Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-05 14:56
Ik heb recent een 5600x gekocht en ben bezig geweest met overclocken alleen heb ik issues met hoge tempraturen of dat hij uitgaat omdat de tempratuur te hoog is is bij zo'n 106c.

als ik pbo gebruik of zelf zo rond the 4,6ghz probeer te komen is de cpu zo rond the 80 a 90c bij cinebench of 85-92c bij prime 95( 100C of hoger be de zwaarste testen in prime 95). De voltage is dan zo rond de 1.38-1.4V en hij gebruikt dan rond de 100w.
Ik gebruikte eerst een coolermaster liquid 240 en die heb ik nu al geupgrade naar een artic liquid freezer II 240.
De coolermaster aio is niet zo heel goed voor een aio, alleen die had ik gebruik omdat mensen het er altijd over hebben dat AMD veel koelere cpu's heeft en ik had die nog liggen dus ik dacht dat kan wel dan.

Maar ik weet niet wat ik nog kan doen om de tempraturen nog beter te maken er zit al best een goede koeler op. ik gebruik een 360mm van het zelfde type op mijn overclocked i7 6850k en die heeft hem altijd koel gehouden, dus ik denk niet dat de koeler de issue is.

Heeft iemand anders dit ook gehad en of een mogenlijke oplossing er voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 14:24
Koelpasta al eens opnieuw aangebracht? 5000 serie van AMD is vrij heet, maar dit wel heel extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Jokuh schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:13:
Koelpasta al eens opnieuw aangebracht? 5000 serie van AMD is vrij heet, maar dit wel heel extreem.
Sorry hoe bedoel je precies? bedoel je als in of het er goed opzit? Zo ja, het zit er goed op, heb het gezien toen ik de coolermaster aio verving met de artic aio. was goed verspreid en was ongeveer wel hoeveel je er op zou willen hebben. De tempratuur is ook over de verschillende cores en threads gelijk.

dit is de paste die ik gebruik btw

(https://www.cdromland.nl/...izzly-Kryonaut-Extreme-2G)

[ Voor 10% gewijzigd door RX7 op 24-05-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn 5600X zit onder een H115i van Corsair en is nog nooit warmer geweest dan 65 graden, ook niet toen ik een 4.7GHz overklok erop had op 1.25v. Nu draait-ie weer stock en heb ik nog geen 70ers gezien.

Ryzen 5000 moet je niet hard overvolten, daar degraderen ze van. 1.4v tijdens PBO is normaal, maar niet zelf op 1.4 zetten.

Is het contact met de koeler en CPU wel goed? Werkt de pomp? Niet de slangen van de AIO verkeerd zitten zodat je lucht in je blok krijgt?

Referentie: YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
nelizmastr schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:28:
Mijn 5600X zit onder een H115i van Corsair en is nog nooit warmer geweest dan 65 graden, ook niet toen ik een 4.7GHz overklok erop had op 1.25v. Nu draait-ie weer stock en heb ik nog geen 70ers gezien.

Ryzen 5000 moet je niet hard overvolten, daar degraderen ze van. 1.4v tijdens PBO is normaal, maar niet zelf op 1.4 zetten.

Is het contact met de koeler en CPU wel goed? Werkt de pomp? Niet de slangen van de AIO verkeerd zitten zodat je lucht in je blok krijgt?

Referentie: YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...
de mijne doet stock settings geloof ik bijna op 1.25v haha,( geen idee hoeveel precies maar echt een slechte bin geloof ik( maakt opzich niet zo heel veel uit omdat je toch niet veel uit overclocken krijgt).
en ik draai hem ook niet 24/7 daar op, ik ben meer gewoon aan het kijken wat ik er uit kan krijgen en laat hem daarna denk ik gewoon met pbo draaien, ookal wordt hij daar wel nog best warm imo.

en ja contact is goed, heb dubbel gechecked ( ookal kan er niet echt iets mis gaan met een artic liquid freezer II, schroef je er aan vier kanten vast met een schroeven draaier op de socket)

en de aio staat ook goed, beste hoe ie kan staan. ook nog even een comment met blok bedoel je de pomp of de radiator? ik neem aan de pomp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44
Je hebt wel de pasta vervangen toen je de Arctic monteerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 08:41
Jokuh schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:13:
Het is toch vooral de 5800X die heet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:15
RX7 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:53:
Ik heb recent een 5600x gekocht en ben bezig geweest met overclocken alleen heb ik issues met hoge tempraturen of dat hij uitgaat omdat de tempratuur te hoog is is bij zo'n 106c.

als ik pbo gebruik of zelf zo rond the 4,6ghz probeer te komen is de cpu zo rond the 80 a 90c bij cinebench of 85-92c bij prime 95( 100C of hoger be de zwaarste testen in prime 95). De voltage is dan zo rond de 1.38-1.4V en hij gebruikt dan rond de 100w.
Ik gebruikte eerst een coolermaster liquid 240 en die heb ik nu al geupgrade naar een artic liquid freezer II 240.
De coolermaster aio is niet zo heel goed voor een aio, alleen die had ik gebruik omdat mensen het er altijd over hebben dat AMD veel koelere cpu's heeft en ik had die nog liggen dus ik dacht dat kan wel dan.

Maar ik weet niet wat ik nog kan doen om de tempraturen nog beter te maken er zit al best een goede koeler op. ik gebruik een 360mm van het zelfde type op mijn overclocked i7 6850k en die heeft hem altijd koel gehouden, dus ik denk niet dat de koeler de issue is.

Heeft iemand anders dit ook gehad en of een mogenlijke oplossing er voor?
Uitschakelen door warmte duid toch echt op een probleem met de koeling.

Wat ik niet uit je OP kan halen : kan je je desktop wel opstarten of schakelt hij dan ook meteen uit vanwege de warmte :?

Om van voor af aan te beginnen :
- Wat anderen al aangeven : zit er wel voldoende thermal past tussen CPU en het koelblok van de Liquid Freezer 2 ?
-Heb je bij het monteren van de Liquid Freezer II wel eerst de oude thermal paste verwijderd en er nieuwe opgedaan ?
- Is het koelblok van de Liquid Freezer II wel goed gemonteerd op de CPU :?
(Er staat me bij dat er 2 bevestigings setje bij de LF II zitten : 1 voor Intel en 1 voor AMD , heb je wel het goed setje gebruikt ?)

Zit de LF II wel goed bevestigd ?
Geen 1 AIO is namelijk 100% afgevuld ( meeste tussen de 92 en 95%) , het ZOU kunnen dat je toevallig net lucht bij je koelblok/pomp hebt.
(Het zou heel toevallig zijn maar ja)
Monteren van een AIO is met voorkeur de top van de radiator die boven de pomp/koelblok uitkomt en de slangen beneden
(Op deze manier zou de lucht in je AIO naar bovenin de radiator moeten gaan, in theorie)

Post anders ook even een foto van HOE je de LF II gemonteerd hebt.

