Vraag

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 21:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een home server samenstellen om te experimenteren met UNRAID. Ik zal de server voornamelijk gebruiken voor data opslag en media streaming. Ook ben ik van plan om wat te gaan hobbyen met docker containers zoals PLEX en een Minecraft server. Graag zou ik het idle verbruik en de geluidsproductie van de server laag willen houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan circa € 350 voor de componenten die ik nog moet aanschaffen. Als er een goede reden is om een paar tientjes extra neer te leggen is dat geen probleem. Minder is altijd goed.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een behuizing, een NVMe SSD, twee HDD’s en een USB drive om UNRAID van te booten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 2TB----
1BehuizingenFractal Design Node 804----
1Usb-sticksSandisk Ultra Flair 16GB Aluminium----
1Solid state drivesToshiba THNSN5128GPUK NVMe SSD----
Totaal--

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord, CPU, RAM en een voeding. Aangezien mijn eisen qua performance niet hoog zijn verwacht ik dat een Pentium Gold (8e/9e gen, afhankelijk van de beschikbaarheid) en 8GB geheugen ruim voldoende zullen zijn voor mijn doeleinden. Wel zou ik graag de mogelijkheid hebben om later het systeem up te graden mochten mijn eisen veranderen in de toekomst. Denk hierbij aan het toevoegen van geheugen of opslag.

Wellicht dat de case fans en/of CPU koeler ook vervangen zullen worden afhankelijk van de geluidsproductie van de standaard meegeleverde exemplaren. In eerste instantie ben ik wel van plan om met de stock exemplaren te beginnen om de geluidsproductie in de praktijk te ervaren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit Het grote zuinige server topic - deel 2 blijkt dat Intel CPU's en Fujitsu/Kontron mobo’s erg zuinig zijn, dus mijn voorkeur gaat uit naar een server rond dit platform. Ik sta echter open voor andere opties. Wel heb ik als harde eis dat het moederbord over een Intel NIC beschikt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een redelijk laag energieverbruik, voornamelijk als het systeem in idle zit. Dat gezegd hebbende, is absolute zuinigheid niet mijn hoofddoel. Als zuinigere componenten significant duurder zijn en niet in aanzienlijke tijd terugverdiend kunnen worden, lijkt het me logischer om dat geld te besparen door goedkopere componenten te kiezen met een lagere efficiëntie.

Wel zou ik graag de geluidsproductie van de server minimaliseren. Persoonlijk vind ik fans die op een constante snelheid draaien minder hinderlijk dan hoge en/of variabele tonen die veroorzaakt worden door coil whine of fans die constant omhoog en omlaag revven door een overenthousiast fan-profile.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nu het volgende opzetje gemaakt:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 84,31€ 84,31
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 96,80€ 96,80
2KabelsSupermicro CBL-0044L SATA 2 Ft Amphenol RoHS Rood€ 3,63€ 7,26
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA266€ 41,79€ 41,79
1VoedingenCooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 276,16

Nu twijfel ik nog over een paar dingen waar ik graag jullie hulp en expertise bij kan gebruiken.

Ten eerste twijfel ik nog over de voeding. In het zuinige server topic zag ik dat veel mensen kiezen voor een PicoPSU met een externe adapter, maar meestal wordt dit gekozen voor systemen met voornamelijk 2,5” drives of SSD’s. Doordat ik al twee 3,5” HDD’s heb vraag ik mij af of dit wel ideaal is voor mijn situatie, zeker met het oog op eventuele toekomstige uitbreidingen van schijven. Ook lopen de kosten van een PicoPSU aardig op als je alle accessoires erbij neemt zoals extra SATA verloopkabeltjes en een PCI bracket voor de barrel-plug.

1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 49,95€ 49,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Totaal€ 91,09

Wellicht is het verstandiger om voor een goedkopere ATX voeding te gaan ten koste van een paar procent efficiëntie?

De Cooler Master voeding uit de huidige configuratie heb ik geselecteerd n.a.v. de Desktop BBG uit Juli 2020 waarin staat dat deze voeding erg efficiënt is onder lage loads. Helaas heb ik uit een review vernomen dat deze PSU niet erg stil is door een agressieve fan en de aanwezigheid van coil whine. Is er toevallig een tweaker die ervaring heeft met deze PSU en wat kan vertellen over de geluidsproductie? Ik had ook een paar modellen van be quiet! gezien zoals de Pure Power 11 400W of de goedkope (duurkoop?) System Power B9 300W. Als de merknaam enige indicatie is zou ik verwachten dat dit redelijke stille PSU’s zijn ;), maar ik kan niet zoveel vinden over de efficiëntie van deze voedingen onder lage loads.

