Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik heb vandaag een offerte (na schouwing) mogen ontvangen en wil graag weten of dat redelijk is:

Gegevens
• verbruik afgelopen jaar 5000Kwh (jaren voor de Corona 4500Kwh)
• In de toekomst komt er een elektrische auto
• Installatie nu is 1 fase 35a

Schuin dak 38 graden volledig op het zuiden en nagenoeg geen schaduwval.

Ik heb de volgende offerte gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/881GaUwh1MN2qIzff3KVM9Sef_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EF1WX1FRtqty7qOL6nlMf9uJ.png?f=user_large

Prijs: €6.909,66 (€5.710,46 ex btw)

Totaal vermogen 5400Wp*0.85 = 4590 / 6909 = €1,50wp of moet ik rekenen zonder btw (€1,24) of ga je uit van het piekvermogen obv totale kosten ex btw (want krijg je terug). Dan is het €5710/Wp5400= €1,05

Gekozen voor de zonnepanelen met eigen micro omvormer per paneel. Mochten we in de toekomst willen uitbreiden heeft dat zo zijn voordelen. Mij werd verteld dat deze opstelling efficiënter werkt en dat panelen bij een lagere opbrengt eerder "opstarten" en dus meer opleveren.

Daarnaast gaat een centrale omvormer gemiddeld 12 jaar mee en zal dus ook weer extra kosten (al gauw €1000) terwijl de micro omvormers 25 jaar meegaan (garantie) en als ze toch vervangen moeten worden tussentijds zijn de kosten per omvormer lager. Ik vond dat goede redenen om voor dit systeem te kiezen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2KuHmtZc7yXLHLR2B9HDwDnGzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G1Bf8tN47pqsAwrDdQfDObJp.png?f=user_large

Ik heb uiteraard wel veel gelezen in het centrale topic maar er is zoveel aanbod en verschil in panelen en omvormers ed dat het mij af toe begint te duizelen. Ik verwacht overigens dat er nog wel iets van de offerte af kan.

Offerte is inclusief alle materialen en montage (en btw terugvragen). Is dit naar jullie inschatting een goede prijs kwaliteit verhouding? Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar wil ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door renzo4000 op 19-05-2021 16:52 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Beste antwoord (via renzo4000 op 20-05-2021 08:04)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Ik denk dat je met een stringomvormer beter af bent qua kWh's voor je geïnvesteerde euro's. De claim over hogere efficiency is moeilijk hard te maken/te vertalen naar extra opbrengst. En de tweede claim dat micro-omvormers eerder opstarten is volgens mij niet waar (zeker niet met voldoende panelen, zoals in jouw geval).

Sterker nog: omdat dat maximale output van de Enphase IQ7+ maximaal 290 watt is, topt je systeem af en verlies jij zelfs opbrengst vanwege de perfecte zuid-ligging.
Je kunt dit weer ondervangen door IQ7A te nemen, maar die is ca 1/3e duurder: €149 versus €114 per stuk bij Solar-bouwmarkt.nl

Als ik in Sunnydesign 15 panelen neem met een SMA Sunny boy stringomvormer van 5 kW is de verwachte jaaropbrengst voor 15 360 Wp panelen 5336 kWh per jaar.
De 15 Enphase omvormers hebben een maximale output van 0,29 * 15 = 4,35 kW. Dan daalt de opbrengst naar 5315 kWh per jaar. Niet heel spectaculair (€0,22 * 21 kWh = €4,62 per jaar verschil). Maar het geeft in ieder geval aan dat micro-omvormers niet per se efficiënter zijn.

Met je keuze voor Enpase heb je voor ongeveer €2400 aan 'omvormer' in je offerte zitten. 15 omvormers, 15 kabels, relay en envoy monitoring.
Het klopt dat de stringomvormer korter meegaat. De kosten van de vervanging moet je inderdaad wel meerekenen. Maar voor €2400 koop je makkelijk 2 SMA's.
Om een idee te geven: een SMA 5 kW eenfase is ruim €1000, driefase €1250. Een Chinees van 5kW ongeveer €900.

