Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoster0180
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-04-2021
wie oh wie kan mij helpen ... ik zit sinds 18 juni 2020 in dienst waar ik een 4 weken salaris krijg.. nu gaat het zoals het hoort elke keer steeds meer naar het begin van de maand.. nu is het zo dat als ik ergens dat geld krijg in de maand een bepaald bedrag laat staan voor de vaste lasten en de rest stort naar me betaal pas,
na vaste lasten staat alles op €0
nu afgelopen jaar 1 november salaris gehad.. dan bereken ik het zo dat een deel blijft staan voor einde maand november voor de vaste lasten.. nu kreeg ik die maand dubbel salaris 29 november... ik heb deze berekend voor eind december, maar in december kreeg ik ook salaris... nu kort om staat niet meer elke maand mijn rekening na vaste lasten op €0 maar nog elke maand het x bedrag op wat ik laat staan... de vraag is nu ,,,, is dit geld nu van mij ( dat ik deze kan plaatsen naar mijn spaarrekening of moet ik dit laten staan voor vaste lasten ? want dit jaar gebeurd dit weer een dubbele maand salaris zoals ik nu net door had gerekend ! ik hoor graag reactie van iemand groetjes
...

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Je bedoelt dat je een 13e maand hebt gekregen? Daar kan je uitzendbureau vast wel bij helpen, of dit zo is.

Misschien wel eerst eventjes iets duidelijkere zinstructuur inbouwen, mogelijk met een punt en een komma :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:28

Just_I

What did you just say?

Bij een vier weken salaris krijg ke dus 13x per jaar betaald, bij jaren met 53 weken krijg je dus nog ergens een periode van 5weken betaald.

Dat je het voor jezelf makkelijk wil maken door elke maand geld opzij te zetten os prima, in november zou je dus het restant plus een periode salaris op je rekening kunnen storten.

Ik ben wel benieuwd waarom de dubbele betaling niet van jou zou moeten zijn?

@99ruud99 het is geen dertiende maand maar een salaris per vier weken in plaats van per maand (13x4=52 weken)

[ Voor 12% gewijzigd door Just_I op 11-04-2021 22:20 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoster0180
99ruud99 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:17:
Je bedoelt dat je een 13e maand hebt gekregen? Daar kan je uitzendbureau vast wel bij helpen, of dit zo is.

Misschien wel eerst eventjes iets duidelijkere zinstructuur inbouwen, mogelijk met een punt en een komma :)
zit gewoon bij een werkgever !
en ja beetje scheef geschreven alles :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:31
Je vraag leest wat moeilijk, maar als ik het goed begrijp krijg je elke 4 weken salaris, en krijg je dus soms (gebeurt 1x per jaar) 2x in een maand salaris.

Kort gezegd krijg je dus 13 keer salaris (= elke vier weken), en moet je 12 keer betalen (= elke maand). Dat betekent dus inderdaad dat je 1 keer salaris "overhoud".

[ Voor 3% gewijzigd door RedPixel op 11-04-2021 22:21 ]

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoster0180
Just_I schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:18:
Bij een vier weken salaris krijg ke dus 13x per jaar betaald, bij jaren met 53 weken krijg je dus nog ergens een periode van 5weken betaald.

Dat je het voor jezelf makkelijk wil maken door elke maand geld opzij te zetten os prima, in november zou je dus het restant plus een periode salaris op je rekening kunnen storten.

Ik ben wel benieuwd waarom de dubbele betaling niet van jou zou moeten zijn?

@99ruud99 het is geen dertiende maand maar een salaris per vier weken in plaats van per maand (13x4=52 weken)
klopt het is geen 13e maand inderdaad,
maar ik liep normaal gelijk aan met vaste lasten.
de maand maakte niet uit welke datum ik het salaris kreeg, het bleef staan tot einde maand en dan stond alles op nul, maar ineens na november dat ik 2 en 29 november salaris kreeg staat elke maand tot vandaag de rekening nooit meer op nul maar met geld nog gevuld ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dit zal vast wel een 'Stoute Bug' ergens in 't salaris administratie systeem van de werkgever van de TS zijn? Maar: Waarom staat dit in 't SB deel van Tweakers.Net?

:P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoster0180
RedPixel schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:21:
Je vraag leest wat moeilijk, maar als ik het goed begrijp krijg je elke 4 weken salaris, en krijg je dus soms (gebeurt 1x per jaar) 2x in een maand salaris.

