Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-12-2023
Beste Tweakers,

Mijn opa is recent opgenomen in een verzorgingshuis omdat hij niet meer zelfstandig kan wonen. Hij heeft beginnende dementie maar nog niet extreem. Hij wil zelf weer terugkeren naar zijn huis maar dit zal simpelweg niet gaan, hij verblijft dus permanent in het verzorgingshuis.

Het huis staat nu leeg en mijn vader heeft een volmacht over de financien. Mijn opa heeft ongeveer 25.000 aan spaargeld en het huis is zo goed als afgelost.

Ik wil heel graag het huis van mijn opa kopen echter zal hij zelf zijn huis niet willen verkopen. Ondanks dat hij niet meer zal terugkeren, ja helaas hij is niet zo meegaand.

Mijn vraag:

Kan mijn vader het huis verkopen ondanks mijn opa nog leeft?

Wat als mijn opa nog een paar jaar leeft en door zijn spaargeld heen is, dan moet het huis worden verkocht, toch? Moet ik dan daar op wachten?

Kortom, ik zou graag willen weten welke mogelijkheden ik heb om het huis te kunnen kopen. :? Het liefst dus zonder andere kopers. Huizenmarkt is een drama en ik zie dit dus als een mooie kans.

Misschien hebben andere tweakers een vergelijkbare situatie meegemaakt. Op internet kom ik er niet helemaal uit en via een notaris vind ik nog iets te snel. :P

Beste antwoord (via vincent92 op 19-05-2021 22:53)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 23:16
@vincent92
Ik zie een paar punten om op te reageren. Disclaimer: ervaringsdeskundige, geen juridicus.

Financieele volmacht is niet hetzelfde als het onroerend goed mogen verkopen. Notaris kan uitsluitsel geven want die kan de volmacht beoordelen. Waarschijnlijk moet er dan een notarieele volmacht of leventestament zijn waar dit expliciet onder valt. Ofwel: Pa kan je vermoedelijk niet helpen.

Prijs van het huis: Is je pa de enige erfgenaam dan is er qua prijs weinig aan de hand mits die op of boven de WOZ waarde ligt. Zijn er meer erfgenamen laat dan taxeren door een erkend taxateur. Geef de omstandigheden mee. Wat een gek voor het huis wil geven is niet persee gelijk aan de marktwaarde ofwel: wat een verstandige koper er voor zou geven. Wordt het huis voor minder verkocht dan helpt het als erfgenamen (in de bloedlijn) het er mee eens zijn, Jouw voordeel is hun nadeel, rechtzaak aan de horizon?

Kosten van het verzorgingshuis. Als het niet een particuliere instelling is kun je (je pa) dit uitrekenen op de site van het CAK met behulp van de belastingaanslag 2019. Doe dat, dan kom je (je vader/opa) niet voor verrassingen te staan. Opa is verhuisd voor de burgerlijke stand, het huis is nu geen eigen woning (box 1) meer, maaar vermogen - box 3 waar het vermogen (sparen + beleggen) per 1 januari 2022 dus flink omhoog zal gaan. De eigen bijdrage voor de zorg loopt 2 jaar achter - eventueel hogere bijbetaling komt daarom pas vanaf 1 januari 2024. Maar is dan wel flink. Bij een opbrengst van het huis van 375.000, spaargeld 25.000 wordt dat jaarlijks naast de vermogensredementheffing over 350.000 (400 -/- vrijstelling van 50) ongeveer 1.000 euro per maand eigen bijdrage. 12.000 per jaar.

Geld: nadat het huis verkocht is zal opa z'n geld als de bliksem buiten zijn invloedsfeer moeten brengen en wel (zie vorige paragraaf) voor 1 januari om die 12.000 per 2024 voor te zijn. Heeft ie het huis of het geld dan is het betalen. Is dat waar opa voor gespaard heeft? Financieel advies lijkt wenselijk (estate planning?).

Opa kan door de rechtbank onder curatele gesteld worden maar dat is niet zo makkelijk. Beter is het om op heldere momenten met opa te praten. Iedereen weet dat hij niet terug naar huis kan maar als het huis in de famailie blijft kan hij er misschien wel op bezoek komen en misschien spreekt het hem ook wel aan dat het binnen de familie kan blijven.

In deze situaties kan gesteggel over geld, giften in natura, verwachtingen voor de toekomst veel kapot maken. Ga jij speculeren met het huis of blijf je er 40 jaar in wonen zoals hij waarschijnlijk gedaan heeft? Een goeie deal binnen een familie is op termijn vaak een slechte deal - bezint eer gij hieraan begint.

