Blogpost over devmachines voor kantoor - wat is interessant?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Mijn vraag
Recent zijn we, tot veel tevredenheid van onze developers, overgestapt naar Chromeboxen voor webdevelopment. We kwamen van Ubuntu desktops.

Ik zou graag een stukje willen schrijven over de ervaring die we hebben. Maar, wat zou interessant zijn?

Denk aan:

vanuit werkgever:
- kosten
- installatie
- security
- integratie in Workspace

vanuit developer:
- snelheid
- connectiviteit (schermen, internet, usb?)
- tooling (welke tooling te gebruiken en wat 'draait' er?)
- benchmarks (is er een relevante benchmark? Bijv. builds draaien zeer snel op deze machine, maar vergeleken met wát?)

En, zou het uberhaupt een boeiende post kunnen zijn? :)
Ik zou wat feedback of vragen op prijs stellen.

Gr!

Disclaimer:
Wij zijn Workspace / Chrome partner en hebben goed contact met Acer, en gebruiken nu de recentste acer CXi4 chromeboxen met i5 processoren. Mijn doel is naast oprecht informatief te zijn, ook de Chromebox (mogelijk) als potentiele kandidaat te kunnen laten zijn voor anderen die dit uberhaupt nooit overwogen hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou, als developer, vooral willen weten wat voor mij echt een voordeel is. Wat maakt zo'n Chrome Box nu een betere optie dan een goede laptop met het OS van mijn voorkeur er op?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Tsurany schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:20:
Ik zou, als developer, vooral willen weten wat voor mij echt een voordeel is. Wat maakt zo'n Chrome Box nu een betere optie dan een goede laptop met het OS van mijn voorkeur er op?
Dat is een vraag die ik zou kunnen laten beantwoorden inderdaad. Ik weet niet of de keuze laptop / desktop nu relevant is, ik voorzie elke werkplek van een goed toetsenbord, een goed scherm en muis, en de desktop. Een laptop zou bij ons praktisch de hele dag aan de hub liggen.

Bedenk wel dat ik het wel waardevol vind dat iedereen dezelfde dev omgeving heeft, en dat het machines zijn die ik als werkgever in beheer heb. Niet als controle, maar praktisch en verantwoordelijkheid. De chromebox is na een probeerperiode positief ontvangen.

[ Voor 7% gewijzigd door RielN op 25-05-2021 20:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RielN schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Dat is een vraag die ik zou kunnen laten beantwoorden inderdaad. Ik weet niet of de keuze laptop / desktop nu relevant is, ik voorzie elke werkplek van een goed toetsenbord, een goed scherm en muis, en de desktop. Een laptop zou bij ons praktisch de hele dag aan de hub liggen.
Ik kan me niet voorstellen dat een medewerker tegenwoordig zonder laptop kan eigenlijk. Maar dat hoeft inderdaad niet het punt te zijn. Al zie ik een vast systeem wel als een echt minpunt.
Bedenk wel dat ik het wel waardevol vind dat iedereen dezelfde dev omgeving heeft, en dat het machines zijn die ik als werkgever in beheer heb. Niet als controle, maar praktisch en verantwoordelijkheid. De chromebox is na een probeerperiode positief ontvangen.
Als developer interesseert het mij natuurlijk niks wat jij als werkgever waardevol vind. Ik wil mijn eigen dev omgeving, niet die van een collega. Juist een developer heeft meer baad bij vrije software keuze en zijn eigen machine in eigen beheer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RielN
Point taken. Het machine/werkplekbeleid van een werkgever is niet waar ik dit over wilde laten gaan, maar het is interessant te horen.

Ik zal een stuk wijden aan de inrichting van de dev-omgeving op de boxen. Uiteraard ben je beperkt tot het Linux-systeem dat aanwezig is, maar daarin heb je praktisch alle vrijheid.

Wat ik wil schrijven gaat natuurlijk over 'wat als je voor dit device hebt gekozen'.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 21:03
Ik zie één groot nadeel: Ik zou als softwarebedrijf echt nooit in de google cloud gaan zitten of zelfs maar op een google machine werken. Je kunt de aanname doen dat alles, maar dan ook alles, voor commerciele doeleinden doorzocht wordt en (al dan niet samengevat) wordt doorgestuurd. Heel fijn idee met je bedrijfsgeheimen. Kies je clouddiensten, browser en OS zorgvuldig. En als IT bedrijf ben je al snel klant of concurrent van Google, ergo moeten ze niet bij je data kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:09
Ik ben vooral benieuwd hoe je browsers gaat testen op ChromeOS? Of zijn jullie een chrome-only webbouwer? (lastig serieus te nemen)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[quote]RielN schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:45:
Wat ik wil schrijven gaat natuurlijk over 'wat als je voor dit device hebt gekozen'.
Vind ik niet interessant, dan ga ik wel een review lezen op internet. Ik ben vooral benieuwd waarom deze keuze gemaakt is, wat waren de achterliggende redenen en in hoeverre waren developers betrokken bij de keuze? Staan zij er ook achter of zouden ze een andere keuze maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 13:05
Ramon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:02:
Ik ben vooral benieuwd hoe je browsers gaat testen op ChromeOS? Of zijn jullie een chrome-only webbouwer? (lastig serieus te nemen)
Wellicht een centrale PC met Windows en een met macOS? Wij hebben hier ook allemaal Windows, en 1 iMac om sites op Safari te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ramon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:02:
Yes, goeie. Buiten testsuites kun je op een Chromebox gewoon elke browser die binnen Linux beschikbaar is gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
__fred__ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:59:
Ik zie één groot nadeel: Ik zou als softwarebedrijf echt nooit in de google cloud gaan zitten of zelfs maar op een google machine werken. Je kunt de aanname doen dat alles, maar dan ook alles, voor commerciele doeleinden doorzocht wordt en (al dan niet samengevat) wordt doorgestuurd. Heel fijn idee met je bedrijfsgeheimen. Kies je clouddiensten, browser en OS zorgvuldig. En als IT bedrijf ben je al snel klant of concurrent van Google, ergo moeten ze niet bij je data kunnen.
Laten we de Google-discussie niet voeren, maar in ons geval zijn 100% van onze klanten reeds Workspace-gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Tsurany schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:16:
[quote]RielN schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:45:

[...]

Vind ik niet interessant, dan ga ik wel een review lezen op internet. Ik ben vooral benieuwd waarom deze keuze gemaakt is, wat waren de achterliggende redenen en in hoeverre waren developers betrokken bij de keuze? Staan zij er ook achter of zouden ze een andere keuze maken?
Goede input, en ik zal dit mee opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Toxic_Dreams schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:17:
[...]

Wellicht een centrale PC met Windows en een met macOS? Wij hebben hier ook allemaal Windows, en 1 iMac om sites op Safari te testen.
Een macbook kom je ook niet onderuit, maar dat zijn niet de dagdagelijkse machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
RielN schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:15:
Mijn vraag
Recent zijn we, tot veel tevredenheid van onze developers, overgestapt naar Chromeboxen voor webdevelopment. We kwamen van Ubuntu desktops.
Vanuit die ervaring kun je het beste een vergelijking tussen de nieuwe oplossing en Ubuntu maken.

Ik zou zelf altijd Ubuntu verkiezen boven ChromeOS overigens. Geeft veel meer vrijheid en omdat het een populair en de facto standaard OS is voor development, zul je nooit veel moeite hebben tools aan de praat te krijgen.

Voor mijn werk gebruik ik gewoon Windows 10 echter. Omdat het "gewoon werkt" en ik liever met mijn werk bezig ben dan met mijn OS.

Datzelfde zal ook wel voor de Mac gebruikers gelden.

PS
En voor mijn werkgever is dat ook prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 26-05-2021 07:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ondanks de disclaimer riekt dit gewoon naar marktonderzoek doen onder Tweakers en er een vrij commerciele blogpost over schrijven, gezien je profiel en je bedrijf.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is heel simpel: bepaal eerst je publiek. Voor wie schrijf je het, wie gaat het lezen?
Indien een werkgever zijn zaken als TCO, ROI, versnelling van werkprocessen, medewerkerstevredenheid etc interessant. Eigenlijk alles wat een financiele of HR component heeft. Of security gerelateerd is. Integratie met een ander ecosysteem (MS AD, LDAP, etc). Dan wordt ie niet technisch.
Kijk je naar gebruikers dan moet je bij je developers te raden wat zij fijn vinden, verwachten van een chromebook, hoe die dingen werken, waar de voor en nadelen zitten. Wel technisch.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:38:
Ondanks de disclaimer riekt dit gewoon naar marktonderzoek doen onder Tweakers en er een vrij commerciele blogpost over schrijven, gezien je profiel en je bedrijf.
Daar was ik me van bewust. Meer dan de disclaimer kan ik niet doen. Natuurlijk wil ik het mes aan twee kanten laten snijden.

Ik wil sowieso meer over de mogelijkheden van de Chromebox schrijven en developers vind ik een boeiende doelgroep. Over chromeboxen / books voor office is er wel genoeg bekend en daar zit ook de interessante markt. Ik denk niet dat ik er op dit onderwerp en doelgroep een groot commercieel gewin mee kan maken.

Wat ik wel hoop is dat een paar mensen zeggen ooh, dat is toch wel interessant.

Sterker, ik denk dat de scepsis (terecht?) groot is hier. Ik kan gezien mijn profiel en mijn bedrijf niet meer dan er open over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
The Eagle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:57:
Het is heel simpel: bepaal eerst je publiek. Voor wie schrijf je het, wie gaat het lezen?
Indien een werkgever zijn zaken als TCO, ROI, versnelling van werkprocessen, medewerkerstevredenheid etc interessant. Eigenlijk alles wat een financiele of HR component heeft. Of security gerelateerd is. Integratie met een ander ecosysteem (MS AD, LDAP, etc). Dan wordt ie niet technisch.
Kijk je naar gebruikers dan moet je bij je developers te raden wat zij fijn vinden, verwachten van een chromebook, hoe die dingen werken, waar de voor en nadelen zitten. Wel technisch.
Mijn eerste keuze was de tweede: wat verwacht een developer van zijn machine. Dus technisch.

Hoewel er vanuit integratie en HR zeker ook wat over te zeggen is.

