?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQlLJ_0IY_hr40aoWcemYeY_ZlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n1ow6eZPV4slvGmOHuDkw3RJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtFxwQ20cKQ1RI1-PmjzjRoCYfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0TkzbZaujUaIplozkD0Ju0t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uowyKP65ioQACGkhvZa38TncMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKbB5hGU1gkzdIxTV9xwhQhJ.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door K3ke op 02-06-2021 13:59 ]

Beste antwoord (via K3ke op 04-06-2021 19:39)

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:57
Vreemde drops in output zonnepanelen

SolarEdge is begrensd op 253V en je L3 zit daar steeds rond/net boven. Teveel mensen in je buurt die daar ook hun panelen hebben zitten dus. Installateur kan dit verhogen, maar dat is niet volgens de netcode.

[ Voor 69% gewijzigd door GermanPivo op 02-06-2021 14:07 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Vreemde drops in output zonnepanelen

SolarEdge is begrensd op 253V en je L3 zit daar steeds rond/net boven. Teveel mensen in je buurt die daar ook hun panelen hebben zitten dus. Installateur kan dit verhogen, maar dat is niet volgens de netcode.

[ Voor 69% gewijzigd door GermanPivo op 02-06-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:57

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je laat eigenlijk net een te laat punt zien namelijk waar hij al terug geschakeld is. Dus ik denk dat hij best wel eens op de piek ervoor over de max is gegaan. Wel kan je nog even controleren of je instellingen goed staan wat betreft bovengrens.

Maar dat is al een aardige onbalans zo in de wijk :/

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 02-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
L3 is 11:48 echt wel over de 253 geweest...

Maar die fasen zijn wel slecht in balans zeg, zitten de panelen van al je buren op L3 ofzo?
Praten met de netbeheerder over het probleem. en zeker ook je buren. Die hebben hier ook geen belang bij, en zij zitten waarschijnlijk niet met 3 fase omvormers.

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 02-06-2021 14:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Bedankt voor jullie reacties. Ik zit nu in de wacht bij Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Ronald schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:03:
L3 is 11:48 echt wel over de 253 geweest...

Maar die fasen zijn wel slecht in balans zeg, zitten de panelen van al je buren op L3 ofzo?
Praten met de netbeheerder over het probleem. en zeker ook je buren. Die hebben hier ook geen belang bij, en zij zitten waarschijnlijk niet met 3 fase omvormers.
Volgens SolarEdge grafiek zelf was het op zijn hoogste punt 252.47V, dus nooit boven de 253V geweest.
Maar wellicht heeft het temaken met de grens van 250V van de omvormer zelf. Kan ik dat ergens terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40
Meting in de grafiek is maar eens per minuut (of 5 minuten) terwijl er continu gemeten wordt. 1 seconde boven de 253 en hij stopt.

Het is inderdaad een erg scheve belasting. Meet je direct op de hoofdschakelaar ook 1 fase veel hoger (tegen de 250)? Het lijkt haast op een slecht contact in de bedrading. Dat kan in je eigen deel zitten, of in het Liander net.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 09:18
kijk anders even op je slimme meter (of nog beter log het met een p1 kabel), het kan ook zijn dat je over de bekabeling naar de omvormer een paar V verliest die net het verschil maakt.

Aan de andere kant, wat een onbalans tussen de fases zeg. Is er toevallig een buurman die op die specifieke fase een hele dikke 1f omvormer heeft gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
borft schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:31:
kijk anders even op je slimme meter (of nog beter log het met een p1 kabel), het kan ook zijn dat je over de bekabeling naar de omvormer een paar V verliest die net het verschil maakt.

