Elektrische vliegenmepper opvoeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik heb sinds kort een elektrische vliegenmepper maar wespen krijgt hij niet dood. Ik heb de hgx vliegenmepper.
Ik heb wel eens gelezen dat je iets met de capacitator kan doen om hem op te voeren.
Ik heb al dat weerstandje dat het rooster ontlaad eruit gehaald maar dat heeft niet geholpen. Wat kan ik het beste doen om hem op te voeren? Er zit een Cbb81 223j2kv capacitator in.

Beste antwoord (via Kobus38 op 25-08-2021 18:52)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Interessant topic, maar op zich vind ik opvoeren nog niet zo nodig als ik maar van die vliegenmeppers zonder extra beschermend gaas kon vinden. Tegenwoordig zie ik ze alleen nog maar met en dat werkt voor geen meter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:00

g0tanks

Moderator CSA
Een elektrische vliegenmepper kan meerdere weerstanden hebben, heb je wel de goede verwijderd?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
[quote]g0tanks schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 00:48:
Een elektrische vliegenmepper kan meerdere weerstanden hebben, heb je wel de goede verwijderd?

Ja ik heb het goede weerstandje verwijderd maar hij is er niet echt merkbaar sterker door geiworden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:57
Sterkere vliegenmepper kopen, of harder meppen.

Bovendien zijn ze niet bedoelt tegen wespen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-04 13:34
99ruud99 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 06:33:
Sterkere vliegenmepper kopen, of harder meppen.

Bovendien zijn ze niet bedoelt tegen wespen.
daarom heten ze ook vliegenmepper O-)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:08

Yucon

*broem*

Heb je er oplaadbare batterijen in?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:23
Ik heb dezelfde. Vliegen worden ook alleen maar verdoofd. Oplossing: direct na verdoving platstampen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Yucon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 06:57:
Heb je er oplaadbare batterijen in?
Werken oplaadbare batterijen beter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07

MsG

Forumzwerver

Kobus38 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:29:
[...]

Werken oplaadbare batterijen beter dan?
Nee juist niet, die hebben een voltage van 1.2 ipv 1.5, daarom wordt de vraag denk ik gesteld.

Welke batterijen heb je er in?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28
Bijen of wespen bewegen toch heel erg langzaam? Ik vang ze altijd in een doek of een bakje en zet ze dan buiten weer uit :P net zo makkelijk

En anders stop er een 3.7V li-ion in, dat zou wel moeten helpen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:32
Je loopt enkel risico een flinke wesp goed nijdig te maken en te moeten rennen voor je leven, maar goed... Ik zou denken dat er een grotere capaciteit in moet.

Misschien is dit iets?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-04 20:42
Op eigen risico:
- De vliegenmepper laad een condensator op. Deze condensator ontlaad over een hoge weerstand (DIT IS EEN VEILIGHEIDSFUNCTIE). Als je deze er uit knipt zal de spanning iets oplopen.

- De capaciteit van de condensator vergroten (vervangen voor een grotere). Ik heb het niet doorgerekend, maar kan mij voorstellen dat je het tot dodelijk aan toe kan krijgen

- De max spanning wordt ook gereguleerd door de doorslagspanning van de diode. Vervangen dus, en de spanning gaat omhoog (wel ook de condenstor vervangen

Ik heb er zelf een gehad waarbij wespen explodeerde. Het kan, maar is absoluut niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
MsG schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Nee juist niet, die hebben een voltage van 1.2 ipv 1.5, daarom wordt de vraag denk ik gesteld.

Welke batterijen heb je er in?
Ik heb er niet oplaadbare lithium in

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 19:19
Met die van ons is het een kwestie van de wesp er enigszins op of onder op tafel vangen en dan een tijdje frituren door op het knopje te blijven drukken… spark spark

Als het echt niet lukt ze te vangen of weg te jagen of te agressief.

