Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakmeel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-04 11:09
Ik zie dat het onderwerp "foto beheer software" een wederkerend thema is, en ik heb in het Foto & Video Workflow forum ook al diverse topics voorbij zien komen met vragen hoe je een collectie kan beheren. Wat ik daar tot zover uit heb geleerd is dat Adobe Lightroom en Photo Mechanic populaire en veelzijdige programma's zijn om grote en professionenele collecties te beheren. Ook digiKam krijgt best wat kudos. Tis gratis en het helpt met dedupliceren. Wat ik ook zie is dat deze programma's zich richten op de hobby fotograaf en/of de professionele fotograaf.

Ik ben geen hobby/professionele fotograaf. Ik ben een huisvader met een drukke baan en ik hoop hier een advies in te winnen voor de duizenden foto's die wij in ons gezin maken met alle mobieltjes, en zo af en toe ook met de superzoom camera (want dat gaat echt supertof als je naar een dierentuin gaat).

Ik ver zuip in mijn foto's. Het zijn er volgens mij nu een stuk of 10.000, wat voor sommigen hier misschien peanuts is maar omdat ik niet in staat ben om de boel netjes te taggen en te organiseren is het inmiddels echt een puinzooi geworden. Er zitten ook veel duplicaten in, omdat ik soms niet weet of ik alle foto's uit de DCIM map goed had gekopieerd, dus toch maar weer een foldertje "iPhone_dump_2" gemaakt met alles wat in de mobiel stond. Het staat overal, op laptops, USB sticks, drives ga zo maar door. Dat betekent dat de bestandsnaam IMG_000XX.JPG minstens 8 keer voorkomt in de diverse mapjes. Sommige foto's zijn dermate oud, gescande negatieven, etc, en hebben geen tags of geolocatie in het bestand. Ik heb vrijwel geen RAW bestanden.

Ik wil dat nu graag voor eens en voor altijd rechttrekken. Vanwege mijn lichte ICT-verslaving heb ik een Ubuntu server staan met voldoende opslag capaciteit. Dat moet de primaire opslag locatie worden voor al mijn foto's. Daarnaast wil ik een periodieke off-site backup maken op een draagbare schijf, voor het geval mijn server ontploft.

Wat ik graag wil, is een workflow software om van alle verschillende locaties de foto's in te zien, te taggen, te dedupliceren, en uitsluitend over te zetten naar de primaire opslag. De workflow software is lokaal op de PC, die voldoende resources krijgt. Op de server wil ik een web-based foto-album software hebben (bijvoorbeeld met behulp van LAMP), die de primaire database inleest, en waarmee ik foto albums kan maken zonder dat het de folderstructuur aantast of de foto's opnieuw dupliceert. Met diezelfde album applicatie kan ik dan ook op de bank foto's kijken (of met de browser in de smart tv). Voor de server applicatie ben ik piwigo https://piwigo.org/ op het spoor gekomen.

Mijn vraag aan het forum: Welke software is volgens jullie het meest gebruiksvriendelijk voor de huisvader om te helpen met deze soep? is digiKam geschikt? Hoe adviseren jullie om de primaire folderstructuur op te bouwen? Ik zelf zat te denken aan een zo plat mogelijke structuur (1 niveau) met datum - evenement als basis. Kan digiKam er tegen als ik de foto's van de PC verplaats naar de Server? Wat zijn jullie ervaringen met server-based album software? kennen jullie alternatieven voor piwigo?

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp. Ik kan alleen maar opzien tegen de machtige berg werk die er nog komen gaat :X

More Power Igor! More Power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Meerdere problemen door elkaar, altijd leuk.

Je kunt identieke duplicaten natuurlijk geautomatiseerd wissen. Je mist er niets aan. Google het; je krijgt waarschijnlijk een commandline-tool met een aantal voorbeeld comando's. Draaien. Klaar.

Zooi van foto's zou ik eerst organiseren naar jaar+kwartaal. Dan heb je een hoeveelheid die gewicht in de schaal legt maar niet onoverzichtelijk is.
Binnen een kwartaal kun je makkelijk groeperen: Alles van dezelfde dag is waarschijnlijk al hetzelfde onderwerp. Dan zet je dat binnen het kwartaal in een eigen directory.
Dus:
2021/Q1/feestje Julia
2021/Q1/DagjeNaarAmsterdam
enzovoorts

Je kunt dat in de verkenner doen.
Je kunt ook Digikam pakken. je importeert alles; daarna gebruik je het selecteren op datum om dingen bij elkaar te gaan vinden.

