Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:27
Victoria 3... CONFIRMED

Victoria 3 is de opvolger van Victoria 2. Vicky 3 is vooral een meme, zoals Half-life 3 dat ook is: bij ieder bericht van Paradox wordt gezocht naar de bevestiging van de komst van een nieuwe versie. Paradox heeft daar ook handig op ingespeeld.
Over het spel

Maar wat is Victoria? Het is een zogeheten Grand strategy-spel dat zich afspeelt in de periode na de middeleeuwen en voor de Eerste Wereldoorlog. Jawel, de Victoriaanse tijd. Vicky draait om "POPS", je bevolking: je moet zorgen voor de omstandigheden waarin je pops doen wat je wil (of hoopt). Het zou geen grand strategy zijn als je niet ook je buren kon veroveren, maar het is niet zo gericht op oorlog als andere spellen van Paradox.

Beelden

(P)reviews en interviews

Een aardig interview op Eurogamer: Paradox on the revival of its long-dormant society builder series in Victoria 3
Developer diaries

Dev diary #0
Overzicht van alle dev diaries
Waar (en wanneer) kan je dit op spelen?

Waarschijnlijk op PC/Mac/Linux zoals de meeste nieuwe spellen van paradox. Aangezien Stellaris ook op de Xbox One en PS4 te spelen is in de toekomst een release op een of andere console wel mogelijk, maar CK3 is bijvoorbeeld nog niet op console beschikbaar. Releasedatum is nog niet bekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Shabbaman op 22-08-2021 09:58 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Voor CK2 was Vicky 2 mijn favoriete grand strategy-spel, dus ik kijk hier wel naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Yes, ik kijk er ook enorm naar uit. Ik start soms Victoria II nog wel eens op, maar haak vaak af als je continu enorme opstanden krijgt. En daarnaast is de interface gewoon ouderwets en veel klikken. Uit de previews lijkt het erop dat V3 qua complexiteit niet veel inlevert, dus dat is goed nieuws.

Vind het overigens opvallend dat ze niet voor Romeinse cijfers in de titel zijn gegaan, eerste Paradox game die dat doet. Had het eerder verwacht bij Hearts of Iron IV. Maar het logo ziet er wel echt mooi uit zo (en het kort mooi af naar “V3”).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb er zin in!
Altijd leuk. Vooral alternative history.
Communistische Confederacy ofzo :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Chris7 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:27:
Vind het overigens opvallend dat ze niet voor Romeinse cijfers in de titel zijn gegaan
Inderdaad, dat was even opletten bij het maken van de startpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Nieuwe dev diary over pops: https://forum.paradoxplaz...dev-diary-1-pops.1476573/

Als je geen idee hebt waar Vicky over gaat dan is dit wel een belangrijk concept om over te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:11:
Nieuwe dev diary over pops: https://forum.paradoxplaz...dev-diary-1-pops.1476573/

Als je geen idee hebt waar Vicky over gaat dan is dit wel een belangrijk concept om over te lezen.
Wat ik hier vooral heel interessant aan is, is dat individuen binnen pops dus kunnen verschillen en bijvoorbeeld verschillende interest groups steunen. Dat is anders dan in andere Paradox games, ook Victoria II, waar pops één homogene unit zijn. En dependents is ook een leuke toevoeging, en volgens de comments is het dus zelfs zo dat er na een oorlog sommige individuen in een pop zullen veranderen in dependents omdat ze gewond zijn geraakt (wat je dan mogelijk weer tegen kan gaan met betere medische technologie). Al met al lijkt het er op dat Victoria 3 zelfs nog een stukje uitgebreider is geworden ten opzichte van V2 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Ik las deze dev diary over wetten en ik vond dit stukje wel aardig uitleggen hoe (een deel van) het spel werkt:
As a result of these starting Laws Sardinia-Piedmont might have to look towards colonization or conquest if they start to run out of their native workforce, while North America is likely to get regular migration waves to help expand the frontier. By connecting these effects to starting Laws, many historically appropriate and recognizable aspects and behaviors of Victorian-era nations - such as their attractiveness to immigrants - are connected to a tangible property (e.g. poor or oppressed Pops emigrating to the USA both because of its demand for workforce and also its liberal Laws) rather than being arbitrarily encoded into the very fabric of the nation itself, the approach previous Victoria games took to encourage history in the a familiar direction.
Ik geloof dat dit niet anders is dan Vicky 2, maar als je je afvraagt waar dit spel nou over gaat is dit wel een aardig voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:56:
Ik las deze dev diary over wetten en ik vond dit stukje wel aardig uitleggen hoe (een deel van) het spel werkt:

[...]

Ik geloof dat dit niet anders is dan Vicky 2, maar als je je afvraagt waar dit spel nou over gaat is dit wel een aardig voorbeeld.
Ik ben erg blij dat ze dingen zo veel mogelijk dynamisch maken, dan zou het spel in theorie zich goed moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het lijkt er op dat een release nog een eind weg is, maar ik wordt elke week wel gehyped door de dev diaries :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Ik was haast mijn eigen topic vergeten, maar... over drie dagen wordt de release date bekend gemaakt:

https://twitter.com/PDXVictoria/status/1562077202719641601

(inderdaad, release date annnouncement announcement HYPE HYPE HYPE HYPE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zagre
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 09:39
Shabbaman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:02:
Ik was haast mijn eigen topic vergeten, maar... over drie dagen wordt de release date bekend gemaakt:

https://twitter.com/PDXVictoria/status/1562077202719641601

(inderdaad, release date annnouncement announcement HYPE HYPE HYPE HYPE)
De release date wordt op 30 augustus bekend gemaakt volgens die link, dus over 6 dagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
Zagre schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

De release date wordt op 30 augustus bekend gemaakt volgens die link, dus over 6 dagen ;)
Excuus, ik heb de Basic Math DLC niet.

• Chris7
  • Niet online
Ik kijk er wel naar uit! Zit alleen voorlopig in het buitenland zonder game pc dus zal wel even moeten wachten tot ik 'm kan spelen. Maar goed, dan kan ik mooi beginnen na de post-launch patches 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Release is 25 oktober, nu ook op de FP: nieuws: Grand-strategy-game Victoria 3 komt op 25 oktober uit op Steam

De eerste officiële stream is ook geweest, die moet ik nog bekijken.

Oh en interessant genoeg komt de game toch niet naar Game Pass, vraag me af waarom ze dat teruggedraaid hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Chris7 op 31-08-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Ik gok op "meer geld"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-05 08:15
Vicky was lang mijn favoriete Paradox spel, heb dus gisteren die 4 uur lange gameplay video bekeken.
Dit viel mij op:
warfare is helemaal herwerkt. Geen geschuif meer met units over de map. Geen oorlogsverklaring uit het niets. Je probeert eerst met diplomatiek gemanouvreer zo veel mogelijk facties aan jouw kant te krijgen, en met wat geluk komt het helemaal niet tot oorlog omdat de tegenstander de bui al ziet hangen en geeft die gewoon wat je wil. Dit lijkt me de beste verandering in het hele spel.
Zo te zien ook geen micro-managed pops geneuzel meer. Vroeger moest je pops handmatig promoveren (naar bv clerks) IIRC, dat lijkt nu weg te zijn.
Het is me nog niet 100pct duidelijk hoe trade werkt, maar dat ziet er nog wel heel micromanaged uit.

Maar wat Vicky vroeger geweldig maakt lijkt er nu nog steeds in te zitten. De economie heeft een gigantische impact op alles. als je bv ijzer (een kritiek belangrijke grondstof in die tijd) invoert van Zweden, dan wil je echt niet ergens in een oorlog mee gesleurd worden waarmee je tegen zweden uitkomt en je volledige economie in mekaar stuikt omdat die invoer stopt. Andersom kun je het ook gebruiken door een ander land opeens van een kritieke grondstof af te sluiten en te wachten tot de economie crasht en de bevolking in opstand komt alvorens je slag te slaan.

