Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-11 19:28
Hoi Iedereen,

Mijn thuisserver heeft deze maand de respectabele leeftijd bereikt van 7 jaar, en sommige componenten zijn inmiddels al 11 jaar! Ik denk dat ik best wel happy mag zijn met een dergelijke prestatie.
Ik merk wel dat het beestje nu echt last krijgt van ouderdom, dus ik ben gaan zoeken naar een nieuw systeem. Ik heb de Best Buy Guide van Juli 2020 als uitgangspunt genomen. Ik wil graag aan het Forum vragen of er ten opzicht van dit systeem misschien nog wat verbeteringen mogelijk zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De thuisserver heeft een aantal functies in mijn huis De volgende services zijn voorzien:
Fileserver (NAS)
SqueezeBox Media Server (voor de muziekcollectie)
PLEX Media Server (voor de films)
Piwigo Photo Library (voor de foto's)
CUPS (printerserver)
ZoneMinder (CCTV)
Domoticz (Domotica) --> Deze wil ik gaan virtualiseren

De hoofdmoot aan storage moet minimaal in RAID5 staan. Daarnaast wil ik de CCTV files op een andere disk laten lopen (die niks te maken heeft met de primaire RAID array). Het systeem komt uiteraard op een eigen SSD te staan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit met de eerste kostenschatting op een euro of 700 voor het systeem incl kast en voeding maar exclusief storage, en 1400 euro als ik de storage disks er bij op tel. Daar kan in geschoven worden, maar ik wil graag het prijskaartje wel rond (onder) de 1500 euro houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De oude server doet het nog, en ik zou het leuk vinden als ik het beestje een tweede leven kan gunnen. Maar gezien de leeftijd kan ik er dus niet meer op vertrouwen. Alles wordt dus nieuw. Ohja: de server wordt headless, een monitor is dus niet inbegrepen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een wensenlijstje opgesteld: Zie Hier

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals eerder gemeld is het systeem vooral gebaseerd op de BBG. Ik heb geen specifieke voorkeuren behalve dat het systeem boven alles stabiel moet draaien. Als OS ga ik Linux Ubuntu LTS installeren. Apache, MariaDB en PHP7 zijn natuurlijk ook basis ingrediënten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De Server komt in mijn werkkamer te staan. Ik hecht waarde aan energiezuinigheid en stilte. Daarnaast zoek ik nog een goede manier om externe HDD's aan te sluiten voor de periodieke back-ups.

Ga je overklokken?
Nee ik ga niet overklokken

Wat verwacht je van ons?[i]
De BBG stamt inmiddels al uit vorig jaar, dus wellicht zijn er een aantal vernieuwingen geweest in de markt. Vraag aan het forum is vooral om advies te geven over mogelijke verbeterpunten t.o.v. de wensenlijst of de BBG. Ik overweeg om de Core i3 processor te vervangen voor een Xeon, maar ik kan niet goed inschatten of dat bijdraagt aan computing performance / stabiliteit en wat dat voor gevolgen heeft voor de rest van het systeem en het energieverbruik. Ik kan me zo voorstellen dat Xeon wel beter presteert in een server, maar vooral ook veel meer verbruikt en eigenlijk ook een heel ander moederbord nodig heeft om optimaal te presteren.

Alvast bedankt! _/-\o_

More Power Igor! More Power!

Beste antwoord (via bakmeel op 30-05-2021 19:30)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Kopie lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 125,37€ 125,37
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1Interne harde schijvenWD Purple (2020), 6TB (128MB cache)€ 172,95€ 172,95
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 105,30€ 421,20
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 139,90€ 139,90
2Geheugen internKingston KTD-PE426E/16G€ 89,61€ 179,22
1VoedingenCooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V€ 53,47€ 53,47
1Solid state drivesKingston DC1000B 240GB€ 72,16€ 72,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.325,27

Hoe ga je de server installeren? Het makkelijkst is
een tijdelijke videokaart als je voor de F processor gaat.

De ideale kast voor veel schijven is de
pricewatch: Fractal Design Node 804.

