Inspiratie voor isoleren van houten tussenvloer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Hallo,

Ik ben een jaren 30 woning aan het verbouwen. Een van de onderwerpen hiervan was het isoleren van de tussenvloeren.

Ik was benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee.

Ik overweeg een aantal opties, en ik was benieuwd naar jullie ervaringen of invalshoeken hierop

steenwol tussen de balken
Een van de maatregelen die ik veel tegenkom is steenwil plaatsen in de ruimte tussen de balken om de holle ruimte te dempen en massa te geven. Dit was ik dan ook van plan. De benodigde dikte is nog een beetje een discussiepunt.
Op veel plekken lees ik 8-10cm, andere houden het op "zo dik mogelijk" (in mijn geval een centimeter of 17).

Ik snap dat "zo dik mogelijk" altijd werkt, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Hoeveel cm heb je gedaan, wat is (in jouw optiek) het effect geworden?

plafond ontkoppelen van vloerbalken
Ik kwam dit soort elementen tegen om het rachelwerk en het plafond te ontkoppelen van de vloerbalken:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/85/f3/02/85f302456fc090c7b7e330dd617c34d3.jpg

Op zich best een goed idee, maar iets verder gerekend kwam ik al snel uit op >500 euro aan beugels alleen. Dat lijkt me wel wat fors.

Een (metalstud) vrijhangend plafond kom ik ook wel eens tegen, maar ook dat vind ik een vrij grove (en dure maatregel).

Iemand ervaring met een van deze opties?

Als alternatief dacht ik er nog wel aan om een laag dempingsmateriaal tussen het rachelwerk en de balk te schroeven. De schroeven blijven dan natuurlijk ankerpunten, maar zou verwachten dat het toch wel wat dempt.
Iemand zoiets geprobeerd?

ontkoppelen van topvloer
Wat je ook veel tegenkomt is dempingsmateriaal tussen de houten ondervloer en de afwerkvloer plaatsen om zo contactgeluid tegen te gaan. Is dit wezenlijk anders dan de "normale" groene matten die je vaak onder laminaat e.d. terugvindt?

Eventueel andere ideeën ben ik ook wel benieuwd naar.
Het is enerzijds een simpel onderwerp, maar anderzijds zijn er zo veel invalshoeken voor.
En het is lastig in te schatten wanneer goed, goed genoeg is O-)

mvg
Timberleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
ik kijk even mee naar geadviseerde isolatie dit moet ik namelijk in de toekomst ook gaan doen.

waar ik wel al achter ben is dat je geen stukplaten met stukwerk wilt gebruiken aan een houten balklaag omdat die gaat scheuren omdat het hout werkt.

ook moet je het hout wat je aan de blaken slaat per punt met maar 1 spijker of schroef vast zetten zodat het niet gaat vringen als het hout werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:51
Hier is een heel topic over, wat je ook had kunnen vinden.. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Dat gaat over thermische isolatie van een begane grond vloer.

In mijn geval gaat het over (overwegen akoestische, deels thermische) isolatie van een tussenvloer. Met name het akoestische deel is nogal een wirwar aan meningen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
Het gaat hier toch om een tussenvloer? niet om de beganegrond vloer. De reden hier zal dan ook niet de thermische isolatie zijn maar de akoestische isolatie.

Ikzelf moet dit ook gaan doen. In mijn nieuwbouw huis (oplevering aug-2019) hebben ze ook geen isolatie gestopt in de 2de verdiepingsvloer met ontzettend veel geluidsoverdracht tot gevolg. Als mijn dochter zich in haar bed recht boven ons omdraait tijdens haar slaap dan wordt mijn vrouw daar wakker van. Ik heb alleen eigenlijk geen zin om in mijn net nieuwe huis het hele plafond op de eerste verdieping eruit te slopen om die isolatie aan te kunnen brengen. Vervolgens gipsplaten plaatsen en dan nog weer te moeten stucen om een mooi plafond over te houden. Ik ben nog op zoek naar alternatieven voor rollen steenwol. Ik ga dit draadje nog even volgen.

