@
RubjeMazter
Dat een D3500 tegenvalt op videogebied heeft weinig met de sensor te maken. De D3500 is een DSLR en die zijn over het algemeen met video gewoon niet zo goed, nagenoeg iedere systeemcamera zal dat beter doen. Er zijn genoeg APS-C camera's die uitstekende video's weten te maken, zoals een Fuji X-T4 of een Panasonic GH-5, die hebben echt hele goede videospecs. Daarvoor hoef je dus niet gelijk naar een grotere sensor te kijken, zeker als de foto's van de D3500 wel prima zijn.
Voor het doel waar je de camera voor wilt gebruiken zou zoiets ook prima volstaan:
pricewatch: Nikon Z 50 + 16-50 VR + 50-250 VR-kit Zwart
Dan heb je een body + 2 lenzen voor minder geld dan een Z5 en ik denk dat je daar in 95% van de gevallen net zulke mooie foto's en video's mee maakt. Je kunt er eventueel nog een FTZ adapter bij kopen zodat je ook de oudere Nikon F lenzen kunt koppelen.
Nadeel van de Z50 is wel dat het lenzenaanbod (zonder adapter) daarvoor vrij beperkt is. Als 4K video je verder niet interesseert dan zou een Panasonic G90 ook prima kunnen voldoen:
pricewatch: Panasonic Lumix DC-G90 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart
Die heeft ook een crop op 4K (net als de Z5), maar voldoet verder denk ik ook prima. De lens die erbij zit heeft een bereik van 28-280 in fullframe equivalent. En als je er dan een echt goede macro lens bij wilt kost je dat ook niet gelijk de wereld:
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro
Fuji kan ook een goede optie zijn (bijv. een X-S10, ook een hele mooie camera), maar die zijn qua lenzen wel wat duurder.
Het zijn zomaar wat ideeen, maar ik denk persoonlijk dat direct met fullframe beginnen voor jouw gebruik en doel, en zeker als eerste eigen camera, een overkill is. De eerste aanschaf lijkt misschien niet zo duur, maar als je er een paar goede lenzen bij wilt wordt het toch heel snel heel duur.
Ik zou persoonlijk ook meer investeren in lenzen die een hele tijd mee kunnen qua kwaliteit, dan in een camera. Cameratechniek veroudert relatief snel, goede lenzen gaan veel langer mee.