Moeilijke situatie, erg herkenbaar en moeilijk oplosbaar. Mijn suggestie: Neem afstand van het huis kopen voor een prikkie maar ga richting redelijke waarde. Maak opa bewust van het feit dat hij voor elk jaar dat hij in het verzorgingshuis zit 3% van z'n zuurverdiende centjes mag inleveren terwijl dat niet hoeft. Laat je pa vooral de voor opa verstandige dingen doen. Hij is de vertegenwoordiger die zelf niet meer kan. Jij bent een mondig persoon die voor je eigen belangen kunt opkomen - je hebt je pa daar niet bij nodig.

Alle reacties

Acties:
  • +69 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ten eerste is het van belang of je vader het huis wel mag verkopen (heeft hij daar de volmacht toe, en is die al in werking getreden?).

Ten tweede mag je vader alleen ten gunste van je opa handelen. Hij mag het dus niet zomaar voor een leuk prijsje aan jou verkopen terwijl er in de huidige huizenmarkt mogelijk hogere bieders zijn. Middelen beheren betekent niet dat hij het geld (effectief) mag wegschenken. Als hij dat al doet, moeten eventuele andere kleinkinderen waarschijnlijk een vergelijkbare schenking krijgen.

Ten derde krijg ik hier nogal een aasgier-gevoel bij... :-(
Misschien de topictitel veranderen in "Hoe koop ik het huis van mijn demente opa tegen zijn zin in?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Heb je er al eens een goed gesprek over gevoerd met je opa? Misschien reageert hij er wel heel anders op als jij zegt het huis te willen kopen in plaats van het te moeten verkopen aan een vreemde. De methodes die je zelf voorstelt vind ik ethisch twijfelachtig, maar goed ik ken je persoonlijke situatie niet, ik vermoed dat je het niet zo bedoeld.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:44
Opa wil het huis waarschijnlijk niet verkopen en jij zoekt een manier om dat tóch te doen?

Hm. 🙄

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:17
vincent92 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:21:
Beste Tweakers,

Mijn opa is recent opgenomen in een verzorgingshuis omdat hij niet meer zelfstandig kan wonen. Hij heeft beginnende dementie maar nog niet extreem. Hij wil zelf weer terugkeren naar zijn huis maar dit zal simpelweg niet gaan, hij verblijft dus permanent in het verzorgingshuis.

Het huis staat nu leeg en mijn vader heeft een volmacht over de financien. Mijn opa heeft ongeveer 25.000 aan spaargeld en het huis is zo goed als afgelost.

Ik wil heel graag het huis van mijn opa kopen echter zal hij zelf zijn huis niet willen verkopen. Ondanks dat hij niet meer zal terugkeren, ja helaas hij is niet zo meegaand.

Mijn vraag:

Wat als mijn opa nog een paar jaar leeft en door zijn spaargeld heen is, dan moet het huis worden verkocht, toch? Moet ik dan daar op wachten?

Kortom, ik zou graag willen weten welke mogelijkheden ik heb om het huis te kunnen kopen. :? Het liefst dus zonder andere kopers. Huizenmarkt is een drama en ik zie dit dus als een mooie kans.

Misschien hebben andere tweakers een vergelijkbare situatie meegemaakt. Op internet kom ik er niet helemaal uit en via een notaris vind ik nog iets te snel. :P
Geef je Opa eerst maar eens een paar maanden de tijd om aan de gedachte te wennen dat hij niet meer teruggaat naar zijn vertrouwde huis. Op dat moment kan er gesproken worden over wat met het huis te doen.

Dan kan de optie dat jij het huis koopt ter sprake komen.
Meest zuivere is dan wel een taxatie laten uitvoeren voor de waarde in de markt.

[ Voor 20% gewijzigd door D-dark op 19-05-2021 00:00 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mag hopen dat iemand dit topic aan je opa laat zien en per direct die volmacht in trekt, moraalridder of niet, dit is heel fout.
(en ja, dat gebeurd vaker dan je denkt, maar betekent niet dat het maar meteen goed is).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 15:38
D-dark schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:00:
[...]

Geef je Opa eerst maar eens een paar maanden de tijd om aan de gedachte te wennen dat hij niet meer teruggaat naar zijn vertrouwde huis. Op dat moment kan er gesproken worden over wat met het huis te doen.

Meest zuivere is dan wel een taxatie laten uitvoeren voor de waarde in de markt.
Dit.

Daarnaast zou ik ook de andere (klein)kinderen bij dit plan betrekken. Als je later hebt dat kleinkind X ook interesse had in de woning en zelfs meer zou willen betalen dan wat jij nu betaald....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:18
Waarom is zijn spaargeld vermelden relevant voor je vraag?

[ Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 19-05-2021 00:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

renegrunn schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:23:
Waarom is zijn spaargeld vermelden relevant voor je vraag?
Volgens mij is het idee van de TS dat zijn opa het spaargeld nodig heeft om zijn financiële verplichtingen mbt. het huis te voldoen. Daar komen nu ook nog de kosten van het verzorgingshuis bij (iets doet me vermoeden dat opa dat lekker zelf mag betalen)
Het liefst dus zonder andere kopers. Huizenmarkt is een drama en ik zie dit dus als een mooie kans.
Met andere woorden je wilt de woning tegen zijn wil in en onder de marktprijs kopen toe-eigenen. Dan kan het fiscaal als schenking gezien worden waar je alsnog belasting over moet betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 19-05-2021 00:34 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

Misschien omdat je z’n harde werk probeert af te nemen terwijl hij nog leeft.