Hebben jullie nog suggesties of ideeën voor een stille en (relatief) efficiënte PSU voor deze build? Of moet ik toch de PicoPSU nog een keer overwegen?

Tot slot vroeg ik mij af of ECC-geheugen nog de moeite waard is voor een home server. Hierdoor zouden de kosten van het moederbord en geheugen wel met grofweg € 70 omhoog gaan. Is ECC geheugen deze meerprijs waard?

1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1Geheugen internKingston KSM26ES8/8HD€ 47,13€ 47,13
Totaal€ 208,13

Als er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten of als jullie nog overige suggesties hebben, dan hoor ik dat ook graag!

Alvast Bedankt!

Beste antwoord (via RAW_ op 11-06-2021 07:41)

• SiNtEnEl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-02 12:17
Zelf wat jaren op vergelijkbare UNRAID 24/7 config gewerkt, kan dus ook mijn ervaring delen:
M/B: Supermicro - X11SAE-M CPU: Intel® Pentium® G4600 @ 3.60GHz Memory: Kingston VR ECC UDIMM DDR4-2400 16GB Micron NIC: 10GBe Intel 540-T2 Case: Fractal Node 804 Power Supply: Seasonic G-Series 360Watt Storage: 3 * Seagate Exos X10 (Enterprise - ST10000NM0016) 10TB 3 * WD Red WD100EMAZ, 10TB 1 * WD Red WD120EDAZ, 12TB Cache: PCIe SSD 220S 512GB

Persoonlijk zou ik voor een lichtere PSU gaan, gezien ik met mijn config veel al tussen de 50 en 60w incl de 10GBe nic, mocht je geld willen besparen. Bijvoorbeeld: be quiet! Pure Power 11 400W. Echter ik heb persoonlijk nu de voorkeur voor de be quiet! Straight Power 11 450W omdat deze modulair is, omdat de airflow zeer beperkt kan zijn met een grote kabel boom weg gepropt onder in. Momenteel gebruik ik de Straight Power 11 in mijn andere systeem, en ben zeer tevreden over de temperaturen en bouwkwaliteit. OEM van deze voedingen is FSP group, echter zitten wat custom zaken aan vanuit Be quiet.

Verder zou ik persoonlijk de Sharknoon SATA cables vervangen voor een "CABLEDECONN 4pcs/set Sata3 III SAS cable High Speed 6Gbps quality for server 1M" bij amazon of elders. Zelf heb ik de 6 poort kabel set, en ben hier zeer tevreden over. Zeker met veel disks scheelt dit een hoop ellende en airflow. Voor de kosten hoef je het niet te laten in mijn opinie.

Cache is een zeer belangrijk punt.. Ik heb een Curcial MX500 van 500GB in 2 jaar compleet doodgeschreven met de TBW. Mijn advies is dan ook zoek een cache drive met een hoog TBW, dan wel kies een 1TB model voor een nog hoger TBW. Momenteel maak ik gebruik van de Transcend 220S 512GB met een 1.1 PB TBW. Waarbij de crucial bij 130 TB al over zijn erase cycles zat en SMART warnings begon te gooien. Zeker met plex en docker containers die veel schrijven zou ik hier goed op letten.

Een noodzaak voor 2 SSD / NVME kan ik mij niet in vinden voor het scheiden van je cache en docker containers.. Zelf heb ik 21 containers lopen en een VM met opensense in combinatie met een 10GBe netwerk een 1GBe internet verbinding en heb geen problemen met een single cache.
Echter probeer een inschatting te maken van je memory workload, zodat je voldoende RAM cache beschikbaar hebt voor de writes. Veel gaat eerst naar het geheugen en dan pas naar de cache drive. Dit is ook deels te tweaken met sysctl settings. sysctl vm.dirty_ratio - default 20% RAM vrij en sysctl vm.dirty_background_ratio - default is 10% RAM vrij. Daarom heb ik nu in mijn nieuwe systeem uiteindelijk dan ook 32GB ram genomen om voldoende write cache te hebben in RAM. Info hier: https://lonesysadmin.net/...rformance-vm-dirty_ratio/ Daarbij adviseer ik om de transcoding in plex te doen op een RAM te doen, wederom om deels de NVME te sparen. Hier dien je dan ook rekening mee te houden met je totale benodigde RAM.