Voor vliegen vind ik deze meppers juist waardeloos. Die zijn er veel te snel en te slim voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 11:56
Zorg gewoon dat je 1 of 2 bengaalse katten in huis hebt. Ik heb die mepper tegenwoordig niet meer nodig (al moet ik regelmatig huisraad vervangen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-04 23:58

Fordox

00101010

Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:07:
Voor vliegen vind ik deze meppers juist waardeloos. Die zijn er veel te snel en te slim voor.
Vliegen detecteren luchtdruk. Als je heel langzaam naar ze toe beweegt zullen ze niet wegvliegen. De kunst van een elektrische vliegenmepper is dan ook dat je niet hard hoeft te slaan :) Langzaam je mepper erop drukken werkt beter.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:10
Yokidrink schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:10:
Zorg gewoon dat je 1 of 2 bengaalse katten in huis hebt. Ik heb die mepper tegenwoordig niet meer nodig (al moet ik regelmatig huisraad vervangen ;) )
En hoe gaat dat met wespensteken? Ik ben als de dood met mijn twee Ragdolls dat die op een lelijke plek (in de bek bijvoorbeeld) gestoken worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Laatst online: 26-04 11:56
mat.hi.as schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:21:
[...]

En hoe gaat dat met wespensteken? Ik ben als de dood met mijn twee Ragdolls dat die op een lelijke plek (in de bek bijvoorbeeld) gestoken worden.
Verbazend resistent moet ik zeggen. tijdje geleden had er eentje een steek in zijn bek. veel gekwijl en paar minuten later was alles weer ok.
/end topic hijack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Als je echt helemaal los wilt gaan, in een wegwerpcamera zit ook een circuit om van 1.5v (?) naar een veel hoger voltage te gaan voor de flitser. In het ver verleden was het nog een hype om daar een railgun van te maken. Je zou een batterij aan condensatoren daar aan kunnen hangen en aan de vliegenmepper aansluiten. Ik zou echter wel redelijk voorzichtig zijn met te lomp met hoge voltages te spelen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Fordox schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Vliegen detecteren luchtdruk. Als je heel langzaam naar ze toe beweegt zullen ze niet wegvliegen. De kunst van een elektrische vliegenmepper is dan ook dat je niet hard hoeft te slaan :) Langzaam je mepper erop drukken werkt beter.
Het valt me in de praktijk vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Het valt me in de praktijk vies tegen.
offtopic:
Juist door zo'n elektrische vliegenmepper ben je vliegen te snel af; omdat je ze mid-flight kunt pakken. Misschien moet je sneller bewegen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flozem
  • Laatst online: 09:23
warhamstr schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:04:
[...]

offtopic:
Juist door zo'n elektrische vliegenmepper ben je vliegen te snel af; omdat je ze mid-flight kunt pakken. Misschien moet je sneller bewegen?
Wat ook werkt: mepper stationair in de vluchtroute houden en met je andere hand luchtdruk genereren. Dat zien ze vaak niet aankomen… :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
[...]

offtopic:
...You callin' me slow, boy?? :o :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TunderNerd
[...]

offtopic:
Of een oude magnetron, en dan de condensatoren uit een oude beeldbuis halen...
De enige reden dat ik er nooit aan begonnen ben: ik wil graag nog een paar daagjes mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
TunderNerd schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Of een oude magnetron, en dan de condensatoren uit een oude beeldbuis halen...
De enige reden dat ik er nooit aan begonnen ben: ik wil graag nog een paar daagjes mee...
Tja, da's ook wel écht moorddadig gevaarlijk, ja. Het voordeel van zo'n wegwerpcamera-flitsercircuitje en een nog steeds ietwat beschaafde cap lijkt me voornamelijk dat de totale lading in zo'n cap gewoon érg beperkt is. Meer dan een verschroeide hoornlaag (toch al dode huid) houd je daar niet snel aan over; de stiekem vrij beperkte hoeveelheid energie dissipeert te snel om dieper schade aan te richten.