Tot zover dank voor de input. Ook aan de rest hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@RielN Duidelijk en eerlijk :-)

De scepsis is groot omdat, even generaliserend, developers nogal kritisch zijn op de vrijheden die ze wel en niet hebben met hun developer machine. Dat is hun belangrijkste product in hun werkende leven, net zoals een vleugel het belangrijkste product van een concertpianist is.

Volgens mij moet een developer gefaciliteerd worden om zo productief mogelijk te werken, zowel vanuit technologie, en de organisatie. Maar dat is een mening waar menig organisatie het niet mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Helder en helemaal mee eens. Geloof overigens niet dat ik met een zweep de devices af dwing. We hebben twee machines hier getest en het team heeft akkoord gegeven op de rest.
Natuurlijk kan ik daar als werkgever gewicht in de schaal leggen en is vrije keus in deze relatie betrekkelijk maar ik snap ook dat ik beter af ben met developers die blij zijn met hun werkplek :)

Keuzevrijheid is een groot goed.

Dan zou de vraag wel zijn: je mag kiezen tussen een Mac, Windows, Linux of deze box, waarop baseer je keuze?

Mijn aanname is dat een Chromebox überhaupt niet in de kandidatenlijst staat. Als dát nu eens soms het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat is de meerwaarde van Chrome OS security als je er Linux applicaties op gaat draaien?

Ik kan me niet voorstellen dat je als developer uit de voeten kunt met alleen Chrome OS. Een IDE draaien in Workspace telt niet. Dan kun je beter een thin client nemen of elke willekeurige (BYOD) thick client.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 13:42
Qua Hardware: 't is toch simpel? Als developer verwacht je het performanste materiaal dat er beschikbaar is... dat wilt dus zeggen _niet_ zeggen niet een small form factor chromebox met een pruts-CPU, amper RAM en crappy storage. Waarom in godsnaam zou je dat doen?

Je laat een taxichauffeur toch ook niet rondrijden met een sensible hatchback?
Je laat een loodgieter toch ook niet werken met het huismerk van de zelfbouwmarkt?

Voor de volledigheid: ik werk zelf (thuiswerk :o ) op een stevige desktop met Ubuntu.

[ Voor 9% gewijzigd door Fisheke op 26-05-2021 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• etiennebruines
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 09:41
Ik denk dat het heel erg ligt aan de projecten waaraan gewerkt wordt.

Zelf ben ik met de IntelliJ IDE's erg tevreden en als ik zonder zou moeten, zou mijn productiviteit eronder lijden. Dat vreet best veel RAM, maar het is wel een Intel mini pc. Zo veel CPU last heb ik meestal niet nodig. De tooling ervan is alleen wel op zo'n niveau, dat ik nog geen waardig alternatief heb gevonden. VS Code komt in de buurt (en zal vast in de browser kunnen draaien), maar voelt een beetje bij elkaar geraapte tools die niet mooi samenwerken.

De tools lijken mij dan vooral interessant: met welke programma's wordt geprogrammeerd? Is daar voldoende support voor refactoring, auto-complete, doorklikken naar implementaties/gebruik-van-functies? Draai je uiteindelijk alles in een VM op een server? Heeft iedereen zijn eigen VM? Wat zijn dan de voordelen, aangezien je de rekenkracht alsnog gebruikt? Of draait alles op de Chromebox zelf? Hoe zit het met database-integratie? Draai je alles als docker op de Chromebox zelf, of moet ook daar weer iets geregeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Fisheke schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:10:
Qua Hardware: 't is toch simpel? Als developer verwacht je het performanste materiaal dat er beschikbaar is... dat wilt dus zeggen _niet_ zeggen niet een small form factor chromebox met een pruts-CPU, amper RAM en crappy storage. Waarom in godsnaam zou je dat doen?

Je laat een taxichauffeur toch ook niet rondrijden met een sensible hatchback?
Je laat een loodgieter toch ook niet werken met het huismerk van de zelfbouwmarkt?

Voor de volledigheid: ik werk zelf (thuiswerk :o ) op een stevige desktop met Ubuntu.
Je zou de doelgroep kunnen zijn ;)
Mag ik vragen wat voor machine je zelf gebruikt thuis (ik gebruik een Debian apparaat thuis) en misschien wil je een bench draaien voor me om te zien hoe beroerd of niet de box presteert?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:38:
Klinkt eerlijk gezegd mij meer als een lijst van argumenten om tegen de wensen van de developers in te gaan. Sowieso vind ik mensen desktops geven echt niet meer van deze tijd. Ruikt voor mij naar een bedrijf dat straks alle developers weer op kantoor laat werken. Nou succes met het aannemen van goeie devs over een paar jaar dan :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
RielN schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Mag ik vragen wat voor machine je zelf gebruikt thuis (ik gebruik een Debian apparaat thuis) en misschien wil je een bench draaien voor me om te zien hoe beroerd of niet de box presteert?
Daar heb je geen benchmark voor nodig.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je developers gaat overtuigen van je nieuwe tooling, die gebruiken liever wat ze al kennen zonder zich aan te hoeven passen aan een platform dat zowel op hard- als software gebied beperkingen kent. Een developer heeft niets aan een Chrome OS apparaat als hij daar niet zijn vertrouwde omgeving op kan draaien.

Wil je CTOs overtuigen van een kostenbesparing met jouw oplossing? Dan zul je hier ook weinig medestanders vinden. Bovendien moet je dan ook de kosten meenemen voor afgenomen developer productiviteit door de nieuwe verplichte tooling. En realistisch zijn en concluderen dat een percentage mogelijk zelfs op zoek gaat naar ander werk als direct gevolg van het afnemen van hun MacBook/Thinkpad/XPS.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hydra
En, zou het uberhaupt een boeiende post kunnen zijn? :)
Bot gezegd; niet. Als developer interesseren me deze argumenten echt geen fluit omdat ik na zo'n 20 jaar development prima zelf weet wat ik nodig heb. Voor mij is dat een laptop met voldoende geheugen (16GB minimaal) en het liefst unix-like; dus MacOS of Linux. ChromeOS geen ervaring mee, maar als dat unix-like is prima.

Ik vind discussies over de kosten van onze machines altijd een enorme rode vlag. Ten opzichte van het salaris van een developer is het echt peanuts. Ga je met een hele goeie timmerman een discussie aan over de prijs van zijn hamer en zaag? Ga je bij een automonteur goedkoop gereedschap van de gamma naar binnen duwen? Tuurlijk niet.

Ook vind ik het, zoals ik in de andere post al zei, wel heel erg 2005 om developers nu nog desktops te geven. Het hybride model wordt de norm de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:15
Even heel lullig, maar ik zou niet weten hoe je een ontwikkelaar enthausiasmeert hiermee (zowel de box als een artikel).

Even van de Acer site gehaald:
With an up to 10th Gen Intel® Core™ i7 processor1, this Mini PC offers solid performance to deal with everyday tasks
Dit apparaat is niet eens gemaakt voor je doelgroep, hoe kan je die ooit overtuigen als er geen voordeel voor hun inzit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:26
Wat ik zou willen lezen is voor zowel de oude als de nieuwe set-up:
  • Hardware
  • Software/tools: wat werd gebruikt, welke tools waren niet beschikbaar op Chrome OS en zijn daar volwaardige alternatieven voor gevonden
  • Programmeertalen
  • Benchmarks: benchmarks moeten concreet zijn en representatief zijn voor een real-life scenario, bijvoorbeeld het compileren van een Angular project is 50s vs 75s.
En misschien de impact op de productiviteit, alhoewel dat misschien lastig meetbaar is.
RielN schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:15:Disclaimer:
Wij zijn Workspace / Chrome partner en hebben goed contact met Acer, en gebruiken nu de recentste acer CXi4 chromeboxen met i5 processoren. Mijn doel is naast oprecht informatief te zijn, ook de Chromebox (mogelijk) als potentiele kandidaat te kunnen laten zijn voor anderen die dit uberhaupt nooit overwogen hebben.
Laat ook tegengeluid horen. Is er een developer die wat minder tevreden is of die nadelen opnoemt, benoem dat dan ook. Als Chrome partner en GDE heb je snel de schijn tegen; het moet niet op een gekleurd marketingpraatje gaan lijken, maar neutraal de feiten benoemen :)

Je zou de blogpost in tweeën kunnen splitsen: manager's perspective en developer's perspective. Ik denk dat daar geen overlap tussen zit en vooral het stuk vanuit de manager nogal "salesy" aan kan voelen, wat afbreuk kan doen aan het andere stuk. Ben zo objectief mogelijk.

offtopic:
Mijn persoonlijke mening met ongetwijfeld veel vooroordelen: ik hoef geen Chromebook/box, die apparaten zijn veel te afgeschermd en beperkt qua functionaliteit. Chrome OS is zoveel mogelijk gesloten, developers willen een systeem dat juist open is en vrijheden biedt. Zo'n apparaat zou tegen me werken, in plaats van voor me. Aan jou de uitdaging: change my mind :+

[ Voor 10% gewijzigd door P1nGu1n op 26-05-2021 12:38 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Het klinkt erg als (traditioneel) top-down management. Mijn ervaring is dat de meeste developers heel goed weten waar ze fijn op werken, hun werkstation kunnen ze zelf goed up-to-date en veilig houden en ze hebben niemand nodig om ze een richting op te duwen.

Het rijtje voordelen voor werkgever vind ik een beetje non-issues voor een (volgens mij) niet bestaand probleem. Alleen omdat een systeembeheerder alles hetzelfde wil. Ik zou het zelf niet prettig vinden als m'n werkgever zich op deze manier met dit soort dingen bezig houd.

Dat los van of ontwikkelen op een Chromebox mogelijk is. Dat zal best, maar als dat echt zo fijn is vragen ontwikkelaars er zelf wel naar, die zijn vaak prima op de hoogte van wat er te krijgen is en trends bij hun collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 13:42
RielN schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Benchmarken is naast de kwestie voor mijn punt.. elke seconde dat een dev moet wachten op een machine is een seconde te lang.

https://xkcd.com/303/ -> Elke keer ik dit doe: kost het mijn opdrachtgever/klant tientallen tot honderden euries... Dat kan ik als freelancer niet goedpraten. Ik zit hier nu ook weer op te commenten omdat IntelliJ te lang moest nadenken.