Indien je de desktop kan opstarten :
Zet alles even op fabriekswaardes (geen overklok dus) en kijk of je in Windows kan komen.
Alks je in Windows bent :
Welke temperatuur heeft je CPU in idle ?

Hoor je/zie je trouwens ook dat fanje op het koelblok van de LF II draaien ?
Dat fanje is bedoelt om VRM's te koelen, idee leuk maar doet weinig in mijn ervaring.
Het is wel een indicator dat je LF II ook daadwerkelijk werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 25-05-2021 11:06 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Misschien een gekke vraag. Heb je de folie verwijderd van de koeler voordat je deze hebt gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Dagion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:18:
Je hebt wel de pasta vervangen toen je de Arctic monteerde?
eerste keer niet omdat het echt 1 dag oud was en er zat nog genoeg op de koeler, toen heb ik later voor de zekerheid wel vervangen en doet niet echt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Vreemd, zeker omdat je het bij twee AIO's hebt gehad. Misschien tijdelijk eens een luchtkoeler proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
dierkx36 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Uitschakelen door warmte duid toch echt op een probleem met de koeling.

Wat ik niet uit je OP kan halen : kan je je desktop wel opstarten of schakelt hij dan ook meteen uit vanwege de warmte :?

Om van voor af aan te beginnen :
- Wat anderen al aangeven : zit er wel voldoende thermal past tussen CPU en het koelblok van de Liquid Freezer 2 ?
-Heb je bij het monteren van de Liquid Freezer II wel eerst de oude thermal paste verwijderd en er nieuwe opgedaan ?
- Is het koelblok van de Liquid Freezer II wel goed gemonteerd op de CPU :?
(Er staat me bij dat er 2 bevestigings setje bij de LF II zitten : 1 voor Intel en 1 voor AMD , heb je wel het goed setje gebruikt ?)

Geen 1 AIO is namelijk 100% afgevuld ( meeste tussen de 92 en 95%) , het ZOU kunnen dat je toevallig net lucht bij je koelblok/pomp hebt.
Monteren van een AIO is met voorkeur de top van de radiator die boven de pomp/koelblok uitkomt en de slangen beneden
(Op deze manier zou de lucht in je AIO naar bovenin de radiator moeten gaan, in theorie)

Post anders ook even een foto van HOE je de LF II gemonteerd hebt.

Indien je de desktop kan opstarten :
Zet alles even op fabriekswaardes (geen overklok dus) en kijk of je in Windows kan komen.
Alks je in Windows bent :
Welke temperatuur heeft je CPU in idle ?

Hoor je/zie je trouwens ook dat fanje op het koelblok van de LF II draaien ?
Dat fanje is bedoelt om VRM's te koelen, idee leuk maar doet weinig in mijn ervaring.
Het is wel een indicator dat je LF II ook daadwerkelijk werkt.
Wat anderen al aangeven : zit er wel voldoende thermal past tussen CPU en het koelblok van de Liquid Freezer 2 ?

-ja

Heb je bij het monteren van de Liquid Freezer II wel eerst de oude thermal paste verwijderd en er nieuwe opgedaan ?

-ja

Is het koelblok van de Liquid Freezer II wel goed gemonteerd op de CPU :?

-ja, heb nog ge dubbel checked en zit er goed op.

- pomp is het laagste punt dus dat zou goed moeten zijn, niet de best mogenlijke manier staat ie, maar het moederbord ligt op het moment op de doos waar hij in kwam en de koeler staat recht op het bureau, slangen naar boven. en ik hoor en zie hem ook werken dus het is ook niet dat hij niet aan gaat.

stock zou ik even moeten kijken, ik dacht dat ik stock had gezien maar de cpu was @3,7 ghz ( geen idee waarom volgensmij moet hij hoger gaan, maar anyway op 3,7ghz was hij 54c op full load. idle weet ik stock niet, overclocked zo rond de 55.

en ik kan sowieso altijd in windows komen, het is alleen als ik hem onder load doet word hij heel warm. ik heb ook gezien dat hij veel stroom verbruikt. ik heb ook en i7 6850k 6c 12t 14nm 130w tdp en die gebruikt ongeveer 1/3e van de stroom als ze ongeveer het zelfde doen( 20w voor de i7 en 60w voor de r5) beide zijn trouwens overgeclocked. ik weet niet of dat een indicatie is dat er iets niet goed is of dat ryzen 5000 gewoon heel veel stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Dagion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:24:
Vreemd, zeker omdat je het bij twee AIO's hebt gehad. Misschien tijdelijk eens een luchtkoeler proberen?
Sorry maar, wat zou precies het voordeel van een lucht koeler moeten zijn over de aio's?

De beste lucht koeler die ik heb is net iets slechter dan de coolermaster 240.

dit is de coolermaster aio: https://www.cdromland.nl/...ter-MasterLiquid-Lite-240

dit is de beste lucht koeler die ik heb (gebruik er eigenlijk niet veel) : https://www.cdromland.nl/...9360/Scythe-Mugen-5-Rev-B
( weet niet precies welke revision ik heb maar wel dit type)

de artic liquid freezer II 240 heb ik van iemand overgenomen maar hier is een link naar de koeler: https://azerty.nl/product...ga2066-square-ilm-socket-

en naast de coolermaster zijn de andere koelers goed. of ja in mijn ervaring kan de coolermaster 240 net een intel 4 core aan die +/- 100w gebruikt, een r7 2700x ging er ook net mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Djarune schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:24:
Misschien een gekke vraag. Heb je de folie verwijderd van de koeler voordat je deze hebt gemonteerd?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Voordeel is vooral om te testen (en geluid vind ik zelf, maar dat is erg persoonlijk). Met een luchtkoeler kun je uitsluiten of het aan de koeling zelf ligt of aan de processor/bios instellingen/moederbord.

Edit: lijkt me zelf erg vreemd dat twee AIOs het niet goed zouden kunnen koelen, dus ik zou zeggen: zet alles op stock in de bios.

[ Voor 24% gewijzigd door Dagion op 25-05-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@RX7

54 graden stock op full load en 55 graden overklokt idle.

Okay, stock full load 54 graden MAAR op 3,7Ghz is wel wat hoog, 55 graden overgeklokt idle is echt veel te hoog.
(Hij zou trouwens idd op stock richting de 4,6Ghz moeten boosten)

Even nadenken ...
Volgens de specs die ik kan vinden zou een LF II 200 watt aan moeten kunnen, die 5600x zou dus in theorie geen probleem moeten zijn.

Je ziet het fanje op het koelblok/pump draaien, dus de LF II werkt.
Hoor je toevallig geen gierend/sijpelend geluid uit de AIO komen ?
Kan namelijk duiden op lucht bij de pomp.

