Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:38
Hoi Tweakers,

Bij mijn werkgever worden wij per vier weken betaald. Nu weet ik wat de gevolgen hiervan zijn voor wat betreft de wisselende dag van uitbetaling en de vaste dag van de afschrijving van de vaste lasten, dit is mijn probleem ook niet. Wat ik mij alleen afvraag: Wat en wanneer doe je iets met je dertiende loon?

Mijn reflex zou zijn om dat bedrag in zijn geheel weg te zetten, maar dan kom je in de knoei met de vaste lasten van die maand en de maand daarop (loon komt na vaste lasten in sommige maanden). Het kan, maar is niet de meest praktische oplossing. Het gewoon op de betaalrekening laten staan kan, maar is zonde. Ik probeer het daarom te zien als een soort winstuitkering/vakantietoeslag, en weg te zetten op de spaarrekening. Niet dat dat veel zin heeft qua rente, maar goed, spaarbuffer uitbouwen kan nooit kwaad. Maar wanneer doe je dat dan? Meteen als het binnenkomt? Ergens aan het einde van het jaar samen met een eventuele winstuitkering?

Zit daar een beetje mee te knoeien, en vandaar dat ik wilde vragen of er mensen zijn met tips en advies. Als ik op internet zoek krijg ik vooral tips over hoe te budgetteren als het salaris na de vaste lasten komt, dit is echter geen probleem voor mij.

Alvast bedankt! :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:09
Leuke dingen van doen? Heb je een hypotheek? Die extra aflossen?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:15
Geld moet rollen. Gebruik het voor alles wat jij wil, wanneer het binnenkomt. Spaar, investeer, consumeer. Wat jij wil.

Niemand hier kan iets zinnigs zeggen over jouw financiële situatie.

Het maakt na een jaar niet uit of het geld maandelijks of vier-wekelijks binnen is gekomen. Totaal geen probleem dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

sparen doe je pas nadat alle vaste lasten zijn betaald.
Dus even wachten totdat de vaste lasten zijn betaald. En het extra geld wegzetten.

(geen ervaring met 4 weken uitbetalen verder).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
Napsju schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:08:
Leuke dingen van doen? Heb je een hypotheek? Die extra aflossen?
Heb geen hypotheek, woon alleenstaand in een huurappartement en heb ook hoog inkomen. Kom er van rond maar daar is het ook mee gezegd. Mijn eerste instinct is daarom wegzetten, maar vroeg mij af of er andere dingen

@Playa del C. Klopt, over een jaarsalaris maakt het niet uit, over een maandelijks salaris scheelt het wel 1/12e. Dus heb je "opeens" geld dat je overhebt, maar niet gebudgetteerd hebt. Je baseert je inkomsten en uitgaven immers op de andere 12 maanden. Het zou niet goed zijn als ik de dertiende betaling moet gebruiken om gaten te vullen die ik veroorzaak in de andere maanden.

@DarkSide Dat doe ik ook, houd ook bij wat er zoal binnenkomt, maar probeer sowieso per maand een beetje weg te zetten, al is het niet veel. Gelukkig zijn de vaste lasten vrijwel stabiel en zijn er maar een paar jaarlijkse betalingen (woonverzekering en gemeentelijke belastingen), die ik even los moet inplannen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:16

Pazo

Mroaw?

Hoezo zie je dit als 'dertiende loon'? Je jaarsalaris is ipv 12 perioden opgesplitst in 13 perioden. Onder de streep verdien je gewoon hetzelfde, het is niet extra of zo zoals een dertiende maand.
Ik krijg zelf ook in 13 perioden / per 4 weken betaald. Verder is tegenwoordig zo dat afschrijvingen van vaste lasten ook niet meer altijd rond de 1ste van de maand gaan, maar verspreid over de hele maand. Hypotheek, zorgverzekering, telefoon, internet, sportschool, al dat soort zaken zitten (bij mij) op verschillenden dagen in de maand, dus dat loon en de meeste vaste laste rond dezelfde datum liggen is niet van toepassing.