Verplaats de bestanden, dus niet dupliceren.
Doe een kwartaal per keer. Dat is te overzien en je krijgt een gevoel van voortgang.

Ik geef foto's betekenis met tags. Meestal: Wat is er op de foto te zien, wie staat er op, wat is de activiteit? De plaats erbij als het relevant is. En het type foto (natuurfotografie, straat, portret) als het relevant is.

Tags staan op zichzelf en zijn uniek.
Om het feestje van Julia te vinden moet ik dus zoeken op 'feestje' EN 'julia'. En niet op 'FeestjeVanJulia' omdat dat geen tag is.
Ik kan Julia ook vinden bij haar voetbalwedstrijd in Apeldoorn (tag voetbal + apeldoorn + julia).

Op deze manier kun je in de toekomst doorsnedes maken die je nu niet kunt voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zorg in iedergeval voor een backup van de Ubuntu server naar een plek buiten je woning. Bij brand of hardware schade kan je alles in 1 keer kwijtraken.

Ik zou persoonlijk ook gaan kijken of je geen betaalde cloud totaal oplossing zou willen hebben ipv het zelf compleet in beheer te nemen.

Ik als huisvader van 3 zonen ben blij om bijv dit allemaal in iCloud te hebben staan, incl de niet fotografische/video bestanden en vergeet niet de volledige reservekopieën van de meeste devices.

En ik heb er geen omkijken meer naar, het werkt gewoon.

Wel is het fijn om voldoende upload op je internetverbinding te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 28-05-2021 21:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakmeel
@Tarquin Dank voor je tips. Ik kan er wel wat mee. Over je voorstel op mappenstructuur heb ik nog wel een vraagje: Waarom bouw je jaar en kwartaal in afzonderlijke lagen en niet plat? Wat is het nadeel als ik doe:
2021Q1 - Dagje Amsterdam
2021Q1 - Verjaardag Julia

Ik snap dat tags anders werken dan een mappenstructuur, maar wat bedoel je dat ze uniek zijn? Je hebt toch ieder jaar een verjaardagsfeestje van Julia? Als je dan zou zoeken op Verjaardag + Julia dan krijg je alle verjaardagen in beeld?

Ander vraagje: Zijn tags hiërarchisch of plat?

@Falcon Die off-site back-up komt er. Mijn foto's zijn mij dierbaar, en mijn server is na ruim 6 jaar dienst niet de beste meer (upgrade budgetteren we een andere keer). Ik heb 1TB OneDrive en daar staan alle bestanden in anders dan foto's. De mobieltjes uploaden ook trouw alle foto's daar naartoe. Vanuit de server naar OneDrive zie ik niet zo zitten. Mijn plan is om 1 of meerdere grote HDD's periodiek vanuit m'n werk mee te nemen naar huis en dan alle files versleuteld te back-uppen naar die schijf. Op mijn werk leg ik de HDD's dan in een locker.

Ander idee is dat ik wel eens eerder met een vriend heb bedacht, en dat is dat mijn back-up bij hem staat en zijn back-up staat bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@bakmeel Ik vind het veel handiger met een iets grotere & duidelijker map met datum titel te werken, dat scheelt me ook veel tag werk.
Dus bijvoorbeeld:
2014-06-12-Amsterdam-Rijksmuseum
2015-04-15-Amsterdam-stadswandeling
2017-08-22-Amsterdam-Van-Gogh-museum
2019-02-01-Posbank-wandeling-in-de-sneeuw
2019-04-11-familie-reunie-Koekebakkersclub
2019-07-11-verjaardag-tant-Miep

Dus een map opbouw met "complete datum-plaats-doel".
Imho ben ik daar totaal niet uniek in.
Wie aanvullend nog taggen wil, ga je gang als dat je helpt.

