afsluiten stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 6.260 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-04 00:32
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuw appartement. Ik heb altijd stroom etc betaald via een voorschot bij mijn huidige appartement dus ik heb me nooit echt verdiept in deze zaken.

Het moeilijke vind ik het inschatten van hoeveel ik stroom ik ga gebruiken. Op de ene website komt uit de "bereken" tool 2500kwh. voor 2 pers, appartement uit 2011 met dubbele meter, zonder gas.

en bij de andere is het weer 1500 kwh.

Dus dat maakt het allemaal niet heel duidelijk...
Verder vroeg ik mij af, er zijn heel veel onbekende stroomleveranciers die 2/3 euro goedkoper zijn dan de bekende zoals eneco/vattenfall etc.

Is het die 2/3 euro korting in de maand waard of gaat me dat problemen opleveren wanneer ik een van deze onbekende stroomleveranciers kies.

Ik hoor graag jullie mening. alvast bedankt!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Stroom is stroom, aanbieders maken bar weinig uit eigenlijk. Gewoon op https://www.gaslicht.com/energievergelijken kijken wie de beste deals heeft, en eventueel kijken of ze geen dikke onvoldoende scoren.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:09
soepblik schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:55:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuw appartement. Ik heb altijd stroom etc betaald via een voorschot bij mijn huidige appartement dus ik heb me nooit echt verdiept in deze zaken.

Het moeilijke vind ik het inschatten van hoeveel ik stroom ik ga gebruiken. Op de ene website komt uit de "bereken" tool 2500kwh. voor 2 pers, appartement uit 2011 met dubbele meter, zonder gas.

Verder vroeg ik mij af, er zijn heel veel onbekende stroomleveranciers die 2/3 euro goedkoper zijn dan de bekende zoals eneco/vattenfall etc.

Is het die 2/3 euro korting in de maand waard of gaat me dat problemen opleveren wanneer ik een van deze onbekende stroomleveranciers kies.

je nieuwe verbruik zal normaliter niet veel afwijken van je huidige gebruik
je gaat namelijk de zelfde apparaten grotendeels gebruiken
neem ik aan?

dus dat kan je in eerste instantie gewoon aanhouden
eventueel iets hoger inschatten
dan zit je safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
boyette schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:58:
[...]

je nieuwe verbruik zal normaliter niet veel afwijken van je huidige gebruik
je gaat namelijk de zelfde apparaten grotendeels gebruiken
neem ik aan?

dus dat kan je in eerste instantie gewoon aanhouden
eventueel iets hoger inschatten
dan zit je safe
naja mijn huidige woning is meer een kleine studio waar ik in mn eentje woon dus het moeliijk te vergelijken.
En ik weet niet echt wat ik zelf verbruik aangezien alles op een hoop wordt gegooid en dan per m2 wordt afgerekend van het flatje waar ik zit.

[ Voor 12% gewijzigd door soepblik op 19-05-2021 01:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
soepblik schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:02:
[...]

naja mijn huidige woning is meer een kleine studio waar ik in mn eentje woon dus het moeliijk te vergelijken.
Qua stroom maakt dat weinig uit, tenzij je ook elektrisch gaat koken en verwarmen. Gas is mogelijk een ander verhaal.

Maar kijk gewoon een maandje je verbruik aan, en stel het bedrag bij, indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:57
Verbruik gewoon inschatten en gedurende het jaar aanpassen. (Gas wel rekening houden met de jaargetijden)

In het maandelijkse overzicht van mijn energieleverancier staat ook een aangeraden verhoging/verlaging van de maandelijkse kosten als je teveel verbruikt of betaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:33

Floor-is

5.2

Contract voor één jaar afsluiten dus. En wat mij persoonlijk betreft even bij Greenpeace kijken welke leveranciers goed groen zijn, maar die keuze staat je vrij :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
Floor-is schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:42:
Contract voor één jaar afsluiten dus. En wat mij persoonlijk betreft even bij Greenpeace kijken welke leveranciers goed groen zijn, maar die keuze staat je vrij :)
Ik zou graag wat groens zoeken. Maar ben net student af met nog een leuke studieschuld.
Dus de lage kosten hebben toch even voorrang haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

soepblik schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:44:
[...]

Ik zou graag wat groens zoeken. Maar ben net student af met nog een leuke studieschuld.
Dus de lage kosten hebben toch even voorrang haha.
Scheelt vaak echt ontzettend weinig, of je ontdekt zelfs dat een partij waarvan je het niet verwacht veel groener is dan je dacht :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 22:55
Je hebt geen gas? Verwarm je water met een elektrische boiler?

Ik zit zo op zo'n 140kWh-150kWh per maand voor mijn appartement, als ik er veel ben (en aan het koken ben). Als ik er niet/weinig ben dan zo rond de 80 kWh.

Qua elektrische apparaten: een grote boiler (ingesteld op 2 personen, 's nachts verwarmen), LED verlichting, elektrisch koken, grote en niet recente koel/Vries combinatie van 1.70 hoog, kleine TV, plus espressomachine.

Nu met Corona werk ik van huis met vaak meerdere computers en schermen en veel espresso's. Ik probeer de verbruikers zoals TV/PC uit te zetten (stekker eruit), maar dat vergeet ik nog wel eens.

Ik zit overigens bij Fenor (jaarcontract, standaard groen). Dat was vorig jaar voor mij de goedkoopste volgens een vergelijkingssite. Recentelijk verlengd. Het aanbod was scherper dan nieuw aanbod inclusief bonussen bij anderen volgens een vergelijkingssite. Maar ik weet niet of dat voor nieuwe klanten ook zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21
Is je nieuwe appartement nieuwbouw? Zo niet, dan wordt het verbruik van de vorige persoon als basis genomen voor jou. In mijn woning zat een heel gezin, ik ben alleen. Eerste jaar flink moeten betalen per maand om daarna meer dan de helft terug te krijgen. Bij sommigen kun je na een half jaar bijstellen door ze op te bellen en de nieuwe meterstanden te geven.

