Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Mijn vraag
Nikon Z5 of Z6, welke past het beste?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Van wat ik online kon vinden is de Z6 beter voor video en heeft deze geen cropfactor voor 4k.

Doel
Camera gaat voor foto's en video's gebruikt worden, voornamelijk stedelijk gebied. Momenteel in bezit van een Nikon D3500, maar deze maakt geen goede video's, al zijn foto's aardig.

Ik twijfel tussen de Z5 en de Z6 omdat (van wat ik gezien/gelezen/gehoord heb) de Z6 veel beter is voor video's.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

Herman

FP ProMod
Als je veel video's wilt maken in 4K, dan valt de Z5 m.i. af vanwege de enorme crop.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik een en ander lees en volg moet je je afvragen als je veel video wilt doen of je dan niet beter bij Panasonic kan gaan kijken. Nikon scoort daar niet top in, al is het zeker niet slecht. Daarentegen doet hij HD video prima. Dat is tegenwoordig toch een beetje het punt, bedenk vooral wat je het belangrijkst vindt video of foto. Dit heeft namelijk invloed op de hele handling van de camera. Bedenk vooral ook dat het voor een leuke video van je kinderen geen moer uitmaakt en dat bij video de edit de kracht van het filmpje is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
@Herman Klopt, ik ben ook meer van de hogere framerates dan beeldkwaliteit.

@Frogmen Foto heeft prioriteit, maar als de Z5 redelijke video's maakt is dat ook prima. Ik vraag me alleen af of het prijsverschil het waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Dan zou ik zeker voor de Z5 gaan. Uiteindelijk kan je dan beter investeren in mooi glas, want dat is veel bepalender voor het resultaat (lees is de beperkende factor).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
@Frogmen Met glas bedoel je lens ga ik vanuit? Toevallig ook aanbevelingen daarvoor? ;)
Aankoop wordt waarschijnlijk met een kittens 24-50mm, verder geen verstand van welke lenzen goede kwaliteit zijn. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Z6 heeft toch net een streepje voor op de z5, die meer een compromis is. Of je nu instapt of al even meedraait, ik zou je toch adviseren om voor de z6 te gaan. ze worden ook wel redelijk op marktplaats verkocht, mocht je dat prima vinden!

de kitlens 24-70 f4 is een uitstekende en solide lens!

[ Voor 30% gewijzigd door HyperTrophy op 27-05-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
@HyperTrophy Wordt idd een instapcamera. Wat is alleen de voornaamste reden voor de Z6 t.o.v. de Z5?
Ik ben met technologie toch meer van het nieuw kopen, voor beide camera's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
De Z5 is geen full frame maar het prijsverschil is zodanig dat je dat beter aan top glas kan besteden dan aan specs. Wil je in de toekomst nog meer lenzen/glas erbij kopen? Lichtsterk lager F geeft meer mogelijkheden met je DOF control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Frogmen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:53:
De Z5 is geen full frame (...)
Bron?

De Z5 is namelijk wél FF.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
z5 is wel een FX (full frame) op video na dan.

de verschillen zijn niet groot, maar duidelijk is wel dat de Z5 een compromis is ten opzicthe van de Z6. je kunt de toestellen op verschillende sites prima naast elkaar vergelijken.

Het prijsverschil is nog niet zo groot dat je er diezelfde stap aan topglas bij kan halen, wanneer je de Z5 neemt.

Als je nieuw wilt kopen, dan zou het eerlijker zijn om de Z5 met de Z6II te vergelijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Herman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Bron?

De Z5 is namelijk wél FF.
Ik gok dat @Frogmen in de war is met de Z50, ik maakte dezelfde denkfout toen ik dit topic voor het eerst zag (maar bedacht met op tijd dat de Z5 iets anders is dan de Z50) :)
RubjeMazter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:50:
@HyperTrophy Wordt idd een instapcamera. Wat is alleen de voornaamste reden voor de Z6 t.o.v. de Z5?
Ik ben met technologie toch meer van het nieuw kopen, voor beide camera's ;)
Z50 zou evt. ook nog een optie kunnen zijn, ook afhankelijk van welke lenzen je nu op je D3500 hebt en in hoeverre je het budget hebt om die meteen te vervangen door glas wat op de (fullframe) Z6 werkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Dan stappen we ook gelijk in een andere prijscategorie ;)
Ik denk dat ik gewoon voor de Z5 ga met goeie lenzen. Bedankt allen voor de snelle reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RubjeMazter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:06:
Dan stappen we ook gelijk in een andere prijscategorie ;)
Waar is dit nu precies een reactie op?