Als voeding is de pricewatch: Corsair CX550F RGB Zwart interessant. Die is stil, modulair en efficient als je de rgb uitzet. Bovendien voldoende SATA aansluitingen.

Denk eraan dat je bij het oem moederbord geen sata kabels krijgt.

Alle reacties

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 09:02
Heb je wel eens naar unRAID gekeken? Dat is ook leuk en heb je geen hardware raid voor nodig. Ook is het veel flexibeler qua storage later uitbreiden en ssd en hdd mixen

• bakmeel
Hi @Edwin88 Dank voor je tip! Ik gebruik in de oude server sinds het begin mdadm. Biedt unRAID voordelen t.o.v. mdadm?

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 09:02
Ik ken mdadm niet, maar unRAID gebruikt een parity disk en geen raid opzet.
Je kan makkelijk VMs, dockers en shares opzetten via een web interface, en kan op vrijwel alle hardware draaien.

Het is heel eenvoudig uit te proberen, even op een stickje zetten en je kan binnen 10 min aanrommelen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Kopie lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 125,37€ 125,37
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1Interne harde schijvenWD Purple (2020), 6TB (128MB cache)€ 172,95€ 172,95
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 105,30€ 421,20
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 139,90€ 139,90
2Geheugen internKingston KTD-PE426E/16G€ 89,61€ 179,22
1VoedingenCooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V€ 53,47€ 53,47
1Solid state drivesKingston DC1000B 240GB€ 72,16€ 72,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.325,27

Hoe ga je de server installeren? Het makkelijkst is
een tijdelijke videokaart als je voor de F processor gaat.

De ideale kast voor veel schijven is de
pricewatch: Fractal Design Node 804.

Als voeding is de pricewatch: Corsair CX550F RGB Zwart interessant. Die is stil, modulair en efficient als je de rgb uitzet. Bovendien voldoende SATA aansluitingen.

Denk eraan dat je bij het oem moederbord geen sata kabels krijgt.

• bakmeel
@Djarune Daar haal je zo even wel een heel goed punt aan. In de zoektocht naar een goede (en voordelige) processor heb ik over het hoofd gezien dat er in de i3-9100F processor helemaal geen GPU zit ingebakken :)

Ik kan inderdaad een goedkoop videokaartje er in knallen, of voor hetzelfde geld een i3-9100 met Intel UHD GPU er in zetten.

Voor "slechts" 100 euro extra kan ik er ook een Xeon E-2226G in zetten. Ik kan alleen slecht beoordelen of dat ook betere prestaties gaat opleveren (anders dan dat er 2 extra cores in zitten). De TDP is sowieso hoger. Betekent dat een Xeon ook meer verbruik oplevert?

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 12:18
bakmeel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:57:
Ik overweeg om de Core i3 processor te vervangen voor een Xeon, maar ik kan niet goed inschatten of dat bijdraagt aan computing performance / stabiliteit en wat dat voor gevolgen heeft voor de rest van het systeem en het energieverbruik. Ik kan me zo voorstellen dat Xeon wel beter presteert in een server, maar vooral ook veel meer verbruikt en eigenlijk ook een heel ander moederbord nodig heeft om optimaal te presteren.
Ik vermoed dat onder idle het verschil in verbruik minimaal gaat zijn tussen een xeon of core chip. Wellicht dat onder (multi-threaded) load het verbruik hoger zal zijn door de extra cores. Of het bijdraagt aan de performance zal afhankelijk zijn van wat je ermee gaat doen. Ik denk dat een i3 voor de meeste van je eisen ruim voldoende zal zijn. Wellicht dat voor virtualisatie een xeon voordelen zou kunnen bieden. Qua stabiliteit zou het geen verschil mogen maken. Die socket 1511 xeons zijn in principe niets anders dan de "normale" core processors met wat extra enterprise features die zijn unlocked. Dat fujitsu moederbord dat je nu hebt gekozen zou met zowel een i3 als xeon moeten werken.
Deze kast is nu voor € 64,90 te vinden bij amazon.nl (staat niet in de pricewatch). Dat scheelt ook aanzienlijk in prijs t.o.v. je huidige keuze.