Edit:
Een vakantiemap maak ik meestal dus met een hoofd en submap aan.
Hoofdmap = datum-plaats-doelvakantie
Submap = datum-plaats-subdoel
Zijn er meer duidelijke subdoelen op 1 vakantie dag dan worden dat aparte submappen
Ben je een voorstander om dat qua structuur ook liever "plat" te houden kies wat je bevalt....

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 29-05-2021 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
bakmeel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:26:
@Tarquin Dank voor je tips. Ik kan er wel wat mee. Over je voorstel op mappenstructuur heb ik nog wel een vraagje: Waarom bouw je jaar en kwartaal in afzonderlijke lagen en niet plat? Wat is het nadeel als ik doe:
2021Q1 - Dagje Amsterdam
2021Q1 - Verjaardag Julia
Puur voor overzichtelijkheid. Eén grote lijst wordt snel te lang. Ook één lijst per jaar kan nog heel veel subdirs krijgen. Als ik het per kwartaal doe heb ik tussen de 10 en 25 subdirectories in een kwartaal en dat past op één scherm zonder scrollen.
Doe het plat als jou dat beter uitkomt.
Ik snap dat tags anders werken dan een mappenstructuur, maar wat bedoel je dat ze uniek zijn? Je hebt toch ieder jaar een verjaardagsfeestje van Julia? Als je dan zou zoeken op Verjaardag + Julia dan krijg je alle verjaardagen in beeld?
Dit was mijn aha-moment over tags.
Bij directories en filenamen heb je één tekst waar alles in moet.
Bij tags wil je minder tags, maar kun je meerdere tags aan een foto hangen. De betekenis volgt uit de combinatie van al die tags.
Meestal is het ruim voldoende als je de verjaardag van Julia kunt terugvinden. Uit de directorienaam, of de Exif-datum haal je het jaartal wel.

Het gaat er niet om dat je een exacte database hebt waar één correct antwoord uit komt.
Jij hebt een foto in gedachten, en als je met een paar muisklikken jouw collectie kunt reduceren van 10.000 naar 20 foto's kun jij daar de juiste uitpikken.

Met 'uniek' bedoel ik dat er maar één tag 'kat' is. Stel, ik fotografeer de kat van Julia én een kat in de dierentuin in Ede.
De ene foto heeft dan de tags "Kat" + "Julia".
De tweede foto heeft "Kat" + "Dierentuin" + "Ede".
Er komen dus géén aparte tags voor katten in de dierentuin of huiskatten. Ook krijgt de dierentuin in Ede geen 'eigen' tag. Er komt géén "Dierentuin_Ede" tag.
Het is de dierentuin van Ede door de combinatie van "Dierentuin" + "Ede".

De tag "Dierentuin" is dus uniek; en ik ben meteen voorbereid op alle dierentuinen van de hele wereld zonder dat ik tags aanmaak voor dierentuinen waar ik maar één keer ben geweest.

Op deze manier kan ik met een drie tags al deze selecties maken:
- Alle katten
- Alle katten in dierentuinen
- Alle foto's ​van dierentuinen
- Alles in Ede
- Alles in de dierentuin van Ede
- Alle katten in Ede
-... enzovoorts.
Ander vraagje: Zijn tags hiërarchisch of plat?
Nog zo'n goede vraag.
Je bouwt een lijst met tags op, en het is handig om daar organisatie in aan te brengen.
Dit vanwege de overzichtelijkheid.
Bij mij zal 'Ede' worden gegroepeerd onder 'Plaatsen' en 'Kat' staat bij mij onder 'overig'. Als ik echt een dierenfotograaf wordt zal ik de kattentag verplaatsen naar een nieuwe groep 'dieren'.
Dat kan ook in Digikam en hij kan dan ook je bestaande foto's updaten.

Mijn belangrijkste tag-groepen zijn:
Mensen/Vrienden
Mensen/Familie
Plaatsen (Waar was het - kan een plaatsnaam zijn maar ook een park, of 'thuis')
Activiteiten (wat gebeurt er).