Ik ga wel ff afwachten wat de recensies op release dag zijn want paradox spellen zijn vanaf de release vaak broken, en zo'n complex economisch systeem lijkt me wel gigantisch moeilijk om gebalanceerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Hert schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:27:
Ik ga wel ff afwachten wat de recensies op release dag zijn want paradox spellen zijn vanaf de release vaak broken, en zo'n complex economisch systeem lijkt me wel gigantisch moeilijk om gebalanceerd te krijgen.
Ik vind dat voor recente releases erg meevallen, heb Stellaris en Crusader Kings III beide op release dag gespeeld en dat was prima te doen. Je loopt soms tegen wat bugs aan, maar niets wat je echt tegenhoudt het spel te spelen of het naar je zin te hebben. Is wel een beetje de reputatie die ze hebben, maar over het algemeen is Paradox er wel beter in geworden (hoewel ze dan soms weer een enorm buggy DLC releasen dus het is zeker niet altijd het geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Victoria is leuk maar hebben jullie ook Knights of Honor II: Sovereign gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:26
Die was ik nog niet tegengekomen, ziet er interessant uit. Toegevoegd aan mijn wishlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 20:25
Nog maar 4 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Dit word de eerste Victoria voor mij. Ik ben wel beetje klaar met EU4 haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:35
Heel benieuwd naar Victoria 3! Heb Victoria 2 redelijk grijs gespeeld en door zelf een beetje te lopen klooien in de instellingen er toen voor gezorgd dat het spel eindeloos door liep, al werd het daar wel enorm traag van.

Heb wel zin om met Rusland te beginnen en ze de goede (lees: Westerse) kant op te sturen, kijken hoe het er dan uit kan gaan zien en of het potentieel dan enigzins waar gemaakt kan worden. Zou het ook wel gaaf vinden als er een soortgelijk spel komt wat zich in de hedendaagse tijd afspeelt, om op die manier vanuit de 19e eeuw door te kunnen spelen tot in de 21ste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:07
Als je de officiële streams hebt bekeken, dan is deze playthrough van The Spiffing Brit een aanrader. Volgens eigen zeggen heeft the Spiffing Brit een speelbare versie van Paradox gekregen om wat mee te kl*ten, en exploits uit te buiten. Zag je hoe ze in de officiële streams zaten te prutsen met grote landen, toont deze playthrough hoe je "echt" moet spelen _/-\o_

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Oké, ik begin beetje hyped te worden! Woensdag dan maar vrij nemen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 19:41
Het blijft Paradox natuurlijk, geen hoge verwachtingen. Misschien is het goed, misschien valt het tegen.
Ik zou er geen vrij voor nemen. Er zal uiteindelijk wel een redelijke game uitrollen na een aantal maanden denk ik. Ik vraag mij wel af of het lang leuk blijft, Vicky 2 werd ook snel saai. Leuk concept, maar als je door hebt hoe de economie werkt is de lol er al weer vanaf. Dan kan je nog wat gekke staatsvormen proberen en dat was het dan.
Maar als ik er 20 uur mee vol kan maken ben ik al meer dan tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 09:22
friketje1 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:36:
Het blijft Paradox natuurlijk, geen hoge verwachtingen. Misschien is het goed, misschien valt het tegen.
Ik zou er geen vrij voor nemen. Er zal uiteindelijk wel een redelijke game uitrollen na een aantal maanden denk ik. Ik vraag mij wel af of het lang leuk blijft, Vicky 2 werd ook snel saai. Leuk concept, maar als je door hebt hoe de economie werkt is de lol er al weer vanaf. Dan kan je nog wat gekke staatsvormen proberen en dat was het dan.
Maar als ik er 20 uur mee vol kan maken ben ik al meer dan tevreden.
Het is en blijft uiteindelijk gewoon een melkkoe. Er zullen wel weer tig DLC gaan uitkomen ben ik bang, voordat het spel echt leuk begint te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friketje1
Er is niets mis met DLC, maar die van paradox zijn gewoon te duur. 20 euro voor een paar extra features is bezopen. Voordeel is wel dat ze de games hierdoor lang kunnen ondersteunen.
Je zit voor de grotere titels dik boven de 200 euro als je alle content wilt en dat is het gewoon niet waard.

Bovendien.
Gisteren even een paar minuten naar de laatste dev stream gekeken en zoals de devs over de game praten: het is gewoon nog niet af (blijkt ook wel uit de reviews). Maar in plaats van er een early acces release van te maken gewoon volle prijs en waarschijnlijk over een paar maanden de eerste DLC terwijl het dan pas release waardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
Helaas, deze is stuk.
De interface is drama en het is een micromanagement hell. Je moet werkelijk elke individuele fabriek controleren of het wel lekker loopt. Vreselijke tutorial: er worden wat basale dingen uitgelegd, vervolgens mag je het zelf uitzoeken met af en toe een taakje. Soms met, soms zonder uitleg (enkele zijn echt raadselachtig). Dan ga je zelf een beetje prutsen binnen de kaders van de tutorial en dan gaat het mis, al drie keer herstart en tot de conclusie gekomen dat het beter is om gewoon een normale game te starten.
Voelt erg als hard to learn, easy to master wat Vicky 2 ook een beetje was.
Ik vraag mij echter af of er wel een leuke game achter de leercurve zit. Vicky 2 lijkt mij de betere game, maar is wel erg lang geleden dat ik die heb aangeraakt.
Daarbij helaas weer veel klassieke paradox bugs. Combat schijnt niet te werken op dit moment.

Ik geeft het nog een avondje de kans, maar ik zou deze voorlopig links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragadder
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:55
Ik ben er gisteren ook aan begonnen :) het voelt in ieder geval in het begin interessant al vond ik de tutorial een beetje matig. Sommige missies (vergaar 2 olbigations) zonder enige aanwijzing hoe je dat moet doen terwijl bij andere stappen elke klik je handje vastgehouden worden.

Het voelt op het moment als veel management maar ik kan mij indenken dat je dat veel sneller ziet als je er wat uurtjes in hebt zitten. Wat ik vooral denk is dat elke natie compleet anders gaat spelen, terwijl ik bij EU4 elke natie (in ieder geval in Europa) veel van hetzelfde vond. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Gisteren ook aan begonnen. De tutorial met Sweden gevolgd. Look and feel is fantastisch, maar je moet inderdaad elk gebouw micro managen, althans zo lijkt het. Begrijp er nog steeds maar weinig van. Zeker met handelen, ik kreeg toch een aantal keer de melding dat een aantal trade routes niet rendabel waren, vrijwel direct na het plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLLRS
vinpower schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:56:
Gisteren ook aan begonnen. De tutorial met Sweden gevolgd. Look and feel is fantastisch, maar je moet inderdaad elk gebouw micro managen, althans zo lijkt het. Begrijp er nog steeds maar weinig van. Zeker met handelen, ik kreeg toch een aantal keer de melding dat een aantal trade routes niet rendabel waren, vrijwel direct na het plaatsen.
Het belangrijkste is het verhogen van de Standard of Living van je inwoners. Kijk waar ze (teveel) geld aan uitgeven en bouw daar meer van. Als costs of living redelijk geprijsd zijn kun je denken aan verdere industrialisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLLRS
friketje1 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:07:
Helaas, deze is stuk.
De interface is drama en het is een micromanagement hell. Je moet werkelijk elke individuele fabriek controleren of het wel lekker loopt. Vreselijke tutorial: er worden wat basale dingen uitgelegd, vervolgens mag je het zelf uitzoeken met af en toe een taakje. Soms met, soms zonder uitleg (enkele zijn echt raadselachtig). Dan ga je zelf een beetje prutsen binnen de kaders van de tutorial en dan gaat het mis, al drie keer herstart en tot de conclusie gekomen dat het beter is om gewoon een normale game te starten.
Ik vraag mij echter af of er wel een leuke game achter de leercurve zit. Vicky 2 lijkt mij de betere game, maar is wel erg lang geleden dat ik die heb aangeraakt.
Daarbij helaas weer veel klassieke paradox bugs. Combat schijnt niet te werken op dit moment.

Ik geeft het nog een avondje de kans, maar ik zou deze voorlopig links laten liggen.
Ik zou nooit naar de individuele fabrieken kijken. De hoge profitability daarvan is juist een teken dat je economie grote tekorten heeft.

