Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Hoi allemaal,

we hebben onze nieuwe Samsung 77 inch Q900TS geïnstalleerd...en zijn tot onze verbazing niet tevreden.

We hebben het gevoel dat met name bij bewegende beelden het allemaal niet zo heel vloeiend is. Dus het lijkt een beetje houterig, blokkering... lastig te omschrijven maar hij lijkt niet mooi vloeiend door te lopen.

Ook zijn we niet erg tevreden met de kwaliteit van onze KPN zenders, alles lijkt een beetje onscherp.

Is dit nu gewoon het probleem met een 77 inch? Dat alles uitgerekt is? Of hebben bijvoorbeeld LG CX TV's dit probleem niet? We twijfelen nu om de TV gewoon terug te sturen, want ja, we vinden het gewoon niet mooi.

We hebben gewoon HDMI 2.1 kabels, echter wel een normaal KPN kastje.

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:41
Meerdere zaken spelen hierbij een rol.

Dat reguliere tv niet vloeiend oogt heeft ermee te maken dat de Q900TS last heeft van frame drops bij 50Hz beeldmateriaal. Je kunt dit oplossen door naar de expert beeldinstellingen te gaan en ‘Beeldscherpte’ uit te zetten.

Hoogstwaarschijnlijk was jullie vorige tv een par maten kleiner, het beelddiagonaal is dus flink toegenomen terwijl de kijkafstand en bitstream zijn gelijkgebleven. Dit resulteert automatisch in afname van beeldscherpte. Daarnaast moet de tv de matige bronmateriaal naar 8K upscalen wat ook zeker niet meehelpt. Geen enkele > 75” 4K of 8K tv kan een 1080i uitzending scherp weergeven.

Dit gezegd hebbende hebben jullie imo de verkeerde keus gemaakt, om de volgende twee redenen:
  • Op dit moment is er geen enkele reden om een 8K TV te kopen. Het merendeel van de content is nog altijd in HD en staan de 8K tv’s nog in hun kinderschoenen.
  • OLED oogt, bij dezelfde kijk afstand en content, scherper dan LCD.
Persoonlijk zou ik de tv terugsturen en voor een LG 77CX/ GX kiezen. Hou er wel rekening mee dat een OLED tv meer zal spiegelen in een lichte ruimte, ook is de max. helderheid een stuk lager. Wanneer er dus merendeel van de tijd overdag bij veel omgevingslicht gekeken wordt is de Samsung 75Q90T of Sony 75XH950 de beter keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Ontzettend bedankt voor de reactie!

Weet jij, of iemand anders, wat het verschil is tussen de CX en GX? Het lijkt erop dat het enige noemenswaardige verschil de ambient functie is en wellicht een stukje design?

vwb de 8k heb je helemaal gelijk, stukje enthousiasme dat eigenlijk zinloze verspilling van geld is voor dit moment. Over 5 jaar wie weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan.

Verschil tussen de LG CX en GX is enkel het design, daarnaast wordt de GX standaard met een muurbeugel (en zonder voet) geleverd, hierdoor wordt het onderlinge prijsverschil nog kleiner.

De LG 77GX is momenteel o.a. hier scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Freshouttheoven schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:57:
Graag gedaan.

Verschil tussen de LG CX en GX is enkel het design, daarnaast wordt de GX standaard met een muurbeugel (en zonder voet) geleverd, hierdoor wordt het onderlinge prijsverschil nog kleiner.

De LG 77GX is momenteel o.a. hier scherp geprijsd.
Ola!

Nog maar een extra vraag, ik heb nu contact gehad met de winkel en een aanbod gekregen om de TV om te ruilen naar een LG OLED77G1RLA. --> Kosten 4,000 euro met 500 cash back, netto dus 3500 euro. Gezien de huidige prijzen een goede deal, ECHTER:

Op deze site lees ik ook dat over een paar weken de 75QNED916PA uitkomt, met een zelfde adviesprijs van 3.999

Wat zeggen jullie? Terugsturen, wachten en de nieuwste kopen, of deze aanbieding pakken?

[ Voor 31% gewijzigd door hansheem op 25-05-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
hansheem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:36:
Ola!

