Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Nu, in mei 2021, lijkt het einde van de coronacrisis in zicht in veel landen.

Terugkijkend naar het begin ervan: de situatie is op veel punten langer, extremer en ingrijpender geweest dan de meeste mensen hadden gedacht. Er zijn veel dingen gebeurd of juist niet meer...

Tijdens het 'oude normaal' waren er genoeg gewoontes, gedragscodes, aannames en taboes die we accepteerden. Een aantal daarvan zijn door corona flink doorbroken of aangetast. Naast de zorgcrisis, is er ook een soort cultuurshock.

Het 'nieuwe normaal'. De term 'normaal' vind ik niet zo passend, want die is voor iedereen anders en verandert voortdurend. We weten echter wel wat we met de term bedoelen.

Discussiepunt: hoe zou het nieuwe normaal er uit kunnen of moeten zien?
Welke positieve aanpassingen kunnen we meenemen, welke negatieve zaken moeten we achter ons laten. En nu we toch bezig zijn, is er nog iets heel anders wat we meteen ook kunnen veranderen?
Op het gebied van werk, financiën, sociaal gedrag, onderwijs, milieu, zorgsector, politiek en nog meer.

Iedereen heeft daar een eigen beeld bij, het is niet de bedoeling om elkaar af te branden. Doel is om te zoeken naar overlap. Wanneer een topic genoeg aandacht krijgt, heeft het wellicht ook een merkbare invloed op de realiteit!

Drie voorbeelden van mijzelf:

1) In Nederland was het de cultuur om naar elke verjaardag te gaan van een vriend of familielid. Hier waren al wat kaders bij. Als er ruzie, ziekte of teveel reisafstand was, dan ging je eens niet. Genoeg mensen gingen echter bijna elke week dit soort verplichtingen met tegenzin af. Nou heb ik liever tien gasten die echt graag komen, dan twintig waarvan de helft liever iets anders doet. En omgekeerd heb ik zelf ook vaak genoeg iets boeienders te doen dan taart eten en bier drinken op feestje 32 van 2022. Je kunt ook kiezen om de verjaardagen in een gezin niet per stuk te vieren, maar in één keer groots.

2) Handen geven en op de wang zoenen. In veel gevallen niet erg om iemand aan te raken. In genoeg gevallen is het wel irritant, maar in ieder geval is het de manier om ziektes snel te verspreiden.
Wat mij betreft stoppen we met het 'iedereen een handje geven'. Een grote zwaai volstaat, of anders misschien zelfs de Japanse buiging zonder fysiek contact.
Ook in het algemeen in de zakelijke omgeving kan het een stuk minder. Daar moest je in bepaalde gevallen als professional elke gek en zijn moeder een hand geven.

3) Vergaderen op het werk. Het kan in veel gevallen een stuk efficiënter online. Ik zie in de toekomst dit verder groeien door de toevoeging van VR en AR.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

2 dingen die van mij anders mogen/mogen blijven straks wat mij betreft:
-Hybride thuiswerken (dus 2 of 3 dagen op kantoor). Ik blijf voorstander van fysieke meetings, alleen niet meer in de hoeveelheid van pre-corona
-Op meerdere plekken (zoals je nu ziet) desinfectiegel. Dat had ik voorheen standaard al in m'n auto liggen, nu kan je bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat je handen desinfecteren :D

Overigens, handen schudden mag wat mij betreft gewoon terug komen. In Nederland valt het echt reuze mee hoor. Ik heb 2 jaar bij een grote Duitse machinebouwer wat projecten gedaan, daar was het gebruikelijk om iedere ochtend iedereen op de afdeling een handje te geven en een Guten Morgen te wensen :D 8)7

Overigens, ik denk dat je het zinnetje 'moeten' moet doorstrepen, uiteindelijk moet iemand natuurlijk helemaal niks (alleen belasting betalen :P). Het zijn gewoon gebruiken waar jij je prettig bij voelt (of niet). Je hoeft niet iemand een hand te geven, je hoeft niet naar iedere verjaardag te gaan (ik snap sowieso niet waarom je dat als punt aandraagt :/)

[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 27-05-2021 08:29 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Collega's zoenen die je eigenlijk niet wil zoenen op bv nieuwjaarsbijeenkomsten. Dat zal ik niet missen.

De rest mag wat mij betreft weer terug naar hoe het was, met misschien flexibiliteit voor thuiswerken.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 27-05-2021 08:46 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 12:17

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Hopelijk vallen de werkgevers niet terug in een patroon waar thuiswerken uit den boze is. Al is het maar voor 1 of 2 dagen in de week, toch de hybride thuiswerk oplossing welke @-tom-562 al aanhaalde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Mijn hoop is dat collega's iets sneller overgaan tot thuiswerken of ziek melden. Het aantal snotterende collega's in de periode september - maart (pre-corona) die gewoon op de werkvloer rond lopen was echt verschrikkelijk. "Ja, ach, ben wel vaker verkouden, maar kan heus nog wel werken hoor". Ja, en daarbij de rest van de werkvloer aansteken, doei!

Het overdreven sociale gedoe, zoals het hele huis feliciteren met de verjaardag van één persoon. Gefeliciteerd met je zus/dochter/buurvrouw.

Collega's zoenen inderdaad. Nieuwjaarsbijeenkomsten op 't werk, brrrr.

Daarnaast hoop ik ook dat we nu na deze crisis eens goed inzien dat ons onderwijs niet in een staat is zoals we dat willen. Naast de zorg zijn leraren in mijn ogen flink belast deze tijd en is de beloning daar nog steeds niet naar. Als ik kijk naar mijn vriendin en haar collega's, in wat voor een bochten zij zich hebben moeten wringen om goed les te geven, op welke tijden zij beschikbaar moeten zijn en wat voor een shit ze over zich heen krijgen van sommige ouders. Respect en waardering is ver te zoeken. Gelukkig is die er van andere ouders wel. Nu nog vanuit Den Haag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35
Ik hoop en/of voorzie het volgende:

1) Taakgebaseerde werkplekken. Thuiswerken zal meer de norm worden voor de dagelijkse activiteiten. Kantoren worden meer een "clubhuis" waar je samenkomt, maar uiteraard ook kan werken of kan samenwerken. Dagelijkse meetings zullen veelal via tools zoals MS Teams gaan. Ik zie dit al veel bij mijn klanten (multinationals) gebeuren.

2) Minder (werk)reizen. We zien dat veel makkelijk digitaal kan. Bedrijven zoals de big 5 hebben al aangegeven minder te gaan reizen. Dit zal gevolgt worden door veel andere internationale bedrijven.
Prive reizen (vakantie) zullen langzaam ook minder worden omdat we afgelopen periode toch ook wel de omgeving hier (rij afstand) hebben kunnen herontdekken.

3) Meer focus op hygiene. Minder onnodig zoenen (beroemde 3 kussen), meer toegang tot desinfectie etc, meer persoonlijke space (geen strikte 1,5m, maar wel meer dan voorheen).

4) Minder moeten. Pre corona waren voor veel mensen de weekenden en avonden vol gepropt met (verplichte) activiteiten. We hebben nu allemaal mogen proeven aan de verplichte rustmomenten. Deze zullen we in mindere maten gaan behouden.

5) Meer respect voor brede welvaart. Niet enkel focus op economische groei, maar ook op eerlijke omstandigheden, welzijn (incl zorg), natuur en klimaat.

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 27-05-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:02
Lawwie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:48:
Hopelijk vallen de werkgevers niet terug in een patroon waar thuiswerken uit den boze is. Al is het maar voor 1 of 2 dagen in de week, toch de hybride thuiswerk oplossing welke @-tom-562 al aanhaalde.
Bij ons start een pilot om drie dagen in de week naar kantoor te gaan zodra het weer "mag".

Van veel collega's heb ik al gehoord dat men liever zelf invulling (in overleg met manager uiteraard) geeft aan de werkweek dan dat ze worden gedwongen om drie dagen naar kantoor te gaan. Bij ons was thuiswerken altijd al mogelijk, dus ik ga ervan uit dat we bij ons heel flexibel zullen zijn (afhankelijk van de manager). Ik woon nagenoeg om de hoek (15 minuten rijden), dus ik verwacht dat ik vaak op kantoor zal zijn - al is het voor een paar uurtjes.

Ook zou ik het fijn vinden als we als team (6 personen) wel één of twee vaste dagen in de week kunnen prikken om elkaar in persoon te kunnen spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:33
JanW schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:50:
Mijn hoop is dat collega's iets sneller overgaan tot thuiswerken of ziek melden. Het aantal snotterende collega's in de periode september - maart (pre-corona) die gewoon op de werkvloer rond lopen was echt verschrikkelijk. "Ja, ach, ben wel vaker verkouden, maar kan heus nog wel werken hoor". Ja, en daarbij de rest van de werkvloer aansteken, doei!
Daar wil ik wel wat op aanmerken:

1. Bij veel ziektes ben je voordat je symptomen krijgt het besmettelijkst.
2. Je sluit nu iedereen uit met chronische allergie/bijholtes. Dat is echt een substantieel deel van de mensen.

Ik deel je sentiment echt ten volle, ik haat dan ook "Ziek zijn overkomt, je verzuim is een keuze" management gebrabbel, maar laten we niet doorslaan... er zijn echt veel mensen die inderdaad grote delen van het jaar snotteren/tranen en hoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat klopt, maar laten we niet weer meteen de uitzondering tot maatstaf verheffen. Dat gebeurt al genoeg in de maatschappij.

Het zou uitermate fatsoenlijk zijn als mensen waarbij het snot uit alle gaten reutelt gewoon lekker thuis blijven. Dat ze daarvoor ook al besmettelijk waren neemt niet weg dat je de schade en overlast best kunt beperken door gewoon lekker vanuit huis te werken of je ziek te melden.

Het één en ander natuurlijk wel sterk afhankelijk van je ban een mogelijkheden, want volgens mij redeneren we het meest vanuit de kantoortuin bij dit soort discussies. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:45
Tsja maar in de ikke ikke ikke maatschappij zal dat nooit gebeuren.

Kijk maar naar het hier en nu, aan het begin van de pandemie werkte iedereen goed mee en was er draagkracht voor alle maatregelen. Nu is dat een stuk minder en gaan veel mensen weer terug naar de ikke ikke ikke strategie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Lawwie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:48:
Dit is iets waar ik me deels zorgen over maak. Niet overal, dat niet, maar ik denk dat je een soort tweedeling gaat zien. Als corona laten we zeggen afgelopen oktober 2020 opgelost was zou dat niet zo zijn. Maar nu is ook bij een aanzienlijk deel van de mensen de wens om weer naar kantoor te gaan. In dat licht gezien zou thuiswerken als een soort tegenstelling van het collectief van ons afschudden van de coronadeken gezien kunnen worden.

Waar het midden in de coronaperiode relatief makkelijk zou zijn om een hybride variant erin te houden omdat men enerzijds eindelijk was gewend en anderzijds nog niet genoeg ervan had kon nu dat er genoeg van hebben wel eens doorslaan de andere kant uit. Uit protest weer collectief naar kantoor. Met name in jonge, hippe bedrijven en sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 16:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk niet dat er zo bijzonder veel gaat veranderen, de 'oude stempel' managers zullen hun personeel direct weer naar kantoor halen zodra het kan, de managers die dit al op de planning hebben, voeren dit enkel iets versneld door. Ik hoorde al iemand waarbij manager vorig jaar nog helemaal enthousiast was voor een 3/2 thuis/werk principe, daar nu al behoorlijk hard op terug komt omdat hij toch van mening is productiviteit flink is afgenomen (nee, de hele vraag in die markt was gewoon lager.. maargoed).