Je kunt ‘m een redelijk bod doen. Hij is hooguit vergeten wie je bent, maar dat komt opzich wel goed uit om een eerlijk bod te kunnen doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn vraag:

Als eerste, onder een notaris kom je niet uit.

Dat gezegd, de prangende vraag is of er een gevolmachtigde is, een familielid of buitenstaander die beslissingen mag nemen wanneer dan wel zodra iemand wilsonbekwaam is geworden. Dat is een procedure die via het kantongerecht loopt. Logisch ook de belangen van de zieke staan altijd als eerste. Dit is dus niet nu. Pas wanneer wilsonbekwaamheid wordt vastgesteld, en dat is nogal een behoorlijke weg.

Let op, volmacht financiële zaken is niet noodzakelijkerwijze hetzelfde als volmacht financiën. Dit gaat niet over financieel beheer, waarbij iemand uit mag voeren wat de persoon die de volmacht geeft aanwijst, maar om volmacht bij wilsonbekwaamheid.

Let wel, ook wanneer er via die weg een gevolmachtigde is zal een huis verkopen door de gevolmachtigde nog steeds toestemming benodigen van het hof.

Is er een notariële beschikking, opgestelde voorafgaand aan het wilsonbekwaam raken van iemand dan is het een heel ander proces. Maar ook dan is er gerechtelijke toestemming nodig voor de grote zaken. Zoals een huis verkopen.

Let wel, geen van beide wegen is een weg die ten koste van de dementerende persoon kan of mag gaan. Dit is behoorlijk streng geregeld.

Beste advies is om hoe dan ook gesprek aan te gaan met die persoon, hoe moeilijk ook. Hij beslist. Daarvoor is gesprek - samen - met notaris een aanbeveling. Een gesprek met vertrouwenspersoon / arts kan voor zijn situatie hem inzicht geven. De rest van de familie ook. Uiteindelijk raakt het iedereen op allerlei manieren.

Ik wil hier wel aan toe voegen dat het hier om een mens gaat. Laat dat leidend zijn. Als de spies omgedraaid was, tja. Aangezien meestal dit soort zaken jaren benodigen is het zo verkeerd niet om geen shortcuts te zoeken.

Los van de menselijkheid, er zijn in gezamenlijk overleg na de vijf fasen van verwerking van realiteit ook andere wegen mogelijk. Echter ook dan via notaris, en fiscalist, waarbij uitgegaan wordt van goede verstandhouding, gedeeld besef en gedeeld perspectief.

Tijd, dat is de crux hier. Maar dan tijd met kwaliteit. Er is geen enkele weg om zaken te forceren met shortcuts, dat is een recept voor drama. Niemand is daar mee geholpen. Geef hem wat hij nodig heeft, begrip, besef en tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 19-05-2021 00:56 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:26:
[...]

Volgens mij is het idee van de TS dat zijn opa het spaargeld nodig heeft om zijn financiële verplichtingen mbt. het huis te voldoen. Daar komen nu ook nog de kosten van het verzorgingshuis bij (iets doet me vermoeden dat opa dat lekker zelf mag betalen)

[...]

Met andere woorden je wilt de woning tegen zijn wil in en onder de marktprijs kopen toe-eigenen. Dan kan het fiscaal als schenking gezien worden waar je alsnog belasting over moet betalen.
Nou ja, bij wilsonbekwaamheid gaan dergelijke vliegers niet op. Er liggen ook addertjes onder het gras, zo kan het object opgegeten moeten worden - kosten zorg, welke instelling, welk traject, welke bepalingen, classificatie, toewijzing, aanwijzing enzovoorts.

Mensen denken al snel dat het makkelijk te regelen is, door de bank genomen struikelt men over eigen aannames. Zo ken ik iemand wiens vader vanwege onzelfstandigheid bij beginnende dementie in een semi-zelfstandige wooneenheid opgenomen werd. Dat leek allemaal geregeld, maar zijn dementie verliep ineens in rap tempo. Met als gevolg een heel ander zorgtraject waar zaken geregeld moesten worden op basis van wat vastgesteld was in inventarisatie bij initieel traject. Voor de kinderen een nachtmerrie, zelf geschapen, laat ik het daar bij houden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:06
Waarom moet het huis gelijk gekocht worden? Je kan toch ook aan opa voorstellen dat jij in het huis woont zolang hij in het verzorgingstehuis zit. Dat kan prima tegen een redelijke huur. Na een tijdje ga je met hem praten over koop. Dat geeft opa ook de mogelijkheid om regelmatig toch even naar huis te gaan en even in zijn oude vertrouwde omgeving te zijn.

