Advies Dolby Atmos hoogte frontspeakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Beste Audio - HT medefreaks,

Nu al een tijdje bezig om mijn oude 5.1 set uit te bouwen naar een mooie 5.1.2 Atmos surround setup.
In een eerder topic heb ik mijn zitpositie en eerste stappen geschetst en om advies gevraagd.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1954582

De setup is nog redelijk hetzelfde maar afgelopen jaren eea ingewisseld en nu heb ik dan de volgende setup:
* Denon AVR X2500 receiver
* 2x B&W CM1 (front speakers)
* 2X Micropod SE classic (1e Gen) als achterspeakers --> hangen wat hoger maar wel naar luisterpositie gericht. Zijn echt hele mooie spelertjes zo ad muur! Heel stijlvol zo in het wit vind ik.
* Dali Spektor Vokal als center
* 1x BK Gemini 2 Subwoofer --> geplaatst nu naast de zitbank. Klasse sub voor zover ik kan beoordelen.
* 2x Tannoy EFX satellietboxjes als hoogtespeakers. Deze wil ik dus vervangen..

Na de Tannoy 5.1 basis ben ik dus gegaan voor de B&W CM1 als basis als frontspeakers. Hele mooie witte WAF boxjes met gele kevlar woofer. Staan prachtig op het tv-meubel.
Voor dialoog was de center heel belangrijk en ik heb gekozen voor de Dali Spektor omdat die met 15cm hoogte in mijn tv--meubel past. En behoorlijk vol geluid geeft voor de dialoog. De B&W equivalenten waren met 17cm te hoog en ook een stuk duurder.
Daarna heb ik de achterspeakers vervangen voor de Micropod. Omdat deze ook door ex B&W ingenieurs dit hebben doorgezet en vooral omdat het design met de gele woofer heel mooi matcht met de frontspeakers van B&W.

Tot slot de BK Gemini 2, kwalitatief een goeie sub en niet al te groo of te duur... Anders kom je al gauw boven de >€500... en dat is mss too much, heb ik liever 2 Gemini's op termijn.

Na heel veel tunen en proberen (als basis de Audessey en van daaruit verder testen met allerlei setups) heb ik een mooie settings gevonden. Vooral voor film en TV. Op tv wordt ook steeds vaker surround uitgezonden. Songfestival klonk in elk geval geweldig bij ons.
Muziek is wel OK... luisteren dat toch meer via de koptelefoon tegenwoordig (tja gezin he). De multichannel stereo werkt op zich ook best goed. Met de Heos 5 box in de keuken heb ik door hele benedenverdieping nu mooie sound (aanrader)

Ik heb de volgende vragen en hoop dat iemand me erbij kan helpen t.a.v. advies

Ik wil de hoogte frontspeakers vervangen. Nu is de positie een gegeven en heb de volgende opties:
1) Dali Alteco C1 Atmos hoogtespeakers. Echter ik twijfel, want dan heb ik heb nog een ander merk hoogte speakers in mijn setup...
2) nog een setje Micropod SE erbij?
3) nog een extra setje B&W CM1 (tweedehands) kopen en die ophangen, dan heb ik dus 2 als front en 2 als height.
4) Dali Fazon?
5) Hifiklubben huismerk Argon Alto platte muurspeakers of de Alto 5 Mk2 compacte luidsprekers.
5) iets anders?

Wie kan me adviseren hierover?

Lastige is dat ik erg weinig kan vinden over de benodigde kwaliteit van de front hoogte speakers... Wat maakt een dedicated Atmos hoogte speaker nu zo goed? Is het de hoek waarop die afstraalt? Zijn er qua boxjes zelf nog dingen anders tov traditionele box? Dit maakt uit want als de kwaliteit hetzelfde niveau is als de rearspeakers, dan is het simpel, dan ga ik voor de Micropod. Heeft het meer kwaliteit nodig (bijv. ook voor muziek, luister best vaak in multcichannel stereo modus)

Als kwaliteit daar wel uitmaakt, dan kies ik voor de B&W CM1, dat is alleen minder fraai (best groot boxje om op te hangen daar zo in het zicht...

