UTP solderen slecht of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cedricdp
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-10-2022
Mijn vraag

Ik zou een utp kabel van mijn huis naar het tuinhuis willen leggen. Er ligt reeds een wachtbuis voor de voorziening van elektriciteit. de afstand bedraagt +/- 25m Ik heb reeds een kabel van
20 en 10 meter. Nu was men vraag of ik deze kabels aan elkaar mag solderen, aangezien het gebruik van een connector om 2 utp kabels te verbinden te veel plaats zou innemen in de wachtbuis en het dus komt vast te zitten. Ik zou de 2 kabels dus aan elkaar willen solderen en met genoeg krimpkousen willen voorzien zodat eventueel vocht niet bij de geleidende delen komt. Valt dit te doen of niet?

alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd en advies!

Beste antwoord (via Cedricdp op 22-05-2021 15:09)

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 22:48
Mijn advies zou zijn om dit absoluut niet te doen, naast dat 30 meter UTP geen eens 30 euro kost, smelt de isolatie van een UTP ader zeer snel, omdat het niet gemaakt is om te solderen. Met als gevolg dat je dus hele lange stukken krimkous moet gebruiken.

Verder zijn de UTP aders getwist om crosstalk te voorkomen, je zal over deze lengte naar mijn verwachting geen problemen krijgen. Maar het beste is om de twist er zo lang mogelijk in te houden om crosstalk te voorkomen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-10 17:05
Koop dan gewoon een langere kabel, hiermee aanklooien voor een kabel die in principe onbereikbaar is is het gedoe niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 22:39
Ik zou dit niet doen, risco op storing lijkt mij vrij groot. en laten we eerlijk zijn, wat kost een langere kabel nou echt? voor die paar 10tjes zou ik het risico niet willen nemen.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
Op zich geen probleem, maar eens met wat hierboven gezegd is.
- de las ligt onbereikbaar ingeval van problemen
- de mantelbuis ligt ondergronds neem ik aan? Dus mogelijk water in de buis.
- Een degelijke las die ondergronds mag liggen kost minstens evenveel als een nieuwe kabel op lengte.

aanvulling: zo'n las is net zo dik als een connector (een lapmiddeltje die ik zowiso niet buiten handbereik zou willen plaatsen)

[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 22-05-2021 15:02 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 22:48
Mijn advies zou zijn om dit absoluut niet te doen, naast dat 30 meter UTP geen eens 30 euro kost, smelt de isolatie van een UTP ader zeer snel, omdat het niet gemaakt is om te solderen. Met als gevolg dat je dus hele lange stukken krimkous moet gebruiken.

Verder zijn de UTP aders getwist om crosstalk te voorkomen, je zal over deze lengte naar mijn verwachting geen problemen krijgen. Maar het beste is om de twist er zo lang mogelijk in te houden om crosstalk te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:56
Dat wordt dan een compleet nieuwe kabel trekken, ze zijn niet duur hoor.

Als je gaat lopen aanprutsen met blokjes of andere zaken kan je behoorlijk veel kopzorgen opleveren mocht er eens storing zijn, daarnaast grote kans op storing zoals water erin.

[ Voor 92% gewijzigd door mr_evil08 op 22-05-2021 15:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Nieuwe kabel gebruiken. Ook i.v.m. shielding, kans op storingen, vocht en condenswering etc. Een rolletje kost niks tegen de ellende die je gaat besparen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
ik denk dat je voor nog geen 20 euro geen kabel kan gaan solderen met alle stroom en krimpkous kosten er bij

https://www.netwerkwinkel...30m-ENU6GS300-p_3832.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cedricdp
Super bedankt iedereen voor het advies! zal inderdaad eens kijken voor een andere kabel! bedankt! Weer iets bijgeleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Koop gewoon een doos UTP van 305 Mtr. óf haal bij een installatiebedrijf de juiste lengte met een ruime overmaat welke je nodig denkt te gaan hebben.

Gepruts met 'lassen' wil je niet in een ondergrondse mantelbuis hebben, zeker niet als je een keer een storing mag gaan (laten) onderzoeken. Eerste wat er dan geroepen wordt: VERVANG DIE KABEL MAAR!! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 22-05-2021 15:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Let bij aankoop dat je geen CCA maar koper kabel koopt. Zie ook: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30

BCC

En trek er gelijk 2 door :) thank me later

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cedricdp
Aan iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden. Bij deze een update, de nieuwe kabel is onderweg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In het verre verleden draaide mijn halve netwerk thuis op kabels die met kroonsteentjes aan elkaar hingen :+ :D. Werkte prima. Of dat met 1gbit nog goed gaat, geen idee, dus ik denk wel dat je een verstandige keus hebt gemaakt ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In dit soort gevallen kan je ook altijd gewoon proberen, maar dat is hoe je er zelf inzit. Wil je zeker zijn en zie je op tegen de kabel weer vervangen niet doen. Zie je de uitdaging, lekker proberen. Ik heb in het verleden succesvol een netwerk verbinding over een oude multi 20 aderige telefoon kabel die er al lag. Niet volgens specs maar het werkte wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1