Goedendag,
Na jaren op een dramatische monitor te hebben gedraaid, heb ik die vervangen door een 34" 3440*1440P UW. Dit leek in eerste instantie goed te gaan bij mijn favorietste spel, Elite Dangerous, maar bij veel andere spellen, vnl aRPG & Race liep mijn oude systeem tegen de zwaar verouderde setup aan, wat een I5-4460/16GB-DDR3/GTX1070TI is.
Monitor: pricewatch: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart
Ik heb dus wat rondgekeken, en het meeste weet ik vrij zeker van dat het wel goed komt, behalve het geheugen en met name de CPU-koeler...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HTK, beetje (hobby) programmeren, maar voornamelijk waar de specs voor nodig zijn Gamen & VR
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zie onderstaande lijst, budget is ondergeschikt aan compabiliteit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Oude Componenten die over gaan
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou het liefst een systeem mét nieuwe videokaart, maar met deze prijzen gaat dat niet gebeuren, de GPU wordt dus overgeheveld vanuit het oude systeem, en zal nog even moeten wachten tot ik een betere 2e hands kan kopen. Echter is mijn GPU nog een stuk sneller dan de rest van mijn oude systeem, dus die staat continu op 100% te blazen....
Oude systeem wat vervangen moet worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb wel voorkeuren voor merken en afkeer tegen sommigen, maar uiteindelijk draait het om specs, prijs/prestatie en ondersteuning
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben van plan met deze computer in de basis minstens 10 jaar te doen, met uitzondering van waarschijnlijk nog een nieuwe GPU, en extra opslag. Verder moet hij compact en stil zijn, BT5.1/HDMI2.1/PCIe4.0/Wifi-6 (AX) en eigenlijk alle huidige nieuwste standaarden ondersteunen
Ga je overklokken?
De GPU sowieso, de MEM zal ik wel proberen op zijn strakst te krijgen, de CPU alleen als het een click&play "autotune" is (voorlopig)
Wat verwacht je van ons?
Nou, voornamelijk even een check of het allemaal compatible is, en met name of het geheugen wel goed is, want hij staat niet in de CVL voor zover ik kan vinden, ik heb voornamelijk gezocht op 3600Mhz CL16 en de score die hij in de PW kreeg.
En ik kan nergens terugvinden of de CPU cooler wel past op het MBR wat ik uitgezocht heb, ik dacht eigenlijk dat de 5800X-Boxed een eigen koeler had, een Wraith Pro oid, maar dat schijnt dus van niet, dus ik heb de Scythe Mugen 5 PCGH gekozen omdat het sowieso wel een redelijk goede koeler is, en hij compacter was dan de Noctua's waar ik verder naar keek.
De volgende onderdelen moeten dan dus compatible met elkaar zijn (en de beste keuze hopelijk ook).
Op advies van @Cyphax @Edwin88 @Djarune en dan ook nog ergens @Generaal Pep
en mijn eigen ervaringen dat het zelfs met een 1070TI al 45W. scheelt met een lichte OC (1950Mhz CPU/8500Mhz MEM, geen voltage mod). toch maar gekozen voor de ION+ 860W Platinum.... het lijkt me overkill, maar de 660W had waarschijnlijk te kort kunnen gaan schieten, dus wilde ik dan niet naar een 760W om er dan achter te komen dat die ook niet toereikend was ergens in de komende 10 jaar....
Na jaren op een dramatische monitor te hebben gedraaid, heb ik die vervangen door een 34" 3440*1440P UW. Dit leek in eerste instantie goed te gaan bij mijn favorietste spel, Elite Dangerous, maar bij veel andere spellen, vnl aRPG & Race liep mijn oude systeem tegen de zwaar verouderde setup aan, wat een I5-4460/16GB-DDR3/GTX1070TI is.
Monitor: pricewatch: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart
Ik heb dus wat rondgekeken, en het meeste weet ik vrij zeker van dat het wel goed komt, behalve het geheugen en met name de CPU-koeler...