[ Voor 5% gewijzigd door OmeRobbie op 23-05-2021 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:12
Je schets een beetje een onduidelijk verhaal, je geeft heel veel info die niet van toepassing op je vraag is. :)

De hoogtespeakers die je nu hebt hangen zijn zo te zien van een goedkoop setje, dus die zou ik sowieso voor wat normaals vervangen.

Hoe hangen ze nu precies? Precies zoals het plaatje als in je oude post? Verder kun je elke speaker ophangen die je maar wilt, voor het hoogtekanaal hoeft het niet al te spannend te zijn.

Wat is je budget?

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Dank alvast voor je meedenken luisjeNL!

Tjaa, ik denk ik schets een beetje waar ik nu sta en dan kan het best veel info zijn. En misschien her en der wat onduidelijk...

Ja de front atmos boxen hangen nog op dezelfde hoogte vooraan, zoals in de oude post. Dus tegen het plafond aan.
Ze zijn dan misschien wel goedkoop maar op zich redelijk van kwaliteit, beter dan vele andere stallietspeakers.
En ze zijn vrij anoniem, zoals ze er nu hangen.

Kun je "niet al te spannende boxjes" schetsen?... zal een goede boekenplank luidspreker geen mooier resultaat geven? Of de aanbevolen speciale Dali Atmos speaker met schuin gerichte hoek? Moet per se wit zijn anders had ik meer mogelijkheden zoals Klipsch.
De boxen die ik nu heb doen hun werk, ik zou alleen kwalitatief beter willen.

Budget is 300euro maar ik kan gerust daar 200euro boven doen als ik denk dat ik ermee vooruit ga of het gewoon heel mooi is

En nog een ding: ik wil dezelfde klankkleur behouden dus moet ik vasthouden aan eenzelfde merk binnen wat ik nu heb toch? Zo omschrijft Dolby het zelf tenminste...

[ Voor 6% gewijzigd door OmeRobbie op 23-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Tuurlijk zullen betere en daarbij duurdere speakers een mooier beeld geven, het is alleen de vraag in hoeverre je dat gaat merken gezien bij hoogtespeakers het voornamelijk de effecten is.

Maar.....

Je huidige hoogtespeakers zijn van een setje, welke op elkaar en de woofer zijn afgestemd. Elke speaker in jou voorbeelden speelt rondjes rondom dat prut en is mijn inziens zeker slim om te vervangen. Dat soort speakers uit een setje geplukt zijn gewoon prut (mijn mening dan:+ )

Zelfde klank zou ik mij eerder druk maken om de front en center speaker, die worden verreweg het meeste gebruikt in films (center dan nog het belangrijkste vanwege de stemmen) maar mocht je dat echt willen dan moet je bij dezelfde fabrikant of serie blijven.

Voordeel van een specifiek benoemde Atmos speaker is dat deze vaak een handigere vorm hebben om te plaatsen. Ik ga er vanuit dat in het plafond niet mogelijk is? Dat zou veruit de beste, mooiste en Minst opvallende optie zijn. Of anders zelfbouw als je handig bent.

Voor verder meedenken is er wel echt een foto nodig van de huidige situatie.

Zou dus enkel overblijven:
- budget
- vorm
- kleur

Waarbij je eventueel je speaker zou kunnen wrappen in wit als de vorm het toe laat om wat meer keuze te hebben.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
[quote]LuisjeNL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:43:
Tuurlijk zullen betere en daarbij duurdere speakers een mooier beeld geven, het is alleen de vraag in hoeverre je dat gaat merken gezien bij hoogtespeakers het voornamelijk de effecten is.

Maar.....

