Zonnepanelen - advies (string, geen schaduw)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik ben al een eind met het uitzoeken van de zonnepanelen. Zou fijn zijn als er nog wat mensen mee kunnen kijken of ik niet wat dingen over het hoofd zie / tips hebben.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb een pannendak met beschikbare vrije ruimte tussen dakraam en zijkant dak: 644cm * 342cm. Indien nodig nog een extra stuk van 250cm * 342cm.
Het dak is ZZO gericht en er is geen sprake van enige schaduw. Maakt me niet zoveel uit hoe het eruit ziet, dus panelen met witte achtergrond en alu profielen hebben de voorkeur vanwege efficientie.
Jaarverbruik
Rond de 3000kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A.
Budget en doel
Beperkt tot jaarverbruik omdat terugleververgoeding anders te laag is. Gasverbruik is laag en voorlopig niet interessant om over te stappen op warmtepomp.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf leggen bekabeling naar meterkast ivm wegwerken, rest leverancier. Dakgoot is 8 meter hoog, dus ik pas.
Bijhouden van data
Zeker van belang. Heb uitgebreide domotica via Domoticz en wil in de toekomst slim gaan sturen ivm salderingsregelingen. Zie dat er goede vorderingen zijn met Goodwe. In ieder geval geen vendor lock in. Dus eigenlijk valt Zonneplan al af.
Reeds verkregen offertes
Ik heb de volgende offertes liggen:

Solar Bouwmarkt
9x Munchen Solar 370WP Perc
Goodwe GW3000-XS WiFi
EUR 3.225 incl btw - EUR 0.97/WP

Lokale leverancier A optie 1
9x Sharp NU-JC370 370W
Goodwe GW3000-XS WiFi
EUR 4.498 incl btw - EUR 1.35/WP

Lokale leverancier A optie 2
9x Sharp NU-JC370 360W
Goodwe GW3000-XS WiFi
EUR 3.711 incl btw - EUR 1.36/WP

Zonneplan
10x Dmegc DM370M6-60HBB 370WP
Eigen ontwikkelde Zonneplan One omvormer, 4400 watt vermogen, 4g SIM
EUR 4.295 incl btw - EUR 1.16/WP

Lokale leverancier B optie 1
9x Hanwha Q.peak DUO-BLK340
Solis Mini 3000-4G
EUR 4.000 incl btw - EUR 1.31/WP

Lokale leverancier B optie 2
8x Trina Solar Vertex S-385
Solis Mini 3000-4G
EUR 3.645 incl btw - EUR 1.18/WP
Regio
Zuid-Holland
Vragen
Concreet heb ik de volgende vragen:

String omvormer?
Stuk goedkoper, en geen last van schaduw. Dus lijkt mij logisch. Maar is het dat ook?

Hoeveel panelen?
Ik verwacht een opbrengstfactor van 1, dus zo'n 3300 kWh. Lijkt me netjes voor m'n verbruik.

Afstand tot rand?
De afstand tot de rand is bij 9 panelen 3*3 landscape zo'n 10-20cm. Is dat een probleem?

Andere partijen?
Heb nog 1 offerte aanvraag uitstaan bij een lokale partij. Voorlopig lijkt SOlar Bouwmarkt de beste. Nog andere die slim zijn om nog te vragen?

Andere suggesties?
Als jullie nog andere inzichten of suggesties hebben, dan hoor ik dat ook graag.

[ Voor 4% gewijzigd door francoski op 26-05-2021 19:25 . Reden: Nieuwe offertes ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Passen deze ook niet?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-450-wp-perc.html
(eventueel in combinatie met https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375-wp-perc.html, if looks don't matter)

9 (3x3) + 3 (3x 1)
12 x 450 = 5400 Wp.

Zonneplan one is een Saj R5
Wimbo in "Datalogging: PV systemen"

Of neem anders een SMA
AUijtdehaag in "Datalogging: PV systemen"

Edit: jaarverbruik gaat eraf (in 10 jaar) Direct verbruik wordt belangrijker.
Dus op die bewolkte herfstdag heb je meer aan 5400 Wp dan aan 3330 Wp

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2021 16:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
francoski schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:03:
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A.
Vergeet niet te checken of ze dan ook je meterkast aanpassing doen. Standaard meterkasten zij voor 40A dus met PV invoer ga je daar overheen. Makkelijkste optie is om er een 40A automaat bij te plaatsen, zie document van ABB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:41

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja stringomvormer is waarschijnlijk de beste optie ja, voor dit aantal panelen en als je geen schaduw hebt. De meest economische oplossing eigenlijk.