Zolang het allemaal beetje minder 'moeten' wordt, vind ik het wel best. Op vakantie 'moeten', elk weekend agenda overvol 'moeten', elke avond iets te doen 'moeten'. Maar ik denk ergens dat je de huidige aard van het beestje niet veranderd, deze logica zat er jaren ervoor al in, een 'tussenjaartje' doet dat niet opeens veranderen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:21:
Zolang het allemaal beetje minder 'moeten' wordt, vind ik het wel best. Op vakantie 'moeten', elk weekend agenda overvol 'moeten', elke avond iets te doen 'moeten'. Maar ik denk ergens dat je de huidige aard van het beestje niet veranderd, deze logica zat er jaren ervoor al in, een 'tussenjaartje' doet dat niet opeens veranderen.
En toch hoor ik opvallend veel mensen precies ditzelfde zeggen en daarnaast zou ik een pandemie niet een 'tussenjaartje' noemen. De coronacrisis heeft denk ik een duidelijke impact op hoe we als mensen zijn en denken.
De hoofdtopics over corona zijn de meest actieve topics op dit 'tech-forum'. Elke dag kwam het onderwerp naar voren op het werk en privé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik denk/hoop dat Corona dé perfecte aanleiding/duw is om een aantal sociale conventies waar we allemaal klaar mee waren, zonder moeilijke toestanden overboord te zetten. Er zijn al een paar mooie voorbeelden genoemd.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 30-09 16:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Playa del C. schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:37:
[...]

En toch hoor ik opvallend veel mensen precies ditzelfde zeggen en daarnaast zou ik een pandemie niet een 'tussenjaartje' noemen. De coronacrisis heeft denk ik een duidelijke impact op hoe we als mensen zijn en denken.
De hoofdtopics over corona zijn de meest actieve topics op dit 'tech-forum'. Elke dag kwam het onderwerp naar voren op het werk en privé.
Maar dat zijn de 'select few' die er wel bewust van waren, of zijn geworden, ik heb afgelopen weekend de eerste verjaardagen weer langs zien komen (ik ga meestal andere dag) en het was gewoon alsof er een fast forward 1,5 jaar was gedaan.

Het probleem zit nog steeds in het punt, je weet het, je denkt het, maar je kan het 'sociaal tactisch' niet zeggen. Nu begreep iedereen het, want regels, maar als de regel er niet meer is, val je al snel weer in dat stukje 'sociale verplichting'. En zolang daar een taboe zit, net eigenlijk als dat aflebberen en handjesschudden op het werk, zal zoiets niet zomaar veranderen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:26
Laten we de ruimte op het terras (dus ooka grotere terrassen) behouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]
Weet je welke topics dat daarvoor waren? De diverse topics over (leveringen van) elektrische auto’s met name die van dat ene Amerikaanse merk. We zeggen wel dat we egoïstischer zijn geworden door Corona maar het is echt niets nieuws hoor. Ook allemaal vol van diverse vormen van eigen belang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:37

Dennis1812

Amateur prutser

Zullen we het geweld richting zorgmedewerkers achter ons laten en de investeringen in de GGZ wat vergroten?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
[...]

We zitten er nu midden in, en het is het meest heftige wat heel veel mensen in een hele lange tijd hebben meegemaakt, dus natuurlijk is het nu het gesprek van de dag.

Maar op een paar zaken na, zoals dat thuiswerken wat meer geaccepteerd wordt (en blijft, hopelijk), denk ik ook dat we een jaar nadat Corona officieel voorbij is verklaard weer vrijwel 'terug bij af' zijn met bijna alles.

Nu we er nog midden in zitten is dat misschien moeilijk voor te stellen, maar ik kan me andersom bijna niet meer voorstellen hoe ik jarenlang 5 dagen per week naar kantoor ben gegaan, omdat ik fulltime thuiswerken al een aardig tijdje helemaal gewend ben nu.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
SinergyX schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:47:
[...]

Maar dat zijn de 'select few' die er wel bewust van waren, of zijn geworden, ik heb afgelopen weekend de eerste verjaardagen weer langs zien komen (ik ga meestal andere dag) en het was gewoon alsof er een fast forward 1,5 jaar was gedaan.

Het probleem zit nog steeds in het punt, je weet het, je denkt het, maar je kan het 'sociaal tactisch' niet zeggen. Nu begreep iedereen het, want regels, maar als de regel er niet meer is, val je al snel weer in dat stukje 'sociale verplichting'. En zolang daar een taboe zit, net eigenlijk als dat aflebberen en handjesschudden op het werk, zal zoiets niet zomaar veranderen.
Dat ben ik ook wel met je eens. Vooral schoonmoeders hebben er een handje van lijkt het.

Op mijn werk met een kleine 100 mensen, was er lang voor corona al een traditie om elk nieuwjaar iedereen een hand te moeten geven. Als je dan even zwaaide naar de hele groep of gewoon doorliep dan ging er een heel geluid op dat iedereen handjes moest geven. Hilariteit. Na een paar jaar toen zelf al besloten om de mafkezen te negeren en zonder uitleg gewoon niet mee te doen. Er waren daarnaast ook collega's die het moment expres gingen vermijden. Ik snap dat soort sociaal gedoe niet, maar kan gelukkig op een relaxte manier er omheen werken.

Toen ik bij mijn ouders op een feestje was, waren er wat teveel frituurhapjes die steeds rondgingen. Ik werd vol en al wat misselijk en wou gewoon niet nog meer van die zooi. Zit ik naast een vriend van mijn vader die minutenlang met stemverheffing vond dat ik nog wel ééntje kon nemen.

Nee, ik hoef niet meer
- Tuurlijk wel
Nee, echt niet.
- We nemen allemaal nog één!
Nee, ik zit er vol van.
- Er kan altijd nog wel iets bij!
Nee, ik heb al besloten, ik neem echt niks meer.
- Natuurlijk wel, het is feest!
(Laten we het een feest houden voor iedereen)

Ik heb het niet zo op groepsdruk en de mensen die daar wel vol in meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:55:
[...]

We zitten er nu midden in, en het is het meest heftige wat heel veel mensen in een hele lange tijd hebben meegemaakt, dus natuurlijk is het nu het gesprek van de dag.

Maar op een paar zaken na, zoals dat thuiswerken wat meer geaccepteerd wordt (en blijft, hopelijk), denk ik ook dat we een jaar nadat Corona officieel voorbij is verklaard weer vrijwel 'terug bij af' zijn met bijna alles.

Nu we er nog midden in zitten is dat misschien moeilijk voor te stellen, maar ik kan me andersom bijna niet meer voorstellen hoe ik jarenlang 5 dagen per week naar kantoor ben gegaan, omdat ik fulltime thuiswerken al een aardig tijdje helemaal gewend ben nu.
Ik snap je punt hoor. Maar wil je dan ook soort van beweren dat het niks met jezelf gedaan heeft? Ik vind het prima om terug naar het oude normaal te gaan, maar het is niet zo dat er in het afgelopen jaar niks nieuws is geprobeerd, toch?

Voor corona had ik het al over online vergaderen, met op termijn zelfs VR-meetings. Voor de meesten was dat een stap te ver. Nu na corona hoor ik steeds meer mensen stellen dat de online video-vergaderingen eigenlijk wel mogen blijven.

Had zelf een tijdje vrij zinloze bijeenkomsten waar ik elke maand een trip van 2x2uur moest maken en er een lunch werd verzorgd. Dat vond ik toen al onnodig duur en tijdsverspilling. Nu na corona is dat concept flink omgegooid. Het kan dus wel veranderen en verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Playa del C. op 02-06-2021 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 18:24
Playa del C. schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Ik snap je punt hoor. Maar wil je dan ook soort van beweren dat het niks met jezelf gedaan heeft? Ik vind het prima om terug naar het oude normaal te gaan.

Voor corona had ik het al over online vergaderen, met op termijn zelfs VR-meetings. Nu na corona hoor ik steeds meer mensen stellen dat de online video-vergaderingen eigenlijk wel mogen blijven.

Had zelf een tijdje vrij zinloze bijeenkomsten waar ik elke maand een trip van 2x2uur moest maken en er een lunch werd verzocht. Dat vond ik toen al onnodig duur en tijdsverspilling. Nu na corona is dat concept flink omgegooid. Het kan dus wel veranderen en verbeteren.
Ja, zoals ik ook al zei: hopelijk blijft de optie om thuis te werken erin zitten. Maar allerlei andere zaken zoals handje schudden, 3 kussen, drukte in café's/op feestjes/terrassen, etc, zie ik binnen no-time weer terug gaan naar hoe het was.

Het lastige aan thuiswerken is alleen dat het vooral goed werkt als vrijwel iedereen thuiswerkt. Als je tijdens een meeting met 4 man op kantoor zit (in dezelfde ruimte bijvoorbeeld) en met 4 man thuis, dan wordt het al een gedoe. Dus ik ben heel benieuwd (om niet te zeggen, huiverig) hoe dat zal gaan uitpakken.

Ik zou niet gek opkijken als uiteindelijk toch heel veel bedrijven weer zullen zeggen dat je geacht wordt de meeste tijd op kantoor te spenderen, omdat dat de communicatie vergemakkelijkt. En dat je bijvoorbeeld per team een thuiswerkdag (of 2) krijgt, zodat iedereen dan tegelijk thuiswerkt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
JanW schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:50:
Het overdreven sociale gedoe, zoals het hele huis feliciteren met de verjaardag van één persoon. Gefeliciteerd met je zus/dochter/buurvrouw.
Dat was in Vlaanderen al nooit normaal hoor :P vond ik altijd erg gek van Nederlandse collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Dat was in Vlaanderen al nooit normaal hoor :P vond ik altijd erg gek van Nederlandse collega's.
Ik zie het soms wel gebeuren, maar doe het zelf nooit. Vind het ook gek als Nederlander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 13:05
Misschien dat er nog een klein beetje thuiswerken overblijft van dit gekke jaar, maar zelfs dat betwijfel ik.
We gaan gewoon weer verder zoals het was.

Over 5 of 10 jaar kijken we terug op dit gekke ‘tussenjaar’ en halen we onze schouders op…

Nu had ik voor Corona al niet zoveel ‘moetjes’, dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Dat verandert dus niet door een coronajaar.
Als je moeite had/hebt met ‘nee-zeggen’ dan zou ik daar gewoon aan gaan werken ipv op zoek gaan naar en maatschappelijke verandering ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
Dracula schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:55:

Kijk maar naar het hier en nu, aan het begin van de pandemie werkte iedereen goed mee en was er draagkracht voor alle maatregelen. Nu is dat een stuk minder en gaan veel mensen weer terug naar de ikke ikke ikke strategie
Om mijn ikke ikke ikke post maar even wat “feiten” te geven:

https://www.bd.nl/den-bos...tModified%3D1622700086000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 22:15

link_mario

Ofwa?

Take away's van mijn kant.

Wat ik er graag in zou houden:
1. Waardering voor de eigen omgeving (meer en verder weg is echt niet altijd nodig, investeer eens in je eigen woning/omgeving).
2. Simpele meetings digitaal.
3. Blijf thuis bij klachten
4. Interesse in elkaars fysieke en mentale gezondheid, zowel in de prive sfeer als op de werkvloer.
5. Uitspreken als je ergens niet comfortabel mee bent ipv "meemoeten met de groep".

Waar ik graag mee stop:
1. Gevoel te moeten verantwoorden als ik iets wil doen met andere buiten mijn huishouden, ongeacht hoeveel mensen het zijn.
2. Meetings met complexe of gevoelige onderwerpen via teams/zoom/etc, dat doen we gewoon op locatie. Dat geeft een veel beter beeld hoe andere er in zitten en komen we eerder tot een weg voorwaarts.
3. Keuzes moeten maken tussen wie er wel en niet mogen komen op een verjaardag.
4. Allerlei keurslijf regeltjes... (100% 1.5m afstand houden kost mij erg veel energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06
Ik denk dat er voor de economie vrij weinig gaat veranderen.. net in de stad op een zaterdag (ja, ik liep er zelf ook) was het even druk als voor de coronacrisis, inclusief straatverkopers, muzikanten, hangjongeren en zwervers. En in de winkels kwam ik al mensen tegen zonder mondkapje en niemand die er wat van zei... Het is dat bepaalde winkels nog steeds niet online verkopen of niet in kleine hoeveelheden, maar anders doe ik voortaan alles online hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Voor mij was het een verademing toen veel mensen thuis moesten werken.
Door mijn werk als monteur ben ik altijd onderweg naar klanten.

