Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:58
Hoi,

Het viel me vandaag op dat ondanks er een strak blauwe lucht is, toch de productie van mijn zonnepanelen steeds inzakt (tot zelfs 0W). Ik kan me echter geen enkele reden bedenken waarom dit zou gebeuren.Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aielEX5ZdHjyCieMwtEEj-D81fo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dVOoZmv2iR4cspYDdNwox2az.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpDWBvhhneeqTlIaHqGX4syPKto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9F0HSuUAr4O7p9RSBinwX5as.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag
Waarom krijg ik geen mooie gaussian curve m.b.t. productie vanuit mijn zonnepanelen, maar lijkt hij steeds in te zakken ondanks een strak blauwe lucht.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- SolarEdge SE7k
- Suntech STP325S - A20/Wfh (24 panelen, gericht op zuidwesten)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Beetje flauw, maar naar buiten: blauwe lucht, geen vliegtuigen, niks te zien op zonnepanelen (wat stof/zand misschien). Lijkt ook niks te zijn wat opeens veel stroom vraagt (warmtepomp staat idle), maar dat zou je toch niet in de rapportage vanuit SolarEdge App moeten zien.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=94034

Beste antwoord (via Yaldair op 01-06-2021 16:23)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Te veel zonnepanelen in de buurt blijkbaar..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk even wat je netvoltage is.
Lees je die ook uit met P1 monitor?

Als die te hoog is, stopt de omvormer er ook mee. (253 VAC bij de omvormer)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2021 14:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Yaldair
Hmm, dat zou wel eens kunnen dan, zit toch wel op alle fasen tegen die 250V aan.

Nu net gekeken (historisch lijkt hij niet bij te houden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiRR9x7t9J6QOMK4GLYk2U8bgS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNDyOEcfAGqkwkFbPh5Ez9dN.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Yep.

Dat zal het zijn.
Dit is bij je slimme meter, bij de omvormer is die nog enkele volts hoger.

Die 15 min logging bij pvoutput is ook een beetje kansloos... :P

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2021 14:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Te veel zonnepanelen in de buurt blijkbaar..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kacheltje aanzetten of een vat opwarmen. AUijtdehaag in "Verwarming aansturen"
Bij verbruik zakt je voltage.

Een auto laden op 3-fase is ook goed.

Informeer bij de buren of ze ook last hebben en schrijft (allen) de netbeheerder aan.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2021 14:18 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Even een flinke verbruiker aan zetten dan weet je het als ie blijft draaien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Yaldair
Probeer van alles aan te zetten, maarja, heb juist overal zuinige apparatuur etc dus wat moeilijk om te compenseren. De oven, vaatwasser en stofzuiger (1700W) staan nu aan :P Maar op gegeven moment klapt hij er weer uit maar L3 komt toch weer op 250V.

Kan wel zijn dat het door teveel zonnepanelen in de buurt komt, volgens mij heeft bijna elk huis hier namelijk zonnepanelen. Paar maanden geleden weer iemand 24 panelen op het dak gegooid, dus misschien dat we het daarom nu zien. Vorig jaar nergens last van gehad, en eerder dit jaar ook niet.

Dus, Enexis bellen lijkt me?

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Yaldair schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:38:
Kan wel zijn dat het door teveel zonnepanelen in de buurt komt, volgens mij heeft bijna elk huis hier namelijk zonnepanelen.

...

Dus, Enexis bellen lijkt me?
Ik heb werkelijk geen idee, maar wat kan de netbeheerder d'r aan veranderen?

Maar de oplossing is dus om wat servers in de garage neer te plempen?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:02
Accretion schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Maar de oplossing is dus om wat servers in de garage neer te plempen?
De netbeheerder kan afschakelen in de wijkcentrale, maar dit is nog een handmatige aanpassing. Dus als het weer slecht weer is, is als gevolg de netspanning te laag. :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

GermanPivo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:49:
[...]
De netbeheerder kan afschakelen in de wijkcentrale, maar dit is nog een handmatige aanpassing. Dus als het weer slecht weer is, is als gevolg de netspanning te laag. :+
Dus als de netbeheerder te weinig geld verdient; drukken ze 250V d'r over en kan niemand z'n zonnepanelen meer gebruiken?

Ik kwam perongeluk bij deze post en moet zeggen dat ik er 0 verstand van heb, maar het klinkt als een aparte situatie.

• Yaldair
Heb de centrale storingdienst gebeld (0800-9009 for future reference), die maken een bon aan. Blijkbaar kunnen ze misschien iets aanpassen in een nabij trafo-station.

edit:

Had nog aangegeven dat ik vorig jaar nergens last van had, en dat afgelopen jaar er wel wat huizen bij zijn gekomen met zonnepanelen. Naast dat ik op 31-03 ook nog een perfecte curve had, en ik denk zelfs dat er sindsdien nog nieuwe zonnepanelen zijn geinstalleerd hier in de buurt. Dus vandaar dat dat de oorzaak lijkt.

[ Voor 50% gewijzigd door Yaldair op 01-06-2021 15:01 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:02
Accretion schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Dus als de netbeheerder te weinig geld verdient; drukken ze 250V d'r over en kan niemand z'n zonnepanelen meer gebruiken?

Ik kwam perongeluk bij deze post en moet zeggen dat ik er 0 verstand van heb, maar het klinkt als een aparte situatie.
Gelukkig is netbeheer een gereguleerde markt. Maar in een wijkcentrale krijgt 230V, dus daar kunnen ze enkel afschakelen.

