Condens uit lekkende rookgasafvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
Afgelopen week geconstateerd dat er condens lekt uit de rookgasafvoer.
De lekkage bevindt zich bij de koppeling.
Voor nu staat een emmertje onder om te voorkomen dat de vloer beschadigd (kan nog niet echt schade zien, dus was er hopelijk nog op tijd bij).

Zoals te zien valt zitten er geen beugels aan de afvoer (lees op internet dat dit tegenwoordig verplicht is). Ik ben in het verleden (wonen hier net een jaar) wel eens tegen de afvoer aangekomen wat natuurlijk de reden kan zijn tot deze lekkage.

Ik heb al gekeken of ik de leidingen nog wat meer in elkaar kon drukken, maar dit was niet mogelijk dan wel het heeft niet het probleem opgelost.

Graag zou ik dit zelf oplossen.
- Eerste vraag: is het realistisch om dit zelf op te lossen (ben natuurlijk geen monteur, maar pak wel graag iets zelf aan indien niet gevaarlijk).

- Daarna is natuurlijk de vraag, hoe los ik dit het beste op. Leiding uit elkaar halen en de pakkingen vervangen :+ ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UABhiPLP-2U4l-0zWAnH75XuDyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoPXwPTGARGiBY5WkJA4RUl9.jpg?f=fotoalbum_large
Druppel is waar te nemen aan onderzijde bij de koppeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdAFAVWOiwpJhLuuAD_g9s3s7RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsOiWtyZIE3rYVIL5ShnIM4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ljkZLKMkdWhyV8SDsYBsyFy6QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuRuruCYu5uj4U3yN5Hti0Ma.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja, ketel uitzetten en rookgas demonteren.
Alles wat je uit elkaar haalt ringen vervangen.
De sparingen waar de ringen inzitten goed reinigen dat er geen vuil in zit, heb je bij demontage een bocht of buis die is ingevreten door condenswater vervangen.
Ringen zijn deze https://www.installand.nl...-80-mm-blauw-40-045-17-98
Er moet eigenlijk wel gebeugeld worden om te voorkomen dat het uit elkaar gaat.
Plakband is afkeur (nu nog niet maar straks met de nieuwe gasketelwet wel)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Ok, het is dus goed zelf te doen zonder een gevaarlijke situatie te creëren.
Bedankt voor de link, voor deze kosten moet ik het dus zeker niet laten.

Is de rookgas demonteren, zo eenvoudig als:
- Folie verwijderen (is dit aluminiumfolie? Wat is de functie? Moet dit naderhand er ook weer op?)
- Bocht uitnemen

Is dan denk ik wel zo verstandig om ook maar direct de ring te vervangen van de koppeling aan de ketel-zijde van de buis?

Wat betreft de beugeling heb je zeker een punt.
We willen deze ruimte nog iets aanpassen in de toekomst, dus moet er eens goed over nadenken hoe dit precies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 14:55
Dit is niet echt volgens de regels aangelegd. Als het misgaat is dat ook niet fijn.
Als je er geen verstand van hebt zou ik het laten doen, of anders iemand met verstand je werk laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:37

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

mister_muller schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:47:
Nee, dat is het niet.

Wat @Sjoerd-b al zegt, blijf er af als je niet weet wat je doet.
Raadpleeg alsjeblieft een installateur en hang een koolmonoxidemelder op in beide ruimtes.

Beugelen moet gewoon goed gebeuren en de leiding moet op afschot. Het zure condenswater hoort niet op die plaats neer te slaan.

Verder nieuwe afvoer halen: niets hergebruiken. https://www.installatie.n...fouten/helemaal-weggerot/
Vergelijkbaar met jouw setup: https://www.installatie.n.../opgeleverd-in-nieuwbouw/

Bekijk op die site meer voorbeelden van afvoeren, dan zie je vanzelf wat er fout gaat bij doe-het-zelven: het DHZ is in deze gevallen echt de fout.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 16:24

JdM

Humbled

Het is in elk geval de bedoeling dat de rga afloopt naar de ketel, dan kan het condenswater de ketel in zoals het hoort. Heb je een waterpas? Meet eens of het afloopt, zo nee kijk dan of je de dakdoorvoer omhoog kunt schuiven en bel op zijn minst wel iemand die dit degelijk komt fixen. Er is wel degelijk gevaar op koolmonoxide problemen als het niet goed is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Paar puntjes:

- als er condens uit kan lekken, dan ook rookgassen waaronder CO.
- als de condens aan die kant er uit lekt, betekent dit dat de rookgasafvoer waarschijnlijk niet onder afschot richting ketel loopt. Dit moet wel. Precies zodat condens terug de ketel in kan lopen en daar de afvoer ingaat. Als condens zich in de buis kan ophopen, deze daardoor nog wat meer doorhangt (want geen beugels), kan dit de afvoer ook (deels) blokkeren en het rookgas in extreem geval ook (deels) terugslaan en dan heb je nog wel grotere problemen.

