Ontwerpen zonnepanelen installatie met 25 panelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 18:52
Hoi.

Momenteel probeer ik een zonnepanelen installatie te ontwerpen. Nu ben ik monteur elektrotechniek maar zonnepanelen is nieuw voor me. Ik heb me zo veel mogelijk ingelezen maar begrijp dat een goede balans in het systeem belangrijk is. Of ik dat hier mee heb is me niet duidelijk.

Met de omvormer, 25 panelen en montage materiaal zit ik met deze installatie op ongeveer op 4700 euro ex BTW. Aanpassing van meterkast niet meegenomen.

Allereerst heb ik de ombouw van mijn meterkast aangevraagd en ga ik van 1x35a naar 3x25a.
Het was me al snel duidelijk dat de aansluiting niet voldoende was. Met 2 airco's, electrisch koken, oven en een elektrische auto die met 16a mag laden was dit al eigenlijk toch al nodig.

Ik heb mijn daken ingemeten, die mogen maximaal vol. En ben tot de conclusie gekomen dat ik op het stuk schuine dak 10 en op mijn platte dak 15 kwijt kan. Voor nu heb ik gekozen voor 25x Trina Solar 400wp panelen. Die geven mij van alle verschillende formaten die ik ben tegen gekomen de beste verhouding in het aantal panelen wat ik kwijt kan en opbrengst.

Beide daken moeten een aparte string worden. Het schuine dak is een opstelling van 6 panelen in portrait en 4 in landscape.

Om het platte dak maximaal te benutten heb ik nu gekozen om ClickFit EVO rails op verschillende maten beton bandjes te leggen waardoor er een afschot van 2 graden ga krijgen. Hier komen in landscape 3 rijen van 4 en de laatste rij van 3 panelen ivm dakraam op. De keuze hier voor is gemaakt omdat een 10 graden schans te veel in het zicht zou komen en oost-west een extra string dus omvormer nodig zou hebben.

Per rij van 4 panelen zouden er 5 beton banden onder komen. Dat lijkt me genoeg?

Voor de omvormer zit ik nu te kijken naar een growatt 10k 3 fase omvormer. Maar zag net ook een Solis 10k omvormer die nog 150 euro goedkoper was. Hier is advies dus ook voor welkom.

Hier een foto van mijn dak. Rood is het schuine en oranje het platte stuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxfwHnk6R6TzoTmUkGxr-fagIKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqWXaq6YnxbB7r4ppsapEyqB.jpg?f=fotoalbum_large

Ook vroeg ik me af of het met de BTW aangifte voordeliger is om de 395wp panelen te nemen. 25 keer 400wp is 10000w. Moet ik dan de berekening met forfait doen of hoe zit dat.

[ Voor 3% gewijzigd door 1993jjohan op 30-05-2021 22:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:17
Hoeveel graden is de helling van het schuine dak?

Als dat niet heel plat is lijkt de 8 kW versie me verstandiger. (de zon staat immers nooit haaks op beide daken, daarnaast staat het dak niet pal op het zuiden)
Je kunt het zelf met Sunnydesign simuleren maar ik wil het ook wel voor je doen.

3 fase is inderdaad wel logisch met 10 kWp

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
busscherski schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:17:
Hoeveel graden is de helling van het schuine dak?

Als dat niet heel plat is lijkt de 8 kW versie me verstandiger. (de zon staat immers nooit haaks op beide daken, daarnaast staat het dak niet pal op het zuiden)
Je kunt het zelf met Sunnydesign simuleren maar ik wil het ook wel voor je doen.

3 fase is inderdaad wel logisch met 10 kWp
Schuine dak zal rond de 35 graden zitten.
Als je dat voor me zou willen doen heel graag :)

Of misschien er tussenin met een 9kw omvormer. Ik zou het, al zit het maar in mijn hoofd. Jammer vinden om de piek te moeten missen. Maar als ik de prijs zo zie dan zit er echt maar een paar tientjes verschil in bij de growatt. En de Solis 10k is goedkoper als de growatt 8k. Misschien gaat de omvormer ook langer mee als je hem niet maximaal belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43

Pinobigbird

doesn't share food!

1993jjohan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Ook vroeg ik me af of het met de BTW aangifte voordeliger is om de 395wp panelen te nemen. 25 keer 400wp is 10000w. Moet ik dan de berekening met forfait doen of hoe zit dat.
Met forfait kan tot en met 10.000Wp, zie https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier. Dus dat is geen reden om geen 25x400Wp te nemen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Pinobigbird schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:26:
[...]

Met forfait kan tot en met 10.000Wp, zie https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier. Dus dat is geen reden om geen 25x400Wp te nemen.
Sorry. Die hele BTW en forfait gaat me de pet te boven. Even een gek idee. Zou het voordeliger zijn om een extra paneel van 140 euro op de factuur te zetten om boven de 10kwp uit te komen of om gewoon de forfait te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43

Pinobigbird

doesn't share food!