Edit: ah, ik gok op de vergelijking naar de Z6II uit HyperTrophy in "Nikon Z5 of Z6?"? Die nieuwe generatie is inderdaad nog wat meer aan de prijs ja. Overigens zijn daar wel wat onhandigheden opgelost uit de eerste generatie (zoals bijvoorbeeld dat je wel via USB kan laden, maar niet tijdens gebruik). Maar of dat voor jou het geld waard is moet je zelf even zien natuurlijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Orion84 op 27-05-2021 11:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Waar is dit nu precies een reactie op?
Op de reactie er boven, vergelijking met de Z6 II. Toen ik het bericht schreef stond (jo)uw reactie er nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
In de Z5 kan trouwens een 'gewoon'' SD-kaartje terwijl in de Z6 een (veel) duurdere XQD-kaart moet. Daar staat tegenover dat deze kaartjes data sneller wegschrijven, wat voor video weer handig kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Herman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:18:
In de Z5 kan trouwens een 'gewoon'' SD-kaartje terwijl in de Z6 een (veel) duurdere XQD-kaart moet. Daar staat tegenover dat deze kaartjes data sneller wegschrijven, wat voor video weer handig kan zijn :)
CFexpress Type B werkt tegenwoordig ook, al zijn die niet heel veel goedkoper dan XQD. UHS-II SD kaartjes zijn ook niet heel veel goedkoper trouwens, alleen de significant langzamere UHS-I SD kaartjes zijn inderdaad fors goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Herman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:18:
Daar staat tegenover dat deze kaartjes data sneller wegschrijven, wat voor video weer handig kan zijn :)
Ik heb (nog) geen 4k display, dus 4k video wegschrijven doe ik sws niet. Voor 1080p60 heb ik volgens mij wel genoeg aan 150MB/s van UHS-I.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RubjeMazter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:33:
[...]

Ik heb (nog) geen 4k display, dus 4k video wegschrijven doe ik sws niet. Voor 1080p60 heb ik volgens mij wel genoeg aan 150MB/s van UHS-I.
Let even op het verschil tussen lees en schrijfsnelheid. Maar goed, als het tekort schiet is upgraden naar UHS-II kaartjes ook een oplossing natuurlijk (alleen vervalt dan het prijsvoordeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Let even op het verschil tussen lees en schrijfsnelheid.
Dat is een hele goeie... Moet nog even uitzoeken welke SD kaart de schrijfsnelheid heeft, en daar dan 2 van in de Z5 proppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:21
Ik weet niet precies wat je allemaal qua foto en video gaat doen (semi-professioneel of hobby), maar is er een specifieke reden waarom je gelijk een stap naar fullframe wilt maken? De initiele aanschaf van zo'n Z5 valt nog best mee, maar qua lenzenuitbreiding kom je wel gelijk in fullframe terrein terecht qua prijzen, grootte en gewicht.

Je geeft aan dat de D3500 qua foto's aardig zijn. Mis je daar nog een specifiek iets in wat een fullframe je wel gaat bieden? De D3500 heeft an sich geen slechte sensor, dus volgens mij zou je daar ook prima foto's uit kunnen halen. Fullframe biedt uiteraard voordelen, maar het is niet zo dat je automatisch betere/mooiere foto's gaat maken met een dure fullframe camera.

Als ik je wensenlijst zo zie, dan denk ik dat er ook prima opties zijn onder MFT en APS-C camera's. Bijvoorbeeld Panasonic en Fuji hebben ook prima camera's die goede foto's én video's maken. Prijstechnisch zijn die over het algemeen wel een stuk aantrekkelijker (vooral MFT), zeker qua lenzen. Dat laatste is ook nog een punt, wat zijn je plannen qua lenzen? Wil je er extra lenzen bij gaan kopen nu of in de toekomst en wat zou je dan nodig hebben voor jouw gebruik?