Het beste kun je kijken naar de market view en waar de grootste terkorten/overschotten zijn.

Combat werkt prima, alleen veel mensen snappen het nog niet. Die zijn jaren van dezelfde stack based combat gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
Gisteren een paar uurtjes gespeeld als Belgie. De basis zit erg goed vind ik, het duurde even voor het klikte maar eenmaal je doorhebt welke effecten welke acties teweeg brengen is het vrij intuitief. Mij lukte het uiteindelijk om de sol voor de lagere klasses gigantisch naar boven te brengen door spotgoedkoop graan uit China aan te voeren. Dit heeft dan wel tot nadeel dat het konvooien vreet dus nu mijn bevolking en de vraag groeit begint het schoentje daar te knellen. Dus nu probeer ik kustregios te koloniseren en ports te bouwen voor extra konvooien.
Het is wel wat micromanagement, als je een productiemethode aanpast bijvoorbeeld kan je hele economie op zijn kop gaan omdat je nu een nieuwe input nodig hebt, of een andere juist niet meer.

Verder lijkt verregaande wetten zoals multiculuturalisme aanpassen en bepaalde partijen wegwerken wel heel makkelijk en zonder problemen te gaan (maar dat is mss omdat de economie heel goed draait?). Er zijn bijna geen land-specifieke events, wat wel een beetje zonde is. Dus bv geen verdrag van Londen tussen Nl en Be dus de rivaliteit en koude oorlog blijft gewoon duren. Ik vermoed dat dit op termijn wel gefixed, getuned en verbeterd zal worden, op dit moment vind ik wat er is wel prima.

Ow ja, ik mis ook veel grafieken, statistieken, overzicht,... Ik heb geen idee wat bv mijn handelsbalans is. Of gewoon een opsomming krijgen van alle export routes zit er niet in (of ik heb het nog niet gevonden). Je moet 3 schermen diep gaan om te zien wat je pops verbruiken (en blauw aan betalen) enz enz

[ Voor 11% gewijzigd door Hert op 27-10-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Hert schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:38:
Er zijn bijna geen land-specifieke events, wat wel een beetje zonde is. Dus bv geen verdrag van Londen tussen Nl en Be dus de rivaliteit en koude oorlog blijft gewoon duren. Ik vermoed dat dit op termijn wel gefixed, getuned en verbeterd zal worden, op dit moment vind ik wat er is wel prima
Dit zijn nou typisch het soort dingen die in een "flavor pack" worden toegevoegd. Wel jammer, want in Victoria II zat het wel: https://vic2.paradoxwikis.com/The_Treaty_of_London

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
friketje1 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:07:

Ik kan aanraden met Belgie te beginnen, je kan makkelijk handel drijven met 3 major powers: Pruisen, Frankrijk en Uk. Je begint met heel wat industriele tech en hebt gigantische voorraden van de belangrijkste resources: ijzer en kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
TLLRS schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Combat werkt prima, alleen veel mensen snappen het nog niet. Die zijn jaren van dezelfde stack based combat gewend.
Combat en alles oorlogs gerelateerd is absoluut een drama, sla de Paradox forums er maar eens op na. Het is echt heel erg.
Hert schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Ik kan aanraden met Belgie te beginnen, je kan makkelijk handel drijven met 3 major powers: Pruisen, Frankrijk en Uk. Je begint met heel wat industriele tech en hebt gigantische voorraden van de belangrijkste resources: ijzer en kolen.
Ben ik nu ook mee bezig en uiteindelijk is het wel te snappen. Ben alleen bang dat dit de hele uitdaging het van het spel: het doorkrijgen en door de verschrikkelijke interface heenploegen. En daarna is het makkelijk en voelt elke game hetzelfde omdat je weet hoe het werkt en lijken alle landen qua gameplay veel op elkaar omdat je 95% van de tijd de economie aan het opbouwen bent en dat in de basis voor elk land hetzelfde is. Hard to learn, easy to master.

[ Voor 53% gewijzigd door friketje1 op 27-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLLRS
friketje1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:01:
[...]

Combat en alles oorlogs gerelateerd is absoluut een drama, sla de Paradox forums er maar eens op na. Het is echt heel erg.