1993jjohan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Sorry. Die hele BTW en forfait gaat me de pet te boven. Even een gek idee. Zou het voordeliger zijn om een extra paneel van 140 euro op de factuur te zetten om boven de 10kwp uit te komen of om gewoon de forfait te betalen?
Je moet sowieso btw-aangifte t.b.v. omzetbelasting doen (waarbij je dan de btw van de aanschaf mag verrekenen, c.q. terugvragen) als je terug gaat leveren, je bent immers een energieproducent die z'n energie verkoopt, waarover je dus btw moet afdragen. Als je >10kWp hebt dan moet je zélf de btw gaan berekenen. Erg omslachtig, niet eenvoudig, en ik weet niet of het ook gunstiger is. Om het makkelijker te maken mag je t/m 10kWp rekenen met een vastgesteld forfait. Meer vragen dáárover kan je misschien beter hier stellen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
Simulatie met 8 kW omvormer: 8649 kWh / jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gteESNzkEagn9dWJ600o7-jCV_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llwV8MiJ4519Lp6I1rGrxdWc.png?f=fotoalbum_large

Argumenten voor 8 kW:
De 10 kW versie haalt 8667 kWh / jaar. Dat is een verschil van 18 kWh per jaar. Hooguit 4 euro per jaar, eerder 2 euro of minder na afbouwen salderingsregeling. Als de grotere omvormer meer dan 30 euro extra kost verdien je dat niet of nauwelijks terug.
Daarnaast belast je het elektriciteitsnet er op bepaalde momenten flink extra mee terwijl het je financieel eigenlijk niets oplevert.

Argumenten voor 10 kW:
Je mist de piek niet.

Qua levensduur vergelijk ik in de specsheets altijd het gewicht van de omvormers. Als de 8 en de 10 kW versie evenveel wegen ga ik er vanuit dat het koelvermogen gelijk is. Dan wordt de 10 kW versie dus warmer dan de 8 kW versie.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
Pinobigbird schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:42:
[...]
. Als je >10kWp hebt dan moet je zélf de btw gaan berekenen. Erg omslachtig, niet eenvoudig, en ik weet niet of het ook gunstiger is. Om het makkelijker te maken mag je t/m 10kWp rekenen met een vastgesteld forfait. Meer vragen dáárover kan je misschien beter hier stellen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Dan laat ik het zo als het is. Vind het nu al ingewikkeld genoeg. 8)7
busscherski schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:01:
Simulatie met 8 kW omvormer: 8649 kWh / jaar

[Afbeelding]

Argumenten voor 8 kW:
De 10 kW versie haalt 8667 kWh / jaar. Dat is een verschil van 18 kWh per jaar. Hooguit 4 euro per jaar, eerder 2 euro of minder na afbouwen salderingsregeling. Als de grotere omvormer meer dan 30 euro extra kost verdien je dat niet of nauwelijks terug.
Daarnaast belast je het elektriciteitsnet er op bepaalde momenten flink extra mee terwijl het je financieel eigenlijk niets oplevert.

Argumenten voor 10 kW:
Je mist de piek niet.
Geweldig bedankt voor de berekening. Dan kan ik daar dus ook weer een paar euro besparen. Ik zal eens gaan kijken naar een 8 of 9 kw omvormer.

Met een huidige kWh prijs van 0.185 bespaar ik volgens jou berekening dus ongeveer 130 euro aan stroom per maand. Dat zou betekenen dat ik dus na nog geen 3.5 jaar alles heb terugverdiend. Even zuinig rekenen met 100 euro dan zit ik nog onder de 4 jaar. Met saldering natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk ook even naar garantie op de omvormer.
SMA heeft nu een aktie.
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Die leest ook gemakkelijk (zelf) uit ipv een (chinese) clouddienst.
Met een SMA 8 of 10 kan je 2 stringen parallel zetten op 1 ingang. (Kan hogere stroom aan, maar vul het in sunnydesignweb in)
Mocht je besluiten nog 10 op de andere kant te zetten van je schuindak.
Die zet je dan parallel met de andere 10.
Kom je wel boven de 10 kWp uit, dus aparte rekening vragen. Daar vraag je dan geen btw over terug.

In de avond kun je de auto dan ook nog gratis laden met noord west.
Tapwater nog even op een aton power to heat en gas kan de deur uit?
Beveilig je MK ook ff op de juiste manier.
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

[ Voor 82% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2021 03:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
AUijtdehaag schreef op maandag 31 mei 2021 @ 03:22:
Kijk ook even naar garantie op de omvormer.
SMA heeft nu een aktie.

