roffeltjes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:03:
[...]
Dat is het probleem van harde feiten. Als je die meeneemt is het inderdaad heel gemeen tegen mensen die minder diep nadenken over de risico's. Een mortaliteit van 1.1% dwars door een lockdown zou je toch even achter de oren moeten doen krabben.
Het is geen reden om in een holletje te kruipen, maar een feest van een paar honderd man is prematuur.
Het N-1 is helaas voor jou een zeepbel tegenover de statistieken met een mortaliteit van 1.1% in Nederland.
Als je het over harde feiten wil hebben. Die mortaliteit heeft voor ongeveer 90% betrekking op mensen boven de 70 jaar oud en daarbij is dat zonder vaccinatie. Dat betekent dat de mortaliteit van corona voor ongevaccineerde mensen onder de 70 jaar ongeveer 1 op de 1000 is. Met vaccinatie zou het nog een flinke factor moeten afnemen. Als voorbeeld, in mijn provincie is er sinds 18 mei (6 weken geleden) niemand meer overleden aan corona. In een andere provincie, ik heb Zuid-Holland maar gekozen, gaat het de laatste dagen om soms één op een dag.
Het lijkt daarbij erop dat het alleen nog maar beter dan dit gaat worden. Dus in de praktijk durf ik wel te stellen dat we deze zomer ons niet druk hoeven te maken over sterfgevallen door corona.
Dit is wat je eerder stelde. Dat heeft niks met feiten te maken en is een vrij hard oordeel met emotie. Dat is waar ik eerder op reageerde. Genoeg mensen gaan dit jaar naar grotere evenementen of op vakantie. Ik hou het zelf nog iets bescheidener en heb een handvol kleinere activiteiten gepland. Dit mag van de regels en heeft niks met 'helemaal van de zotte' te maken.
En ja, op mijn vijftigste verjaardag komen allen jongeren.

Dat zei niemand. Maar in ieder geval met name mensen onder de 70. De mensen boven de 70 of die niet zelf willen, die kunnen ook gewoon niet komen, toch? Het is een eigen keuze en een eigen risico.
Ik neem aan dat je het 100% mee eens bent dat de maatregelen voor een reden er zijn. Als een feest straks niet door kan gaan vanwege regels dan is dat omdat dat geen goed idee is.
Mee eens. Ik hou mij (redelijkerwijs) aan de coronaregels. Mocht het met een nieuwe variant uit de hand beginnen te lopen, dan komen er ongetwijfeld weer maatregelen en dan hou ik mij daar aan. Je kunt alsnog gewoon een feestje plannen om het na nieuwe ontwikkelingen toch niet door te laten gaan.
Ik ben niet bang. Waarom is voorzichtig zijn angstig? Ik lees hier vooral heel veel angst voor regels... ook al omdat iedereen echt wel snapt dat we er nog lang niet zijn.
Semantische discussie. Voorzichtig of angstig. Angst voor regels heb ik verder niet trouwens, ik pas mij wel aan.
Een fatality rate van 1-2% in westerse landen gedurende een lockdown is een heel goede reden.
Fatality rate heeft niks met een lockdown te maken. Er worden x aantal mensen besmet en daarvan sterft 1-2%. Door de lockdown wordt de x gelukkig flink lager, maar het heeft verder geen invloed op het ziekteverloop van de besmette mensen. Tenzij je bedoelt dat zonder lockdown de zorg overbelast zou raken en daardoor de fatality rate hoger komt, maar dat is niet aan de orde in Nederland.
Er is een verschil tussen nu en anderhalve maand en vooruit kijken is lastig gezien delta .
In ieder geval lijkt het de komende maanden meer dan goed te gaan, dus daar zou ik mij eerder op instellen dan op de mogelijkheid dat alles tegenzit. Kijk, er is ook een kans dat iemand die naar jouw feestje komt, een auto-ongeluk meemaakt met een dode als gevolg. Kansen tussen zoiets en een corona-sterfgeval liggen niet ver uit elkaar momenteel...
Ik denk dat je mijn posts moet lezen, je zal je direct realiseren dat een feestje met wat familie een iets ander verhaal is dan een feest met een paar honderd man.
Dat hoeft het niet te zijn. Ik begrijp niet helemaal waarom je het steeds over je eigen feest hebt. Het is daarin aan jou om te kiezen, dat maakt een ander niks uit. Alleen mocht een ander wel een feestje geven voor 50 man familie dan lijkt het mij niet heel eerlijk om die meteen weg te zetten als 'helemaal van de zotte'.
Ik werk op een school en durf wel te stellen dat ik meer risico loop op mijn werk dan op een familiefeest.