80 graden met een PBO is hoog, maar nog niet raar : het kan duiden dat je PPT/TDC/EDC waardes te hoog zijn waardoor je 5600x teveel watt/volt/stroom krijgt.

Prime95 is van oudsher een zwaar CPU test programma, laatst wat ik er over mee gekregen heb is dat je Prime95 beter niet kan gebruiken gezien het je CPU over de top belast.

Het ding waar ik over val is dat uitschakelen op 106 graden, zoiezo al het punt dat 106 graden HAALT, dit zou met een AIO gewoon niet mogelijk moeten zijn.

Zelfs met een verkeerde PBO zou je 5600x vanaf 70 graden terug moeten gaan klokken, die 106 graden zou hij echt niet eens moeten halen.

Op het moment kan ik echt even niet direct iets verzinnen wat hier de oorzaak van kan zijn, gezien je AIO goed geïnstalleerd is zeg je.

PS :
Je zegt dat je 5600x overgeklokt veel stroom verbruikt : dat is direct te linken naar je PBO waardes.

Zou je die waardes een keer kunnen posten :?

Ik ben zelf geen held met AMD zijn manier van overklokken maar er lopen wat mensen rond in het AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic die dit in hun slaap doen, die kunnen je meer vertellen

[ Voor 13% gewijzigd door dierkx36 op 25-05-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
dierkx36 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:12:
@RX7

54 graden stock op full load en 55 graden overklokt idle.

Okay, stock full load 54 graden MAAR op 3,7Ghz is wel wat hoog, 55 graden overgeklokt idle is echt veel te hoog.
(Hij zou trouwens idd op stock richting de 4,6Ghz moeten boosten)

Even nadenken ...
Volgens de specs die ik kan vinden zou een LF II 200 watt aan moeten kunnen, die 5600x zou dus in theorie geen probleem moeten zijn.

Je ziet het fanje op het koelblok/pump draaien, dus de LF II werkt.
Hoor je toevallig geen gierend/sijpelend geluid uit de AIO komen ?
Kan namelijk duiden op lucht bij de pomp.

80 graden met een PBO is hoog, maar nog niet raar : het kan duiden dat je PPT/TDC/EDC waardes te hoog zijn waardoor je 5600x teveel watt/volt/stroom krijgt.

Prime95 is van oudsher een zwaar CPU test programma, laatst wat ik er over mee gekregen heb is dat je Prime95 beter niet kan gebruiken gezien het je CPU over de top belast.

Het ding waar ik over val is dat uitschakelen op 106 graden, zoiezo al het punt dat 106 graden HAALT, dit zou met een AIO gewoon niet mogelijk moeten zijn.

Zelfs met een verkeerde PBO zou je 5600x vanaf 70 graden terug moeten gaan klokken, die 106 graden zou hij echt niet eens moeten halen.

Op het moment kan ik echt even niet direct iets verzinnen wat hier de oorzaak van kan zijn, gezien je AIO goed geïnstalleerd is zeg je.

PS :
Je zegt dat je 5600x overgeklokt veel stroom verbruikt : dat is direct te linken naar je PBO waardes.

Zou je die waardes een keer kunnen posten :?

Ik ben zelf geen held met AMD zijn manier van overklokken maar er lopen wat mensen rond in het AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic die dit in hun slaap doen, die kunnen je meer vertellen
waar staan die precies? in de bios heb ik alles gewoon op auto staan en heb er veder niks mee gedaan, en aks ik alles op stock in de bios zet komt ie vast rond de 4,2 a 4,3 ghz all core maar nooit naar 4,6ghz met pbo doet ie max 4,55 all core en bij lage load doet hij +/- 4,8ghz op een paar enkele cores

en ja die 106c vond ik ook raar, en dat hij veel meer gebruikt dan de i7. en prima 95 gebruik ik altijd om stabiliteit te testen, zodat ie niet ineens crasht onder zware loads en dan weet ik zeker dat de oc goed werkt en dat hij niet te warm word enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Dagion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:57:
Voordeel is vooral om te testen (en geluid vind ik zelf, maar dat is erg persoonlijk). Met een luchtkoeler kun je uitsluiten of het aan de koeling zelf ligt of aan de processor/bios instellingen/moederbord.

Edit: lijkt me zelf erg vreemd dat twee AIOs het niet goed zouden kunnen koelen, dus ik zou zeggen: zet alles op stock in de bios.
oh oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
RX7 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:29:
[...]

waar staan die precies? in de bios heb ik alles gewoon op auto staan en heb er veder niks mee gedaan, en aks ik alles op stock in de bios zet komt ie vast rond de 4,2 a 4,3 ghz all core maar nooit naar 4,6ghz met pbo doet ie max 4,55 all core en bij lage load doet hij +/- 4,8ghz op een paar enkele cores

en ja die 106c vond ik ook raar, en dat hij veel meer gebruikt dan de i7. en prima 95 gebruik ik altijd om stabiliteit te testen, zodat ie niet ineens crasht onder zware loads en dan weet ik zeker dat de oc goed werkt en dat hij niet te warm word enzo.
Welke moederboord heb je ?
Je hebt in BIOS wel AMD overclocking aangezet/toestemming gegeven ?

4,2/4,3 in stock op all cores is laag, minimaal 1 core zou 4,6 aan moeten tikken.
Met PBO all core 4,55 mwhhaa, kan maar is aan de lage kant, zeker met een AIO erop.

Heb je toevallig HwInfo op je desktop staan ?
Kan je eens posten wat hij aangeeft bij CPU Package power (onder de maximum colom) als je Cinebench draait.

Of maak een screen shot van HwInfo, het CPU sensor en moederboord sensor gedeeld is belangerijk : hier kunnen wij misschien wat uithalen.

edit:

Zit wat te googlen : er zijn meer mensen die dit soort klachten hebben met de 5600x, dat deze erg warm word.
AMD zelf geeft aan dat belast 95 graden nog normaal is :/

https://community.amd.com...a-ryzen-5600x/td-p/422534

[ Voor 10% gewijzigd door dierkx36 op 25-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

RX7 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:32:
[...]

- pomp is het laagste punt dus dat zou goed moeten zijn, niet de best mogenlijke manier staat ie, maar het moederbord ligt op het moment op de doos waar hij in kwam en de koeler staat recht op het bureau, slangen naar boven. en ik hoor en zie hem ook werken dus het is ook niet dat hij niet aan gaat.
Als het punt waar de slangen de radiator in gaan het hoogste punt is zal daar de lucht zich ook verzamelen. Je hebt dan een redelijke kans dat er alsnog best wat lucht meekomt die weer door je pomp heengaat, in plaats van alleen een constante stroom water. Het is minder erg dan je pomp op het hoogste niveau hebben omdat er dan helemaal niks meer rondgepompt wordt, maar het kan geen kwaad om het te proberen met de radiator omgedraaid (slangen aan de onderkant), eventueel houd je hem dan gewoon even met de hand vast. Het is niet het meest waarschijnlijk dat het hieraan ligt, maar dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.
RX7 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:40:
[...]