Die leest ook gemakkelijk (zelf) uit ipv een (chinese) clouddienst.
Met een SMA 8 of 10 kan je 2 stringen parallel zetten op 1 ingang. (Kan hogere stroom aan, maar vul het in sunnydesignweb in)
Mocht je besluiten nog 10 op de andere kant te zetten van je schuindak.
Die zet je dan parallel met de andere 10.
Kom je wel boven de 10 kWp uit, dus aparte rekening vragen. Daar vraag je dan geen btw over terug.

In de avond kun je de auto dan ook nog gratis laden met noord west.
Tapwater nog even op een aton power to heat en gas kan de deur uit?
Beveilig je MK ook ff op de juiste manier.
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Wat jij zegt is wel interessant. Nog eigenlijk niet overwogen.
Ik ben zelf maar eens aan de gang geweest met sunnydesignweb. Als ik alles goed heb ingevuld heeft die 10kw omvormer me maar 100kwh extra per jaar vergeleken met de 8kw.

Ik ga deze opstelling zeker overwegen. Qua aanschaf kosten gaat het net als ik een goedkopere paneel neem met 385wp. En op het platte dak eentje minder doe die toch maar amper aan past.

Ik zit dan op grofweg 6400 ex BTW met de 8kw omvormer van SMA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXqYnpCO0KmsCvzd5p4PldcBiSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHOV1uufEEGm8mr9TAkGiqBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F_RR2f14Tv1_EFbCNfg69IctIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPx0ihwLqHq8rY6A29vp5T3d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Let wel, dat dit enkel bij een SMA kan (en ook Fronius symo geloof ik), maar niet bij de andere string omvormers.
De ingangstroom is leidend.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Heb het verhaal van die 10 panelen op noordwest te zetten nogmaals bekeken en financieel ook doorgerekend.

Het lijkt allemaal prima uit te kunnen. Al hou ik wel 200kw over per maand. Maar de opstelling is wel mooier als het salderen straks gaat aflopen. Ook heb ik dan capaciteit om later te kiezen voor bijvoorbeeld een warmtepomp.

Daarnaast kan ik in de winte de airco er bij aanzetten om extra te verwarmen voor nu.

Maar als ik het goed zie heeft die SMA omvormer geen mc4 connectoren, en moet ik daar aparte connectoren voor bestellen?

[ Voor 11% gewijzigd door 1993jjohan op 31-05-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik neem aan dat die connectoren bij in de doos van de omvormer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYX6XQuT_G18bU5bTNUfFerNbGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfZ40ERGRRP1u79uUHuvNzpy.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik thuis ben zit ik het idee van de 10 extra panelen nogmaals te bekijken. Dit is een foto genomen rond 18:30. In hoeverre gaat deze schaduw de berekende opbrengst beïnvloeden. Deze boom is afgelopen najaar mooi kaal gemaakt door de gemeente maar die zal natuurlijk weer uitlopen de komende jaren.

Dat pijpje in het dak is gewoon de ventilatie van de badkamer. Die past wel tussen de panelen in met een tussenruimte. En ik zou die nog wat extra kunnen inkorten voor de schaduw.

[ Voor 11% gewijzigd door 1993jjohan op 31-05-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zet de zaag nog even in de top.
Dat valt toch niet op nu... >:)

Er bestaan verlaagde ventilatiepannen van klober.
Die gaan haaks door het dak (dus niet zoals je huidige pijpje). Dus wellicht moet het gat wat groter.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Deze moet wel onder een paneel vallen en niet onder rand vh paneel of rails.

Phoenix contact Sunclix stekkers zitten bij de omvormer mee geleverd.
YouTube: Assembly of SUNCLIX connectors for DC connection technology

Aan de kant van de panelen moet je wel mc4 stekkers maken op de dc draden.
Sunclix past niet in mc4.
YouTube: MC4 Connectoren Bevestigen

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
AUijtdehaag schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:29:
Zet de zaag nog even in de top.
Dat valt toch niet op nu... >:)

Er bestaan verlaagde ventilatiepannen van klober.
Die gaan haaks door het dak (dus niet zoals je huidige pijpje). Dus wellicht moet het gat wat groter.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Deze moet wel onder een paneel vallen en niet onder rand vh paneel of rails.

Phoenix contact Sunclix stekkers zitten bij de omvormer mee geleverd.
Denk niet dat dat een optie is. Er zit nog asbest beplating onder de dakpannen. Niet erg met ClickFit EVO maar wel met dit soort dingen.

Bedankt voor de info over de stekkers.

Ik zou de boom graag een kopje kleiner maken inderdaad })

Maar ben wel benieuwd hoe die mijn installatie in de huidige staat zal beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je een goede luchtfoto met je dak, de boom en het noorden boven?