Waar ik voorheen ooit een uur per dag in de file stond kon ik ineens overal doorrijden. Wist niet wat me overkwam.
Dus ik hoop dat bedrijven waar het enigszins mogelijk is ervoor kiezen om hun personeel meer thuis te laten werken.
Zelfs als ze al 1 of 2 dagen per week niet naar kantoor hoeven te komen dan scheelt dit enorm qua drukte.

Het thuisblijven bij klachten wat hierboven ook werd geschreven mag er wat mij betreft ook in blijven.

Verder het verplicht feestjes af moeten gaan van vrienden, kinderen van vrienden, familie, ik vond het eerlijk gezegd wel lekker dat dit niet meer hoefde.
Liever spreek ik buiten verjaardagen om eens af met vrienden om wat te gaan drinken.

Het vele vliegverkeer wat er ineens niet meer was, helemaal prima. Sowieso vind ik het nog steeds een vreemd verhaal dat er aan alle kanten word geroepen dat het met het milieu de verkeerde kant op gaat, de aarde warmt te snel op etc. maar ondertussen moet er wel gevlogen worden aan bodemprijzen en dan het liefst zo ver mogelijk.
Vliegen zou in mijn ogen veel meer op zakelijke klanten gericht moeten zijn, die kunnen na hun zakenreis ook prima 10 dagen in quarantaine gaan.
Ken genoeg mensen die op een dagje naar zee rijden na nog nooit de provincie uit zijn geweest maar wel de halve wereld over gevlogen hebben voor hun vakantie.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gonadan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:52:
Dat klopt, maar laten we niet weer meteen de uitzondering tot maatstaf verheffen. Dat gebeurt al genoeg in de maatschappij.
Het is geen uitzondering.
Eén op de vijf Nederlanders heeft last van een allergie, zoals hooikoorts. Elk jaar stijgt het aantal mensen met een allergie met twee tot vijf procent
Het zou uitermate fatsoenlijk zijn als mensen waarbij het snot uit alle gaten reutelt gewoon lekker thuis blijven.
Nogmaals, ik snap je insteek, maar om nou iedereen met hooikoorts (en dat zijn er dus heel veel) in het voorjaar preventief buiten te sluiten lijkt me absoluut ongewenst.

Zoals met alles is er een modus tussen "Ziek zijn is een keuze walgtaal" en "Iedereen die moet hoesten/niezen blijft voortaan thuis".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik hoop dat mensen mondkapjes blijven dragen als ze zelf ziek zijn. Dus een mondkapje dragen om andere te beschermen. Zoals hierboven al staat ben ik bang dat onze 'ikke ikke ikke' maatschappij dit niet gaat doen.
Ben eigenlijk wel teleurgesteld door de radicale vorm van individualisme die tijdens de crisis tentoon werd gespreid.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

roffeltjes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Het is geen uitzondering.

[...]

[...]

Nogmaals, ik snap je insteek, maar om nou iedereen met hooikoorts (en dat zijn er dus heel veel) in het voorjaar preventief buiten te sluiten lijkt me absoluut ongewenst.

Zoals met alles is er een modus tussen "Ziek zijn is een keuze walgtaal" en "Iedereen die moet hoesten/niezen blijft voortaan thuis".
Je maakt er zelf een extreem scenario van en gaat dat tegenin, laat die stropop maar zitten.
@JanW had het over mensen die in de winterperiode lopen te snotteren vanwege verkoudheid en dan per se op kantoor rond willen hangen. Jij begint ineens over iedereen met hooikoorts verplicht thuis houden, totaal iets anders.
Om even in de gebruikte terminologie te blijven: het aantal mensen waarbij het snot uit alle gaten reutelt door hooikoorts is te verwaarlozen, zeker in de winter. ;)

Ik snap gerust wel dat je nuance probeert aan te brengen maar dat is wat mij betreft onnodig. Het is evident dat @JanW niet bedoelde om iedereen met een kuchje alsnog in isolatie te gooien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:26:
[...]
Ik snap gerust wel dat je nuance probeert aan te brengen maar dat is wat mij betreft onnodig. Het is evident dat @JanW niet bedoelde om iedereen met een kuchje alsnog in isolatie te gooien.
Daar ben ik het ook mee eens, maar die grens is dus niet zo maar te stellen. Juist als je denkt "dat is toch duidelijk, snot reutelt eruit" ga je behoorlijk wat mensen raken. Net zoals verwijzen naar de winter heel arbitrair is (ik had de laatste keer Griep in April/Mei 2018 terwijl het buiten 24 graden was).

Ik zou ook wel een paar duidelijke regels willen zien, maar ziekteverzuim is gewoon niet zo simpel ondanks dat ik moreel echt wel aan jouw kant sta.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 05-06-2021 16:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

roffeltjes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Daar ben ik het ook mee eens, maar die grens is dus niet zo maar te stellen. Juist als je denkt "dat is toch duidelijk, snot reutelt eruit" ga je behoorlijk wat mensen raken. Net zoals verwijzen naar de winter heel arbitrair is (ik had de laatste keer Griep in April/Mei 2018 terwijl het buiten 24 graden was).

Ik zou ook wel een paar duidelijke regels willen zien, maar ziekteverzuim is gewoon niet zo simpel ondanks dat ik moreel echt wel aan jouw kant sta.
Maar waarom toch weer die nadruk op regels en verzuim, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er om dat zowel werkgever als werknemer begrijpen dat koste wat kost op kantoor gaan zitten niemand beter van wordt. Dat een werkgever snapt dat af en toe thuis werken helemaal niet slecht is voor de productiviteit, en dat een werknemer zich niet hoeft te schamen als hij liever thuis blijft.

Ik heb een collega die af en toe flink last heeft van hooikoorts, die zou het ook prachtig vinden om af en toe gewoon thuis de boel bij elkaar te kunnen niezen, heeft hij nog minder last ook. Daar waren we al relatief makkelijk in maar dat zal nog meer worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:33
Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Maar waarom toch weer die nadruk op regels en verzuim, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er om dat zowel werkgever als werknemer begrijpen dat koste wat kost op kantoor gaan zitten niemand beter van wordt. Dat een werkgever snapt dat af en toe thuis werken helemaal niet slecht is voor de productiviteit, en dat een werknemer zich niet hoeft te schamen als hij liever thuis blijft.
Maar wat als je een baan hebt waar je niet thuis kunt werken?
Dan gewoon maar "verplicht" vrij nemen?

Voor mensen die thuis kunnen werken snap ik het!
(Heb zelf ook een zware hooikoorts, heel irritant zowel voor mij als voor mijn collega's. Was liever dan thuis gebleven maar pre-Corona werd heel lastig gedaan over thuiswerken, met name als het voor een "langere" tijd was. Incidenteel een dag maakte niks uit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ryur schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:06:
Maar wat als je een baan hebt waar je niet thuis kunt werken?
Dan gewoon maar "verplicht" vrij nemen?
Die nuancering had ik al in het begin van de discussie toegepast.
Gonadan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:52:
Het één en ander natuurlijk wel sterk afhankelijk van je ban een mogelijkheden, want volgens mij redeneren we het meest vanuit de kantoortuin bij dit soort discussies. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Gonadan op 05-06-2021 17:18 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Ik heb een collega die af en toe flink last heeft van hooikoorts, die zou het ook prachtig vinden om af en toe gewoon thuis de boel bij elkaar te kunnen niezen, heeft hij nog minder last ook. Daar waren we al relatief makkelijk in maar dat zal nog meer worden.
Goede post ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:39
pingkiller schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:57:
Ben eigenlijk wel teleurgesteld door de radicale vorm van individualisme die tijdens de crisis tentoon werd gespreid.
Triest he....

Zou het zelf wel fijn vinden dat mensen niet meer ziek naar kantoor gaan want daar ergerde ik mij pre-corona al elk jaar opnieuw aan. "Nee hoor, het gaat wel".

Verder hoop ik dat hybride thuiswerken waar mogelijk een optie wordt. 3 dagen kantoor, 2 thuis bijvoorbeeld. Thuiswerken gaat in mijn geval goed maar ik mis het sociale stukje van kantoor soms wel. Ik werk nu voor een klant die ik nog nooit in het echt heb gezien vanwege corona. Bovendien scheelt het ook redelijk wat reistijd. Ik heb sinds de start van de pandemie 8 tot 10 uur meer vrije tijd per week omdat ik niet hoef te reizen. Dat is dus een hele dag per week en ik ben er merkbaar gelukkiger door geworden.

Denk dat veel andere zaken wel in terug in het oude ritme zullen vallen zoals handen schudden, drie zoenen geven etc. Verjaardagen doe ik sowieso al niet echt aan dus van die kneuse verplichte nummertjes met 30 man ergens op de koffie heb ik zelf niet.

Winkelstraten zijn hier ook weer overvol. Kledingwinkels vind ik dan ook de hel op aarde, al voor corona. Mensen gedragen zich echt als beesten in die winkels. Enige winkels waar ik fysiek kom zijn, naast de supermarkt, de platenhandel en Primera.

[ Voor 9% gewijzigd door Mandera op 06-06-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40

Agent47

I always close my contracts.

-Meer thuis werken, beter voor milieu en je kunt sneller koken of sporten.
-Die 3 zoenen op kantoor op oud en nieuw hoeft ook niet.
-Meer waardering voor gezondheid. Dit wordt naar mijn inzien erg onderschat.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mandera schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:27:

Verder hoop ik dat hybride thuiswerken waar mogelijk een optie wordt. 3 dagen kantoor, 2 thuis bijvoorbeeld. Thuiswerken gaat in mijn geval goed maar ik mis het sociale stukje van kantoor soms wel. Ik werk nu voor een klant die ik nog nooit in het echt heb gezien vanwege corona. Bovendien scheelt het ook redelijk wat reistijd. Ik heb sinds de start van de pandemie 8 tot 10 uur meer vrije tijd per week omdat ik niet hoef te reizen. Dat is dus een hele dag per week en ik ben er merkbaar gelukkiger door geworden.
Ik denk dat met hybride werken vooral bedoeld word hoe ga ik om met een Skypende collega op de werkplek.

Hoe ga je dat faciliteren en managen. Want wat pre-corona vooral de irritatie was dat er collega's op de gang liepen te bellen en overleggen gaat dit denk ik de nieuwe irritatie nr. 1 worden.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
- Die mega drukke verjaardagsfeestjes van de kinderen waarbij de hele woonkamer afgeladen zat en ik met koffie en taart om het speelgoed door de volledig afgeladen woonkamer moest manoeuvreren. Dat hoeft van mij ook niet meer en we sparen het wel gewoon voor de kids op tot een mooie zomerse dag en gooien dan de BBQ aan. Wie kan komt en wie niet kan komt niet :)
En die drie zoenen of handjes geven om te feliciteren hoeven van mij ook niet meer.

- Als je niet helemaal lekker bent, snotterig of verhoging hebt blijf je lekker thuis en ga je op je nest liggen. Als je je wel goed genoeg voelt om te werken doe je dat vanuit huis.
Idem dito voor ouders die hun kind normaal gesproken toch bij de speelzaal zouden dumpen als die de nacht daarvoor had overgegeven, hou die Norovirussen lekker in je eigen huis en val een ander daar niet mee lastig :+

(Nee hoor, ik heb echt geen smetvrees maar als al onze kinderen vervolgens los gaan is het geen feest)

- Mijn werkgever is zeer flexibel met thuiswerken, we zijn bezig om iedereen van een laptop te voorzien met 2 schermen, docking station etc... zodat thuiswerken heel laagdrempelig is. Je kunt ook voor een bepaald bedrag op kosten van de zaak je werkplek upgraden. Dus thuiswerken gaat wel een blijvertje worden bij ons hoewel ik zelf liefst lekker naar kantoor fiets en zo mijn dagelijkse beweging heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:20
Slasher schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Ik denk dat met hybride werken vooral bedoeld word hoe ga ik om met een Skypende collega op de werkplek.

Hoe ga je dat faciliteren en managen. Want wat pre-corona vooral de irritatie was dat er collega's op de gang liepen te bellen en overleggen gaat dit denk ik de nieuwe irritatie nr. 1 worden.
Waarom zou een geluidsdempende / ANC headset niet tot de standaard kantooruitrusting kunnen horen? Die paar aftrekbare knaken mag een werkgever er toch wel voor over hebben?