Het opschalen van die condensator is het gevaarlijkste wat je met zo'n e-vliegenmepper kunt doen. Zolang de lading van de condensator maar niet heel ver boven 'stock' uitkomt (dus Coulomb, NIET Farad!) ga je er niet heel veel gevaarlijks mee doen, lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:31:
Als je echt helemaal los wilt gaan, in een wegwerpcamera zit ook een circuit om van 1.5v (?) naar een veel hoger voltage te gaan voor de flitser. In het ver verleden was het nog een hype om daar een railgun van te maken. Je zou een batterij aan condensatoren daar aan kunnen hangen en aan de vliegenmepper aansluiten. Ik zou echter wel redelijk voorzichtig zijn met te lomp met hoge voltages te spelen.
Dat klinkt interessant. Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Kobus38 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:30:
[...]

Dat klinkt interessant. Hoe werkt dat?
Je vervangt de elco in je vliegenmepper voor de elco in de camera. Of je hangt het metalen mep-gedeelte van de vliegenmepper op de plek waar de lamp van de camera zit

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 01-06-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
hollandnick schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:34:
Kan de mepper wel 3.7 volt aan zonder onderdelen door te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Ik zou zeggen zoek eens op electroboom op yt, kun je wel wat trucjes weghalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:10
Flozem schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:46:
[...]

Wat ook werkt: mepper stationair in de vluchtroute houden en met je andere hand luchtdruk genereren. Dat zien ze vaak niet aankomen… :p
ik pak ze altijd met de stofzuiger :P bepaalde hoek van voren en ze vliegen er altijd in, dat heeft even geduurd voor ik die gevonden had xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28
Kobus38 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:04:
[...]

Kan de mepper wel 3.7 volt aan zonder onderdelen door te branden?
Ja dat is dus de vraag, maar de enige manier om meer kracht in de vliegenmepper te krijgen is door een sterkere batterij/accu te gebruiken. Die 3,7 volt heb ik van een ander forum en daar was de gebruiker in ieder geval tevreden mee.

Maar het ligt natuurlijk ook aan de soort vliegenmepper en de kwaliteit ervan ( als daar überhaupt echt veel verschil in zit ). Ik zou zeggen probeer het :9 en vergeet niet te filmen :+ Of zoals hierboven gezegd wordt electroboom op YT. Een maat van me had een vliegenmeppen uit elkaar gehaald, batterijen vervangen door een flinke accu en alleen de greep + uitstekend ijzer waardoor hij een zelfgemaakte taser had. Dus wat betreft het doorbranden van het onderste stuk ( de greep ) hoef je geen zorgen te maken O-)

[ Voor 17% gewijzigd door hollandnick op 01-06-2021 20:36 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 13:45
ik heb al jaren een zo’n vliegenmepper maar dan met een 9V blok batterij erin. daar krijg je vrijwel alle vliegen en wespen klein mee (soms letterlijk). 9v blokje past met een beetje drukken precies op de plek van de 2 AA batterijen, alleen het klepje kan dan niet meer dicht…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 21:11
Ik heb op Amazon vorig jaar deze gekocht. Werkt echt een stuk beter, harde knal, flits en het doelwit is uitgeschakeld :p.

Stukken beter dan die dingen van de Blokker/Kruidvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kwestie van 'sneller' worden door te vertragen, dus :+

https://www.bbc.com/news/science-environment-41284065

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 02-06-2021 05:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04 22:01
Hier in het verleden de weerstand weggehaald en een elco met meer capaciteit erin. Dit gaf voor mij het gewenste resultaat.

Wil je echt next level bestaan er ook hoogspanningsmodules. Gebruik op eigen risico!. Kan uit ervaring vertellen dat wanneer je de juiste module gebruikt het beangstigend hard gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door raze88 op 02-06-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
jorisjan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:40:
ik heb al jaren een zo’n vliegenmepper maar dan met een 9V blok batterij erin. daar krijg je vrijwel alle vliegen en wespen klein mee (soms letterlijk). 9v blokje past met een beetje drukken precies op de plek van de 2 AA batterijen, alleen het klepje kan dan niet meer dicht…
Branden er dan geen elektronica door met 9v?

Edit: en hoe lang gaat een 9v blokje ongeveer mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Kobus38 op 02-06-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 13:45
Kobus38 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:54:
[...]

Branden er dan geen elektronica door met 9v?

