Dag allemaal, onlangs heb ik een oude bunkerlamp met led TL buis aangeschaft. Deze is in de huidige setup niet dimbaar maar dat zou ik wel graag willen. Zelf heb ik helaas niet voldoende verstand van elektra/verlichting om het op te lossen, vandaar dat ik jullie wijsheid inschakel. Ik kon zelf niet eens uitvogelen of nu alle led TL buizen dimbaar zijn of dat slechts bepaalde types dat zijn. Daarnaast las ik dat een voorschakelapparaat soms uitkomst biedt maar hierover kon ik niet genoeg info vinden. Dus voordat ik allerlei materialen aanschaf die ik niet nodig blijk te hebben hoor ik graag jullie tips.
De bunkerlamp is aangesloten op het stroomnet en de led TL die er nu in zit wordt aan 1 kant voorzien van stroom. Als ik de lamp nu aanzet flikkert het licht enorm, hetgeen uiteraard niet de bedoeling is. Ik vermoed dat 3 factoren kunnen bijdragen aan de oplossing (alleen weet ik niet welke van de 3 nodig zijn): 1. een dimbare led TL buis, 2. een dimmer die geschikt is voor led (ik vermoed dat mijn huidige dat niet is) en 3. eventueel een voorschakelapparaat (geen idee of dat nodig is).
Bijgevoegd wat foto's van de lamp + eenzijdige aansluiting en de dimmer ter verduidelijking.
Mijn dank zal groot zijn!
/f/image/16dWi6ALgBDSSMgQVnF1TbHw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PEB9vmJNS6bh9npqBS3kD2S8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kiaQ1TrvGMeYyJ4ZM082OEMO.png?f=fotoalbum_large)
De bunkerlamp is aangesloten op het stroomnet en de led TL die er nu in zit wordt aan 1 kant voorzien van stroom. Als ik de lamp nu aanzet flikkert het licht enorm, hetgeen uiteraard niet de bedoeling is. Ik vermoed dat 3 factoren kunnen bijdragen aan de oplossing (alleen weet ik niet welke van de 3 nodig zijn): 1. een dimbare led TL buis, 2. een dimmer die geschikt is voor led (ik vermoed dat mijn huidige dat niet is) en 3. eventueel een voorschakelapparaat (geen idee of dat nodig is).
Bijgevoegd wat foto's van de lamp + eenzijdige aansluiting en de dimmer ter verduidelijking.
Mijn dank zal groot zijn!
/f/image/16dWi6ALgBDSSMgQVnF1TbHw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PEB9vmJNS6bh9npqBS3kD2S8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kiaQ1TrvGMeYyJ4ZM082OEMO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VD8aRKmgm4zGp3I0rv5K8kER.png?f=fotoalbum_large)