Met twee disks zijn de standard FANS in de 804 voldoende als je het voorste disk rack gebruikt. Gebruik je twee racks, ga je "warmte" problemen krijgen met het achterste disk rack.

Stock cooler heb ik ook jaren gebruikt, en was voor mij afdoende. Kortom je kan hier geld op besparen. Maar een andere cooler is wel stiller. Echter heb een workload die zo hoog is dat de fan hard gaat lopen? Ik zou eerst evalueren of de stock voldoet. Het vervangen van de cooler kan altijd later.

Over de ECC discussie.. Ja, ik heb jaren lang ECC gebruikt. Echter in mijn nieuwe build ben ik hier vanaf gestapt. Mede omdat ik een snellere processor nodig had en geen behoefte had de XEON premium te betalen. Ik ben persoonlijk van mening dat de kans op bit rot zo klein is dat het niet de moeite is. Momenteel draai ik nu een half jaar op M/B: Micro-Star International Co., Ltd. MAG B460M MORTAR CPU: Intel® Core™ i5-10400 CPU @ 2.90GHz Memory: 32 GiB DDR4 corsair zonder issues. Wel een uitvoerige RAM test gedaan. Daarbij heb ik een goede backup in place :)

Ik had zelf eerst ook de zelfde gedachten goed qua server componenten en een beoogd lifecycle van circa 5 jaar. Dit is mij helaas niet gelukt en uiteindelijk niet de meerwaarde gezien.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:15
Die Pentium is niet leverbaar. Als je iets wilt wat ECC ondersteunt en niet al te veel stroom gebruikt zou ik een Supermicro moederbord met ingebouwde VGA, een i3-9100F, en de Be Quiet System Power nemen. Over de toegevoegde waarde van ECC geheugen lopen vele discussies, voor een server sta ik op het standpunt 'better safe than sorry' voor die paar euros.
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 148,25€ 148,25
1MoederbordenSupermicro X11SSL (retail)€ 193,87€ 193,87
1Geheugen internKingston KTD-PE424E/8G€ 47,86€ 47,86
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 51,75€ 51,75
Totaal€ 441,73

[Voor 7% gewijzigd door martyw op 22-05-2021 23:08. Reden: iets betere voeding]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Voor wat betreft die Cooler Master voeding, wil je wellicht deze review eens doornemen: https://nl.hardware.info/...vanaf-37-euro-efficientie

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAW_
Bedankt voor jullie input!

@martyw Het klopt dat die Pentium nu niet leverbaar is. Over het algemeen is de leverbaarheid van deze reeks processors niet echt denderend op het moment, maar af en toe verschijnen ze weer in een webshop. Ik heb geen haast met het bouwen van de server, dus ik wacht nog even af voordat ik een duurdere i3 haal die waarschijnlijk overkill gaat zijn voor mijn doeleinden. V&A of marktplaats afstruinen voor een CPU is eventueel ook nog een optie.

Ik neem je opmerking over ECC memory in ieder geval wel in overweging. Zeker als ik de server een jaar of 5 (minimaal) zou gebruiken zijn die paar tientjes meer voor extra zekerheid wellicht de moeite waard. Was er nog een reden waarom jij dat Supermicro bord koos boven de Fujitsu D3644-B? Het bord is namelijk duurder dan de Fujitsu en ik vermoed ook onzuiniger door de onboard graphics (Aspeed AST1400, als ik het goed heb). Zou het niet logischer zijn om voor dat Fujitsu bord te gaan in combinatie met een Intel CPU met iGPU (uit de niet-F reeks)?