Edit: en hoe lang gaat een 9v blokje ongeveer mee?
Tot nu toe niet en de vliegenmepper gaat al een aantal jaren mee. Misschien 1x het blokje vervangen, niet vaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
hollandnick schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:34:
Krijg je er dan ook wespen mee dood in een keer? want ik ben namelijk allergisch voor wespen steken. Heb ik 3 jaar geleden nog meegemaakt. Ik werd gestoken door een wesp en even later lag ik in het ziekenhuis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:15

AlphaRomeo

FP PowerMod
Kobus38 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:55:
[...]

Krijg je er dan ook wespen mee dood in een keer? want ik ben namelijk allergisch voor wespen steken. Heb ik 3 jaar geleden nog meegemaakt. Ik werd gestoken door een wesp en even later lag ik in het ziekenhuis
Misschien is het juist dan niet verstandig om wespen op te gaan jagen en potentieel agressief te maken. Wespenvangers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meest makkelijke is om (uit China) een hoogspanningsmodule te bestellen, zijn ongeveer het formaat van de printplaat die er standaard in zit.

Niet die van 200kV nemen, geeft alleen maar doorslag, gaat stuk etc. Maar die van bijvoorbeeld 2kV.
Wel uitkijken dat je hem dan niet met je vinger aanraakt, want dat blijf je nog wel een kwartier voelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
AlphaRomeo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:00:
[...]

Misschien is het juist dan niet verstandig om wespen op te gaan jagen en potentieel agressief te maken. Wespenvangers geprobeerd?
Ik heb zelf goede ervaringen met cheap-ass zelfgemaakte wespenvangers van PET-flessen.

Afhankelijk van hoe ver in het seizoen is bier, limonade, eventueel met wat stukjes fruit (of later in het seizoen vlees) een prima lokmiddel. Wel een scheutje afwasmiddel erin stoppen, dat breekt de vloeistofspanning zodat de wespen direct zinken i.p.v. op het lokmiddel blijven drijven.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met een zgn Bug-gun. Nadeel is dat je daarmee geen beestjes uit de lucht kunt knallen (Tenzij je heel veel oefent misschien). Maar als een vlieg even op een oppervlakte gaat zitten > poef. En zo ver geen spetters/vlekken op de muur/plafond.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:45
_ferry_ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:02:
Meest makkelijke is om (uit China) een hoogspanningsmodule te bestellen, zijn ongeveer het formaat van de printplaat die er standaard in zit.

Niet die van 200kV nemen, geeft alleen maar doorslag, gaat stuk etc. Maar die van bijvoorbeeld 2kV.
Wel uitkijken dat je hem dan niet met je vinger aanraakt, want dat blijf je nog wel een kwartier voelen :+
Ervaring? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Niekleair schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Ik heb zelf goede ervaringen met cheap-ass zelfgemaakte wespenvangers van PET-flessen.

Afhankelijk van hoe ver in het seizoen is bier, limonade, eventueel met wat stukjes fruit (of later in het seizoen vlees) een prima lokmiddel. Wel een scheutje afwasmiddel erin stoppen, dat breekt de vloeistofspanning zodat de wespen direct zinken i.p.v. op het lokmiddel blijven drijven.
Dit inderdaad, ook de action heeft ze soms als je ze niet zelf wilt maken. Scheutje ranja en een scheutje afwasmiddel was hier de afgelopen jaren voldoende om emmers vol wespen te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Medegebruikers :+

Tegenwoordig hebben ze van die roosters die uit 3 lagen bestaan. Die zijn wat dat betreft een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
AlphaRomeo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:00:
[...]

Nee nog niet geprobeerd. Ik zal er een in de tuin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Kobus38 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Nee nog niet geprobeerd. Ik zal er een in de tuin zetten.
Die zijn simpel en werken inderdaad goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik raad wespenvallen eigenlijk af, daarmee trek je juist wespen mee naar je toe. je wil zo min mogelijk zoete lucht in jouw buurt hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Skyrunner schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:46:
en te moeten rennen voor je leven
Voor een wesp.. _O-

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:32
Humm, beeldspraak natuurlijk, maar je zult maar anafylactisch zijn ...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandts
  • Laatst online: 10:20
Skyrunner schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Humm, beeldspraak natuurlijk, maar je zult maar anafylactisch zijn ...
TS gaf aan allergisch te zijn voor wespensteken en al eens in het ziekenhuis is beland door een wespensteek, dus in dit geval klopt het gewoon :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:16
Fordox schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:53:
Ik raad wespenvallen eigenlijk af, daarmee trek je juist wespen mee naar je toe. je wil zo min mogelijk zoete lucht in jouw buurt hebben
Zo'n wespenval zet je bij voorkeur een stukje van je tuinzitje/terras af.