Nog maar een extra vraag, ik heb nu contact gehad met de winkel en een aanbod gekregen om de TV om te ruilen naar een LG OLED77G1RLA. --> Kosten 4,000 euro met 500 cash back, netto dus 3500 euro. Gezien de huidige prijzen een goede deal, ECHTER:

Op deze site lees ik ook dat over een paar weken de 75QNED916PA uitkomt, met een zelfde adviesprijs van 3.999

Wat zeggen jullie? Terugsturen, wachten en de nieuwste kopen, of deze aanbieding pakken?
Niet te vergelijken. Het is een IPS LCD vs een OLED. Het aantal dimming zones en de prestaties van de qned zijn ook nog niet bekend, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat de eerder genoemde 2020 (VA) lcd's beter zullen presteren en zelfs de QN85A (IPS) van Samsung. Netto moet de G1 ook voor €3199 kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hebt al ervaring met een 8K-televisie, nu weer een 8K-LCD kopen betekent dat je potentieel in dezelfde val loopt. Die QNED heeft potentieel betere verlichting dan de Q900TS en een paneel met slechter contrast, hoe dat uitwerkt is niet te zeggen, maar dan ook liggen je klachten niet op dit gebied. Je hebt een klacht wat betreft beeldscherpte, je weet dat OLED op dat punt beter is, dus ligt OLED voor de hand, bovendien is het gezien dat de huidige niet bevalt je beter een zo groot mogelijke verandering maakt dan een zo klein mogelijke.

Let wel: Een toptelevisie vereist een topsignaal. Er zijn grenzen aan wat met 1080i50-signaal mogelijk is. Een schotelantenne is wellicht een goede investering: Je kun dan veel Britse en Duitse zenders ontvangen in een hoge bitrate en je ontvangt een aantal 4K-zenders. Aan de Nederlandse zenders is niet veel te doen (hoewel in potentie Digitenne 1080p50), maar je kunt met een schotel wel meer uit je TV halen.

KPN is desondanks voornemens tijdens de sportzomer Nederland 1 in 4K door te geven, ook dat voldoet natuurlijk aan een beter signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

Umbrah

The Incredible MapMan

dmantione schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:20:
Je hebt al ervaring met een 8K-televisie, nu weer een 8K-LCD kopen betekent dat je potentieel in dezelfde val loopt. Die QNED heeft potentieel betere verlichting dan de Q900TS en een paneel met slechter contract, hoe dat uitwerkt is niet te zeggen, maar dan ook liggen je klachten niet op dit gebied. Je hebt een klacht wat betreft beeldscherpte, je weet dat OLED op dat punt beter is, dus licht OLED voor de hand, bovendien is het gezien dat de huidige niet bevalt je beter een zo groot mogelijke verandering maakt dan een zo klein mogelijke.

Let wel: Een toptelevisie vereist een topsignaal. Er zijn grenzen aan wat met 1080i50-signaal mogelijk is. Een schotelantenne is wellicht een goede investering: Je kun dan veel Britse en Duitse zenders ontvangen in een hoge bitrate en je ontvangt een aantal 4K-zenders. Aan de Nederlandse zenders is niet veel te doen (hoewel in potentie Digitenne 1080p50), maar je kunt met een schotel wel meer uit je TV halen.

KPN is desondanks voornemens tijdens de sportzomer Nederland 1 in 4K door te geven, ook dat voldoet natuurlijk aan een beter signaal.
De bitrate van de TV kanalen maakt ook nogal uit. Geen KPN hier (niets snoept aan mijn bandbreedte, en leve de CI+ module, geen gare kastjes voor mij!), maar je ziet dat het verschil tussen een NPO zender op 15mbit (Ziggo NPO) en 10mbit (Ziggo Animal Planet) nogal fors is. Dat is dan H264 over DVB-C, maar de Mpeg2 zenders zijn dan nog een sloot gammeler. Het verschil in beeld/audio is voor mij op een LG OLED C-series uit 2007 (C7 dus).

Voor mij de macht van OLED boven elke vorm van LCD (QLED = LCD) is de pixel responstijd. Afhankelijk van wat ik kijk, kan ik bewegingsverbetering aan of uitzetten (ik kijk geen voetbal of F1 ofzo), en het effect is altijd goed juist door de pixel responstijd. Externe bronnen zet ik elke vorm van nabewerking uit en laat ik het device zelf (PC meestal) dat doen, en door de lage inputlag is ook zoiets als audio perfect.

Ik ben doorgaans blij met m'n OLED, ik zal daar ook echt bij zweren (kijk niet naar merk, kijk naar beeld technologie... een LG LCD zal dezelfde problemen hebben als een Samsung LCD). En wat betreft 8K... tsja... een paar grote tegens:

- HDMI2.1 is nergens nog écht goed geïmplementeerd
- Bronmateriaal is niet/nauwelijks beschikbaar, en de camera's gebruiken hun resolutie doorgaans om op 4k mooiere crops te krijgen
- Geen game-bron heeft de rekenkracht om het op redelijke FPS te renderen met mooi detail
- Zichtbaarheid is zelfs op enorme grootte amper een punt tenzij je héél dichtbij komt