@Xander Ik had die review ook al gezien en verbaasde me toen al over de resultaten van de MWE Bronze V2. Uit de review van Aris Mpitziopoulos van Cybenetics bleek dat de MWE Bronze V2 series juist 72% efficiëntie had bij slecht 2% load, wat niet strookt met de resultaten van HWI. Ook zag ik in de reacties onder de review dat er een paar mensen kritiek hadden op de methodologie van HWI. Ook in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 zie ik regelmatig kritiek op reviews van HWI, onder andere door topicstarter @-The_Mask-, dus ik vraag me af of de HWI's reviews van voedingen accuraat zijn. De be quiet! voedingen lijken wel stil te zijn volgens diezelfde review, dus ik zal nog even wat meer research moeten doen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:15
Ik nam de Supermicro omdat de i3-9100F geen GPU heeft, en dat is de goedkoopste leverbare CPU die ECC ondersteunt. Als je ergens een Pentium vind, of een i3-9100 met GPU, is dat natuurlijk geen reden om niet de Fujitsu te nemen :)

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 23-05-2021 09:51]

• RAW_
Bij deze maar een updateje.

Ik heb ondertussen een CPU en een RAM (ecc) stick kunnen scoren via Marktplaats. Nu heb ik alleen nog een moederbord (+SATA kabels), voeding, en CPU cooler nodig. Mijn budget voor de hele setup was rond de 400 (max 450), dus met deze config zou ik daar netjes rond zitten. De voeding heb ik gekozen aan de hand van een aanbeveling in het voeding advies topic. Een andere optie is de PicoPSU config uit de openingspost, maar die kost wel een kleine 30 euro meer.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400T*€ 97,16€ 47,15
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1BehuizingenFractal Design Node 804*€ 109,90€ 54,90
2KabelsSharkoon SATA 3 45cm recht Wit Wit, Zwart€ 3,99€ 7,98
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 22,95€ 22,95
1Geheugen internSamsung M391A1K43BB2-CTDQ*€ 81,95€ 45,15
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,08

*producten die al binnen zijn.

Heeft iemand nog laatste tips of opmerkingen, voordat ik een bestelling plaats? Ziet deze config er goed uit?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:18
Config ziet er netjes uit, zelf ook een flinke unraid fan.
Zorg dat je straks 2 ssd's hebt eentje voor het unpacken / cash voor de disks en eentje voor je docker containers. Zo heb je straks geen last dat je flink je internet vol aan het trekken bent en dan in eens je sabnzb / plex stopt / hapert omdat de ssd dicht getrokken is.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• SiNtEnEl
Zelf wat jaren op vergelijkbare UNRAID 24/7 config gewerkt, kan dus ook mijn ervaring delen:
M/B: Supermicro - X11SAE-M CPU: Intel® Pentium® G4600 @ 3.60GHz Memory: Kingston VR ECC UDIMM DDR4-2400 16GB Micron NIC: 10GBe Intel 540-T2 Case: Fractal Node 804 Power Supply: Seasonic G-Series 360Watt Storage: 3 * Seagate Exos X10 (Enterprise - ST10000NM0016) 10TB 3 * WD Red WD100EMAZ, 10TB 1 * WD Red WD120EDAZ, 12TB Cache: PCIe SSD 220S 512GB

Persoonlijk zou ik voor een lichtere PSU gaan, gezien ik met mijn config veel al tussen de 50 en 60w incl de 10GBe nic, mocht je geld willen besparen. Bijvoorbeeld: be quiet! Pure Power 11 400W. Echter ik heb persoonlijk nu de voorkeur voor de be quiet! Straight Power 11 450W omdat deze modulair is, omdat de airflow zeer beperkt kan zijn met een grote kabel boom weg gepropt onder in. Momenteel gebruik ik de Straight Power 11 in mijn andere systeem, en ben zeer tevreden over de temperaturen en bouwkwaliteit. OEM van deze voedingen is FSP group, echter zitten wat custom zaken aan vanuit Be quiet.

Verder zou ik persoonlijk de Sharknoon SATA cables vervangen voor een "CABLEDECONN 4pcs/set Sata3 III SAS cable High Speed 6Gbps quality for server 1M" bij amazon of elders. Zelf heb ik de 6 poort kabel set, en ben hier zeer tevreden over. Zeker met veel disks scheelt dit een hoop ellende en airflow. Voor de kosten hoef je het niet te laten in mijn opinie.