Sunnydesign heeft tegenwoordig ook een functie met schaduw, probeer maar eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
busscherski schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:41:

Sunnydesign heeft tegenwoordig ook een functie met schaduw, probeer maar eens uit.
Sorry. Heb gezocht maar kan de functie niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1993jjohan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:29:
[...]

je kan kiezen voor forfait tot en met 10.000 Wp daarboven heb je juist geen keuze en moet je het berekenen.
forfait gebruiken is wat makkelijker
forfait is niets anders dan een vast afkoopbedrag om geen gespecificeerde aangifte te hoeven doen en dat mag dus tot en met 10.000 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
busscherski schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:41:

ik heb wat gevonden dat ik mijn dak kan indelen en de bomen er voor kan zetten, echter maakt dit 0kwh uit wat mij niet lijkt te kunnen. Doe ik iets verkeerd? Mocht dit toch wel gewoon juist zijn natuurlijk alleen maar beter!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6GKnvfW3OAyv-bvKc6ByqiQ2OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asWHmxHq60Rc3HlfERZs7RNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door 1993jjohan op 31-05-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
0 kWh zal het wel niet zijn maar na 18:30 produceer je toch al niet zoveel meer (misschien 5% van de dagopbrengst van die 10 panelen). Daarnaast kan een stringomvormer vaak ook goed omgaan met schaduw. Polystring maakt dat schadumanagement niet beter maar ik zie geen problemen.
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
busscherski schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:17:
0 kWh zal het wel niet zijn maar na 18:30 produceer je toch al niet zoveel meer (misschien 5% van de dagopbrengst van die 10 panelen). Daarnaast kan een stringomvormer vaak ook goed omgaan met schaduw. Polystring maakt dat schadumanagement niet beter maar ik zie geen problemen.
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven
Bedankt voor de info.
Het lijkt nogmaals dus rendabel te zijn om ook het achterste dak vol te gooien.

Leuk filmpje maar ik zie er helaas 0 onderbouwing van de claims in. Maar zal er eens op doorzoeken.

Financieel is dat extra dak volgooien net haalbaar qua investering voor mij. De terugverdientijd is wel een 7 maanden meer omdat ik niet al het opgewekte vermogen zelf zal gebruiken maar dan heb ik wel hopelijk de komende 25+ jaar elk jaar 3500kwh extra stroom. Wat later de keuze voor bijvoorbeeld een warmtepomp aantrekkelijker zal maken. Plus dat bij het aflopen van de saldering het mij ook niet erg lijkt om wat ruimer te zitten.

Voor nu ben ik er denk ik wel uit. Ik ga eind deze week de spullen waarschijnlijk bestellen. Ik hoop toch eind juni het systeem wel draaiende te hebben. Dan kan ik mooi deze zomer nog meepakken. En de jaarafrekening van de energie voor dit kalenderjaar nog even drukken. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.

[ Voor 9% gewijzigd door 1993jjohan op 31-05-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het is niet iets dat alleen SMA kan (al lijkt het bij SMA wel heel goed geimplementeerd)

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@1993jjohan
Laat tegen die tijd even weten wanneer het ligt, dan help ik eventueel wel met een mooi dashboardje

https://snapshot.raintank...qXwJaxReKsdoeI64iPFU2f2vB
https://snapshot.raintank...9b0HvFSzrDoBNjtGw1pV07Adt
https://snapshot.raintank...IqD8sBCQPIXmhVEJsdFDKe9Qj

(en home assistant en pvoutput.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Nu ik me wat meer over de nadere omvormers inlees zie ik dat veel zwaardere omvormers ook 2 strings per tracker kunnen hebben.

Bijvoorbeeld de Growatt MID 15KTL3-X of GoodWe Omvormer 12KN-DT die toch al 200 goedkoper is dan de SMA Tripower 8kw.

Is er dan een reden om toch voor de SMA te gaan? Ja ik snap dat 15k redelijk overkill is maar het kost me minder en heb de optie om mocht ik ooit nog een overkapping ofzo maken deze string ook weer aan te sluiten op de bestaande omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zwaarder dan 10 kW zijn ze vaak erg lawaaiig vanwege de actieve koeling. Dan moet je er wel een goede plek voor hebben waar dat geen probleem is.
Als je toch een Chinees overweegt controleer dan even goed of het kan qua kortsluitstroom.

Als je 2 strings parallel op dezelfde mppt wilt aansluiten moeten het dezelfde panelen zijn en hetzelfde aantal. En doorgaans een heel andere richting dan de andere panelen van die string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Hoi, onderstaande is uiteindelijk mijn boodschappen lijstje geworden die ik heb ingediend bij het warmtefonds.