Sorry maar, wat zou precies het voordeel van een lucht koeler moeten zijn over de aio's?

De beste lucht koeler die ik heb is net iets slechter dan de coolermaster 240.
Dat is meer iets voor "over het algemeen". Waarschijnlijk is de beste luchtkoeler die je hebt niet de beste die er bestaat. Ook een AIO is een luchtkoeler trouwens, alles wordt uiteindelijk met lucht gedaan. Het water-aspect gaat alleen maar over verplaatsing van de hitte richting het luchtkoel-gedeelte, maar we noemen het voor het gemak een waterkoeler. Bij een "luchtkoeler" in de traditionele zin van het woord gebeurt de warmteverplaatsing via metaal (liefst koper) en vindt dit ook direct boven de CPU/socket plaats. Het voordeel daarvan is dat die verplaatsing veel sneller gaat dan via water, water is in dat opzicht behoorlijk traag maar wel beter dan lucht. Alleen het formaat, gewicht en de overgebleven ruimte voor een of twee fans zijn vaak een beperking (en een trade-off) op het gebied van koeling en geluid. In principe zou een luchtkoeler dus gelijke prestaties moeten kunnen halen bij gelijk radiatoroppervlak en fans omdat de verplaatsing sneller is. Aan de andere kant is het water een soort buffer waardoor de CPU in ieder geval aan het begin van een load langer koel blijft. Het grote voordeel van een AIO of waterkoeling is voornamelijk de mogelijkheid om de radiator te verplaatsen weg van de socket, deze groter/zwaarder te maken dan wat normaal bij een socket mogelijk is en er vervolgens meer/grotere fans aan te hangen voor tegelijkertijd meer en ook stillere koeling. Alleen een 240mm AIO is nou niet direct supergeweldig veel beter dan een enorme luchtkoeler, qua radiatoroppervlak ontlopen ze elkaar waarschijnlijk niet heel veel. Een Noctua DH-15 heeft bijv. 2x 140mm fans tegenover 2x120mm op een 240mm AIO. Deze twee presteren ongeveer gelijk.
dierkx36 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:12:
Water warmt een stuk minder snel op dan metaal en je hebt een aantal plekken waar overdracht gebeurt. Dat is van de die naar heatspreader, heatspreader naar koelpasta, koelpasta naar koelblok, koelblok naar water en daarna verder. De watertemperatuur zal met gemak 50 graden lager liggen maar er wordt gemeten op/in de die, en die is nou eenmaal een stuk heter.
Nou vind ik 106 graden wel behoorlijk hoog hoor, maar als het blok/pasta niet helemaal lekker zitten kan het best. Ook als die wel goed zitten kan het, in mijn custom loop met 2x420mm rads tikt mijn 5950X ook lekker 95 graden aan als ik PBO z'n gang laat gaan. Dat is ook de bedoeling, daar is het min of meer op afgeregeld. Als AMD het ontwerpt op 95 graden zonder problemen zou je daar ook niet heel moeilijk over moeten doen als consument. De koeloplossing zorgt er in dat geval voor dat er hogere clocks gehaald kunnen worden met dezelfde temperatuur. Zonder PBO onder lange full loads is het zo'n 70-80 graden met een watertemperatuur van 45 graden, en dan kan je ook een koeloplossing kiezen voor stilte. Zelfs met hoge temps kan dat. Zolang je er niet met je vingers aan zit lijkt me dat er niks aan de hand (ha-ha) is.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 25-05-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
dierkx36 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:38:
[...]

4,2/4,3 in stock op all cores is laag, minimaal 1 core zou 4,6 aan moeten tikken.
Met PBO all core 4,55 mwhhaa, kan maar is aan de lage kant, zeker met een AIO erop.

Kan je eens posten wat hij aangeeft bij CPU Package power (onder de maximum colom) als je Cinebench draait.

Of maak een screen shot van HwInfo, het CPU sensor en moederboord sensor gedeeld is belangerijk : hier kunnen wij misschien wat uithalen.

edit:

Zit wat te googlen : er zijn meer mensen die dit soort klachten hebben met de 5600x, dat deze erg warm word.

ik heb een MSI B450 tomahawk max, en ja heb pbo aanstaan of gewoon default settings.

voor hw info zou ik later even moeten kijken, heb hem nu niet aangesloten dus kom daar later nog even op terug.

kan wel cinebench score laten zien als dat helpt. is opzich normaal van wat ik had gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
DataGhost schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Als het punt waar de slangen de radiator in gaan het hoogste punt is zal daar de lucht zich ook verzamelen. Je hebt dan een redelijke kans dat er alsnog best wat lucht meekomt die weer door je pomp heengaat, in plaats van alleen een constante stroom water. Het is minder erg dan je pomp op het hoogste niveau hebben omdat er dan helemaal niks meer rondgepompt wordt, maar het kan geen kwaad om het te proberen met de radiator omgedraaid (slangen aan de onderkant), eventueel houd je hem dan gewoon even met de hand vast. Het is niet het meest waarschijnlijk dat het hieraan ligt, maar dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.

[...]

Dat is meer iets voor "over het algemeen". Waarschijnlijk is de beste luchtkoeler die je hebt niet de beste die er bestaat. Ook een AIO is een luchtkoeler trouwens, alles wordt uiteindelijk met lucht gedaan. Het water-aspect gaat alleen maar over verplaatsing van de hitte richting het luchtkoel-gedeelte, maar we noemen het voor het gemak een waterkoeler. Bij een "luchtkoeler" in de traditionele zin van het woord gebeurt de warmteverplaatsing via metaal (liefst koper) en vindt dit ook direct boven de CPU/socket plaats. Het voordeel daarvan is dat die verplaatsing veel sneller gaat dan via water, water is in dat opzicht behoorlijk traag maar wel beter dan lucht. Alleen het formaat, gewicht en de overgebleven ruimte voor een of twee fans zijn vaak een beperking (en een trade-off) op het gebied van koeling en geluid. In principe zou een luchtkoeler dus gelijke prestaties moeten kunnen halen bij gelijk radiatoroppervlak en fans omdat de verplaatsing sneller is. Aan de andere kant is het water een soort buffer waardoor de CPU in ieder geval aan het begin van een load langer koel blijft. Het grote voordeel van een AIO of waterkoeling is voornamelijk de mogelijkheid om de radiator te verplaatsen weg van de socket, deze groter/zwaarder te maken dan wat normaal bij een socket mogelijk is en er vervolgens meer/grotere fans aan te hangen voor tegelijkertijd meer en ook stillere koeling. Alleen een 240mm AIO is nou niet direct supergeweldig veel beter dan een enorme luchtkoeler, qua radiatoroppervlak ontlopen ze elkaar waarschijnlijk niet heel veel. Een Noctua DH-15 heeft bijv. 2x 140mm fans tegenover 2x120mm op een 240mm AIO. Deze twee presteren ongeveer gelijk.

