Verbeteren verbruik eigen energie (night shift/opslag)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:14
Ik ben al een tijdje aan het googlen naar een manier om eigen geproduceerde energie op een efficiente manier te gebruiken als voorbereiding op het afschaffen van de saldering van de zonnepanelen maar loop vast.

Op YouTube staan veel video's van (DIY) powerwall systemen of all-in-one solar systemen die lijken te voldoen, maar dit is allemaal voor de Amerikaanse en Australische markt en lossen een aantal specifieke problemen op die voor ons Nederlanders niet van toepassing zijn. Zo willen de Amerikanen off-grid, dat is voor mij geen doelstelling en willen de Australiers energie opslaan en absoluut voorkomen dat energie aan het net geleverd wordt omdat (als ik het goed begrepen heb) een teruggeleverde kWh daar evenveel geld KOST als een gebruikte kWh. Ook dat is voor NL niet relevant.

Wat ik graag wil is het volgende:
- Zonnepanelen op mijn schuur
- Inverter met opslag (DIY lithium accu, whatever ik kan krijgen en veilig is, zeker geen opslag systeem van een inverter leverancier want dat is niet te betalen)
- Zonne energie laadt in eerste instantie de accu op, als deze vol is wordt alle geproduceerde energie op het net gedumpt na aftrek van intern gebruik (zelfs zonder saldering krijg je er dan nog een paar cent voor in 2030, iets is beter dan niets)
- 's avonds moet de accu langzaam leeglopen, liefst op een "slimme" manier door te meten wat het daadwerkelijk verbruik is maar dat blijkt relatief lastig omdat alle inverters met limiters (CT clamps op de hoofdaansluiting) enkel op 1 fase kunnen meten en het nederlandse systeem niet snappen (saldering van fases binnen de meter). Alternatief zou zijn om met een vaste waarde stroom te leveren zodat in ieder geval het sluimerverbruik teniet gedaan kan worden.

Wie o wie heeft hier al iets mee gedaan?

Beste antwoord (via michielonline op 24-05-2021 20:47)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:44

de Peer

under peer review

In Nederland kun je salderen (vooralsnog), dus geen batterij nodig.
Het is momenteel niet duidelijk of het echt afgeschaft gaat worden en wat er voor in de plaats komt, dus voorlopig geen noodzaak om naar een alternatief te kijken.

Vanuit duurzaamheidsaspect zou het erg treurig zijn als elk huishouden een batterij gaat nemen. Zoiets los je op op wijk-, stad- of regioniveau.

[ Voor 79% gewijzigd door de Peer op 22-05-2021 20:32 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21
Kort gezegd, heeft dit in Nederland momenteel geen enkel nut. Althans, niet financieel gezien.

De systemen bestaan wel, bv: https://www.solar-bouwmarkt.nl/enphase-ac-battery.html

Of het ook leverbaar is, weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 14:18

tijmeng

Panasonic 7J

Ik zit hier zelf ook over na te denken. Maar t is voor nu nog compleet niet nodig in NL. Tegen de tijd dat t financieel handig is komen er vanzelf wel betaalbare producten lijkt me.

Wil je zelf aan de slag dan is een goede 3 fase meter op modbus icm met een inverter van bv sma icm iets als simpbms en een tweedehands Tesla module / outlander module best interessant.

Daar is al een hoop over te vinden op t internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielonline
  • Laatst online: 08:14
Enphase was ik ook al tegen gekomen en doet exact wat ik wil, maar die is echt exorbitant duur. Met de huidige kWh prijs en 1 ontlading per dag brengt dat systeem met slechts 1.2 kWh slechts 25 cent op, de terugverdientijd is daarmee ca 8000 dagen oftewel 22 jaar. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lithium accus vind ik nog steeds erg brandgevaarlijk.
Ook qua kosten is het nu nog helemaal niet interessant. (tenzij je in belgie woont en subsidie krijgt)

Ik wacht er dus nog mee tot het betaalbaar en veilig is.

Wat ik al wel doe, is de overtollige zonne energie omzetten in warm water.
Ik heb een 450 ltr RVS buffervat met hygienespiraal, en die warmt iedere dag weer gratis op.
Met een aton power to heat element (google zelf ff)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4Nw-xV9C5dZ0KNQs3YSCGECQ9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0WyqcEC24NECvQqRTHQt4GQu8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4Wmj6vmrcy4kCHa7cQmAIM2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MEhsZvE0QOY4E9LoneyusQUkfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6RxB2uAT80NsQy4LiBI5oiA.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AUijtdehaag lifepo4 is niet gevaarlijker dan een loodaccu en gaat veel langer mee.
Elektriciteit dom omzetten in warmte vind ik behoorlijk ondoelmatig.