Kwa leverancier is het een beetje de reviews bekijken en daarna wie het beste aanbod heeft. Enige waar je naar hoeft te kijken is wie het meeste geld geeft om jou binnen te hengelen, want dat wordt van de jaarrekening afgetrokken na een jaar. Daarna gewoon jaarlijks overstappen. Dat scheelt mij zo’n 150-250 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Croga

The Unreasonable Man

Hahn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:57:
Stroom is stroom, aanbieders maken bar weinig uit eigenlijk. Gewoon op https://www.gaslicht.com/energievergelijken kijken wie de beste deals heeft, en eventueel kijken of ze geen dikke onvoldoende scoren.
Stroom is stroom. De aanbieder maakt dus het grootste verschil. Het verschil tussen frustratie iedere keer dat je iets van ze nodig hebt of snel en duidelijk antwoord op je vragen.

De meeste aanbieders scoren een voldoende omdat mensen ze nooit nodig hebben. Mijn ervaring zegt dat er heel veel kaf tussen het koren is.
Daarnaast is het prijsverschil tussen de verschillende leveranciers dusdanig minimaal dat het de frustratie van een slechte leverancier niet waard is.

Ik zou zonder meer een paar tientjes per jaar kunnen besparen (op een jaarrekening van zo'n €3000) maar het is de frustratie van het overstappen niet waard en dus zit ik al jaren bij Greenchoice die *mijn* vragen al deze jaren altijd snel, accuraat en duidelijk beantwoord (YMMV)

Ofwel: TS; ga nou alsjeblieft niet voor de goedkoopste. Lees reviews, kijk op websites, kijk wat leveranciers allemaal geautomatiseerd aanbieden (voorbeeld: Maandbedrag aanpassen is bij Greenchoice heel eenvoudig via de website te regelen. Bij andere leveranciers moet je bellen, je verantwoorden en hopen dat ze accoord gaan).

Stroom is stroom. Het verschil zit hem in de organisatie er achter. En dat is zonder meer de belangrijkste factor om te kiezen waar je het af gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

SunnieNL schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:46:
Is je nieuwe appartement nieuwbouw? Zo niet, dan wordt het verbruik van de vorige persoon als basis genomen voor jou.
Is dat bij allemaal zo? Ik kan me niet anders herinneren dan dat ze dat bij het waterbedrijf deden (en dat was ook gezin van vier naar ik alleen, dus flink wat terug), maar vziw was stroom en gas gewoon op basis van wat ik in de contractaanvraag opgaf.
Bij sommigen kun je na een half jaar bijstellen door ze op te bellen en de nieuwe meterstanden te geven.
Bij alle leveranciers (nouja, in totaal 3 unieke ofzo :P ) waar ik de laatste tijd gezeten heb kon je dat gewoon op een willekeurig moment op hun website aanpassen.

Daar zat doorgaans dan wel een bepaald bereik aan, waardoor je niet ineens van 100 euro per maand naar 1 per maand kon. Maar dat is dan alleen relevant als je gedwongen wordt het verbruik van de vorige bewoner te hanteren of als je er bij je inschatting heel ver naast zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Nog een tip: neem een jaarcontract en stap elk jaar over.

Sommige aanbieders hebben een hogere prijs per kWh / M3 en voor het vastrecht maar staan als goedkoopste in de lijst door een hoge welkomsbonus. Als je dan niet overstapt betaal je het jaar daarop dus juist méér dan bij andere aanbieders.

Dus: Elk jaar overstappen, wel even letten of de prijzen per kWh / M3 en het vastrecht niet bizar hoog zijn en elk jaar die welkomsbonus pakken!

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 22:04
@soepblik
Een voorschot blijft een voorschot, uiteindelijk betaal je altijd je echte verbruik dus na een jaar weet je dat.
Voor nu zou ik op een vergelijkingssite 3 of 4 scenario's invullen. Je huidige verbruik, 50% meer of minder en het dubbele. Kijk dan welke leverancier bij alle 3/4 de scenario's gunstig uit de bus komen.
Die neem je, dan weet je dat je het eerste jaar niet te veel zal betalen qua tarief.
Daarnaast kan je bij veel maatschappijen per maand je bedrag omhoog of omlaag bijstellen.

ps; ik ken ook mensen die bewust enorm hoog gaan zitten voor een hoge welkomstbonus. Die is dan namelijk hoger en wordt niet meer aangepast als je verbruik lager blijkt te zijn. Of je dit moet willen is 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 16:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Floor-is schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 01:42:
Dit heb ik zelf recent hier vergeleken:
https://www.consumentenbo...oenste-energieleverancier
https://cloudfront.consum...apport_a4_20112020_v2.pdf

Duidelijk overzicht (en uitgebreide info als je daar zin in hebt) :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Is al even geleden dat ik bij een aanbieder/broker heb gewerkt, maar er was daar een dagelijkse prijs aan de voor- (standaard) en achterzijde (korting). Als je een leverancier persé wilt hebben maar ze zijn iets duurder, dan moet je even met ze bellen en voorleggen dat je graag klant wil worden maar [leverancier X] heeft betere tarieven. Dan is er een goede kans dat je het kortingtarief krijgt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
chrisborst schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:54:
@soepblik
Een voorschot blijft een voorschot, uiteindelijk betaal je altijd je echte verbruik dus na een jaar weet je dat.
..
Daarnaast kan je bij veel maatschappijen per maand je bedrag omhoog of omlaag bijstellen.
Na een jaar pas? Ik kan elke maand mijn verbruik inzien, en dus zou TS na een maand al zijn voorschot moeten kunnen aanpassen.
Tenminste zo deed ik dat wel.. In het begin ook geen idee wat we gingen verbruiken.. dus een gemiddeld voorschot gepakt en na een maand vergeleken met het echte verbruik. Daarop mijn voorschot direct bijgesteld.
Ik ga per maand altijd ietsje hoger zitten.. zodat ik aan het eind van het jaar nooit hoef bij te betalen.. meestal krijg ik een paar euro terug.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
DonJunior schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:03:
[...]

Na een jaar pas? Ik kan elke maand mijn verbruik inzien, en dus zou TS na een maand al zijn voorschot moeten kunnen aanpassen.
Tenminste zo deed ik dat wel.. In het begin ook geen idee wat we gingen verbruiken.. dus een gemiddeld voorschot gepakt en na een maand vergeleken met het echte verbruik. Daarop mijn voorschot direct bijgesteld.
Ik ga per maand altijd ietsje hoger zitten.. zodat ik aan het eind van het jaar nooit hoef bij te betalen.. meestal krijg ik een paar euro terug.
Jup, je echte jaarverbruik weet je pas na... een jaar. Tot die tijd blijft het een extrapolatie van je verbruik tot nu toe. Bij veel mensen zit er ook een schommeling in het verbruik afhankelijk van welke apparaten je hebt. Een airco hakt er flink in bij een warme zomer of dat extra straalkacheltje in de winter.
En volgens mij zeg ik letterlijk wat jij doet, dus ik begrijp je reactie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:36
SunnieNL schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:46:
Is je nieuwe appartement nieuwbouw? Zo niet, dan wordt het verbruik van de vorige persoon als basis genomen voor jou. In mijn woning zat een heel gezin, ik ben alleen. Eerste jaar flink moeten betalen per maand om daarna meer dan de helft terug te krijgen. Bij sommigen kun je na een half jaar bijstellen door ze op te bellen en de nieuwe meterstanden te geven.
Toch vind ik dat altijd moeilijk om als leidraad aan te houden. In mijn huis heeft hiervoor een ouder echtpaar gewoond, met een airco aan de gevel. De woning is toen gerenoveerd voordat ik erin kwam en de airco is verdwenen.
Ik zit bij Eneco en zij wilden mij op basis van het verbruik van het huishouden in het verleden 70 euro hoger zetten dan dat ik daadwerkelijk nu verbruik. Ik ben zelf ook fan van het instellen van een te hoog termijnbedrag, om aan het einde van het jaar een bonus uit eigen zak te krijgen dus veel heb ik er niet aan gedaan. Maar daaruit afleiden wat jouw verbruik daadwerkelijk is vind ik op basis van dat gegeven lastig. Meterstanden doorgeven is natuurlijk niet van toepassing bij slimme meters.

Terugkomend op wat jouw verbruik is; ik heb voor mij en mijn vrouw (nog zonder kinderen) op 2300 kWh staan. Ik heb een Toon van Eneco waarmee ik het verbruik een beetje in de gaten kan houden en dat stroomverbruik lijkt goed te kloppen. Dat is inclusief 2 grote aquaria die verwarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je het kan missen gewoon zo hoog mogelijk je voorschot houden, dan heb je aan het einde van het jaar als je je eindafrekening krijgt een leuk 'extra zakcentje' (indirect zelf betaald natuurlijk). Dus als je nu 200 betaalt en je kan 300 missen dan zet je hem op 300... als dan blijkt dat je verbruik nog steeds 200 is dan heb je over 12maanden 1200euro wat je ff terug krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Enforcer schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:37:
Als je het kan missen gewoon zo hoog mogelijk je voorschot houden, dan heb je aan het einde van het jaar als je je eindafrekening krijgt een leuk 'extra zakcentje' (indirect zelf betaald natuurlijk). Dus als je nu 200 betaalt en je kan 300 missen dan zet je hem op 300... als dan blijkt dat je verbruik nog steeds 200 is dan heb je over 12maanden 1200euro wat je ff terug krijgt...
Doe dat dan wel bij een grote leverancier als Essent enzo, anders kun je naar je geld fluiten bij een faillissement.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:44
Gewoon een energie aanbieder nemen waar je maandelijks je maandbedrag kan aanpassen, voor de rest maakt het niet zoveel uit.

Ik zorg er altijd voor dat mijn maandbedrag zoveel mogelijk overeenkomt met het daadwerkelijke verbruik. Vorig jaar kreeg ik bijvoorbeeld 15 euro terug. 1,25 per maand 'te veel' betalen vind ik niet zo erg, maar andere mensen betalen over het hele jaar heen honderden euro's 'te veel' die ze dan aan het eind van het jaar weer terugkrijgen. Het is net wat jezelf prettiger vind.

Overigens was ons verbruik over heel 2020 inclusief thuiswerken maar 1854 kWh en dat is met 2 volwassenen en een baby (dus heel veel was!). Dus 2500kWh voor 1 persoon in een appartement lijkt me vrij veel.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:47
Ben er niet zo'n fan van om bedrijven van gratis liquiditeit te voorzien op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

soepblik schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:55:

Beste @soepblik
Stroomverbruik zal niet veel verschillen in jaarlijkse kosten. Gas is het duurste.
Je kunt naar vergelijkingssites gaan en daar kijken wat het verschil is in 2500kWh, en 3500kWh.
Dan zie je globaal wat je maandelijkse kosten zijn, en ik zou zelf het voorschot iets hoger aanhouden.
Zo krijg je waarschijnlijk geld terug na 1 jaar, en hoeft je niet bij te betalen.
Open ook de gegevens niet alleen globaal het voorschot, maar prijs per kWh, en M3 en andere bijkomende kosten. Vaak krijg je ook een zgn welkomstpremie, als je 1jaar hebt afgenomen.

paar vergelijkingssites:
https://www.energievergelijker.nl/
https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ozzie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:40:
[...]
Overigens was ons verbruik over heel 2020 inclusief thuiswerken maar 1854 kWh en dat is met 2 volwassenen en een baby (dus heel veel was!). Dus 2500kWh voor 1 persoon in een appartement lijkt me vrij veel.
Daar valt volgens mij niet persé een pijil op te trekken en is volledig afhankelijk van wat je allemaal voor apparaten heb staan en hoe je levensstijl is.

Toen wij nog geen kinderen hadden zaten we met 2 personen al tegen de 4.000 kWh, maar ik heb dan ook wel heel veel apparaten staan 8)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Of je laat die 100 euro gewoon op je bankrekening staan, dan heb je het ook nog steeds. Maar dan zonder het risico dat het geld weg is wanneer het bedrijf failliet is gegaan. Dit is daadwerkelijk gebeurd met een paar goedkope prijsvechters. En dan kun je dus fluiten naar je betaalde voorschotten. Ik bedoel dus: er zijn veiligere manieren om jezelf voor de gek te houden dan het geld aan een bedrijf uit te lenen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Klopt. Enige nadeel: áls een partij failliet gaat dan komt het "teveel betaalde deel" niet meer terug. Die kans is klein, maar bij de vele kleine partijen niet geheel verwaarloosbaar... Zie voorbeeld Energieflex paar jaar terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 19-05-2021 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
chrisborst schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Jup, je echte jaarverbruik weet je pas na... een jaar. Tot die tijd blijft het een extrapolatie van je verbruik tot nu toe. Bij veel mensen zit er ook een schommeling in het verbruik afhankelijk van welke apparaten je hebt. Een airco hakt er flink in bij een warme zomer of dat extra straalkacheltje in de winter.
En volgens mij zeg ik letterlijk wat jij doet, dus ik begrijp je reactie niet.
Ik bedoelde het niet zo denigrerend als het wellicht overkwam eigenlijk... :|
Excuus