[...]

Water warmt een stuk minder snel op dan metaal en je hebt een aantal plekken waar overdracht gebeurt. Dat is van de die naar heatspreader, heatspreader naar koelpasta, koelpasta naar koelblok, koelblok naar water en daarna verder. De watertemperatuur zal met gemak 50 graden lager liggen maar er wordt gemeten op/in de die, en die is nou eenmaal een stuk heter.
Nou vind ik 106 graden wel behoorlijk hoog hoor, maar als het blok/pasta niet helemaal lekker zitten kan het best. Ook als die wel goed zitten kan het, in mijn custom loop met 2x420mm rads tikt mijn 5950X ook lekker 95 graden aan als ik PBO z'n gang laat gaan. Dat is ook de bedoeling, daar is het min of meer op afgeregeld. Als AMD het ontwerpt op 95 graden zonder problemen zou je daar ook niet heel moeilijk over moeten doen als consument. De koeloplossing zorgt er in dat geval voor dat er hogere clocks gehaald kunnen worden met dezelfde temperatuur. Zonder PBO onder lange full loads is het zo'n 70-80 graden met een watertemperatuur van 45 graden, en dan kan je ook een koeloplossing kiezen voor stilte. Zelfs met hoge temps kan dat. Zolang je er niet met je vingers aan zit lijkt me dat er niks aan de hand (ha-ha) is.
ja zal niet de beste lucht koeler zijn maar is wel een prima koeler, de aio is wel een van de beste(heb hem daarom gekocht).

En ja het beste is op heb boven in de case te doen, maar aangezien hij niet in een case zit gaat dat hem niet worden, en hij hoeft niet perse op die manier er in, zolang de pomp niet het hoogste punt is zou het goed moeten zijn( heeft niet echt effect op levens duur en prestaties dan). En contact is sowieso goed dus dat is het ook niet. en er zitten op het moment 6 fans op, niet dat dat zin heeft maar, en van wat ik heb gezien is er niet heel veel verschil tussen 240 en grootere, alleen de tijd om max tempratuur te krijgen, maar als het op max tempratuur zit is het echt een paar graden verschil, en met luchkoelers was het ook een paar graden koeler op full speed( of de liquid freezer is nog steeds koeler dan de 360mm aio, hangt af van welk merk het is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
dierkx36 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:38:
[...]

edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsyg7tm2a4_eLdHI1kae0pkZ-Hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sh647vojie1NfIQlmFMtUeqe.png?f=fotoalbum_large

screenshot van hw info, ookal hij ging wel naar een lagere clockspeed nu, bij 95c ging hij naar 4,4 ghz.
(zie nu net wel dat er een pop up op staat maar volgensmij is dat op een nietzo belangrijk gedeelte.

[ Voor 3% gewijzigd door RX7 op 25-05-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
RX7 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:28:
[...]

[Afbeelding]

screenshot van hw info, ookal hij ging wel naar een lagere clockspeed nu, bij 95c ging hij naar 4,4 ghz.
(zie nu net wel dat er een pop up op staat maar volgensmij is dat op een nietzo belangrijk gedeelte.
Als ik zo kijk is je PPT/TDC/EDC veel te hoog.

Een AMD 5600x heeft een TDP van 65 watt, tijdens testen met PBO 93/95 watt/
Die van jou zit ruim in de 138watt, 2 keer de normale TDP
Dan is het best logisch dat hij richting de 95 graden gaat, zelfs met een AIO erop.

Je hebt PBO op automatisch staan in BIOS zei je :
De "standaard" PBO waardes zijn die in een BIOS zitten zijn veel te hoog.

Uit mijn hoofd :
Op auto krijgt de CPU vrijspel om het voltage/wattage te pakken wat hij wilt
Op motherboard zijn de PPT/TDC/EDC al wat beperkt, maar nog steeds hoog.
Op disabled word de PPT/TDC/EDC beperkt
Vervolgens heb je nog manual , dan kan je zelf de PPT/TDC/EDC waardes invullen :
Doe dit niet als je niet weet waar je mee bezig bent : je kan er veel mee vern€#ken

Wat je kan doen om te proberen :
Wat je kan proberen is in BIOS onder AMD overclocking PBO Limits (uit mijn hoofd) op disabled zetten, en dan een keer cinebench draaien : kijken wat je CPU doet.

Doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent :)

Ga zoiezo een keer naar het Ryzen 3 5000 OC topic en leg daar je probleem uit, zet er ook die screenshot van HwInfo bij.
Daar lopen mensen die veel en veel meer weten over PBO en aan verwante artikelen dan ik, dat is misschien het verstandigst om te doen : die kunnen je zo door het hele zooitje heen lopen.

PS :
Het kan dat je nog een oudere BIOS gebruikt, waarin de PBO PPT/TDC/EDC waardes heel ruim zijn.
Nogmaals ga naar het Ryzen Zen 3 5000 OC topic, die kunnen je meer uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

B450 Tomahawk Max en Ryzen 5600X, of 3600X ?

Zet je Vcore handmatig op 1.3v.
Overklok is wat anders dan pbo. Overklok doe je op alle cores.
5600X op B550 Strix, loopt all-core x46.0 onder de 1.4V
(Lucht, Dark Rock 4)

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 25-05-2021 21:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Hackus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:08:
B450 Tomahawk Max en Ryzen 5600X, of 3600X ?

Zet je Vcore handmatig op 1.3v.
Overklok is wat anders dan pbo. Overklok doe je op alle cores.
5600X op B550 Strix, loopt all-core x46.0 onder de 1.4V
(Lucht, Dark Rock 4)
als ik pbo uit zet, optimzed defaults 1.3v core en 45 all core multiplier krijg ik dit(enige 2 aanpassingen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRRpI4WQ10sWrIP2EHYqGmZVLZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YDUvFTaBp5vBpMzGhwa2DEW.png?f=fotoalbum_large

hij gebruikt nog meer watt en word 104c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
dierkx36 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Als ik zo kijk is je PPT/TDC/EDC veel te hoog.

Een AMD 5600x heeft een TDP van 65 watt, tijdens testen met PBO 93/95 watt/
Die van jou zit ruim in de 138watt, 2 keer de normale TDP
Dan is het best logisch dat hij richting de 95 graden gaat, zelfs met een AIO erop.

Je hebt PBO op automatisch staan in BIOS zei je :
De "standaard" PBO waardes zijn die in een BIOS zitten zijn veel te hoog.

