Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Condens uit lekkende rookgasafvoer

Pagina: 1
Acties:

• mister_muller
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Afgelopen week geconstateerd dat er condens lekt uit de rookgasafvoer.
De lekkage bevindt zich bij de koppeling.
Voor nu staat een emmertje onder om te voorkomen dat de vloer beschadigd (kan nog niet echt schade zien, dus was er hopelijk nog op tijd bij).

Zoals te zien valt zitten er geen beugels aan de afvoer (lees op internet dat dit tegenwoordig verplicht is). Ik ben in het verleden (wonen hier net een jaar) wel eens tegen de afvoer aangekomen wat natuurlijk de reden kan zijn tot deze lekkage.

Ik heb al gekeken of ik de leidingen nog wat meer in elkaar kon drukken, maar dit was niet mogelijk dan wel het heeft niet het probleem opgelost.

Graag zou ik dit zelf oplossen.
- Eerste vraag: is het realistisch om dit zelf op te lossen (ben natuurlijk geen monteur, maar pak wel graag iets zelf aan indien niet gevaarlijk).

- Daarna is natuurlijk de vraag, hoe los ik dit het beste op. Leiding uit elkaar halen en de pakkingen vervangen :+ ?

Druppel is waar te nemen aan onderzijde bij de koppeling.

• mister_muller
  • Nu online
Ok, het is dus goed zelf te doen zonder een gevaarlijke situatie te creëren.
Bedankt voor de link, voor deze kosten moet ik het dus zeker niet laten.

Is de rookgas demonteren, zo eenvoudig als:
- Folie verwijderen (is dit aluminiumfolie? Wat is de functie? Moet dit naderhand er ook weer op?)
- Bocht uitnemen

Is dan denk ik wel zo verstandig om ook maar direct de ring te vervangen van de koppeling aan de ketel-zijde van de buis?

Wat betreft de beugeling heb je zeker een punt.
We willen deze ruimte nog iets aanpassen in de toekomst, dus moet er eens goed over nadenken hoe dit precies te doen.

• mister_muller
  • Nu online
@Sjoerd-b
Met niet volgens de regels aangelegd bedoel je:
- Niet voldoende afschot
- Geen beugeling
Of nog iets anders?

@DeBolle
Bedankt voor de links.
Had al zo mijn bedenkingen of ik hier zelf aan moest willen beginnen, maar het is me nu wel helder.
Koolmonoxide-melder komt er zeker. Je zou er 2 doen? Zat er zelf aan te denken om een gecombineerde te plaatsen op de overloop van de zolder waar de ketel zich bevindt.

@JdM
Zojuist met de waterpas gekeken en er zit niet/nauwelijks afschot in de leiding.
Overigens is de leiding zelf ook maar ongeveer 80cm dus veel afschot zit er sowieso niet in.
Nog wel geprobeerd of het mogelijk was om het geheel iets omhoog te drukken maar dit had eigenlijk geen merkbaar effect.

@Wilke
Dat klinkt serieus. Zet voor de zekerheid vanavond even een raam open voor wat meer verfrissing.

@edsandje
Ketel is uit 2007. Zit daarom ook al serieus richting een vervanging (lees warmtepomp) te denken. Daarom wil ik er ook liever niet teveel geld meer in investeren. Maar als het gevaar oplevert voor de gezondheid dan laten we er natuurlijk wat aan doen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True