Afstand tot de dakrand is in principe voldoende, maar verschillende installateurs hebben daar verschillende regels voor, tot ca 30 cm dus het ligt een beetje aan wie je het vraagt eigenlijk. Over het algemeen is meer iets beter voor windbelasting en dergelijke, maar in de praktijk is het zelden een probleem denk ik, als solide materiaal gebruikt wordt wat goed gemonteerd wordt. Op een stevig dak.

Zoals @AUijtdehaag ook zegt, als je plek hebt voor iets meer panelen is dat altijd beter voor na de saldering. En extra panelen verdienen zichzelf altijd wel weer terug, het duurd voor de laatste panelen alleen wel een paar jaar langer, maar en dan nog.

Witte en alu profielen panelen zijn misschien iets goedkoper en werken net zo goed, maar de all black is vaak iets mooier. Wat jij vind is een ding, maar ik hoor wel eens van makelaars dat de all black toch de voorkeur heeft als je het ook doet als investering in de woning. Want die die alu en blauw zonnepanelen vind lang niet iedereen even mooi. En volgens mij zien die er ook eerder gedateerd uit dan de "moderne" all black panelen. Het is jouw keuze natuurlijk, maar misschien een overweging.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

tijmeng

Panasonic 7J

Lekker voor solar bouwmarkt gaan. Maar wel FF vinger aan de pols houden. Ben na een aantal zeer goede klussen toch bij de laatste inclusief mijn eigen huis toch wat minder enthousiast over de communicatie en de door hun gecontracteerde installatie partijen. Daarnaast is t nou allemaal niet super netjes en veilig uitgevoerd.

Heb t idee dat ze door de grote werkdruk/krappe planning steekjes beginnen te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:36:
Passen deze ook niet?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-450-wp-perc.html
(eventueel in combinatie met https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-375-wp-perc.html, if looks don't matter)

9 (3x3) + 3 (3x 1)
12 x 450 = 5400 Wp.

Edit: jaarverbruik gaat eraf (in 10 jaar) Direct verbruik wordt belangrijker.
Dus op die bewolkte herfstdag heb je meer aan 5400 Wp dan aan 3330 Wp
De setup die ongeveer mijn verbruik is heb ik er met 5 jaar uit als ik 100% teruglever. Als ik er meer panelen opgooi, dan ga ik meer terugleveren dan ik uberhaupt op jaarbasis verbruik, en daar krijg ik alleen een vergoeding van 5-6 cent voor, toch? Dat is helemaal niet interessant toch?
Als ik te zijner tijd meer stroom ga gebruiken kan ik er altijd nog een syteem naastleggen, ik kan naast die 9 nog wel 9 andere panelen kwijt.
Daarnaast, met deze setup ga ik sowieso ook m'n basisverbruik in de winter wel dekken want 10% overgedimensioneerd en omvormer start vanaf 50V. Of bekijk ik dat verkeerd? Ik ben overdag heel weing thuis, ook in het weekend meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Vergeet niet te checken of ze dan ook je meterkast aanpassing doen. Standaard meterkasten zij voor 40A dus met PV invoer ga je daar overheen. Makkelijkste optie is om er een 40A automaat bij te plaatsen, zie document van ABB.
Thanks! Wat ik van het verhaal begrijp is dat het om het mogelijke vermogen gaat dat over je meterkast loopt. Dat kan 16A zonnepanelen + 35A energienet worden wat > 40A is. Maar dat is wel heel theoretisch. Die 35A klapt er nu ook nooit uit. Daarnaast mag een 40A aardlekschakelaar maar achter 4 groepen. Dus ook daar redt je het niet mee. Wordt wel een beetje overdreven verhaal om dit ook nog af te gaan zekeren lijkt mij, of zie ik dat fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
francoski schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Thanks! Wat ik van het verhaal begrijp is dat het om het mogelijke vermogen gaat dat over je meterkast loopt. Dat kan 16A zonnepanelen + 35A energienet worden wat > 40A is. Maar dat is wel heel theoretisch. Die 35A klapt er nu ook nooit uit. Daarnaast mag een 40A aardlekschakelaar maar achter 4 groepen. Dus ook daar redt je het niet mee. Wordt wel een beetje overdreven verhaal om dit ook nog af te gaan zekeren lijkt mij, of zie ik dat fout?
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

De kans dat je meer dan 40A vraagt is klein, maar niet 0... en eenvoudig af te zekeren met 1 40A installatieautomaat van een paar tientjes tussen de gebundelde invoeding van Net+PV en de aardlekschakelaars.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
francoski schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:53:
Maar dat is wel heel theoretisch. Die 35A klapt er nu ook nooit uit.
Absoluut niet! Hoe vaak klapt je 16A er nu uit? Ook zelden toch? Of je aardlek? Maar het zit er als beveiliging voor als het wel gebeurd want het is gewoon gevaarlijk. Voor die 40A geldt gewoon hetzelfde. Je beveiligt voor die één in een miljoen situatie.
Daarnaast mag een 40A aardlekschakelaar maar achter 4 groepen. Dus ook daar redt je het niet mee.
4x 16A = 64A, dus dat redt je makkelijk ;)
Wordt wel een beetje overdreven verhaal om dit ook nog af te gaan zekeren lijkt mij, of zie ik dat fout?
Dus ja, dat zie je fout ;) Het gaat hier om beveiliging, dus ja, dat hoop je gewoon nooit te zien. Maar als het zich wel voordoet wil je dat het veilig blijft. 51A door spullen die geschikt zijn voor 40A is gewoon niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Thanks voor de tips rondom meterkast! Ga ik regelen.

Wat is precies het nut van (veel) meer opwekken dan mijn jaarverbruik? Daar krijg ik alleen een vergoeding van 5-6 cent voor? Het overdag verbruiken zal niet echt lukken omdat ik gewoon op een CV stook.
francoski schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:03:
Lokale leverancier B optie 1
9x Hanwha Q.peak DUO-BLK340
Solis Mini 3000-4G
EUR 4.000 incl btw - EUR 1.31/WP

Lokale leverancier B optie 2
8x Trina Solar Vertex S-385 (snap niet helemaal waarom 8, zou deze naar 9 willen brengen)
Solis Mini 3000-4G
EUR 3.645 incl btw - EUR 1.18/WP
Ik heb een nieuwe offerte binnen van een partij waar ik veel vertrouwen in heb met 2 interessante opties. De Solis heeft zijn eigen webinterface en is makkelijk uit te lezen wat voor mij een voordeel is. De panelen en omvormer lijken me prima, maar kan iemand daar nog wat over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:41

Gerco-M

mijn tornado res.

Als de saldering er af is wordt de berekening heel anders en moet je in de winter betalen voor de stroom die je dan gebruikt. Als je dan meer panelen hebt liggen betaal je dan ook minder.
Ook krijg je voor wat je terugleverd inderdaad maar 5-6 cent maar dat is nog steeds in elk geval wel wat en op termijn betalen de panelen zichzelf nog steeds terug.
Dus hoe dan ook is het wel rendabel. En duurzaam natuurlijk!

En stel dat je in de toekomst wel een airco / warmtepomp / elektrische verwarming / boiler laat installeren, dan heb je daar in elk geval al wel de stroom voor. Nu gelijk het dak laten volleggen is altijd voordelig dan later aanpassen of bij leggen.

En ik vind het zelf ook een fijner idee om geld terug te krijgen op de energie jaar facturen dan om te zien hoeveel ik nog steeds moet betalen :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
francoski schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:36:
Thanks voor de tips rondom meterkast! Ga ik regelen.

Wat is precies het nut van (veel) meer opwekken dan mijn jaarverbruik? Daar krijg ik alleen een vergoeding van 5-6 cent voor? Het overdag verbruiken zal niet echt lukken omdat ik gewoon op een CV stook.
De beste leverancier betaald dit jaar 11ct, en nummer 2 was bijna 9. Ik verwacht dat we altijd de stroom wel kwijt kunnen voor meer dan de kostprijs (Een goed systeem kan vanaf 3.5ct/KWh voor elke kWh de komende veel jaar)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 20:15

Adm.Spock

Duik-Aap

Hoeveel waarde hecht je aan goede monitoring? En na hoeveel jaar verwacht je de omvormer te willen vervangen?

Heb al bij diverse familieleden, vrienden, buren etc meegemaakt dat de goedkope omvormer na een paar jaar niet meer ondersteund werd door de fabrikant en de monitoring-site uit de lucht ging, of dat de omvormer al een aantal keer vervangen is onder garantie (dan heb je nog geluk), zonder uitzondering Chinese makelij.

De panelen kun je op prijs selecteren, voor de omvormer kun je beter voor kwaliteit kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Op basis van jullie tips wil ik nu toch voor een grotere setup gaan en een betere omvormer. Heb nu een offerte voor 13 panelen totaal 5005 Wp en een SMA SunnyBoy 5.0.

Wat ik mij afvraag:
- MPP spanningsbereik is 175-500V
- Panelen Maximum Power Voltage-VMPP = 33.6 volt * 13 = 436,8V

Dat betekend dat ik op de SMA SB 5.0 (datasheet) de 13 panelen als 1 string kan laten aansluiten op 2 MPP trackers (paralel ivm vermogen)?

Zo nee: als ik twee strings heb en een opstartspanning van 125V = 20,8V bij 6 panelen in serie. Das bij een mooie zon toch 200 watt. Alles daaronder gooi ik weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtjO789svV2olzwIYml6NTIksu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GiLnD0Iiw79FiEzzHkqlNZC3.png?f=user_large
Pagina: 1