Denk trouwens niet dat ze dat willen, want als bij iedereen ineens 250V uit het stopcontact komt, zitten al je apparaten ook wel redelijk op de limiet van wat ze een prettig voltage vinden ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Historie van fase voltages kun je uit de P1mon api halen:
{p1monIP}/api/v1/phase/help
Vandaag:
{p1monIP}/api/v1/phase?limit=10&sort=asc&json=object&round=on&starttime=2021-06-01 00:00:00

Hoe lang is de kabel tussen omvormer en meterkast?
Wat is de diameter van de aders?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rol-Co

Rol-Co

Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:17:

Het is een 7kW op 3 fase. :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Rol-Co schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Het is een 7kW op 3 fase. :)
Ja dat staat redelijk duidelijk in de openingspost, wat wil je er mee zeggen?

24 panelen is niet iets wat op zomaar elke woning past; dus kans dat de kabel lang is is aanwezig, en dan kan het zomaar zijn dat er wel een volt of 1.5 verlies te winnen is op de kabel... net het verschil tussen wel en niet afslaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42

K-Jay

Klaas Jan

Ik had afgelopen zomer hetzelfde probleem. Gelukkig kon ik mijn omvormer nog op een andere fase aansluiten. Melding gemaakt bij de netbeheerder en een paar buren hebben dat ook gedaan. Inmiddels is er een transformatorhuisje bijgeplaatst een zijn ze nu bezig met het kabelwerk. Melden helpt dus!

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Accretion schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Meer capaciteit (dikkere kabels/transformatoren) zodat de spanningval lager is.
GermanPivo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:56:
[...]

Gelukkig is netbeheer een gereguleerde markt. Maar in een wijkcentrale krijgt 230V, dus daar kunnen ze enkel afschakelen.

Denk trouwens niet dat ze dat willen, want als bij iedereen ineens 250V uit het stopcontact komt, zitten al je apparaten ook wel redelijk op de limiet van wat ze een prettig voltage vinden ;)
Met afschakelen (van het net, bedoel je?) wordt het probleem alleen maar erger. De wijk produceert immers veel meer energie dan er verbruikt wordt, die energie moet weg (teruggeleverd worden aan het net). Daarom moet er meer capaciteit komen.

[ Voor 57% gewijzigd door Compizfox op 01-06-2021 15:40 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:09

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ben werkzaam bij een van de netbeheerders en het helpt daadwerkelijk enorm om te bellen. Het is voor netbeheerders erg lastig in te zien op welke fase(s) je omvormer terug levert. Daarnaast wordt bij installatie door x installateur ook niet gekeken in de wijk op welke fase al veel teruggeleverd wordt, dus het is altijd een beetje bezien (naar mijn idee hebben installateurs ook dit inzicht (nog) niet).
Er zijn tools om specifiek spanningsklachten in kaart te brengen, waarbij het bellen door de klant erg waardevol is. In de trafo huizen kan er inderdaad het een en ander ingesteld worden. In de winter zou dit weer andersom voor problemen kunnen zorgen, dus dit wordt ook al steeds meer geautomatiseerd.

De netcode zit op 10% van 230V, dus de ondergrens is 207V en de bovengrens is 253V. Uit je slimme meter kun je ook de zogenaamde sags en swells uitlezen, mocht je omvormer er inderdaad uitklappen wegens een te hoog voltage, dan verwacht ik ook dat je behoorlijk wat events hebt in je swells.

• Yaldair
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:17:
Historie van fase voltages kun je uit de P1mon api halen:
{p1monIP}/api/v1/phase/help
Vandaag:
{p1monIP}/api/v1/phase?limit=10&sort=asc&json=object&round=on&starttime=2021-06-01 00:00:00

Thnx Ronald, maar via api krijg ik alleen [], wat ik ook probeer.

De lengte weet ik niet precies, gok minstens een meter of 5-6. Vanuit meterkast naar zolder, naar verwachting redelijk rechte lijn.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Hier exact hetzelfde probleem gehad, alle huizen zaten geschakeld op dezelfde fase. Dus bij huis 1 ging het nog goed, huis 2 net aan, en huis 3 was de pineut en vloog eruit.

Uiteindelijk om laten zetten op een andere fase en toen was het opgelost. Tevens melding gemaakt bij de netbeheerder.

• Rol-Co

Rol-Co

Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:30:
[...]

Ja dat staat redelijk duidelijk in de openingspost, wat wil je er mee zeggen?

24 panelen is niet iets wat op zomaar elke woning past; dus kans dat de kabel lang is is aanwezig, en dan kan het zomaar zijn dat er wel een volt of 1.5 verlies te winnen is op de kabel... net het verschil tussen wel en niet afslaan.
De hoeveelheid panelen is eigenlijk niet boeiend, de omvormer kan maximaal 7000W / 690V = net aan 10A per fase, dat is zelfs peanuts voor 2,5 mm2, eventuele voltage winst van 1,5V is te weinig, dan nog zit het net veel te hoog.
Zoals je ziet hebben 2 fase het moeilijk, dus komt waarschijnlijk niet door Ts zijn systeem maar door vele enkel fase units in de wijk.

• Yaldair
Ben net gebeld door Enexis, het probleem was bekend. Een van mijn buren had ook al een melding gemaakt paar weken terug blijkbaar. Ze gaan het net verzwaren hier, maar dat kan nog even duren. Dus afwachten maar (en hopen dat ik niet teveel verlies heb in mijn zonneproductie over de komende maanden).
Pagina: 1