A propos, hoe ver zou je zo'n vliegenmepper moeten opvoeren als je last hebt van meeuwen? })

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Voor meeuwen moet je duidelijk een bakje patat in de hoek van je tuin zetten, met eeen beetje zeepsop zodat ze verdrinken :)

Ofzoiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Fordox schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:53:
Niet helemaal mee eens. Ik heb in het verleden wel eens wespennesten gehad bij mijn tuinschuurtje, maar sinds ik wespenvangers heb hangen komt het nooit meer tot een nest. Zoete luchten voorkom je niet helemaal, veel mensen hebben bijvoorbeeld de afvalcontainers in de tuin staan.

Je zet de wespenvangers uiteraard bij voorkeur niet naast je op tafel, maar een eind verderop of zelfs aan de andere kant van de tuin. In mijn geval hangt er één aan de rand van het terras en een andere bij eerder genoemde schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:57:
Haha, mooi zo'n totaal onveilig topic! Passen jullie wel op?

Ik heb overigens mijn eigen vliegenmepper al jaren op 300.000 Volt draaien. Ik heb zo;n hoogspanningsding van de AliE er in gezet. Er valt alleen nog koolstof op de grond.

Ik zal ff kijken of ik er een filmpje van heb.
Klinkt ook wel interessant. Heb je een linkje daarvan? En heb je behalve dat hoogspanningsding ook nog iets anders aangepast aan die vliegenmepper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Ik heb er nu een 3.7 li ion batterij in gedaan. Kan ik er een tweede capacitator in doen? En moet dat dan in serie of parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Kobus38 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:30:
Ik heb er nu een 3.7 li ion batterij in gedaan. Kan ik er een tweede capacitator in doen? En moet dat dan in serie of parallel?
Maar maar de belangrijkste vraag: heb je hem al getest? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kobus38
Arjantje72 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:11:
[...]

Maar maar de belangrijkste vraag: heb je hem al getest? >:)
Er hebben al een aantal vliegen het loodje gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
iceheart schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:21:
[...]
Het opschalen van die condensator is het gevaarlijkste wat je met zo'n e-vliegenmepper kunt doen. Zolang de lading van de condensator maar niet heel ver boven 'stock' uitkomt (dus Coulomb, NIET Farad!) ga je er niet heel veel gevaarlijks mee doen, lijkt me...
Wanneer wordt het gevaarlijk? Ik heb twee van die meppers liggen. Wat als ik de condensator uit de één haal en parallel op de ander soldeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Laatst online: 26-02 23:43
Lawrentium schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:10:
[...]

Wanneer wordt het gevaarlijk? Ik heb twee van die meppers liggen. Wat als ik de condensator uit de één haal en parallel op de ander soldeer?
Disclaimer: dit is gebaseerd op algemene elektrotechniek (en -veiligheids) kennis, met 'meppers opvoeren heb ik zelf geen ervaring.

Ik weet vrij zeker dat dat niet echt bijster veel gevaarlijker zal zijn, maar ik betwijfel een beetje of het echt een merkbaar verschil in de 'punch' gaat geven. Weerstandje er uit halen (of door substantieel hogere waarde vervangen) dan ook maar, anders zou het nog wel eens helemaal niks uit kunnen halen.

Nou goed, als je de tweede mepper toch niet nodig hebt, is het natuurlijk een experimentje waard - just don't get your hopes up :+

Eerlijk gezegd, als je toch een mepper met echte "bite" wil bouwen, zou de suggestie hierboven er een 9V blokje in te duwen mij een betere lijken. Makkelijk, effectief, ongetwijfeld gemeen pijnlijk op de vingers mocht je een 'oepsie' begaan, maar echt gevaarlijk zal het nog (lang) niet zijn.