Ik denk dat je moet bedenken hoe eventuele uitbreiding eruit gaat zien. Als het op een ander dakvlak is en later met een andere omvormer op een andere groep geïnstalleerd kan worden, hoef je er nu minder rekening mee te houden.

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Je moet het dak goed opmeten.
Misschien past landscape 3 en dan 6 boven elkaar -1 voor de schoorsteen.

17 panelen gaat goed werken op een normale 6 kw omvormer. Met het geld wat je bespaard kan je over 10 jaar een nieuwe omvormer ophangen. Maar dat de garantie 10 jaar is wil niet zeggen dat hij 10 jaar + 1 dag rokend van de muur valt.

• renzo4000
@lothar bedankt voor je inzichten. Ik begreep dat er in principe nog een rij van 5 boven kan alleen moeten het geheel dan zakken. Het wordt dan wel krap aan maar zou mogelijk moeten zijn. Op korte termijn (lees komende jaren) hebben we hier genoeg aan.

En de prijs? Kan je daar wat van zeggen? Is het enigzins marktconform?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
renzo4000 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:32:
@lothar bedankt voor je inzichten. Ik begreep dat er in principe nog een rij van 5 boven kan alleen moeten het geheel dan zakken. Het wordt dan wel krap aan maar zou mogelijk moeten zijn. Op korte termijn (lees komende jaren) hebben we hier genoeg aan.

En de prijs? Kan je daar wat van zeggen? Is het enigzins marktconform?
Je lijkt nogal gefocust te zijn op het afdekken van je eigen verbruik. Dat is begrijpelijk, maar met de afbouw van de salderingsregeling wordt het ietwat minder relevant. Dan wordt het relevanter om zoveel mogelijk direct verbruik van de panelen te hebben. Ik zou dat dak dus vol leggen, dan heb je meer vermogen om ook op de wat mindere dagen je verbruik af te dekken. De prijs per paneel daalt als je meer legt, dus ik zou me niet blind staren op het eigen verbruik.

Wat betreft de prijs, normaal rekenen we ex. btw per WP, dus zet dat eens uit, en vraag vooral meer offertes op. Je moet zeker een stuk onder de 1 euro / WP uitkomen (ex. btw).

Edit: ik had nog niet naar je systeem gekeken. Je zegt geen schaduw te hebben, en dan zou ik lekker alles in een string leggen. De meerprijs ga je er namelijk niet uit halen, dus dat is zonde van het geld. En micro's / optimizers hebben wellicht langer garantie, maar je hebt ook meer dingen op je dak liggen die stuk kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 19-05-2021 19:36 ]

• lothar
Je kan nu goedkoper al die 20 leggen op een normale omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdSj8R59drbxJ_8A7yhLfWvwU5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eKmAVXbYD1UVFkLASff70rlI.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De omvormer is vaak wel nog te repareren mocht hij stuk gaan.
Maar na 12 jaar denk ik, dat je liever nieuwe panelen wilt hebben...
De huidige techniek is dan al sterk verouderd tegenover de dan geldende techniek.

Op zo een dak, moet je geen hoge kosten maken in micro omvormers terwijl een stringomvormer net zo goed werkt.
Dat eerder starten dat klopt. Maar wat heb je aan die paar extra watjes in de ochtend en avond.
Valt ook in het niet tegenover de opbrengst 15 minuten later (of vroeger)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2021 20:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Ik denk dat je met een stringomvormer beter af bent qua kWh's voor je geïnvesteerde euro's. De claim over hogere efficiency is moeilijk hard te maken/te vertalen naar extra opbrengst. En de tweede claim dat micro-omvormers eerder opstarten is volgens mij niet waar (zeker niet met voldoende panelen, zoals in jouw geval).

Sterker nog: omdat dat maximale output van de Enphase IQ7+ maximaal 290 watt is, topt je systeem af en verlies jij zelfs opbrengst vanwege de perfecte zuid-ligging.
Je kunt dit weer ondervangen door IQ7A te nemen, maar die is ca 1/3e duurder: €149 versus €114 per stuk bij Solar-bouwmarkt.nl

Als ik in Sunnydesign 15 panelen neem met een SMA Sunny boy stringomvormer van 5 kW is de verwachte jaaropbrengst voor 15 360 Wp panelen 5336 kWh per jaar.
De 15 Enphase omvormers hebben een maximale output van 0,29 * 15 = 4,35 kW. Dan daalt de opbrengst naar 5315 kWh per jaar. Niet heel spectaculair (€0,22 * 21 kWh = €4,62 per jaar verschil). Maar het geeft in ieder geval aan dat micro-omvormers niet per se efficiënter zijn.