Je huidige hoogtespeakers zijn van een setje, welke op elkaar en de woofer zijn afgestemd. Elke speaker in jou voorbeelden speelt rondjes rondom dat prut en is mijn inziens zeker slim om te vervangen. Dat soort speakers uit een setje geplukt zijn gewoon prut (mijn mening dan:+ )

Precies hierin zit mijn vraag verstopt... mijn huidige front satelliet speaker is "prut" en was ik van plan te vervangen, maar hoeveel moet ik daar aan uitgeven?
Mooi zou staan als ik ze vervang met de Micropod SE, ken je die? Die heb ik als achterspeakers.
Of gewoon zo wit neutraal mogelijk dat het wegvalt tegen de muur, zoals de Argon Alto4.
Beide €300 inclusief ophangen...Of een witte Dali Alteco 1...
Of duurder gaan met een Dali Fazon of...

Budget is rond de €300 maar mag best meer als het veel gaat opleveren..
Kleur is absoluut Wit... vorm maakt niet zoveel uit..

Ik zit er nu aan te denken om mijn satellietspeakertjes voorlopig maar wit te spuiten... op zich ben ik niet ontevreden over performance maar dat komt omdat ik niet weet hoe een betere box klinkt
Is nu donker dus kom later wel met een foto...

[ Voor 4% gewijzigd door OmeRobbie op 24-05-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@OmeRobbie Aankoopadvies dus dit topic is verplaatst naar CEA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Gaan luisteren in de winkel of gewoon degene kiezen die je het mooiste vind staan. Ik heb geen persoonlijke ervaring met die speakers.

Ik vermoed dat de vorm en kleur het belangrijkste is voor je en het gaat zeker beter zijn dan je nu hebt :)

En als de keuze wit is heb je toch niet zo veel om te kiezen wat het ook makkelijker maakt ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:02
Waarom perse naar hoogtespeakers met een niet gebalanceerde setup? Je hebt nogal wat merken, soorten en kleuren speakers door elkaar. Mijn gevoel is dat je met het werken naar een goede basis setup (alles van één merk, bij voorkeur zelfde serie) veel meer geluidswinst haalt. Kan je vanuit daar gaan werken aan een atmos serup.

Mijn beste keuze ooit was het vervangen van mijn twee rears (Dali R1000) naar passende rears bij de fronts (Dali Oberon). Maakte zo enorm veel uit voor het algemene geluidsbeeld.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
caspervc schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:10:
Waarom perse naar hoogtespeakers met een niet gebalanceerde setup? Je hebt nogal wat merken, soorten en kleuren speakers door elkaar. Mijn gevoel is dat je met het werken naar een goede basis setup (alles van één merk, bij voorkeur zelfde serie) veel meer geluidswinst haalt. Kan je vanuit daar gaan werken aan een atmos serup.

Mijn beste keuze ooit was het vervangen van mijn twee rears (Dali R1000) naar passende rears bij de fronts (Dali Oberon). Maakte zo enorm veel uit voor het algemene geluidsbeeld.
Ja, dit is ook zo'n gedachte die door mijn hoofd heen gaat, wat het niet eenvoudiger maakt.
Mijn basis is de B&W CM1 als frontspeaker, deze wordt niet meer gemaakt. maar vind ik zo mooi staan op het tv meubel.
Verder de centerspeaker (Dali Spektor Vokal), die wil ik best inruilen maar vind dat die best goed samenwerkt met center. De originele CM center is tweedehands erg lastig te krijgen. De 6-serie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/pricewatch/1295658/bowers-en-wilkins-600-series-htm6-wit.html is wel te verkijrgen... alleen Beide passen alleen net niet in mijn tv meubel... 15cm hoogte...
De subwoofer maakt niet zoveel uit qua merk en heb dus gekozen voor de Bk Gemini2, dus op basgebied niet echt wensen meer...

En die rearspeakers maken qua kwaliteit ook niet zoveel uit... dus gekozen voor de "mooiste ad muur, de MicroPods... Nu dus aangekomen bij de front hoogte Atmos speakers.... en weet ik het even niet meer...
Ik wilde eerst die Dali Atmos speakers of Dali Fazon kopen voor €400-€500 toen ik me bedacht van: wat een

Weer een heel verhaal over mijn overwegingen maar als je een tips/ideeën hebt over wat jij zou doen hoor ik dat graag! Keuzes zo lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
LuisjeNL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:59:
Gaan luisteren in de winkel of gewoon degene kiezen die je het mooiste vind staan. Ik heb geen persoonlijke ervaring met die speakers.

Ik vermoed dat de vorm en kleur het belangrijkste is voor je en het gaat zeker beter zijn dan je nu hebt :)

En als de keuze wit is heb je toch niet zo veel om te kiezen wat het ook makkelijker maakt ;)
Klopt allemaal... En ik heb op dit moment echt prima Atmos geluid, vraag me alleen af hoeveel ik extra wil investeren qua verbetering geluidskwaliteit e/o strakke opstelling, dat gaat alle kanten op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:03
caspervc schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:10:

Terwijl rears (en de sub uiteraard) hier wel het minst gevoelig voor zijn. Fronts en center uit dezelfde reeks nemen. Daar gaat 90% van het geluid over als het niet meer is. Ik zou het eerder in de gevoeligheid van de rears zoeken dat je ze lekkerder vindt klinken dan dat ze veel beter in het geluidsbeeld passen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 25-05-2021 12:26 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
OmeRobbie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:34:

De subwoofer maakt niet zoveel uit qua merk en heb dus gekozen voor de Bk Gemini2, dus op basgebied niet echt wensen meer...

En die rearspeakers maken qua kwaliteit ook niet zoveel uit... dus gekozen voor de "mooiste ad muur, de MicroPods... Nu dus aangekomen bij de front hoogte Atmos speakers.... en weet ik het even niet meer...
BK is een mooi dedicated subwoofer merk. Ik zou eerder voor een BK of SVS gaan dan een sub van Dali of B&W. Wat betreft je opmerking over de rearspeakers, daar zit wel een kern van waarheid in. Surround effecten luisteren niet zo nauw als het maingeluid en spraak wat over de fronts en center gaat. Voor het surround effect kun je prima een veel goedkopere / praktische speaker plaatsen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Hulleman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:25:
[...]

Terwijl rears (en de sub uiteraard) hier wel het minst gevoelig voor zijn. Fronts en center uit dezelfde reeks nemen. Daar gaat 90% van het geluid over als het niet meer is. Ik zou het eerder in de gevoeligheid van de rears zoeken dat je ze lekkerder vindt klinken dan dat ze veel beter in het geluidsbeeld passen.
Zit nu te denken om mijn Dali center in te ruilen voor een B&W htm6... die past alleen net niet in meubelkastje.. tenzij ik de 1cm win door de pootjes van de Denon receiver er af te draaien en die vervang voor 1cm pootjes... goed idee?

hou ik nog steeds de vraag vpor hoogte speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:46
OmeRobbie schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:30:
[...]

hou ik nog steeds de vraag voor hoogte speakers...
Ik kan me voorstellen dat de hoogtespeakers ook afhankelijk zijn van de hoogte van je woonkamer, en hoever je van de voormuur af zit.

Ik heb een hoog plafond en zit op zo'n 3 meter van de TV.
Bij mij hangen witte Dali C1's boven aan de muur.

Dat bevalt goed, valt niet teveel op in wit, en werkt goed.

Ik kan me voorstellen dat bij een diepere kamer en/of een lager plafond speakers aan of in het plafond zelf beter werken.
Moet je dat alleen wel willen en kunnen om zoiets aan of in je plafond te bouwen.

Wat dat betreft zijn de Dali C1's wel een makkelijkere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Niet slecht bedoelt hoor... Volgens mij wil je gewoon horen wat je moet kopen voor hoogte speakers? Want je hebt duidelijke eisen/voorkeuren, dus er blijft weinig te kiezen over toch? Waar twijfel je nog over.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Dank allemaal! Qua hoogtespeakers ben ik eruit, het worden gewoon de Micropod SE in het wit, net zoals de rear-speakers die ik heb hangen. Lekker strak passend bij de B&W frontspeakers.

De Dali C1 zijn wel mooi maar ik kies dan voor de optimale afstemming van de speakers en de eenheid van uitstraling. Ook heb ik inmiddels gelezen dat de Dali C1 eigenlijk ook als gewone speakers zijn gemaakt en niet een Dolby Atmos filtering heeft toegepast. En als het niet de hoogste eisen aan je boxen stelt ga ik geen 500euro uitgeven aan opzichtigere witte boekenplank speakertjes of goeie witte satellietjes als de Dali Fazon. Knoop doorgehakt dus! thanx!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXXimYbe2bmvDaNrA0PeJ7wKX8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YzLlnb8sbSZQRGMphFDfSieQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q-C0niA3VKf6c3YV31uymFrZ_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8knuMKsOwxzPTGNsLD1FgiwE.jpg?f=user_large

Nu ben ik alleen in twijfel geraakt door de fronts en de center speaker...

[ Voor 19% gewijzigd door OmeRobbie op 27-05-2021 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
RobbieT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:39:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de hoogtespeakers ook afhankelijk zijn van de hoogte van je woonkamer, en hoever je van de voormuur af zit.

Ik heb een hoog plafond en zit op zo'n 3 meter van de TV.
Bij mij hangen witte Dali C1's boven aan de muur.

Dat bevalt goed, valt niet teveel op in wit, en werkt goed.

Ik kan me voorstellen dat bij een diepere kamer en/of een lager plafond speakers aan of in het plafond zelf beter werken.
Moet je dat alleen wel willen en kunnen om zoiets aan of in je plafond te bouwen.

Wat dat betreft zijn de Dali C1's wel een makkelijkere oplossing.
Mijn kamer is 5,5 diep (afstand TV + front en hoogtespeakers naar luisterpositie) en 4,5m breed (afstand tussen de hoogte achter-surroundspeakers. Helaas kan ik geen plafond speaker inbouwen.
Zoals ik al aangaf, ga ik voor de de eenheid en ben ik inmiddels overtuigd dat de kwaliteit van de Micropods voldoende zijn voor de functie van de hoogtespeaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
LuisjeNL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:51:
Niet slecht bedoelt hoor... Volgens mij wil je gewoon horen wat je moet kopen voor hoogte speakers? Want je hebt duidelijke eisen/voorkeuren, dus er blijft weinig te kiezen over toch? Waar twijfel je nog over.
Ja, had het niet erg gevonden als iemand riep wat hij/zij zou doen of ervaring mee had. En ja, de keuze voor witte, onopvallende hoogtespeakers is niet zo groot... tenzij jezelf gaat spuiten of wrappen maar daar heb ik geen ervaring mee en wordt volgens mij niet zo fraai...
Nu dus een keuze gemaakt obv eenheid: 4 dezelfde op dezelfde plek, goed genoeg voor de functie.

[ Voor 17% gewijzigd door OmeRobbie op 27-05-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
OmeRobbie schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Zit nu te denken om mijn Dali center in te ruilen voor een B&W htm6... die past alleen net niet in meubelkastje.. tenzij ik de 1cm win door de pootjes van de Denon receiver er af te draaien en die vervang voor 1cm pootjes... goed idee?

hou ik nog steeds de vraag vpor hoogte speakers...
Inmiddels wat research gedaan... de B&W HTM6 is nog verkrijgbaar en met moeite zou die passen in mijn kastje maar dan moet ik wel truken: zoals hierboven aangegeven de voetjes van de receiver van 2cm vervangen door 1cm..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUulPGpKeXnbbpyMJaV-xBJOQfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wHpd73zzw1MGa0Day9CrGlCz.jpg?f=user_large

Maar stel dat dat wel lukt, ik heb wat specs naast elkaar gezet:

Nu fronts -> B&W CM1: drive-units: 1" en 5" gevoeligheid: 84Db, frequentiebereik 55hz-22Khz, impendantie 8ohm
Nu centre -> Dali Spektor Vokal: drive units: 1" en 2x4,5", gevoeligheid: 87db, frequentiebereik 66hz-26Khz, impedantie 6ohm
Nieuwe centre: B&W HTM6: 1" en 2x5", gevoeligheid 87db, frequentiebereik 42hz-33Khz, impedantie 8ohm.

De HTM6 is van een andere B&W serie en gebruikt weer nieuwere techniek dan destijds met de CM-serie. Zit toch zo'n 10 jaar verschil tussen.

Vraag: kan ik uit deze specs opmaken of mijn aanname klopt dat ik er met de B&W HTM6 centre erop vooruit ga tov mijn huidige center?

[ Voor 20% gewijzigd door OmeRobbie op 27-05-2021 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
OmeRobbie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 05:00:
Ook heb ik inmiddels gelezen dat de Dali C1 eigenlijk ook als gewone speakers zijn gemaakt en niet een Dolby Atmos filtering heeft toegepast.
Een dolby atmos filtering in een speaker.... dat bestaat niet he ;) Er bestaan geen atmos speakers, net zoals er geen dolby surrond of DTS speakers bestaan.

Laat je niks wijs maken over dat soort termen. Dolby Atmos is een geluidsspoor en heeft niks te maken met een speaker. Dolby Atmos zorgt ervoor dat je receiver snapt dat bepaalde geluiden naar een bepaalde speaker gestuurd moeten worden. Dat er in het Atmos geluidsspoor ook een signaal zit voor geluid dat van boven komt is iets nieuws, maar het maakt natuurlijk niks uit welke speaker dat geluid produceert. Het is gewoon praktisch om boven je kleine speakers te hangen/te monteren in een verlaagd plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
OmeRobbie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 05:26:

Vraag: kan ik uit deze specs opmaken of mijn aanname klopt dat ik er met de B&W HTM6 centre erop vooruit ga tov mijn huidige center?
Nee, dat kan niet. Een speaker kies je voornamelijk op gehoor en niet op specs. Het enige wat je er op basis van specs uit kan halen is hoeveel lawaai een speaker maakt op 1 watt vermogen op een afstand van 1 meter , namelijk de gevoeligheid. Hoe hoger de gevoeligheid, hoe makkelijker de speaker is aan te sturen door een receiver. Op basis van specs is het heel moeilijk (zo niet onmogelijk) na te gaan hoe een speaker klinkt. B&W en Dali klinken compleet anders. B&W is een doorgaans vrij ingetogen speaker, terwijl een Dali veel meer in het hoog zit en los komt van de speaker. Althans, dat is mijn luisterervaring toen ik mijn frontspeakers kocht. Misschien vind jij het wel andersom.

Als je al een Dali spector center hebt zou ik er lekker Dali Spektor 6 fronts bijzetten. Ik vind het gewoon prettiger om naar Dali te luisteren dan naar B&W en je scheelt ook gewoon veel geld.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 27-05-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Hulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Een dolby atmos filtering in een speaker.... dat bestaat niet he ;) Er bestaan geen atmos speakers, net zoals er geen dolby surrond of DTS speakers bestaan.

Ik heb destijds het Dolby Atmos boekje over alle mogelijke opstellingen doorgelezen maar daar wordt je alleen maar minder wijs van... Alle situatie die niet op mij slaan.En dan ga je de speakers en reviews lezen... raak je nog meer verward over upwardsfiring en ideale plaatsing van tig boxjes in plafond... Mijn situatie is dan weer afwijkend...
Ik weet nu genoeg om de juiste kwaliteit hoogtespeaker aan te schaffen die ook nog eens het beste uitkomt in het interieur en andere speakers...

Laat je niks wijs maken over dat soort termen. Dolby Atmos is een geluidsspoor en heeft niks te maken met een speaker. Dolby Atmos zorgt ervoor dat je receiver snapt dat bepaalde geluiden naar een bepaalde speaker gestuurd moeten worden. Dat er in het Atmos geluidsspoor ook een signaal zit voor geluid dat van boven komt is iets nieuws, maar het maakt natuurlijk niks uit welke speaker dat geluid produceert. Het is gewoon praktisch om boven je kleine speakers te hangen/te monteren in een verlaagd plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Hulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:34:
[...]

Nee, dat kan niet. Een speaker kies je voornamelijk op gehoor en niet op specs. Het enige wat je er op basis van specs uit kan halen is hoeveel lawaai een speaker maakt op 1 watt vermogen op een afstand van 1 meter , namelijk de gevoeligheid. Hoe hoger de gevoeligheid, hoe makkelijker de speaker is aan te sturen door een receiver. Op basis van specs is het heel moeilijk (zo niet onmogelijk) na te gaan hoe een speaker klinkt. B&W en Dali klinken compleet anders. B&W is een doorgaans vrij ingetogen speaker, terwijl een Dali veel meer in het hoog zit en los komt van de speaker. Althans, dat is mijn luisterervaring toen ik mijn frontspeakers kocht. Misschien vind jij het wel andersom.

Als je al een Dali spector center hebt zou ik er lekker Dali Spektor 6 fronts bijzetten. Ik vind het gewoon prettiger om naar Dali te luisteren dan naar B&W en je scheelt ook gewoon veel geld.
Naast dat ik de Dali Spektor zijn helemaal niet mooi vindt... (al die gaten als je front eraf haalt, zoooo passé)...
Mijn B&W's zijn heilig...Heel mooi formaat, superstrak afgewerkt en samen met de micropods een speels duo...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1UISTDYFB-r7Kdu98Ojam6q4AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X5pcVJy7kvKQB3dUn3cpsau.jpg?f=fotoalbum_large

Lastig is nu idd om een juiste centerspeaker te vinden... als ik de originele CMC uit de serie al überhaupt kan vinden, past ie niet in mijn tv meubel... Modellen erna klinken als ik de verhalen lees toch echt anders... En dat je het uit de specs niet haalt was meer ijdele hoop... Maar hoe ga je "zelf luisteren"?
Komt bij dat ik weet dat in mijn huidige setup niet ideaal is maar toch goed stereobeeld heb en goede dialoog helderheid en volume op 5,5m afstand (heb je met kleinere centers niet).

Ideaal zou zijn als B&W komt met een compacte 15cm centerspeaker voor <€400 die ik dan via Hfiklubben ofzo een keer thuis mag testen en dat het helemaal matcht met deze boxjes.. Enige andere fraaie route is de KEF LS50 route maar dan kan ik beter alles gaan vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
OmeRobbie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 06:57:
[...]

Naast dat ik de Dali Spektor zijn helemaal niet mooi vindt... (al die gaten als je front eraf haalt, zoooo passé)...
Mijn B&W's zijn heilig...Heel mooi formaat, superstrak afgewerkt en samen met de micropods een speels duo...

Maar hoe ga je "zelf luisteren"?
Komt bij dat ik weet dat in mijn huidige setup niet ideaal is maar toch goed stereobeeld heb en goede dialoog helderheid en volume op 5,5m afstand (heb je met kleinere centers niet).
Die B&W's zien er zeker strak uit. Wel met je eens dat die gaten minder fraai zijn als je het stofdoek er af haalt. Maar dat hoort ook wel bij de prijsklasse van die Dali Vektors. De B&W HTM6 center zal wel het beste aansluiten bij je CM1's verwacht ik. Of je moet een CM Centre S2 op marktplaats zoeken. Die staat qua looks ook beter bij je CM1's dan de HTM6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Hulleman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Die B&W's zien er zeker strak uit. Wel met je eens dat die gaten minder fraai zijn als je het stofdoek er af haalt. Maar dat hoort ook wel bij de prijsklasse van die Dali Vektors. De B&W HTM6 center zal wel het beste aansluiten bij je CM1's verwacht ik. Of je moet een CM Centre S2 op marktplaats zoeken. Die staat qua looks ook beter bij je CM1's dan de HTM6.
Precies dat is mijn plan! nog iets verzinnen hoe ik paar cm in mijn tv-meubel ga creeren maar dat zou net moeten passen...

Komende week maak ik een speakerdoek deurtje ervoor en dan zie je het allemaal minder... ach went...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Denk er wel aan dat je receiver zijn warmte nog kwijt kan hè ;-)

Lichtpuntje...

Pagina: 1