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
chrisborst schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:54:

ps; ik ken ook mensen die bewust enorm hoog gaan zitten voor een hoge welkomstbonus. Die is dan namelijk hoger en wordt niet meer aangepast als je verbruik lager blijkt te zijn. Of je dit moet willen is 2.
Ik dacht dat iedereen dit deed? :+ Ik vul altijd een véél te hoog verbruik in zodat de bonus nog enkele tientjes omhoog gaat en je tegen het bonus 'plafond' zit. Zodra het nieuwe contract ingaat direct het maandelijkse bedrag naar beneden zetten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 09:26
De eerste paar maanden de meterstanden bijhouden en zonodig je maandelijkse bijdrage aanpassen zodat je niet teveel afwijkt en voor verrassingen komt te staan.

sommige aanbieders doen dat automatisch waarbij je een prognose krijgt of het maandelijkse bedrag bij het verbruik past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ulster Seedling schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:56:
[...]

Dit heb ik zelf recent hier vergeleken:
https://www.consumentenbo...oenste-energieleverancier
https://cloudfront.consum...apport_a4_20112020_v2.pdf

Duidelijk overzicht (en uitgebreide info als je daar zin in hebt) :)
Ik zit wel goed momenteel, maar thanks :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Croga schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:51:
[...]

Stroom is stroom. De aanbieder maakt dus het grootste verschil. Het verschil tussen frustratie iedere keer dat je iets van ze nodig hebt of snel en duidelijk antwoord op je vragen.

De meeste aanbieders scoren een voldoende omdat mensen ze nooit nodig hebben. Mijn ervaring zegt dat er heel veel kaf tussen het koren is.
Daarnaast is het prijsverschil tussen de verschillende leveranciers dusdanig minimaal dat het de frustratie van een slechte leverancier niet waard is.

Ik zou zonder meer een paar tientjes per jaar kunnen besparen (op een jaarrekening van zo'n €3000) maar het is de frustratie van het overstappen niet waard en dus zit ik al jaren bij Greenchoice die *mijn* vragen al deze jaren altijd snel, accuraat en duidelijk beantwoord (YMMV)

Ofwel: TS; ga nou alsjeblieft niet voor de goedkoopste. Lees reviews, kijk op websites, kijk wat leveranciers allemaal geautomatiseerd aanbieden (voorbeeld: Maandbedrag aanpassen is bij Greenchoice heel eenvoudig via de website te regelen. Bij andere leveranciers moet je bellen, je verantwoorden en hopen dat ze accoord gaan).

Stroom is stroom. Het verschil zit hem in de organisatie er achter. En dat is zonder meer de belangrijkste factor om te kiezen waar je het af gaat nemen.
Serieuze vraag: waar heb jij je energieleverancier voor nodig, dan? En hoe vaak hebben we het over? Want je hamert heel erg op dat ze vragen kunnen beantwoorden, en daar is op zich niks mis mee, maar ik heb nog nooit contact hoeven hebben met mijn energieleverancier in de laatste 5 jaar (knock on wood). Wat natuurlijk niks zegt, want N=1, maar ik ben heel benieuwd waar jij je leverancier zoal om vraagt :)

Mijn advies, net zoals die van velen in dit topic: ga voor de goedkoopste, tenzij je denkt veel support nodig te hebben. Maar mijn verwachting is dat de meesten dat niet nodig hebben. En mocht een leverancier echt niet bevallen, switch je na een jaar (wat qua geldzaken sowieso een goed idee is).

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 19-05-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hahn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Serieuze vraag: waar heb jij je energieleverancier voor nodig, dan? En hoe vaak hebben we het over? Want je hamert heel erg op dat ze vragen kunnen beantwoorden, en daar is op zich niks mis mee, maar ik heb nog nooit contact hoeven hebben met mijn energieleverancier in de laatste 5 jaar (knock on wood). Wat natuurlijk niks zegt, want N=1, maar ik ben heel benieuwd waar jij je leverancier zoal om vraagt :)

Mijn advies, net zoals die van velen in dit topic: ga voor de goedkoopste, tenzij je denkt veel support nodig te hebben. Maar mijn verwachting is dat de meesten dat niet nodig hebben. En mocht een leverancier echt niet bevallen, switch je na een jaar (wat qua geldzaken sowieso een goed idee is).
Ik heb ook echt nog nooit contact opgenomen met mijn energieleverancier, ja toen ik een contract met ze afsloot. Daarna nooit meer. Als er iets aan de hand is ligt het probleem toch bij de netbeheerder. Maar een stroomstoring gebeurd hier gelukkig ook zelden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Laatst online: 10:47
Gewoon ook voor de goedkoopste gaan TS. Groene stroom is onzin, of denk je dat de stroom die uit het wijkkastje komt ineens groen is? Allemaal dezelfde meuk.

Indien er een storing is, is de netbeheerder verantwoordelijk en niet je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Croga

The Unreasonable Man

Het begint al bij het maken van het contract. Daar heb je ze bij nodig.
Dan wil je in de toekomst over kunnen stappen. Daar heb je ze bij nodig.
Wil je je maandbedrag aanpassen? Heb je ze nodig.
Is je rekening niet in orde?
Heb je überhaupt vragen over je rekening?

Zo al 5 opties bedacht. En neem van mij aan; die tweede is een behoorlijk belangrijk punt. Het heeft me heel wat moeite gekost om überhaupt bij Essent weg te kunnen indertijd. Daar deden ze behoorlijk moeilijk over. En zoals in mijn originele post al gesteld; je maandbedrag aanpassen is nog zo'n dingetje.