@timberleek jij tikt sneller :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 14:10
Waarschijnlijk niet jouw oplossing maar ter info mijn ervaring met mijn zoldervloer in ons jaren dertig woonhuis:

Beginsituatie was alleen de originele ondervloerplanken op dunne zolder vloerbalken, van onder met gips aan het zicht onttrokken (dus plafond 1e verdieping.)

Als je een eurotje liet vallen dan hoorde je op de 1e een harde knal.

Omdat ik echt geen zin had de verspijkerde ondervloer of het gipsen plafond te verwijderen heb ik gekozen voor een zoldervloer opbouw van 1cm polypressschuim, 12mm grote softboard platen en een topvloer van 18mm underlaymentplaten.

Mijn initiële idee was zo een zwevende constructie te maken, maar wat koppellingsexperimenten verder kwam ik er achter dat dat al dan niet ontkoppelen met zo weinig veer en massa geen bal uitmaakt, en heb ik de underlayment dekvloer verschroefd aan de balklaag om de vloer steviger te maken.

Resultaat is (naast een mooi gelakte vloer) dat als je rustig doet je je stil en kraakloos kan verplaatsen, maar als de kinderen rennen dan bonkt dat alsnog als een tierelier.
Dat is voor ons prima, maar voor beter resultaat moet je denk ik met steenwol aan de slag inderdaad.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06 20:40
@timberleek

Wij hebben een jaren 30 woning met houten verdiepingsvloer.
Tussen de balken geïsoleerd met 12cm steenwol.
Plafond hangt aan stellatten wel gewoon gekoppeld aan de balklaag.

Ja ik hoor de kinderen boven spelen, of mijn vriendin kan ik horen lopen als ik beneden zit.
Maar om het nou storend te noemen, daar is het niet hard genoeg voor.
Overdag zijn er genoeg omgevingsgeluiden.

Als mijn schoonmoeder daarintegen boven rondloopt dan hoor je BONK BONK BONK BONK BONK omdat ze op hakken loopt en verschrikkelijk zwaarvoetig loopt. we roepen voor de lol wel eens dat de spotjes uit het plafond vallen >:)

Wat ik achteraf anders zou hebben gedaan is 2 lagen underlayment gebruiken, dit niet vanwege geluid, maar om het verende gevoel uit de vloer te halen.

qua geluid is het dus afhankelijk van hoeveel er gelopen word boven.
Ook de vloerbedekking is van belang, we hadden hoogpolig tapijt op een rubber ondervloer wat veel dempte.

Tegenwoordig hebben we parket boven, wat meer contactgeluid van hakken en bonken tegen het bed doorgeeft naar beneden.
(mijn jongste dochter van 2 bonkt met haar handen tegen de spijlen en het hoofdeind van haar ledikant. tot ze in slaap valt)

Wat ik wel prettig vind is dat ik het hoor als mijn oudste dochter uit bed is, ik heb haar voetstapjes al gehoord voor ze gaat staan schreeuwen bij het traphek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
Nu wil ik absoluut het topic niet kapen maar dank je wel.

Mijn vloer is opgebouwd uit

- Laminaat
- Ondervloer
- Fermacel platen
- droogsysteem vloerverwarming
- Underlayment
- Houten balklaag
- Raggels
- Gipsplaten.

Ik denk dat ik aan de bovenkant niet nog meer lagen moet gaan toevoegen. Ik ben ook aan het kijken geweest naar een bedrijf wat de ruimte vol spuit met vlokken. Dan komt er alleen een rij met gaten in het plafond die ik weer op een of andere manier op moet knappen.