Tenzij je gelijk voor 85" gaat zie ik alleen al voor het laatste punt geen waarde in 8K, en zal ik eerder investeren in zaken als goede HDR weergave (OLED is daar koning in zeker in donkere ruimtes, MicroLED-LCD begint in de buurt te komen maar heeft weer LCD responstimes en waarschijnlijk moeten we wachten op nanoLED), en goede responstijden. Niet inputlag, maar puur responstijd. En dan ook zorgen dat de bronnen goed zijn... KPN kastjes... tsja... ik kweet nogmaals niet wat hun bitrate is tegenwoordig maar een stuk of 6 jaar geleden probeerde ze een HD stream nog in 7mbit te proppen. Is CI+ tegenwoordig ook al mogelijk bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
hansheem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Ola!

Ik zou de volgende afweging maken.

LG 77GX (2999 euro) vs. LG 77G1 (3200 euro). De G1 is iets zuiniger qua verbruik, kan iets helderder en weergeeft kleurengradaties vloeiender. Near black handling is op de GX beter, de G1 laat dan meer ruis zien.

De Sony 77A80J is momenteel voor dezelfde prijs te koop als de 77GX. O.a. Upscaling, motion handling, near black handling, geluidskwaliteit, kleurengradatie en out of the box kleurenkalibratie zijn op de Sony A80J beter.

Wanneer je meer waarde hecht aan het design (volledig plat tegen de muur) zou ik voor de LG GX of G1 kiezen, wanneer je beeldkwaliteit belangrijker vindt is de Sony 77A80J de betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Umbrah schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:33:

De bitrate van de TV kanalen maakt ook nogal uit. Geen KPN hier (niets snoept aan mijn bandbreedte, en leve de CI+ module, geen gare kastjes voor mij!), maar je ziet dat het verschil tussen een NPO zender op 15mbit (Ziggo NPO) en 10mbit (Ziggo Animal Planet) nogal fors is. Dat is dan H264 over DVB-C, maar de Mpeg2 zenders zijn dan nog een sloot gammeler. Het verschil in beeld/audio is voor mij op een LG OLED C-series uit 2007 (C7 dus).

Voor mij de macht van OLED boven elke vorm van LCD (QLED = LCD) is de pixel responstijd. Afhankelijk van wat ik kijk, kan ik bewegingsverbetering aan of uitzetten (ik kijk geen voetbal of F1 ofzo), en het effect is altijd goed juist door de pixel responstijd. Externe bronnen zet ik elke vorm van nabewerking uit en laat ik het device zelf (PC meestal) dat doen, en door de lage inputlag is ook zoiets als audio perfect.

Ik ben doorgaans blij met m'n OLED, ik zal daar ook echt bij zweren (kijk niet naar merk, kijk naar beeld technologie... een LG LCD zal dezelfde problemen hebben als een Samsung LCD). En wat betreft 8K... tsja... een paar grote tegens:

- HDMI2.1 is nergens nog écht goed geïmplementeerd
- Bronmateriaal is niet/nauwelijks beschikbaar, en de camera's gebruiken hun resolutie doorgaans om op 4k mooiere crops te krijgen
- Geen game-bron heeft de rekenkracht om het op redelijke FPS te renderen met mooi detail
- Zichtbaarheid is zelfs op enorme grootte amper een punt tenzij je héél dichtbij komt

Tenzij je gelijk voor 85" gaat zie ik alleen al voor het laatste punt geen waarde in 8K, en zal ik eerder investeren in zaken als goede HDR weergave (OLED is daar koning in zeker in donkere ruimtes, MicroLED-LCD begint in de buurt te komen maar heeft weer LCD responstimes en waarschijnlijk moeten we wachten op nanoLED), en goede responstijden. Niet inputlag, maar puur responstijd. En dan ook zorgen dat de bronnen goed zijn... KPN kastjes... tsja... ik kweet nogmaals niet wat hun bitrate is tegenwoordig maar een stuk of 6 jaar geleden probeerde ze een HD stream nog in 7mbit te proppen. Is CI+ tegenwoordig ook al mogelijk bij KPN?
Goed punt, de bitrate en codec zij inderdaad belangrijk en worden vaak vergeten. Echter is jouw info niet geheel juist.

Ziggo zit met de meest populaire HD zenders op ~ 12 Mb/s (HD in MPEG 4 H.264), de overige HD zenders hebben een variabele bitrate en zitten gemideld rond de 9 Mb/s.

KPN zit met de meest populaire HD zenders op 7,2 Mb/s (MPEG 4 H.264) en Glas op ~ 12 Mb/s (MPEG 4 H.264).