Uit mijn hoofd :
Op auto krijgt de CPU vrijspel om het voltage/wattage te pakken wat hij wilt
Op motherboard zijn de PPT/TDC/EDC al wat beperkt, maar nog steeds hoog.
Op disabled word de PPT/TDC/EDC beperkt
Vervolgens heb je nog manual , dan kan je zelf de PPT/TDC/EDC waardes invullen :
Doe dit niet als je niet weet waar je mee bezig bent : je kan er veel mee vern€#ken

Wat je kan doen om te proberen :
Wat je kan proberen is in BIOS onder AMD overclocking PBO Limits (uit mijn hoofd) op disabled zetten, en dan een keer cinebench draaien : kijken wat je CPU doet.

Doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent :)

Ga zoiezo een keer naar het Ryzen 3 5000 OC topic en leg daar je probleem uit, zet er ook die screenshot van HwInfo bij.
Daar lopen mensen die veel en veel meer weten over PBO en aan verwante artikelen dan ik, dat is misschien het verstandigst om te doen : die kunnen je zo door het hele zooitje heen lopen.

PS :
Het kan dat je nog een oudere BIOS gebruikt, waarin de PBO PPT/TDC/EDC waardes heel ruim zijn.
Nogmaals ga naar het Ryzen Zen 3 5000 OC topic, die kunnen je meer uitleggen.
het moederbord lijkt standaard nog meer watt te verbruiken als ik 1.3v en 45 multiplier doe, veder niks aanpassen gebruikt hij nog meer watt(+\- 150). en word hij 104c. en zal anders nog wel even op dat andere forum kijken

en zou het anders een goed idee zijn om te kijken als ik het aantal watt limit in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
RX7 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:38:
[...]

het moederbord lijkt standaard nog meer watt te verbruiken als ik 1.3v en 45 multiplier doe, veder niks aanpassen gebruikt hij nog meer watt(+\- 150). en word hij 104c. en zal anders nog wel even op dat andere forum kijken

en zou het anders een goed idee zijn om te kijken als ik het aantal watt limit in de bios?
Je bent nou meerdere dingen tegelijk aan het doen (PBO disabled, vervolgens vcore en multiplier aanpassen)
Zo krijg je dus vreemde uitslagen :
1 stap te gelijk

Je kan idd een een vast watt limit opgeven, dit is dus handmatig in PBO een PPT (PPT = wattage simpel gezegd) invoeren.
Alleen als je PPT hangt ook weer samen met EDC

Je kan googlen of je basic/default PPT/TDC/EDC waardes kan vinden, tis alleen op eigen risico in kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
dierkx36 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Je bent nou meerdere dingen tegelijk aan het doen (PBO disabled, vervolgens vcore en multiplier aanpassen)
Zo krijg je dus vreemde uitslagen :
1 stap te gelijk

Je kan idd een een vast watt limit opgeven, dit is dus handmatig in PBO een PPT (PPT = wattage simpel gezegd) invoeren.
Alleen als je PPT hangt ook weer samen met EDC

Je kan googlen of je basic/default PPT/TDC/EDC waardes kan vinden, tis alleen op eigen risico in kloppen :)
ik kan niet meer vinden waar maar is standaard disabled(lijkt ook te kloppen want er is geen verschil tussen auto en disabled voor zo ver ik kan zien). en zoals ik al zei als ik alleen 1.3v en 45 multiplier doe gebruikt ie 150w, naast het stroom verbruik lijkt mij dat redelijk normaal, heb altijd multieplier en voltage tegelijk verandert en nooit issues mee gehad behalve met de 5600x. en als ik bij ctr dat limiet invult gaat hij onder de 3ghz, en als ik het in bios doet gebruikt hij gewoon 150.

ik heb nog een paar keer stock geprobeerd en dan kom ik vaak rond de 3,8 ghz op 75w en met gameboost en niks anders op 125 a 130w en 4,3ghz en een cinebench score van 4300 en tempratuur van 96c
(ookal ik had ergens anders gelezen dat 125 nog wel zou moeten kunnen) maar is heel confusing.

[ Voor 23% gewijzigd door RX7 op 26-05-2021 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

RX7 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:39:
[...]

ja zal niet de beste lucht koeler zijn maar is wel een prima koeler, de aio is wel een van de beste(heb hem daarom gekocht).
Ongetwijfeld de beste in de klasse 240mm AIOs, niet de beste van alle AIOs of koeloplossingen.
[..] en hij hoeft niet perse op die manier er in, zolang de pomp niet het hoogste punt is zou het goed moeten zijn
[..] contact is sowieso goed dus dat is het ook niet.
Tsja het wordt lastig als je aangedragen mogelijkheden (zoals eventjes de radiator omdraaien) om je exacte probleem te vinden in de wind slaat en andere mogelijke oorzaken zonder onderzoek uitsluit. Als je niet weet wat er precies mis is moet je een voor een dingen uit gaan sluiten. Een al oververhit systeem moet je in ieder geval niet verder gaan OC'en. Als je wilt weten wat de oorzaak van je temps is moet je gewoon een voor een dingen gaan veranderen en kijken wat dat doet. Dus radiator omdraaien -> geen verandering -> niet de radiator/AIO. PBO uitzetten en de boel op stock(!) draaien -> fatsoenlijke temps -> OC te hoog. Nieuwe koelpasta ... dat soort werk. Niet van de ene OC zomaar een andere OC erop knallen en verbaasd zijn dat het nog steeds te heet draait. Op het moment dat je echt op stock (gewoon volledige CMOS reset en alles default) nog rond de 95 graden continu zit kan je de conclusie gaan trekken dat er aan je koeloplossing iets niet goed is, of je hebt echt een rare CPU. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om de boxed koeler (die als het goed is bij je CPU zat) te monteren en te kijken wat voor temps je daarmee krijgt. Daarmee zou je namelijk niet zulke hoge temps moeten krijgen, of in ieder geval geen uitvallers.

En je kan nog zo'n goeie 240mm AIO hebben, het is en blijft een 240mm AIO met bijbehorende maximale koelcapaciteit. En die is vergeleken met 360mm of custom oplossingen gewoon niet enorm, en ten opzichte van een goede luchtkoeler maar marginaal beter. Het water zorgt er alleen voor dat het geheel iets langzamer warm wordt (en ook langzamer afkoelt!), maar uiteindelijk moet er gewoon evenveel warmte weggewerkt worden en dat gebeurt alleen maar door je koeloppervlak en fans.
en van wat ik heb gezien is er niet heel veel verschil tussen 240 en grootere, alleen de tijd om max tempratuur te krijgen, maar als het op max tempratuur zit is het echt een paar graden verschil, en met luchkoelers was het ook een paar graden koeler op full speed( of de liquid freezer is nog steeds koeler dan de 360mm aio, hangt af van welk merk het is).
Als je met OC'en bezig bent hoop ik wel dat je weet wat ongeveer de bedoeling van PBO is. Dat is namelijk maximale prestaties bij een bepaald target. In principe is dat target verbruik maar door de royale limieten die doorgaans default in BIOSsen zijn gezet is je target in de praktijk... temperatuur. Dus dan ga je inderdaad tussen verschillende koeloplossingen geen of weinig verschil zien in uiteindelijke temperatuur, maar wel in prestaties vanwege hogere clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
Ik zou eerst eens proberen om een cmos reset te doen en dan eens kijken wat je resultaten op stock zijn. En eventueel je bios updaten.