Digikam heeft trouwens twee opties voor tag-hierarchie.
Stel, Julia is is eigenlijk de tag "Mensen/Vrienden/Julia".
Als je "Julia" aan een foto hangt, kun je "Mensen" en "Vrienden" automatisch laten meetaggen (omdat het de parents van de tag zijn); of juist niet.
Ik kies voor niet. Sommige foto's met Julie zijn specifiek 'Vrienden'. Bijvoorbeeld samen met Julia op een terrasje een iets drinken.
Een portretfoto van Julia krijgt echter "portret" en "Julia". Hij wordt niet automatisch een 'vrienden'foto omdat Julia erop staat; het is een portretfoto.

Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk uitleg.
Een foto moet niet persé de tag 'vrienden' krijgen omdat de tag Julia toevallig zo georganiseerd is.
Als ik "mensen/vrienden/Julia" aan elke foto toevoeg, geeft het geen extra informatie over de foto.
Ik hoef ook niet in foto's aan te geven hoe mijn tags georganiseerd zijn, omdat dat niets over de foto zegt.
Als ik de tag 'vrienden' extra toevoeg is dat een bewuste keuze, die echt iets zegt over de foto.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 29-05-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakmeel
@Tarquin Het is een hele fijne uitleg! Ik ben je zeer dankbaar.

Je motivatie om het per kwartaal in te delen is heel logisch. Gebruik je bij het evenement ook een datum? bijvoorbeeld: 2020/Q3/08-15_Dagje_Rotterdam

Hoe ga je om met foto's die schijnbaar random zijn gemaakt, en niet per se bij een evenement zijn gemaakt? Bijvoorbeeld die ene gekke selfie met het gezin op de bank? Die was wel gemaakt op 3 juli 2020, maar verder zijn er geen interessante dingen geweest op die dag.

Tags: helemaal duidelijk nu. Goed om te weten dat je tags kan groeperen, dat stimuleert ook mijn autisme om daar een structuur in aan te maken (Feels Good Meme). Daar kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Oh ja, over die uniciteit:

Je loopt vast als je dit gaat doen:

Dieren
Dieren-Huisdieren
Dieren-Huisdieren-Kat
Dieren-Dierentuin
Dieren-Dierentuin-Kat

Dan heb je dus 2x 'kat'.
Je loopt dan vast als je hetzelfde toepast op de dierentuinen:

Plaatsen/Ede
Plaatsen/Ede/Dierentuin
Plaatsen/Arnhem/Dierentuin

Want waar komt die 'Dierentuin/kat' nu? Krijgen Arnhem en Ede allebei een 'Kat erbij? Als je de logica zou volgen komt overal waar je ooit een kat hebt gezien een 'Kat' bij.

Eén tag heeft één betekenis. 'Kat' betekent alleen maar 'kat', en bepaalt dus niet wáár je hem gezien hebt - daar heb je een andere tag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
bakmeel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:00:
@Tarquin Het is een hele fijne uitleg! Ik ben je zeer dankbaar.

Je motivatie om het per kwartaal in te delen is heel logisch. Gebruik je bij het evenement ook een datum? bijvoorbeeld: 2020/Q3/08-15_Dagje_Rotterdam
Eigen keuze. De informatie staat al in de foto dus het hoeft niet perse. Als het iets toevoegt: vooral doen.
Als er 3 voetbaltrainingen in de week zijn zou je de weekdag erbij kunnen doen. Als jij maar uit de titel kunt afleiden wat het ongeveer is.
Hoe ga je om met foto's die schijnbaar random zijn gemaakt, en niet per se bij een evenement zijn gemaakt? Bijvoorbeeld die ene gekke selfie met het gezin op de bank? Die was wel gemaakt op 3 juli 2020, maar verder zijn er geen interessante dingen geweest op die dag.
Per kwartaal een extra directory 'vrij' / 'overig' / 'vanAllesWat'. En goed taggen: Familie, Thuis, Selfie, sterren-waardering. Dan vind je hem later weer terug.
Tags: helemaal duidelijk nu. Goed om te weten dat je tags kan groeperen, dat stimuleert ook mijn autisme om daar een structuur in aan te maken (Feels Good Meme). Daar kan ik wel wat mee.
Top!

Tip 1: Je kunt met Digikam de tags ook later anders organiseren:
Maak links een selectie op tags. Selecteer alle foto's die naar boven komen.
Wijs dan in het tag-menu rechts er andere tags aan toe. (verwijder de zoek-tag als laatste anders verdwijnen de foto's die je aan het bewerken bent.)

Het is en blijft een beetje fuzzy. Het wordt nooit een relationele database waar met de juiste query één antwoord uit rolt.
Je hangt eigenschappen aan foto's. Die koppel je los van elkaar zodat je later kunt zoeken op dierentuinen, óf op katten, of op katten-in-dierentuinen of op Julia in dierentuinen... je snapt het.
Je maakt over 2 of 12 jaar pas een doorsnede die je nu niet kunt voorzien.
Dat er dan teveel foto's naar boven komen is niet erg. Je bent een visueel wezen en het gaat erom dat je met weinig inspanning 98% van je foto's weg kunt filteren. Je brein doet dan de rest.

Tip 2: Laat Digikam altijd ook de info naar files en XMP bestanden schrijven.
Dat kunnen andere programma's lezen en bijwerken!
Ook ben je dan onafhankelijk van de database van Digikam. Je kunt altijd je fotoverzameling opnieuw inladen en alle tag-info wordt dan mee-ingelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wow; wat een discipline qua tags. _/-\o_
Ik heb een fotocollectie van enige honderdduizenden beelden. Digitaal sinds 2007. En scans van daarvoor.

Maar ik hanteer altijd al de indeling:

/jaartal/[seizoen of bijzondere gelegenheid]/DDMMYYYY[onderwerp]/RAW files
dus b.v.:
/2006/zomervakantie/21072006Kaprun/ *.NEF files

en
/jaartal/[seizoen of bijzondere gelegenheid]/DDMMYYYY[onderwerp]/RAW files/[bewerkingen]
/2006/zomervakantie/21072006Kaprun/ *.NEF files/Pano

Waarbij de originelen (onaangeroerd) altijd bij elkaar staan en alle bewerkingen c.q. afgeleiden daarvan één niveau dieper.

Tags ben ik ooit eens mee begonnen, maar al snel weer opgegeven. Da's, voor mij, niet handig(er).
En als je er toch niet consequent mee omgaat, kan ik het net zo goed niet doen. ;)

Op die datum/omschrijving directory namen kan ik alles terugvinden.
En dat is al over verschillende OS-en en opslagsystemen gemigreerd.
Vanaf Windows 95 --> Windows 10 anno nu.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
ehtweak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:13:
Wow; wat een discipline qua tags. _/-\o_
Ik heb een fotocollectie van enige honderdduizenden beelden. Digitaal sinds 2007. En scans van daarvoor.

Maar ik hanteer altijd al de indeling:

/jaartal/[seizoen of bijzondere gelegenheid]/DDMMYYYY[onderwerp]/RAW files
dus b.v.:
/2006/zomervakantie/21072006Kaprun/ *.NEF files
Ah, dat zou bij mij dus komen in
2006/Q3/Kaprun
of
2006/Q3/2006-7-21-Kaprun

Het seizoen moet dan blijken uit de kwartaal-indeling, want ik zet niet bij elke subdir 'zomervakantie' neer.
Als we met vakantie Kroatië gaan komt er natuurlijk wel 2006/Q3/Vakantie Kroatië te staan.

Vakantie is dan een onderwerp, geen tijd-aanduiding.
[quote]
en
/jaartal/[seizoen of bijzondere gelegenheid]/DDMMYYYY[onderwerp]/RAW files/[bewerkingen]
/2006/zomervakantie/21072006Kaprun/ *.NEF files/Pano

Waarbij de originelen (onaangeroerd) altijd bij elkaar staan en alle bewerkingen c.q. afgeleiden daarvan één niveau dieper.
Ah da's interessant.
Ik houd de Raw en de XMP file.
In de XMP staat de bewerking. Ik kan dus altijd opnieuw de Raw ontwikkelen naar een Jpg. Ik bewaar niet de geëxporteerde file omdat ik die opnieuw kan genereren, en vooral omdat het een duplicaat oplevert. DigiKam zou dan bij elke foto 2 exemplaren laten zien en dat wordt heel snel verwarrend.
Tags ben ik ooit eens mee begonnen, maar al snel weer opgegeven. Da's, voor mij, niet handig(er).
En als je er toch niet consequent mee omgaat, kan ik het net zo goed niet doen. ;)
Als het voor jou werkt, dan werkt het.
Ik vind het zelf vooral makkelijk als ik bv een portretfoto wil terugvinden, die ene kat, of iemand vraagt aan mij 'kun je me een aantal foto's van mij sturen'. Dan is het erg fijn als er een tag aan hangt.
Als ik de zomervakantie van 2006 wil bekijken ga ik natuurlijk direct naar die directory toe.