Kort gezegd krijg je dus 13 keer salaris (= elke vier weken), en moet je 12 keer betalen (= elke maand). Dat betekent dus inderdaad dat je 1 keer salaris "overhoud".
ja excuus was snel geschreven.
correct die is dus wat ik bedoel, je betaald er 12 inderdaad en doordat ik in nov 2 salarissen heb gehad is dat volledige salaris dus van mij en hoef ik niets voor apart te zetten voor vaste lasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoster0180
Will_M schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:24:
Dit zal vast wel een 'Stoute Bug' ergens in 't salaris administratie systeem van de werkgever van de TS zijn? Maar: Waarom staat dit in 't SB deel van Tweakers.Net?

:P
net nieuw geen idee waar ik het plaatste haahha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:31
mkoster0180 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:25:
[...]

correct die is dus wat ik bedoel, je betaald er 12 inderdaad en doordat ik in nov 2 salarissen heb gehad is dat volledige salaris dus van mij en hoef ik niets voor apart te zetten voor vaste lasten?
Ja, je hebt immers de vaste lasten van december betaald met het salaris uit december, die van januari met het salaris in januari, etc. Je krijgt 13x salaris, en je betaalt 12x vaste lasten, dus hou je elk jaar 1tje over.

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

mkoster0180 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:25:
[...]

Geld even opzij zetten (niet uitgeven) totdat je van P&O hier op papier een duidelijk antwoord op hebt?

Tenzij je inderdaad 13 maanden salaris krijgt natuurlijk, maar nogal onduidelijk hier imho..

[ Voor 9% gewijzigd door Bensimpel op 11-04-2021 22:27 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkoster0180
RedPixel schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:26:
[...]

Ja, je hebt immers de vaste lasten van december betaald met het salaris uit december, die van januari met het salaris in januari, etc. Je krijgt 13x salaris, en je betaalt 12x vaste lasten, dus hou je elk jaar 1tje over.
ja dan klopt het toch inderdaad, dat je dat als een spaar centje kan zien, fijn om te weten knal ik het naar me spaar rekening ! bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

mkoster0180 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:23:
[...]

klopt het is geen 13e maand inderdaad,
maar ik liep normaal gelijk aan met vaste lasten.
de maand maakte niet uit welke datum ik het salaris kreeg, het bleef staan tot einde maand en dan stond alles op nul, maar ineens na november dat ik 2 en 29 november salaris kreeg staat elke maand tot vandaag de rekening nooit meer op nul maar met geld nog gevuld ..
Is dit trouwens een probleem voor je begroting in excel of iets dergelijks of vind je het lastig om 1 maand wat extra geld maar de spaarrekening te schuiven.

Ik heb ook een 4 weken salaris en ik moet zeggen dat ik ook schuif met het geld tussen betaalrekening en spaarrekening. Ik hou alleen niet het einde van de maand aan als overschrijfdatum maar doorgaans de dagen na de salarisstorting.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Bensimpel schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:27:
[...]

Geld even opzij zetten (niet uitgeven) totdat je van P&O hier op papier een duidelijk antwoord op hebt?

Tenzij je inderdaad 13 maanden salaris krijgt natuurlijk, maar nogal onduidelijk hier imho..
Waarom? De TS geeft zelf al aan een 4 weken salaris te hebben. Dan klopt het toch dat je 13x per kaar salaris krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar PFSL

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Ik had tot voor kort ook een 4-weken salaris, mijn werkgever is net over gestapt op maand-betaling.

Je kan je vaste lasten op 2 manieren aanvliegen:
1. Je berekent je maandlasten, vermenigvuldigt die met 12, en deelt ze vervolgens door 13, dat is het bedrag wat je van ieder salaris apart zet voor je vaste lasten. Voordeel, je hebt elke periode gelijke uitgaven. Nadeel, je hebt de eerste maand(en) van het jaar eigenlijk te weinig geld opzij gezet om je lasten te betalen. Dat is natuurlijk wel op te vangen door met een buffertje te beginnen.