Aan de andere kant, wat een onbalans tussen de fases zeg. Is er toevallig een buurman die op die specifieke fase een hele dikke 1f omvormer heeft gehangen?
Ik heb een Homewizard P1 aangeschaft zodat ik de voltages nu in de meterkast kan monitoren.
Ga er vanuit dat die overeenkomen met de voltages die mijn omvormer registreert. Als dat het geval is, moet Liander maar met een oplossing komen. Overigens ben ik erachter gekomen dat 1 van de bewoners in straat
een 7200wp installatie heeft met 2 omvormers met een eigen groep maar beide op 1 fase. Ik vermoed dat de hoge voltage op L3 door zijn installatie wordt veroorzaakt.

Kan iemand beoordelen of zijn installatie voldoet aan de norm?

Hoofdfase 3x25A
1 groep op fase 3 - 2200W omvormer met 11x300W panelen=3300W
1 groep op fase 3 - 4600W omvormer met 13x300W panelen=3900W

Beetje vreemd om beide omvormers op 1 fase te hangen lijkt me, maar de installateur zegt dat het geen probleem is.

[ Voor 16% gewijzigd door K3ke op 04-06-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
@K3ke De richtlijn is max 5kW op een 1 fase aansluiting...

En een installateur die zegt dat het geen probleem is.... Moet zich schamen... Hij zadelt zijn klant op met een extra grote kans op het over de 253V drijven van de netspanning, en met zoveel invoeding zal hij er eerder af moeten klappen dan de buren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Je buurman veroorzaakt een probleem door zich niet aan de richtlijnen te houden en Liander mag het komen oplossen.. |:( Tjonge. een beetje eigen verantwoordelijkheid en gemeenschapszin mag toch wel?

Ik mag hopen dat het om een Oost-West opstelling gaat (zodat het totaal vermogen van 7200W nooit wordt gehaald). Anders zou de installateur die 31A teruglevercapaciteit (3300 + 3900) / 230V) op een 25A groep aansluit, gelijk z'n spullen in moeten leveren.

Zelfs met een Oost-West opstelling is het onzorgvuldig om fasen onnodig ongelijk te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Het voltage in de nacht ligt heel netjes net boven de 230V op alle fases. De netbeheerder kan handmatig een fase wat afschakelen, maar dat betekent dat je in de nacht een te lage spanning op die fases kan gaan krijgen. Kan is groot dat ze er niks aan gaan doen, want ze voldoen aan de norm. Het is niet hun probleem dat die omvormers eruit klappen omdat iedereen aan de panelen gaat en zoveel mogelijk neerlegt (wat natuurlijk ook weer volkomen logisch is).

Het ligt denk ik niet alleen aan de buurman, tenzij je met maar een paar huizen een kabel deelt, maar kans is groot dat anderen ook op dezelfde fase zitten. Maar zo enorm veel op 1-fase invoeden, is sowieso niet tof.
Ik zie het in mijn buurt ook: veel 1-fase omvormers worden door middel van een PV-verdeler aangesloten op de groep van de wasmachine, want makkelijk, en die zit bij vrijwel iedereen in de straat op dezelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
WackoH schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:02:
Je buurman veroorzaakt een probleem door zich niet aan de richtlijnen te houden en Liander mag het komen oplossen.. |:( Tjonge. een beetje eigen verantwoordelijkheid en gemeenschapszin mag toch wel?

Ik mag hopen dat het om een Oost-West opstelling gaat (zodat het totaal vermogen van 7200W nooit wordt gehaald). Anders zou de installateur die 31A teruglevercapaciteit (3300 + 3900) / 230V) op een 25A groep aansluit, gelijk z'n spullen in moeten leveren.

Zelfs met een Oost-West opstelling is het onzorgvuldig om fasen onnodig ongelijk te belasten.
Dus ik mag langs de deuren van de buren om hun installatie te inspecteren? Het is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder om te zorgen dat de installaties conform de norm zijn uitgevoerd. Dat ze alleen een formulier hebben waar je je installatie kan aanmelden zonder verdere technische specs(welke omvormer op welke fase) is inderdaad gewoon laksheid van de netbeheerder. Zij zijn immers verantwoordelijk voor het feit dat de spanning wettelijk niet meer dan 10% mag afwijken van de 230V.