Vandaar ook de 5950x met een shitton aan RAM en 3x pcie4-ssds in raid... O-) . Toon mij een machine die me minder laat wachten en ik upgrade direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@RielN Werkt iedereen trouwens gewoon op kantoor bij jullie nu?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Laatst online: 01-10 20:19
Ik vind dit best onvoorstelbaar, je wordt als developer toch ontzettend geremd in je productiviteit als je een chromebox moet gebruiken? Zelfs al doe je 'alleen' web development. Hoe gaat dit ooit beter werken dan een knappe PC/laptop met genoeg RAM, een snelle multicore CPU, snelle SSD, knappe GPU, veel schermruimte (4k of 2x1440p) en de mogelijkheid elk OS te draaien dat je nodig hebt?

Even wat cynisch bekeken: als je een goede developer bent vraag ik me af of je niet op zoek moet naar een baan waar je tijd als waardevoller wordt gezien dan het intern top-down pushen van een ontwikkelomgeving omdat je die ook aan je klanten verkoopt.

Wat mis ik hier?

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

RielN schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Laten we de Google-discussie niet voeren, maar in ons geval zijn 100% van onze klanten reeds Workspace-gebruikers.
En toch is dat een zeer belangrijk onderdeel van heel de discussie. Ik ben nu ook werkzaam in een softwarebedrijf maar van een heel ander kaliber. Niet alleen maken wij geen webapps maar een zeer specialistische toepassing, ook zitten wij volop met o.a. geheimhoudingsclausules bij onze klanten die ons net verbieden van met data in de cloud te gaan werken. En daarnaast zijn er zorgen om het ontvreemden van IP.

Een totaal andere wereld dus en zo heeft elke sector wel zijn specifieke eisen.

Hoe jullie dus tot deze keuze gekomen zijn is een leuke insteek, maar ook het waarom en waarom dit specifiek voor jullie wel werkt.

Ook het werkplekbeleid is, zeker in de hedendaagse context, niet onbelangrijk. Jullie kiezen nog altijd voor vaste desktops terwijl de meeste firma's deze stilaan toch echt de ban in doen ten voordele van de flexibiliteit die een laptop je geeft. Vele bedrijven zullen in de toekomst mensen deeltijds van thuis uit laten werken, en dan heb je nu eenmaal een laptop nodig.
Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Bot gezegd; niet. Als developer interesseren me deze argumenten echt geen fluit omdat ik na zo'n 20 jaar development prima zelf weet wat ik nodig heb. Voor mij is dat een laptop met voldoende geheugen (16GB minimaal) en het liefst unix-like; dus MacOS of Linux. ChromeOS geen ervaring mee, maar als dat unix-like is prima.

Ik vind discussies over de kosten van onze machines altijd een enorme rode vlag. Ten opzichte van het salaris van een developer is het echt peanuts. Ga je met een hele goeie timmerman een discussie aan over de prijs van zijn hamer en zaag? Ga je bij een automonteur goedkoop gereedschap van de gamma naar binnen duwen? Tuurlijk niet.

Ook vind ik het, zoals ik in de andere post al zei, wel heel erg 2005 om developers nu nog desktops te geven. Het hybride model wordt de norm de komende jaren.
Ik geef je volledig gelijk, maar wil wel opmerken dat vanaf management niveau de kost wel degelijk belangrijk is. Je moet niet te gierig willen zijn want dat haalt de productiviteit onderuit, maar je moet je personeel ook geen carte blanche geven want dan swingen de kosten bij sommige de pan uit zonder dat ze er echt productiever van worden. Een goede balans vinden is ook belangrijk. Zeker bij grotere ondernemingen die jaarlijks honderdduizenden euro uitgeven aan alleen maar de computers van eindgebruikers kan 100 euro meer of minder per gebruiker een groot verschil maken op de balans.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Je betaalt een developer 50+k per jaar, maar gaat beknibbelen op de belangrijkste tool die hij/zij heeft? Een i5 met 8GB ram is echt gewoon lachwekkend. Mijn laptop trekt makkelijk 11GB ram vol wanneer ik mijn browser en IDE open heb.
- installatie
Non-argument. Ubuntu of zelfs Windows is ook met een uurtje geinstalleerd. Zeker als je een beetje een capabele sysadmin hebt die gewoon een image maakt.
- security
Op welke manier? Hoe is een chromebox veiliger dan een gemiddelde linux bak? Of een Windows pc. Je hebt het over developers, niet de administratiemiep die het mailtje met "freetacos.doc.exe" opent.
Nog zo'n non argument. Ze hebben een electron of andere shell om de gmail interface gemaakt, joepie. Ik kan ook gewoon een tab in m'n browser open houden.
vanuit developer:
- snelheid
Leg mij eens uit hoe een i5 met 8GB ram het wint van een i7 met 16 of 32GB ram?
- connectiviteit (schermen, internet, usb?)
Want een gemiddelde laptop heeft geen usb poorten of (gasp) een docking station?
- tooling (welke tooling te gebruiken en wat 'draait' er?)
Webdevelopment zei je, dus ten minste een IDE a la WebStorm, plus een browser met ~30 tabs. Al zou het natuurlijk zomaar kunnen dat ook hier de "kosten" je naar VsCode dwingen, want dat is tenminste gratis. Wanneer het ook nog eens om backend spul gaat, zit je ook nog met een database servertje lokaal.
- benchmarks (is er een relevante benchmark? Bijv. builds draaien zeer snel op deze machine, maar vergeleken met wát?)
In geen enkele benchmark gaat je chromebox het winnen van een beetje developer laptop/systeem.

Al met al zou ik, als ze hier op kantoor met zo'n idee aan kwamen zetten, ze heel hard uitlachen, "nee" zeggen en verder gaan met m'n werk.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Blokker_1999 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:27:
Ik geef je volledig gelijk, maar wil wel opmerken dat vanaf management niveau de kost wel degelijk belangrijk is. Je moet niet te gierig willen zijn want dat haalt de productiviteit onderuit, maar je moet je personeel ook geen carte blanche geven want dan swingen de kosten bij sommige de pan uit zonder dat ze er echt productiever van worden. Een goede balans vinden is ook belangrijk. Zeker bij grotere ondernemingen die jaarlijks honderdduizenden euro uitgeven aan alleen maar de computers van eindgebruikers kan 100 euro meer of minder per gebruiker een groot verschil maken op de balans.
We hebben het hier over developers, niet 'gewone' gebruikers. 100 euro per jaar is echt een druppel in de oceaan als je het het over de primaire tool van een developer.

Je ziet gewoon dat genoeg bedrijven dit prima snappen en devs gewoon standaard een MacBook Pro geven bijvoorbeeld. En volkomen terecht. Natuurlijk is het onzin om een developer een game PC samen te laten stellen, maar een goede niet te zware laptop met genoeg geheugen, hoge resolutie scherm (desktop realestate) en een SSD is gewoon een must.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
Ik had nieteens gekeken wat het was, maar als je met zo'n ding bij me aan zou komen zou ik gewoon ronduit beledigd zijn. Serieus, what the fuck? 500 euro budget voor een development PC? Doe normaal. Ze gaan sowieso niet hoger dan 8GB en dat is sowieso gewoon te weinig.

Sorry hoor, maar dit is nu typisch het soort werkplekbeheer waarom juist de goeie developers weglopen bij een bedrijf. Die zijn dat gezeik zat en gaan dan gewoon op zoek naar een bedrijf dat wel snapt hoe software engineering werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:13:
[...]

We hebben het hier over developers, niet 'gewone' gebruikers. 100 euro per jaar is echt een druppel in de oceaan als je het het over de primaire tool van een developer.

Je ziet gewoon dat genoeg bedrijven dit prima snappen en devs gewoon standaard een MacBook Pro geven bijvoorbeeld. En volkomen terecht. Natuurlijk is het onzin om een developer een game PC samen te laten stellen, maar een goede niet te zware laptop met genoeg geheugen, hoge resolutie scherm (desktop realestate) en een SSD is gewoon een must.
Ik zeg ook niet dat je voor goedkope, ondermaatse machines moet gaan natuurlijk. Voor vele devs is een goed uitgeruste machine met veel geheugen en snelle SSD een must, maar als je ineens aan management moet zeggen: we gaan dit jaar een kwart miljoen meer uitgeven aan replacements ga je dat wel moeten verantwoorden natuurlijk. En er is een groot verschil tussen gaan van een i5 naar een i7 performantiegewijs dan van de op 1 na snelste i9 naar de snelste i9 ondanks dat het prijsverschil van die laatste mogelijks groter is dan die eerste. En dan moet je wel de vraag durven stellen: is dit objectief gezien nog wel te rechtvaardigen?

Zeker in bedrijven waar er veel meer gebeurd dan enkel en alleen ontwikkelen wil elke afdeling zoveel mogelijk budget om zoveel mogelijk te realiseren en is het aan de bedrijfstop om de knoop door te hakken van wie hoeveel krijgt en waar je het aan uitgeeft.

Ik denk dat we het daar wel over eens zijn, niet?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
En nog even een linkje: https://medium.com/swlh/i...data-science-322babcd5512

Dit is nota bene een chromebook fan die aangeeft dat ChromeOS nog een hele lange weg te gaan heeft voor development. En het is een artikel van Oct 2020 nota bene.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Blokker_1999 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:21:
Ik denk dat we het daar wel over eens zijn, niet?
Ik heb ook nergens gezegd toch dat je perse het allerduurste model moet hebben? Zoals ik al zei; een dikke game laptop of natuurlijk overkill. Het gaat om de context van de vraag van de TS. Waar ik op reageer is dat jij zegt dat het om 100 euro gaat. Dat vind ik bizar; da's ongeveer m'n uurtarief. Als dat leidt tot een kwart miljoen meer uitgaven heb je dus 2500 developers rondlopen kennelijk. Dan heb je wel op andere plekken winst te halen vermoed ik. Die developers kosten je 150 miljoen per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 26-05-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:28

Sabbi

je denkt aan mij.

Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:21:

Dit is nota bene een chromebook fan die aangeeft dat ChromeOS nog een hele lange weg te gaan heeft voor development. En het is een artikel van Oct 2020 nota bene.
Dit artikel zegt toch juist dat het een goede optie is voor software development? z'n primaire klacht is dat het lastig is de tooling te installeren gecombineerd met dat er weinig documentatie/community voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sabbi schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:01:
Dit artikel zegt toch juist dat het een goede optie is voor software development? z'n primaire klacht is dat het lastig is de tooling te installeren gecombineerd met dat er weinig documentatie/community voor is.
Heb je het hele verhaal gelezen? Ik zeg letterlijk dat zelfs een ChromeOS fan zegt dat ChromeOS een hoop haken en ogen heeft. Dat maakt het in mijn ogen volkomen ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 23:32
De vraag is: wordt er lokaal op de chromebox ontwikkeld?
Als dat antwoord "ja" is, dan ben ik het met Hydra eens.
Is het antwoord "nee" en wordt de chromebox gebruikt om verbinding te maken met een remote machine, dan is het interessant wat er lokaal gedaan wordt.

Daarnaast is "development" heel breed.
Wordt er (bij wijze van spreke) alleen een stylesheet aangepast, of wordt er grote, rekenintensieve programma's mee gemaakt.

[back ontopic]
Voor de TS; Je ziet hierboven een discussie. Daar zou je in jouw stukje antwoord op kunnen geven; Wat doen jouw developers, waar helpt de chromebox bij en waar niet.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RielN schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:30:
Dan zou de vraag wel zijn: je mag kiezen tussen een Mac, Windows, Linux of deze box, waarop baseer je keuze?
Op basis van wat ik ermee moet maken. Je gaat ook geen tuin omspitten met een theelepel.

Het is een tool. Niet meer dan dat, als je even alle fanboyisms wegdenkt.

Ik maak o.a. Windows software, dus voor mij is het simpelweg Windows. Heb een tijd lang ook iOS apps ontwikkeld, daarvoor stond gewoon een iMac op mijn bureau (naast mijn PC).

Hoe veelzijdiger hoe beter vind ik, dus ik vind een Chromebox zeer beperkend. Op Windows heb ik WSL, waardoor ik praktisch alles ermee kan behalve ontwikkelen voor het Apple ecosysteem. Sinds ik WSL heb, gebruik ik dus ook minder vaak puur Linux op de desktop.

@armageddon_2k1
Het belangrijkste product in mijn leven als developer is wat ik maak, niet wat ik gebruik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Lethalis schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:52:
[...]

@armageddon_2k1
Het belangrijkste product in mijn leven als developer is wat ik maak, niet wat ik gebruik :P
Mag die op een tegeltje? :>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:11
RielN schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:30:
1e keus: Linux
2e keus: Mac (tenminste nog een Unix)

Ik ben zelf een freelance web-developer en al mijn tools + browser samen heeft nu zo 12GB RAM in gebruik en dat is nog niet eens het hoogste wat er soms in gebruik is.

Een beetje ontwikkelaar in loondienst kost je zo 60 a 80.000 euro per jaar werkgevers-kosten (40 a 50.000 bruto) en dan wil je een grijpstuiver besparen op de tools? |:(
Elk moment dat die ontwikkelaar zit te wachten op zijn tools kost ie onnodig geld. Zelfs superdeluxe machines zijn qua kosten penuts vergeleken met wat die ontwikkelaar kost.

Mijn eigen zakelijke desktop heeft iets van 2000 euro gekost (3600X, 32GB RAM), mijn zakelijke laptop 2500 euro inclusief dock (4700H, 32GB RAM).
Die bedragen zijn niks vergeleken met de rekeningen die ik elke maand stuur gecombineerd met de 4 jaar afschrijving. :/

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 26-05-2021 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@hackerhater Niet alleen dat, ik zou me ook enorm gepiepeld voelen als developer als ik op een of ander gaar all-in-one dingetje moet gaan zitten devven omdat dat zo mooi in het Google ecosysteem valt. Waardering is voor mij een flinke motivator en met zo'n unit voel ik me niet serieus genomen als ontwikkelaar en dan raak ik meteen gedemotiveerd.

De meeste ontwikkelaars zijn gewoon power users. Die kan je gerust de keus geven een eigen machine te kiezen. Die hoef je niet voor te kauwen hoe zij hun werk het best uit kunnen voeren.

[ Voor 21% gewijzigd door armageddon_2k1 op 26-05-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:10:
De meeste ontwikkelaars zijn gewoon power users. Die kan je gerust de keus geven een eigen machine te kiezen. Die hoef je niet voor te kauwen hoe zij hun werk het best uit kunnen voeren.
Inderdaad.
Ik gebruik mijn desktop als ik in mijn thuiskantoor aan het werk ben. Krachtiger dan de laptop (betere koeling e.d.) en betere werkhouding. De laptop is bijvoorbeeld voor bij de klant op locatie.
Evengoed zijn mijn tools sterk genoeg dat ik er bijna nooit op hoef te wachten. Alleen als de volledige test-suite draait moet ik er grofweg 10 minuten op wachten. Maar goed dat is like 1 keer bij feature-complete (mits niks gebroken O-) ) dus dat is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:10:
Dit. Helaas zijn ze daar bij mijn werkgever nog niet helemaal achter. Ik wilde een zeer specifieke laptop, terwijl een manager graag iedereen aan de desktop heeft, want dat is hij gewend. Heck, hij wilde het liefst gewoon weer zelfbouw desktops. En mijn laptop? Dat werd een ander model uit een andere serie. Mindere performance, om nog maar te zwijgen over de batterijduur van max 2 uur, plus geen koeling op de thunderbolt aansluiting, waardoor de fans constant lopen te blazen puur omdat het ding aan het laden is.

Geef me verdorie de hardware die ik wil, dan ben ik productiever.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben blij dat ik bij mijn nieuwe werkgever zelf de keuze had om een laptop uit te zoeken. Ik heb nu een 8 core 16 threads i7 met 32gb en snelle SSD. Ik heb het geprobeerd op mijn oude i5 laptop met 8gb maar die liep te scratchen op de disk ivm te weinig geheugen. Als ik mijn 1400 euro kostende laptop met deze Chromebook van 500 euro kost vergelijk, kost dat per maand 37,50 meer over een periode van 2 jaar, maar ben ik ook veel productiever en verdien ik dat bedrag binnen 2 dagen terug elke maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik was die-hard tweaker, kwijlen bij nieuwe moederborden, alles bouwen en tweaken voor de hele familie etc. En ook in de hoogtijdagen in de computerwinkel significante aantallen pc-privé desktops samengesteld.

Maar die tijd is al een tijdje geweest. Einde pc-privé, einde zelfbouw, einde desktop, en ook einde heel bekende winkelketen. ;) Voor consumeren is een ipad de default, voor produceren is een laptop de default.

Je werkt er professioneel mee, dus dan een high-end laptop. Voor ‘web development’ an sich kom je niet gauw op gekke GPU (dus desktop) eisen etc.

Als ik heel eerlijk ben: Ik geloof je disclaimer niet. Alles is vanuit acer / chromebox geredeneerd en niet vanuit development. Je doet minstens je eigen product te kort. Als mijn werkgever enthousiaster zou zijn over het product van partner ipv het eigen product zou ik dat ook als behoorlijk negatief ervaren. :o

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 14:31
Als ik qua inhoud moet adviseren zou ik proberen een punt te maken waarom het interessant is. Ik zelf zie op dit moment geen voordelen, ben sceptisch qua Chrome os (en Google, maargoed daar werken we nu ook mee). En vraag me af of developers dr genoeg mee kunnen om hun werk te doen.

Overtuig dus dat ik ongelijk heb :) .

Ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door Ed Vertijsment op 26-05-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ontwikkel je dan ook in de cloud? Je wil builds benchmarken dus blijkbaar niet. Dan haak ik dus bij de rest aan: geef mij gewoon goed gereedschap om m'n werk te doen. Misschien is jullie werk wat lichter dan wat ik doe, dus als het werkt prima toch?
Zal eens schetsen hoe het bij mij mij ging:
-Aangenomen. Alle plekken zijn flexplekken. Nope, dit is mijn plek (eigen toetsenbord en muis meegenomen), niemand anders werkt hier.
-Ik heb 2 schermen nodig. We werken op een terminal server met 10 anderen. Krijg ik een 2e scherm, ander merk andere resolutie. Nope. Aangegeven wat ik wilde (met valide argumenten waarom ik dat nodig had). Besteld en 5 jaar heerlijk op gewerkt.
-Afgelopen januari aangegeven dat er iets frustratie begint te ontstaan qua wachttijden. Vraag: wat wil je hebben? i7 10700K, 32GB, nvme ssd. Kosten: 1400 euro
Dat ding vliegt, geen wachttijd meer bijna, happy ontwikkelaar!
Ik heb m'n manager toen een keer om 2 uur 's nachts een app gestuurd met de cpu op 98% en 30GB geheugen in gebruik, hij snapte niet hoe ik dat voor elkaar kreeg. Dat heeft me wel 6 uur van m'n leven gescheeld want op de server was het niet vooruit te branden.
En ik heb een crappy oude laptop, om via remote desktop op dat ding in te loggen (aan een docking station want ben al 15 maanden niet op kantoor geweest).
Maar ben serieus benieuwd wat jullie precies doen, als je op die machientjes kan werken.
Lang verhaal kort: ik ben het er mee eens dat je developers gewoon lekker vrij moet laten :P

[ Voor 12% gewijzigd door sig69 op 27-05-2021 02:12 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
RielN schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:20:
[...]
Yes, goeie. Buiten testsuites kun je op een Chromebox gewoon elke browser die binnen Linux beschikbaar is gebruiken.
En hiermee help je je eigen blog post om zeep. Je werkt dus eigenlijk helemaal niet met ChromeOS zelf maar met de Linux optie die het bied. Met Linux dus.

Wat blijft er dan echt over van ChromeOS? De powerwash functie? De goedkope hardware? De integratie met Android apps? Er zijn wel voordelen maar voor een dev zie ik ze niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

SPee schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:14:
Is het antwoord "nee" en wordt de chromebox gebruikt om verbinding te maken met een remote machine, dan is het interessant wat er lokaal gedaan wordt.
Als Azure developer heb ik het echt serieus geprobeerd.... Gewoon een dikke VM in Azure draaien en al mijn werk daar op doen. Ik schat dat het me 5%-10% van m’n productiviteit kost.
- Er is altijd nog wat lag
- Opstarten duurt altijd langer (ook als je de VM gewoon nooit uit zet; je moet toch de verbinding opzetten)
- Je zit *of* met beveiliging (RDP is niet veilig, Bastion wel), *of* met je besturing (RDP werkt best redelijk normaal, bastion betekend dat knoppen anders gaan werken. Denk bijvoorbeeld aan een ‘back’ knop)

Al met al heb ik het op gegeven en werk ik gewoon weer op m’n 8c/16t, 32GB laptop (daarnaast zou een VM met deze specs die continue draait enkele honderden euros per maand kosten; daar gaat de besparing op de laptop.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 05:05:
[...]
Als Azure developer heb ik het echt serieus geprobeerd....
Weliswaar iets simpeler, maar ik heb geprobeerd om met een Chromebook via RDP te werken op mijn development PC's. En dat was ook geen daverend succes.