2. Je beschouwt je 4 weken salaris als een maandsalaris, en zet van ieder salaris je maandlasten opzij. Nadeel, je houdt 12 van de 13 periodes minder over om uit te geven naast je vaste lasten. Dat kan lastig zijn als je maar net aan rond kan koen. Voordeel: het is overzichtelijker, en je krijgt 1 keer per jaar 2 salarissen in 1 maand, waarvan je dus van 1 geen geld opzij hoeft te zetten voor vaste lasten.

Jij hebt nu dus die laatste variant onbewust toegepast. Dat "extra" salaris kan je mooi op je spaarrekening zetten als appeltje voor de dorst.

Uiteindelijk zal het op een heel jaar natuurlijk niet echt uitmaken, maar voordelen van een 4-weken salaris:
- Je krijgt altijd per 28 dagen uitbetaald, ook als februari ineens 29 dagen heeft.
- In een jaar met 53 weken, krijg je in plaats van 13 salarissen, 13 + 1/4 salaris.

EDIT: En reken maar, dat ik bij de omzetting heb gecontroleerd of mijn werkgever mijn oude salaris, gedeeld door 28 maal 365,25 gedeeld door 12 heeft gedaan om op het juiste maandsalaris te komen (en dat kwam die, zelfs 2 euro hoger, door ergens een afrondingsverschil, vermoed ik). Je zou ze niet de kost willen geven die "gewoon" maal 13 gedeeld door 12 zouden rekenen, terwijl je dus afgerond 13,045 salaris per jaar krijgt...

[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 11-04-2021 22:59 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
mkoster0180 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:13:
de vraag is nu ,,,, is dit geld nu van mij ( dat ik deze kan plaatsen naar mijn spaarrekening of moet ik dit laten staan voor vaste lasten ? want dit jaar gebeurd dit weer een dubbele maand salaris zoals ik nu net door had gerekend ! ik hoor graag reactie van iemand groetjes
...
In beide gevallen is het jouw geld... Alleen krijg je 13 keer per jaar geld en hoef je maar 12 keer per jaar vaste lasten te betalen.

Houd er wel rekening mee dat de volgende betaling pas weer na 4 weken komt en dat het best zo kan zijn dat sommige vaste lasten al eerder weer betaald moeten worden. Je kunt er dus ook voor kiezen om het geld op die vaste lasten rekening te laten staan en pas over 4 weken te kijken wat er extra op de rekening staat. En het dan pas overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik heb vroeger ook bij een bedrijf gewerkt, die de salarissen per vier weken uitbetaalde. Om eerlijk te zijn, ik vond het *** irritant! De vaste lasten gaan op een vaste dag (bijv. de 27e) in de maand er af, terwijl het inkomende salaris steeds wat wisselt. Dus ja, soms zit je in het stramien dat eerst de vaste lasten worden afgeschreven en een paar dagen later het salaris wordt uitbetaald.
Maar dat kan je vrij makkelijk oplossen, als je het stramien wilt aanhouden van wat je maandelijks moet betalen aan vaste lasten. Je kan dit simpelweg oplossen door voor jezelf vast te stellen wat je het begin van de maand nodig hebt. Zodra je salaris gestort wordt, maak je het salaris over naar je spaarrekening middels een automatische overboeking (kan je gewoon per vier weken). Vervolgens boek je het bedrag wat je nodig hebt eind van de maand / begin van de maand weer automatisch terug van je spaarrekening naar je betaalrekening.

Voorbeeld:
Stel je hebt 2.100 euro vaste lasten per maand en je verdient per 4 weken 2.000 euro netto.
Dan boek je die 2.000 euro iedere vier weken naar je spaarrekening. Eind van de maand (rond de 27e ofzo) boek je 2.100 euro naar je betaalrekening (let op: je hebt in het begin dus wel een buffer nodig, aangezien je lasten hoger zijn dan je inkomen per vier weken).
Onder aan de streep krijg je dus 13 x 2.000 euro = 26.000 euro binnen. Aan de lasten kant heb je 12 x 2.100 euro = 25.200 euro. Je spaart "ongemerkt" dus ook nog 800 euro per jaar.
Edit: en als je niet die 800 euro wilt / kan sparen. Dan betaal je jezelf iedere maand 1/12e deel uit. Dus die 26.000 / 12 = 2.166,67 per maand.

En verder moet je er zo min mogelijk naar kijken. Ja, soms zal je op dezelfde dag / week een keer een salarisoverboeking doen van je betaal- naar je spaarrekening en een dag later weer terug. Maar omdat je dit automatisch doet, maakt het eigenlijk ook geen bal uit.