Misschien ben ik nu een beetje advocaat van de duivel, maar op basis van wat je hier schrijft betwijfel ik of je echt een stap naar fullframe nodig hebt. Daarnaast zie ik nog een eerder topic (van een paar weken terug) van je waarin je budget max. 1000 euro is en je ook je verwachte gebruik beschrijft. Ik weet niet of dat nog steeds van toepassing is, maar voor een dergelijk budget (of iets meer) en met dat gebruik voelt fullframe gevoelsmatig een beetje als overkill. Ik denk dat je met MFT of APS-C ook een prima kit zou kunnen samenstellen die uiteindelijk meer waar voor je geld biedt. Vandaar deze opmerking :)

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin186 op 27-05-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
@Erwin186 Allereerst; de D3500 is niet van mijzelf maar van m'n vriendin. Ik zou dus graag zelf een camera willen die goede foto's maakt in bijv. stedelijk gebied, vakantieparken, dierentuinen etc. Panorama filmpjes en bijv. in de auto staan ook op het menu. Dan hebben we het over hobby foto's en filmpjes. Momenteel heb ik een Samsung ES15, sinds 2011 ongeveer ;) dus elke video upgrade neem ik van harte aan. Ik heb ook geen 4k display, dus 4k filmen in 60fps is ook geen vereiste.

de D3500 valt heel erg tegen op videogebied. Foto's zijn op zich prima, hierdoor kwam ik op grotere sensors en daarbij bij full sensor camera's.

Qua lenzen, ik heb toegang tot een 24-200mm lens (F mount) voor de Nikon, en ben van plan om in ieder geval een macro lens te halen in de toekomst.

Ik heb wat videobeelden vergeleken tussen de Z5 en Z6, en ik merk dat de Z6 beter is voor beweging. Verder zie ik het verschil niet overduidelijk ;).

Misschien ben ik inderdaad in het verkeerde segment aan het kijken, maar qua foto's wil ik in ieder geval een camera die een hele tijd mee kan qua functionaliteit en kwaliteit.

Qua budget; vakantiegeld is binnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
@RubjeMazter
Dat een D3500 tegenvalt op videogebied heeft weinig met de sensor te maken. De D3500 is een DSLR en die zijn over het algemeen met video gewoon niet zo goed, nagenoeg iedere systeemcamera zal dat beter doen. Er zijn genoeg APS-C camera's die uitstekende video's weten te maken, zoals een Fuji X-T4 of een Panasonic GH-5, die hebben echt hele goede videospecs. Daarvoor hoef je dus niet gelijk naar een grotere sensor te kijken, zeker als de foto's van de D3500 wel prima zijn.

Voor het doel waar je de camera voor wilt gebruiken zou zoiets ook prima volstaan:
pricewatch: Nikon Z 50 + 16-50 VR + 50-250 VR-kit Zwart

Dan heb je een body + 2 lenzen voor minder geld dan een Z5 en ik denk dat je daar in 95% van de gevallen net zulke mooie foto's en video's mee maakt. Je kunt er eventueel nog een FTZ adapter bij kopen zodat je ook de oudere Nikon F lenzen kunt koppelen.

Nadeel van de Z50 is wel dat het lenzenaanbod (zonder adapter) daarvoor vrij beperkt is. Als 4K video je verder niet interesseert dan zou een Panasonic G90 ook prima kunnen voldoen: pricewatch: Panasonic Lumix DC-G90 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Die heeft ook een crop op 4K (net als de Z5), maar voldoet verder denk ik ook prima. De lens die erbij zit heeft een bereik van 28-280 in fullframe equivalent. En als je er dan een echt goede macro lens bij wilt kost je dat ook niet gelijk de wereld: pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm 1:2.8 Macro

Fuji kan ook een goede optie zijn (bijv. een X-S10, ook een hele mooie camera), maar die zijn qua lenzen wel wat duurder.

Het zijn zomaar wat ideeen, maar ik denk persoonlijk dat direct met fullframe beginnen voor jouw gebruik en doel, en zeker als eerste eigen camera, een overkill is. De eerste aanschaf lijkt misschien niet zo duur, maar als je er een paar goede lenzen bij wilt wordt het toch heel snel heel duur.

Ik zou persoonlijk ook meer investeren in lenzen die een hele tijd mee kunnen qua kwaliteit, dan in een camera. Cameratechniek veroudert relatief snel, goede lenzen gaan veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Erwin186 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:33:
@RubjeMazter
Dat een D3500 tegenvalt op videogebied heeft weinig met de sensor te maken. De D3500 is een DSLR en die zijn over het algemeen met video gewoon niet zo goed, nagenoeg iedere systeemcamera zal dat beter doen. Er zijn genoeg APS-C camera's die uitstekende video's weten te maken, zoals een Fuji X-T4 of een Panasonic GH-5, die hebben echt hele goede videospecs. Daarvoor hoef je dus niet gelijk naar een grotere sensor te kijken, zeker als de foto's van de D3500 wel prima zijn.
Vandaar dat ik inderdaad naar een mirrorless camera wil 'overstappen'. Verder vind ik Nikon erg fijn werken, en zijn daar al lenzen voor in de familie, dus zou het liefst bij Nikon blijven.
Voor het doel waar je de camera voor wilt gebruiken zou zoiets ook prima volstaan:
pricewatch: Nikon Z 50 + 16-50 VR + 50-250 VR-kit Zwart

Dan heb je een body + 2 lenzen voor minder geld dan een Z5 en ik denk dat je daar in 95% van de gevallen net zulke mooie foto's en video's mee maakt. Je kunt er eventueel nog een FTZ adapter bij kopen zodat je ook de oudere Nikon F lenzen kunt koppelen.