Met een huur die laag genoeg is, kan dat prima een win-win zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
De mensen die hier reageren met het "moraalridder" gevoel hebben duidelijk nog nooit te kampen gehad met iemand die Alzheimer of Dementie heeft. Die mensen worden kunstenaars in het verhullen van hun ziekte en het vinden van excuses. De reden dat opa niet wil verkopen is simpel: dan geeft hij toe dat hij niet zo goed meer bij de tijd is. Iets dat zijn omgeving al weet. Daarnaast worden ze veelal verschrikkelijk wantrouwig. Ze bouwen een soort van muurtje met slotgracht om zich heen en zodra iemand daaroverheen probeert te kijken om te checken of het nog goed gaat, komen er weer vragen, excuses en pogingen eruit te komen.

Ik heb het inmiddels meerdere keren met mensen in mijn omgeving gezien, mensen stellen alles in het werk om maar te laten zien dat ze nog zelfstandig zijn, terwijl ze dat niet zijn. En daardoor bewijzen ze eigenlijk keer op keer dat ze niet zelfstandig meer zijn.
Kom je om half 9 binnen en hebben ze nog niet gegeten en maak je daar een opmerking over: "Oh, ik zou net gaan eten, maar toen kwam jij binnen."
Kom je aan en ligt er een berg afval naast de deur: "Ik zou het net gaan wegbrengen."
Kom je binnen om 9 uur en kijk je in de koelkast om te zien dat die leeg is: "Ik zou net boodschappen gaan doen." Hoe dan, de winkels zijn dicht.

Regel je een wasservice voor het wasgoed, zodat ze het wasgoed in een zak doen en gewassen, gestreken en gevouwen weer terugkrijgen? Die word opgezegd, "want het is zo onhandig om 1x per week die zak te moeten vullen." Nee, ze overzien het niet meer en kunnen dus niet plannen dat die zak op tijd klaar is en bij meerdere keren geen zak gaat die firma bellen met de opdrachtgevers.

Kortom: zo lang opa nog zo bij de pinken is dat hij niet wil toegeven dat hij dement is, gaat hij niet willen verkopen. Immers, dan geeft hij toe dat hij dement is. Pas als hij echt zo dement als een deur is en volledig wilsonbekwaam wordt, ga je zoiets kunnen regelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:45
Beste Tweakers,

ja helaas hij is niet zo meegaand.
jij ook niet :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Buiten dat je echt heel fout over komt nu:

Dat jij zo bent, wil niet zeggen dat je vader ook zo is. Zelfs als je vader de volmacht heeft om tegen de uitdrukkelijke wens van zijn vader in te gaan, wil dat niet zeggen dat hij hier aan mee gaat werken.

Daarnaast zal er, in vrijwel alle gevallen, toestemming van de rechter noodzakelijk zijn om de woning te mogen verkopen en die zal ook een minimale prijs vaststellen, of zelfs eisen aan het verloopproces stellen. Bij mijn weten is vooraf toestemming nodig, en wordt het achteraf getoetst of de verkoop correct is verlopen.

De kans dat je voor een prikkie de woning op de kop kan tikken is in alle gevallen nihil, naast dat deze wens idd nogal moreel verwerpelijk is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:28:
De mensen die hier reageren met het "moraalridder" gevoel hebben duidelijk nog nooit te kampen gehad met iemand die Alzheimer of Dementie heeft. Die mensen worden kunstenaars in het verhullen van hun ziekte en het vinden van excuses. De reden dat opa niet wil verkopen is simpel: dan geeft hij toe dat hij niet zo goed meer bij de tijd is. Iets dat zijn omgeving al weet. Daarnaast worden ze veelal verschrikkelijk wantrouwig. Ze bouwen een soort van muurtje met slotgracht om zich heen en zodra iemand daaroverheen probeert te kijken om te checken of het nog goed gaat, komen er weer vragen, excuses en pogingen eruit te komen.

Ik heb het inmiddels meerdere keren met mensen in mijn omgeving gezien, mensen stellen alles in het werk om maar te laten zien dat ze nog zelfstandig zijn, terwijl ze dat niet zijn. En daardoor bewijzen ze eigenlijk keer op keer dat ze niet zelfstandig meer zijn.
Kom je om half 9 binnen en hebben ze nog niet gegeten en maak je daar een opmerking over: "Oh, ik zou net gaan eten, maar toen kwam jij binnen."
Kom je aan en ligt er een berg afval naast de deur: "Ik zou het net gaan wegbrengen."
Kom je binnen om 9 uur en kijk je in de koelkast om te zien dat die leeg is: "Ik zou net boodschappen gaan doen." Hoe dan, de winkels zijn dicht.