Bron

Dit gezegd hebbende oogt bijv. NPO1 via Ziggo iets beter dan via KPN Glasvezel ondanks dat het signaal gelijkwaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27

FeaR

In GoT we trust

Freshouttheoven schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:54:
[...]
Wanneer je meer waarde hecht aan het design (volledig plat tegen de muur) zou ik voor de LG GX of G1 kiezen, wanneer je beeldkwaliteit belangrijker vindt is de Sony 77A80J de betere keus.
Alleen de LG G-serie kiezen voor design is mij te kort door de bocht. LG heeft met de G1 ook het voordeel van vier HDMI 2.1 poorten ten opzichte van twee op de Sony. Waarvan er één van de twee ook de eARC poort is dus mogelijk houd je effectief één HDMI 2.1 poort over bij Sony. Daarnaast is de LG voor gamers de betere keuze door minder hoge input lag (16 ms bij Sony en 10 bij LG) en biedt de LG out of the box al ALLM en VRR waar de Sony dit nog niet heeft (komt nog via een update naar het schijnt). Waarbij de helderheid van de G1 naar mijn weten beter is dan van de A80. Sony heeft als voordeel weer wel dat DTS wordt ondersteunt. Of je het mist hangt van de situatie af.

Welke het ook zou worden, LG G1 of Sony A80, ik zou altijd OLED verkiezen boven welke vorm van LCD dan ook. Een slechte TV kopen doe je met de LG of de Sony OLED sowieso niet.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 25-05-2021 12:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Super bedankt voor de reacties!!

Blij dat het ruilen van de Samsung dan sowieso ee. Goede keus is geeeest!

Ik was even naar de prijzen aan het kijken maar helaas is de prijs van 3699 alweer aangepast.

Heeft iemand nog een werkende link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
FeaR schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Alleen de LG G-serie kiezen voor design is mij te kort door de bocht. LG heeft met de G1 ook het voordeel van vier HDMI 2.1 poorten ten opzichte van twee op de Sony. Waarvan er één van de twee ook de eARC poort is dus mogelijk houd je effectief één HDMI 2.1 poort over bij Sony. Daarnaast is de LG voor gamers de betere keuze door minder hoge input lag (16 ms bij Sony en 10 bij LG) en biedt de LG out of the box al ALLM en VRR waar de Sony dit nog niet heeft (komt nog via een update naar het schijnt). Waarbij de helderheid van de G1 naar mijn weten beter is dan van de A80. Sony heeft als voordeel weer wel dat DTS wordt ondersteunt. Of je het mist hangt van de situatie af.

Welke het ook zou worden, LG G1 of Sony A80, ik zou altijd OLED verkiezen boven welke vorm van LCD dan ook. Een slechte TV kopen doe je met de LG of de Sony OLED sowieso niet.
De LG OLED tv's bieden momenteel inderdaad veel betere gaming features aan, dit ben ik vergeten te vermelden. Al ga ik er van uit dat de ts niet veel waarde hecht aan gamen aangezien de Q900TS maar over één HDMI 2.1 poort beschikt, en dat voor een zogenaamd future proof tv...

Dit gezegd hebbende is er een verschil tussen gemeten waardes en de praktijk, zo zal het verschil in input lag van 6ms in de praktijk niet waarneembaar zijn. Daarnaast zijn er fabrikanten, waaronder LG, die de witte subpixels een boost geven wanneer ze statische testpatronen opmerken. Hierdoor weten ze een hogere piekhelderheid te behalen, terwijl met de juiste tone mapping er in de praktijk geen verschil waarneembaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27

FeaR

In GoT we trust

hansheem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:38:
Ik was even naar de prijzen aan het kijken maar helaas is de prijs van 3699 alweer aangepast.

Niet kijken naar de prijzen op internet. Mailen, bellen of chatten met de winkels en zo de beste prijs regelen zoals ook in OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic staat.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 25-05-2021 13:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
hansheem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:38:
Super bedankt voor de reacties!!

Blij dat het ruilen van de Samsung dan sowieso ee. Goede keus is geeeest!

Neem even contact op met Smits. Dan kun je de LG 77GX voor 2999 euro kopen of de LG 77G1 voor 3200 euro (na cashback).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Even een update / afsluitende post.

Inmiddels de samsung geruild voor de LG G1RLC zoals hierboven aanbevolen en ik moet zeggen ik ben ERG tevreden!

Daar waar de samsung niet fijn werkte, slecht beeld, apps zoals NPO werkte niet en erg trage reactie is de LG op alle fronten beter. Kwa beeld is het scherper, het lijkt op de upscaling het beter doet. De apps werken naar behoren en ook is de TV gewoon erg snel.

Top dus!

Bedankt iedereen voor de adviezen en tips!
Pagina: 1