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
@bakmeel En wat is het geworden? Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar iets vergelijkbaars en twijfel nog heel erg of ik voor zo'n setup ga, of toch een Synology 8)7 .

Heb je nog gespeeld met unRaid? Heb wat video's gekeken en dat zag er wel mooi uit. Verder vroeg ik me af hoe je ervaring is met Piwigo? Ik ben namelijk aan het kijken naar een alternatief voor Google Photos en heb deze of OwnPhotos/LibrePhotos op het oog.

• bakmeel
Hoi @Pabz Ja ik heb de knoop doorgehakt en dankzij een onverwachte "financiële bijlage" van mijn werkgever kon ik het budget iets oprekken :9 Dit systeem heb ik nu gebouwd: "Betelgeuse Server"

Vanwege de chiptekorten kon ik niet de Xeon hexacore processor bestellen die ik wilde, en moest ik uitwijken naar een goedkopere Core i3 quadcore processor. Ik denk dat deze gedwongen keuze uiteindelijk niet veel af doet aan de performance, en mogelijk wel een beter energieverbruik oplevert. Alleen is de koeler nu wel zwaar overdreven groot... Een koeler voor 160W op een processor met hooguit 65W TDP... Dat wordt nooit warm! :D

Inmiddels heb ik Ubuntu 20.04 LTS geïnstalleerd en alle services die ik wilde draaien. Ik moet nog e.e.a. finetunen, wat shellscripts maken voor backups en de komende twee maanden draait de RAID array in zijn "wittebroodsweken". Volgens een goede kennis van me (met veel meer ervaring in dit thema) komen productiefouten vaak in deze periode aan het licht.

Omdat ik zelf wat beter bekend ben met Linux mdadm software raid heb ik met deze software een RAID5 array gebouwd met 4x 4TB WD Red Plus. Dat levert me dus een 12TB systeem met N-1 redundancy op. De hoofdpartitie in de array is versleuteld met LUKS.

Ik had Piwigo al getest op mijn oude server en ik had al besloten om deze webgallery te gaan gebruiken. Ik ben er heel happy mee. Ik gebruik digiKam om mijn foto's te sorteren, te taggen en daarna op de server te plaatsen. Piwigo herkent de tags niet vanzelf - daar moet je een plugin voor installeren maar dat is een fluitje van een cent. Daarna kan je in Piwigo albums maken. (Forumthread over de workflow)

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
Mooie setup!
Inmiddels heb ik Ubuntu 20.04 LTS geïnstalleerd en alle services die ik wilde draaien. Ik moet nog e.e.a. finetunen, wat shellscripts maken voor backups en de komende twee maanden draait de RAID array in zijn "wittebroodsweken". Volgens een goede kennis van me (met veel meer ervaring in dit thema) komen productiefouten vaak in deze periode aan het licht.
Nog een reden dat je voor LTS kiest ipv server? Als ik het goed heb maakt dat niets uit aangezien ze op dezelfde build draaien toch? Wel goed om te weten dat de meeste productiefouten in deze periode aan het licht komen. Betekent dit dat je de server dan ook nog niet voor productie gebruikt?
Omdat ik zelf wat beter bekend ben met Linux mdadm software raid heb ik met deze software een RAID5 array gebouwd met 4x 4TB WD Red Plus. Dat levert me dus een 12TB systeem met N-1 redundancy op. De hoofdpartitie in de array is versleuteld met LUKS.
Dit is wat UnRaid met een parity drive bereikt denk ik. Waarom heb je de 6TB in je setup zitten?
Ik had Piwigo al getest op mijn oude server en ik had al besloten om deze webgallery te gaan gebruiken. Ik ben er heel happy mee. Ik gebruik digiKam om mijn foto's te sorteren, te taggen en daarna op de server te plaatsen. Piwigo herkent de tags niet vanzelf - daar moet je een plugin voor installeren maar dat is een fluitje van een cent. Daarna kan je in Piwigo albums maken. (Forumthread over de workflow)
Ik ga me er eens in verdiepen. Ik vind momenteel mn de AI functies van Google Photos erg handig. Ik doe dit net zoals jij ook in de avonduurtjes na werk in mijn vrije tijd en moet het mezelf allemaal aanleren (totaal geen tech-achtergrond). Heb inmiddels ook 10k+ foto's waar ik wat mee moet. Het is echter nog de vraag waar ik de tijd vandaan ga halen omdat het allemaal op te zetten haha. Vandaar dat een Synology ook interessant blijft.

