Kan je de Caiway Glasmodem vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suda1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06-2021
Mijn modem staat nu in de meterkast, handig voor Ethernet kabel die naar een andere verdieping gaan, maar niet voor onze WiFi verbinding.

Nu is mijn vraag of iemand weet of je deze modem kan vervangen door een nieuwe glasmodem die mesh WiFi en alle poorten 1Gib/s ondersteunt.

Dit zonder de snelheid van mijn internet te verliezen.
...

Ik heb een Genexis, Model Platinum-7840 van Caiway gehad. Deze modem heeft een ingebouwde glaskabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWzlPgqiVH_Ar66BkVio6bj5o70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYkRRdyiAzH6YqbiamSSUAd8.png?f=fotoalbum_large

...

Ik heb zelf nog niets geprobeerd, dit is mijn eerste keer met glasvezel. Geen ervaring hiermee. Heb altijd ouderwets ADSL coax gehad.

Ik heb wel wat gezocht op internet maar zie alleen modems die alleen internet aansluitingen hebben en niet zo’n ingebouwd glaskabel.
...
Hoop dat iemand mij kan helpen. Bedankt!

Dit is de eerste keer op Tweakers. Sorry als ik iets fout doe.🙂

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Hi,

als je een vaste kabel hebt naar waar het WiFi slecht is, zoek jij een Router of Accespoint..

het verschil is dat een router jou intern netwerk gaat maken & beheren
een accespoint is een deeltje van je netwerk en maakt wifi waar je het nodig hebt

die Platinum-7840 is volgens mij geen router, maar een fiber naar utp omvormer, je hebt dan sowieso een router nodig ... als je maar 1 utp hebt naar bv woonkamer kan je de router evengoed in de woonkamer zetten..
heb je meerdere utp's bij de glasomvormer, moet je router toch bij in de meterkast

[ Voor 36% gewijzigd door ijske op 24-05-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja, dat kan, in het volgende topic kan je alle info vinden:
[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

Zoek op SFP dan krijg je veel relevante info:
[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

[ Voor 37% gewijzigd door Diederik op 24-05-2021 11:44 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Als je een probleem hebt met WiFi, pak WiFi aan. Ik lees nergens dat je uitdagingen hebt met router- laat staan modemfunctionaliteit, dus blijf daar vooral vanaf als het goed werkt. Komt bij: de problemen met WiFi nu hebben te maken met locatie, niet kwaliteit van apparaat wat je nu hebt. Een ander apparaat op zelfde plek gaat daar net zo last van hebben, en je glasvezel NTU (technisch gezien is 'modem' niet helemaal juiste term bij glas) moet daar toch echt staan.

Mbt WiFi: "mesh" is niet het heilige graal, het is een lapmiddel voor mensen die geen Ethernetkabels kunnen of willen gebruiken, dat performance opoffert voor meer dekking. Eigenlijk is het niet anders dan een stapel repeaters, maar de naam daarvan is door slechte performance bezoedeld geraakt, dus de marketeers hebben een rebranding gedaan.

Als je je WiFi echt goed wilt hebben, wil je per verdieping een Access Point (AP) hebben die bedraad aangesloten is op je router. Wil je het ook nog makkelijk instellen? Dan heb je een managed WiFi set nodig. Die zijn niet duurder dan mesh-sets, maar hebben veel meer opties en presteren vaak wel beterk. O.a. Ubiquiti en TP-Link hebben goedgeprijste opties.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 24-05-2021 11:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:11
Het modem wat je hebt is zeker niet alleen een omvormer. Het is een router, modem en Access Point in één. Je kan met het modem een DMZ adres doorgeven, dat wil zeggen dat het modem zonder enige filtering een volgend apparaat aanspreekt. Als je dus een andere router zou aansluiten zou je dat kunnen gebruiken. Mooier is gewoon de optie voor Access Point dicht te gooien en gewoon een Access Point, of mesh systeem van meerdere access points, aan te sluiten. Caiway levert deze zelf ook, dus je kan ook aan Caiway vragen hoe dat zou moeten werken.

Mits je echt zegt dat je dit hele apparaat weg wilt hebben. Dan heb je dus iets nodig om Modem te spelen, iets wat Router speelt en iets wat Access Point speelt. Wat je dan kan doen is een TP Link Media Converter kopen, daar steek je je Fiber in. Uit de TP link komt een CAT kabeltje met een RJ45 stekkertje. Stop deze weer in een Mikrotik of een Unifi USG, en vandaar kan je verder je netwerk op en zaken verdelen met access points. Dit klinkt echter als een optie die ik niet zou aanraden als je weinig ervaring met deze zaken hebt.