[ Voor 5% gewijzigd door K3ke op 05-06-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou nog even in kunnen loggen om de alerts te bekijken, maar eigenlijk weet je het al: er zijn in de buurt te veel omvormers op dezelfde fase.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 20:51

Gerco-M

mijn tornado res.

Je mag toch in deze situatie een beetje "hopen" dat anderen in de straat die op dezelfde fase leveren dat bij hun ook de omvormer problemen geeft en zij of hun installateurs wijzigingen aanbrengen kwa fases. Zodat jij het probleem niet meer hebt.
Want ik zou toch denken dat de 1 fase installaties eerder problemen hebben dan jouw 3 fase systeem.

Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, maar zij werken ook maar met de riemen die ze hebben, en moeten eerst de situatie in kaart brengen voordat ze plannen maken voordat ze iets willen doen voordat ze iets gaan doen.

Dus jouw snelste route naar succes is denk ik wel om gewoon er een vriendelijk praatje met je buren aan te wagen om hen te vragen of zij op een andere fase kunnen terugleveren. Veel buren hebben natuurlijk geen idee, maar die ene buur met een grote installatie die volledig op een fase terugleverd is eigenlijk niet "volgens de norm" en dat mag je hen best uitleggen toch, en zeker in de trant van "u wilt ook geen uitval van uw PV installatie toch?" Als ze die op het moment al niet hebben tenminste...

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Wat Gerco-M schrijft is wat ik bedoel met 'gemeenschapszin'. Je staat blijkbaar op goede voet met die buurman dus zou je hem kunnen vragen om zijn omvormers van fase 3 te halen en bij voorkeur op fase 1 en 2 te zetten. Dat zou niet meer werk moeten zijn dan 1 of twee draadjes in de groepenkast veranderen.
Als het wat moet kosten, zou je nog voor kunnen stellen om de kosten te delen.

Ik zou liever nu een paar tientjes spenderen en een pilsje met je buurman drinken en over mooie zonnepanelen praten :D , dan een traject van maanden met Liander ingaan. Dat kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
WackoH schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:04:
Wat Gerco-M schrijft is wat ik bedoel met 'gemeenschapszin'. Je staat blijkbaar op goede voet met die buurman dus zou je hem kunnen vragen om zijn omvormers van fase 3 te halen en bij voorkeur op fase 1 en 2 te zetten. Dat zou niet meer werk moeten zijn dan 1 of twee draadjes in de groepenkast veranderen.
Als het wat moet kosten, zou je nog voor kunnen stellen om de kosten te delen.

Ik zou liever nu een paar tientjes spenderen en een pilsje met je buurman drinken en over mooie zonnepanelen praten :D , dan een traject van maanden met Liander ingaan. Dat kan altijd nog.
Grappige is dus dat andere mensen in de buurt ook last hebben van de hoge spanning op de L3. De buurman in kwestie laat binnenkort zijn installateur langs komen. Ik denk dat als hij al van de L3 afgaat, dat het hopelijk 1 a 2 volt scheelt. Kijken of ik nog meer mensen kan vinden met een 1 fase omvormer die willen uitwijken naar een andere fase. Maar ik snap niet dat een installateur zelf niet eens een meting doet en afhankelijk van de voltages beslist om in de installatie op een bepaalde fase te doen. L3 is hier ruim 20V hoger dan dan de L1 en L2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:16
Ze sluiten het typisch aan op de fase waar ze het gemakkelijkst bij kunnen. Of de eerder genoemde wasmachine PV verdeler.
Als alle huizen in de straat/wijk een 3 fase aansluiting hebben is er dan kans op het ontstaan van een voorkeursfase ontstaan.

Weinig installateurs zullen het voltage gaan meten (heeft ook alleen zin als er veel zon is)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1