Regel je een wasservice voor het wasgoed, zodat ze het wasgoed in een zak doen en gewassen, gestreken en gevouwen weer terugkrijgen? Die word opgezegd, "want het is zo onhandig om 1x per week die zak te moeten vullen." Nee, ze overzien het niet meer en kunnen dus niet plannen dat die zak op tijd klaar is en bij meerdere keren geen zak gaat die firma bellen met de opdrachtgevers.

Kortom: zo lang opa nog zo bij de pinken is dat hij niet wil toegeven dat hij dement is, gaat hij niet willen verkopen. Immers, dan geeft hij toe dat hij dement is. Pas als hij echt zo dement als een deur is en volledig wilsonbekwaam wordt, ga je zoiets kunnen regelen.
tja leuk verhaal maar hij wil het gewoon niet verkopen klaar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:40

Dat kan allemaal zijn, maar dat verandert het feit niet dat TS geen enkel recht, wettelijk (feit) of moreel (mijn mening) heeft op deze woning,

Ik begrijp dat het af en toe lastig is om de nuances goed uit posts te halen, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat TS opa alleen maar lastig vindt, met termen als "moeten wachten".

Daarbij moet ook nog de vraag beantwoordt worden of de woning dan voor de marktprijs naar TS gaat, anders is het ook een recept voor groot familie drama.

Het kernpunt is dat TS geen recht heeft op deze woning, en dat druipt eerlijk gezegd wel van zijn post af, maar nogmaals, dat kan mijn interpretatie zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:00
Wow... Alleen al van de zinnen 'opa met dementie' en 'voor mij een mooie kans' achter elkaar plakken wordt ik misselijk.

Knip. Onnodig, over de lijn.

Maar serieus (want ik ga er even vanuit dat je minder 'fout' denkt en bent dan het lijkt in dit topic, ik geloof immers in het goede van de mens ;) ) : ga eens praten en vraag hem bijvoorbeeld of je op zijn huis mag passen tegen een bescheiden huur. Kijk vanuit daar verder.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 19-05-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik snap je frustraties, maar dat maakt je wens nog niet moreel juist. Je wens zou moeten liggen bij de belangen van opa, en dat ligt het op dit moment niet: jij kunt geen huiskopen, dus jij hoopt opa een loer te kunnen draaien.

Welke rechtvaardiging je er bij verzint doet er imo verder niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:36

Niet projecteren. Je weet helemaal niet hoe het er nu aan toe gaat daar.

@TS wat je ook doet, verplaats je iig even in de schoenen van je opa. Je hebt bijvoorbeeld een significant deel van je leven in dat huis gewoond. Je kinderen zijn daar opgegroeid, renden lachend en gierend door de gangen. Je levensgezel heeft daar haar laatste adem gelaten. En nu, nu al die herinneringen je langzaam worden ontnomen door een nare aandoening, wil iemand de laatste link naar die herinneringen ook weghalen.

Of dit allemaal klopt weet ik natuurlijk niet, maar probeer aub te handelen vanuit het beste voor je opa en niet voor het beste voor jezelf. De reeds gedane suggestie over eerst huren is bijvoorbeeld een goede. Maakt de woning ook nog goedkoper om te kopen tzt. 70% van de waarde vanwege verkoop in verhuurde staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Beste Tweakers,

De huizenmarkt is geen drama voor de verkopende partij. Buiten alles wat reeds gezegd is, is alle "korting" die jij krijgt automatisch een mindering op erfenis voor anderen. Het zou niet meer dan terecht zijn het huis voor een marktconforme prijs te verkopen, want anders betaalt de rest van de familie indirect mee aan jouw huis. Als daar overeenstemming over is binnen de hele familie en dus zeker ook inclusief opa: prima, maar dat lijkt niet zo te zien.

Ik snap best dat in deze moeilijke tijd voor starters op de huizenmarkt dat je zoekt naar mogelijkheden, maar het een "goede kans" noemen in deze situatie is wat ongelukkig zoals je ook al in andere reacties leest.

Als ik je vader was zou ik alles doen om te voorkomen dat het lijkt op belangenverstrengeling en al snel juist niet het huis aan mn zoon verkopen (los van het feit of het uberhaupt mag; daar kan ik geen uitspraak over doen.)

Verder hebben we natuurlijk geen inzicht in de grootte van de familie en alle andere belanghebbenden, buiten de belangrijkste: je opa.

De huuroptie klinkt goed. Waar je wel rekening mee moet houden: Huizen die verhuurd worden, dienen in bepaalde staat te zijn, waarbij de eisen wat hoger liggen dan een oudere koopwoning. Denk aan rookmelders en andere voorzieningen. Daar is je opa dan dus verantwoordelijk voor. Dit moet wel even worden uitgezocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 19-05-2021 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48

pietje63

RTFM

Ardana schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:35:
[...]