Chromebook specifiek: ik mis sommige toetsen op het toetsenbord (home, end, etc).

En er is inderdaad ook vertraging die ik overigens veel minder heb als ik met een wat serieuzere Windows laptop er naartoe verbind via RDP.

Soms gebruik ik de Chromebook nog steeds, omdat ik ermee op de bank kan hangen zonder mijn schoot te verbranden _O- Maar normaal gesproken zit ik gewoon achter een Windows desktop of laptop.

Minimale eisen zijn daarbij een passmark score boven de 10.000 punten, snelle storage (NVME, SSD) en genoeg RAM (16GB of meer).

Op mijn werk zijn ze nog wel ouderwets, in die zin dat we desktops hebben en ze het liefste iedereen op kantoor terugzien. Maar we hebben wel snelle PC's, minimaal 24" IPS schermen (ik heb er 1, omdat ik graag een overzichtelijk bureau heb, maar veel collega's hebben meerdere schermen), uitzicht over de waterweg etc.

Ik vind thuiswerken echter wel heel fijn en dat is een dingetje aan het worden. Plus dat ik nog wat irritaties met de nieuwe locatie heb (airco die in mijn nek blaast, reisafstand van gemiddeld 45 min enkele reis, dus anderhalf uur per dag).

Gelukkig hebben we glasvezel en kan ik overal bij via RDP.

Hoop persoonlijk een compromis te bereiken van 2 dagen op kantoor en 2 dagen thuiswerken.

PS
Mijn werkgever vond het vroeger nooit een probleem als mensen thuiswerkten en stuurde ze soms ook naar huis om iets af te maken. Maar helaas waren er wat (ex)collega's die daar misbruik van maakten en bijvoorbeeld met hun gezin aan het shoppen waren in het winkelcentrum ipv aan het werk. Sindsdien is het wat lastiger allemaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 27-05-2021 08:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:54:
Mijn werkgever vond het vroeger nooit een probleem als mensen thuiswerkten en stuurde ze soms ook naar huis om iets af te maken. Maar helaas waren er wat (ex)collega's die daar misbruik van maakten en bijvoorbeeld met hun gezin aan het shoppen waren in het winkelcentrum ipv aan het werk. Sindsdien is het wat lastiger allemaal.
Da's een goeie manier om je beste mensen kwijt te raken; de meerderheid straffen voor de acties van een paar mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Da's een goeie manier om je beste mensen kwijt te raken; de meerderheid straffen voor de acties van een paar mensen.
Inderdaad, flexibiliteit moet van beide kanten komen. Een software release buiten kantooruren? Prima, maar dan wil ik onder kantooruren ook even naar de winkel kunnen of tijd voor mezelf nemen die ik dan later weer inhaal als het mij uit komt.

En dat is exact wat je hier ook ziet, een developer wilt enige flexibiliteit in z'n hardware hebben en bij kleinere werkgevers gaat dat nog wel maar bij de grotere werkgevers is er vaak een enkele type developer laptop en daar moet je het mee doen.
Wil je een ergonomische muis met extra knoppen? We hebben een draadloze, kleine Dell muis. Mechanisch toetsenbord? Nee we hebben deze mooie van Dell die evenveel kost. Een goed scherm thuis? Je krijgt deze 27" Dell monitor met een 1080p resolutie.

Laat vakmannen werken met het gereedschap dat hun productiever maakt, of dit nou een laptop of een bepaald merk schroevendraaier is, die kosten zijn het vrijwel altijd waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:59:
[...]
Mechanisch toetsenbord? Nee we hebben deze mooie van Dell die evenveel kost.
Ho, er zijn grenzen he :D

Ik moet wel gewoon een goed toetsenbord hebben. In mijn geval betekent dat meestal een simpel en relatief groot toetsenbord met veel travel. Heb zowel thuis als op kantoor een Logitech Deluxe 250 die al vele jaren mee gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrDAiRO4xq3HLbHVEqgngWOaj5U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEwvIlS8ImKa9g2VHJFdmXbN.jpg?f=fotoalbum_medium

Kom bij mij niet met een veredeld laptop toetsenbordje aan, dat wordt niks als ik daar de hele dag op moet werken.

Wel klagen collega's weleens dat mijn toetsenbord teveel geluid maakt, omdat ik een vrij harde aanslag heb. Ik ben ook altijd bang dat ik laptops sloop als ik ermee werk _O-
Tsurany schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:59:
[...]
Een goed scherm thuis? Je krijgt deze 27" Dell monitor met een 1080p resolutie.
Sinds ik de beeldverhouding van 1920x1200 gewend ben, vind ik werken op breedbeeld monitoren helemaal niks. Daarnaast is het ook prettig als je een monitor hebt met een goede kleurweergave. Bijvoorbeeld van grijstinten. Stel je wil een mooi grid maken met wat accenten (alternating rows, hover effect). Dus ik werk ook uitsluitend met IPS monitoren.

Kalibreren ben ik de laatste tijd wel wat luier in geworden (ik controleer het even snel op een paar punten), maar daar hebben we op kantoor ook zo'n Spyder voor. Die hang je met camera en al voor je scherm en dan wordt alles gekalibreerd. Hoe wil je anders enigszins in staat zijn om een prettige user interface te ontwerpen met goede kleuren?

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 27-05-2021 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Haan

dotnetter

Bij mij op kantoor liggen ook overal van die el-cheapo toetsenborden en muizen met twee knoppen. Dus ik heb daar ook maar gewoon m'n eigen toetsenbord en muis voor gekocht.
Je wordt wel verplicht ieder jaar een 'training' te volgen over hoe je ergonomisch achter je bureau zit, en vervolgens helpen ze iedereen aan de RSI met die goedkope meuk :')

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Helaas zijn er maar weinig ergonomische muizen geschikt voor linkshandigen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:21:

Dit is wel interessant, omdat, althans, wat de mensen hier zeggen, dit precies hetzelfde gaat als elke andere debian-based distro (daar komen we vandaan, en die desktops zijn ook gewoon beschikbaar hier, bon, ze zijn 2,5 jaar oud). Je zult toch je tooling moeten installeren en dat gaat verder prima. Qua performance (". In fact I would say that with Docker it performs better than my more powerful Macbook Pro.") vallen deze machines op dit moment erg in de smaak, en dat was initieel de aanleiding er eens publiek mee te gaan.

Ik lees hier trouwens veel developers die wel verwachten dat hun werkgever hun voorziet van hun wensen. En ja natuurlijk is die hardware een fractie van de kosten en ik denk ook niet dat als een van de heren of dames voor me stond met - ik wil dit en dit en dit -, ik daarop negatief zou antwoorden. Ik heb altijd ontwikkeld en ik wil ook gewoon de beste machine.

Ik bedenk me net, een wat oudere Apple MacBook Pro 13'' (2017) is overigens ook gewoon becshikbaar hier. Niet de top, maar wel een fijne machine die waar mogelijk ook gewoon ingeplugd kan worden op je werkplek.

PS voor een beeld: we developen het meeste in angular/rxjs en express/nodejs, soms met Docker builds wanneer we Cloud Run of deployen naar Kubernetes.

In ieder geval, de input en comments hier zijn niet alleen waardevol voor input om er iets over te schrijven, maar ook goede onderwerpen om serieus te bespreken met mijn medewerkers. Niet iedereen stapt ook makkelijk naar de 'baas' om andere apparatuur te eisen. Voor die tijd en moeite: thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
SPee schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:14:

Daarnaast is "development" heel breed.
Wordt er (bij wijze van spreke) alleen een stylesheet aangepast, of wordt er grote, rekenintensieve programma's mee gemaakt.

[back ontopic]
Voor de TS; Je ziet hierboven een discussie. Daar zou je in jouw stukje antwoord op kunnen geven; Wat doen jouw developers, waar helpt de chromebox bij en waar niet.
Yes, zoals hierboven ben ik erg blij met de responses.
Inhoudelijk maken we wel rekenintensieve applicaites (een voorbeeld is monitoring van woningen bij dijkverzwaringen) maar in essentie is t node en angular :)

Op de eerste vraag: development is lokaal in de Linux-omgeving, praktisch gelijk aan elke andere distro en in essentie ook geen noemenswaardige verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RielN schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:23:
[...]
Ik lees hier trouwens veel developers die wel verwachten dat hun werkgever hun voorziet van hun wensen.
Nou ja, het verbaast me dat een dergelijke discussie over wat hardware ontstaat. Van alle vragen waar je als werkgever mee te maken kunt krijgen, is een computer voor iemand bestellen zo ongeveer de makkelijkste fix die er is.

Vergelijk het eens met mensen die een auto van de zaak willen, 4 dagen per week willen werken, winstdeling willen, een serieuze salarisverhoging vragen, opleiding via de zaak willen volgen, extra vakantiedagen willen etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 28-05-2021 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Ik bedenk me net, een wat oudere Apple MacBook Pro 13'' (2017) is overigens ook gewoon becshikbaar hier. Niet de top, maar wel een fijne machine die waar mogelijk ook gewoon ingeplugd kan worden op je werkplek.
Ik zou je veel succes wensen met een collega van mij die altijd het nieuwste Apple spul wil. Zijn laptop kost ongeveer 3000 euro.

Dan ben ik met mijn desktop PC van nog niet eens de helft een makkelijke werknemer :P

Maar dan nog valt het in het niet bij andere zaken, zoals een BMW van de zaak etc. Daar staat tegenover dat hij praktisch dag en nacht werkt, maar goed.