Edit: degene boven me typte sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 27-05-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

mister_muller schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:47:
Ja in principe wel als je twijfelt dan installateur erbij halen.
Bedankt voor de link, voor deze kosten moet ik het dus zeker niet laten.

Is de rookgas demonteren, zo eenvoudig als:
- Folie verwijderen (is dit aluminiumfolie? Wat is de functie? Moet dit naderhand er ook weer op?)
- Bocht uitnemen
Is aluminiumplakband, verwideren en niet meer gebruiken, Dit is gedaan om uitzakken te voorkomen, dat moet met beugels.

Is dan denk ik wel zo verstandig om ook maar direct de ring te vervangen van de koppeling aan de ketel-zijde van de buis?
Ja vervang alle ringen

Wat betreft de beugeling heb je zeker een punt.
We willen deze ruimte nog iets aanpassen in de toekomst, dus moet er eens goed over nadenken hoe dit precies te doen.
Ik weet niet hoe oud de ketel is maar dakdoorvoeren willen in de loop der tijd nog wel eens zakken, er blijft nu vuil en condenswater in die bocht liggen en heb je geen of niet voldoende afschot meer.
Om dit op te lossen moet de doorvoer ingekort worden, het is een combi doorvoer met de mv, dit kan je beter niet zelf doen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
@Sjoerd-b
Met niet volgens de regels aangelegd bedoel je:
- Niet voldoende afschot
- Geen beugeling
Of nog iets anders?

@DeBolle
Bedankt voor de links.
Had al zo mijn bedenkingen of ik hier zelf aan moest willen beginnen, maar het is me nu wel helder.
Koolmonoxide-melder komt er zeker. Je zou er 2 doen? Zat er zelf aan te denken om een gecombineerde te plaatsen op de overloop van de zolder waar de ketel zich bevindt.

@JdM
Zojuist met de waterpas gekeken en er zit niet/nauwelijks afschot in de leiding.
Overigens is de leiding zelf ook maar ongeveer 80cm dus veel afschot zit er sowieso niet in.
Nog wel geprobeerd of het mogelijk was om het geheel iets omhoog te drukken maar dit had eigenlijk geen merkbaar effect.

@Wilke
Dat klinkt serieus. Zet voor de zekerheid vanavond even een raam open voor wat meer verfrissing.

@edsandje
Ketel is uit 2007. Zit daarom ook al serieus richting een vervanging (lees warmtepomp) te denken. Daarom wil ik er ook liever niet teveel geld meer in investeren. Maar als het gevaar oplevert voor de gezondheid dan laten we er natuurlijk wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
ik vind dit een lastige vraag. opzich even wat beugeltjes en het afschot fixen een paar nieuwe ringen.
is niet zo heel lastig. desnoods zaag je een randje van de doorvoer af. zodat je wat hoogte kan winnen.
ik weet alleen niet of je hem ook op die plek af mag zagen. (normaal doen we binnen en de buitenkant.)
daarnaast weet ik niet hoe rot en of versleten je afvoer is. soms moet ie vervangen worden.
(soms wordt een afvoer gerycyceldt/hergebruikt. wat niet mag maar het gebeurt helaas wel. )

het enige probleem is je loopt wel een risco. met dit soort klussen. denk aub niet te licht over rookgassen.
het is dodelijk spul. er zijn vele amateurs en semi-profs (met goede spullen/bedoelingen) alsnog op hun
plaat gegaan. van de aanvoer en retour omgedraaid. niet gebeugeldt hemelhaken tape en ga maar door.
een dode door rookgassen komt dan ook soms voor. maar meestal zijn we erbij voor het echt misgaat.
ook de alrounders/klusbedrijven kunnen er helaas een zooitje van maken. wat ook gevaarlijk kan
zijn. ik zou zeggen laat het door een profesional opknappen. als je echt safe wilt zijn.

of je voert het werk uit en laat er een cv monteur/iemand met verstand ervan het nakijken.
zeg wat je hebt gedaan hebt aangepast. etc. hij kan dan beoordelen of het goed is of niet.
(desnoods schroeft de monteur de afvoer even los en trek hij hem uit elkaar voor de controle)
Pagina: 1