dmantione schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:20:
Je hebt al ervaring met een 8K-televisie, nu weer een 8K-LCD kopen betekent dat je potentieel in dezelfde val loopt. Die QNED heeft potentieel betere verlichting dan de Q900TS en een paneel met slechter contract, hoe dat uitwerkt is niet te zeggen, maar dan ook liggen je klachten niet op dit gebied. Je hebt een klacht wat betreft beeldscherpte, je weet dat OLED op dat punt beter is, dus licht OLED voor de hand, bovendien is het gezien dat de huidige niet bevalt je beter een zo groot mogelijke verandering maakt dan een zo klein mogelijke.
Let wel: Een toptelevisie vereist een topsignaal. Er zijn grenzen aan wat met 1080i50-signaal mogelijk is. Een schotelantenne is wellicht een goede investering: Je kun dan veel Britse en Duitse zenders ontvangen in een hoge bitrate en je ontvangt een aantal 4K-zenders. Aan de Nederlandse zenders is niet veel te doen (hoewel in potentie Digitenne 1080p50), maar je kunt met een schotel wel meer uit je TV halen.
KPN is desondanks voornemens tijdens de sportzomer Nederland 1 in 4K door te geven, ook dat voldoet natuurlijk aan een beter signaal.
De bitrate van de TV kanalen maakt ook nogal uit. Geen KPN hier (niets snoept aan mijn bandbreedte, en leve de CI+ module, geen gare kastjes voor mij!), maar je ziet dat het verschil tussen een NPO zender op 15mbit (Ziggo NPO) en 10mbit (Ziggo Animal Planet) nogal fors is. Dat is dan H264 over DVB-C, maar de Mpeg2 zenders zijn dan nog een sloot gammeler. Het verschil in beeld/audio is voor mij op een LG OLED C-series uit 2007 (C7 dus).
Voor mij de macht van OLED boven elke vorm van LCD (QLED = LCD) is de pixel responstijd. Afhankelijk van wat ik kijk, kan ik bewegingsverbetering aan of uitzetten (ik kijk geen voetbal of F1 ofzo), en het effect is altijd goed juist door de pixel responstijd. Externe bronnen zet ik elke vorm van nabewerking uit en laat ik het device zelf (PC meestal) dat doen, en door de lage inputlag is ook zoiets als audio perfect.
Ik ben doorgaans blij met m'n OLED, ik zal daar ook echt bij zweren (kijk niet naar merk, kijk naar beeld technologie... een LG LCD zal dezelfde problemen hebben als een Samsung LCD). En wat betreft 8K... tsja... een paar grote tegens:
- HDMI2.1 is nergens nog écht goed geïmplementeerd
- Bronmateriaal is niet/nauwelijks beschikbaar, en de camera's gebruiken hun resolutie doorgaans om op 4k mooiere crops te krijgen
- Geen game-bron heeft de rekenkracht om het op redelijke FPS te renderen met mooi detail
- Zichtbaarheid is zelfs op enorme grootte amper een punt tenzij je héél dichtbij komt
Tenzij je gelijk voor 85" gaat zie ik alleen al voor het laatste punt geen waarde in 8K, en zal ik eerder investeren in zaken als goede HDR weergave (OLED is daar koning in zeker in donkere ruimtes, MicroLED-LCD begint in de buurt te komen maar heeft weer LCD responstimes en waarschijnlijk moeten we wachten op nanoLED), en goede responstijden. Niet inputlag, maar puur responstijd. En dan ook zorgen dat de bronnen goed zijn... KPN kastjes... tsja... ik kweet nogmaals niet wat hun bitrate is tegenwoordig maar een stuk of 6 jaar geleden probeerde ze een HD stream nog in 7mbit te proppen. Is CI+ tegenwoordig ook al mogelijk bij KPN?