Paar dagen terug kon ik niet slapen en logde ik in op mijn webmail van de zaak en zag ik dat hij om 3 uur 's nachts nog aan het werk was en mailtjes van klanten aan het beantwoorden was waarvan ik in de CC stond. Ach ja.
[...]
PS voor een beeld: we developen het meeste in angular/rxjs en express/nodejs, soms met Docker builds wanneer we Cloud Run of deployen naar Kubernetes.
Overigens al ik even naar ChromeOS kijk, dan kom ik al gauw zaken tegen als het volgende:

https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=918314

Lege titlebars. Word je daar niet gek van?

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 28-05-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 20:47

Yucon

*broem*

Ik ben wel benieuwd. Je kunt dit namelijk heel rationeel benaderen, maar volgens diezelfde benadering zet je alle sales-buitendienstmensen in een ID3. Alle premium auto's zijn immers irrationele flauwekul.

Dat kun je doen en dat zal vast eventjes goed gaan. Maar op den duur merk je dat de echt goede mensen dat toch wat onaantrekkelijk gaan vinden en je met de middenmoot overblijft. Dan wordt het een dure besparing.

Toch ben ik niet helemaal tegen; ik ken die chrome apparaten niet genoeg om een heel duidelijke mening te hebben. Dus in dat opzicht ben ik wel benieuwd naar je artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik vind een ID3 al best een dure auto eigenlijk. Hoe gaat het iemands sales daadwerkelijk helpen als ie in een Audi S6 aankomt dan?

Een developermachine is een stuk directer te relateren aan het werk dan een vervoersmiddel aan een sales persoon.

Ik denk dat je sales een beetje generaliseert dat de goeien kicken op een mooie auto....

Een goed product verkoopt zichzelf, daar heb je geen sales voor nodig, maar mensen met visie, goed leiderschap, goede projectmanagers en goeie developers. Beetje gechargeerd, maar toch.

[ Voor 66% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-05-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:45:
Ik vind een ID3 al best een dure auto eigenlijk. Hoe gaat het iemands sales daadwerkelijk helpen als ie in een Audi S6 aankomt dan?

Een developermachine is een stuk directer te relateren aan het werk dan een vervoersmiddel aan een sales persoon.
Als die sales persoon dagelijks 4 uur in die auto zit, is het gewoon hetzelfde als onze dev machine.

Dan wil je gewoon een comfortabele auto. Nu is een ID3 geen straf, maar je gaat zo iemand geen Aygo geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Lethalis Een comfortabele auto is iets heel anders dan een premium auto. Een premium auto denk ik aan Audi en Mercedes. genoeg comfortabele autos te vinden die een stuk goedkoper zijn.

Daarnaast vind ik dat als een bedrijf mensen 4 uur per dag in de auto heeft zitten voor sales dat er iets goed mis is. Dat is echt niet meer van deze tijd, zelfs voor Corona. Er zijn genoeg modernere manieren om klantrelaties op te bouwen. 50% van de manuren verspillen aan autorijden.... lekker 1990.

[ Voor 44% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-05-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:45:

Ik denk dat je sales een beetje generaliseert dat de goeien kicken op een mooie auto....

Een goed product verkoopt zichzelf, daar heb je geen sales voor nodig, maar mensen met visie, goed leiderschap, goede projectmanagers en goeie developers. Beetje gechargeerd, maar toch.
Inderdaad gechargeerd. Net als development vakwerk is, is sales dat ook. Ik noemde ID3 om elektrisch tegenwoordig vaak wel een eis is en een ID3 dan al snel richting de geestelijke opvolger van 'een golfje' gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:50:
Daarnaast vind ik dat als een bedrijf mensen 4 uur per dag in de auto heeft zitten voor sales dat er iets goed mis is. Dat is echt niet meer van deze tijd, zelfs voor Corona. Er zijn genoeg modernere manieren om klantrelaties op te bouwen. 50% van de manuren verspillen aan autorijden.... lekker 1990.
Al zitten ze maar 1 uur per dag in de auto. Elke beroepsgroep heeft z'n eigen gereedschappen waar men gevoelig voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Yucon Maar hoe gaat een premium auto voor meer sales zorgen dan? Dat de salespersoon uitgerust moet aankomen heeft te maken met het comfort van de auto. Ik heb in veel premium autos gereden in mijn vorige werk (huurautos) maar comfort is niet iets dat bij allen aanwezig was. Maar dan zou je ook kunnen zeggen dat ie een taxi moet nemen. Dan kan ie tenminste nog voorbereiden ook ipv beetje dom radio luisteren.

Autorijden voor salespersonen is het compilen van developers. Nutteloze tijdverspilling welke je wil minimaliseren.

[ Voor 18% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-05-2021 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik vind de vergelijking met een auto voor een sales persoon gewoon niet opgaan. Natuurlijk moet je jezelf goed kunnen vervoeren, maar het heeft veel minder zo'n direct effect op je werk als 16GB geheugen of een extra monitor heeft. Het 'werk' gebeurt niet in een auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ik lees hier trouwens veel developers die wel verwachten dat hun werkgever hun voorziet van hun wensen. En ja natuurlijk is die hardware een fractie van de kosten en ik denk ook niet dat als een van de heren of dames voor me stond met - ik wil dit en dit en dit -, ik daarop negatief zou antwoorden. Ik heb altijd ontwikkeld en ik wil ook gewoon de beste machine.
Dit is een beetje hetzelfde als hoe scheef salarissen zijn. Je krijgt elk jaar een minimumverhoging tenzij je op je strepen gaat staan en meer geld gaat eisen. Zo krijg je dus een tweespalt tussen de mensen en maak je het jezelf alleen maar lastig. Als ik aangenomen zou worden (als senior dev met 20 jaar ervaring) en ik krijg een cheap ass chromebox in m'n maag gesplitst en zie dan dat een aantal andere developers op macbooks werken, dan is eigenlijk meteen je reputatie als bedrijf al naar de knoppen.

Ik heb in de 20 jaar nog nooit een IT bedrijf gezien dat zo beknibbeld op PCs en niet tegelijkertijd ook moeilijk doet over dingen als trainingen en salarisverhogingen. Cheap doen over je werkmachine is gewoon een enorme rode vlag. Als ik nog werknemer zou zijn zou dat zeker iets zijn dat ik mee zou wegen in welk aanbod ik zou kiezen. Niet omdat ik zo'n luxepaardje ben, maar omdat het gewoon een sterke indicatie is in hoe het management tegen hun developers aankijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Laten we voorop stellen dat echt iedereen mag gebruiken wat ie wil en dat op een of andere manier kostenbesparing een rol speelt een foute aanname is 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hydra schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:26:
Ik vind de vergelijking met een auto voor een sales persoon gewoon niet opgaan. Natuurlijk moet je jezelf goed kunnen vervoeren, maar het heeft veel minder zo'n direct effect op je werk als 16GB geheugen of een extra monitor heeft. Het 'werk' gebeurt niet in een auto.
Ik denk dat we een startpunt anders bekijken. Bij de vergelijking ga ik uit van een situatie waarbij het minimum al voldoende is om echt goed je werk te kunnen doen dus niet minimaal, maar echt goed. Zuiver rationeel, systeem x kost y compiletijd of auto xyz brengt je netjes van a naar b. Echter, naast faciliteren in het werk te kunnen doen zijn er ook nog van die ongrijpbare dingen die mensen net wat extra blij of extra ontevreden kunnen maken. Noem het waardering. Als je mensen achter vergeelde bureau's van de kringloop helpt dat voor de meeste mensen ook niet heel erg mee, ongeacht of ze op de juiste hoogte staan of niet.

Voor het gemak ga ik nu even heel erg in hokjes denken. Als je met die chromeboxen die developers het idee geeft dat je ze maar een beetje laat behelpen, nog ongeacht of dat klopt, jaag je de goede mensen weg. Met een stuk hardware dat net iets duurder is dan strikt noodzakelijk streel je ze een beetje en dan specifiek op een punt waar die groep gevoelig voor is. Net als salesmensen dat over het algemeen bij auto's hebben. Nee, ze gaan er niet beter door verkopen maar je vergroot wel je aantrekkelijkheid als werkgever waardoor het makkelijker wordt goede mensen aan je te binden. Maar een verkoper wordt meestal niet veel blijer van een i7 ipv een i5 dus het is wel verstandig te bekijken wat voor wie de moeite waard is.

En dat is net zo met deze chromeboxen. Ik vraag me namelijk af of je bij een discussie over harde specs misschien niet al te ver zit. Als een substantieel deel van de developers een afkeer van het idee heeft, ongeacht of dat rationeel is of niet, is dat alleen al een duidelijke factor in de afweging. Neem bijvoorbeeld die rood/witte auto's van peak. Laten we eerlijk zijn. Je gaat daar niet voor je lol in rijden. Ok, er kunnen best andere redenen zijn om het toch te doen maar als je het even kunt kiezen gaat zo'n vuurtoren je voorzichtig gezegd niet over de streep trekken. Zo'n chromebox kan een soort peak auto zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 28-05-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hydra schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Dit is een beetje hetzelfde als hoe scheef salarissen zijn. Je krijgt elk jaar een minimumverhoging tenzij je op je strepen gaat staan en meer geld gaat eisen. Zo krijg je dus een tweespalt tussen de mensen en maak je het jezelf alleen maar lastig. Als ik aangenomen zou worden (als senior dev met 20 jaar ervaring) en ik krijg een cheap ass chromebox in m'n maag gesplitst en zie dan dat een aantal andere developers op macbooks werken, dan is eigenlijk meteen je reputatie als bedrijf al naar de knoppen.

Ik heb in de 20 jaar nog nooit een IT bedrijf gezien dat zo beknibbeld op PCs en niet tegelijkertijd ook moeilijk doet over dingen als trainingen en salarisverhogingen. Cheap doen over je werkmachine is gewoon een enorme rode vlag. Als ik nog werknemer zou zijn zou dat zeker iets zijn dat ik mee zou wegen in welk aanbod ik zou kiezen. Niet omdat ik zo'n luxepaardje ben, maar omdat het gewoon een sterke indicatie is in hoe het management tegen hun developers aankijkt.
Dat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RielN schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:39:
Laten we voorop stellen dat echt iedereen mag gebruiken wat ie wil en dat op een of andere manier kostenbesparing een rol speelt een foute aanname is 🙂
Als je de schijn wekt dat dat wel het geval is sta je al op 1-0 achter :)

argumenten als 'makkelijk in beheer' e.d. vallen trouwens onder hetzelfde kopje

edit: @RielN is de vergelijking trouwens wel goed? Je hebt het over 'dev machines' maar bij die google apps is toch helemaal geen sprake van builden of compilen? Nu wil ik niet snobistisch klinken maar is dit wel echt devwerk? Beter gezegd, maak je de term 'dev machine' niet te algemeen als je dit soort development er ook onder schaart? Het gebruik is dusdanig verschillend dat je niet meer over een homogene groep kunt spreken.