Ik zou je wel aanraden dat alleen te doen met de modernere meppers, waar je meerdere lagen roosters boven elkaar in hebt liggen. Daarmee is het een stuk lastiger jezelf per ongeluk een dreun te geven :)
En houd er rekening mee dat de condensator in zo'n ding er waarschijnlijk niet echt voor gemaakt is, dus het zou wel eens... levensduurbekortend... kunnen werken. Op een vliegenmepper van €5 op een slechte dag natuurlijk geen gigantisch probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Ik heb overigens mijn eigen vliegenmepper al jaren op 300.000 Volt draaien. Ik heb zo;n hoogspanningsding van de AliE er in gezet. Er valt alleen nog koolstof op de grond.

1 kV = 1mm doorslagafstand in lucht, je vliegenmepper heeft maar een paar mm tussen de draden die de spanning dragen, dus er zou continu doorslag zijn.

Deze apparaten werken meestal op een paar 100 volt en condensatoren met vooral voldoende capaciteit om vliegen en andere insecten te doden.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.
  • Laatst online: 26-04 13:46

Franko P.

Hit it.

https://www.bugasalt.com/

Staat garant voor vele uren plezier. :P

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

300.000 Volt? Dan is een filmpje zeker op z'n plaats!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:58
T-Forever schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:45:
[...]

ik pak ze altijd met de stofzuiger :P bepaalde hoek van voren en ze vliegen er altijd in, dat heeft even geduurd voor ik die gevonden had xD
Als stofzuigen (en verven) een hobby is dan is een salt gun (linkje) ook wel doeltreffend.

Zelf geen ervaring met 'het' merk, maar een snufje zout in een Diana Mod. 22 werkt prima. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Anoniem: 57381 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Ja, bedankt voor de herinnering, ik ga ff op zoek! Ik kan het natuurlijk niet nameten maar die AliE chinees heeft het wel met die specificaties verkocht.
Dat kan natuurlijk nooit echt 300Kv zijn, daar zou je ongeveer een air-gap van 10 centimeter mee kunnen overbruggen, veel meer dan de afstand tussen de draden van het raster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:01

Hier een hele handleiding om hem op te voeren naar 50.000 V. Ik zou het vooral niet doen.

[ Voor 28% gewijzigd door HenkEisDS op 03-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

.

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zag ooit de ontwikkeling op Invent it rich, een programma waar een investeerder uit 3 ontwikkelaars in zee gaat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Edit: ik heb dit hoogspanning generatortje besteld op ali
https://a.aliexpress.com/_v47V96

Welke batterijen kan je daarmee gebruiken?

[ Voor 37% gewijzigd door Kobus38 op 07-08-2021 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
Heel erg bedankt. ik heb dit nu ook gedaan en het werkt fantastisch. Ik zal als ik morgen tijd heb even een filmpje van het resultaat maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Interessant topic, maar op zich vind ik opvoeren nog niet zo nodig als ik maar van die vliegenmeppers zonder extra beschermend gaas kon vinden. Tegenwoordig zie ik ze alleen nog maar met en dat werkt voor geen meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
Lapa schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:33:
Die verkopen ze bij de handyman en ik heb ze bij de praxis ook zien liggen. Het zijn de hgx vliegenmeppers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zodra het weer vliegenseizoen is loop ik op rubberen plateauzolen door huis te zwaaien met een hoogspanningskabel van Tenet. Werkt perfect.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kobus38
https://youtu.be/uNYk-mflBFc

Dit is het resultaat
Edit: nieuwe link

[ Voor 148% gewijzigd door Kobus38 op 23-08-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je dan niet net zo goed een complete vliegenmepper bestellen daar?