Ik snap je frustraties, maar dat maakt je wens nog niet moreel juist. Je wens zou moeten liggen bij de belangen van opa, en dat ligt het op dit moment niet: jij kunt geen huiskopen, dus jij hoopt opa een loer te kunnen draaien.

Dit verhaal doet me denken aan een uitzending van uitstel van executie van een aantal weken terug. Heb niet erg goed opgelet, maar ging over een huiseigenaar die niet meer in zijn huis woonde maar niet wilde verkoper. Familie wist niet wat ze er mee moesten, en het huis werd (ook financieel) een blok aan het been.

Stap 1: was de volmacht (maar dan goede term...) voor het regelen van de financiën, inclusief verkoop woning (ging volgens mij via kantonrechter
Stap 2: daarna kwam pas in beeld dat een familielid (neefje?) interesse in de woning had
Uiteindelijk vond de verkoper dat een erg fijne gedachte

In casu van TS lijkt de waarheid ergens in het midden te liggen. Kijk ik er van een afstand naar, dan lijkt de verkoop van de woning me een hele reële optie. Ik kan me goed voorstellen dat een rechter daar van te overtuigen is.

Pas dan komt de vraag: aan wie. De waarde moet worden bepaald en een rechter moet worden overtuigd dat een onderhandse verkoop de beste optie is. Een rechter zou daarbij (nmm) de huidige gekte op de markt moeten meenemen (wat zou bij een gewone verkoop de opbrengst minus kosten zijn; wat is de opbrengst bij een onderhandse verkoop). Met andere woorden: TS zou hier geen financieel slaatje uit moeten (kunnen/willen) slaan. Een belangrijk motief om voro deze woning te gaan zou het emotionele kunnen zijn (herinneringen en/of mogelijkheden voor opa om nog een keer langs te komen).

Crux van veel reactie zit denk ik in d volgende zijn
Het liefst dus zonder andere kopers. Huizenmarkt is een drama en ik zie dit dus als een mooie kans.
dit straalt niet het juiste motief uit voor een onderhandse verkoop. Hier zou ik aan werken om je doel geregeld te krijgen. Als je niet bereid bent om de marktprijs te betalen zou ik het vergeten.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-03 18:46

teb

Ik zou zelf in zo'n situatie aan opa voorstellen dat hij het vruchtgebruik behoud bij de verkoop.

Links of rechtsom, de snelste/juridisch eenvoudigste manier is opa overtuigen dat hij wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30
Toen de gulden de euro werd, en mijn opa (die altijd de financien deed) al een paar jaar doods was, werd mijn oma onrustig omdat ze het gewoon simpelweg niet zag (nooit financieen gedaan) ooms en tantes wilde graag dat ze alvast wat geld ging verdelen omdat ze teveel had om dit als schenking zonder belasting te zien, kort daarna werd ze dement. Ik heb altijd alles met volle kracht tegengehouden niet omdat mijn oma gelijk had, maar omdat ze anders het gevoel had dat wij achter haar geld aan zaten.

Punt 1 is voor mij het meest belangrijk, het persoonlijk gevoel wat jou opa heeft, of hij nou bij zijn volle verstand is of niet, verplaats je eens in hem ? beginende dementie ? dus gewoon nog van deze wereld alleen niet volledig. Het laatste wat je moet doen is hem pushen iets te doen wat hij niet wil en wat hij niet ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 11:27
Je kan ook voorstellen zolang je opa nog leeft om het huis te huren.
Dit heb ik ook gedaan toen mijn opa in het verzorgingstehuis zat (ook dementie). Ik heb toen iets van 8 maanden in het huis gewoond voor iets van €250 per maand terwijl ik een fulltime baan had. Ideaal om veel te sparen in een korte tijd.
Ik had daarna zelf een huis gevonden en 4 weken naar Amerika geweest van dat spaargeld :)

Aap!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
bie100 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:33:
tja leuk verhaal maar hij wil het gewoon niet verkopen klaar :)
Omdat hij nog steeds denkt dat ie terug kan komen. Een familielid wilde haar auto niet verkopen, want ze kon nog prima rijden. De rest van de familie vond het een gevaar. Toen ze haar rijbewijs moest verlengen heeft dan ook niemand geholpen. "Ja, ik heb het maar niet meer verlengd, het verkeer is ook zo druk tegenwoordig." En dat terwijl een maand eerder nog een groot drama was omdat de auto geleend was (met haar toestemming!) en die acuut terug moest, want een arts had gezegd dat ze prima nog wel kon rijden en ze die hele maand vervolgens ook nog gereden heeft.

Alleen al je manier van reageren maakt duidelijk dat je nog nooit te kampen hebt gehad met iemand die dement is geworden.
smurfinmark schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:33:
Dat kan allemaal zijn, maar dat verandert het feit niet dat TS geen enkel recht, wettelijk (feit) of moreel (mijn mening) heeft op deze woning,

Ik begrijp dat het af en toe lastig is om de nuances goed uit posts te halen, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat TS opa alleen maar lastig vindt, met termen als "moeten wachten".

