Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021
Al een tijdje ben ik op zoek naar de juiste partij die zonnepanelen wil plaatsen, vaak komen er van die huur oplossingen langs, maar dat is volgens mij vooral heel gunstig voor de verhuurder.

Ik heb nu 2 concrete offertes van:
- Coolblue
- Dakprofijt

Ik wil sowieso met het oog op de toekomst een NoordWest - ZuidOost opstelling.

Waarbij ik het liefst de indeling van dakprofijt volg met 16 panelen op ZuidOost (dak vol) en 10 panelen op NoordWest.

Concrete offertes:

Dakprofijt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry7qZpa2j6V5YZ4zY5_gd9x2TcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/72iRm2PDXbC7Y5cSqsMOr6GP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRkNeIyL2y8TeHgMNqYCVI74Syw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GxHR1CJZNljEjbUMsmiRYTYZ.png?f=fotoalbum_large

Coolblue:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eAPItCYUIJX9r7mPqr4OYhomWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9XbA9HdtiHjGUv0LNdUIZEb8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8Xb0snfAUsFyLQ8o_ODQ0Imrcw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Df4HaujQ6PI05vgtUr2PGS1j.png?f=fotoalbum_large

Nu krijg ik na herhaaldelijk verzoek niet de indeling van dakprofijt uit een offerte bij Coolblue die dakprofijt levert.

Maar dakprofijt heeft met €11k volgens mij een belachelijk hoge prijs neergezet.

Nu zit WP van dakprofijt met 9360 wel een stuk hoger dan de 7800WP van Coolblue.

Wat voor partijen kan ik nog meer aanschrijven? Wat zijn jullie tips?
Ik ben zelf overigens absoluut niet zo handig om het zelf aan te leggen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke regio zit je?
Dat is makkelijker iemand aan te bevelen eventueel.
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Misschien kan je ook pannen tellen (van pan tot pan even opmeten) zodat je de maten van het dak weet.
Eventueel in een fototje zetten, zodat we mee kunnen puzzelen.
Dat voorkomt een hoop ergenis als het niet blijkt te passen. (geen van de firmas is komen kijken neem ik aan)

Ik zou hier kijken naar een gewone 3-fase stringomvormer.
16 panelen is perfecte stringspanning en 10 is ook prima.
Je hebt dan onafhankelijke 2x mppt ingang

Goodwe (budget) en SMA (geen budget, wel makkelijk zelf uitleesbaar, en duits) hebben beide schaduwmanagement. SMA heeft nu een aktie van 5 + 5 jaar garantie

Geen noodzaak om optimizers of micro omvormers te nemen.
Dat drijft de prijs op, tenzij je persee per paneel wilt uitlezen (dat kijk je op den duur toch niet meer naar)

Even quick en dirty (dus let niet op de bevestiging, het gaat om het idee) Winkelman Hengelo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJTrptnZhLPuuKg8lvkGPfPc8aU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TY9nNpLp1OCNkDru7XsuZOa0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2021 07:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-05 08:19
Die eerste zijn veel duurder omdat ze een alternatief formaat hebben en ook nog eens een hogere opbrengst. Ik zou eens kijken bij Solar bouwmarkt. Klik bij elkaar wat je hier geselecteerd ziet en het scheelt al riant.

Verder misschien beter geen micro omvormers te gebruiken om nog meer te besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:03:
Welke regio zit je?
Dat is makkelijker iemand aan te bevelen eventueel.
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Ik zou hier kijken naar een gewone 3-fase stringomvormer.
16 panelen is perfecte stringspanning en 10 is ook prima.
Je hebt dan onafhankelijke 2x mppt ingang

Goodwe (budget) en SMA (geen budget, wel makkelijk zelf uitleesbaar, en duits) hebben beide schaduwmanagement. SMA heeft nu een aktie van 5 + 5 jaar garantie

Geen noodzaak om optimizers of micro omvormers te nemen.
Dat drijft de prijs op, tenzij je persee per paneel wilt uitlezen (dat kijk je op den duur toch niet meer naar)
Dank voor je reactie!
Foto's
Mijn ideale situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ox1ctvdPWRf7oVPW00JNs7ltvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RuC8hryEAhg1XeF9fiJ1OoYf.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Dakkapel bij de buren, misschien in de winter wel schaduw, hoe weet ik dit zeker?
Jaarverbruik
8000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, moest waarschijnlijk naar 3 fase toe
Budget en doel
Budget, zo goedkoop mogelijk, maar wel goed
Doel: nu redelijk wat opwekken en als salderen er straks mogelijk afgaat, toch een toekomst vaste oplossing.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet 😉
Bijhouden van data
Ja, nu heb ik een HomeWizard Energy, waar ik sowieso mee wil uitlezen. Er moet dus ruimte zijn voor een DINN kWh meter.
Reeds verkregen offertes
Zie start post
Regio
Haaglanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiB
Even quick en dirty (dus let niet op de bevestiging, het gaat om het idee) Winkelman Hengelo
[Afbeelding]
Zo dat scheelt een hoop! Zelfs inclusief btw een stuk goedkoper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een harde schaduw op enkele panelen lost shade-fix van SMA wel op.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Dat komt omdat er in elk paneel diodes zitten, die een deel van het paneel bypassen.
Doordat de omvormer telkens naar een ideaal mppt punt zoekt (SMA 360 sec, Goodwe 1 uur) reageren die bypass diodes daarop (simpel uitgelegd)

Je kan eens kijken bij solar-bouwmarkt punt nl, maar het is erg druk (geen aandelen, ik lees veel hier)
Maar nogmaals, dakmaten zijn belangrijk om teleurstellingen te voorkomen.

Je kan ook zelf wat puzzelen
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies rode knopje nieuw project
Vul lokatie in en kies handmatige planning
Dan kies je fabrikant en panelen en de orientatie
Configuratievoorstel en de 1-fase omvormers uitvinken.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2021 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wat mij opvalt in de offertes is dat Coolblue wel micro omvormers levert en dus parallel geschakeld zijn, en de andere offertes niet. Het zou zomaar kunnen zijn dat je met de panelen van Coolblue evenveel zal opleveren, ondanks de 2kwh minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:41
Solar Edge 3 fase omvormer en 10 panelen op NONW met p401 optimizers gaat NIET goed werken. Ik zou dus uit principe niet in zee gaan met Dakprofijt, dit is kennis wat bij een SolarEdge installateur bekend zou moeten zijn, en een dergelijk systeem suggereren is voor mij onacceptabel.

De omvormer wil 750 volt krijgen van het systeem.
Stel de Zon vol op NW, maar ZO krijgt alleen diffuse straling.
10x60=600V.

Er is nog 150V nodig van die 16 panelen aan de andere kant... Dus 9.4 volt per paneel nodig. Omdat het een en ander nog altijd is gekoppeld door de stringstroom weten we hoeveel er per paneel uit moet komen: Zo'n 16% van wat de panelen in de zon leveren.

Ja het systeem blijft draaien, maar dat gaat dan gebeuren door het vermogen van de panelen in de zon te beperken tot 6.4x wat de panelen (per paneel) op ZW leveren.

Dit systeem kan wel werken met 85V optimizers. De Suntech's kunnen dan alleen op p505 vanwege hoge Isc, dus komt er nog even 26x€15 bij.

Maar... Doe het gewoon niet met SolarEdge. Koop een systeem met SMA, leg voor het geld wat je bespaard nog 5 panelen op NONW bij en je bent beter af onder de streep.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Even heel ruw in Sunny designer gezet:
16x 360Wp op NONW (120graden), 15x 360Wp op ZW (-60 graden). Gaat op 8kW omvormer, levert 9300kWh.

Wel opletten hoe dat werkt met BTW, KOR regeling is max 10kWp, dus meer werk aan of de factuur voor 4 losse panelen even apart afrekenen en daar gewoon de btw voor slikken (Dat gaat om een euro of 500 incl btw)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
Ronald schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:06:
Solar Edge 3 fase omvormer en 10 panelen op NO met p401 optimizers gaat NIET goed werken. Ik zou dus uit principe niet in zee gaan met Dakprofijt, dit is kennis wat bij een SolarEdge installateur bekend zou moeten zijn, en een dergelijk systeem suggereren is voor mij onacceptabel.

De omvormer wil 750 volt krijgen van het systeem.
Stel de Zon vol op NW, maar ZO krijgt alleen diffuse straling.
10x60=600V.

Er is nog 150V nodig van die 16 panelen aan de andere kant... Dus 9.4 volt per paneel nodig. Omdat het een en ander nog altijd is gekoppeld door de stringstroom weten we hoeveel er per paneel uit moet komen: Zo'n 16% van wat de panelen in de zon leveren.

Ja het systeem blijft draaien, maar dat gaat dan gebeuren door het vermogen van de panelen in de zon te beperken tot 6.4x wat de panelen (per paneel) op ZW leveren.

Dit systeem kan wel werken met 85V optimizers. De Suntech's kunnen dan alleen op p505 vanwege hoge Isc, dus komt er nog even 26x€15 bij.

Maar... Doe het gewoon niet met SolarEdge. Koop een systeem met SMA, leg voor het geld wat je bespaard nog 5 panelen op NO bij en je bent beter af onder de streep.
toon volledige bericht
Het is ZO en NW 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Fixed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
@AUijtdehaag ik heb zo goed als ik kon de dakmaten geprobeerd op te nemen:

Boven het dakraam net geen 360cm van nok tot dakraam:l
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJtC4UQ7bzZZ2RJdoEMFVrJNvWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgGG7knyue9xJ0q92O8dhRX8.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het dakraam, laagste pan tot onderkant dakraam:235cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeZ3Ci3Rk9zvmcuaUEF3DHpfHrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iY7SO0pHMjMyZBnFqG858Zxe.jpg?f=fotoalbum_large

Dakraam zelf is rond de 120cm.

Dus totale dak is dan rond de 715-720cm lang. Breedte woning binnen is 516cm. Dus dak minimaal zo breed, maar iets breder.

Boven het dakraam zal het krap worden, maar toch niet onhaalbaar om 2 rijden te plaatsen? Met 340cm voor twee rijen hoog, heb je met 18cm speling tot dakraam, niet heel veel speelruimte. Hoe ver moet je officieel uit de nok wegblijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
@PiB
1 fase haal je ook wel een 8000kWh mee hoor, geen probleem.
(8000kWh gebruiken op 1 fase is moeilijker als 8000kWh leveren. ;) )

eerst mijn dak:
oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jouw dak zal ongeveer het zelfde doen ondanks dat het niet perfect oost-west is. ;)
omdat oost en west een ander moment hun top bereikt kun je met een flink lagere W omvormer af.
zo heb ik nu 3430Wp op oost(met ook 2 hoeken) en 3000Wp op west = 6430Wp.
dit op "maar" een 4000W omvormer, en dit topt niet af. (heel klein beetje, maar soms kunnen panelen meer W leveren als hun Wp, gebeurd allen te korte periode per jaar)

opbrengt is toch al 5500kWh.

probleem is, wil je dit goedkoop, dan heb je beperkingen.
een 1fase omvormer heeft het liefste 350Vmpp (je mag iets hoger zitten richting de 400Vmpp)
en hier voor wil je dus 12-13 paneel er aan hangen per mpp.
een 5000W omvormer heeft vaak 2x een mpp.
dus 2x13x350Wp = 9000Wp = 7200kWh.
wil je meer, sorry dan heb je duurdere apparatuur nodig, en de prijs gaat harder omhoog als de opbrengst.
(op zich zelf geen probleem, maar besluit of geld(€) of opbrengst(kWh) belangrijker is.)

edit:
je zou ook nog kunnen kiezen voor 2x een 16A 1 fase omvormer.
die kunnen nu op 1 fase, en later hang je die op elk een eigen fase als je toch 3 fase wil.
voordeel is, je hebt nu 4 mpp's die allemaal tussen de 8 en de 12 panelen lekker werken.
en ieder de schaduw apart afhandelen.
je maakt dan: 2x2x8x350Wp en verdeeld dat over 2 omvormers. ;)
= 11200Wp = 9000kWh per jaar. (oeps iets te veel, lol is niet erg verkopen die hap.)

dit maakt geen bal uit voor de afrekening.
(gelukkig maakt @AUijtdehaag of @Ronald vast wel een berekening voor je. ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 26-05-2021 11:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze zijn bijvoorbeeld: 1684 X 1002
https://www.solar-bouwmarkt.nl/345wp-full-black.html

Dat zou dan moeten passen op je dak vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:43:
Deze zijn bijvoorbeeld: 1684 X 1002
https://www.solar-bouwmarkt.nl/345wp-full-black.html

Dat zou dan moeten passen op je dak vermoed ik.
Oh dat is mooi, minder hoog en toch 345WP, ik dacht altijd dat het allemaal standaard maten waren.

Enig idee hoe het met de kwaliteit van de panelen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is zeker niet allemaal dezelfde maat.

Sorteren kan je bijvoorbeeld bij winkelman in het linkermenu
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/

Qua kwaliteit zijn de verschillen onderling niet groot meer. (lastig te bepalen, zonder elk merk op je dak te leggen)
Er staat op solar-bouwmarkt een test, echter is dit wel (heel) erg sterke voorkeur voor eigen merken/panelen en belang daarin. Dus daar kan je eigenlijk niks mee.

Maar er zullen altijd wat "premium" duurdere merken zijn, zoals LG, Sunpower, Rec en Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 11:41

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou op NW ook nog wat panelen bij leggen hoor. Ook gewoon vol leggen. NW heeft al een mindere opbrengst dan ZO, en met wat panelen erbij kan je dat toch een tikje compenseren, en ook zijn extra panelen bij een bestaande geplande installatie altijd een zeer economische optie. Op een 3 fase omvormer kan het dan nog prima (2 x 16 Bv) en kwa rendement ook heel goed. Wel iets wegblijven van die dakkapel denk ik, dus daar een rijtje panelen leeg laten bv.

Ik heb zelf ook een ZO (30x) + NW (19x) opstelling en het geeft echt een heel mooie spreiding. Ook laten doen door Coolblue, en met 2 stuks 3 fase omvormers (Huawei SUN2000) In mijn sig kan je mijn opbrengst ook al zien, ik heb het nu een paar maanden liggen en ben heel blij met de installatie en ook de opbrengst.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1