Je zou eens kunnen experimenteren met tagging. Zeker in combinatie met automatische gezichtsherkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakmeel
Natuurlijk is de manier waarop je indeelt geheel persoonlijk. Iedereen heeft zo z'n eigen tik (mijzelf inbegrepen) dus het is maar wat je fijn vindt om mee te werken. Datum is voor een mappenindeling wel een belangrijke hoofdstructuur als je de collectie schaalbaar wilt houden. Ik had een systeem:
Catergorie/Ondercategorie/DDMMJJJJ - Evenement/. Dat was in het begin wel leuk, toen foto's op film werden gemaakt en je echt per categorie of per evenement een rolletje spendeerde. Met de toevloed van digitale foto's is dat volstrekt onhoudbaar gebleken. Ik noem het maar, misschien is er een lezer die nog wil leren van mijn falen ;)

Ik heb nog wat zitten puzzelen en ik denk dat ik het zo ga doen:
/2020/Q3/MMDD - Evenement

RAW heb ik over het algemeen niet. Als ik ze om de een of andere reden toch heb zet ik ze in een submapje in het evenement. Filmpjes zet ik gewoon bij de foto's in. Als het nodig is overweeg ik de fotobestanden te hernoemen met de structuur JJJJMMDDHHMMSS - IMG_NNNN.JPG. De reden dat ik de volledige datum meeneem in de bestandsnaam is om de herkomst te kunnen herleiden als ik om een of andere reden ooit een set foto's exporteer naar een USB stick bijvoorbeeld

Per kwartaal maak ik een mapje "0000 - Overigen" voor de ogenschijnlijk random gemaakte foto's.

Tagging ga ik gegroepeerd doen, een beetje met de structuur die Tarquin noemt. Daar moet ik nog mijn ervaring in opbouwen om te zien wat lekker werkt maar daar kom ik wel uit. @Tarquin , welke software gebruik jij voor gezichtsherkenning? Ondersteunt digiKam dat ook?

Qua workflow:
- De mobieltjes maken zelf een backup van de DCIM map in Onedrive. Vanuit het mobieltje verplaats ik eens in de zoveel tijd de foto's naar PC of laptop. Onedrive propageert verwijderde bestanden niet (dus ook al is het mobieltje leeg, de foto's staan nog een tijdje op Onedrive)
- Input map op PC of laptop. Ik stort daar steeds een stapel foto's in om uit te zoeken. De troep delete ik. Duplicaten hoop ik met Digikam op te sporen. Taggen doe ik dan eveneens in digiKam. Foto's die ik houd verplaats ik van de PC of laptop naar de server.
- Op de server staat de primaire catalogus met de mappenstructuur zoals hierboven beschreven.
- De server krijgt 12TB in RAID5 aan opslag, dat moet voorlopig even genoeg zijn.
- Op de server draait piwigo als web-based fotoalbum. Hiermee is het mogelijk om o.b.v. tags en vrije selectie albums te maken over een bepaald onderwerp, en een selectie te laten zien van de mooie foto's.
- Periodiek maak ik een encrypted backup op een externe HDD, die ik dan op mijn werk in een kluisje leg.

Als je nog gaten in mijn plan ziet, sta ik graag open voor commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Klein detail: je hoeft de datum/tijd niet in de bestandsnaam te verwerken.
Laad maar eens twee directories met foto's in digikam. Je ziet dat je links van alles kunt gebruiken om dingen bij elkaar te zoeken, o.a. de datum+tijd. Die komt gewoon gratis uit de Exif.
Als je op je mobieltjes GPS info aan hebt, kun je de foto's ook meteen op de kaart vinden. Ik heb meermaals een foto teruggevonden omdat ik wist waar hij gemaakt was.
Pagina: 1