Nadeel van de Z50 is wel dat het lenzenaanbod (zonder adapter) daarvoor vrij beperkt is.
De Z50 heeft geen goede beeldstabilisatie noch de autofocus functionaliteit (voor zover ik begrijp van de specsheet). Deze features zijn voor mij wel key.
Het zijn zomaar wat ideeen, maar ik denk persoonlijk dat direct met fullframe beginnen voor jouw gebruik en doel, en zeker als eerste eigen camera, een overkill is. De eerste aanschaf lijkt misschien niet zo duur, maar als je er een paar goede lenzen bij wilt wordt het toch heel snel heel duur.
De aanschafprijs + lenzenprijs lig ik eerlijk gezegd niet zo wakker van, gezien ik van plan ben deze camera jaren te gebruiken.
Ik zou persoonlijk ook meer investeren in lenzen die een hele tijd mee kunnen qua kwaliteit, dan in een camera. Cameratechniek veroudert relatief snel, goede lenzen gaan veel langer mee.
Dat ben ik ook zeker van plan, maar de features een beeldkwaliteit die ik voor zover heb kunnen zien op de Z5 en Z6 geven mij wel de indruk dat ik jaren vooruit kan met één van deze twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
@RubjeMazter
De Z50 heeft de stabilisatie in de lenzen zitten in plaats van in de body, dat is het verschil.

Het waren zomaar wat ideeën, als je bij de Z5 of Z6 het beste gevoel hebt dan moet je die natuurlijk gewoon nemen ;)

Maar als aanschaf- en lenzenprijs je niet zoveel uit maken dan zou ik gewoon voor de Z6 gaan. Helemaal omdat je hem lang wilt gaan gebruiken. Je kunt nu zeggen dat 4K niet belangrijk is, maar als je over een paar jaar toch wel in 4K zou willen schieten dan kan dat met de Z6 tenminste en met de Z5 ben je dan weer beperkt. En daarnaast is de Z5 beperkt tot 4.5 FPS qua snelheid en haalt de Z6 12 FPS, dat is ook nog wel een verschil (als je dat tenminste nodig hebt..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Nu online
Erwin186 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:50:
@RubjeMazter
De Z50 heeft de stabilisatie in de lenzen zitten in plaats van in de body, dat is het verschil.
Ah, dan is de lens inderdaad belangrijker dan de body.
En daarnaast is de Z5 beperkt tot 4.5 FPS qua snelheid en haalt de Z6 12 FPS, dat is ook nog wel een verschil (als je dat tenminste nodig hebt..).
Klopt, maar wildlife/sport is niet voor mij weggelegd. De Z5 haalt metde 4.5 FPS wel constante frames zonder buffer, de Z6 niet, wat opzich logisch is gezien dezelfde processor en meer dan dubbele framerate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je hoeft met de Z6 niet op 12FPS te schieten hè. Op de normale continuous high mode schiet de Z6 5.5FPS en mits je een snel geheugenkaartje gebruikt kan je gewoon doorschieten tot je de (instelbare) veiligheidslimiet bereikt (200 shots default).

Op H+ schiet je ook zo een shot of 30 voor de buffer vol raakt en de snelheid wat terugvalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 27-05-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Sorry ik haalde inderdaad de Z5 en Z50 door elkaar. Maakt niet uit laat je vooral niet gek maken door specs die je in jouw geval echt nooit nodig zal hebben of missen. Wel een tip blijf weg van ultra zooms zoals een 50-250 mm. Het zijn compromis lenzen, ga voor mooi lichtsterk glas wat scherp is. Daarmee heb je op een moderne camera zoveel ruimte voor een crop in de nabewerking dat je die ultra zoom niet mist.
Voor mooie foto's wil je scherpte en fijne goed te controleren bokeh (achtergrond onscherpte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 07:27

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Precies, van een D3xxx naar een Z5 is al een hele grote stap. Lekker voor de Z5 gaan en zorgen dat je investeert in glas, heb je veel meer aan :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1