[ Voor 33% gewijzigd door Yucon op 28-05-2021 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Yucon React en Angular compilen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

doe je dat in zo'n google ecosysteem ook lokaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:59:
[...]

doe je dat in zo'n google ecosysteem ook lokaal?
Er draait gewoon een virtuele machine LXC container met Debian Linux op ChromeOS waarin je volledig lokaal kunt werken.

De discussie is ook meer verschoven naar het budget en de hardware specs :)

Want als je volledig lokaal moet werken op zo'n box van 500 euro dan zal het nooit echt vlot gaan. Laat staan dat het praktisch is als je veel dingen tegelijk aan het doen bent. Zo lees ik dat Linux apps op ChromeOS vaak een lege title bar hebben. Veel plezier met switchen tussen veel apps dan.

PS
Ik zit op kantoor op een Windows PC te werken met een Ryzen 9 3900X (12 cores), 32GB RAM en een 1TB NVME drive. En dat werkt wel redelijk. Ik zou waarschijnlijk gillend gek worden op zo'n box van 500 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 28-05-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:20:
Ik zit op kantoor op een Windows PC te werken met een Ryzen 9 3900X (12 cores), 32GB RAM en een 1TB NVME drive. En dat werkt wel redelijk. Ik zou waarschijnlijk gillend gek worden op zo'n box van 500 euro.
Het grootste issue voor mij is gewoon sowieso al dat die dingen niet verder gaan dan 8GB geheugen. Da's gewoon te weinig als je redelijk veel met docker e.d. werkt. Ik heb regelmatig gewoon 2-4 docker containers draaien op mijn systeem en al 8GB aan docker gegeven. Ik heb 1 build die gewoon niet draait met 4GB.

16GB is echt een absoluut minimum en voor mij veel belangrijker dan de CPU, laat staan de GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RielN schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:39:
Waarom schrijf je dan een blogpost over hoe fijn zo'n ChromeBox wel niet is dan? Als mensen het toch zelf mogen kiezen?

"Ja je mag een desktop van 500 euro maar ook een macbook pro van 3000.". Dan weet je de uitkomst toch wel? En als kostenbesparing geen rol speelt, waarom gaat dit dan over een hele goedkope machine?

En je zegt nota bene in je OP:
vanuit werkgever:
- kosten
- installatie
- security
Het staat natuurlijk niet voor niets bovenaan. En daarbij; de voornaamste differentiator tussen ChromeBooks e.d. en andere platformen wat betreft dat lijstje is natuurlijk gewoon kosten.

Sorry dat ik wat sceptisch ben, dat doet 20 jaar moeten onderhandelen met inkoop met je :)

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 28-05-2021 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Je zou zeggen dat vanuit werkgever überhaupt arbeidsproductiviteit erin staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:20:
[...]
Er draait gewoon een virtuele machine container met Debian Linux op ChromeOS waarin je volledig lokaal kunt werken.
Even een correctie trouwens: het is een LXC container. Geen VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:37:
[...]
Het grootste issue voor mij is gewoon sowieso al dat die dingen niet verder gaan dan 8GB geheugen. Da's gewoon te weinig als je redelijk veel met docker e.d. werkt. Ik heb regelmatig gewoon 2-4 docker containers draaien op mijn systeem en al 8GB aan docker gegeven. Ik heb 1 build die gewoon niet draait met 4GB.

16GB is echt een absoluut minimum en voor mij veel belangrijker dan de CPU, laat staan de GPU.
https://store.acer.com/nl...znXFplp_RkHRoClMMQAvD_BwE

Schijnt tot 16GB te kunnen, maar ik vind dan de storage juist weer heel klein met 256GB. Om nog maar niet te beginnen over de processor, die een U variant is:

https://www.cpubenchmark....0210U+%40+1.60GHz&id=3542

Met een passmark score van 6495.

Ter vergelijking: mijn oude werk PC die nu met pensioen is - omdat hij gewoon veel te traag werd - is een Core i7-3770K:

https://www.cpubenchmark....i7-3770K+%40+3.50GHz&id=2

En heeft dus een vergelijkbare passmark score van 6416. Dat is nogal een stuk verwijderd van de 10000 punten die ik als minimum hanteer tegenwoordig. De Ryzen 9 3900X waar ik dit bericht nu mee tik, heeft een passmark score van 32899 :)

https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+9+3900X&id=3493

Nou gefeliciteerd TS, je smeert jouw personeel computers aan die qua performance op het niveau liggen van de oude meuk die ik wegpleur inmiddels ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Daarnaast even een aantal praktische dingen wat betreft productiviteit.

Ik heb even mijn Chromebook (die ik verder prima vind om mee te internetten op de bank, maar niet om mee te werken) erbij gepakt en met het nvm script node geïnstalleerd. Daarnaast Visual Studio Code. En dan valt mij op dat vensters geen titels hebben. Wil ik enigszins nuttig switchen tussen verschillende apps dan moet ik dus altijd via het "vensters" scherm gaan. Misschien dat dit mijn onervarenheid met ChromeOS is dat dit sowieso de bedoeling is, maar ik ben gewend dat ik vrij snel kan zien welke vensters bepaalde content bevatten.

Maar dat werkt dus niet bepaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WF0wpHz1EE5dKXtRWbJym9Z52E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/crQOLQpoXis9lJVRGee1DbSq.png?f=fotoalbum_medium

Ik krijg een groot Visual Studio Code logo te zien waar ik niks mee kan. Via het venster overzicht werkt het wel (gelukkig):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtfhrRJnBD13lgHP4bD_vD7eqKg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/POsJjvk1whXrGftGBQN3tfws.png?f=fotoalbum_medium

Maar dit is dus typisch zo'n dingetje dat de productiviteit in de weg kan zitten.

Een ander irritantiepuntje is die gigantische titelbalk bovenin waar niks in staat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qQBZHARboryxVQpYVDwT7g3qTU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XEQdSsr9oGZi71JJGaT28k5w.png?f=fotoalbum_medium

Ik vraag me dus af - even afgezien van de "kostenbesparing" - waarom je jezelf dit soort dingen aan zou doen.

Zoals ik het gewend ben op Windows:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDUV06wRaM5nvpr1XKW40hCBx-4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Ennf3sguDqNA5SFEQ7wBY7Hs.png?f=fotoalbum_medium

Previews en geen gigantische titelbalk :)

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Laatst online: 13:50
Lethalis schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:50:
[...]

https://store.acer.com/nl...znXFplp_RkHRoClMMQAvD_BwE

Schijnt tot 16GB te kunnen, maar ik vind dan de storage juist weer heel klein met 256GB. Om nog maar niet te beginnen over de processor, die een U variant is:

https://www.cpubenchmark....0210U+%40+1.60GHz&id=3542

Met een passmark score van 6495.

Ter vergelijking: mijn oude werk PC die nu met pensioen is - omdat hij gewoon veel te traag werd - is een Core i7-3770K:

https://www.cpubenchmark....i7-3770K+%40+3.50GHz&id=2

En heeft dus een vergelijkbare passmark score van 6416. Dat is nogal een stuk verwijderd van de 10000 punten die ik als minimum hanteer tegenwoordig. De Ryzen 9 3900X waar ik dit bericht nu mee tik, heeft een passmark score van 32899 :)

https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+9+3900X&id=3493

Nou gefeliciteerd TS, je smeert jouw personeel computers aan die qua performance op het niveau liggen van de oude meuk die ik wegpleur inmiddels ;)
Ik heb even de benchmarkgegevens van de CPU die ik in mijn werklaptop heb zitten (Macbook Pro 16" 2019) bekeken, wat m.i. best een behoorlijke ontwikkelmachine is, maar die loopt met een score van 11321 een behoorlijke klap achter de Ryzen 9 die jij hebt, en bovendien net boven de score die jij als minimum hanteert. Mag ik vragen wat voor werkzaamheden jij doet op jouw machine? Overigens neem ik aan dat jij op een desktop werkt, dat klopt toch? Ik zou namelijk niet weten welke laptop ook maar enigzins in de buurt komt van die score.

<edit> Ik zie idd net dat jullie op desktops werken op je werk. Never mind :)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenTheStig op 29-05-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:24:
[...]

Ik heb even de benchmarkgegevens van de CPU die ik in mijn werklaptop heb zitten (Macbook Pro 16" 2019) bekeken, wat m.i. best een behoorlijke ontwikkelmachine is, maar die loopt met een score van 11321 een behoorlijke klap achter de Ryzen 9 die jij hebt, en bovendien net boven de score die jij als minimum hanteert. Mag ik vragen wat voor werkzaamheden jij doet op jouw machine? Overigens neem ik aan dat jij op een desktop werkt, dat klopt toch?
Ja ik werk normaal gesproken op een desktop PC. De hardware is gekozen in verband met de Windows applicaties waar ik aan werk. Met name 2 ERP pakketten die ongeveer een half miljoen regels code per project bevatten en uit tig verschillende libraries bestaan.

Als je daarmee aan het werk bent in Visual Studio met allerlei designers geladen, SQL Server op de achtergrond, enzovoorts... dan werkt het zelfs op die Ryzen 9 niet echt heel vlot. Visual Studio krijgt het dan nog voor elkaar om af en toe vast te lopen en dat ik sta te wachten 8)7

En soms moet ik ook een custom Chromium build doen voor CEF en dan was ik mijn core i7 gewoon een hele dag kwijt. Kon ik er niks meer mee, behalve wachten. Op die nieuwe machine is het met een paar uurtjes klaar :)

Ik doe daarnaast ook web development en dat werkte op mijn oude machine wel redelijk. Hoewel een groot Angular project met allerlei externe dependencies binnenhalen mijn oude PC ook 10 minuten bezig kon houden.

Dat is nu binnen 1 minuut klaar :*)

PS
Grote probleem is volgens mij ook dat niet alles multithreaded is, waardoor je soms vastzit aan de single core performance van de CPU. Kun je nog zoveel cores hebben, maar die liggen dan te slapen. Ik zie dan ook regelmatig dat 1 of 2 cores op 100% zitten, terwijl de rest niks doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Lethalis schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:31:
[...]

Ja ik werk normaal gesproken op een desktop PC. De hardware is gekozen in verband met de Windows applicaties waar ik aan werk. Met name 2 ERP pakketten die ongeveer een half miljoen regels code per project bevatten en uit tig verschillende libraries bestaan.

Als je daarmee aan het werk bent in Visual Studio met allerlei designers geladen, SQL Server op de achtergrond, enzovoorts... dan werkt het zelfs op die Ryzen 9 niet echt heel vlot. Visual Studio krijgt het dan nog voor elkaar om af en toe vast te lopen en dat ik sta te wachten 8)7

En soms moet ik ook een custom Chromium build doen voor CEF en dan was ik mijn core i7 gewoon een hele dag kwijt. Kon ik er niks meer mee, behalve wachten. Op die nieuwe machine is het met een paar uurtjes klaar :)

Ik doe daarnaast ook web development en dat werkte ook op mijn oude machine wel redelijk. Hoewel een groot Angular project met allerlei externe dependencies binnenhalen mijn oude PC ook 10 minuten bezig kon houden.

Dat is nu binnen 1 minuut klaar :*)
Ah duidelijk :) Gezien de doorlooptijden die je noemt kan ik mij inderdaad voorstellen dat je zo'n stevige machine nodig hebt. Los van dat je op het Windows-platform werkt, zou je wat dat betreft niet echt blij worden van de machine die ik heb van mijn werk.

Voor mijn werkzaamheden moet ik ook af en toe wel even wachten, gezien de vrij forse java-applicatie + verschillende dockers, maar ik ben erg blij dat mijn werkgever begrijpt dat wij goede hardware nodig hebben en dat dat wat mag kosten. Aangezien wij voor de corona-crisis ook al regelmatig thuiswerkten, nu 100%, en na de crisis verwacht ik zeker 50% thuis te gaan werken, dan kun je ook niet anders dan een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:39:
[...]
Ah duidelijk :) Gezien de doorlooptijden die je noemt kan ik mij inderdaad voorstellen dat je zo'n stevige machine nodig hebt. Los van dat je op het Windows-platform werkt, zou je wat dat betreft niet echt blij worden van de machine die ik heb van mijn werk.
Ik heb een collega die Apple fanaat is en die heeft ook een high end MBP. Dat arme apparaat klinkt de hele dag als een stofzuiger :P
JeroenTheStig schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:39:
[...]
Aangezien wij voor de corona-crisis ook al regelmatig thuiswerkten, nu 100%, en na de crisis verwacht ik zeker 50% thuis te gaan werken, dan kun je ook niet anders dan een laptop.
Remote Desktop werkt op Windows echt heel goed :) Dus ik kan prima vanuit mijn thuis PC verbinden naar de zaak en daar op de snellere hardware werken. Ik heb zowel thuis als op de zaak glasvezel overigens, dus lage latency.

Mijn thuis PC is overigens ook een recente core i5 met een passmark score van 12415 punten en voldoet dus aan mijn regel. Maar het grote verschil met jouw laptop is dat hij stil blijft als hij het wat zwaarder krijgt :) Zit ook in een Fractal Design kast met sound proofing etc.

PS
Als ik op een laptop werk, RDP ik meestal ook naar mijn werk PC, omdat ik de laptop te traag vind ervoor.

Overigens zit in mijn HP laptop een AMD Ryzen 5 4500U (passmark score van 11249).

PPS
Het is ook niet per se zo dat ik beweer dat een CPU met een score lager dan 10000 punten volstrekt onwerkbaar is, maar ik zou in 2021 geen nieuwe hardware meer kopen die minder dan dat heeft. Het moet immers ook weer jaren mee.

[ Voor 58% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Lethalis schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Ik heb een collega die Apple fanaat is en die heeft ook een high end MBP. Dat arme apparaat klinkt de hele dag als een stofzuiger :P

[...]

Remote Desktop werkt op Windows echt heel goed :) Dus ik kan prima vanuit mijn thuis PC verbinden naar de zaak en daar op de snellere hardware werken. Ik heb zowel thuis als op de zaak glasvezel overigens, dus lage latency.

Mijn thuis PC is overigens ook een recente core i5 met een passmark score van 12415 punten en voldoet dus aan mijn regel. Maar het grote verschil met jouw laptop is dat hij stil blijft als hij het wat zwaarder krijgt :) Zit ook in een Fractal Design kast met sound proofing etc.

PS
Als ik op een laptop werk, RDP ik meestal ook naar mijn werk PC, omdat ik de laptop te traag vind ervoor.

Overigens zit in mijn HP laptop een AMD Ryzen 5 4500U (passmark score van 11249).
RDP'en naar je werkbak is inderdaad ook een prima oplossing. Kun je dan ook wel redelijk eenvoudig meerdere schermen gebruiken?

Het is trouwens een bekend probleem dat die laatste Intel-macbook een boel lawaai maakt. Het schijnt dat Apple bewust heeft gekozen om minder snel te throttlen i.t.t. de modellen daarvoor. Het is tijdens mijn werkzaamheden daarom 'normaal' dat hij behoorlijk heet wordt en veel aan het blazen is. Is toch wel een nadeel van dit apparaat. Bij de ARM-modellen speelt dat probleem gelukkig een stuk minder, maar dan hebben we weer andere uitdagingen, waaronder het fatsoenlijk draaien van docker-images.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:23:
[...]
RDP'en naar je werkbak is inderdaad ook een prima oplossing. Kun je dan ook wel redelijk eenvoudig meerdere schermen gebruiken?
Ik werk meestal gewoon met 1 scherm (24" IPS 1920x1200). Bij Windows development boeit het ook niet zo, omdat daar het reactive programming model niet ingeburgerd is.

Bij web development mis ik het soms wel een beetje, maar daar heb ik de zware hardware ook minder voor nodig. Dat doe ik vaak ook zonder RDP.

Dat gezegd hebbende, heb ik het nooit uitgeprobeerd om RDP met meerdere schermen te gebruiken :)

PS
Zal het eens navragen bij collega's. Paar daarvan gebruiken wel meerdere schermen. Ik vind alleen dat hun bureau's altijd zo volgebouwd zijn met 2 x 24" en soms hoor je ze vloeken dat ze een venster kwijt zijn :+

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 29-05-2021 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49
Hydra schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:18:

Sorry hoor, maar dit is nu typisch het soort werkplekbeheer waarom juist de goeie developers weglopen bij een bedrijf. Die zijn dat gezeik zat en gaan dan gewoon op zoek naar een bedrijf dat wel snapt hoe software engineering werkt.
Dat was voor mij een overweging die zeker meespeelde bij het besluit om te vertrekken bij mijn werkgever en voor mijzelf te starten. De laatste strijd met IT beheer ging over het voorzien in een SSD en meer geheugen in mijn ontwikkellaptop, waar ze geen noodzaak voor zagen. Ik heb tot het einde gewerkt met een trage Windows laptop, waarop builds zowat 2x langer duurde dan bij mijn collega's en waarop virtualisatie maar beperkt mogelijk was. Tot op zekere hoogte kan ik meegaan in het belang van de organisatie, maar ik was heersende starre beleid op een gegeven moment meer dan zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Lethalis schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Ik werk meestal gewoon met 1 scherm (24" IPS 1920x1200). Bij Windows development boeit het ook niet zo, omdat daar het reactive programming model niet ingeburgerd is.

Bij web development mis ik het soms wel een beetje, maar daar heb ik de zware hardware ook minder voor nodig. Dat doe ik vaak ook zonder RDP.

Dat gezegd hebbende, heb ik het nooit uitgeprobeerd om RDP met meerdere schermen te gebruiken :)

PS
Zal het eens navragen bij collega's. Paar daarvan gebruiken wel meerdere schermen. Ik vind alleen dat hun bureau's altijd zo volgebouwd zijn met 2 x 24" en soms hoor je ze vloeken dat ze een venster kwijt zijn :+
Door thuiswerken hang ik mijn laptop via RDP aan mijn main pc. Iets met mijn bureau goed afgesteld is. 2x 4K schermen trekt hij prima, alleen verwacht geen video verstuur wonderen. Het werkt echter wel prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Pennywise, pound foolish.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RielN schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:20:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een desktop systeem voor webdevelopment. Het is voor op kantoor, dus esthetisch en stil is een voordeel. Verder klaar voor toekomst en wat spierballen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 400 / 600
Ik heb dit pareltje nog gemist _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 30-05-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik heb hier wel een goede indruk achter gelaten 😔

Laten we allereerst duidelijk maken: geen elke medewerker is verplicht op de Chromebox te werken. Er zijn krachtigere machines en laptops beschikbaar! Deze staan ivm corona nu grotendeels thuis, en ipv de mensen te laten slepen hebben we de Chromeboxen uitgeprobeerd.

Dat het budget in het eerder topic te krap was, daar waren we al achter ;)

Je VScode logo bug klopt, daar heb ik afgelopen week een bugreport voor ingedient, Chrome schaalt die icons niet goed. De previews en titels zie je wel (alt tab bijv), wij gebruiken dat bij meerdere chromesessies.

Ik waardeer het dat je het uitprobeert, Letharis!

[ Voor 10% gewijzigd door RielN op 30-05-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RielN
Mijn medewerkers kennen dit topic ook trouwens dus wat dat betreft is het zeker waardevol 🙂

Het algemene beeld is dat de Chromebox geen serieus alternatief is. De insteek van dit topic was om dit goed onderbouwd te kunnen beschrijven.

Ook Google gaat de boxen voorzichtig voordragen voor webdev. Om dat wij het al een poos doen en kunnen vergelijken met praktisch alle andere opties, vind ik dat ik op zijn minst kan proberen er een boeiend artikel van te maken. Daarnaast, buiten een enkele blogpost in het buitenland heeft niemand dat gedaan.

Ik heb inhoudelijk behoorlijk wat respons gekregen, maar ook op het softe vlak mbt werkgever rol. Dat heb ik als bonus ;)
Pagina: 1 2 Laatste