Daarbij moet ook nog de vraag beantwoordt worden of de woning dan voor de marktprijs naar TS gaat, anders is het ook een recept voor groot familie drama.

Het kernpunt is dat TS geen recht heeft op deze woning, en dat druipt eerlijk gezegd wel van zijn post af, maar nogmaals, dat kan mijn interpretatie zijn.
Iemand met dementie is lastig. Je word namelijk permanent voor gek verklaard. Je gaat van kind/partner/familielid naar verzorgende en dat is een zware taak. Die leuke en gezellige tante/oma/partner/oudtante is er niet meer. Ze zijn ziek.

En wat in hun belang is, is niet persé het gene wat zijzelf ook willen. Het is in hun belang dat ze hulp krijgen, maar dat willen ze absoluut niet. Het is vaak in hun belang dat ze in een verzorgingshuis gaan wonen, maar dat willen ze zelf niet. Daarom worden ze na verloop van tijd ook wilsonbekwaam verklaard. Het enige wat ze proberen, zo lang ze enigszins bij de pinken zijn, is de oude situatie in stand houden. Kosten wat kost. En het resultaat daarvan hebben we onlangs weer in het nieuws gezien.
Ardana schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:35:

Ik ben niet de TS hè. Ik wil alleen aangeven dat de opa van TS niet in zijn eigen belang handelt. TS zelf handelt wellicht ook niet in het belang van zijn opa, maar de van TS zal zo lang hij enigszins wakker is, alleen blijven proberen terug te komen in zijn eigen huis. Iets dat, hoe triest ook, niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier misschien wat interessante informatie:
https://financieel.infonu...-onder-de-woz-waarde.html

Even afgezien van de situatie/morele, huis verkopen onder de 'marktwaarde' kan door de belastingdienst gezien worden als schenking en daar komt belasting over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:34
De mensen die hier reageren met het "moraalridder" gevoel hebben duidelijk nog nooit te kampen gehad met iemand die Alzheimer of Dementie heeft.
Die 'moraalridder' reacties gaan niet zozeer over de terughoudendheid van opa om te verkopen, wat uiteraard ook sterk aan Alzheimer/dementie gerelateerd is. Die reacties gaan meer over hoe er over die woning/verkoop gedacht wordt.

Recent in het verzorgingshuis -> geef opa toch even de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Natuurlijk wil hij niet meteen nadien verkopen.
Oververhitte markt en een leuke kans om een woning te krijgen -> verkoopprijs zal dan dus niet de marktprijs worden (anders zou je ook net zo goed een andere woning kunnen kopen). Is dat in belang van opa en van eventuele andere familieleden?

Verder telt de woning de eerste twee jaar nog als eigen woning en telt zo niet mee als vermogen voor de bepaling van de eigen bijdrage. En daarna (vanwege het kijken naar het vermogen van twee jaar geleden) duurt het nog twee jaar voordat het vermogen invloed op de bijdrage heeft. Het is daarom vaak financieel onverstandig om de eerste twee jaar de woning al te verkopen. Aangezien opa pas recent in het verzorgingshuis zit een daarom vermoedelijk nog lang niet aan die twee jaar toe is, is verkoop op dit moment niet in het belang van opa.

Dus ook al zou opa volledig wilsonbekwaam zijn, en zou je alle moraliteit terzijde schuiven, dan nog zou vader de woning nu vermoedelijk niet zomaar kunnen verkopen omdat je moeilijk kunt stellen dat verkoop in het belang van opa is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
FireAge schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:41:
[...]

@TS wat je ook doet, verplaats je iig even in de schoenen van je opa. Je hebt bijvoorbeeld een significant deel van je leven in dat huis gewoond. Je kinderen zijn daar opgegroeid, renden lachend en gierend door de gangen. Je levensgezel heeft daar haar laatste adem gelaten. En nu, nu al die herinneringen je langzaam worden ontnomen door een nare aandoening, wil iemand de laatste link naar die herinneringen ook weghalen.

Of dit allemaal klopt weet ik natuurlijk niet, maar probeer aub te handelen vanuit het beste voor je opa en niet voor het beste voor jezelf. De reeds gedane suggestie over eerst huren is bijvoorbeeld een goede. Maakt de woning ook nog goedkoper om te kopen tzt. 70% van de waarde vanwege verkoop in verhuurde staat.
Exact dit!. Mijn vader had alzheimer. Hij heeft, toen hij een helder moment had, wel eens uitgelegd dat het voelt alsof je lichaam/geest je in de steek laat/verraad. Mensen met deze ziekte worden super onzeker, en proberen alles wat vertrouwd is vast te houden.

