Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
Vraag
Alle reacties
Je kan van een GParted Live usb-stickje (of een willekeurige live Linux versie met een ingebouwde partitie-editor) booten en dan van daaruit je partitiegroottes wijzigen.
Zorg wel voor goede backups, want het schuiven met partities kan dataverlies opleveren!
Als je een versleutelde partitie op de schijf hebt staan is de kans dat het misgaat heel erg groot. In dat geval zou ik kiezen voor herinstallatie. (maar misschien dat iemand anders daar een veilige methode voor kent)
Zorg wel voor goede backups, want het schuiven met partities kan dataverlies opleveren!
Als je een versleutelde partitie op de schijf hebt staan is de kans dat het misgaat heel erg groot. In dat geval zou ik kiezen voor herinstallatie. (maar misschien dat iemand anders daar een veilige methode voor kent)
Thanks! De partitie is niet versleuteld, dus ik ga het erop wagen.
[ Voor 151% gewijzigd door StopEcocide op 25-05-2021 16:14 ]
Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚
NietStopEcocide schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:49:
Ik krijg de melding 'Weinig schijfruimte op 'Hoofdmap van Bestandssysteem'. Als ik df -k in de terminal invoer zie ik dat mijn root folder voor 95% gebruikt is.
Hoe kan ik alsnog de partitiegrootte wijzigen?
Je hebt namelijk tijdens de installatie van het OS de gereserveerde ruimte niet verlaagd van 5% naar een lagere waarde
Daarmee voorkom je namelijk dat de boel helemaal vol zit en je niet meer kan inloggen!
Dus ga hiermee eens aan de slag : https://unix.stackexchang...-on-a-filesystem-why#7965
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Een / van 9,5 GB met aparte /home zou voldoende moeten zijn. Maar dat is geheel afhankelijk van hoeveel je installeert. Ik heb op mijn systeem een / van 17 GB (was eerst kleiner) en nu 12 GB in gebruik. Je gebruikt Ubuntu, terwijl ik een zo klein mogelijk systeem installatie probeer te bereiken. Het is in die zin niet zo gek dat je problemen hebt met je schijfruimte.
Je zal dus via een live omgeving wat moeten doen om je / te vergroten of je moet gaan kijken wat er zoal op staat aan software en wat onnodige zaken verwijderen. Kijk ook eens in /var/cache, die kan stiekem nog wel eens wat innemen. Of een log bestand in /var/log die op een bepaald moment is 'ontploft'.
Je zal dus via een live omgeving wat moeten doen om je / te vergroten of je moet gaan kijken wat er zoal op staat aan software en wat onnodige zaken verwijderen. Kijk ook eens in /var/cache, die kan stiekem nog wel eens wat innemen. Of een log bestand in /var/log die op een bepaald moment is 'ontploft'.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Je kan ook met de disk usage utility nagaan waarom de root partitie vol is.
Je partitie wordt daar als een cirkel weergegeven ingedeeld in een soort taartpunten. Je kan eenvoudig zien welke map de grootste bestanden bevat omdat die de grootste "taartpunt" is
Je partitie wordt daar als een cirkel weergegeven ingedeeld in een soort taartpunten. Je kan eenvoudig zien welke map de grootste bestanden bevat omdat die de grootste "taartpunt" is
Niet, zo te zien gebruik je vaste partities en je /home partitie (nvme0n1p5) staat achter je / partitie (nvme0n1p4). Ik ken de installatieprocedure van Ubuntu niet, maar als je LVM had gebruikt dan had je partities kunnen resizen. Zeker als je ext4 filesystems gebruikt ipv. xfs aangezien ext4 ook te verkleinen is. Mits je genoeg vrije ruimte hebt uiteraard.StopEcocide schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:49:
[Hoe kan ik alsnog de partitiegrootte wijzigen?
Dus voor een volgende installatie zou ik je willen aanraden om LVM te gebruiken in combinatie met het ext4 filesystem.
Voor nu zou ik amx zijn advies ter harte nemen en uitzoeken wat de ruimte opvreet. Let wel op sparse-files zoals /var/log/lastlog. Die kunnen ettelijke gigabytes groot zijn en zelfs groter dan je disk. Maar die grootte is virtueel en de file neemt vaak effectief maar een paar Kb of Mb in beslag.
Het kan wel, en is ook heel makkelijk zelfs, wel moet je ff met een live-cd/usb booten, dan moet je eerst /dev/nvme0n1p5 verkleinen én verschuiven (is helemaal niet moeilijk, kost alleen even wat tijd omdat-ie ruim 9GB moet verplaatsen), daarna kun je /dev/nvme0n1p4 makkelijk én snel vergroten. Wat thomas_n eigenlijk al zei, GParted Live is een hele goeie tool daarvoor.RiDo78 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:33:
[...]
Niet, zo te zien gebruik je vaste partities en je /home partitie (nvme0n1p5) staat achter je / partitie (nvme0n1p4).
An unbreakable toy is useful to break other toys
Bedankt mensen! Ik ben inmiddels overgegaan tot een schone installatie en heb de root nu een grootte van 25 gig gegeven.
Misschien nog een aanvulling op de mogelijke oorzaken van dit probleem.
Je zegt de primaire root partitie. Als je daarmee bedoeld dat je een partitie mount bij boot, dan kan het wel eens gebeuren dat die mount een keer niet heeft plaatsgevonden en er dus bestanden worden geschreven in de mount map. Bij een volgende succesvolle mount zijn die bestanden dan niet zichtbaar.
Ik heb dit een keer gehad met een /data map en een externe netwerk-share.
Via een live medium kan je je systeem onderzoeken.
Je zegt de primaire root partitie. Als je daarmee bedoeld dat je een partitie mount bij boot, dan kan het wel eens gebeuren dat die mount een keer niet heeft plaatsgevonden en er dus bestanden worden geschreven in de mount map. Bij een volgende succesvolle mount zijn die bestanden dan niet zichtbaar.
Ik heb dit een keer gehad met een /data map en een externe netwerk-share.
Via een live medium kan je je systeem onderzoeken.
Pagina: 1