• bakmeel
Pabz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:14:
[...]
Nog een reden dat je voor LTS kiest ipv server? Als ik het goed heb maakt dat niets uit aangezien ze op dezelfde build draaien toch? Wel goed om te weten dat de meeste productiefouten in deze periode aan het licht komen. Betekent dit dat je de server dan ook nog niet voor productie gebruikt?
Ubuntu Server is per definitie de LTS versie, maar heeft geen GUI modules in de installatie omdat vrijwel iedere server headless is. Verder is het exact dezelfde build. Ten opzichte van de "Interim" releases zijn de LTS releases stabieler en krijgen minimaal 5 jaar support. https://ubuntu.com/about/release-cycle
[...]
Dit is wat UnRaid met een parity drive bereikt denk ik. Waarom heb je de 6TB in je setup zitten?
UnRaid met een parity drive is niet helemaal hetzelfde als RAID5. Er zijn voordelen en nadelen. Ik heb vooral mdadm gekozen omdat deze module standaard is ingebakken in Ubuntu, en UnRaid is eigenlijk een besturingssysteem op zichzelf.

De 6TB schijf is vooral bedoeld voor mijn camerasysteem. Ik heb een aantal bewakingscamera's rond mijn huis hangen, en ik gebruik ZoneMinder als CCTV systeem. De HDD is een WD Purple schijf, die zijn bedoeld voor dit soort toepassingen. CCTV-drives zijn immers 24/7 bezig met het her/schrijven van data en daar wil ik mijn RAID array niet mee belasten.
[...]
Ik ga me er eens in verdiepen. Ik vind momenteel mn de AI functies van Google Photos erg handig. Ik doe dit net zoals jij ook in de avonduurtjes na werk in mijn vrije tijd en moet het mezelf allemaal aanleren (totaal geen tech-achtergrond). Heb inmiddels ook 10k+ foto's waar ik wat mee moet. Het is echter nog de vraag waar ik de tijd vandaan ga halen omdat het allemaal op te zetten haha. Vandaar dat een Synology ook interessant blijft.
Piwigo heeft zelf geen AI functies. Het is wat dat betreft echt alleen een fotogalerij. In mijn setup gebruik ik digiKam voor de gezichtsherkenning en deduplicatie van mijn collectie met 30k+ foto's, en Piwigo is er alleen voor het gebruiksvriendelijk terugkijken van mijn herinneringen. Niet voor het beheren ervan.

Ik ben zelf een huisvader met 2 kids, een echtgenote, een eigen woning en een "meer-dan-voltijd" baan. De complexiteit van mijn eigen server stelt mij regelmatig op de proef. Aan de andere kant is dit mijn derde server en terg ik mezelf al ruim tien jaar met het onderhoud van deze dingen. Als dit de eerste keer voor jou zou zijn om een eigen linux-based headless server te bouwen, dan moet je het alleen doen als je jezelf een uitdaging wilt geven EN je jezelf de tijd kan gunnen om dit te leren. In alle andere gevallen is Synology echt een geweldig product.

[edit]
PS: Als derde optie kan je ook beginnen waar ik 10 jaar geleden ben begonnen. Pak een oude computer of laptop die je ergens hebt rondslingeren, al dan niet met een USB harde schijf er naast. Installeer Ubuntu Server en probeer met alleen een terminal (lokaal of via SSH) een Samba server te installeren (het linux equivalent van een Windows gedeelde netwerkschijf). Stapje voor stapje leren, en als het je bevalt kan je later altijd nog kiezen om "hardcore" te gaan met een eigen build ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bakmeel op 13-07-2021 14:30 ]

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
je weet dat je op Ubuntu Server gewoon bij de installatie de desktop GUI installeren?
voordeel hiervan is dat je op deze manier niet de extra desktop zut mee installeert (o.a. geluid en ander desktop apps)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Pagina: 1