Met je keuze voor Enpase heb je voor ongeveer €2400 aan 'omvormer' in je offerte zitten. 15 omvormers, 15 kabels, relay en envoy monitoring.
Het klopt dat de stringomvormer korter meegaat. De kosten van de vervanging moet je inderdaad wel meerekenen. Maar voor €2400 koop je makkelijk 2 SMA's.
Om een idee te geven: een SMA 5 kW eenfase is ruim €1000, driefase €1250. Een Chinees van 5kW ongeveer €900.

Ik denk dat je moet bedenken hoe eventuele uitbreiding eruit gaat zien. Als het op een ander dakvlak is en later met een andere omvormer op een andere groep geïnstalleerd kan worden, hoef je er nu minder rekening mee te houden.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Heel mooi dat je de zuidkant al helemaal vol gaat leggen!
Maar wat past er eigenlijk op de andere kant van je dak?

Met een elektrische auto in de toekomst, en de saldering die er af gaat kom je in dan echt tekort met alleen panelen op zuid. Als je nu alles gelijk vol legt ben je relatief minder kwijt dan als je het later nog gaat doen. Gewoon een simpele string omvormer, en per kant een MPPT, dan heb je het zo economisch als maar kan. Geen schaduw is geen SolarEdge nodig, en dat budget kan je beter besteden aan extra panelen.

Met dat aantal ben je wel een 3 fase omvormer nodig denk ik en moet je aansluiting dus ook naar 3 fase. Maar voor een elektrische auto ben je die ook al nodig dus dat kost eigenlijk dan ook "niets" extra. Als je het nu laat meenemen bij de installatie kan ben je daar ook in elk geval al klaar voor.

En met nu meer opbrengst dan gebruik krijg je al geld terug op je energierekening dus dat is al heel leuk toch!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat ik mis in de offerte is je meterkast geschikt maken. Meeste meterkasten in Nederland zijn maar gebouwd op 40A dus met 25A aan panelen erbij spreek je dan van een aardige overbelasting.

• lothar
Septillion schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:01:
Wat ik mis in de offerte is je meterkast geschikt maken. Meeste meterkasten in Nederland zijn maar gebouwd op 40A dus met 25A aan panelen erbij spreek je dan van een aardige overbelasting.
Ja klopt je zou voor mijn offerte nr 3 fasen moeten upgraden.

• renzo4000
Bedankt voor jullie input. Ik heb nu een aantal vragen verzameld die ik ga voorleggen en in afwachting van de reactie een keuze maken voor een bepaalde oplossingsrichting.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke regio woon je?
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Ik zou me niet vastklampen aan 1 firma voor offerte.

Een paar foto’s zou ook helpen.
Dakpannen tellen en maten erin bijvoorbeeld.
Fototje meterkast.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2021 08:37 ]

• renzo4000
@AUijtdehaag Deze partij zit inmiddels 12,5 jaar in het vak met goede beoordelingen (komt hier uit mijn woonplaats) en heeft al vele hier in de straat voorzien van zonnepanelen. Iedereen is zeer tevreden en met name ook vanwege hun goede service/aftersales. Indien we akkoord zijn met de offerte zal dit gezamenlijk zijn met een aantal buren. We krijgen dan sowieso nog een extra kortingspercentage van 5% toegekend wat mooi meegenomen is.