Bij zo goed als alle moederborden (afaik) zit er een thermal limit op de cpu's van 90 graden die niet aangepast/uitgeschakeld mag worden zonder input van de gebruiker.
Dus dat die van jouw zo heet wordt betekent imho dat je bios settings borked zijn en/of dat er software tussen zit wat het spul in de war gooit. Dus als je ryzen master gebruikt of die zooi van 1usmus de-installeer dat en doe nogmaals een cmos reset. De oude rule of thumb dat overklokken in het bios moet gebeuren is wat mij betreft hedendaags nog meer van toepassing dan ooit te voren. Eventueel ook eens kijken of je je chipset drivers kan updaten. Het beste is om even een clean win10 install te proberen. Handig programma daarvoor vind ik wintousb.

Mocht bovenstaande niks helpen met je temps dan zou ik het pas hardwarematig zoeken. Dus of kapotte koelers of dat je cpu misschien een slecht geplaatste heatspreader heeft vanaf fabriek.

Staar je trouwens niet blind op idle temps. Dat wordt vooral beïnvloed door Windows en je actieve achtergrond programma's. Die zullen korte workloads hebben en je cpu zal deze zo snel mogelijk uit willen voeren binnen de beschikbare budgetten. Je merkt dit eigenlijk alleen aan de temperaturen omdat die niet zo snel op en neer kunnen gaan als voltages en wattages en dus wel door programma's als hwinfo opgepakt worden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
DataGhost schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 02:14:
[...]

Ongetwijfeld de beste in de klasse 240mm AIOs, niet de beste van alle AIOs of koeloplossingen.

[...]

Tsja het wordt lastig als je aangedragen mogelijkheden (zoals eventjes de radiator omdraaien) om je exacte probleem te vinden in de wind slaat en andere mogelijke oorzaken zonder onderzoek uitsluit. Als je niet weet wat er precies mis is moet je een voor een dingen uit gaan sluiten. Een al oververhit systeem moet je in ieder geval niet verder gaan OC'en. Als je wilt weten wat de oorzaak van je temps is moet je gewoon een voor een dingen gaan veranderen en kijken wat dat doet. Dus radiator omdraaien -> geen verandering -> niet de radiator/AIO. PBO uitzetten en de boel op stock(!) draaien -> fatsoenlijke temps -> OC te hoog. Nieuwe koelpasta ... dat soort werk. Niet van de ene OC zomaar een andere OC erop knallen en verbaasd zijn dat het nog steeds te heet draait. Op het moment dat je echt op stock (gewoon volledige CMOS reset en alles default) nog rond de 95 graden continu zit kan je de conclusie gaan trekken dat er aan je koeloplossing iets niet goed is, of je hebt echt een rare CPU. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om de boxed koeler (die als het goed is bij je CPU zat) te monteren en te kijken wat voor temps je daarmee krijgt. Daarmee zou je namelijk niet zulke hoge temps moeten krijgen, of in ieder geval geen uitvallers.

En je kan nog zo'n goeie 240mm AIO hebben, het is en blijft een 240mm AIO met bijbehorende maximale koelcapaciteit. En die is vergeleken met 360mm of custom oplossingen gewoon niet enorm, en ten opzichte van een goede luchtkoeler maar marginaal beter. Het water zorgt er alleen voor dat het geheel iets langzamer warm wordt (en ook langzamer afkoelt!), maar uiteindelijk moet er gewoon evenveel warmte weggewerkt worden en dat gebeurt alleen maar door je koeloppervlak en fans.

[...]

Als je met OC'en bezig bent hoop ik wel dat je weet wat ongeveer de bedoeling van PBO is. Dat is namelijk maximale prestaties bij een bepaald target. In principe is dat target verbruik maar door de royale limieten die doorgaans default in BIOSsen zijn gezet is je target in de praktijk... temperatuur. Dus dan ga je inderdaad tussen verschillende koeloplossingen geen of weinig verschil zien in uiteindelijke temperatuur, maar wel in prestaties vanwege hogere clocks.
YouTube: STOP DOING THIS!!!!!!! kijk 16:09 ( voor snelle recap je kan ook alles kijken).

aangezien het geen effect gaat helpen en ik al meerdere koelers heb geprobeerd en nooit issues heb gehad is het niet logisch (heb trouwens ook even ''best'' configuration gedaan en scheelt 0 graden) om dat te proberen en gaat het sowieso ook niks fixen. en is prima aio koeler beter dan sommige veel grotere van andere merken. maar zelfs een 120mm zou prima moeten zijn voor flinke oc voor een 6 core, tenzij hij niet normaal power hungry is. en zoals ik al eerder zei stock is hij 54c en het is gewoon met alles dat hij te warm wordt met pbo ook, en stock runt hij op een hele laage snelheid van wat ik heb begrepen, maar niet te warm. boxed cooler doet 85+c met alleen cinebench. gaat sowieso veel te warm worden bij zwaardere programma's of als ik de test vaak zou runnen( want is +/- 85c als hij net aanstaat na de eerste run).

en waarschijnlijk gaat hij dan ook te warm worden en throttlen of uitvallen.

maar jij denk dat wel dat de 150w dan weer normaal verbruik is? met alleen 45 multiplier and 1.3v en veder niks aangepast doet hij dat en als ik nu pbo gebruik( enabaled en veder niks) doet hij 140W en 90+c.

[ Voor 3% gewijzigd door RX7 op 26-05-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
AtlAntA schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:06:
Ik zou eerst eens proberen om een cmos reset te doen en dan eens kijken wat je resultaten op stock zijn. En eventueel je bios updaten.

Bij zo goed als alle moederborden (afaik) zit er een thermal limit op de cpu's van 90 graden die niet aangepast/uitgeschakeld mag worden zonder input van de gebruiker.
Dus dat die van jouw zo heet wordt betekent imho dat je bios settings borked zijn en/of dat er software tussen zit wat het spul in de war gooit. Dus als je ryzen master gebruikt of die zooi van 1usmus de-installeer dat en doe nogmaals een cmos reset. De oude rule of thumb dat overklokken in het bios moet gebeuren is wat mij betreft hedendaags nog meer van toepassing dan ooit te voren. Eventueel ook eens kijken of je je chipset drivers kan updaten. Het beste is om even een clean win10 install te proberen. Handig programma daarvoor vind ik wintousb.

Mocht bovenstaande niks helpen met je temps dan zou ik het pas hardwarematig zoeken. Dus of kapotte koelers of dat je cpu misschien een slecht geplaatste heatspreader heeft vanaf fabriek.

Staar je trouwens niet blind op idle temps. Dat wordt vooral beïnvloed door Windows en je actieve achtergrond programma's. Die zullen korte workloads hebben en je cpu zal deze zo snel mogelijk uit willen voeren binnen de beschikbare budgetten. Je merkt dit eigenlijk alleen aan de temperaturen omdat die niet zo snel op en neer kunnen gaan als voltages en wattages en dus wel door programma's als hwinfo opgepakt worden.
limiet in bios staat op auto, en in ctr op 90c en heb ryzen master maar gebruikt het nooit echt, kan het even verwijderen en kijken wat hij dan doet.

en het is zeker geen clean install van windows maar werkt altijd good enough. ik kan kijken of dat de issue is maar ik denk dat ik hem liever retour doe dan. heb geen hdds of ssds die echt vrij zijn op het moment.

maar zal er ff naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
RX7 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:47:
[...]

limiet in bios staat op auto, en in ctr op 90c en heb ryzen master maar gebruikt het nooit echt, kan het even verwijderen en kijken wat hij dan doet.

en het is zeker geen clean install van windows maar werkt altijd good enough. ik kan kijken of dat de issue is maar ik denk dat ik hem liever retour doe dan. heb geen hdds of ssds die echt vrij zijn op het moment.

maar zal er ff naar kijken
Als je CTR gebruikt dan zou ik de oorzaak daar zoeken. Die zooi doet van alles met de profielen die erg moeilijk weer te herstellen zijn. Heb zelfs verhalen gelezen dat alleen een herinstallatie van windows het kon verhelpen. Heb je deze windows install toevallig meegenomen van een ouder ryzen (zen2) systeem? If yes dan heb je waarschijnlijk een ryzen power plan actief staan. Ook die heeft op zen3 alleen maar negatieve gevolgen.

Met wintousb kan je windows op een USB stick installeren. Is langzamer en dus tijdrovend maar wel goedkoper.

Edit: Ik tag @Cidious even. Die weet erg veel van MSI borden en hun gedrag. Misschien dat ie een idee heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door AtlAntA op 26-05-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RX7 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:35:
[...]

als ik pbo uit zet, optimzed defaults 1.3v core en 45 all core multiplier krijg ik dit(enige 2 aanpassingen)

hij gebruikt nog meer watt en word 104c.
Heb je veel instellingen verder op AUTO staan of Ryzen Power plan of ?
Zolang wij niet weten hoe de boel staat ingesteld, in BIOS of Ryzen Master, is het moeilijk gericht advies te geven. Bij Ryzen altijd nieuwe W10 er of bij upgrade van oa 2-3000 naar nieuwer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
Hackus schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Heb je veel instellingen verder op AUTO staan of Ryzen Power plan of ?
Zolang wij niet weten hoe de boel staat ingesteld, in BIOS of Ryzen Master, is het moeilijk gericht advies te geven. Bij Ryzen altijd nieuwe W10 er of bij upgrade van oa 2-3000 naar nieuwer
alles op stock/auto behalve 1.3v en 45 multiplier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
AtlAntA schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:45:
[...]

Als je CTR gebruikt dan zou ik de oorzaak daar zoeken. Die zooi doet van alles met de profielen die erg moeilijk weer te herstellen zijn. Heb zelfs verhalen gelezen dat alleen een herinstallatie van windows het kon verhelpen. Heb je deze windows install toevallig meegenomen van een ouder ryzen (zen2) systeem? If yes dan heb je waarschijnlijk een ryzen power plan actief staan. Ook die heeft op zen3 alleen maar negatieve gevolgen.

Met wintousb kan je windows op een USB stick installeren. Is langzamer en dus tijdrovend maar wel goedkoper.

Edit: Ik tag @Cidious even. Die weet erg veel van MSI borden en hun gedrag. Misschien dat ie een idee heeft.
Oh ja had wel wat issues met ctr, maar ik heb het nog niet super veel gebruikt.(kwam met profielen aan die meteen crashde als ik ze gebruikten, en deze specifieke windows is niet de gene die ik voor mijn 2700x heb gebruikt, veel voor een aantal andere systemen maar die hebben niet echt issues er mee.ook nog even gekeken een beetje unrelated naar deze comment, maar als ik een intel cpu die 140+w gebruikt de zelde test laat doen met de zelfde koeler en 4 fans minder is hij max 74c met meer voltage en na een hele lange tijd, bij de 5600x meteen te hoge tempraturen en een reboot of soms deed hij de clock speeds omlaag om zo rond de 100c te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
RX7 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:41:
[...]

Oh ja had wel wat issues met ctr, maar ik heb het nog niet super veel gebruikt.(kwam met profielen aan die meteen crashde als ik ze gebruikten, en deze specifieke windows is niet de gene die ik voor mijn 2700x heb gebruikt, veel voor een aantal andere systemen maar die hebben niet echt issues er mee.ook nog even gekeken een beetje unrelated naar deze comment, maar als ik een intel cpu die 140+w gebruikt de zelde test laat doen met de zelfde koeler en 4 fans minder is hij max 74c met meer voltage en na een hele lange tijd, bij de 5600x meteen te hoge tempraturen en een reboot of soms deed hij de clock speeds omlaag om zo rond de 100c te blijven.
Dan ben ik er 90% zeker van dat het softwarematig is en dat ctr de oorzaak is. Beste oplossing imho is een schone windows installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RX7
AtlAntA schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:55:
[...]

Dan ben ik er 90% zeker van dat het softwarematig is en dat ctr de oorzaak is. Beste oplossing imho is een schone windows installatie.
oh oke thanks voor de help, dan kijk ik nog even.

Mocht iemand dit ooit nog eens lezen. Ik heb de cpu terug gebracht een later een 5900x gehaald met zelfde moederbord,psu, cooler etc. En het scheelt ongeveer 40 graden celcius. Overclocked word hij maximaal 80 graden tot hooguit 90.

[ Voor 27% gewijzigd door RX7 op 18-08-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Als ik zo het topic doorlees is de conclusie vrij duidelijk:
Ergens is iets borked, en het is niet uit te sluiten wat het is. Beste (en veiligste) optie die je hebt is alles naar stock. BIOS stock, Windows 10 vers erop, RAM even op 2133 laten en dan langzaam weer opbouwen. Altijd stap voor stap:

1. Installeer de laatste BIOS en chipset drivers
2. RAM op XMP -> testen
3. PBO op auto -> testen
4. Ryzen OC topic doornemen en daarna pas met de hand gaan kl*ten. Als je niet precies weet wat de impact is: eerst vragen dan doen

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Pagina: 1