[...]

Ben ik nu ook mee bezig en uiteindelijk is het wel te snappen. Ben alleen bang dat dit de hele uitdaging het van het spel: het doorkrijgen en door de verschrikkelijke interface heenploegen. En daarna is het makkelijk en voelt elke game hetzelfde omdat je weet hoe het werkt en lijken alle landen qua gameplay veel op elkaar omdat je 95% van de tijd de economie aan het opbouwen bent en dat in de basis voor elk land hetzelfde is. Hard to learn, easy to master.
Speel maar een rondje dan als Transvaal of Haiti. Dat is wel andere koek.

Velen vinden oorlog een drama, omdat ze het niet snappen. Ze zijn gewend met hun pionnetjes te bewegen. Oorlog nu tegen een gelijke tegenstander is een uitputtingsslag met zware verliezen aan beide zijdes. Je technology, navy, supply chain of je diplomatieke hulp maakt het verschil. In latere jaren krijg je trench warfare en heeft de verdediger een enorm voordeel, zo was het in het echt ook. Landje pik door oorlog is dan eigenlijk onaantrekkelijk. Weer later kun je met tanks, vliegtuigen e.d. weer wel door de linies breken.

Het heeft nog wat aandacht nodig maar het principe hoe men het in Vicky 3 heeft ontwerpen ben ik groot fan van.

[ Voor 28% gewijzigd door TLLRS op 28-10-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:32
Ook ik ben begonnen mijn eerste savegame heb nog niet helemaal het idee dat ik echt weet wat ik doe maar het scheelt dat ik beschermd wordt door great Britain

Ben zelf met South Africa begonnen. Probeer nu te focussen op export van staal. En dat begint nu echt beetje gang te komen.

Ook al weet ik niet hoe dat nu precies werkt met traden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Ik ben bezig met Zweden, in een tutorial-save. Economie boomt, heb havens moeten leggen met gantry-cranes om genoeg konvooien te hebben. Nu krijg ik dus constant berichten dat mijn investmentpool vol zit, en dat ik die dus moet gebruiken. Ik moest eerst 300K opbrassen, maar omdat ik dus constant productiegebouwen bijzet, loopt die investmentpool ook op, en nu moet ik al 2000k verbranden. (En ik weet dus niet hoe)
Mijn goudreserves zaten ook vol, en ben dus gaan investeren in het leger en navy, subsidies in kunst en spoorwegen, en heb de lonen van het overheidspersoneel wat naar boven gehaald, en draai nu eindelijk wat rode cijfers om die goudreserves naar beneden te krijgen.
En het is zo goed voor te leven, dat ik de gelukzoekers uit de Balkan en Oost-Europa begin aan te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQfi6Glum3Nk89sPoJ5No5N5J2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo4T6IbdAipk98p0oCvV1UdG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PM5srCxRPSfRKmSA5-xJHOBcVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyvHKHhqTD5ts4HScY069CDm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5q3LnT9MQYaVuEz14qZZg6cGsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrcGlzOi8FrmdQ5byWDEU0C5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragadder
Kan iemand mij uitleggen waarom ik soms niet voor bepaalde laws kan gaan, terwijl het geen laws zijn waarvoor je een bepaalde technologie nodig hebt.

Zo kan ik als ik met de VS start, niet meteen voor professional army gaan. Later wel. Maar de tooltip legt het verschil niet uit, en waarom het eerst niet kan.

Zelfde om de taxation aan te pakken, sommige staan op grijs omdat je een voorwaarde mist, andere staan op grijs terwijl aan alles voldaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragadder
Arator schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:30:
Ik ben bezig met Zweden, in een tutorial-save. Economie boomt, heb havens moeten leggen met gantry-cranes om genoeg konvooien te hebben. Nu krijg ik dus constant berichten dat mijn investmentpool vol zit, en dat ik die dus moet gebruiken. Ik moest eerst 300K opbrassen, maar omdat ik dus constant productiegebouwen bijzet, loopt die investmentpool ook op, en nu moet ik al 2000k verbranden. (En ik weet dus niet hoe)
Mijn goudreserves zaten ook vol, en ben dus gaan investeren in het leger en navy, subsidies in kunst en spoorwegen, en heb de lonen van het overheidspersoneel wat naar boven gehaald, en draai nu eindelijk wat rode cijfers om die goudreserves naar beneden te krijgen.
En het is zo goed voor te leven, dat ik de gelukzoekers uit de Balkan en Oost-Europa begin aan te trekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt maar 15 ruimte in je construction sectors, bouw er een paar bij en je kan je geld er sneller doorheen branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Fragadder schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:57:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik soms niet voor bepaalde laws kan gaan, terwijl het geen laws zijn waarvoor je een bepaalde technologie nodig hebt.

Zo kan ik als ik met de VS start, niet meteen voor professional army gaan. Later wel. Maar de tooltip legt het verschil niet uit, en waarom het eerst niet kan.

Zelfde om de taxation aan te pakken, sommige staan op grijs omdat je een voorwaarde mist, andere staan op grijs terwijl aan alles voldaan is.
Heeft te maken met politieke partijen die dit voorstel zouden steunen. Als je op de tooltip kijkt, staat er ergens iets van "4 parties endorse this". Als je met je muis over het aantal gaat, zie je welke partijen dat zijn. 1 van die partijen moet in je regering zitten om het te kunnen aanpassen.

Of nog, als bij "laws" gaat kijken. Overal waar er "0" staat, kan niet worden aangepast met je huidige politieke partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragadder
Arator schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:18:
[...]

Heeft te maken met politieke partijen die dit voorstel zouden steunen. Als je op de tooltip kijkt, staat er ergens iets van "4 parties endorse this". Als je met je muis over het aantal gaat, zie je welke partijen dat zijn. 1 van die partijen moet in je regering zitten om het te kunnen aanpassen.

Of nog, als bij "laws" gaat kijken. Overal waar er "0" staat, kan niet worden aangepast met je huidige politieke partijen.
AHhh dankje! dat helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:27
Ik ben fan van de Paradox games, HoI, EU, CK etc. ik heb nooit Victoria 2 gespeeld, nu kijk ik naar streams van 3 maar lijkt het mij vooral een soort 'supply management' game. 'Oh we hebben tekort aan product X, daarvoor moeten we Y en Z importeren óf zelf gaan produceren'. Dat en dan wat gecompliceerder. Klopt mijn beeld of is dat toch echt te eenzijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:24
Jadero schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:17:
Ik ben fan van de Paradox games, HoI, EU, CK etc. ik heb nooit Victoria 2 gespeeld, nu kijk ik naar streams van 3 maar lijkt het mij vooral een soort 'suplly management' game. 'Oh we hebben tekort aan product X, daarvoor moeten we Y en Z importeren óf zelf gaan produceren'. Dat en dan wat gecompliceerder. Klopt mijn beeld of is dat toch echt te eenzijdig?
Die indruk heb ik ook wel als ik streams bekijk. Ok, er zit wel nog wat politiek en research aan vast, maar als ik een supply manager game wil spelen, speel ik anno wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
Jadero schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:17:
'Oh we hebben tekort aan product X, daarvoor moeten we Y en Z importeren óf zelf gaan produceren'.
Goederen en productie zijn een manier om je bevolking te beïnvloeden. Simpel gesteld: je hebt graan nodig want je bevolking wil eten, dus je laat graan verbouwen. Door boeren. Wil je geen boeren? Dan importeer je graan en bouw je een voedselfabriek. Heb je geen boeren? Dan heb je niet echt een keus en kan je geen graan verbouwen. Maar die fabrieksarbeiders brengen wel de vakbond mee, en die maken ruzie met de adel die je politieke elite vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:27
Shabbaman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:55:
[...]

Goederen en productie zijn een manier om je bevolking te beïnvloeden. Simpel gesteld: je hebt graan nodig want je bevolking wil eten, dus je laat graan verbouwen. Door boeren. Wil je geen boeren? Dan importeer je graan en bouw je een voedselfabriek. Heb je geen boeren? Dan heb je niet echt een keus en kan je geen graan verbouwen. Maar die fabrieksarbeiders brengen wel de vakbond mee, en die maken ruzie met de adel die je politieke elite vormt.
Die lijn begrijp ik, maar ik krijg het idee, n.a.v. de streams dat de balans veel meer hangt naar de supply chains dan naar bevoelkingsbeïnvloeding. Klopt dat idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintillius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-07-2024
Heerlijke game! Nouja, heb economie gestudeerd...
Paradox moet nog een hoop verbeteren en warfare wat spannender maken dan het nu is.

1. Begin als Frankrijk.
2. Kijk hoe de Britten op 1 staan :/
3. Vermorzel ze met je 2x zo hoge GDP :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Eigenlijk is het meer "waar wil ik met het land naar toe". En dat is net hetzelfde in HoI. Kies een land in HoI, bijvoorbeeld in Zuid-Amerika, en je kan het perfect laten lopen zonder een keer oorlog te voeren.
Hier kies je een land, neem Zuid-Afrika, en kan je jezelf al doel stellen "ik wil onafhankelijk worden". Daarvoor zal je bepaalde doelen moeten hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan je eigen leger versterken, de grootgrondbezitters eruit werken, en zien dat je een economie hebt draaien die je leger kan ondersteunen.

Bij het starten van het spel, krijg je dan ook eerst 5 verschillende campaigns voorgesteld. Kies een campaign. Campaigns zijn "Learn the game", "Economic dominance", "Hegemony", "Egalitarian Society" en "Sandbox". In "sandbox" kan je je eigen land kiezen, dat kan in de andere modes niet, daar krijg je de keuze uit enkele landen.

Het is inderdaad wel meer een economic simulator, maar hoe je die economie laat draaien, daar kan je het verschil maken.
Nog een ander voorbeeldje. Op een gegeven moment gaat je land/leger vragen achter opium (ik vermoed als pijnstiller). Nu zijn er maar een paar streken waar opium verbouwd wordt, en Engeland heeft een grote koek in die ganse handel. Kan je natuurlijk gaan traden met Engeland, of je kan bijvoorbeeld een provincie van Perzië afpakken. Gegarandeerd heb je dan boel met Engeland, maar je zou dan bijvoorbeeld Turkije kunnen proberen te paaien, en die wat beloven als ze meevechten aan jouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

Dido

heforshe

Arator schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:58:
Op een gegeven moment gaat je land/leger vragen achter opium (ik vermoed als pijnstiller). Nu zijn er maar een paar streken waar opium verbouwd wordt, en Engeland heeft een grote koek in die ganse handel. Kan je natuurlijk gaan traden met Engeland, of je kan bijvoorbeeld een provincie van Perzië afpakken. Gegarandeerd heb je dan boel met Engeland, maar je zou dan bijvoorbeeld Turkije kunnen proberen te paaien, en die wat beloven als ze meevechten aan jouw kant.
Tsja, historisch liep dat iets anders, want Engeland had ontdekt dat je stinkend rijk kon worden door op de ene plek opium te verbouwen om daarmee op een andere plek een op verslaving gebaseerde afzetmarkt te creeren. En als het land waarin je afzetmarkt zit dan tegenstribbelt, maak je ze militair kapot.

Ooit misschien de natte droom van Columbia, maar de Britten hebben het geflikt :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
Er is nu een immersion pack uit met extra content voor de blauwe blob Frankrijk, samen met uiteraard een stukje gratis DLC. Daarin "agitators": https://forum.paradoxplaz...ators-and-exiles.1579886/

Ik ben benieuwd. Het spel kan wel wat extra toeters en bellen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
Shabbaman schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:55:
Er is nu een immersion pack uit met extra content voor de blauwe blob Frankrijk, samen met uiteraard een stukje gratis DLC. Daarin "agitators": https://forum.paradoxplaz...ators-and-exiles.1579886/

Ik ben benieuwd. Het spel kan wel wat extra toeters en bellen gebruiken.
Idd heb het al een tijdje geleden opgegeven omdat alle landen zowat hetzelfde spelen. Industrialiseren en rechten uitdelen tot je paars ziet.
Pagina: 1