Daarnaast zijn er opties tot conferentieruimtes waar men een meeting kan boeken of telefoonbooths. Voor mij is dat eigenlijk eerder het oude normaal dan het nieuwe. Met een beetje geluk blijft de infrastructuur tenminste op het huidige niveau en wordt het niet meteen weer afgeschaald tot het punt dat de bandbreedte te beperkt is voor Skype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Slasher schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Eens. Die paar keer dat ik nu op kantoor ben hoor en zie ik dat collega's daar ook aan het bellen zijn. Sommigen kunnen heel luid praten... :/ Gelukkig geven de meeste collega's wel aan dat ik het moet aangeven wanneer ik er last van heb zodat ze een andere plek kunnen zoeken (kantoor is leeg, dus dat is makkelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik denk dat er uiteindelijk weinig verandert :)

Het oude normaal komt terug.

Ook het thuiswerken zal lastig zijn om vol te houden. Ondanks dat het beter is voor het milieu.

De enige manier dat daar echt iets in verandert, is als de overheid dat wettelijk gaat regelen. Maar dat durven ze niet, dus gaan we terug naar het oude normaal.

Het zal echt vanuit de overheid moeten komen dat dingen "anders" moeten. Rekeningrijden, geen korte vluchten meer, etc. Maar daar zitten veel financiële belangen en ik denk dat ze het simpelweg niet aandurven om echt met de sloophamer er doorheen te rammen.

Het volk gaat iig gewoon doen wat het gewend is, zodra het allemaal weer mag. Daar twijfel ik niet aan.

PS
Gewoon al het feit dat bij mij in het dorp de terrasjes op een doordeweekse avond helemaal vol zitten zegt genoeg. Mensen hebben dat echt gemist. Ze willen er op uit en iedereen weer zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 08-06-2021 12:28 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:40
  • Hybride thuiswerken. Minder woon/werkverkeer.
  • Andere sociale fatsoensnormen. Geen verplichte 3 kussen, minder handen geven. Een simpele hallo en een zwaaibeweging kan genoeg zijn, als je een groep van 10 bekenden/kennissen tegenkomt.
  • Minder afhankelijk van oa China/verre Oosten, meer lokale productie. Meer voorraden, minder 'just in time'
  • Opwaardering van de zorg. Minder marktwerking, ook voorbereid zijn op een volgende pandemie (want die gaat een keer komen).
  • Meer aandacht voor geestelijke gezondheid. Afbraak GGZ stoppen en actief repareren.
  • Scenarios op de plank hebben liggen voor een volgende pandemie. Meteen ingrijpen, niet op zijn beloop laten. Zelfs toen het in Italië volledig mis ging, gingen wij er hier vanuit dat het ons niet zou overkomen.
  • Minder reizen, zowel vakantie als zakelijk. We hebben tijdens de pandemie gezien dat je ook in eigen land/regio fijn op vakantie kunt. En zakelijk hopelijk minder reizen, omdat een deel gewoon vervangen kan worden door videobellen. Nu eindelijk eens doorpakken met het (op Europees niveau) normaal belasten van vliegreizen en aantrekkelijk maken van internationale treinverbindingen.
  • Actief starten met het reduceren van de kans op nieuwe zoönosen, oa. afbouwen intensieve veeteelt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Laatst online: 22:26

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Er is een tijdje terug een onderzoek geweest binnen ons bedrijf (detachering) en daarbij kon ook terugkoppeling worden gegeven. Daar heb ik ingevuld dat het liefst de keuze bij de werknemer zelf moet liggen hoeveel tijd hij/zij thuis of op het kantoor/klant wil werken. Geen standaardoplossing dat je bijvoorbeeld drie dagen op het werk moet zitten. Ieder persoon is anders, waarbij de één behoefte heeft aan kantoor heeft de ander weer meer behoefte om meer thuis te werken. Dus ik hoop dat bedrijven meer persoonlijk afstemmen en vrijheid geven in hoe je de verdeling thuis/-kantoorwerken indeelt.

En ik snap dat de behoefte bij sommige mensen groot is om naar kantoor te gaan vanwege het sociale aspect en daarom thuiswerken als 'mislukt' bestempelen. Maar het is nogal een verschil of je buiten je werk om geen/weinig sociale contacten mag hebben of wanneer je straks mag thuiswerken én daar buiten gewoon je sociale contacten/vrijheid weer hebt. Denk dat er dan een behoorlijke categorie is die dan niet per se naar kantoor wil/moet voor het sociale aspect.

Tot slot mijn persoonlijke ervaring na een jaar thuiswerken voor een grote klant (miljardenomzet) die heel traditioneel waren en nooit aan thuiswerken deden, hebben ze gezien dat met een goede (sprint)planning e.d. er geen verschil was het moment voor of tijdens de coronaviruscrisis. En het scheelt ook nog eens bij elkaar voor mij een werkdag reizen per week. Aan gesprekken met andere collega's om mij heen merk ik ook dat ze zelfs een beetje huiverig zijn om weer veel op kantoor te moeten zijn, puur voor het aanwezig moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Tjeerd op 08-06-2021 14:03 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Playa del C. schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:00:
Nu, in mei 2021, lijkt het einde van de coronacrisis in zicht in veel landen.
Ik ben nieuw in dit deel van het forum hoor, maar ik kan maar niet begrijpen dat men blijft spreken over het "einde". Het einde is mogelijk in zicht, maar er moet nog echt wel wat gebeuren. De trend in Nederland is identiek aan die van vorig jaar. Laten we nu eerst eens kijken wat er in oktober gebeurt en laten we dan pas spreken over het "einde".

Alles hangt namelijk af van dat "einde". Blijft het toch woekeren? Blijven we toch waakzaam? Blijft het toch een risico? Zo ja - dan zal er iets structureel moeten veranderen.

Is het écht het einde dan is alles in 2022 "gewoon" weer zoals het was in 2019. Met misschien als naweeën bijvoorbeeld nog meer files (omdat men allicht huiverig blijft en de auto toch wel comfortabel voelt).. totdat er zoveel files zijn dat het weer terug bij af is. Misschien dat het thuiswerken meer "normaal" blijft... totdat ook blijkt dat steeds meer bedrijven toch medewerkers uitnodigen op de werkvloer.

Vergeet niet; zaken waren zoals ze waren voor een reden; dat was namelijk kennelijk het meest comfortabele als de norm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 16:03
Ik kan de drie zoenen en het handen schudden missen als kiespijn dus dat hoeft niet terug te komen van mij. Het thuiswerken is ideaal, minder files voor Daantje. De grotere bewustwording betreffende persoonlijke hygiëne bevalt mij ook wel. Bezorgen door Jumbo is een blijvertje.
De lockdown heb ik niet als storend of vrijheid belemmerend ervaren en de avondklok vanaf 22:00 vond ik stiekem wel lekker, eindelijk stilte in de omgeving.
Ik kan niet wachten om met de familie en vrienden weer zonder krampachtig gedoe af te spreken en zonder restricties weer een keer lekker een boom op te zetten in de kroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dracula schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:55:

Ik vrees er serieus voor dat het "ikke en de rest kan stikke" nog veel erger gaat worden dan vroeger, zeker nu iedereen in zijn eigen bubbel heeft geleefd en totaal niet met anderen rekening heeft gehouden.

Je merkt het overal tegenwoordig, in de winkel, in de buurt en zeker in het verkeer waar plots rode lichten genegeerd worden alsof het niets is.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44

Bob Popcorn

Plop!

Eerlijk? Ik denk dat we alleen maar méér gaan reizen, buiten de deur zijn, "beleven" en al dat soort gedoe. Mensen hebben het namelijk gemist.

Ik hoop snel weer aan het reizen te kunnen (zakelijk), en ik ben van mening dat de bedrijven die dat minder pretenderen dat te gaan doen dat vooral doen uit financieel oogpunt. Net als gedeeltelijk/volledig thuis werken, lekker de kosten van huisvesting op je werknemers afschuiven en ze allemaal een paar honderd euro geven voor een bureautje en een stoeltje.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Bob Popcorn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:56:
Eerlijk? Ik denk dat we alleen maar méér gaan reizen, buiten de deur zijn, "beleven" en al dat soort gedoe. Mensen hebben het namelijk gemist.

Ik hoop snel weer aan het reizen te kunnen (zakelijk), en ik ben van mening dat de bedrijven die dat minder pretenderen dat te gaan doen dat vooral doen uit financieel oogpunt. Net als gedeeltelijk/volledig thuis werken, lekker de kosten van huisvesting op je werknemers afschuiven en ze allemaal een paar honderd euro geven voor een bureautje en een stoeltje.
Dat laatste zal dan wel aan de werkgever liggen. Ik heb 2 maanden geleden een nieuw (elektrisch verstelbaar sta) bureau gekregen inclusief bureaustoel (ik heb op kantoor niet eens een sta bureau :')). Ik mocht zelfs het formaat, de kleuren van de poten en het blad kiezen 8) Na 5 jaar is alles eigendom van de werknemer, mocht je eerder weg gaan dan kan onze werkgever ervoor kiezen om de aanschafkosten (minus 20% per jaar) in rekening te brengen bij de werkgever, maar het uitgangspunt is dat je de boel weer inlevert bij de werkgever.
Wij gaan overigens over op hybride thuiswerken, als je dat wilt (lees: het is niet verplicht om thuis te gaan werken, gelukkig. Het is wel verplicht in 1/2 dagen in de week op kantoor aanwezig te zijn)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 13-09 12:49
-tom-562 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Dat laatste zal dan wel aan de werkgever liggen. ...
Mijn werkgever heeft flink wat satteliet locaties gesloten en van het hoofdkantoor worden flink veel flexplekken omgezet naar projectruimtes.
In andere woorden: ook na corona wordt verwacht dat je maximaal 1 of 2 dagen op kantoor komt en dat is iets wat ik nogal schokkend vindt...
het gros van de mensen vind het geweldig al dat thuiswerken maar ik haal een fors deel van mijn werkgenot uit het sparren met collega's/klanten. En voor beginnende personen lijkt het me helemaal lastig, online kan je veel lastiger van een collega leren en vragen stellen.

Neemt niet weg dat omdat mijn werkgever zo duidelijk deze stap zet ook zeer ruim is in de thuisondersteuning.
Fiscaal vriendelijk aanschaffen van bureau's,stoelen etc of gratis in bruikleen van bureau's, stoelen, schermen etc.

Al met al het is net wat je fijn vindt.
Voor mij als alles weer "stabiel is" wordt het een moment om de balans op te maken en te bepalen of ik bij een bedrijf wil werken waar je maximaal 1 dag op kantoor komt of toch bij een "klassieker" bedrijf gaat werken.