@michielonline zonder budget wordt het lastig adviseren. Je kan als hobby beginnen met een Victron MultiPlus en een 48V scooteraccu(goedkope optie) of bootaccu(veiliger). Dan kan je vermogen en opslag (binnen grenzen) onafhankelijk kiezen, maar je zit al snel op €1/Wh alles bij elkaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2021 19:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Proton_
Jij douched op de Wim Hofmethode? ;)
(Oftewel koud)

@michielonline
Afschaffing van de saldering is nog helemaal niet zeker (wanneer deze wordt ingevoerd)
https://solarmagazine.nl/...-controversieel-verklaren

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2021 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AUijtdehaag ik douche op huiswarmte met cop 4 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:44

de Peer

under peer review

In Nederland kun je salderen (vooralsnog), dus geen batterij nodig.
Het is momenteel niet duidelijk of het echt afgeschaft gaat worden en wat er voor in de plaats komt, dus voorlopig geen noodzaak om naar een alternatief te kijken.

Vanuit duurzaamheidsaspect zou het erg treurig zijn als elk huishouden een batterij gaat nemen. Zoiets los je op op wijk-, stad- of regioniveau.

[ Voor 79% gewijzigd door de Peer op 22-05-2021 20:32 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Het is leuk om te kijken wat er mogelijk is. Maar gezien de saldering in Nederland is het de komende jaren nog niet economisch verstandig.

En als je ziet hoe hard de prijs van accu's daalt levert geen accu kopen op het moment meer op dan er wel een kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:04
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:12:
@Proton_
Jij douched op de Wim Hofmethode? ;)
(Oftewel koud)

@michielonline
Afschaffing van de saldering is nog helemaal niet zeker (wanneer deze wordt ingevoerd)
https://solarmagazine.nl/...-controversieel-verklaren
Hoi - interessante - waarom kies je voor deze verwarmingsmethode ten op zichte van een WP run? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kees_frl
Stil en geen omkijken naar.
En pv stroom verbruik eerst.
En zo gaat de WP ook langer mee (maar dat vind ik niet heel belangrijk)

Ik zie de bui al hangen
https://solarmagazine.nl/...ef-thuisbatterij-subsidie
>:)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:04
AUijtdehaag schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:19:
@Kees_frl
Stil en geen omkijken naar.
En pv stroom verbruik eerst.
En zo gaat de WP ook langer mee (maar dat vind ik niet heel belangrijk)

Ik zie de bui al hangen
https://solarmagazine.nl/...ef-thuisbatterij-subsidie
>:)
Dankjewel - zal me daar eens in verdiepen hoe dat precies werkt.
Dit gaat dan wel met COP 1 neem ik aan?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kees_frl
Klopt
Cop1 van je dak
Hier een linkje (de EZ3-OZ heeft ook programmeerbare ingangen dus meer mogelijkheden)
Een CMI is ook een must als je gaat programmeren.

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:38:
@Kees_frl
Klopt
Cop1 van je dak
Hier een linkje (de EZ3-OZ heeft ook programmeerbare ingangen dus meer mogelijkheden)
Een CMI is ook een must als je gaat programmeren.
Als het maar voldoende gesubsidieerd wordt (netbeheerders = overheid). Het mag wat kosten - natuurlijk.
De netbeheerders (=semioverheid) willen er zeker niet voor opdraaien.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 25-07-2021 17:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 21:08
Ik zou nu inderdaad vooral nog geen accu kopen. Is alleen nog maar slecht voor het milieu en je portemonnee.

Wel is het handig om als je nieuwe aparaten aanschaft om alvast na te denken dat deze ingezet kunnen worden om slim te schakelen
Bijvoorbeeld:
Een zappi autolader.
(warmtepomp) Boiler die ooit te schakelen is met een athom of een eddy.
Airco (lucht WTW) met een open API
Lucht water warmtepomp

Zoals je ziet vooral voorbeelden met temperatuur of elektrische auto.

Accu kun je altijd ooit nog toevoegen. Misschien in bepaalde situaties daar ook keuzes maken die beter passen bij een toekomstige accu.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1