Cache is een zeer belangrijk punt.. Ik heb een Curcial MX500 van 500GB in 2 jaar compleet doodgeschreven met de TBW. Mijn advies is dan ook zoek een cache drive met een hoog TBW, dan wel kies een 1TB model voor een nog hoger TBW. Momenteel maak ik gebruik van de Transcend 220S 512GB met een 1.1 PB TBW. Waarbij de crucial bij 130 TB al over zijn erase cycles zat en SMART warnings begon te gooien. Zeker met plex en docker containers die veel schrijven zou ik hier goed op letten.

Een noodzaak voor 2 SSD / NVME kan ik mij niet in vinden voor het scheiden van je cache en docker containers.. Zelf heb ik 21 containers lopen en een VM met opensense in combinatie met een 10GBe netwerk een 1GBe internet verbinding en heb geen problemen met een single cache.
Echter probeer een inschatting te maken van je memory workload, zodat je voldoende RAM cache beschikbaar hebt voor de writes. Veel gaat eerst naar het geheugen en dan pas naar de cache drive. Dit is ook deels te tweaken met sysctl settings. sysctl vm.dirty_ratio - default 20% RAM vrij en sysctl vm.dirty_background_ratio - default is 10% RAM vrij. Daarom heb ik nu in mijn nieuwe systeem uiteindelijk dan ook 32GB ram genomen om voldoende write cache te hebben in RAM. Info hier: https://lonesysadmin.net/...rformance-vm-dirty_ratio/ Daarbij adviseer ik om de transcoding in plex te doen op een RAM te doen, wederom om deels de NVME te sparen. Hier dien je dan ook rekening mee te houden met je totale benodigde RAM.

Met twee disks zijn de standard FANS in de 804 voldoende als je het voorste disk rack gebruikt. Gebruik je twee racks, ga je "warmte" problemen krijgen met het achterste disk rack.

Stock cooler heb ik ook jaren gebruikt, en was voor mij afdoende. Kortom je kan hier geld op besparen. Maar een andere cooler is wel stiller. Echter heb een workload die zo hoog is dat de fan hard gaat lopen? Ik zou eerst evalueren of de stock voldoet. Het vervangen van de cooler kan altijd later.

Over de ECC discussie.. Ja, ik heb jaren lang ECC gebruikt. Echter in mijn nieuwe build ben ik hier vanaf gestapt. Mede omdat ik een snellere processor nodig had en geen behoefte had de XEON premium te betalen. Ik ben persoonlijk van mening dat de kans op bit rot zo klein is dat het niet de moeite is. Momenteel draai ik nu een half jaar op M/B: Micro-Star International Co., Ltd. MAG B460M MORTAR CPU: Intel® Core™ i5-10400 CPU @ 2.90GHz Memory: 32 GiB DDR4 corsair zonder issues. Wel een uitvoerige RAM test gedaan. Daarbij heb ik een goede backup in place :)

Ik had zelf eerst ook de zelfde gedachten goed qua server componenten en een beoogd lifecycle van circa 5 jaar. Dit is mij helaas niet gelukt en uiteindelijk niet de meerwaarde gezien.