[ Voor 4% gewijzigd door BastaRhymez op 12-04-2021 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorrith
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 15:23
Ik krijg ook mijn salaris per vier weken uitbetaald.
We maken altijd een soort budget vs. realisatie op alle uitgaven en dat mijn salaris per vier weken wordt betaald is een erg verstorende factor.

Wat ik nu doe, wat misschien voor jou ook een goede tip is:
Doe alsof je periode salaris (je 4-weken salaris) een maandsalaris is. Je hoeft dan geen ingewikkelde omrekeningen te maken met x13/12 etc., daarnaast heb je 2 keer per jaar een extra salaris: mei (vakantiegeld) en ergens in november (dan krijg je twee keer salaris in 1 maand).

[ Voor 4% gewijzigd door Jorrith op 12-04-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:16
Waarom bestaat er eigenlijk zoiets als een 4-weken salaris? Is daar een verklaring voor te vinden qua administratie van het bedrijf, of is het iets uit "vroegere tijden" oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nieknikey schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:50:
Waarom bestaat er eigenlijk zoiets als een 4-weken salaris? Is daar een verklaring voor te vinden qua administratie van het bedrijf, of is het iets uit "vroegere tijden" oid?
Dan is elke periode gelijk, bij maanden zit je met verschillen qua dagen. Maar goed, elke salarisadministratie zou beide prima aan moeten kunnen dus eigenlijk is het een kwestie van 'persoonlijke' voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vroeger kreeg je je salaris iedere week, contant, in een zakje. Erger nog; mijn vader bezorgde vroeger op de fiets de AOW bij de mensen thuis. Ook niet meer voor te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
  • Waarom doe je eigenlijk zo je best om aan het einde van de maand precies €0 te hebben op de rekening waar je salaris op komt en vaste lasten af gaan?
  • Je zegt dat al het andere naar je betaalpas gaat. Is dit qua overboeken grotendeels handwerk?
  • Hoe komt geld momenteel op je spaarrekening? Is dit salarisrekening->pin rekening->spaarrekening?
  • De rentes zijn momenteel super laag. Het maakt voor de rente dus niet zo veel uit op welke rekening precies het geld staat.
  • Als je weet hoeveel je ongeveer uitgeeft elke maand met je betaalpas, dan zou je ook automatisch iets meer dan dat van je salarisrekening naar je pin rekening kunnen overmaken? Als je ziet dat er op een van die twee rekeningen een mega bedrag is verschenen, dan kun je het dan afromen naar je spaarrekening. Zorg er natuurlijk wel voor dat er genoeg achter blijft voor de komende betalingen dan.
Bij mij zelf komt mijn salaris binnen op de zelfde rekening als waar ik mijn betaalpas van heb en waar de vaste lasten vanaf gaan. Dat maakt het iets makkelijker. Als ik zie dat het het bedrag op mijn lopende rekening >5K is dan boek ik het met de hand over, maar ik heb hier geen vast moment voor. Een te klein deel gaat overigens al wel elke maand automatisch, maar ik heb liever tijdelijk wat te veel op mijn lopende rekening, dan een mislukte betaling in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb ook een vier weken salaris. Dat gaat minus een stukje "zakgeld" naar de spaarrekening.
Iedere 26e van de maand stort in vanuit de spaarrekening geld naar onze gezamelijke rekening.

Zo hou ik één keer salaris 'over" en staat er altijd voldoende geld op de rekening om alle vaste en variabele lasten te kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:06
Dus....

- Je ontvangt iedere vier weken salaris
- Je kreeg op 1 november salaris;
- Je kreeg op 29 november (vier weken later) salaris;
- mijn verwachting is dat je dan op 27 december (weer vier weken later) weer salaris ontving.

Omdat een maand geen vier weken / 28 dagen is, zullen er maanden zijn waarin je twee keer salaris ontvangt. 52 / 4 = 13 salarissen in 1 jaar. Dus: één maand twee keer salaris.

