Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Engeltje1981
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04-2024
We hebben 3 bedrijven over de vloer gehad. Eigenlijk hebben we nu 1 partij over waar we ze aan willen schaffen. Hebben daar ook het beste gevoel over.
1 bedrijf bood namelijk 7 zonnepanelen aan maar maar 1 omvormer. Uhm als er dan met 1 zonnepaneel iets is dan gaat dat niet goed en moet je veel moeite doen om te kijken om welke het gaat.

Nu heb ik wel jullie advies nodig aangezien er 2 keuzes zijn en ik ook nog wat vragen heb.
Zelf ben ik niet zo technisch. Dat wil ik maar even gezegd hebben. Maar ja ook niet echt heel erg want ben een vrouw :P

Even wat voorinformatie.
In 2019 verbruikten wij 1807 kwh aan stroom
In 2020 was dat 2525 kwh Dat komt voornamelijk omdat mijn man thuis was en ik volledig thuis werkte (continue laptop en beeldscherm aan).
En denk ik ook wel omdat we een grote vriezer erbij hebben gekocht.
Nu is de situatie zo dat mijn man nu werkt en ik nog wel steeds thuis werk. Mochten we weer naar het werk mogen dan mag ik nog 1 dag thuiswerken. En ik ben 1 dag in de week vrij, werk 32 uur.
Wij hebben nu wel overal LEDlampen ingedraaid en de apparaten die we niet gebruiken van stroom afgehaald.
Tevens boven HR++ glas laten plaatsen (was enkel glas) en kunsstof kozijnen.

Vraag 1: je kunt een birdblocker optioneel erop laten monteren. Is dat verstandig?
Hier zitten alleen maar duiven. De adviseur zei al: de kans dat ze met een birdblocker eronder gaan zitten is nog steeds aanwezig. Duiven gaan er zeker niet onder zitten.

Vraag 2: welke zonnepanelen kunnen we het beste kiezen en waarom?
Keuze 1: 6 LG Solar zonnepanelen van 375 WP. Er wordt verwacht dat de 6 zonnepanelen het eerste jaar circa 1.986 kWh produceren.
OMSCHRIJVING AANTAL
LG Solar zwarte monokristallijn zonnepaneel van 375 Wp 6
SolarEdge SE2200H omvormer 1
SolarEdge P404 Power optimizer 6
Van der Valk bevestigingssysteem 1
Bekabeling en toebehoren 1
Arbeid 1
Verwijderen van ontluchtingspijpje en monteren van een ventilatiepan 1
Begeleiden van terug vragen van de btw 1
Werkschakelaar 2 polig 1
Aardlekautomaat 2p B16 300mA (1-fase groep) 1
Dit alles komt op een totaalprijs van € 3.710,95 exclusief 21% BTW
Totaalprijs: € 4.490,25 inclusief 21% BTW

Keuze 2: 6 Canadian Solar van 365 WP. Er wordt verwacht dat de 6 zonnepanelen het eerste jaar circa 1.933 kWh produceren.
OMSCHRIJVING AANTAL
Canadian Solar zwart monokristallijn zonnepaneel van 365 Wp 6
SolarEdge SE2200H omvormer 1
SolarEdge P505 Power optimizer 6
Van der Valk bevestigingssysteem 1
Bekabeling en toebehoren 1
Arbeid 1
Begeleiden van terug vragen van de btw 1
Aardlekautomaat 2p B16 300mA (1-fase groep) 1
Werkschakelaar 2 polig 1
Verwijderen van ontluchtingspijpje en monteren van een ventilatiepan. 1
Dit alles komt op een totaalprijs van € 3.110,59 exclusief 21% BTW.
Totaalprijs: € 3.763,81 inclusief 21% BTW.

Vraag 3:
Ook kunnen ze de meterkast vernieuwen. Nu hebben we een oude. Geen idee of die al vanaf 1983 vervangen is
De prijs daarvoor is 625 euro exclusief 21% BTW. Het gaat om een Hager meterkast
Is het verstandig om dat gelijk mee te doen? Ze leggen niet alleen zonnepanelen maar hebben ook een afdeling elektriciteit. Is een lokaal bedrijf.

Dak is 40,5 graden
Doel is om zo veel mogelijk eigen energie op te wekken.
Ik verwacht dus volgend jaar wel weer minder verbruik omdat ik dan weer 3 dagen naar het werk ben, en mijn man werkt ook weer.

Volgens de ander partij kunnen er maar 7 zonnepanelen op. En deze partij kan wel 7 zonnepanelen erop leggen maar kiezen vaak voor een even aantal omdat dat ook mooier is.

Foto's
Dak. Je ziet dus dat het huis links verder naar achteren staat (is onze achtertuin) waardoor schaduw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGl9FNr-S67bvssEVorvgDgOgDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nSfWwaDWbwL3qKx8A33zJzIL.jpg?f=user_large
Het onderste linker pijpje is het loze pijpje. Die ging voorheen naar waar het gasfornuis was. Maar de keuken is nu helemaal veranderd en dat pijpje niet meer nodig.

Meterkast nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdJPGbcB9IwdfkKs9i3AY1yExxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rmWTKl2kT8OTOtLqrIW2yx5h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsk6Yfv1Uj8w0307T9b3fuB9QqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kS3N9aZyZE4mEVIFqxzeJ7a0.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Engeltje1981 op 28-05-2021 09:46 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
Panelen gaan zelden kapot, het is vaak de optimizer die eronder zit die stuk gaat.
Al valt dat de laatste tijd mee, zoals ik hier op het forum lees (of men vermeld het niet)
Wat er niet zit kan dus ook niet kapot...

Passen er maar 6 panelen?
De meerprijs van bijvoorbeeld 3 panelen extra is nihil, tov de andere kosten (arbeid en omvormer)
En als er dan geen optimizer onder hoeft (heb je schaduw?) scheelt dat weer 50 euro per paneel.

Je kan de groepenkast (het is de meterkast waar de groepenkast in hangt) vernieuwen.
Dat kan duur of goedkoop, afhankelijk vh merk wat men plaatst.
ABB is prima en kwalitatief, maar ook aan de prijs, ik zou niet zo snel een Gacia als merk nemen.
Maar veiligheid en betrouwbaarheid is belangrijker dan de prijs. (je betaalt een hoge prijs als het fout gaat)
Ik zou dat toch niet zo snel door een zonnepanelen boer laten doen.
Die hebben altijd haast...wat weer gevolgen kan hebben voor de veiligheid. (afraffelen)

Maar maak eens wat fotos, zodat we weten waarover we praten.
Ook dit helpt: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Birdlocker lijkt me niet nodig. Heel af en toe komt er iemand klagen op het forum over kraaien onder zijn panelen, maar die zijn op 1 hand te tellen. He @Gerco-M ?

Kijk ook naar, hoe je de omvormer wilt uitlezen. (en welke rechten je daar voor nodig hebt)
Dat kan basic, via de website van de fabrikant (als die ermee doorgaat en niet ophoudt het gratis aan te bieden) of je logt gewoon zelf.
Ik lees een SMA uit (meerdere) met een node-red flow, die alles heeft. Pvoutput, mqtt, modbus, influxdb en grafana, home assistant. Dat kan gewoon lokaal en hoeft dus niet eens aan internet te hangen. (bij SE is dat wel verplicht voor de garantie geloof ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x896zofXrtPaWpanQ9BlpsNBBCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnw4kYhXN0bgYul7bGsIhsdm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9LlW-khaGr-2Bg_waOkGn4uYqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW0peYUwpxjnZzlhR2Tu2MVm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWzb76anmROXsspk0mELzZjmt9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOAv9nf5GaPR0Almekkh6okm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2021 08:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Als je per se aan de SolarEdge wil (Dat mag!) probeer dan naar 7, liefst 8 panelen te gaan.
(Dak vol is vrijwel altijd gunstig op lange termijn, alleen eigen verbruik afdekken is een beetje een 2019 idee. De meerkosten zijn relatief beperkt, en als je het kan betalen dan is verwarmen met warmtepomp en auto laden ineens ernstig goedkoop.)

6 is het minimum wat binnen de design richtlijnen van SolarEdge mag met een p404 of p505, maar het maakt dat het systeem niet zo ruim in de jas zit. SolarEdge is een mooi (relatief kostbaar) systeem, maar complex om echt te begrijpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Herschrijf je topicstart even conform Tips bij openen offerte topic zonnepanelen idd, dat praat wat makkelijker.

• Engeltje1981
Ik heb foto's toegevoegd en wat extra informatie. Mocht er nog wat ontbreken vanuit Tips bij openen offerte topic zonnepanelen wat belangrijk is laat het mij dan gerust weten, dan kijk ik of het mij lukt om dat op te zoeken / toe te voegen.
Dat wordt dan wel in een pauze van mijn werk.

Alvast super bedankt voor jullie geweldige hulp. Wij hebben beiden geen technische kennis vandaar.
Maar bij deze lokale partij wel het beste gevoel. Een andere lokale partij bood maar 1 omvormer aan en vonden wij minder prettig en Hoppenbrouwers daar vonden wij dat het een onbekend merk zonnepanelen is. Het liefste gaan wij voor een lokale partij.
Tevens navraag gedaan bij andere mensen die zonnepanelen hebben en daarbij delen velen de mening dat deze partij goed is, beter dan de andere lokale partij.

• Ronald
Met meer inzicht in de situatie: 6 is wat mij betreft te krap voor een SolarEdge oplossing.
Zodra 2 van de panelen schaduw gaan pakken kunnen de overige 4 het string voltage niet maken zonder zichzelf zwaar te remmen.

Wil je per se per paneel monitoren dan is voor zo'n klein systeem micro omvormers geen prijs-ongunstig alternatief, met minder kans op prestatie problemen.

Maar zo te zien moet 8 panelen kunnen na vervangen van pijpjes door ventilatiepan... Meer opwek; meer eigen verbruik = minder 15.5ct/kWh belasting, zeer snel rendabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDso2HzyCQwWBW_y1n5iLhga1rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHv7lJEAKvcEO6ZLuxg8AshP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyI9WGDZWeJUDC4Zdn6EAYp7MQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ubjWI9h6FyZgqj8s9F72Nve.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile

Misschien het dakraampje er ook uit?
Dan passen er misschien wel 11 (3 - 4 - 4) als de pijpjes vervangen zijn voor een klober ventilatiepan.
De cv pijp blijft zitten (hoewel die ook naar de andere kant zou kunnen misschien)

Zoals @Ronald al zei, solaredge is met 6 ook niks. Zeker niet als er dan nog panelen schaduw krijgen.

Neem dan APS micro omvormers of iets dergelijks dat ieder paneel voor zich is.
Meer panelen = meer mogelijkheden.

Meterkast is lekker ruim, er kunnen zelfs 2 kasten naast elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2021 10:27 ]

• Engeltje1981
Er kan maar 1 pijpje vervangen worden en dat is degene linksonder. De bovenste mag zeker niet vervangen worden want dat is van de HR ketel. En de andere kan ook niet vervangen worden denk ik. Daar zit de ventilatie van de badkamer op.

Maar het is een goede vraag die ik eens kan stellen over de 8 panelen en welke pijpje(s) ze willen vervangen voor de ventilatiepan.
Ronald schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:55:
Met meer inzicht in de situatie: 6 is wat mij betreft te krap voor een SolarEdge oplossing.
Zodra 2 van de panelen schaduw gaan pakken kunnen de overige 4 het string voltage niet maken zonder zichzelf zwaar te remmen.

Wil je per se per paneel monitoren dan is voor zo'n klein systeem micro omvormers geen prijs-ongunstig alternatief, met minder kans op prestatie problemen.