• RAW_
Bedankt voor jullie zeer uitgebreide feedback! _/-\o_

Ik had me eerlijk gezegd nog niet zo verdiept in de SSD, dus jullie feedback hierover waardeer ik zeer. Ik was in eerste instantie van plan om een willekeurige SSD te gebruiken die ik uit een laptop had geshucked. Als deze al snel niet voldoende blijkt te zijn voor mijn doeleinden, dan kan ik hem alsnog vervangen door een grotere SSD van hogere kwaliteit. Als ik jullie posts lees krijg ik sterk de indruk dat jullie al flinke power-users/UNRAID-veteranen zijn en ik vermoed dat mijn eisen nu nog wel een stuk lager zullen liggen. Met deze config zou er in ieder geval genoeg uitbreidingsmogelijkheden moeten zijn om later meer storage, cache of geheugen toe te voegen.
SiNtEnEl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:33:
Persoonlijk zou ik voor een lichtere PSU gaan, gezien ik met mijn config veel al tussen de 50 en 60w incl de 10GBe nic, mocht je geld willen besparen.
Dit was ik eerst ook van plan. Helaas lijkt het erop dat fabrikanten niet meer de focus leggen op kwaliteitsvoedingen met een laag vermogen. De meeste goede voedingen starten vanaf 400W/450W, zoals ook de be quiet! voedingen die jij aanraad. Daarom heb ik nog gekeken naar een PicoPSU oplossing, maar dat vind ik er toch wel een beetje janky uitzien door de externe adapter + het gat in de kast waar normaal de ATX voeding hoort te zitten. Daarnaast zijn de totale kosten van een PicoPSU met genoeg vermogen plus alle accessoires gelijk aan een uitstekende ATX voeding (~ € 90). Uiteindelijk had ik de BitFenix gekozen omdat deze nog een relatief laag vermogen heeft voor een ATX voeding en van prima kwaliteit zou moeten zijn volgens @Uszka in het voeding advies en informatie topic. Diezelfde Tweaker claimt dat de Pure Power 11 ondertussen wat achterhaald is qua ontwerp, dus dan lijkt me die € 9 extra voor de BitFenix een prima investering.
Ziet er goed uit! Ik zal eens kijken of ik makkelijk aan zo'n setje kan komen. Ik was van plan om de meeste componenten bij Si Computers te bestellen om zo de verzendkosten laag te houden. Die Sharkoon SATA kabels had ik gekozen omdat die toevallig beschikbaar waren in die webshop en redelijk betaalbaar waren.
Ik heb de CPU van Marktplaats geplukt zonder stock-cooler, dus dat is helaas geen optie. Ik had de be quiet! koeler gekozen vanwege de lage geluidsproductie en redelijke prijs. Aangezien mijn CPU een vrij laag TDP heeft vermoed ik dat de meeste (fatsoenlijke) koelers wel afdoende zouden moeten zijn.

Wat betreft ECC geheugen merk ik dat er online veel onenigheid is over de zin of onzin ervan. Ik heb me er nu al een beetje op vastgepind door een ECC latje via Marktplaats te scoren. Ik zie het nu vooral als een extra verzekering, onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Of het nut heeft ga ik waarschijnlijk nooit achter komen :+

Ik denk dat ik er nu wel over uit ben en ik zal binnenkort een bestelling plaatsen.

Nogmaals bedankt voor de feedback allemaal!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SiNtEnEl
Bitfenix is zeker een goede voeding, deze worden momenteel geproduceerd door (CWT) Channel Well Technology. Ik ben het wel eens met Uszka ten opzichte van dat de ACRF topology verouderd is ten opzichte van LLC. Gezien FSP nog graag ACRF toepast, deze zijn ook goedkoper te produceren. Gelang hoe graag je wil bezuinigen :-) Mocht je toch wat meer willen uitgeven ga dan voor de Whisper, gezien deze modulair is en een hydro dynamic bearing fan heeft tov een rifle bearing in de formula. Verschil vertaald zich met name in de levensduur en geluid productie.

Cooler maakt inderdaad niet zo veel uit in het goedkopere sigment, zelf heb ik de voorkeur gegeven aan een Cooler Master Hyper 212 EVO V2 om de i5 te koelen. In mijn opinie is deze iets beter als de Bq! Slim.

Mocht je in de tussen Amersfoort en Zwolle wonen kan ik eventueel de SAS SATA kabels ook wel voor je regelen, heb amazon prime in Duitsland ;)

Klopt, het is een soort van verzekering.. maar ik heb al sinds 2005 een NAS en nog nooit problemen gehad met bitrot. Ik Verify ook maandelijks mijn bestanden met een BLAKE2 hash op mogelijke corruptie en heb een instant offsite backup met versioning. Mocht er bitrot ontstaan weet ik maand of ik deze moet herstellen of niet. Tot op heden is dit nog niet gebeurd.

Bezuinig niet op je Cache drive, zeker niet als je docker containers enkel op je cache laat lopen. Tenzij je zaker hebt lopen die je niet belangrijk vind. Indien je enkel op de cache laat lopen backup een keer per week je application data van de cache naar je storage. Mirroring is ook een mogelijkheid, maar kost aanzienlijk meer. Wederom keuzes :) Ik hou bewust mijn containers op enkel de flash, om mijn disks te sparen met kleine transacties.

Verder zou ik mij ook verdiepen in het wel of niet downspinnen van de harddrives. Wat ook weer samen hangt met het gebruik van de cache. Mocht je wel gaan downspinnen, zou ik adviceren om een addon te installeren die er voor zorgt dat je folder structuren in geheugen worden geladen om onnodig upspinnen te voorkomen. Down en Up spinnen van disks zorgen voor de meeste slijtage, en ik kies er voor om ze volledig te laten draaien zonder downspin.

