Nieuwe vlakschuurmachine?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.076 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• febojoho
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05-2021
Beste menschen! Ik moet een aantal grotere tafels gaan vlakschuren. Zit nu een laag beits op, die aan het bladeren is geraakt. Schuren en opnieuw beitsen dus! Voordat ik aan zo'n klus begin wil ik wel ff weten of mijn Bosch PSS 150A vlakschuurmachientje niet hopeloos verouderd is. Beetje lullig om een heel weekend te gaan schuren om er vervolgens achter te komen dat ik met een nieuwe machine de klus in een paar uur had kunnen klaren...:) Dusss...wat denken jullie? Maakt een investering in een nieuw apparaat een significant verschil? Of maakt het eigenlijk allemaal niet zo heel veel uit, en moet ik gewoon aan de slag met mijn Bosch PSS 150A? Hoor graag!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als je het helemaal kaal wilt hebben, dan is een bandschuurmachine een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
febojoho schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:30:
Beetje lullig om een heel weekend te gaan schuren om er vervolgens achter te komen dat ik met een nieuwe machine de klus in een paar uur had kunnen klaren
Geen ervaring maar als ik de filmpjes met een Rotex erin zie moet die paar uur makkelijk gaan lukken. Ik zou er zelf met een vlakschuurmachine niet aan beginnen. Ik heb een tafel met een oude PU lak gedaan met een simpele Makita excentrische schuurmachine (BO4051). Dat lukt wel maar heel hard gaat het allemaal niet.

Volgens mij verhuren ze bij bouwmarkten nog wel eens de Bosch blauw equivalent van de Rotex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Wat belangrijker is goed en veel schuurpapier gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:39
Met weinig ervaring ga je met een bandschuurmachine waarschijnlijk her en der te diep schuren met een gleuf tot gevolg...
Excenter lijkt mij de beste oplossing. Normaal krijg je het blad dan binnen het uur kaal. De meeste bouwmarkten verhuren wel excentrische schuurmachines. Ik gebruik vaak korrel 80 in het begin en daarna 180.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
leecher schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:12:
[...]

Geen ervaring maar als ik de filmpjes met een Rotex erin zie moet die paar uur makkelijk gaan lukken. Ik zou er zelf met een vlakschuurmachine niet aan beginnen. Ik heb een tafel met een oude PU lak gedaan met een simpele Makita excentrische schuurmachine (BO4051). Dat lukt wel maar heel hard gaat het allemaal niet.

Volgens mij verhuren ze bij bouwmarkten nog wel eens de Bosch blauw equivalent van de Rotex.
Er bestaan geen equivalenten van de Rotex. De Rotex werkt zo gigantisch snel door de geforceerde stand, waarmee je haast zo snel gaat als een bandschuurmachine. Rotex op normale stand gaat zo snel als de Bosch et cetera, maar dat gaat echt een héél stuk slomer dan die geforceerde stand (gevoelsmatig is normale stand qua afname maar zo'n 25% van de Rotex stand) .

edit: hoewel, Bosch heeft tegenwoordig de GET versie natuurlijk, die is volgens mij ook geforceerd. Maar ik denk eigenlijk niet dat die bij de bouwmarkten voor verhuur liggen, daar zal je waarschijnlijk de GEX mee gekrijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Twijfels op 30-05-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:24
Met jouw Bosch moet dat ook binnen redelijke tijd goed lukken. Zoals al vermeld goed schuurpapier en de juiste korrel gebruiken en regelmatig vervangen.
Er zijn ongetwijfeld machines maar het sneller mee gaat.
Ik heb hier een opvolger van jouw machine waar ik al ongeveer een voetbalveld mee heb geschuurd en die blijft het maar doen. Begint wel meer herrie te maken en te trillen dus misschien dat ik eindelijk iets nieuws kan gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:07
DeWalt heeft een excenter voor nog geen 100 euro, die heb ik laatst gekocht en dat is een top ding voor het geld! Hij neemt echt serieus af.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
Hier hebben we natuurlijk [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 voor. Vandaar een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.