Als dit klopt, dan iks het geld gewoon van jou :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mkoster0180 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:28:
[...]

ja dan klopt het toch inderdaad, dat je dat als een spaar centje kan zien, fijn om te weten knal ik het naar me spaar rekening ! bedankt !
Wat maakt het eigenlijk uit? Als je werkgever morgen belt, en zegt "hey foutje, kun je het terugboeken", dan boek je het toch gewoon van de spaarrekening terug naar je lopende rekening? Het is niet alsof je geld nooit meer van de spaarrekening af mag.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Je werkt sinds juni bij je huidige werkgever, maar het lijkt ook alsof dit je eerste baan is, dus ik snap je vragen heel goed.
Allereerst zou je naar je salarisstroken kunnen (moeten) kijken, daar moet opstaan over welke periode de loonbetaling is gedaan. (Niet enkel het periode nummer, maar ook de datums die in de periode vallen.)
Veel administratiekantoren die de salarisbetalingen afwikkelen genereren die voor iedere periode aangezien dat makkelijker is dan te kijken of er iets gewijzigd is ten opzichte van de vorige periode (ze zijn verplicht een salarisstrook te maken als er iets gewijzigd is in je loon).
Dat is alvast een iets meer solide basis dan het advies van goedbedoelende tweakers.

Nu even uitleg over hoe de verloning in de meeste gevallen plaatsvindt in Nederland.
Grofweg bestaan er, als je in dienst bent, in Nederland 3 manieren van verloning (loon uitbetaling).

Wekelijkse verloning, populair onder uitzendbureaus vooral in fase A, waarbij je iedere week je loon uitbetaald krijgt. (52 of 53 weken/betalingen per jaar)

Periodieke verloning, sommige werkgevers vinden dat fijner, waarbij je aan het einde van een vaste periode (in jouw situatie 4 weken) je loon uitbetaald krijgt. (13 periodes/betalingen per jaar, een jaar heeft meer dan 48 weken wel is vrijwel ieder jaar de eerste en laatste periode afwijkend aangezien de eerste periode op 1jan start en eindigt op de 4e zondag en de laatste periode eindigt op 31dec)

Maandelijkse verloning, sommige werkgevers vinden dat fijner, waarbij je iedere maand op dezelfde dag je loon uitbetaald krijgt.

Uiteindelijk maakt het niet perse uit welke het is, als je maar voor iedere gewerkte dag loon ontvangt en je de discipline hebt om te reserveren voor de vaste lasten.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorrith
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 15:23
Meestal volgen de betreffende bedrijven de retail kalender.
Als je je sales wil analyseren en vergelijken per maand, maar de maand is verschillend qua aantal dagen, maar ook qua aantal weekenden (wat voor sommige bedrijven belangrijke verkoopdagen zijn), is het lastig om gedegen analyses te maken.
Als je dan overstapt naar 13 perioden per jaar, heb je 1 periode geen loonkosten als je maandelijks blijft verlonen. Dit verhelp je door ook iedere periode te verlonen.

Geen van bovenstaande problemen zijn onoverkomelijk, maar dit zijn naar mijn idee de redenen voor het kiezen van 13 keer verlonen per jaar ipv 12 keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Werk al 13 jaar met een 4 weken salaris en heb echt geen idee waar mensen moeilijk over doen. Maar misschien zijn mijn lasten te laag.

Ik heb mijn bankrekening met een spaarrekening (3 stuks eigenlijk, maar dat is gekoppeld aan 1 rekening, ING dingetje). Elke 4 weken krijg ik mijn geld en als ik betaald krijg sluis ik gelijk al het geld dat ik niet nodig heb door naar de diverse spaarrekeningen (diverse potjes in mijn geval).

Ik zorg dat ik een X bedrag (elke keer nagenoeg hetzelfde) op mijn lopende rekening heb staan waar ik gewoon alles van kan doen, alle vaste lasten gaan hier van af en ééns in de zoveel tijd wil je eens wat duurs kopen en trek je dat van de spaarrekening bij.

Laatst ging mijn jaarlijkse autoverzekering er af en daar hielt ik even geen rekening mee, toen stond er nog maar een paar tientjes op de lopende rekening (met kans dat een automatische incasso dus niet door zou kunnen gaan), was er op tijd bij en sluisde wat geld van de spaarrekening door.

Met een 4 wekelijkse uitkering van het loon en een vast maandelijks ritme van uitgave kan ik eigenlijk geen probleem zien, het geld komt er immers sneller bij dan dat het er af gaat.
Als het geld er echter harder uit gaat dan dat het er bij komt heb je een ander probleem.