Opmerkingen zijn welkom. Als er nog aanpassingen nodig zijn dan kan ik de uiteindelijke bestelling nog aanpassingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq7dF6tZCXkqXmBja8mFMJTEp5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCbY1evm8euWDhFAxhUs0Qcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZomBUArLpxaBlDHzpTLrvcVe3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLdeglhlDSV75SnMHIp0O1Jg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
1993jjohan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:09:
[...]

ik heb wat gevonden dat ik mijn dak kan indelen en de bomen er voor kan zetten, echter maakt dit 0kwh uit wat mij niet lijkt te kunnen. Doe ik iets verkeerd? Mocht dit toch wel gewoon juist zijn natuurlijk alleen maar beter!
Ik was toevallig gister aan het stoeien met Sunny design samen met @cryptapix "Huh? doe ik wat verkeerd, hij berekend dezelfde opbrengst met en zonder die muurtjes die rond mijn dak staan?"

Ik heb dus een heel laag plat dak getekend in Sunny, en omringt met 4 10m hoge muren. De panelen vingen nog maar 5% licht via de schaduw berekening optie... maar de opbrengst berekening gaf gewoon de volle 100% alsof de muren er niet waren...

Of er is iets stuk in Sunny design op het moment, of ze hebben schaduw niet opgenomen in hun opbrengst berekening.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ronald schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:18:
[...]

Ik was toevallig gister aan het stoeien met Sunny design samen met @cryptapix "Huh? doe ik wat verkeerd, hij berekend dezelfde opbrengst met en zonder die muurtjes die rond mijn dak staan?"

Ik heb dus een heel laag plat dak getekend in Sunny, en omringt met 4 10m hoge muren. De panelen vingen nog maar 5% licht via de schaduw berekening optie... maar de opbrengst berekening gaf gewoon de volle 100% alsof de muren er niet waren...

Of er is iets stuk in Sunny design op het moment, of ze hebben schaduw niet opgenomen in hun opbrengst berekening.
Weet jij een andere manier of tool om dit te berekenen. Want dan kan mijn verwachting toch ineens een stuk meer negatief zijn als ik hoopte. Want ik hoop wel echt op 10000+ kWh opbrengst. Zeker nu ik ook een warmtepomp aan het plannen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@1993jjohan SolarEdge designer neemt het wel mee, maar die kan weer geen bomen maken...

Je kunt me Sunny wel zelf wat interpreteren: Als je tijdens het panelen plaatsen naar de schaduw tab gaat, kun je de instralingsverschillen per paneel zichtbaar maken. De daadwerkelijke minderopbrengst per paneel zal iets groter zijn in de praktijk; maar het moet wel heel dol worden wil het niet rendabel zijn om het dak vol te gooien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
PS: @1993jjohan je hebt een geschikte krimptang en tools voor die MC4 connectoren? Het lijkt erop dat je voldoende kennis hebt om te weten dat die stekkers goed bevestigen belangrijk is... maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ronald schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:43:
PS: @1993jjohan je hebt een geschikte krimptang en tools voor die MC4 connectoren? Het lijkt erop dat je voldoende kennis hebt om te weten dat die stekkers goed bevestigen belangrijk is... maar toch...
Bedankt. Ja dat weet ik. Deze tools heeft een kennis die ik kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb nog wel wat vragen.

Hoe ga je de 15 kW afzekeren, sommigen willen selectief blijven tov de hoofdzekering.?

De SMA 10K was te licht in sunnydesignweb?
Die zeker je af met 16A.

Growatt staat niet bekend dat deze goed met schaduw om kan gaan.
Van dit model weet ik niet, maar in het algemeen bij growatt.
Zou zonde zijn dat je de omvormer met optimizers duurder gaat maken dan een SMA zonder optimizers.

Zachte boomschaduw kunnen maar weinig stringomvormers mee omgaan echter.
Maar harde schaduw van je huis op het platdak is prima te doen met shadefix van SMA icm de diodes in het paneel.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2021 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:07:

Hoe ga je de 15 kW afzekeren, sommigen willen selectief blijven tov de hoofdzekering.?

Die zeker je af met 16A.

Growatt staat niet bekend dat deze goed met schaduw om kan gaan.
Van dit model weet ik niet, maar in het algemeen bij growatt.
Zou zonde zijn dat je de omvormer met optimizers duurder gaat maken dan een SMA zonder optimizers.

Zachte boomschaduw kunnen maar weinig stringomvormers mee omgaan echter.
Maar harde schaduw van je huis op het platdak is prima te doen met shadefix van SMA icm de diodes in het paneel.
Ik zal mijn keuze iets meer uitleggen. En als ik een verkeerde keuze heb gemaakt dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Dit was mijn shortlist:
SMA Sunny Tripower 8kW 1677 euro
GROWATT MID 15KTL3-X OMVORMER 1499 euro
GOODWE 12KN-DT 1389 euro

Ik heb toen de GoodWe laten afvallen omdat ik toch graag 10 jaar garantie wil hebben. Ik vind het geen fijn idee om 5 jaar garantie te hebben op een zonnepanelen installatie die ik wil financieren met een warmtefonds lening van 10 jaar

De SMA is maar 8kw maar zoals hierboven besproken maakt dat niet veel uit in vergelijking met de SMA 10kw.

Waarom dan toch de growatt gekozen? 10 jaar garantie en bijna 178 euro goedkoper als een SMA met bijna de helft minder vermogen.

Alleen lees ik nu in er meer naar zoek onderstaande:
Lardman schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:50:
growatt of goodwe. Indien schaduw dan goodwe. De nieuwe X serie van growatt heeft nog steeds geen schaduw management, goodwe XS, NS en D-NS serie wel
......
Dus misschien dan toch niet een goed idee die growatt.

Ik twijfel alleen dan nog wel om of die dure SMA 8k te kopen of de 5 jaar garantie maar te accepteren en de GoodWe te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De SMA heeft ook 10 jaar garantie, er is nu een aktie

Met alle respect naar jou en de anderen die hier uitstekende adviezen geven:
Je kijkt teveel naar de cijfertjes.

Ik zou een 10K ophangen ipv een 8K.
Je gaat me nog bedanken in het koude voorjaar, dat je de 10.000 watt haalt ipv de 8000 watt.
Aftoppen moet je tegen kunnen. Maar goed, ieder zijn keuze. (nogmaals het is een keuze)
Edit: er komt dan 9240 Wp richting zuidoost? Dan valt het wellicht wel mee met aftoppen op een 8K, maar toch wel iets.

Ik ben in ieder geval blij dat je verder kijkt en "research" doet voordat je aankoopt.

Hier nog mijn eigen situatie met schaduw
En panelen op 2 graden vereist wat extra aandacht ;)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:10:
De SMA heeft ook 10 jaar garantie, er is nu een aktie

Met alle respect naar jou en de anderen die hier uitstekende adviezen geven:
Je kijkt teveel naar de cijfertjes.

Ik zou een 10K ophangen ipv een 8K.
Je gaat me nog bedanken in het koude voorjaar, dat je de 10.000 watt haalt ipv de 8000 watt.
Aftoppen moet je tegen kunnen. Maar goed, ieder zijn keuze. (nogmaals het is een keuze)

Ik ben in ieder geval blij dat je verder kijkt en "research" doet voordat je aankoopt.
Ik vind het een lastige keuze. Of ik met die shadefix enzo het prijsverschil van 500 euro zou terugverdienen tussen de SMA 10k en GoodWe (1872 of 1389)

Echter als de GoodWe het begeeft na 7 jaar dan is de SMA weer goedkoper onderaan de streep. Lastig...

Maar met de extra plannen voor een warmtepomp is welke extra opgewekte kw welkom. Zeker zolang de salderings regeling er nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prijsverschil is er zeker, maar er zijn ook verschilllen
AUijtdehaag in "advies zonnepanelen zuidwest - optimizers of niet?"

Het is maar net wat je zwaarder vind wegen.

Een goede logging vind ik wel belangrijk om in de loop der jaren nog te kunnen zien wat de panelen nog doen en of er achteruitgang is.
Al is het maar alleen naar pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:07:

Die zeker je af met 16A.
De 15K is redelijk overdreven. Alleen de 8K geeft SD een waarschuwing. 10K is prima.

Dit is de zon simulator 31-05 om 18:30... de boom staat net niet goed getekend denk ik ;-)
De percentages zijn afwijkingen op jaarinstraling.

(om dit screenshot te maken heb ik een extra schuurtje buiten beeld geselecteerd; anders gooit hij de kleuren van een dakdeel af)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZnI7eOf2Vkb_gWvp1KQgoKDSJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8DgEX4NQpC4aG14PmuvIAzb.png?f=fotoalbum_large

De string op het platte dak gaat wel goed; Dat is alleen harde schaduw van het huis.

Maar hoe gaat de zachte schaduw in die polystring werken?

PS: voor het vrij kleine prijsverschil zou ik die SMA 10K pakken. De veel betere tracker alleen zou het zomaar al waard kunnen zijn...

Verdere uitbreiding op je berging moet je denk ik niet op deze omvormer willen... Dat zijn 2 oriëntaties... denk niet dat je dat als polystring moet willen combineren met het platte dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De app van Growatt vind ik de beste die ik ken. (ken er 4). Ik heb zelf geen SMA maar begrijp dat de Growatt app beter is.

Maar vind de meerprijs voor de SMA 8 kW vrij beperkt. Je krijgt er een stille omvormer voor terug. En het is een Europees product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Ronald
Die waarschuwingen van Sunnydesign zonder rood vlaggetje hoef je niet serieus te nemen.

Die wel een rood kruisje hebben zijn wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
busscherski schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:24:
@Ronald
Die waarschuwingen van Sunnydesign zonder rood vlaggetje hoef je niet serieus te nemen.

Die wel een rood kruisje hebben zijn wel belangrijk.
Klopt, maar voor het 1.5% prijsverschil (op hele systeem) is het de 2.7% extra opbrengst wel waard om de 10K te hebben.

Hetzelfde geld voor de betere tracker van de SMA... Mogelijk het prijsverschil waard op het systeem, maar dat is niet te kwantificeren

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 05-06-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Simpel, als je geld kunt missen koop je de sma10k, moet het goedkoper pak je de sma8k, is dat nog steeds te duur koop je een goodwe8k als je schaduw hebt, growatt8k als je geen schaduw hebt.
Eenvoudiger kunnen we het niet maken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Lardman
Goodwe of Growatt 8 of 10 kW kan de stroom van polystring niet aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Ronald
Ik had geen simulatie gezien met 39 X 360 WP panelen en 8 kW omvormer. Ging nog uit van die simulatie met 34 x 385 Wp.

8 kW kan technisch wel maar wellicht financieel niet optimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
@busscherski ik was door alle voorgestelde configuraties de kluts kwijt, als de lay-out polystring heeft dan geen discussie en SMA of fronius pakken punt uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Lardman op 05-06-2021 13:06 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1993jjohan
Wel heel interessant allemaal wat jullie sturen. Heb toch besloten om dan maar geen risico te nemen en dan maar voor de SMA 10k te gaan. Jullie hebben me overtuigd.

Alles bij elkaar wordt het een veel duurder systeem dan de orginele 25 panelen met growatt omvormer die ik me bedacht had maar hoop het verschil ook weer ruim terug te kunnen verdienen

nog een gedachte, is het wat om voor 119 extra een extra paneel als reserve in de schuur te leggen. Ja er zit 12 jaar garantie op. Maar mocht er toch wat gebeuren weet je wel zeker dat je gewoon nog een exacte dezelfde hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door 1993jjohan op 05-06-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Panelen hebben een dusdanig laag uitvalpercentage dat ik zou zeggen: Nee.

Bij vervanging door ander type hoef je alleen te letten dat het geen lagere stroom draait.

Daarmee zijn de panelen op je platte dak prima reserves voor je schuine daken. Die op plat boeit het toch niet als het iets anders oogt. Maar vraag jezelf af: wanneer heb je het laatst een dak met 1 afwijkend paneel gezien? ik kan het me niet herinneren.

[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 05-06-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

1993jjohan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:16:
Wel heel interessant allemaal wat jullie sturen. Heb toch besloten om dan maar geen risico te nemen en dan maar voor de SMA 10k te gaan. Jullie hebben me overtuigd.

Alles bij elkaar wordt het een veel duurder systeem dan de orginele 25 panelen met growatt omvormer die ik me bedacht had maar hoop het verschil ook weer ruim terug te kunnen verdienen

nog een gedachte, is het wat om voor 119 extra een extra paneel als reserve in de schuur te leggen. Ja er zit 12 jaar garantie op. Maar mocht er toch wat gebeuren weet je wel zeker dat je gewoon nog een exacte dezelfde hebt.
Welkom to the blue side. :P

Hij hangt hier komende donderdag 2 jaar geen storingen gehad.
Zorg wel voor voldoende luchtstroom rond de omvormer, bij mij is dat te beperkt en gaat hij bij fullload een beetje maffe geluiden maken omdat hij de warmte niet kwijt kan. omdat deze situatie "tijdelijk"is ligt er nu een ventiflappertje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Hangt hij op een warme lokatie?

Ik vind het hier wel meevallen:
https://snapshot.raintank...EdDcWKBW7954kO5WX?orgId=2
ff scrollen naar onder.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:16:
@twain4me
Hangt hij op een warme lokatie?

Ik vind het hier wel meevallen:
https://snapshot.raintank...EdDcWKBW7954kO5WX?orgId=2
ff scrollen naar onder.
hij maakt de locatie warm het is geen heel grote ruimte met zeer beperkte ventilatie. daarnaast hangt hij volgens de plaatsings voorschriften te dicht bij de zijmuur.

de koelribben zijn echt heet geweest, maar dat is niet heel wetenschappelijk, ik zal als ik er aan denk een keer een paar beelden met de flir nemen. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1993jjohan
Even een update.

De meterkast is inmiddels aangepast naar 3 fase, inclusief groep voor de toekomstige warmtepomp en zonnepanelen. En de zonnepanelen zijn inmiddels geleverd. Over 2 weken hoop ik het allemaal wel op het dak te hebben zodat ik het grootste deel van de zomer nog mee kan pakken.

Voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Acj8meUoPI88eb0PFYScLM8UvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veGE3q0BoIaeViKCXhHXXH0g.jpg?f=fotoalbum_large

Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWnQlqAAOAQMFQxJyjOgzHJXZCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRrFAeGSSzH0qPkoJ2Y8fSzG.jpg?f=fotoalbum_large

36x Trina Solar 385
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWLWg3lGzlLpVRd0d3NRXWNuI2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEYhpfTAKzX1phrieE7AUPJf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door 1993jjohan op 25-06-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
1993jjohan schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:20:
Heb het verhaal van die 10 panelen op noordwest te zetten nogmaals bekeken en financieel ook doorgerekend.

Het lijkt allemaal prima uit te kunnen. Al hou ik wel 200kw over per maand. Maar de opstelling is wel mooier als het salderen straks gaat aflopen. Ook heb ik dan capaciteit om later te kiezen voor bijvoorbeeld een warmtepomp.

Daarnaast kan ik in de winte de airco er bij aanzetten om extra te verwarmen voor nu.

Maar als ik het goed zie heeft die SMA omvormer geen mc4 connectoren, en moet ik daar aparte connectoren voor bestellen?
Ik heb net 2 SMA omvormers geinstalleerd en die "eigen" stekkers zitten erbij. Ik had er zelfs 8!

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kookgroep hoort eigenlijk ook niet thuis in een 3-fase kast....
Septillion in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Verder.....snel alles het dak op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Ik heb nu de 2 schuine daken gedaan. Omvormer hangt en de eerste 2x10 panelen werken dus. Schuine dak zal straks een samen een polystring vormen maar heb ze nu even op de 2e tracker die straks voor het platte dak is aangesloten zodat ik een paar dagen de voltages enzo kan bijhouden.

Over een paar dagen hoop ik het platte dak af te hebben en dan zal ik wat foto's delen.

Nog een vraagje. Ik heb de SMA omvormer ingesteld op de juiste landcode en NEN norm enzo. Maar zijn er nog meer instellingen die ik moet aanpassen om alles optimaal te laten werken? Ik zie bijvoorbeeld de parameter constante spanningsregeling op 840v staan. Wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:42

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom heb je niet een aardlekautomaat geplaatst? Nu heb je een losse ALS en automaat. Dat is alleen handig als je denkt de ALS ook voor andere groepen te gebruiken en dat is niet snel aan te raden met een PV-installatie.
Ik zou twee aardlekautomaten installeren voor de kookgroep en de PV-installatie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
De reden is dat er zat ruimte was en losse aaardlek en automaat goedkoper was dan 1 aardlekautomaat.

Kookgroep kan ik inderdaad nog een keer overwegen om aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De instellingen die je nog kunt doen is
Shadefix aan of uit zetten (zou het aanzetten)
Modbus tcp/ip server aan of uit zetten (zou het aanzetten als je wilt gaan loggen)

Voor de rest hoef je niets aan te passen.

Edit: eventueel dit als je de omvormer output wilt gaan regelen via modbus tcp/ip (nu nog geen toepassing voor, maar wie weet in de toekomst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQq7ueUi447LTb7ztfZuc5zKql8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NXjdNo0HdeGua5geFTs7Jo5D.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srZhfmENHQJOCxLUlSHi4_zIXO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ClTuCcKVmBUjSDC47BXwsaI9.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2021 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1993jjohan
Hoi.

De installatie draait nu ongeveer een weekje. Dus ik wil nu toch wat foto's delen van het resultaat.

Nu dit project is afgerond hoop ik ongeveer 11500kwh op jaarbasis op te wekken. Daarmee zou de terugverdientijd ongeveer 3.5 jaar zijn. (Inclusief ombouwen meterkast naar 3 fase)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgZw27SPgTc0PDxvv0d1SMh7MWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtOvwTdF7Qn6gAmQSpazLLXE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYKvdGOrZyMTl5IKrxy6NvVMxmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOH6b47OV84HOYxnkBGW7Lc5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOLAi58QVEmeji_gbaxGp3Fw_6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuhGGbt842u3NCYJQxYXwt26.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19nzfmgRpw0hLfK2BKwzgug9kEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkHf6PeZhL4vJ5llWu8iLaKC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr1FSZJeynHVIJYODFySb9AjMoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9j2i45ohYNHo0Vb4ymHAUU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUUyzLE-LjtdzfmzcdB0RE2O1tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2QCxmRCfc4zplnqmMGHitTz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIiMLRXiiDw5uf8paTDaoVm-znI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adZnjCUsZSdEiAoETG4oXVmb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j79E-UFH-tgi92JpzJebXe_qYR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTnpiHuvtPEdKYomDDMOC8PM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWhLrA-XM4zNMDpxjfyWGnZqL10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYgaMmF8Z1lokyEKL2I6Is1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCdNos_Tt7SkxSBVZZnXhyMVYwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkD6lHd2W0HlxICI0RHylw7X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 1993jjohan op 17-07-2021 15:51 ]

Pagina: 1