Maar zo te zien moet 8 panelen kunnen na vervangen van pijpjes door ventilatiepan... Meer opwek; meer eigen verbruik = minder 15.5ct/kWh belasting, zeer snel rendabel.

• Engeltje1981
Het dakraampje eruit, tja dat gaat dan extra kosten geven aangezien we maar 1 dakraampje op zolder hebben en dat is net daar. Een dakraampje is toch wel fijn ;)
CV pijp kan helaas niet naar de andere kant ivm waar de ketel zit en die is ook vrij nieuw.

Stel er gaan 2 zonnepanelen links erbij dan krijgen die wel op den duur schaduw vanwege het huis van de buren dat iets verder naar achteren is gebouwd.
Nu met die 6 zoals ze ze willen leggen dan liggen ze zo dat ze geen schaduw krijgen van het huis van de buren. Dat hebben we bekeken.

Super bedankt ook voor de tips. Jullie geven ons stof tot nadenken en dat is alleen maar goed.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:25:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Misschien het dakraampje er ook uit?
Dan passen er misschien wel 11 (3 - 4 - 4) als de pijpjes vervangen zijn voor een klober ventilatiepan.
De cv pijp blijft zitten (hoewel die ook naar de andere kant zou kunnen misschien)

Zoals @Ronald al zei, solaredge is met 6 ook niks. Zeker niet als er dan nog panelen schaduw krijgen.

Neem dan APS micro omvormers of iets dergelijks dat ieder paneel voor zich is.
Meer panelen = meer mogelijkheden.

Meterkast is lekker ruim, er kunnen zelfs 2 kasten naast elkaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor ventilatie heb je dit soort pannen:
https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/

Die gaan wel loodrecht door je dak heen, dus niet rechtopstaand zoals nu.
Wellicht wordt het gat dan wat aangepast (groter)

Ook moet het precies onder een paneel vallen, dus niet onder een rail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osqIPQyqhVmHbNDEfmHJkfwHqKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BurlCBKhU0iqUaqLziypA9AH.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ronald
Ja die bovenste van de CV herkende ik, bedoelde ik ook niet.
Oude keuken afvoer moet gewoon weg kunnen; die van de badkamer kan na installatie van ventilatiepan gewoon paneel over.

Ja die 2 extra panelen gaan schaduw vangen, maar ze zijn wel goed voor bijna een halve dag zon... Zonde om niet te doen... (panelen zijn goedkoop, 100-150 per stuk ex btw, meer hoef je er echt niet aan uit te geven (Zoals die LG Neons a 200+))

En op niet zonnige dagen (dat zijn er nogal wat) draaien ze net zo hardlangzaam als de andere 6, maar dat langzame druppelen telt ook gewoon aan - denk aan omgekeerd sluipverbruik.

Ik ging er vanuit dat op gegeven moment ook de linker 2 in 6 opstelling wat schaduw gaan vangen; kan het mis hebben natuurlijk... ook al is het een uurtje terwijl de rest nog vol zon pakt... Tikt echt hard aan als een SolarEdge in de problemen komt, want dan gaat de rem op goed presterende panelen.

En dat dakraampje... Vermoedelijk gebruik je de zolder niet als leefruimte? Dat plastic raampje zal in elk geval lekker fris zijn in de winter... Zoveel licht komt er ook niet door... Als dat betekend dat je naar 10-11-12 panelen kan dan komen de kosten ook weer naar je toe.
Engeltje1981 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:58:
Super bedankt ook voor de tips. Jullie geven ons stof tot nadenken en dat is alleen maar goed.
Dat vind ik dan een toffe houding ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zou ook wat kunnen besparen op de paneel kosten:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/370wp-full-black-cello.html 259 euro
https://www.sun-solar.nl/...ut-zonnepanelen-sunsolar/ 172 euro
(zijn goedkoper te vinden, maar vraag eens offerte aan bij sun-solar. https://www.winkelman-zon...905-385wp-full-black.html)

Ik heb zelf panasonic, ook geen goedkoop paneeltje.
Maar als het budget moet....of kan....

@Ronald
Wordt tijd dat APS met de opvolgers komen met meer Watt per micro omvormer.
Dat zou hier wel mooi uitkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2021 11:30 ]

• Engeltje1981
Goed om te weten van die pijpjes van de badkamer. Ik wist niet eens dat dat kon joh.
Weet je wat de andere aanbieder hier in het dorp zei: oh die pijpjes kunnen we afzagen alleen niet de CV pijp (dat is logisch).
En de aanbieder waar wij het beste gevoel bij hebben zei al gelijk: oh daar kunnen we wel iets aan doen (dus die Verwijderen van ontluchtingspijpje en monteren van een ventilatiepan).
En nu jullie er ook over beginnen geeft ons gevoel voor hun nu wel aan dat ze meer verstand van zaken hebben.

Stomme vraag maar hoe zit het met die 2 extra panelen en de omvormers zoals ze aangeboden hebben + dat ze dan schaduw gaan vangen na ongeveer een halve dag zon zeg maar. Ik ga eens kijken dit weekend tot hoe laat ze in de zon zouden blijven liggen. Als ik dat vandaag doe dan wandel ik tenminste ook elk uur even van de computer weg :)

Oh dat valt wel mee die 2 extra panelen inderdaad.

Wij zijn wel vaak op de zolder omdat mijn man daar ook 1 van zijn hobbies uitvoert ;)
Er komt overdag toch wel veel licht binnen door het dakraampje.
Je hebt wel gelijk inderdaad. Weer stof tot nadenken.

En ik ga gelijk even wat vragen mailen naar ze die ik nu heb ;)
Ronald schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:17:
Ja die bovenste van de CV herkende ik, bedoelde ik ook niet.
Oude keuken afvoer moet gewoon weg kunnen; die van de badkamer kan na installatie van ventilatiepan gewoon paneel over.

Ja die 2 extra panelen gaan schaduw vangen, maar ze zijn wel goed voor bijna een halve dag zon... Zonde om niet te doen... (panelen zijn goedkoop, 100-150 per stuk ex btw, meer hoef je er echt niet aan uit te geven (Zoals die LG Neons a 200+))

En op niet zonnige dagen (dat zijn er nogal wat) draaien ze net zo hardlangzaam als de andere 6, maar dat langzame druppelen telt ook gewoon aan - denk aan omgekeerd sluipverbruik.

Ik ging er vanuit dat op gegeven moment ook de linker 2 in 6 opstelling wat schaduw gaan vangen; kan het mis hebben natuurlijk... ook al is het een uurtje terwijl de rest nog vol zon pakt... Tikt echt hard aan als een SolarEdge in de problemen komt, want dan gaat de rem op goed presterende panelen.

En dat dakraampje... Vermoedelijk gebruik je de zolder niet als leefruimte? Dat plastic raampje zal in elk geval lekker fris zijn in de winter... Zoveel licht komt er ook niet door... Als dat betekend dat je naar 10-11-12 panelen kan dan komen de kosten ook weer naar je toe.

[...]

Dat vind ik dan een toffe houding ;-)

• Engeltje1981
Nu rest mij nog de vraag:
Welke zonnepaneel adviseren jullie en waarom?

Optie 1
LG NeON H Black 375W - Model LG375N1K-E6
Of optie 2
CanadianSolar HiKuBlack 365W model CS3L-365

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je het dakraam graag wilt houden gewoon doen hoor! Dakramen zijn heel leuk maar om ze weg te halen voor een zonnepaneel vind ik wat zonde, en vaak ook niet eens rendabel. Het woongenot is ook heel belangrijk toch?

Dat geld zou ik beter besteden om ook zonnepanelen te leggen aan de andere kant van je woning. De huidige kant is zuid oost gericht denk ik? Dan wordt die andere kant NW en daar ook zonnepanelen plaatsen is ook nog steeds ca 65% zo rendabel als de zuidoost kant. Als je daar een leuke economische oplossing gebruikt kan dat er nog best uit. Dus niet investeren in dure dingen als Solar Edge en optimizers maar gewoon een goedkope omvormer en standaard panelen. En beide kanten van het dak volleggen. Ja er zit wat schaduw, maar de omvormers en de panelen kunnen dit voldoende zelf oplossen zodat je op jaarbasis nog steeds heel veel opwekt.