Maar als ik het opzij zou zetten, zou het voor mij voor een leuke jaarlijkse vakantie zijn met het gezin, dat is al duur genoeg (hoogseizoen). Alleen is jouw situatie anders lees ik ;)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon de eerste van de maand al het geld boven bedrag X afromen naar de spaarrekening. Het bedrag dat je laat staan is dan genoeg voor alle vaste en variabele lasten. Dan zal er in het ergste geval een maand lang iets te veel geld op de lopende rekening staan maar met de huidige rente is dat irrelevant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Pazo schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:34:
Hoezo zie je dit als 'dertiende loon'? Je jaarsalaris is ipv 12 perioden opgesplitst in 13 perioden. Onder de streep verdien je gewoon hetzelfde, het is niet extra of zo zoals een dertiende maand.
Ik krijg zelf ook in 13 perioden / per 4 weken betaald. Verder is tegenwoordig zo dat afschrijvingen van vaste lasten ook niet meer altijd rond de 1ste van de maand gaan, maar verspreid over de hele maand. Hypotheek, zorgverzekering, telefoon, internet, sportschool, al dat soort zaken zitten (bij mij) op verschillenden dagen in de maand, dus dat loon en de meeste vaste laste rond dezelfde datum liggen is niet van toepassing.

Maar als ik het opzij zou zetten, zou het voor mij voor een leuke jaarlijkse vakantie zijn met het gezin, dat is al duur genoeg (hoogseizoen). Alleen is jouw situatie anders lees ik ;)
Dat zeg ik toch ook?
Het is geen extra, maar er is geen maand met uitgaven aan gekoppeld als het ware. Het is gewoon loon dat ik met werken heb verdiend, maar eentje die wat vreemd valt in een maandelijkse financiële planning. Vandaar ook mijn vraag wat je daar dan mee doet en hoe je daar mee omgaat. Ik baseer mijn budget en uitgaven op de 12 betalingen, niet de 13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Maarten_E schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Heb geen hypotheek, woon alleenstaand in een huurappartement en heb ook hoog inkomen. Kom er van rond maar daar is het ook mee gezegd. Mijn eerste instinct is daarom wegzetten, maar vroeg mij af of er andere dingen

@Playa del C. Klopt, over een jaarsalaris maakt het niet uit, over een maandelijks salaris scheelt het wel 1/12e. Dus heb je "opeens" geld dat je overhebt, maar niet gebudgetteerd hebt. Je baseert je inkomsten en uitgaven immers op de andere 12 maanden. Het zou niet goed zijn als ik de dertiende betaling moet gebruiken om gaten te vullen die ik veroorzaak in de andere maanden.

@DarkSide Dat doe ik ook, houd ook bij wat er zoal binnenkomt, maar probeer sowieso per maand een beetje weg te zetten, al is het niet veel. Gelukkig zijn de vaste lasten vrijwel stabiel en zijn er maar een paar jaarlijkse betalingen (woonverzekering en gemeentelijke belastingen), die ik even los moet inplannen.
Jij krijgt je salaris eerder dan dat de maand om is. Houdt een buffer van een maandsalaris of eventueel een buffer van je maandlasten aan op je lopende rekening en klaar.
Gedurende een jaar zijn er altijd kleine en grote onverwachte uitgaven.
Je neemt het naar mijn mening veel te serieus. Een maandloon is vrijwel niks op een paar jaar werk.
Ik zou zeggen, werk een paar maand, kijk hoe de balans van je rekening loopt en geld wat duidelijk overblijft kun je verslepen naar je spaarrekening en vanaf daar naar uitgeven zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
M.a.w. Letterlijke antwoord op je vraag 'Wat te doen met geld van de 13e betaling?': Wat jij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Laatst was hier precies hetzelfde topic van iemand die zich ook afvroeg wat hij nou met zijn 13e maand moest doen 8)7
4 weken salaris

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Niets, laten staan. Het is de buffer voor die wisselende dagen van uitbetaling.
Uiteindelijk is het geen 13e maand als in bonus. Jou gewoon maandloon word in 13x ipv 12 uitbetaald.

Zit je lekker ruim in je financieel vel kun je het als extratje aan alles wat je wil uitgeven. Buffer opbouwen prima. Superluxe uit eten en alles in 1x er door brassen? Net wat je wilt. Dat zul je uiteindelijk zelf moeten beslissen op basis van jou financiele positie.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:35
Kan je niet in december met de dertiende betaling je zorgpremie voor het daaropvolgende jaar in een keer betalen? Vaak krijg je dan ook nog een of twee procent korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:41
Ik zou persoonlijk vanuit je maandelijkse uitgaven redeneren en op basis daarvan na elke 4-wekelijkse salarisbetaling naar "potjes" de bedragen wegschrijven. Het loopt immers steeds verder "scheef" gedurende het jaar. Vanuit de potjes kun je maandelijks, voordat het wordt afgeschreven, het geld opnemen. Heel veel kun je waarschijnlijk automatisch inplannen bij je bank aan de hand van de betaaldata van je salaris en de afschrijfdata

Ook kan het zijn dat de eerste salarisbetaling van het jaar vervelend valt t.o.v. je vaste lasten (omdat week 4, bijvoorbeeld in dit jaar, t/m 31-01-2021 liep), daar moet je dus ook even op anticiperen om verrassingen in je financiën te voorkomen.

Verder kun je je "13e betaling" natuurlijk gebruiken voor wat je zelf wil. Zie het als een 13e maand, vakantiegeld, etc. Wat doe je daarmee? Wij hebben een spaarpotje genaamd "Doelloos", vakantiegeld e.d. gaat allemaal daarheen, belastingteruggave die we gaan ontvangen ook. Dat komt doordat wij al maandelijks geld wegschrijven naar een potje "Vakantie", "Auto", "Onderhoud", etc.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 19:55
Het is gewoon spaargeld, omdat je het kan missen blijkbaar. Zal gewoon opzij leggen voor een koopwoning (investering). Je kan het anders ook investeren in aandelen etc. of voor je oude dag. Sparen wordt nu steeds meer gedemotiveerd i.v.m. bijkomende kosten en lage tot geen rente.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb het zelf ook een aantal jaar gehad, elke 4 weken salaris. Voor mijn financiële administratie ging ik gewoon uit van het bedrag dat ik elke 4 weken ontving. Ik ging er dus vanuit dat ik elke maand die inkomsten had, net als dat ik elke maand x uitgaven had. Zoals je zelf al zegt wisselt het moment in de maand waarop je je geld ontvangt. Het zwaartepunt qua lasten ligt bij mij tussen de 25e en de 1e. Zodra mijn inkomsten weer vóór de 25e gestort werden, stond in feite de vorige betaling nog volledig op de rekening. Dus had ik vanaf dat moment een 4-weken-salaris over. Op dat moment stortte ik het op de spaarrekening. En dan begint het patroon weer opnieuw. Precies een jaar later is er wederom een betaling voor de 25e, hoppa, weer naar de spaarrekening.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Stort iedere 4 weken het salaris dat je ontvangt op een spaarrekening en neem één keer per maand 1,08x dat bedrag ervan op. Probleem opgelost, nu ontvang je je salaris netjes per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gewoon vlak voor elk betaalmoment je rest-saldo overmaken naar je doel (sparen, beleggen, hypotheek, aanbetaling op een cabrio, whatever), of als je net te laat bent, vlak na elk betaalmoment uitrekenen hoeveel je saldo was vlak voor het betaalmoment?

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 24-05-2021 16:11 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Bart ® schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:03:
Op dat moment stortte ik het op de spaarrekening. En dan begint het patroon weer opnieuw. Precies een jaar later is er wederom een betaling voor de 25e, hoppa, weer naar de spaarrekening.
@Bart ®
Dit heeft toch geen enkel nut :?
Laat het gewoon op de betaalrekening staan, want je krijgt toch geen rente :'(
(ja die 0,03 % stelt niks voor he)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:05

Zenix

BOE!

@JAN-B 0,10% is gewoon mogelijk hoor.

Een tip voor de TS, je zou ook je zorgverzekering jaarlijks kunnen betalen van dat laatste salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JAN-B schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:29:
[...]

@Bart ®
Dit heeft toch geen enkel nut :?
Laat het gewoon op de betaalrekening staan, want je krijgt toch geen rente :'(
(ja die 0,03 % stelt niks voor he)
Op mijn spaarrekening staat geld dat ik over heb, totdat het genoeg is om het eerstvolgende grote ding van te kopen dat ik wil hebben (nieuwe keuken, vloerverwarming, safari, etc). Als ik het op de betaalrekening laat staan, dan gaat het op aan etentjes en andere onzin. Het is maar net hoe je je financiën hebt ingericht :).

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bart ® schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:42:
[...]

Op mijn spaarrekening staat geld dat ik over heb, totdat het genoeg is om het eerstvolgende grote ding van te kopen dat ik wil hebben (nieuwe keuken, vloerverwarming, safari, etc). Als ik het op de betaalrekening laat staan, dan gaat het op aan etentjes en andere onzin. Het is maar net hoe je je financiën hebt ingericht :).
Je bedoelt: het is maar net hoeveel zelfbeheersing je hebt? :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56

Yor

Yor1313#2571

Mijn vrouw krijgt per maand en ik per 4 weken betaald. We hebben een overzicht gemaakt van alle vaste lasten en weten wat we nodig hebben in de maand. Wanneer mijn salaris gestort wordt, gaat dat naar de spaarrekening, en elke 1ste van de maand boeken we daarvan dan een x-bedrag van over naar de lopende rekening. Zo hebben we altijd overzicht, we weten immers wat we van onszelf "mogen"uitgeven in de maand en wat we "moeten" betalen van de lopende rekening, met als backup de spaarrekening.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Herko_ter_Horst schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Je bedoelt: het is maar net hoeveel zelfbeheersing je hebt? :)
Nee, ik bedoel: het is maar net hoeveel overzicht je wil. Uiteraard kan ik 20k op één bankrekening hebben staan, maar ik heb liever een spaarrekening voor een nieuwe auto, en een voor de extra aflossing van de hypotheek, en een voor de toekomstige studie van mijn dochter, enz. Dan weet ik dat alles wat ik op mijn betaalrekening heb staan, gewoon op mag zijn aan het einde van de maand. Ik zie niet in hoe dat met zelfbeheersing te maken heeft.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:36
In een gezonde financiële huishouding hoeven betaalmomenten en uitgaven mijn inziens weinig relatie met elkaar te hebben. Idealiter maakt het niets uit of je 1x per jaar of 14x per jaar betaald wordt.

Zelf doe ik heel simpel een maandelijkse equalisatie nadat het salaris gestort is, alles boven een bepaalde limiet (ongeveer het dubbele van de gemiddelde maandelijkse uitgaven) gaat naar de spaarrekening. Er zijn maanden waar de uitgaven 2x zo hoog zijn en maanden waar de inkomsten 2x zo hoog zijn. In al die situaties volstaat de lopende rekening. Heen en weer boeken is met huidige rentestanden voor mij de moeite niet waard.

[ Voor 55% gewijzigd door assje op 24-05-2021 22:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:51
Ik word elke 2 weken betaald dus heb 26 betaal momenten. Hierdoor krijg ik sommige maanden 3x betaald. Ik heb mijn salaris los gekoppeld van mijn uitgave. Er staat altijd een basis bedrag op mijn rekening waar ik de lasten van kan betalen, en elke keer als mijn salaris binnen komt 'room' ik de rest af naar investering + spaarrekeningen. Als ik dan dus het 'extra' salaris krijg betekent dat alleen maar meer 'afromen'.

In de praktijk is dit:
  • 5k op lopende rekening
  • 50k op spaar (buffer) rekening
  • Alles boven die 2 bedragen -> investeringsrekening
Geef ik wat meer uit, laat ik de maand daarna wat meer staan, geef ik minder uit, gaat er meer naar de investeringsrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Zenix schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:40:
@JAN-B 0,10% is gewoon mogelijk hoor.
@Zenix Ja, dat weet ik, maar stel op een bedrag van 10.000 € scheelt dat 7 Euro :'( (echt niet de moeite om over te stappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
4 weken budget + 1-2 maandlast budgetten opzij zetten afhankelijk van wanneer je weer betaalt wordt. De rest gaat in de spaarpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:18
Zolang je een buffer hebt en je niet structureel meer uitgeeft dan er binnen komt, zie ik niet echt waarom het moment van betalen iets te maken heeft met je budget en uitgaven.

Ik zorg er zelf voor dat er ten alle tijden 1k op de betaalrekening staat, en de rest van de budgettering is virtueel, helemaal los van de rekeningen en mutaties daarop.
Pagina: 1