Sommige mensen krijgen per week betaald, of als ZZP-er wellicht per klus. Zolang er meer geld binnen komt dan dat er uit gaat is er niks aan de hand.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

BLACKfm schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:39:
Werk al 13 jaar met een 4 weken salaris en heb echt geen idee waar mensen moeilijk over doen. Maar misschien zijn mijn lasten te laag.

Ik heb mijn bankrekening met een spaarrekening (3 stuks eigenlijk, maar dat is gekoppeld aan 1 rekening, ING dingetje). Elke 4 weken krijg ik mijn geld en als ik betaald krijg sluis ik gelijk al het geld dat ik niet nodig heb door naar de diverse spaarrekeningen (diverse potjes in mijn geval).

Ik zorg dat ik een X bedrag (elke keer nagenoeg hetzelfde) op mijn lopende rekening heb staan waar ik gewoon alles van kan doen, alle vaste lasten gaan hier van af en ééns in de zoveel tijd wil je eens wat duurs kopen en trek je dat van de spaarrekening bij.

Laatst ging mijn jaarlijkse autoverzekering er af en daar hielt ik even geen rekening mee, toen stond er nog maar een paar tientjes op de lopende rekening (met kans dat een automatische incasso dus niet door zou kunnen gaan), was er op tijd bij en sluisde wat geld van de spaarrekening door.

Met een 4 wekelijkse uitkering van het loon en een vast maandelijks ritme van uitgave kan ik eigenlijk geen probleem zien, het geld komt er immers sneller bij dan dat het er af gaat.
Als het geld er echter harder uit gaat dan dat het er bij komt heb je een ander probleem.

Sommige mensen krijgen per week betaald, of als ZZP-er wellicht per klus. Zolang er meer geld binnen komt dan dat er uit gaat is er niks aan de hand.
Klopt helemaal.
Je moet alleen zorgen dat je een beetje reserve van december overhoudt voor de korte eerste periode.
De lange december laat dat ook toe.

Ik heb met week, 4weken en maandloon gezeten en nooit enig probleem.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Trollen mag je ergens anders doen, niet op Tweakers.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 13-04-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik ben jurist geen orakel en probeer kaas te maken wat je zegt. Eigenlijk snap ik niet of je nou vraagt of je financieel je beheer goed doet of dat je een probleem hebt met teveel geld ontvangen? je hebt dus teveel gekregen denk je? Ik ga daar even vanuit. Heb je geen loonstrook dan en waar is HR?

Ik zou het even opzij zetten en je hoort het wel. Ik kan zo niet beoordelen dat je dat direct moet terugstorten omdat het kennelijk zeer onjuist is. Als het een belachelijk bedrag is zou ik er wel wat mee doen. Uit je verhaal maak ik op dat je een beetje in the dark bent financieel en zeker wat je rechten en plichten zijn. Indien dit eenmalig is en niet iedere maand je zo gesponsord wordt wat je niet begrijpt zou ik toch even opheldering vragen want daar kan narigheid uit ontstaan.

Wellicht voor de gemoedsrust maar even vragen. Ik zou denken whatever, maar ja zo ben ik, maar niet iedereen is zo. Indien je onverschuldigde betalingen krijgt en dit is steeds het geval moet je er wat mee maar het is van een bekende partij hier en lijkt me niet direct een vergissing.

[ Voor 42% gewijzigd door LucyLG op 13-04-2021 05:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:27
BLACKfm schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:39:
Dit is wel iets om in de gaten te houden ja. Hier staat er altijd een dergelijk bedrag extra op de lopende rekening. Om te voorkomen dat een dergelijke incasso niet plaats kan vinden. Overige grote incasso's zoals zorgpremie per jaar zet ik altijd gewoon even wat extra op de rekening.

In principe maakt het natuurlijk niks uit of je nu per 4 weken of per maand salaris krijgt. Je vast lasten gaan er altijd op hetzelfde moment af en dat is het moment dat je voldoende op de lopende rekening moet hebben staan.

Persoonlijk vind ik het irritant als de lopende rekening minimaal is. Dan moet je gaan kijken of je de extra uitgaves nog wel kan betalen. Of je moet weer overboeken. Dus hier staat nu altijd een royaal bedrag op deze rekening. En met de huidige rentes maakt het toch niks uit.
Pagina: 1