Kwa panelen zou ik gewoon de goedkoopste kiezen die je zelf wel mooi vind. Je hoeft echt niet dure merk panelen te nemen hoor. Dat geld kan je ook beter besteden aan panelen aan de NW kant, dat levert per jaar meer extra Kwh op dan die dure panelen die eigenlijk ook gewoon "standaard" zijn kwa opbrengst, maar wel komen met sjieke garanties en mooie beloftes en dure namen. Maar Wattpiek is gewoon wattpiek hoor, getallen liegen niet ;)

Je noemt dat je ca 2500 kwh per jaar gebruikt, dan heb je alleen met de panelen aan de ZO kant eigenlijk al aan de krappe kant. Je komt waarschijnlijk wel iets hoger dan de 2500 kwh per jaar, maar niet veel denk ik. Dan is panelen op NW ook wel handig, zodat je per jaar toch iets meer opbrengst hebt, en ook in het najaar / voorjaar / winter wat meer opbrengst als de opbrengst goed kan gebruiken.
Nu is er nog saldering en maakt het niet uit wanneer het opgewekt wordt, maar in de toekomst zonder saldering wel, en dan is het veel handiger als je meer opwekt wanneer je het gebruikt, zodat je dan minder voor energie nog hoeft te betalen. En je ook al toekomstbestendig bent, en heel duurzaam bezig bent! ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Ronald
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:25:

@Ronald
Wordt tijd dat APS met de opvolgers komen met meer Watt per micro omvormer.
Dat zou hier wel mooi uitkomen.
Niet alleen hier. Die QS1 is eigenlijk te licht voor moderne panelen (Net als bijna alles van Enphase, en de enige die dat niet is is echt idioot duur)).
QT2 is een gamechanger als hij binnen 20% van de QS1 blijft... (Dan blijft ie namelijk onder de SolarEdge prijs) Maarja 'Nächste woche' syndroom...
Doe mij er maar 5, dan heb ik geen keuzestress meer.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meterkast zou ik zeker vernieuwen. Ik zie daar nog een oud type aardlek en voor de panelen zal er toch een groep + hoofdautomaat bij moeten. Dus geklust moet er toch al worden. Ik weet dat veel de meterkast maar als niet sexy / bijzaak zien ("als het werkt, werkt het") maar hij zit er juist voor jou veiligheid.

Of je dat door een PV leverancier moet laten doen is een tweede. Er zijn heel veel cowboys onder de PV installateurs als het aan komt op elektra. Zou dus wel zwart op wit vragen wat je exact voor dat bedrag krijgt. Als je die lijst deelt hier krijg je ook advies. Ook is het handig te bedenken of je in de toekomst inductie, WP of EV wilt. Vrije ruimte in de kast kan je dan een heeeeele hoop gedoe schelen.

• Engeltje1981
Wat ben ik toch blij met jullie antwoorden. Dingen waar wij echt nog nooit aan hebben gedacht komen nu aan het licht dus daar kunnen wij wat mee.
Wij hebben het weekend heel wat stof om over na te denken en over te praten.
Super bedankt!

Mijn man zat zelf ook al aan de goedkopere, de Canadian Solar te denken. Vooral als het toch weinig uit maakt dan kunnen we daar net zo goed voor gaan en het bedrag dat we besparen ergens anders voor gebruiken.

Mail naar de aanbieder is weg. Dus even wachten tot ze reageren.
Ik kom vast wel bij jullie terug. DJW toppers en wens jullie allemaal een geweldig weekend toe.

• Engeltje1981
Extra informatie:
Antwoord over 8 ipv 6 zonnepanelen
8 zonnepanelen zou ook mogelijk zijn, echter wordt er dan overcapaciteit geproduceerd. Het is in jullie geval interessanter om voor 6 zonnepanelen te gaan.

Hierbij moet ik even een aantekening zetten dat we in 2019 1807 kwh verbruikten omdat we toen beiden op de zaak werkten. In 2020 verbruikten wij 2525 kwh omdat we toen veel thuis waren. Ik werkte volledig thuis en mijn man gamede veel en keek veel tv. NU is hij weer aan het werk.
Ook hebben we er een grote staande vriezer bij gekocht.

Over een tijd verwacht ik wel weer naar kantoor te kunnen. Dan is het 1 dag thuiswerken, 1 dag vrij en 3 dagen kantoor. Mijn man is volledig op zijn werk.
Wat is dus wijsheid? Wat adviseren jullie, 6 of 8 en waarom? Als het er 8 zijn dan zullen de linker 2 wel meer schaduw pakken vanwege het huis van de buurman.

En over de meterkast wat er in zit: Hierbij wordt de gehele meterkast vervangen voor een nieuwe Hager meterkast.

Alvast bedankt weer voor de geweldige adviezen en tips.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Salderen gaat eraf in de toekomst en wordt afgebouwd.
Kijken naar jaaropwek vs jaarverbuik is dan niet meer van toepassing.
Omdat je het niet meer tegen elkaar wegstreept.

Wat dan belangrijker is, is je direkte verbruik van de zonnepanelen.
Dat is dan 22 ct waard (per kWh), omdat je die stroom niet hoeft te kopen op dat moment.

Maar nu is het een mooie herfstdag, met veel bewolking.
Dan koop je dus dure stroom in, omdat je maar 6 panelen hebt ipv 8.
Dus doe slim en laat er meteen 8 installeren.
Ook al produceer je meer op die goede dagen, dan je direkt verbruikt, je krijgt er toch een vergoeding voor.

De kosten van 2 panelen extra vallen in het niet, tegen de montagekosten en omvormer in zijn geheel.

Maar een zonnepaneel boer die dat niet begrijpt of stil houdt, zou ik links laten liggen.
(sorry dat ik het zo overduidelijk wil uitleggen)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2021 10:30 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11
Als je twijfelt over het nemen van overcapaciteit, kun je ook kijken of je van Gas naar Elektra kunt switchen. Gas gaat alleen maar duurder worden de komende jaren, dus dat zou ook een optie kunnen zijn om toch meer panelen te nemen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Ronald
@Engeltje1981 Ouderwets advies van de installateur, waarvan de vraag is of het ooit correct geweest is.

Je denk het nu niet te gebruiken? Kijk even wat een AircoLucht/Lucht warmtepomp voor je thuiskantoor kost (Dat valt mee!)
Die kan bijna gratis draaien op die 2 extra panelen in de zomer, en efficiënt bijverwarmen in de winter zodat je misschien niet je hele huis op werkdagen hoeft warm te stoken.

Er is een best goede reden waarom op het forum geadviseerd wordt om zoveel neer te leggen als je je kan veroorloven. Het komt naar je toe.

• Engeltje1981
Heel duidelijk en snap je helemaal!
Voor mij is het juist goed dat je het overduidelijk uit wilt leggen aangezien ik een autisme spectrum stoornis heb. Dus helemaal niet erg.
En weer meer stof tot nadenken.

Ik wil nu inderdaad voor 8 gaan, aangezien het toch niet heel veel meer kost en we dan ook toekomstbestendig zijn. Ook omdat inderdaad we later toch van het gas af moeten waarschijnlijk. Nu is dat voor ons nog wel lastig aangezien we nog maar een aantal jaar deze keuken hebben.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:05:
Salderen gaat eraf in de toekomst en wordt afgebouwd.
Kijken naar jaaropwek vs jaarverbuik is dan niet meer van toepassing.
Omdat je het niet meer tegen elkaar wegstreept.

Wat dan belangrijker is, is je direkte verbruik van de zonnepanelen.
Dat is dan 22 ct waard (per kWh), omdat je die stroom niet hoeft te kopen op dat moment.

Maar nu is het een mooie herfstdag, met veel bewolking.
Dan koop je dus dure stroom in, omdat je maar 6 panelen hebt ipv 8.
Dus doe slim en laat er meteen 8 installeren.
Ook al produceer je meer op die goede dagen, dan je direkt verbruikt, je krijgt er toch een vergoeding voor.

De kosten van 2 panelen extra vallen in het niet, tegen de montagekosten en omvormer in zijn geheel.

Maar een zonnepaneel boer die dat niet begrijpt of stil houdt, zou ik links laten liggen.
(sorry dat ik het zo overduidelijk wil uitleggen)

[ Voor 5% gewijzigd door Engeltje1981 op 01-06-2021 11:47 ]

• Engeltje1981
Helemaal eens!
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:25:
@Engeltje1981 Ouderwets advies van de installateur, waarvan de vraag is of het ooit correct geweest is.

Je denk het nu niet te gebruiken? Kijk even wat een AircoLucht/Lucht warmtepomp voor je thuiskantoor kost (Dat valt mee!)
Die kan bijna gratis draaien op die 2 extra panelen in de zomer, en efficiënt bijverwarmen in de winter zodat je misschien niet je hele huis op werkdagen hoeft warm te stoken.

Er is een best goede reden waarom op het forum geadviseerd wordt om zoveel neer te leggen als je je kan veroorloven. Het komt naar je toe.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stel je gaat voor 8 panelen.

Als ik de dakpannen tel (zelf controleren) kom ik op 4m20 breed (14 pannen x 30 cm)
en 3m63 hoog (11 en een beetje pan x 33 cm tot het dakraampje)

4 panelen van 996 breed = 3m98 + rail klemmen
2 rijen van 1690 = 3m38 hoog

2x APS QS1 micro omvormers (2x 1200 watt)

Dan ben je er toch ook?
En heb je geen last van schaduw wat doorwerkt op alle panelen, want ieder paneel is voor zichzelf.

Goedkoper dan de solaredge oplossing met maar 6 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e73jO-VO5gflOfpE0s4X72be-3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iom5reFrxWBMVRIyaAnljrL0.jpg?f=fotoalbum_large

Als je wilt loggen komt er nog wat bij
https://www.winkelman-zon...-zigbee-communicatie.html
Maar een kWh meter in de groepenkast met een youless kan ook.

Ik weet niet waar jou huis woont, maar hier hebben ze ook
https://www.sun-solar.nl/...zonnepanelen/trina-solar/

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2021 18:49 ]

• Engeltje1981
Mijn huis woont in Brabant, vlakbijk Tilburg.
Ik wist niet eens dat je daar kon bestellen en dat ze het ook nog eens komen installeren.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:31:
Stel je gaat voor 8 panelen.

Als ik de dakpannen tel (zelf controleren) kom ik op 4m20 breed (14 pannen x 30 cm)
en 3m63 hoog (11 en een beetje pan x 33 cm tot het dakraampje)

4 panelen van 996 breed = 3m98 + rail klemmen
2 rijen van 1690 = 3m38 hoog

2x APS QS1 micro omvormers (2x 1200 watt)

Dan ben je er toch ook?
En heb je geen last van schaduw wat doorwerkt op alle panelen, want ieder paneel is voor zichzelf.

Goedkoper dan de solaredge oplossing met maar 6 panelen.

[Afbeelding]

Als je wilt loggen komt er nog wat bij
https://www.winkelman-zon...-zigbee-communicatie.html
Maar een kWh meter in de groepenkast met een youless kan ook.

Ik weet niet waar jou huis woont, maar hier hebben ze ook
https://www.sun-solar.nl/...zonnepanelen/trina-solar/

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ongeveer heel mijn familie, vrienden en buren komen daar de panelen vandaan uit Oss.
Geen aandelen.

Winkelman is te ver dan denk ik om ze te laten installeren

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2021 11:29 ]

Pagina: 1