Oh, NABRANDER!!
Koop een USB Card reader, in plaats van een USB stick. Helaas is mijn USB stick een keer overleden, en dan transfer je niet "een twee drie" je Unraid licence naar een nieuwe stick. (zeker niet als je firewall loopt op de unraid doos xD) Mocht je SDHC card overlijden kan je deze gewoon vervangen omdat de GUID op de cardreader zit. Ja, ik had een premium USB stick :) Mijn SDHC Card backup ik wekelijks, en kan ik dan makelijk herstellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 21:58
Er word genoeg geadviseerd hier, maar uit eigen ervaring; plemp dat ding in je meterkast of op zolder; dan maakt geluid ook niet uit. Verder zou ik dan een kast nemen met goede airflow, zeker in de zomer als de temperatuur omhoog gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RAW_
Edwin88 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:19:
Er word genoeg geadviseerd hier, maar uit eigen ervaring; plemp dat ding in je meterkast of op zolder; dan maakt geluid ook niet uit.
Dat gaat helaas geen optie zijn. Ik woon in een appartement van <40m2, dus ik moet het zonder zolder of meterkast doen. Eigenlijk is de enige realistische optie het studeerkamertje, en dan wil ik niet een server die teveel geluidsoverlast veroorzaakt tijdens het werken.

Om eerlijk te zijn twijfel ik of m-ATX überhaupt wel ideaal is voor mijn woonsituatie. De Node 804 is toch nog wat forser dan ik had verwacht en ik overweeg ergens nog wel een ITX config met de Node 304 en Gigabyte C246N-WU (mocht deze ooit weer beschikbaar komen).
SiNtEnEl schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:53:
Verder zou ik mij ook verdiepen in het wel of niet downspinnen van de harddrives. Wat ook weer samen hangt met het gebruik van de cache. Mocht je wel gaan downspinnen, zou ik adviceren om een addon te installeren die er voor zorgt dat je folder structuren in geheugen worden geladen om onnodig upspinnen te voorkomen. Down en Up spinnen van disks zorgen voor de meeste slijtage, en ik kies er voor om ze volledig te laten draaien zonder downspin.
Dat is een hele nuttige tip! _/-\o_ Ik was wel van plan om te downspinnen i.v.m. lager energieverbruik, maar ik had al eerder gelezen dat het een trade-off is tussen energieverbruik en fysieke belasting van je schijven. Zo'n addon lijkt me wel een mooi compromis.

Die SD-card reader is ook een creatieve oplossing :*). Volgens mij heb ik er daar nog wel een paar van liggen, dus ik kan kijken of dat een optie is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SiNtEnEl
Mijn server zit op een meter van mij af, en ik hoor hem niet. 804 is inderdaad vrij fors, echter hij bied wel de meeste optie om uit te breiden. Plus blijft relatief cool met 8 schijven. Ik heb een 10GBe nic, dus zit dan vast aan de m-atx voor extra pci

ASRock C246 WSI en Asrock Rack E3C242D2I zijn relatief goed verkrijgbaar. Supermicro X11SCL-IF kan ook nog. Grootste probleem met ITX vond ik persoonlijk de warmte productie in een kleine form factor. Ik wil mijn disks niet boven de 35graden hebben en dat is een kleine config lastig op de locatie waar ik hem heb staan. Tenzij ik de fans hoog RPM's laat blazen, maar dan is het geluid niet te doen.

Blijven allemaal lastige keuzes zeker met een laag budget. Vooral als je vast zit aan je CPU en ECC.

SD card lezer moet een een eigen GUID hebben, dan is het prima. Moet je even onder device management in windows checken, of een trail license van Unraid gebruiken en krijgen of die hem accepteerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SiNtEnEl
Edwin88 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:19:
Er word genoeg geadviseerd hier, maar uit eigen ervaring; plemp dat ding in je meterkast of op zolder; dan maakt geluid ook niet uit. Verder zou ik dan een kast nemen met goede airflow, zeker in de zomer als de temperatuur omhoog gaat.
Hele tijd een cisco 3550 in mijn meterkast gehad, kan je vertellen 40 en 60DBA in de meterkast word je niet blij van in de zomer. :) Daarbij heeft niet iedereen de ruimte en of budget daar voor utp trekken etc.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee