Goedenavond.
Naar aanleiding van een offerte van Eneco ('een partner van'uiteraard) om zonnepanelen te laten plaatsen, heb ik wat vragen.
Ik heb weinig tot geen verstand van zonnepanelen, maar ik vind de prijs bij Eneco erg hoog.
Bij de buren zijn ze reeds geweest en hebben ze 8 panelen achter op het schuine dak gelegd en 5 voor.
De achtertuin ligt zuid/oost, het dak dus uiteraard ook.
De offerte bij Eneco:
13 panelen :NSP/URE 370 Wp Mono
Omvormer: Enphase iQ7+ micro- omvormer
Meerwerk landscape plaatsing: 70 euro
Totaal vermogen :4810 Wp
Indicatie opbrengst: 4.050 kwh
Aanschafprijs systeem: 6509 euro.
Btw teruggave: +/- 1030 euro.
Wat ik me afvraag :is dit niet erg duur en/of overdreven met een normaal schuin dak zonder schoorsteen etc? Wel staan er bomen op het plein, die bij laagstaande zon de zon enigszins tegenhouden.
De andere offerte die ik opgevraagd heb, komt een stuk lager uit:
13 Jinko Solar Tiger N-type Full Black 355WP + Goodwe GW4200-NS 4.2k omvormer. (4615 WP /4384 kWh voor 4805 euro.Btw teruggave +/- 840 euro.
Dat komt dus ongeveer 1500 euro voordeliger uit.
Garantie op de omvormer bij de 2e offerte is 10 jaar, maar de fabrieksgarantie op de panelen is 25 jaar ipv 12 jaar.
De opbrengstgarantie 30 jaar ipv 25 jaar, dat is geen extreem verschil.
Er kunnen dus +/- 8 a 9 panelen gunstig gelegd worden op het achterdak en ongeveer 5 voor.
Lang verhaal kort: wat is wijsheid?
Ik denk zelf dat optie 2 perfect is, maar weet niet waar ik evt op moet letten.
Bedankt alvast voor het advies.
Remon.
Naar aanleiding van een offerte van Eneco ('een partner van'uiteraard) om zonnepanelen te laten plaatsen, heb ik wat vragen.
Ik heb weinig tot geen verstand van zonnepanelen, maar ik vind de prijs bij Eneco erg hoog.
Bij de buren zijn ze reeds geweest en hebben ze 8 panelen achter op het schuine dak gelegd en 5 voor.
De achtertuin ligt zuid/oost, het dak dus uiteraard ook.
De offerte bij Eneco:
13 panelen :NSP/URE 370 Wp Mono
Omvormer: Enphase iQ7+ micro- omvormer
Meerwerk landscape plaatsing: 70 euro
Totaal vermogen :4810 Wp
Indicatie opbrengst: 4.050 kwh
Aanschafprijs systeem: 6509 euro.
Btw teruggave: +/- 1030 euro.
Wat ik me afvraag :is dit niet erg duur en/of overdreven met een normaal schuin dak zonder schoorsteen etc? Wel staan er bomen op het plein, die bij laagstaande zon de zon enigszins tegenhouden.
De andere offerte die ik opgevraagd heb, komt een stuk lager uit:
13 Jinko Solar Tiger N-type Full Black 355WP + Goodwe GW4200-NS 4.2k omvormer. (4615 WP /4384 kWh voor 4805 euro.Btw teruggave +/- 840 euro.
Dat komt dus ongeveer 1500 euro voordeliger uit.
Garantie op de omvormer bij de 2e offerte is 10 jaar, maar de fabrieksgarantie op de panelen is 25 jaar ipv 12 jaar.
De opbrengstgarantie 30 jaar ipv 25 jaar, dat is geen extreem verschil.
Er kunnen dus +/- 8 a 9 panelen gunstig gelegd worden op het achterdak en ongeveer 5 voor.
Lang verhaal kort: wat is wijsheid?
Ik denk zelf dat optie 2 perfect is, maar weet niet waar ik evt op moet letten.
Bedankt alvast voor het advies.
Remon.