(Toevoegend: reistijd vind ik niet erg, het is juist een rust moment, lekker podcastje luisteren en werk/dagafsluiting :))

Het worden in elk geval interessante tijden wat er allemaal wel en niet blijft.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:27:

-Op meerdere plekken (zoals je nu ziet) desinfectiegel. Dat had ik voorheen standaard al in m'n auto liggen, nu kan je bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat je handen desinfecteren :D
Weet je dat het sterk afgeraden wordt om je handen steeds te desinfecteren? Dat is schadelijk voor je gezondheid. Was vorige week opnieuw in het nieuws.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06
Als ik zie hoe het nu met het mooie weer gaat denk ik dat we snel terug gaan naar het oude normaal of misschien wel erger omdat 'nu meemaken' nog zwaarder gaat tellen. En alleen de 'positieve' dingen als thuiswerken worden behouden als je daar zelf profijt een hebt (minder reistijd etc.). Corona lijkt al niet meer te bestaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:01

vhal

ಠ_ಠ

Eerlijk gezegd vind ik die 1,5 meter regel niet eens zo heel gek in openbare gelegenheden. Wat meer personal space vond ik juist wel prettig i.t.t. mensen die met een afstand van 1 centimeter in je nek aan het hijgen zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
vhal schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:09:
Eerlijk gezegd vind ik die 1,5 meter regel niet eens zo heel gek in openbare gelegenheden. Wat meer personal space vond ik juist wel prettig i.t.t. mensen die met een afstand van 1 centimeter in je nek aan het hijgen zijn.
Eens, de metro naar kantoor was opeens heel anders. Dat zou inmiddels alweer weer terug zijn naar sardientjes proppen neem ik aan.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Voor mij de grote ontdekking van het Coronajaar is het thuiswerken. Ik zag er vreselijk tegenop maar het bevalt eigenlijk prima. Ik heb wel het geluk een ruime woning te hebben waardoor een apart thuiskantoortje makkelijk te realiseren is. En in de regio waar ik woon (Drenthe) liggen de interessante IT banen niet voor het oprapen, er is minder keuze dan in bv Amsterdam. Door het thuiswerken nemen de opties voor evt nieuwe werkgever zoeken toe, tenminste, als die werkgever thuiswerken op een goede manier ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

vhal schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:09:
Die ruimte kan je toch uiteindelijk ook zelf nemen, dus dat is dan toch geen probleem? Het spreekwoordelijke in de nek hijgen is sowieso al asociaal. Dat panische afstand houden in de winkel, ik hoop dat dat snel over is. Ik merk zelf dat er hier in de winkels als veel soepeler mee wordt omgegaan. Ik ga iig niet meer een 'blokje om' in de supermarkt als er iemand in een gangpad staat ofzo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:01

vhal

ಠ_ಠ

-tom-562 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Die ruimte kan je toch uiteindelijk ook zelf nemen, dus dat is dan toch geen probleem? Het spreekwoordelijke in de nek hijgen is sowieso al asociaal. Dat panische afstand houden in de winkel, ik hoop dat dat snel over is. Ik merk zelf dat er hier in de winkels als veel soepeler mee wordt omgegaan. Ik ga iig niet meer een 'blokje om' in de supermarkt als er iemand in een gangpad staat ofzo
Als iemand even voorbij loopt is het voor mij geen probleem maar wat voor mij (en als ik mijn vrouw hoor) wel fijn was, is het afstand houden in een wachtrij/meandering van bijvoorbeeld een attractiepark. Je merkt nu al dat men zich er niet meer zo aan houdt, bewust of onbewust.

Het op elkaar gepropt staan is niet geheel (meer) aan mij besteed, ik ben daarom ook wel benieuwd hoe snel mensen weer in hun oude gewoontes vallen zodra deze regel niet meer nodig blijkt te zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Ik moest gisteren even in het centrum van Utrecht zijn, en het is dat iedereen in Hoog Catharijne mondkapjes droeg, anders was er geen verschil te zien tussen 'oud normaal' en 'nieuw normaal'.

Overigens de eerste keer in 8-9 maanden dat ik in het centrum geweest ben (ik woon aan de rand van de stad), en dat was een heel vreemde gewaarwording.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Arrien schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:58:
[...]Weet je dat het sterk afgeraden wordt om je handen steeds te desinfecteren? Dat is schadelijk voor je gezondheid. Was vorige week opnieuw in het nieuws.
Heb je daar een bron voor?
Het lijkt mij namelijk dat het helemaal geen kwaad kan. Er kan namelijk geen desinfectiemiddel via de buitenkant van de huid van je handen je lichaam in komen. Of je moet nog duimen natuurlijk, of neuspeuteren, kan ook. Je huid kan wel wat droger worden, maar een pot met uiercreme doet wonderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Het lijkt mij namelijk dat het helemaal geen kwaad kan. Er kan namelijk geen desinfectiemiddel via de buitenkant van de huid van je handen je lichaam in komen. Of je moet nog duimen natuurlijk, of neuspeuteren, kan ook. Je huid kan wel wat droger worden, maar een pot met uiercreme doet wonderen.
Het idee is dat een paar bacteriën goed voor je is. Er zijn goede bacteriën die ons lichaam nodig heeft en er zijn slechte waarop het lichaam kan trainen.
Echter slaan de puristen wat door en gaan ze groentes met modder eten en desinfectie-gel verbannen.

Zoals eigenlijk met alles: hou het in balans. Even een keer handen wassen is niks mis mee. Een keer lekker vies worden ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Het gaat er niet om of het je lichaam in komt, al kan ik me ook voorstellen dat dat op termijn ook schadelijk kan zijn. Maar je verwoest je eerste bescherming op je handen, waardoor de weerstand tegen bacterien en virussen slechter wordt, juist iets wat je dus niet wil hebben.

https://www.ad.nl/gezond/...schadelijk-zijn~a25f260b/
https://www.ad.nl/gezond/...ik-van-handgels~a1b9c293/
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/hygiene

Hmm misschien kan het toch wel kwaad:

'Ethanol zit in bijna alle goedgekeurde desinfecterende handgels (alcohol).
Deze handgels zijn nu vaak te vinden op scholen, kinderdagverblijven, sportclubs, winkels, enz. Ethanol staat in Nederland op de lijst van kankerverwekkende stoffen en van stoffen die schadelijk zijn voor de voortplanting. Ethanol wordt opgenomen door de huid. Daarnaast is het niet gezond op termijn voor mensen om structureel overal te moeten desinfecteren. Het maakt ons zwak, gevoeliger voor normale bacteriën en schimmels die we met ons meedragen en die een belangrijke functie hebben.'

https://www.vandalentrain...-desinfecterende-handgel/

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Arrien schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:59:
[...]Het gaat er niet om of het je lichaam in komt, al kan ik me ook voorstellen dat dat op termijn ook schadelijk kan zijn. Maar je verwoest je eerste bescherming op je handen, waardoor de weerstand tegen bacterien en virussen slechter wordt, juist iets wat je dus niet wil hebben.

https://www.ad.nl/gezond/...schadelijk-zijn~a25f260b/
https://www.ad.nl/gezond/...ik-van-handgels~a1b9c293/
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/hygiene

Hmm misschien kan het toch wel kwaad:

'Ethanol zit in bijna alle goedgekeurde desinfecterende handgels (alcohol).
Deze handgels zijn nu vaak te vinden op scholen, kinderdagverblijven, sportclubs, winkels, enz. Ethanol staat in Nederland op de lijst van kankerverwekkende stoffen en van stoffen die schadelijk zijn voor de voortplanting. Ethanol wordt opgenomen door de huid. Daarnaast is het niet gezond op termijn voor mensen om structureel overal te moeten desinfecteren. Het maakt ons zwak, gevoeliger voor normale bacteriën en schimmels die we met ons meedragen en die een belangrijke functie hebben.'

https://www.vandalentrain...-desinfecterende-handgel/
Nou, ik vernietig graag (tijdelijk) de bacteriën en virussen op mijn sterke huid die geen virussen en bacteriën doorlaat, in de wetenschap dat ik anders wellicht onbedoeld vervelende bacteriën en/virussen via mijn vingers in mijn slijmvliezen (mond of ogen) prop. En af en toe een goudgeel drankje met 4,5% ethanol erin is voor de meeste mensen best lekker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Arrien schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:58:
[...]

Weet je dat het sterk afgeraden wordt om je handen steeds te desinfecteren? Dat is schadelijk voor je gezondheid. Was vorige week opnieuw in het nieuws.
We zijn er met de kinderen vrij snel mee gestopt, ik doe het ook steeds minder. Af en toe nog wel.
Schijnt dat die alcohol ook niet goed is voor kinderen.

Ook op school bij de kinderen hebben we een maar een Neutral zeep meegegeven voor onze kinderen. Mijn dochter kwam met knalrode handen thuis, van het vele handenwassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik geloof niet (maar misschien is het nu nog te vroeg omdat we nu nog niet in een stadium zitten waarin we de échte balans kunnen opmaken) dat we er nu iets van geleerd hebben op globaal niveau.
Ik heb vooral het gevoel dat de meeste (ook onze overheid) echt terug willen naar hoe het was "want we zijn het zo zat". Gewoon weer overal zo goedkoop mogelijk naar toe op vakantie met het vliegtuig, overal de maximale capaciteit/bezetting hebben omdat dat (kosten)efficient is...kortom: alles moet te allen tijde weer kunnen en we moeten vooral geen stro breed in de weg gelegd krijgen of hoeven na te denken over de ruimte die wij claimen op deze aardbol.
Ik denk dat het nog een paar jaar duurt voordat de mensheid écht een balans gaat opmaken; natuurrampen, het weer dat extremer wordt, de volgende pandemie staat alweer op ons te wachten, de uitstoot, het uitsterven van flora en fauna, hoe wij dieren in onze achting hebben...
We zijn alleen maar bezig met de "schuldvraag" hoe corona nou ontstaan is, en we zijn veel te weinig bezig met de échte lessen die we moeten leren.

Evil is treating people like things. En we blijven de zittende, conservatieve macht maar accepteren, omdat wij ons confirmeren bij de eerste de beste politieke partijen die onze onvrede claimt d.m.v. leugens en complotten in plaats van dat we écht nadenken over wat sociaal en empatisch is en ons heil zoeken bij juist dié partijen.

Er zijn veranderingen in "het systeem" nodig, en dat geldt op alle niveau's hierin. We moeten echt wat gaan doen aan die mega goedkope vluchten, we moeten echt wat gaan doen aan het klimaat en dierenwelzijn om volgende natuurrampen, zoönoses e.d. te voorkomen, of op zijn minst zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

Ik wil in een wereld leven waarin we niet door onze manier van werken blootgesteld hoeven te worden aan een virus doordat bazen/bedrijven niets willen investeren in thuiswerken. Ik wil een systeem dat mensen stimuleert om het beste uitzichzelf te halen, niet op ontmoediging en bestraffing. Ik wil dat er op potentie gefocust wordt, niet op mogelijke uitvreterij. Ik wil een systeem dat zorgt voor eerlijke lastenverdeling en dat (grote) bedrijven meer verantwoordelijkheid hebben om hun maatschappelijke steentje bij te dragen aan klimaat met daarbij een eerlijk salaris voor iedereen zonder exclusion en/of uitbuiting. Een beter milieu begint niet alleen bij jezelf, maar ook bij het afschaffen van gedoging van subsidies in fossiele brandstoffen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sfinx
  • Laatst online: 20:44
De lockdown is voorbij en de eerste kringverjaardagen zijn alweer ingepland. Je zou hopen dat nu mensen gezien hebbend hoe het ook anders kan (kleinere groepjes uitnodigen, niet meer iedereen “verplichten” om te komen) ze hier wat veranderingen in zouden aanbrengen, maar helaas. Totaal niet erg dat die verplichting tijdens corona wegviel. Heb familie tijdens die periode juist meer gesproken (1-op-1) dan in de tijd daardoor.

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• benchMarc
  • Laatst online: 27-09 10:31
sfinx schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:48:
De lockdown is voorbij en de eerste kringverjaardagen zijn alweer ingepland. Je zou hopen dat nu mensen gezien hebbend hoe het ook anders kan (kleinere groepjes uitnodigen, niet meer iedereen “verplichten” om te komen) ze hier wat veranderingen in zouden aanbrengen, maar helaas. Totaal niet erg dat die verplichting tijdens corona wegviel. Heb familie tijdens die periode juist meer gesproken (1-op-1) dan in de tijd daardoor.
Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren. Samen zijn in grote groepen hoort er nou eenmaal bij. En ziek worden ook. Ik ga niet leven alsof ik me 24/7 in een cleanroom bevind. Virusen en bacterien horen bij het leven en als ik zo nu en dan eens verkouden ben, so be it. Dat heb ik er graag voor over om onder de mensen te kunnen zijn, ze vasthouden, handen schudden, knuffelen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

Nou inderdaad. Wil iedereen nu echt een smetteloze samenleving hebben? Is sowieso niet goed voor je als je alles probeert te mijden. Krijgen we alleen maar mensen van die allergies worden voor van alles, dat is volgens mij al erger dan vroeger.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
sfinx schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:48:
Heb familie tijdens die periode juist meer gesproken (1-op-1) dan in de tijd daardoor.
Dat is heel prettig voor je. Mijn kinderen hebben hun oma al snel een maand of 8 niet gezien in dat anderhalf jaar.