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HTK, beetje (hobby) programmeren, maar voornamelijk waar de specs voor nodig zijn Gamen & VR
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zie onderstaande lijst, budget is ondergeschikt aan compabiliteit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Oude Componenten die over gaan
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Acer B296CL Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart | € 497,50 | € 497,50 |
1 | Muizen | Logitech G604 Lightspeed | € 70,95 | € 70,95 |
1 | Gamecontrollers | Microsoft Xbox Elite Wireless Controller Series 2 Zwart | € 179,- | € 179,- |
1 | Gamecontrollers | Saitek X52 Pro Flight Control System Zwart | € 185,95 | € 185,95 |
1 | Gaming headsets | Sennheiser PC 363D Surround Sound Gaming Headset | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 1TB | € 103,- | € 103,- |
1 | VR-brillen | Oculus Rift S | € 529,98 | € 529,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.566,38 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nou het liefst een systeem mét nieuwe videokaart, maar met deze prijzen gaat dat niet gebeuren, de GPU wordt dus overgeheveld vanuit het oude systeem, en zal nog even moeten wachten tot ik een betere 2e hands kan kopen. Echter is mijn GPU nog een stuk sneller dan de rest van mijn oude systeem, dus die staat continu op 100% te blazen....
Oude systeem wat vervangen moet worden.
1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI H97I AC | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite | € 0,- | € 0,- |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Pro EN 32/64bit, USB | € 209,95 | € 209,95 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | Panasonic Laptop Interne Blu-ray DL brander | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX100 512GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 209,95 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb wel voorkeuren voor merken en afkeer tegen sommigen, maar uiteindelijk draait het om specs, prijs/prestatie en ondersteuning
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben van plan met deze computer in de basis minstens 10 jaar te doen, met uitzondering van waarschijnlijk nog een nieuwe GPU, en extra opslag. Verder moet hij compact en stil zijn, BT5.1/HDMI2.1/PCIe4.0/Wifi-6 (AX) en eigenlijk alle huidige nieuwste standaarden ondersteunen
Ga je overklokken?
De GPU sowieso, de MEM zal ik wel proberen op zijn strakst te krijgen, de CPU alleen als het een click&play "autotune" is (voorlopig)
Wat verwacht je van ons?
Nou, voornamelijk even een check of het allemaal compatible is, en met name of het geheugen wel goed is, want hij staat niet in de CVL voor zover ik kan vinden, ik heb voornamelijk gezocht op 3600Mhz CL16 en de score die hij in de PW kreeg.
En ik kan nergens terugvinden of de CPU cooler wel past op het MBR wat ik uitgezocht heb, ik dacht eigenlijk dat de 5800X-Boxed een eigen koeler had, een Wraith Pro oid, maar dat schijnt dus van niet, dus ik heb de Scythe Mugen 5 PCGH gekozen omdat het sowieso wel een redelijk goede koeler is, en hij compacter was dan de Noctua's waar ik verder naar keek.
De volgende onderdelen moeten dan dus compatible met elkaar zijn (en de beste keuze hopelijk ook).
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 435,50 | € 435,50 |
1 | Moederborden | MSI MAG B550M Mortar Wifi | € 149,- | € 149,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 99,- | € 99,- |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart | € 497,50 | € 497,50 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM DSP OEI | € 135,25 | € 135,25 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Toetsenborden | Logitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Zwart | € 218,38 | € 218,38 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 186,53 | € 186,53 |
0 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 860W Platinum | € 139,40 | € 139,40 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 1TB | € 184,99 | € 184,99 |
1 | Overclocking | Arctic Silver 5 - 3,5 gram | € 6,95 | € 6,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.209,45 |
Op advies van @Cyphax @Edwin88 @Djarune en dan ook nog ergens @Generaal Pep
[ Voor 11% gewijzigd door zion op 31-05-2021 18:06 ]
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem