Upgrade van 5.1 naar een Dolby Atmos (+stereo+multiroom:-))

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Na 12 jaar ben ik toe aan een upgrade van mijn 5.1set, waar ik later 2 hoofdspeakers heb toegevoegd. Destijds beetje lowbudget waar ik zeker niet ontevreden over was/ben. Maar nmiddels mag het allemaal wel wat betere kwaliteit en ik wil mee met de tijd en vereenvoudigen.
Huidie setup (FWIW)
- Roth Oli 3, 2,5 weg zuilspeakers
- Tannoy EFX 5.1 surround
- Yamaha RV-361 receiver

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9hrUsd3.jpg

Sinds een paar maandjes de LG Oled65C8 toevoegd en kom tot de conclusie dat ik bijna alles nu al streamen audio en video...

Mijn eerste stap is om een AV-receiver te kopen, die als HDMI-hub dient, Dolby Atmos (!), stereo (over de hoofdluidsprekers) en multiroom mogelijk maakt... Topkandidaten zijn de Marantz 1609 en de Denon AVR3500h... maar dat is niet mijn vraag (zou anders in aankoopadvies horen)

Mijn vraag is:
Kan iemand me adviseren of ik de transitie naar Dolby Atmos mijn huidige hoog opgehangen satellietspeakertjes kan inzetten voor 5.1.2 of 5.1.4. opstelling?

Ik heb veel gelezen over de upfiring speakers en in-plafond speakers maar ik heb deze 4 nu hangen en de kabeltjes netjes blind weggewerkt in de muur dat ik niet zomaar wil veranderen. Sonos speakers ophangen was een optie maar ik wil toch echt Atmos...Andere optie is betere kwaliteit speakers op te hangen maar ik wil misschien wel investeren in 2 extra surrondspeakers op oorhoogte (achter de bank) en de 4 satellietspeakers als Atmos hoogte speakers hanteren (5.1.4).

De hoofdvraag is dus: hoe goed werken de huidige satellietspeakers in een Atmos opstelling?

Twee afgeleide vragen (als dat mag)

1) iemand ervaring met multichannel audio-kwaliteit van een van deze 2 AVR of een andere? De Yamaha staat bekend om de goede DSP en multichannelvertaling van stereogeluid.
of ik koop nl 2 goede zuilluidsprekers) of ik koop een nieuwe 5.1. voor de surround met boekenplankspeakers
ik ben geen echte hifi purist en luister nu muziek naar tevredenheid in 5-multichannel modus van de Yamaha receiver met de 2 hoofdspeakers, de subwoofer, centerspeaker en de 2 satallietsspeakers achter. Klinkt best mooi en vol op zowel lager volume (80% vd tijd ivm family die ook op de iPad nog een willen verstaan :*) ) als hoger volume.

2) Bij Hifiklubben en al de andere winkels is actieve luidsprekers (draadloze) en multiroom wat de klok staat. Bijv. de KefLS50)... ik ben beetje oldskool en niet helemaal bij maar is er toch een andere route handiger met actieve luidsprekers en een simpele AVR die vooral als pre-out doorgeefluik dient?

[ Voor 3% gewijzigd door OmeRobbie op 03-11-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voor atmos heb je zeker geen speakers IN je plafond nodig. Als ze AAN het plafond hangen of daar dicht onder heb je ook een prima hoogte. Actieve speakers zijn ook totaal onnodig. Aangezien atmos speakers gewoon surround speakers zijn, kun je in principe eender welke speaker dan ook gebruiken voor dat doel. Zolang je fronts en center van hetzelfde merk en liefst ook dezelfde serie zijn (voor een evenwichtige klank en passend geluidsbeeld) mogen de andere luidsprekers gerust van een ander merk zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Jorgen schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:03:
Voor atmos heb je zeker geen speakers IN je plafond nodig. Als ze AAN het plafond hangen of daar dicht onder heb je ook een prima hoogte. Actieve speakers zijn ook totaal onnodig. Aangezien atmos speakers gewoon surround speakers zijn, kun je in principe eender welke speaker dan ook gebruiken voor dat doel. Zolang je fronts en center van hetzelfde merk en liefst ook dezelfde serie zijn (voor een evenwichtige klank en passend geluidsbeeld) mogen de andere luidsprekers gerust van een ander merk zijn.
Dank voor je duidelijke commentaar @Jorgen
Ja, dat dacht ik dus ook! Dus de 4 satellietspeakers kan ik alle 4 als atmospeakertjes gebruiken?
En dan op zoek naar 2 fronts en center en waarschijnlijk 2 rear-surround op oorhoogte (5.1.4)...
Zou 5.1.2 (zonder de 2 nieuwe rearsurroundspeakers) echt heel veel beter zijn?

Ik zal waarschijnlijk muziek in stereo luisteren met 2 goede zuilluidsprekers... of als ik 4 nieuwe surroundboxen+center (bijv. Wharfedale DX2) neem, waarschijnlijk in multichannel-modus. Welke zou beter/kamevullend klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja hoor, dat kan.

Die vraag over "zonder de rear surround" begrijp ik niet.

Ga vooral naar je nieuwe speakers luisteren en vergelijk ze dan ook met andere.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Jorgen schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:16:
Ja hoor, dat kan.

Die vraag over "zonder de rear surround" begrijp ik niet.

Ga vooral naar je nieuwe speakers luisteren en vergelijk ze dan ook met andere.
tjaa... ik zit nu aan 5.1.2 te denken, dus zonder rear-surroundspeakers... Hierbij gebruik de 2 satellietspeakers die boven me ah plafond zit (zie tekening, als die is te zien...) als surround en de 2 satellietspeakers voor gebruik ik dan als atmos speaker... zo heb ik minder speakers in zicht...

maar ik denk dat 5.1.4 logischer is... dat ik dus 2 extra rear-surround speakers aanschaf en de 4 satellietspeakers die er dus nu hangen, gebruik voor de atmos-kanalen...

Zou de verschillen in opstelling (5.1.2 en satellietjes die hoog hangen vs 5.1.4 met 4 satellietjes die puur voor de Dolby atmos worden gebruikt) idd graag willen luisteren ergens maar waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Gister was ik dan een flinke poos staan kletsen met een eerlijke deskundige in de hifi-hoek van een welbekende elektronicazaak. Ze zijn alle hifi hoekjes waar je vroeger allerlei setup kon luisteren aan het vervangen... door HK Citation in dit geval... alle traditionele hifi en AVR gaat er een beetje uit... verkoopt niet meer...

Eigenwijs als ik ben mijn probleem voorgelegd...Hij geeft aan dat mijn setup met 4 satellietspeakertjes in de hoeken niet het resultaat gaat opleveren wat Dolby Atmos bedoelt. Je heb daar echt plafondspeakers of 45graden upfiring speakers nodig...

Mijn vraag blijft nog steeds: iemand ervaring met mijn setup en de kwaliteit bij Atmos-ervaring?

Ik kan het nergens beluisteren...en stel een ander zijn ervaring dus zeer op prijs...
Twijfel ook heel sterk of ik niet afscheid moet nemen van de oude wereld en overga op het Sonos-platform...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 15:09
OmeRobbie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:29:
Gister was ik dan een flinke poos staan kletsen met een eerlijke deskundige in de hifi-hoek van een welbekende elektronicazaak. Ze zijn alle hifi hoekjes waar je vroeger allerlei setup kon luisteren aan het vervangen... door HK Citation in dit geval... alle traditionele hifi en AVR gaat er een beetje uit... verkoopt niet meer...

Eigenwijs als ik ben mijn probleem voorgelegd...Hij geeft aan dat mijn setup met 4 satellietspeakertjes in de hoeken niet het resultaat gaat opleveren wat Dolby Atmos bedoelt. Je heb daar echt plafondspeakers of 45graden upfiring speakers nodig...

Mijn vraag blijft nog steeds: iemand ervaring met mijn setup en de kwaliteit bij Atmos-ervaring?

Ik kan het nergens beluisteren...en stel een ander zijn ervaring dus zeer op prijs...
Twijfel ook heel sterk of ik niet afscheid moet nemen van de oude wereld en overga op het Sonos-platform...
Vindt het een beetje een raar verhaal van die verkoper. Jou satellietspeakers zou je perfect kunnen gebruiken voor atmos. Wel zou ik ze enigszins naar beneden richten (kan ik niet goed zien op de tekening nu) zodat het geluid ook daadwerkelijk van boven lijkt te komen. Verder dan 2 nieuwe rears aanschaffen voor achter de bank of zijkanten van de bank.

Wel goed opletten dat veel versterkers geen 5.1.4 aankunnen (fysiek, wel softwarematig)! Die hebben dan vaak een tweede versterker nodig voor of de laatste 2 atmoskanalen of wat ik ook wel eens lees een dedicated versterker voor de fronts. Vaak de veel duurdere types die het wel kunnen maar dan ga je over serieuze bedragen praten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
@Joenino thanx voor je advies.
Ik kan de speakertjes prima naar beneden richten, zitten aan een beugel. En ja, idd niet veel (betaalbare, eenvoudige) AVR met 5.1.4. gezien... de speakers zijn niet de allerbeste weet ik...

Maar als ik de 2 front speakertjes opoffer als Atmos werkt dat dus prima!? En dan idd 2 rear-speakers voor de surround op oorhoogte.. Benieuwd of dat beetje klinkt!?

Zo ja, dan schaf ik een eenvoudige AVR aan voor de HDMI-hub functie en Dolby Atmos! Niet meer investeren in passieve of andere speakers...
En dan met Sonos Connect de verbinding maken naar een Sonos verdere uitbreiding... in het huis...

Ik neig die kant op om aan al mijn wensen tegemoet te komen...
Joenino schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:28:
[...]

Vindt het een beetje een raar verhaal van die verkoper. Jou satellietspeakers zou je perfect kunnen gebruiken voor atmos. Wel zou ik ze enigszins naar beneden richten (kan ik niet goed zien op de tekening nu) zodat het geluid ook daadwerkelijk van boven lijkt te komen. Verder dan 2 nieuwe rears aanschaffen voor achter de bank of zijkanten van de bank.

Wel goed opletten dat veel versterkers geen 5.1.4 aankunnen (fysiek, wel softwarematig)! Die hebben dan vaak een tweede versterker nodig voor of de laatste 2 atmoskanalen of wat ik ook wel eens lees een dedicated versterker voor de fronts. Vaak de veel duurdere types die het wel kunnen maar dan ga je over serieuze bedragen praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
Update:

Ik heb inmiddels de Denon AVR X2500H (topaanbieding) aangeschaft, want heb eigenlijk wel voldoende aan 5.1.2... En een mooie center-speaker van het Hifi Klubben huismerk, de Alto C...

Tjonge wat een relatief eenvoudige investering voor een verschil kan maken! De center-speaker upgraden is eigenlijk een must voor een 65" tv...

Inmiddels bijna alle Atmos demo-filmpjes gedraaid.... de 3D immersive is werkelijk impressive. Ook allerlei upmixing content van 5.1 materiaal is echt fantastisch!

Ook de keuze voor Denon en Heos maakt het voor mij eenvoudig om over te stappen op Multiroom met Heos... Kwaliteit van die speakers zijn gelijkwaardig aan Sonos en ik heb toch een prima meshed Wifi netwerk hier aangelegd...

Voor mensen die twijfelen over soundbars/Sonos/Citation {of whatever de industrie ook naartoe gaat) en de traditionelere hifi setjes... Kies voor bewezen kwaliteit!
Het is verschil in kwaliteit is echt immens! Ik heb het wel over een grotere kamer (5,5 x 7), wat ik dus niet...
Je kunt heel goedkoop een goed 5.1 setje van 10 jaar oud kopen op marktplaats en 2 mooie zuil luidsprekers en alles rustig opbouwen/uitbouwen...
Dolby Atmos gaat voorlopig denk ik niet komen op Sonos/multiroom achtige... Het biedt echt een meerwaarde...

Mijn twijfels over de 2 hoge satellietspeakertjes waren onterecht... De front height speakers is zelfs een standaard opstelling van Dolby. Wat ook heeft geholpen is de meting van Audessey.
Ik heb zelfs ergens gelezen dat het verschil met plafondspeakers niet zo groot is (80% mindere ervaring).
Snap ook niet dat iedereen massaal overgaat op plafond speakers... en dat upfiring, ik geloof er minder in...

Nu alleen Disney Plus nog even de bug eruit en 5.1 en Atmos gaan aanbieden...
Pagina: 1