Een flink deel van mijn vrienden heb ik nu al 18 maanden niet gezien.

ik ben dit jaar 50 geworden en hoewel ik het low key wou vieren ben ik helemaal gedraaid... er gaat me er toch een knalfuif komen over één/twee jaar, dat wordt genieten. Ik zal nog rustig wachtten tot we echt "brand meester" kunnen zeggen, maar dan ga ik een horeca gelegenheid afhuren en een paar honderd man uitnodigen *O* oOo :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
  • Laatst online: 20:44
Mijn haat voor kringverjaardagen wordt hier niet gedeeld zo te zien :> Zo'n smetteloze samenleving hoeft van mij ook zeker niet. Klinkt als een leuk feest @roffeltjes :)

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
sfinx schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:09:
Mijn haat voor kringverjaardagen wordt hier niet gedeeld zo te zien :> Zo'n smetteloze samenleving hoeft van mij ook zeker niet. Klinkt als een leuk feest @roffeltjes :)
Voorlopig nog even niet hoor, ik hou teveel van mijn vrienden en familie om nu YOLO te gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:09
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:00:
Ik zal nog rustig wachtten tot we echt "brand meester" kunnen zeggen, maar dan ga ik een horeca gelegenheid afhuren en een paar honderd man uitnodigen *O* oOo :9B
Ben benieuwd of dat moment er gaat komen. Ik zou het lekker nu doen. Met nieuwe lockdowns in het verschiet en verscherpte maatregelen aangaande het huisrecht zou ik niet wachten.

Ik kan het zo snel even niet terugvinden, maar ik zag nieuwe wetgeving in de maak waarin het huisrecht er alsnog aan moet geloven. Als je teveel niet-bewoners in je huis hebt kun je daar een boete voor krijgen. Fijn hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Nu plannen is over anderhalve maand en dan Delta als een zeis door mijn vrienden? Ik heb iets teveel gezien hoe dat soort dingen afloopt.

Die maatregelen zijn er voor een reden. *kijkt naar kennissen waar iedereen inclusief jonge vader naar ziekenhuis (of erger) moesten. Je ben echt helemaal van de zotte om nu dat soort gekkigheid erdoor te drukken als je ook die kat uit de boom kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
roffeltjes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:33:
[...]Je ben echt helemaal van de zotte om nu dat soort gekkigheid erdoor te drukken als je ook die kat uit de boom kan kijken.
Dat is jouw mening en wel wat een sterk oordelende.

We hebben allemaal in deze situatie gezeten. Ik ken werkelijk niemand onder de 50 die ook maar iets last heeft gehad van de ziekte corona. Boven de 50 was het een handvol, waarvan niemand in het ziekenhuis is geweest. Jouw en mijn verhaal zijn beiden N=1.

Ik pas mij steeds aan de situatie aan hoor, dus als het echt nodig is, dan accepteer ik een lockdown. Maar ik ben wel van mening dat we op een bepaald punt naar een 'normale' manier van leven moeten kunnen. Ik denk dat vaccinaties genoeg gaan helpen in de strijd. Geen angst voor het najaar.
Corona was voor de zorg een piekbelasting. Naast corona zijn er veel meer ziektes en aandoeningen waar mensen aan kunnen overlijden. Daarnaast zijn er ook nog andere gevaren, zoals ongelukken en geweld. Ik zou het niet goed verdeeld vinden als we jarenlang zo gericht zijn op de bestrijding van corona.

Mensen die een feestje willen geven of zelf een activiteit willen doen, ik zou zeggen doe het juist deze zomer, nu het kan en nu er weinig tot geen besmettingen meer zijn in de directe omgeving. Kans is enorm klein ondertussen, vooral als mensen zijn gevaccineerd en in het algemeen opletten.

Zo ben ik zelf van plan deze zomer om mijn beide oma's te bezoeken na twee jaar en om met vrienden een mooi feestje te houden.
Voor de rest ga ik niet op vakantie nog en zie ik weinig mensen. Als ik dat vergelijk met anderen dan zitten er mensen bij die tijdens de lockdown meer sociaal contact hadden dan ik nu deze zomer heb gepland 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Playa del C. schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:48:
[...]
Dat is jouw mening en wel wat een sterk oordelende.
Dat is het probleem van harde feiten. Als je die meeneemt is het inderdaad heel gemeen tegen mensen die minder diep nadenken over de risico's. Een mortaliteit van 1.1% dwars door een lockdown zou je toch even achter de oren moeten doen krabben.

Het is geen reden om in een holletje te kruipen, maar een feest van een paar honderd man is prematuur.
We hebben allemaal in deze situatie gezeten. Ik ken werkelijk niemand onder de 50 die ook maar iets last heeft gehad van de ziekte corona. Boven de 50 was het een handvol, waarvan niemand in het ziekenhuis is geweest. Jouw en mijn verhaal zijn beiden N=1
Het N-1 is helaas voor jou een zeepbel tegenover de statistieken met een mortaliteit van 1.1% in Nederland.

En ja, op mijn vijftigste verjaardag komen allen jongeren. |:(

Ik neem aan dat je het 100% mee eens bent dat de maatregelen voor een reden er zijn. Als een feest straks niet door kan gaan vanwege regels dan is dat omdat dat geen goed idee is.
Ik pas mij steeds aan de situatie aan hoor, dus als het echt nodig is, dan accepteer ik een lockdown. Maar ik ben wel van mening dat we op een bepaald punt naar een 'normale' manier van leven moeten kunnen. Ik denk dat vaccinaties genoeg gaan helpen in de strijd. Geen angst voor het najaar.
Ik ben niet bang. Waarom is voorzichtig zijn angstig? Ik lees hier vooral heel veel angst voor regels... ook al omdat iedereen echt wel snapt dat we er nog lang niet zijn.
Corona was voor de zorg een piekbelasting. Naast corona zijn er veel meer ziektes en aandoeningen waar mensen aan kunnen overlijden. Daarnaast zijn er ook nog andere gevaren, zoals ongelukken en geweld. Ik zou het niet goed verdeeld vinden als we jarenlang zo gericht zijn op de bestrijding van corona.
Een fatality rate van 1-2% in westerse landen gedurende een lockdown is een heel goede reden. I
Mensen die een feestje willen geven of zelf een activiteit willen doen, ik zou zeggen doe het juist deze zomer, nu het kan en nu er weinig tot geen besmettingen meer zijn in de directe omgeving. Kans is enorm klein ondertussen, vooral als mensen zijn gevaccineerd en in het algemeen opletten.
Er is een verschil tussen nu en anderhalve maand en vooruit kijken is lastig gezien delta .
Zo ben ik zelf van plan deze zomer om mijn beide oma's te bezoeken na twee jaar en om met vrienden een mooi feestje te houden.
Ik denk dat je mijn posts moet lezen, je zal je direct realiseren dat een feestje met wat familie een iets ander verhaal is dan een feest met een paar honderd man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:08
We zijn nu bijna anderhalf jaar verder sinds corona toesloeg in Europa. Voor m’n gevoel staan we op een belangrijk kruispunt: bieden vaccins inderdaad genoeg bescherming en zal het leven (in Nederland) normaler worden, of gaan we in het najaar weer terug naar maatregelen? Ik hoop van niet. Want dat kan betekenen dat we nooit van maatregelen af gaan komen.

Een aantal ontwikkelingen zijn mijns inziens zeker goed: meer thuiswerken, minder geforceerde kring familiefeestje en sowieso iets rustiger aan doen. Al denk ik dat veel gewoon 99% terug gaat naar het oude normaal.

Ik ben zelf wel erg geschrokken van de polarisatie in Nederland. Nog meer dan van het virus zelf. Hoe fel de discussie is geworden, met weinig ruimte tot nuance. En een stukje solidariteit die er in het begin leek te zijn, maar snel weer verdween als wolken voor de zon. Het is ook jammer dat kleine groep zo anti-maatregelen is en tegelijk zo luid is op (social) media. Dat bevordert de bestrijding echt niet.

Tegelijk schrik ik ook soms wel voor de angst die toch aardig wat mensen hebben voor het virus. Daarmee bagatelliseer ik het virus écht niet, maar een stukje nuchterheid mag soms wel. Soms lijkt er een aardige groep in een halve psychose te leven, even heel gechargeerd gezegd natuurlijk. Boos als een paar mensen in een park zitten, want ‘dat kan écht niet’ (dan heb ik het niet over de grote groepen asocialen in de parken van Amsterdam, maar mensen die iedereen verketterden omdat ze sociaal contact opzochten). Een groep die het liefst afstand houden en mondkapjes als een permanente verplichting zou zien. Bang zijn om maar een object aan te raken, want 'corona'. Een soort massale smetvrees.

Laatst zat ik met wat vrienden in een restaurant, waarbij een vriendin vertelde dat ze niet weet of ze zich laat vaccineren. Ze zei dit op een hele voorzichtige manier (wat ik heel goed begrijp), omdat ze bang is voor een negatief oordeel. Ik schrik ervan dat je dit schijnbaar voorzichtig moet zeggen. En hoe snel mensen het Janssen vaccin halen, puur om zo snel en makkelijk mogelijk weer op vakantie te kunnen. Dat is puur een observatie uit mijn eigen omgeving. Inderdaad, N=1. Overigens ga ik vandaag mijn eerste prik Pfizer halen.

Ik denk dat je dit allemaal goed kan samenvatten als gevolg van de individualisering van de samenleving.

Dan terugkomend op het begin van mijn post: er lijkt bar weinig te veranderen. Herinner je de mooie verhalen van terugkerende dieren, geen files en water waar we de vissen weer zien zwemmen een jaar geleden? Dat was maar van korte duur. Iedereen wel weer voor 5 euro naar Turkije vliegen. Nóg meer consumeren.

De klimaatcrisis die vroeg of laat gaat komen gaan we never nooit 'overwinnen'. Dat is wel pijnlijk duidelijk geworden tijdens deze crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
roffeltjes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:03:
[...]
Dat is het probleem van harde feiten. Als je die meeneemt is het inderdaad heel gemeen tegen mensen die minder diep nadenken over de risico's. Een mortaliteit van 1.1% dwars door een lockdown zou je toch even achter de oren moeten doen krabben.

Het is geen reden om in een holletje te kruipen, maar een feest van een paar honderd man is prematuur.