Maar tot zo ver mijn verhaal want het is niet mijn topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 22:07
Materiaal wat ook heel goed werkt en veel duurzamer en gezonder is dan steenwol is Metisse gerecycled katoenisolatie. Dit kun je op verschillende plekken kopen o.a. in de Gamma, maar daar hebben ze alleen de 45kg/m3 variant er zijn ook 20kg/m3 en 25kg/m3. Het is wel wat duurder maar het is zonder jeuk eenvoudig te plaatsen. Soms wordt er ook wel eens schapenwol gebruikt maar dat is vrij prijzig.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 22:12
Steenwol (en andere isolatiematerialen voorzien in demping. Niet onbelangrijk, maar eigenlijk wil je 2 ontkoppelde lagen hebben (veer demper model) Voldoende massa helpt ook erg veel. Ik vind deze site heel verhelderend.

Daarom werkt een metal stud plafond onder je vloer zo goed. Je creëert zo twee gescheiden vlakken met daartussen een dempend materiaal. De elementen die je aandraagt werken vergelijkbaar. Met het ontkoppelen van de topvloer bereik je een vergelijkbaar effect, wel moet er voldoende massa in het systeem zitten. Ik schat in dat een laminaat vloertje op isolatiematten niet in de buurt komt van een metal stud plafond uitgevoerd mbv gipsvezelplaten.

Let op 3 ontkoppelde lagen werken niet beter dan 2,denk dus wel goed na voor welke oplossing je gaat en probeer ze niet te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Houtvezel, zo dik als mogelijk tussne de balken en enkellaags metalstud plafond met gedempte hangers.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-05-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:43
Ik heb zelf een 'zwevend' plafond gemaakt, welke eigenlijk rondom met rubber geplaatst is en afgekit is waardoor er minder contact geluid is van de bovenverdieping.
Hier heb ik steenwol op gelegd van 75mm en het geluid is aanzienlijk minder geworden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:51
lmno31 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:06:
[...]
Het gaat hier toch om een tussenvloer? niet om de beganegrond vloer. De reden hier zal dan ook niet de thermische isolatie zijn maar de akoestische isolatie.

Ikzelf moet dit ook gaan doen. In mijn nieuwbouw
Woops, iets te snel gelezen.

Ik heb wel ervaring met een goede ondervloer (met laminaat). De redupax bestaat uit twee componenten, hardboard en eronder zachtboard. Dempt al meer dan zo'n standaard groene platen vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:46
Cellulose?

En ik denk dat je de juiste type ondervloer voor de bovenverdieping ook niet moet onderschatten

[ Voor 83% gewijzigd door barry86 op 26-05-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:22
Ik heb steenwol en glaswolisolatie op de volle dikte van de balken (zo'n 15 cm). We wonen er nog niet, dus echte "beleving" hebben we nog niet. Al is het maar omdat de deuren er constant uit liggen, of er nog een gat in de vloer zit voor een of andere klus :P

Maar wanneer alles dicht is, is tot dusver mijn ervaring vergelijkbaar met die van @FRANQ. Doet geen wonderen, maar haalt de scherpe kanten van het geluid af. Vloer volledig ontkoppelen is mij teveel gedoe, was in dit oude huis ook geen optie.

Wel goed opletten dat je alle gaten meepakt: vaak lopen er balken vlak langs de zijmuren met een spleet van een cm of wat. Die moet je ook vol stoppen, anders vindt het geluid vrolijk die weg.

Verder een tip om ipv 15 cm voor 2x 7.5 cm te gaan. Werkt makkelijker weg (zeker als je nog tengellatten hebt hangen), en je kunt de isolatie in verstek leggen. Bijkomend voordeel is dat je 2x zoveel pakken nodig hebt, en je dus sneller aan een leuke staffelkorting komt :)

Waarom de ene verdieping steenwol (Rockwool Sonobase) en de andere glaswol (Knauf Acoustifit)? Tsja, Acoustifit klonk wel lekker geluidsdempend :P Was ook goedkoper. De steenwol is in een andere fase met een veel grotere isolatiepartij meebesteld, en daardoor weer goedkoper toen. Ik heb nog geen kwalitatieve test kunnen doen.

Vloer ga ik niet verder isoleren. Op de 1e verdieping ligt nog een parketten vloer, op de 2e verdieping ga ik denk ik voor een hardboard ondervloer + laminaat.
Pagina: 1