Ik wilde er zelf vorig jaar twee meenemen uit Vietnam, maar die heeft de duane uit de koffers gehaald, ze vonden het te gevaarlijk (of ons er uit laten halen, mijn vrouw durfde dan nog te vragen of het dan wel mee mocht in de handbage _O- )

Die dingen waren geweldig, als je die door een zwerm muggen haalde dan zag je allemaal lichtflitsen van exploderende muggen :)
Dat deden ze ook niet. Zo krijg je toch al stroom zonder de roosters aan te raken?

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 23-08-2021 15:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
Marzman schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:09:

Dat deden ze ook niet. Zo krijg je toch al stroom zonder de roosters aan te raken?
Ja het klopt dat je stroom krijgt zonder dat je iets aanraakt. Maar zodra je een insect aanraakt gaat alle stroom daarheen omdat de weerstand van een insect lager is dan die van lucht. Als ik binnenkort rijd heb zal ik even een filmpje maken van dat ik een insect rooster.

En een complete mepper bestellen op Ali is minder sterk dan wat ik nu gedaan heb en een stuk duurder want een mepper is 5 euro en zo'n hoogspanningsgeneratortje is 3 euro en een complete mepper is een stuk duurder op ali

[ Voor 20% gewijzigd door Kobus38 op 23-08-2021 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
https://youtu.be/14xQXS-1jJg

Dit is met een spinnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het ziet er niet heftiger uit dan wat een Aziatische electrische vliegenmepper doet.

Exploderen kleinere insecten? (vliegen, muggen).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Het ziet er niet heftiger uit dan wat een Aziatische electrische vliegenmepper doet.

Exploderen kleinere insecten? (vliegen, muggen).
Dat komt omdat het spinnetje er al op lag toen ik hem aanzette maar als ik een vlieg of een mug of zelfs een wesp raak dan explodeerd het wel. Dan vind ik niks meer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Hey ik heb een andere hgx elektrische vliegenmepper maar hij krijgt uit zichzelf geen vliegen dood want die vallen op de grond en vliegen 10 seconden later weer verder. Het weerstandje eruit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd dus heb ik er een 2e condensator ingezet maar ik vraag me af of ik er nog 1 of 2 in kan doen zonder dat de transformator kapot gaat? Er zit een cbb81 223j2kv van 0.022 uf condensator in. Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
Kobus38 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:45:
Hey ik heb een andere hgx elektrische vliegenmepper maar hij krijgt uit zichzelf geen vliegen dood want die vallen op de grond en vliegen 10 seconden later weer verder. Het weerstandje eruit heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd dus heb ik er een 2e condensator ingezet maar ik vraag me af of ik er nog 1 of 2 in kan doen zonder dat de transformator kapot gaat? Er zit een cbb81 223j2kv van 0.022 uf condensator in. Alvast bedankt voor de hulp
Extra condensator gaat niks stuk van(parallel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
TunderNerd schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Extra condensator gaat niks stuk van(parallel)
En hoeveel zal ik er toevoegen voordat de oplaadtijd te lang word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Waarom werken die aziatische dingen wel instant? Kun je er niet gewoon een bestellen op aliexpres?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Marzman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:54:
Waarom werken die aziatische dingen wel instant? Kun je er niet gewoon een bestellen op aliexpres?
Ik had zo'n high voltage generator besteld maar ik had doorslag en ik dacht misschien moet ik het ook wat minder extreem maken. Dus hoop ik met wat extra condensators ook de mepper een stuk sterker te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb ook een mepper gekocht in de supermarkt in Frankrijk. De achterkant is een zaklamp ;).
Dit apparaat geeft aardig wat voltage af. Wespen liggen er in 1 keer af al ben ik volgens mij een van de weinige mensen die totaal geen problemen heeft met wespen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dinictus208 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:43:
Ik heb ook een mepper gekocht in de supermarkt in Frankrijk. De achterkant is een zaklamp ;).
Dit apparaat geeft aardig wat voltage af. Wespen liggen er in 1 keer af al ben ik volgens mij een van de weinig mensen die totaal geen problemen heeft met wespen.
In een normale supermarkt? (dat klinkt een beetje raar, maar in Toko's enzo ligt wel vaker niet EU spul). Misschien bestellen via amazon.fr dan :)

De meppers die ik had die in beslag zijn genomen in Vietnam die hadden ook zo'n zaklamp en een uitklapbaar stekkertje dat je hem zo in een wandcontactdoos kon pluggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 24-03-2022 15:57 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Marzman schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:56:
[...]