Het N-1 is helaas voor jou een zeepbel tegenover de statistieken met een mortaliteit van 1.1% in Nederland.
Als je het over harde feiten wil hebben. Die mortaliteit heeft voor ongeveer 90% betrekking op mensen boven de 70 jaar oud en daarbij is dat zonder vaccinatie. Dat betekent dat de mortaliteit van corona voor ongevaccineerde mensen onder de 70 jaar ongeveer 1 op de 1000 is. Met vaccinatie zou het nog een flinke factor moeten afnemen. Als voorbeeld, in mijn provincie is er sinds 18 mei (6 weken geleden) niemand meer overleden aan corona. In een andere provincie, ik heb Zuid-Holland maar gekozen, gaat het de laatste dagen om soms één op een dag.
Het lijkt daarbij erop dat het alleen nog maar beter dan dit gaat worden. Dus in de praktijk durf ik wel te stellen dat we deze zomer ons niet druk hoeven te maken over sterfgevallen door corona.
roffeltjes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:33:
Je ben echt helemaal van de zotte om nu dat soort gekkigheid erdoor te drukken als je ook die kat uit de boom kan kijken.
Dit is wat je eerder stelde. Dat heeft niks met feiten te maken en is een vrij hard oordeel met emotie. Dat is waar ik eerder op reageerde. Genoeg mensen gaan dit jaar naar grotere evenementen of op vakantie. Ik hou het zelf nog iets bescheidener en heb een handvol kleinere activiteiten gepland. Dit mag van de regels en heeft niks met 'helemaal van de zotte' te maken.
En ja, op mijn vijftigste verjaardag komen allen jongeren. |:(
Dat zei niemand. Maar in ieder geval met name mensen onder de 70. De mensen boven de 70 of die niet zelf willen, die kunnen ook gewoon niet komen, toch? Het is een eigen keuze en een eigen risico.
Ik neem aan dat je het 100% mee eens bent dat de maatregelen voor een reden er zijn. Als een feest straks niet door kan gaan vanwege regels dan is dat omdat dat geen goed idee is.
Mee eens. Ik hou mij (redelijkerwijs) aan de coronaregels. Mocht het met een nieuwe variant uit de hand beginnen te lopen, dan komen er ongetwijfeld weer maatregelen en dan hou ik mij daar aan. Je kunt alsnog gewoon een feestje plannen om het na nieuwe ontwikkelingen toch niet door te laten gaan.
Ik ben niet bang. Waarom is voorzichtig zijn angstig? Ik lees hier vooral heel veel angst voor regels... ook al omdat iedereen echt wel snapt dat we er nog lang niet zijn.
Semantische discussie. Voorzichtig of angstig. Angst voor regels heb ik verder niet trouwens, ik pas mij wel aan.
Een fatality rate van 1-2% in westerse landen gedurende een lockdown is een heel goede reden.
Fatality rate heeft niks met een lockdown te maken. Er worden x aantal mensen besmet en daarvan sterft 1-2%. Door de lockdown wordt de x gelukkig flink lager, maar het heeft verder geen invloed op het ziekteverloop van de besmette mensen. Tenzij je bedoelt dat zonder lockdown de zorg overbelast zou raken en daardoor de fatality rate hoger komt, maar dat is niet aan de orde in Nederland.
Er is een verschil tussen nu en anderhalve maand en vooruit kijken is lastig gezien delta .
In ieder geval lijkt het de komende maanden meer dan goed te gaan, dus daar zou ik mij eerder op instellen dan op de mogelijkheid dat alles tegenzit. Kijk, er is ook een kans dat iemand die naar jouw feestje komt, een auto-ongeluk meemaakt met een dode als gevolg. Kansen tussen zoiets en een corona-sterfgeval liggen niet ver uit elkaar momenteel...
Ik denk dat je mijn posts moet lezen, je zal je direct realiseren dat een feestje met wat familie een iets ander verhaal is dan een feest met een paar honderd man.
Dat hoeft het niet te zijn. Ik begrijp niet helemaal waarom je het steeds over je eigen feest hebt. Het is daarin aan jou om te kiezen, dat maakt een ander niks uit. Alleen mocht een ander wel een feestje geven voor 50 man familie dan lijkt het mij niet heel eerlijk om die meteen weg te zetten als 'helemaal van de zotte'.
Ik werk op een school en durf wel te stellen dat ik meer risico loop op mijn werk dan op een familiefeest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: dom gedoe met quoten van mij

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2021 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
dat mensen op harde feiten een andere keuze maken maakt niet dat ze de feiten niet kennen of niet nadenken over risico's.

juist door er over na te denken zal ik niet met 20 man in een bedompte kroeg gaan zitten, maar met een gerust hart naar een feestje/bbq voor 200 man op een ruim buitenterrein met veel grote open tenten voor evt regen en drank en voedsel uitgifte zodanig dat je daar ook niet op elkaar staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 22:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wokschotel schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:43:
Ik denk/hoop dat Corona dé perfecte aanleiding/duw is om een aantal sociale conventies waar we allemaal klaar mee waren, zonder moeilijke toestanden overboord te zetten. Er zijn al een paar mooie voorbeelden genoemd.
Het is jammer dat het niet dragen van een stropdas dragen een positief effect had op de gezondheid, anders waren we naast het onnodig handig schudden daar ook mooi van af geweest!

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Een fatality rate van 1-2% in westerse landen gedurende een lockdown is een heel goede reden. I
Zoals al gezegd betreft het een zeer kleine groep waar dat percentage hoog ligt. Onder de 70 is het verwaarloosbaar tot 0,1 en als je in nóg jongere leeftijdscohorten kijkt kan het nog een factor 10 schelen.

Uiteindelijk is het een politieke en maatschappelijke afweging, maar je kunt het ook op een andere manier invullen.

Ik ken ook de verhalen van 86-jarigen die dat niks meer mogen zo zat zijn dat ze er liever een eind aan maken dan dat ze met dit soort beperkingen nog 1 of 2 jaar door kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fuujii schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:10:
En hoe snel mensen het Janssen vaccin halen, puur om zo snel en makkelijk mogelijk weer op vakantie te kunnen. Dat is puur een observatie uit mijn eigen omgeving. Inderdaad, N=1. Overigens ga ik vandaag mijn eerste prik Pfizer halen.
Niet eens N=1 ik merk dat heel veel. Laatst was zo'n gast helemaal zenuwachtig om Janssen maar te kunnen krijgen zodat ie maar Lloret kon. We zijn als mensheid egoistisch tot op het bot. Corona heeft dat iets meer blootgelegd dan we al wistten.

* Gunner snapt niet waarom iedereen zo nodig naar het buitenland moet en blijft nog wel een zomervakantie in eigen land/huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Niet eens N=1 ik merk dat heel veel. Laatst was zo'n gast helemaal zenuwachtig om Janssen maar te kunnen krijgen zodat ie maar Lloret kon. We zijn als mensheid egoistisch tot op het bot. Corona heeft dat iets meer blootgelegd dan we al wistten.

* Gunner snapt niet waarom iedereen zo nodig naar het buitenland moet en blijft nog wel een zomervakantie in eigen land/huis.
ook zonder vaccinatie kan en mag je op vakantie, wel even vooraf testen. Degenen die vakantie belangrijk vinden kunnen daar rekening mee houden door in de weken voor hun vakantie extra voorzichtig te zijn.

Een aantal keer heb je het over iedereen die 'zonodig naar het buitenland moet' . Naast dat dit niet iedereen is combineren mensen hun wensen ( <> moeten) met de mogelijkheden die daar zijn en handelen daarnaar. Voor jou is dat thuisblijven. Prima dat kan.

Onze wensen zijn , rust, ruimte, bergen. De mogelijkheden om dat binnen de regels en adviezen te doen zijn er ook, land van bestemming is geel, testen kan ( voor mij was de prik op tijd) . Indien nodig stappen we in de auto en zijn in een nacht thuis. Ter plaatse doen we voorzichtig ontmoeten we vooral de eigen gezinsleden, stenen, struiken en wat mensen die net als wij op een rustig moment in de supermarkt ter plaatse zijn. Ook dat kan.

Er zijn een heleboel dingen die anderen leuk/belangrijk vinden waar ik weer geen moer (meer) om geef (festivals, bioscopen enz). Als anderen dat wel leuk/belangrijk vinden en de bijbehorende drempels willen nemen zie ik dat niet als 'zonodig moeten' maar als een wens invullen binnen de kaders die op dat moment gelden. En ja het buiten die kaders losgaan, of dat nu in Salou, Renesse, of Amsterdam is vind ik ook laakbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Playa del C. schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waarom je het steeds over je eigen feest hebt.
Omdat een gezellig tuinfeest met 10-20 man een heel ander verhaal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:12:
Een aantal keer heb je het over iedereen die 'zonodig naar het buitenland moet' .
Klopt, ik heb dat enkele malen geventileerd hier. Het is een mening. Ik zou liever zien dat we (als mensheid in het algemeen) wat voorzichtiger mee omgaan. Ik zie liever geen lockdown meer in het najaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Klopt, ik heb dat enkele malen geventileerd hier. Het is een mening. Ik zou liever zien dat we (als mensheid in het algemeen) wat voorzichtiger mee omgaan. Ik zie liever geen lockdown meer in het najaar.
die zien de overheid en ik ook liever niet en als brave burger verwacht/hoop ik dat de regels zodanig zijn opgesteld door de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn dat gebruik maken van de ruimte die ze bieden daar niet toe zal leiden.
Klopt dat er vorig jaar ook een lockdown volgde na versoepelen , maar in hoeverre deze te wijten was aan vakantiegangers naar het buitenland ( en daar zijn meer smaken van dan de zuip-neuk vakanties waarop het makkelijk bashen is) is volgens mij onbekend.

mijn mening is dan weer dat een ieder die zichzelf verder wil beperken dan de regels dat vooral lekker moet doen, maar dat dat ook kan zonder een oordeel in welke vorm dan ook over de mensen die wel kiezen om gebruik te maken van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dennis schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Zoals al gezegd betreft het een zeer kleine groep waar dat percentage hoog ligt. Onder de 70 is het verwaarloosbaar tot 0,1 en als je in nóg jongere leeftijdscohorten kijkt kan het nog een factor 10 schelen.
Het lijkt me een prima reden om maatregelen te nemen als medeburgers in dusdanige getale dood gaan dat de fatality rate 1-2% is. Het zal je verbazen, de meeste studenten die ik spreek zijn het daar mee eens en hebben niet de houding "de rest van de samenleving kan de boom in, YOLO"
Uiteindelijk is het een politieke en maatschappelijke afweging, maar je kunt het ook op een andere manier invullen.
Triage doen we al aan en de zorg ging toch compleet plat, dus ik ben oprecht benieuwd naar de keuzes die jij voor je ziet.
Ik ken ook de verhalen van 86-jarigen die dat niks meer mogen zo zat zijn dat ze er liever een eind aan maken dan dat ze met dit soort beperkingen nog 1 of 2 jaar door kunnen.
Het uitstellen een feest van een paar honderd man (waar het om ging) is iets heel anders als "De deur van Opa dichtschroeven".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Fuujii schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:10:

Dan terugkomend op het begin van mijn post: er lijkt bar weinig te veranderen. Herinner je de mooie verhalen van terugkerende dieren, geen files en water waar we de vissen weer zien zwemmen een jaar geleden? Dat was maar van korte duur. Iedereen wel weer voor 5 euro naar Turkije vliegen. Nóg meer consumeren.

De klimaatcrisis die vroeg of laat gaat komen gaan we never nooit 'overwinnen'. Dat is wel pijnlijk duidelijk geworden tijdens deze crisis.
Al sinds de mensheid bestaat, zijn we bezig om alles wat met flora en fauna te maken heeft compleet te vernietigen. Het begin was nog overzichtelijk, maar naarmate de populatie groeide en er meer en meer grondstoffen nodig waren, werd het erger en erger. Complete wouden/bossen gekapt voor forten, omheiningen, huizen, boten, brandstof etc etc, complete diersoorten uitgeroeid of bijna uitgeroeid (dodo/ bizons, walvissen) etc etc, complete destructie van leefgebieden, van de teloorgang van insecten,de giftige stoffen in de natuur schadelijk voor plant en dier (en mens), de plastic soup en dat alles t.b.v. de vooruitgang van de mensheid. Dit is al honderden, duizenden jaren bezig. Net als oorlog en vetes al duizenden jaren oud zijn. "we" zullen het nooit leren. Had jij serieus het idee dat een COVID crisis(je) hier ook maar iets aan zou veranderen? Helaas!

Want iedereen wil die dolfijnen in het kraakheldere water zien zwemmen, iedereen wil die teruggekeerde dieren zien, iedereen wil weer overal naartoe. De kans dat er een versnelling bijgeschakeld is voor wat betreft de klimaatcrisis acht ik groter dan dat er een tandje teruggeschroefd is. Parijs en al die mooie klimaatdoelen gaan we never nooit halen.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
roffeltjes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:28:
[...]

Het lijkt me een prima reden om maatregelen te nemen als medeburgers in dusdanige getale dood gaan dat de fatality rate 1-2% is. Het zal je verbazen, de meeste studenten die ik spreek zijn het daar mee eens en hebben niet de houding "de rest van de samenleving kan de boom in, YOLO"
De fatality rate in Nederland was ~1%. Dus laat die 2 graag even weg. De situatie is ondertussen anders door de vaccinaties. De fatality rate is veel lager dan 1% ondertussen, plus er zijn zeer weinig besmettingen.

Snap verder niet waarom je zo in extremen spreekt. Niemand hier denkt: yolo, de rest kan de boom in. Het is zoeken naar een balans. En juist nu in de zomer kan er veel meer, dus ik heb geen idee waarom je daar zo tegen bent.

Dit topic gaat verder meer over wat we vanaf nu in de samenleving kunnen oppikken, na de afgelopen coronatijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Playa del C. schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:00:
[...]