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-11 12:22
Misschien een gekke vraag... maar met je grote dakvlak, zou je niet ooit een dakkapel willen plaatsen? Met 38 graden kan je daar flink wat ruimte binnen mee winnen. Dan word het hele zonnepanelen plaatsing weer een ander verhaal.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Registreer dan nu alvast de netspanning, hoe die "was". Heb je een slimme meter?
Dan mogen ze dat ook op komen lossen als alle buren vol terugleveren :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0p-uDAzGSgPN16doCqduO89D9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwG1bqCRkFx2iOoLNsXMWAss.jpg?f=fotoalbum_large

@MrStiffler Een dakkapel op zuid plaatsen is eigenlijk niet slim ivm de warmte. Dat kost je weer een airco.
Zet hem dan op noord.
Hoewel, daar passen ook panelen.... ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soY38GqFmI_lIPesCxjWRbm9BVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2021 09:26 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
@AUijtdehaag Ja dat is weer een voordeel van micro omvormers. Als ze spanning te hoog wordt vallen ze één voor één uit en niet alles tegelijk.

Wat @schumacher zegt over aftoppen klopt ook. Ze toppen af op 295 VA. Als je uitgaat van de beste maand zon/temperatuur, dat is meestal april, zit je maximaal met 4850 Watt uit je 5400 Wp systeem. En dan zit je systeem op 4425 Wp. Daar zit je dan 3 uur per dag boven, bij mooi weer, dat is dan ~0.9 kWh per dag.
Niet heel erg spannend. Haalt ie wel in met de opbrengst op een bewolkte dag, want de omvormers doen het tot bijna 0W.

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 20-05-2021 10:31 . Reden: ~0.9 komt meer in de richting dan 0.6 ]

• renzo4000
@MrStiffler In principe zijn die plannen er niet. Onze zolder heeft een dermate hoge nok (4,5 meter vanaf zoldervloer) dat de ruimte op zolder al enorm is. Aan de zijgevel zit al een groot raam en aan de noordzijde een groot velux dakraam. Het kan wel zijn dat we in de toekomst hier meerdere velux ramen gaan laten plaatsen. Ons dakoppervlak is ongeveer 7,10x6,40 meter.

We zijn wel gecharmeerd van deze oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k2FuiK6H_HNdTHtijLBchXVQD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XEkNwkKvzCYOt8cyNkeHBT7X.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is niet aan de orde. Mocht het in de toekomst veranderen blijft er ook nog voldoende ruimte over voor een aantal extra panelen op het dak aan de noordzijde al zullen die natuurlijk nooit zoveel opbrengen.

@AUijtdehaag ik heb geen idee wat de netspanning nu is. Ik ben wat dat betreft maar een simpele consument. Je bent natuurlijk verplicht de plaatsing van zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder en mag toch hopen dat hier rekening mee wordt gehouden. Ik snap dat hier de experts zitten die er bovengemiddeld veel van afweten. Maar hoe zit dat met de overige 99% van de consumenten die hier absoluut geen kaas van gegeten hebben en erop moeten vertrouwen dat een installatie binnen de grenzen blijven?

De slimme meter hebben we nog niet, maar onze digitale meter nu is niet geschikt voor registratie teruglevering. Liander geeft aan dat bij aanmelding van de zonnepanelen er een slimme meter wordt geplaatst (gratis).

Fotootje van onze meterkast (don't mind the mess, dit was ooit allemaal netjes ...binnenkort maar eens even helemaal netjes maken. Sowieso wel prettig als ze erbij moeten ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izQBPfNXzSJdmgRWY_w3njWjq5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oGwS7KvGpbBqCSo3C5jFtreU.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je naar 3-fase gaat, zou ik eerst de ombouw laten doen.
Automatisch krijg je dan ook een andere meter. https://mijnaansluiting.nl/home

Huidige hoofdschakelaar vervangen voor een 3-fase hoofdschakelaar. (je kan spanningsloos werken door de hoofdzekeringautomaat uit te zetten)

Weinig groepen. 2 aardlekschakelaars komen dan op allebei een fase te zitten. (eigenlijk wil je dan 3 aardlekschakelaars verdeeld over 3-fasen)
Maar er is al snel ruimte tekort met een 3-fase aardlekautomaat voor zonnepanelen en een 3-fase aardlekautomaat voor de EV (2x 4 posities in je groepenkast)

@jeroen3
Bij mij valt ook niet alles tegelijk uit, met 4 SMA omvormers :>
(heb trouwens vanaf 2013 nog niet 1 dag geen opbrengst gehad, stroomstoringen extern daarbuiten gelaten)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2021 10:18 ]

Pagina: 1