In een normale supermarkt? (dat klinkt een beetje raar, maar in Toko's enzo ligt wel vaker niet EU spul). Misschien bestellen via amazon.fr dan :)

De meppers die ik had die in beslag zijn genomen in Vietnam die hadden ook zo'n zaklamp en een uitklapbaar stekkertje dat je hem zo in een wandcontactdoos kon pluggen.
Ja bij de carrefour dacht ik (maar wel de grootste versie).Het ding heeft ook een interne batterij en een laadkabel. Als ik thuis ben maak ik wel even een pic.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dinictus208 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Ja bij de carrefour dacht ik (maar wel de grootste versie).Het ding heeft ook een interne batterij en een laadkabel. Als ik thuis ben maak ik wel even een pic.
Ik heb hier ook een Hypercarrefour (Belgie), op loopafstand zelfs, ben wel benieuwd naar het ding nu :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
Ik heb nu 4 condensators in mijn mepper gedaan. Hij doet het nu perfect ook tegen wespen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
Update over mijn mepper. De transformator is doorgebrand. Ik hield de knop even een paar seconden ingedrukt omdat ik aan het zappen was en toen rook ik een brandlucht en na openen merkte ik dat de transformator erg warm was en naar rook stonk. Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kobus38 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:54:
Update over mijn mepper. De transformator is doorgebrand. Ik hield de knop even een paar seconden ingedrukt omdat ik aan het zappen was en toen rook ik een brandlucht en na openen merkte ik dat de transformator erg warm was en naar rook stonk. Iemand enig idee hoe dit kan?
Moet veel meer vermogen leveren dan hij voor ontworpen is.

Volgende met een iets grotere serieweerstand, dan is de oplaadtijd langer omdat de stroom lager is.

Of zelf iets gaan maken geïnspireerd op Wikipedia: Voltage multiplier

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus38
Resistor schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Moet veel meer vermogen leveren dan hij voor ontworpen is.

Volgende met een iets grotere serieweerstand, dan is de oplaadtijd langer omdat de stroom lager is.

Of zelf iets gaan maken geïnspireerd op Wikipedia: Voltage multiplier
Ik heb er nu 4 condensators in zitten wat zou een veilig aantal zijn om erin te doen? Zou 3 wel veilig zijn? En als het de weerstand word welke grootte kan ik dan gebruiken?

Edit: zou ik de transformator van een andere vliegenmepper over kunnen zetten zoals bijvoorbeeld die van zo'n action mepper?

[ Voor 9% gewijzigd door Kobus38 op 24-03-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Marzman schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb hier ook een Hypercarrefour (Belgie), op loopafstand zelfs, ben wel benieuwd naar het ding nu :)
Het is deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.marketonweb.nl/media/catalog/product/cache/d7c242a76aec183e4f387c8f16ce1ed7/u/n/unnamed-2.jpg

Heb gewoon gezocht op "met licht" en dan vind je wel wat webshops.

[ Voor 10% gewijzigd door Dinictus208 op 28-03-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-04 20:35
Kobus38 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Ik heb er nu 4 condensators in zitten wat zou een veilig aantal zijn om erin te doen? Zou 3 wel veilig zijn? En als het de weerstand word welke grootte kan ik dan gebruiken?

Edit: zou ik de transformator van een andere vliegenmepper over kunnen zetten zoals bijvoorbeeld die van zo'n action mepper?
Wat je ook kan doen is 2 zappers kopen en dan van eentje alleen de behuizing en elektronica gebruiken. Tweede circuit kan je vervolgens middels wat soldeerwerk en draad in serie schakelen. Muggen exploderen daarmee ook. Alleen de vleugels blijven over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ooooooof... je gaat vol op de laser-tour:

Dit is wel linke shit, best verontrustend om een stel hobby-bobs met lasers aan de gang te zien. "Hey het licht ontsnapt... hey, er zit een gat in mijn t-shirt" |:(
Pagina: 1