De fatality rate in Nederland was ~1%. Dus laat die 2 graag even weg. De situatie is ondertussen anders door de vaccinaties. De fatality rate is veel lager dan 1% ondertussen, plus er zijn zeer weinig besmettingen.
De 1-2% is voor de eerste wereld (Nederland 1.2%).
Snap verder niet waarom je zo in extremen spreekt. Niemand hier denkt: yolo, de rest kan de boom in. Het is zoeken naar een balans. En juist nu in de zomer kan er veel meer, dus ik heb geen idee waarom je daar zo tegen bent.
Ik spreek niet in extremen, ik zeg toch nergens dat er niet meer kan in de zomer?

Waarom slaan mensen zo aan als ik aangeef dat nu een feest voor 400 man plannen voor Augustus zotternij is? Waarom gaan mensen dan roepen dat morgen een tuinfeest met 20 man prima kan?
Dit topic gaat verder meer over wat we vanaf nu in de samenleving kunnen oppikken, na de afgelopen coronatijd.
Ja, en dat is dus niet over anderhalve maand.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
roffeltjes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:28:
Elke persoon die dood gaat is natuurlijk vervelend en een tragedie voor nabestaanden. Daar wil ik graag duidelijk over zijn. Tegelijkertijd moet je alles wel in perspectief plaatsen. Het aantal doden tot en met 29 jaar, over de gehele periode vanaf februari vorig jaar tot en met nu, is 14 personen (bron, pagina 73). Ja natuurlijk is dat niet leuk voor hun omgeving, maar het is statistisch maar een heel klein aantal. Dit betreft dus een periode van bijna anderhalf jaar. In een jaar tijd overlijden in totaal in deze leeftijdsgroepen (dus tot en met 29 jaar) zo'n 1750 personen (bron). Het aantal Coronadoden in deze leeftijden is dus echt minimaal!

In datzelfde rapport van het RIVM zie je ook dat van alle coronadoden 89% 70 jaar of ouder is. En daar zitten dan ook nog de mensen bij met onderliggend lijden.
Triage doen we al aan en de zorg ging toch compleet plat, dus ik ben oprecht benieuwd naar de keuzes die jij voor je ziet.
Dat is een terechte vraag en moeilijk antwoord. Maar je zou iets kunnen bedenken met leeftijdsgebonden lockdown. En overigens is het maar de vraag of dat nu nog nodig is, omdat alle risicogroepen voldoende zijn gevaccineerd.

Ik maak me zorgen dat de overheid straks het aantal besmettingen als maatstaf gaat nemen voor nieuwe maatregelen. Dat zie je nu in UK ook. De versoepelingen gaan niet door omdat er zoveel Delta-variant wordt gevonden en die is toch oh, zo besmettelijk. Terwijl het aantal ziekenhuisopnames daar gewoon achterblijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• benchMarc
  • Laatst online: 27-09 10:31
Het is gewoon wachten op een variant waarop het vaccin dadelijk nauwelijks grip heeft. Een kwestie van tijd, want ook gevaccineerde mensen kunnen besmet worden, plus dat dit soort virussen muteren als de neten.

Het is imho onzinnig om allerlei gezonde mensen onder de 40 te gaan vaccineren als je dit virus toch niet uitgeroeid krijgt.

De weg naar normaal is in mijn ogen: wanneer alle 60-plussers en mensen met aandoeningen waar corona gevaarlijk voor is gevaccineerd zijn, dan moet de boel gewoon volledig open. Weg met afstand houden, terug naar het echte normaal. De ziekenhuiscapaciteit zou dit aan moeten kunnen wanneer eerdergenoemde bevolkingsgroep is gevaccineerd.

We kunnen niet door blijven gaan met lockdowns en mondkapjesplicht gebaseerd op aantal besmettingen. Daar moet het eens mee afgelopen zijn. Ja, er zullen vast nog mensen aan corona sterven, maar we zijn al zo lang bezig met dit hele lockdowngeneuzel en telkens is het effect hetzelfde: in de zomer niks aan de hand, in de winter gaat het weer los.

Wat als straks eind october begin november de boel weer stijgt? Hoeveel draagvlak is er nog onder de mensen om weer in een lockdown te gaan? Bij mij nul. Als vaccineren dadelijk niet voldoende is om terug naar het oude normaal te gaan dan geef ik er geen gehoor meer aan. Voor mij is het echt klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dennis schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Elke persoon die dood gaat is natuurlijk vervelend en een tragedie voor nabestaanden. Daar wil ik graag duidelijk over zijn. Tegelijkertijd moet je alles wel in perspectief plaatsen.
Het "ja maar' is nog steeds een "ja maar" waarbij je geen reden kan geven om niet die maatregelen te nemen. Ik vind het ook niet leuk, maar die maatregelen waren objectief gezien terecht. het alternatief is nog meer doden en het waren er al erg veel.
Dat is een terechte vraag en moeilijk antwoord. Maar je zou iets kunnen bedenken met leeftijdsgebonden lockdown. En overigens is het maar de vraag of dat nu nog nodig is, omdat alle risicogroepen voldoende zijn gevaccineerd.
Het is erg vroeg om nu al uit te gaan van het idee dat we er wel zijn. De huid van de beer verkopen voordat hij geschoten is, is doorgaans geen goed beeld.

En nee... ik zeg niet dat we nunununu in lockdown moeten of dat deltazomgzomgendofworld. Maar ik zeg wel dat nu doen alsof het wel klaar is en hoppa 400 man uit te nodigen voor een gezellige dance off in augustus zot is.

Lekker met wat vrienden in de tuin? Sure! Met oma naar Artis? Sure!
Ik maak me zorgen dat de overheid straks het aantal besmettingen als maatstaf gaat nemen voor nieuwe maatregelen. Dat zie je nu in UK ook. De versoepelingen gaan niet door omdat er zoveel Delta-variant wordt gevonden en die is toch oh, zo besmettelijk. Terwijl het aantal ziekenhuisopnames daar gewoon achterblijft.
Dat heeft ermee te maken dat ziekenhuis opnames minimaal twee weken naijlen. Als je hierop mistast ben je te laat en dan krijg je die geest niet meer in de fles zonder weer draconische maatregelen neer te gooien.

Er is geen westerse overheid die lockdown+maatregelen wil... zij willen ook gewoon lekker los (en herkozen worden). Maar als ze misgokken aan de kant van te voorzichtig is de schade aanzienlijk kleiner dan misgokken aan de foute kant en dan weer een half jaar deuren dicht...

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 29-06-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
roffeltjes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:34:
Het "ja maar' is nog steeds een "ja maar" waarbij je geen reden kan geven om niet die maatregelen te nemen. Ik vind het ook niet leuk, maar die maatregelen waren objectief gezien terecht. het alternatief is nog meer doden en het waren er al erg veel.
Het is zeker een "ja maar", want ik vind ten eerste dat een heel grote groep moet lijden onder maatregelen voor iets waar ze amper last van hebben (en nee, daar reken ik dan nog niet eens mezelf toe maar wel en vooral jongeren) en ten tweede zijn heel veel van de lockdown-maatregelen totaal niet onderbouwd effectief. De avondklok bijvoorbeeld: daar is nooit bewijs voor geweest dat het werkt. Het sluiten van de kinderopvang en scholen (zodat papa en mama niet meer naar werk kónden) heeft ook tot een hoop ellende geleid, zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf. Winkelsluiting: denk je dat in een mega grote Praxis lopen schadelijker is dan met z'n allen in een kleine Albert Heijn? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Is het makkelijk te roepen vanaf de zijlijn? Ja! Had er wel iets moeten gebeuren? Waarschijnlijk! Maar dan wel graag het eerlijke verhaal als maatregelen genomen worden: "We weten niet wat het effect is, maar we proberen maar wat om te zorgen dat de zorg ontlast wordt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dennis schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:53:
[...]

Maar dan wel graag het eerlijke verhaal als maatregelen genomen worden: "We weten niet wat het effect is, maar we proberen maar wat om te zorgen dat de zorg ontlast wordt."
Dat is een statement die uitnodigt op nog minder je ergens aan te houden. Want ze doen maar wat.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
IJzerlijm schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:19:
Dat is een statement die uitnodigt op nog minder je ergens aan te houden. Want ze doen maar wat.
Het dwingt de overheid ook om heel terughoudend te zijn met potentiële maatregelen. Een avondklok had wat mij betreft nooit ingevoerd mogen worden. Effect is in zijn geheel niet aangetoond en het is een disproportionele maatregel die ingrijpt op de vrijheid van burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:08
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:16:
[...]

Al sinds de mensheid bestaat, zijn we bezig om alles wat met flora en fauna te maken heeft compleet te vernietigen. Het begin was nog overzichtelijk, maar naarmate de populatie groeide en er meer en meer grondstoffen nodig waren, werd het erger en erger. Complete wouden/bossen gekapt voor forten, omheiningen, huizen, boten, brandstof etc etc, complete diersoorten uitgeroeid of bijna uitgeroeid (dodo/ bizons, walvissen) etc etc, complete destructie van leefgebieden, van de teloorgang van insecten,de giftige stoffen in de natuur schadelijk voor plant en dier (en mens), de plastic soup en dat alles t.b.v. de vooruitgang van de mensheid. Dit is al honderden, duizenden jaren bezig. Net als oorlog en vetes al duizenden jaren oud zijn. "we" zullen het nooit leren. Had jij serieus het idee dat een COVID crisis(je) hier ook maar iets aan zou veranderen? Helaas!

Want iedereen wil die dolfijnen in het kraakheldere water zien zwemmen, iedereen wil die teruggekeerde dieren zien, iedereen wil weer overal naartoe. De kans dat er een versnelling bijgeschakeld is voor wat betreft de klimaatcrisis acht ik groter dan dat er een tandje teruggeschroefd is. Parijs en al die mooie klimaatdoelen gaan we never nooit halen.
Ik had even een vleugje hoop. Niet dat we de (klimaat)crisis zouden oplossen, maar wel dat we een kleine stap in de goede richting zouden zetten om allemaal weer wat menselijker en solidairder te worden, maar helaas.

Ik geloof absoluut in het goede van mensen diep van binnen. Ik ben er diep van overtuigd dat de meeste mensen deugen (en dat zonder de té optimistische bril van Bregman). Het is meer het systeem en de ego waardoor mensen "slecht" handelen. Dus als soort in zijn totaliteit? Hoe meer ik mij verdiep in geschiedenis en politiek, hoe cynischer ik word. :D

Voor de rest ben ik het met je eens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Fuujii schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:51:
[...]

Ik had even een vleugje hoop. Niet dat we de (klimaat)crisis zouden oplossen, maar wel dat we een kleine stap in de goede richting zouden zetten om allemaal weer wat menselijker en solidairder te worden, maar helaas.

Ik geloof absoluut in het goede van mensen diep van binnen. Ik ben er diep van overtuigd dat de meeste mensen deugen (en dat zonder de té optimistische bril van Bregman). Het is meer het systeem en de ego waardoor mensen "slecht" handelen. Dus als soort in zijn totaliteit? Hoe meer ik mij verdiep in geschiedenis en politiek, hoe cynischer ik word. :D

Voor de rest ben ik het met je eens. :)
Scherpe opvatting. En toch zijn er ook grote voordelen van het systeem. Grootste nadeel lijkt te zijn dat de gemiddelde mens nooit wil inleveren op wat hij had. Alles moet stijgen: salaris, comfort, productie, verbruik, prestatie, vermogen, (zeespiegel).

Door corona moest er op bepaalde punten wel ingeleverd worden. Het is niet 'de grote reset' geworden die misschien eens nodig is, maar in ieder geval wel een voorproefje, met ook best veel oversterfte nog wel. Zeker een groot verdriet voor mensen, maar toch durf ik wel te stellen dat het ergens ook nodig is. In het rijtje hongersnood, oorlog en ziekte. Als die er niet of nauwelijks waren, dan waren er nu vele levens 'bespaard' en waren er honderden miljarden meer mensen geweest op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Nou, sinds begin deze week is het best druk op kantoor. Niet zo lang als pre-corona, maar beduidend drukker dan een maand geleden. Rond lunchtijd was het bedrijfsrestaurant aardig vol. Ik zie het ook terug op de weg - het is een stuk drukker in de ochtend- en avondspits.
Pagina: 1 2 Laatste