En nee, het gebeurt niet vaak. Maar wanneer het gebeurt wil je geen gezeur. En bij sommige leveranciers is alles wat je wilt vragen al gezeur. Dat is mij die paar tientjes per jaar echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Croga schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Het begint al bij het maken van het contract. Daar heb je ze bij nodig.
Dan wil je in de toekomst over kunnen stappen. Daar heb je ze bij nodig.
Wil je je maandbedrag aanpassen? Heb je ze nodig.
Is je rekening niet in orde?
Heb je überhaupt vragen over je rekening?

Zo al 5 opties bedacht. En neem van mij aan; die tweede is een behoorlijk belangrijk punt. Het heeft me heel wat moeite gekost om überhaupt bij Essent weg te kunnen indertijd. Daar deden ze behoorlijk moeilijk over. En zoals in mijn originele post al gesteld; je maandbedrag aanpassen is nog zo'n dingetje.

En nee, het gebeurt niet vaak. Maar wanneer het gebeurt wil je geen gezeur. En bij sommige leveranciers is alles wat je wilt vragen al gezeur. Dat is mij die paar tientjes per jaar echt niet waard.
Ik ben in de laatste 5 jaar denk ik 3 keer overgestapt, en bij meerdere leveranciers maandbedragen aangepast, wat altijd zonder enige problemen ging. Als je een jaarcontract neemt, en overstapt via bijvoorbeeld Gaslicht.com, dan wordt er al heel veel geregeld voor je.

Dus ik bespaar liever die paar tientjes, maar het is een vrij land ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Croga schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:20:
[...]
Het heeft me heel wat moeite gekost om überhaupt bij Essent weg te kunnen indertijd. Daar deden ze behoorlijk moeilijk over.
[...]
offtopic:
Je had ook gewoon bij Essent kunnen blijven. Daar geven ze tegenwoordig meer korting naarmate je langer klant bent.
Na 3 jaar kan er eigenlijk geen enkele welkom-bonus of cashback meer tegenop... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21
Hahn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Ik ben in de laatste 5 jaar denk ik 3 keer overgestapt, en bij meerdere leveranciers maandbedragen aangepast, wat altijd zonder enige problemen ging. Als je een jaarcontract neemt, en overstapt via bijvoorbeeld Gaslicht.com, dan wordt er al heel veel geregeld voor je.

Dus ik bespaar liever die paar tientjes, maar het is een vrij land ;)
Verschil hier is even dat het gaat om een verhuizing. Als je langer in een huis zit kun je vaak goed zaken aanpassen. In een nieuw huis gaat daar een blokkade op voor een x maanden en bij sommige leveranciers zelfs over het hele jaar (ik kijk naar jullie oxxio) en wordt niet meer berekend op jou als persoon, maar over de afgelopen 3 jaar op het adres.

Mooi ook als je klant was bij oxxio, veranderd en jaar later weer terug komt is het systeem van oxxio ook de draad kwijt. Dan ben je wel klant, maar volgens de app niet. Die moeten ze dan eerst weer resetten.

Maar ieder jaar overstappen doe ik ook altijd via gaslicht.com. Kost je een uurtje en bespaard je 150+ per jaar. (soms is het handig ook even de leverancier die je op het oog hebt te bellen, omdat ze soms betere korting kunnen geven zonder gaslicht.com ertussen)

[ Voor 3% gewijzigd door SunnieNL op 19-05-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
DonJunior schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:39:
[...]

Ik bedoelde het niet zo denigrerend als het wellicht overkwam eigenlijk... :|
Excuus
Geen enkel probleem! Fijn dat je nog even erop reageert :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ShininNL schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:15:
Gewoon ook voor de goedkoopste gaan TS. Groene stroom is onzin, of denk je dat de stroom die uit het wijkkastje komt ineens groen is? Allemaal dezelfde meuk.
Je stelling is ietwat ongenuanceerd. Ja, door in zee te gaan met een groene leverancier is de stroom die je ontvangt niet opeens anders. Maar je geld gaat wél naar verdere investeringen in (Nederlandse) opwekking van groene stroom. Het gaat erom dat je met de keuze van leverancier kunt helpen met het versnellen van de verduurzaming van onze energie-opwekking. Het gaat niet om het op magische wijze veranderen van de stroom in de wijkkast in elektriciteit die ten alle tijden 100% groen is opgewekt.

Groene stroom: 5 misverstanden
Onderzoek duurzaamheid Nederlandse stroomleveranciers (2020)
etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

ShininNL schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:15:

Indien er een storing is, is de netbeheerder verantwoordelijk en niet je leverancier.
Wat is dit voor gechargeerde post trouwens?

Je hebt geen of nauwelijks invloed op wat voor elektronen er in je huis uitkomen: true.
Je hebt heel veel invloed op hoe die elektronen worden opgewekt echter! Daarmee wordt op het geheel van stroomverbruik in het land, jouw stukje dus wel groen geproduceerd.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Laatst online: 14-05 10:50

John Doos

ClaudZaque

Leuk topic, ik ben de laatste tijd ook bezig met vergelijken en kijken waar mijn verbruik naartoe gaat en aan het voorbereiden over een eventuele overstap)

Hier de huidige gang van zaken, zodat je kan zien waar allemaal rekening mee te houden.

Ik heb 1 juli 2020 mijn huidige stroom/gas leverancier gekozen, dit ging via Independer.
Er kwam voor mij een "voordelige" leverancier uit, welke nu blijkbaar ook heel goed in service en functionaliteiten is! Ik zit nu dus nog bij welkom energie. Ik heb hier naar veel wikken en wegen 1000m3 gas en volgens mij 2500 of 3000kwh aan stroom afgenomen voor 102euro per maand.(Het is erg lastig dit terug te vinden in mijn leveringsovereenkomst en/of contracten, ook de klantenservice kan mij hier niet in helpen) Daarbovenop krijg ik aan het einde een bonus van 200,- euro en heb ik elke maand netjes in de mail een verbruiksoverzicht. Dit maandbedrag heb ik voor de laatste 2 maanden op 125euro laten zetten, zodat ik als het goed is een paar 100piek krijg als aanvulling op het vakantiepotje.

Nou heb ik het verbruik niet helemaal goed geschat, want ik verbruik meestal <10m3 gas per maand.
En de zeldzame keer dat de verwarming aangaat zit ik maximaal op 40m3. (2x voorgekomen)
Ik blijf dus onder de 250m3 gas in 365dagen.

Maar stroom is een heel ander verhaal.
Hier verbruik ik ergens tussen de 250/350kwh per maand. Ik blijk de douche met stroom te verwarmen (boiler in de badkamer) Ik heb 2 gamepc's gebouwd, een oudere vaatwasser gekocht, homeservertje aanstaan, tv ingesteld op kwaliteit ipv eco. Ik zelf werk eigenlijk nooit thuis, en mijn vriendin doet dit 2 dagen in de week.

Om te beginnen heb ik wel wat verduurzaam maatregelen getroffen, alles is vervangen door LED. (Tradfri/Zigbee/Hue meuk) De verwarming staat altijd op 16c. En in maanden met een R erin mag die maximaal naar 20.5 :) Heb ik radiatorfolie geplakt achter alle radiatoren, en de radiatorknoppen dichtgedraaid van de gang en badkamer radiatoren. (Die ruimtes verwarmen heeft mijn inziens geen zin). Savond's zit ik een uur of 6 achter de computer, en de wederhelft achter de tv voor een duur van 4u. (Niet helemaal accuraat, we hebben ook een sociaal leven en sport etc. :+ )

TL:DR
Wij zijn dus een 2 persoons huishouden, welke beide fulltime werken, in een A label appartement van 70m2.
En kan met mijn luxe leefstijl en basis besparingen uit met ruim bemeten 500m3 aan gas, en 3500kwh aan stroom voor een goede prijs.

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Oogje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Doe dat dan wel bij een grote leverancier als Essent enzo, anders kun je naar je geld fluiten bij een faillissement.
Dat. Ik heb nog honderden euros tegoed van energieflex, die ik dus nooit meer ga terugzien.
Mijn maandbedrag zet ik sindsdien dus bewust juist iets *lager* dan mijn verbruik.
Ze kunnen me wat, er wordt niet meer 'geleend' van mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Idd, en bij storing bel je met nationaal storingsnummer 0800 - 9009

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Harrie_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:51:
[...]

offtopic:
Je had ook gewoon bij Essent kunnen blijven. Daar geven ze tegenwoordig meer korting naarmate je langer klant bent.
Na 3 jaar kan er eigenlijk geen enkele welkom-bonus of cashback meer tegenop... :Y
Kan, maar Essent is wel echt een mega-steenkolenboer. Van de grote jongens het meest vervuilend, dus om die nou te gaan sponsoren....

Natuurlijk is geld belangrijk, maar kijk ook eens naar dit soort lijstjes:
https://wisenederland.nl/...ndse-energieleveranciers/

de groenste leveranciers zijn niet per se duurder.

En ja: stroom is stroom maar groene leveranciers kunnen wel echt zorgen voor meer groene stroom versus de kolenboeren (lees: Essent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ozzie schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:40: 2500kWh voor 1 persoon in een appartement lijkt me vrij veel.
Voor een tweaker? Servertje of 2, huis vol domotica, game pc, game console, enz tikt aardig aan. Laat staan nu met thuiswerken, pc hele dag aan en dan zijn zijn zaken als een airco enz in de zomer ook ineens heel fijn.

En dan heb ik hier nog 5 aquaria een vijver en een waterbed. Ik ga dus giga over 2500 kWh heen (ook al toen ik nog in een flatje woonde dus minus vijverpomp en 2 aquaria).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

John Doos schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:39:
8< 8<

TL:DR
Wij zijn dus een 2 persoons huishouden, welke beide fulltime werken, in een A label appartement van 70m2.
En kan met mijn luxe leefstijl en basis besparingen uit met ruim bemeten 500m3 aan gas, en 3500kwh aan stroom voor een goede prijs.
Kweenie, maar ik vind dit niet luxe, eerder 'normaal' of zelfs iets minder als je kijkt naar verwarmen. Qua elektronica is dat anders, maar valt allemaal ook wel mee hoor.

Wij zijn met drie thuis, ik werk thuis. Ons verbruik ligt iets boven 4500kWh/jr. Mijn vrouw werkt een dagje thuis en twee dagen op de zaak, we hebben een zoon van 7 die geen hele gekke dingen doet IMO :P

[ Voor 16% gewijzigd door Floor-is op 19-05-2021 12:52 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
dragon2 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Voor een tweaker? Servertje of 2, huis vol domotica, game pc, game console, enz tikt aardig aan. Laat staan nu met thuiswerken, pc hele dag aan en dan zijn zijn zaken als een airco enz in de zomer ook ineens heel fijn.

En dan heb ik hier nog 5 aquaria een vijver en een waterbed. Ik ga dus giga over 2500 kWh heen (ook al toen ik nog in een flatje woonde dus minus vijverpomp en 2 aquaria).
Ik heb ook een thuisserver, gamepc en console en sinds maart 2020 ben ik geen moment meer op kantoor geweest. 5 aquaria, een vijver en een waterbed (verbruiken die stroom?) vind ik niet echt iets typisch voor een tweaker.

Ik vind alsnog (giga over) 2500 kWh in je eentje een vrij hoog stroom verbruik, het gemiddelde verbruik voor 1 persoon in een appartement was volgen milieucentraal.nl (https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/) 1600 kWh.
Wij zitten blijkbaar aan de lage kant, en netto verbruiken we dankzij de zonnepanelen nog veel minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Fr33z schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Kan, maar Essent is wel echt een mega-steenkolenboer. Van de grote jongens het meest vervuilend, dus om die nou te gaan sponsoren....

Natuurlijk is geld belangrijk, maar kijk ook eens naar dit soort lijstjes:
https://wisenederland.nl/...ndse-energieleveranciers/

de groenste leveranciers zijn niet per se duurder.

En ja: stroom is stroom maar groene leveranciers kunnen wel echt zorgen voor meer groene stroom versus de kolenboeren (lees: Essent)
Ik snap dat niet zo goed? Je kunt toch gewoon bij Essent een contract afsluiten voor groene stroom? Wat heeft dat dan met steenkolen te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Harrie_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Ik snap dat niet zo goed? Je kunt toch gewoon bij Essent een contract afsluiten voor groene stroom? Wat heeft dat dan met steenkolen te maken?
Dat klopt, maar een kleine quote uit de rapportage van WISE:

"Veel leveranciers die in dit onderzoek een onvoldoende scoren hebben een beleidsvoering waarin
grijze stroom wordt ingekocht en als groene stroom
wordt verkocht door de garanties van oorspong die
ze afboeken voor hun levering. Naar buiten toe
kunnen zij claimen duurzame stroom te leveren,
en ook op hun stroometiket prijkt groene stroom.
Van hun inkoopbeleid gaat echter geen enkele
verduurzaming uit.

De leveranciers bij wie het
verschil in cijfer tussen inkoop en levering het
grootst is, zijn: Clean Energy, DELTA, Energy Zero,
ENGIE, Essent, Fenor, Innova Energie, NeoSmart,
NieuwHollandsEnergiebedrijf, Oxxio, Servicehouse,
United Consumers en Woonenergie."

Ze kopen dus certificaten in bijv. Noorwegen en 'greenwashen' daarmee hun stroomverkoop hier. Maar hebben verder geen echt effect op de verduurzaming van de stroomvoorziening in NL (door bijv. investeringen hier te doen, deals te sluiten met NL-se wind of zonneparken, door hun inkoopbeleid etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Lijkt mij vrij simpel allemaal

Ga naar energievergelijkingssites. Vul daar de gegevens in. Meestal heb je zoveel opties dat het op maat is af te stemmen. Neem de goedkoopste. Let alleen op dat je je bijdrage maandelijks kan aanpassen. Bijna allemaal geven ze tegenwoordig per maand een overzicht van je verbruik [Als je een slimme meter hebt] Heb je geen slimme meter hou je verbruik maandelijks op een staatje even bij. Zo hoef je nooit teveel f te weinig te betalen. Kies bij voorkeur voor een vast tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
NoahAmber schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:34:
Lijkt mij vrij simpel allemaal

Ga naar energievergelijkingssites. Vul daar de gegevens in. Meestal heb je zoveel opties dat het op maat is af te stemmen. Neem de goedkoopste. Let alleen op dat je je bijdrage maandelijks kan aanpassen. Bijna allemaal geven ze tegenwoordig per maand een overzicht van je verbruik [Als je een slimme meter hebt] Heb je geen slimme meter hou je verbruik maandelijks op een staatje even bij. Zo hoef je nooit teveel f te weinig te betalen. Kies bij voorkeur voor een vast tarief.
En nog 1 tip: blijf weg van contractren die langer dan 1 jaar duren (3 jarige contracten bijv.). Het systeem is een beetje stom maar je kunt veel beter jaarlijks een welkomstbonus binnenharken dan je nu vastleggen voor een tijd.

Natuurlijk is het lastig te zeggen wat de energieprijzen gaan doen en kun je dus misschien een klein voordeel halen door nu een gunstige prijs vast te leggen. Probleem is dat niemand weet of wat we nu moeten betalen 'gunstig' is. Grootste prijsverschil komt toch door energiebelasting, en die is bij iedereen gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Er zijn ook jaarlijks diverse collectieve energieveiligen, bijvoorbeeld van Eigen Huis, waar je ook zonder lid te zijn aan mee kan doen. Je kan altijd beslissen of je met het aanbod akkoord gaat, overstappen en opzeggen gaat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Harrie_ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:07:
[...]

En dan kom er groene stroom naar jou, en bij de buurman grijs ?
Ik zou gewoon de goedkoopste kiezen, waar je het meeste vertrouwen in hebt.

Wat is Groen, als je bomen gaat kappen om te versnipperen en verstoken en dan Groene stroom opwekken ?
Dan nog de handel/scam met CO2 certificaten...

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 20-05-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Hackus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:35:
[...]

In alle eerlijkheid; het boeit me niets waar die stroom vandaag komt, groen, grijs, paars. Ik reageerde op @Fr33z die aangaf dat Essent 'steenkolen-stroom' levert, terwijl je bji Essent gewoon een contract met groene stroom af kunt sluiten.

Nu is dat natuurlijk een grote oplichterij met handel in 'groene' certificaten zoals @Fr33z ook al aangeeft, maar dat neem ik een leverancier in deze niet echt kwalijk. Dat is hoe de markt werkt; als het wettelijk kader dat toelaat helemaal prima; ik ga niet van een energieleverancier verwachten dat deze een hogere moraal voert dan winstmaximalisatie. Ach ze hadden die hele energiemarkt nooit moeten privatiseren, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Harrie_ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:40:
[...]

In alle eerlijkheid; het boeit me niets waar die stroom vandaag komt, groen, grijs, paars. Ik reageerde op @Fr33z die aangaf dat Essent 'steenkolen-stroom' levert, terwijl je bji Essent gewoon een contract met groene stroom af kunt sluiten.

Nu is dat natuurlijk een grote oplichterij met handel in 'groene' certificaten zoals @Fr33z ook al aangeeft, maar dat neem ik een leverancier in deze niet echt kwalijk. Dat is hoe de markt werkt; als het wettelijk kader dat toelaat helemaal prima; ik ga niet van een energieleverancier verwachten dat deze een hogere moraal voert dan winstmaximalisatie. Ach ze hadden die hele energiemarkt nooit moeten privatiseren, maar dat is een andere discussie.
Dat is dus een farce. veel stroom komt gewoon van kolen, ook al bied men ook groene contracten.
Daarom zeg ik ook, ik zou de goedkoopste kiezen waar je het meeste vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hackus Je mag het helemaal zelf bepalen, maar je standpunt vind ik persoonlijk jammer. Zeker omdat het klimaat ons allemaal raakt.

Je geeft aan dat niet elke groene stroomleverancier investeert in groene stroom. En dat je daarom maar moet kiezen voor de goedkoopste leverancier. Maar daarbij negeer je de mogelijkheid om simpelweg te kiezen voor een leverancier die wél investeert in duurzame opwekking van energie.

Kort door de bocht kun je kiezen voor:

1 Groene leverancier die investeert in meer opwekking van groene stroom
2 Groene leverancier die doet aan 'greenwashing'
3 Vervuilende leverancier

Om dan te zeggen dat omdat de tweede optie bestaat je moet zeggen "fuck it, dan boeit alleen de prijs en hoef je niet naar het groene aspect te kijken", is nogal jammer. Juist een goede leverancier kiezen is een eenvoudige manier om wel duurzame opwekking te stimuleren. Een van de makkelijkste manieren zelfs, want je hoeft je niets in je dagelijkse levensstijl aan te passen, wat bij andere manieren om duurzamer bezig te zijn wel zo is. En je betaalt maar een marginaal hogere prijs (en zelfs dat niet altijd). Het gaat niet om honderden euro's verschil.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gizz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:11:
@Hackus Je mag het helemaal zelf bepalen, maar je standpunt vind ik persoonlijk jammer. Zeker omdat het klimaat ons allemaal raakt.

Je geeft aan dat niet elke groene stroomleverancier investeert in groene stroom. En dat je daarom maar moet kiezen voor de goedkoopste leverancier. Maar daarbij negeer je de mogelijkheid om simpelweg te kiezen voor een leverancier die wél investeert in duurzame opwekking van energie.

Kort door de bocht kun je kiezen voor:

1 Groene leverancier die investeert in meer opwekking van groene stroom
2 Groene leverancier die doet aan 'greenwashing'
3 Vervuilende leverancier

Om dan te zeggen dat omdat de tweede optie bestaat je moet zeggen "fuck it, dan boeit alleen de prijs en hoef je niet naar het groene aspect te kijken", is nogal jammer. Juist een goede leverancier kiezen is een eenvoudige manier om wel duurzame opwekking te stimuleren. Een van de makkelijkste manieren zelfs, want je hoeft je niets in je dagelijkse levensstijl aan te passen, wat bij andere manieren om duurzamer bezig te zijn wel zo is. En je betaalt maar een marginaal hogere prijs (en zelfs dat niet altijd). Het gaat niet om honderden euro's verschil.
Dat is hoe jij het bekijkt, en mijn bericht beoordeeld. Wat je bericht kort door de bocht maakt.
Ik zeg werkelijk nergens dat je niet kunt, of zopu moeten kiezen voor leverancier die in stroom van leverancier die in zonnepanelen investeert, of windenergie. Het is iemand zijn eigen keuze, en waar hij/zij zich goed bij voelt/vertrouwd. Dat kan dus van alle aanbieders af komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Hackus Je schrijft inderdaad nergens dat men niet zou kunnen kiezen voor een groene leverancier. Echter, je probeert wel het beeld te schetsen dat het geen zin zou hebben om voor een groene leverancier te kiezen:
Hackus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:35:
[...]

Wat is Groen, als je bomen gaat kappen om te versnipperen en verstoken en dan Groene stroom opwekken ?
Dan nog de handel/scam met CO2 certificaten...
Dat je dezelfde mix van stroom krijgt als je buren is geen reden om niet actief bij te dragen aan investeringen in duurzame energie door een andere leverancier te kiezen dan je buurman.
En dat er leveranciers zijn die investeren in biomassa of aan greenwashing doen maakt het niet minder nuttig om te kiezen voor een leverancier die investeert in zonne- en windenergie.

De keuze die je maakt heeft wel degelijk invloed op onze toekomst, dat is mijn punt. Zeker omdat het je nauwelijks moeite kost en je zelf niet eens hoeft uit te zoeken welke leveranciers wel echt groen bezig zijn: dat is al lang voor ons gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gizz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:36:
@Hackus Je schrijft inderdaad nergens dat men niet zou kunnen kiezen voor een groene leverancier. Echter, je probeert wel het beeld te schetsen dat het geen zin zou hebben om voor een groene leverancier te kiezen:

[...]

Dat je dezelfde mix van stroom krijgt als je buren is geen reden om niet actief bij te dragen aan investeringen in duurzame energie door een andere leverancier te kiezen dan je buurman.
En dat er leveranciers zijn die investeren in biomassa of aan greenwashing doen maakt het niet minder nuttig om te kiezen voor een leverancier die investeert in zonne- en windenergie.

De keuze die je maakt heeft wel degelijk invloed op onze toekomst, dat is mijn punt. Zeker omdat het je nauwelijks moeite kost en je zelf niet eens hoeft uit te zoeken welke leveranciers wel echt groen bezig zijn: dat is al lang voor ons gedaan.
Het ging om iemand die niet begreep dat Essent groen aanbied, terwijl een ander zei, en ik ook dat er veel stroom van kolencentrales wordt geleverd. Mede Essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:25

Bob Popcorn

Plop!

Floor-is schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Kweenie, maar ik vind dit niet luxe, eerder 'normaal' of zelfs iets minder als je kijkt naar verwarmen. Qua elektronica is dat anders, maar valt allemaal ook wel mee hoor.

Wij zijn met drie thuis, ik werk thuis. Ons verbruik ligt iets boven 4500kWh/jr. Mijn vrouw werkt een dagje thuis en twee dagen op de zaak, we hebben een zoon van 7 die geen hele gekke dingen doet IMO :P
Dat is toch extreem veel? Of heb je een jacuzzi buiten ofzo? Ik ben ook met 3 (nog geen schoolgaande kinderen, dus eigenlijk 24/7 iemand thuis), heb 24/7 een servertje brullen (op basis van een i3, dus geen rpi ofzo) en verder woon ik in een 140 jaar oud huis met F label. Wij verbruiken 2500 KW/h per jaar en 1000m3 gas. 8)7

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bob Popcorn schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Dat is toch extreem veel? Of heb je een jacuzzi buiten ofzo? Ik ben ook met 3 (nog geen schoolgaande kinderen, dus eigenlijk 24/7 iemand thuis), heb 24/7 een servertje brullen (op basis van een i3, dus geen rpi ofzo) en verder woon ik in een 140 jaar oud huis met F label. Wij verbruiken 2500 KW/h per jaar en 1000m3 gas. 8)7
Ik woon op 155m2, vrijstaand met G-label.

Gas is 2600/jr en elektra 4500.. We hebben een NASje draaien, paar laptops in huis en een niet al te zuinige TV die niet zo heel veel aanstaat. Wel een Quooker die schijnbaar in z'n eentje al 500kWh weet op te maken.

We willen ofwel gaan verhuizen, of verbouwen. In het eerste geval naar minimaal een B-label, in het laatste geval mikken we op A met >8.000kWh zelf opwekken, wat afdoende zou moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Floor-is op 20-05-2021 16:07 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 14-05 12:03
Modbreak:Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom parallel aan Overstappen naar een nieuwe energieleverancier hier eenzelfde discussie gevoerd wordt? Daar kan dit topic voortgezet worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.