Bij mijn vader is dat uitgedraaid op gedwongen uit huis plaatsing (hij woonde alleen in een koophuis). Wij hebben gelukkig toen vrij snel bewindvoering kunnen regelen bij de kantoorrechter. Ik zeg gelukkig omdat hij de dag van de zitting een heldere dag had waardoor hij helder op de vragen van de rechter kon antwoorden. Anders was dat een veel lastiger traject geworden.

Bij bewindvoering neem je de financiele verantwoordelijkheid voor iemand. Dit betekend niet dat je de vrije hand hebt. Elke handeling wordt getoetst door de kantonrechter en je moet toestemming vragen voor de meeste dingen voordat je ze mag uitvoeren. Je moet ook elk jaar een sluitende boekhouding opleveren aan de kantonrechter.

Bij ons heeft bijna 2 jaar geduurd na opname voordat we bezig konden gaan met de verkoop van zijn huis.

Even zijn huis verkopen voor een leuke prijs voor jezelf gaat hem niet worden, zeker niet als opa met zijn hakken in het zand gaat en er geen bewindvoering is! Volmacht had ik ook voor zijn bankzaken, maar daarmee mag je zijn huis niet verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Rubbergrover1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:53:
Die 'moraalridder' reacties gaan niet zozeer over de terughoudendheid van opa om te verkopen, wat uiteraard ook sterk aan Alzheimer/dementie gerelateerd is. Die reacties gaan meer over hoe er over die woning/verkoop gedacht wordt.

Recent in het verzorgingshuis -> geef opa toch even de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Natuurlijk wil hij niet meteen nadien verkopen.
Oververhitte markt en een leuke kans om een woning te krijgen -> verkoopprijs zal dan dus niet de marktprijs worden (anders zou je ook net zo goed een andere woning kunnen kopen). Is dat in belang van opa en van eventuele andere familieleden?
Dat haal ik er niet uit. Het kan ook gewoon een goede kans zijn. Marktwaarde taxeren en dan kunnen kopen zonder te hoeven haasten vanwege andere kapers op de kust kan ook al heel wat waard zijn. Of er überhaupt tussen komen, dát kan ook al een goede kans zijn.
Verder telt de woning de eerste twee jaar nog als eigen woning en telt zo niet mee als vermogen voor de bepaling van de eigen bijdrage. En daarna (vanwege het kijken naar het vermogen van twee jaar geleden) duurt het nog twee jaar voordat het vermogen invloed op de bijdrage heeft. Het is daarom vaak financieel onverstandig om de eerste twee jaar de woning al te verkopen. Aangezien opa pas recent in het verzorgingshuis zit een daarom vermoedelijk nog lang niet aan die twee jaar toe is, is verkoop op dit moment niet in het belang van opa.

Dus ook al zou opa volledig wilsonbekwaam zijn, een zou je alle moraliteit terzijde schuiven, dan nog zou vader de woning nu vermoedelijk niet zomaar kunnen verkopen omdat je moeilijk kunt stellen dat verkoop in het belang van opa is.
Goed punt. In dat geval zou het dus in belang van opa zijn het huis eerst te verhuren. En wellicht, als je de huurprijs redelijk houdt, ook nog in het belang van TS. Wellicht gaat opa daar ook sneller mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
Overigens mag je van de belastingdienst een huis van een familielid gewoon voor de WOZ-waarde overnemen, en dat kan natuurlijk voor de koper erg gunstig zijn als de verkoper het er ook mee eens is.

Maar ik denk dat in deze situatie het beter is om eerst aan je opa voor te stellen om zijn huis van hem te huren, stuk makkelijker te regelen en dan kunnen jullie in de periode dat je het huurt rustig voorstellen om het huis te verkopen als je opa daar klaar voor is.
Je opa heeft dan inkomsten en de kosten voor het huis gedekt, en jij kan goedkoop ergens wonen (en sparen om het huis uiteindelijk te kopen).

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Beste Tweakers,

[...]

Mijn vraag:

Een notaris heeft de plicht om onderzoek te doen naar de legaliteit van de transactie. Onderdelen van dat onderzoek zijn:

1. is de verkoper inderdaad de eigenaar?
2. is de verkoper handelsbekwaam en verkoopt hij vrijwillig?
3. is de koper handelsbekwaam en koopt hij vrijwillig?

Nummer 2 zal hier waarschijnlijk problemen opleveren.

Zeker omdat het initiatief niet van opa komt, en hij eigenlijk geen zin heeft om te verkopen.

De omweg is dat opa onder bewind wordt gesteld (bij dementie gaat dat vermoedelijk eens gebeuren). In dat geval kan de bewindvoerder het huis verkopen namens opa. Maar: de bewindvoerder heeft de plicht om te handelen in het beste belang van de client. Hij kan ook aansprakelijk komen te staan als hij dat niet doet. Denk aan een andere erfgenaam die aanklaagt.

Een onderhandse vastgoedtransactie met een familielid is in deze zeer verdacht. Als je via deze route het huis wil bemachtigen, zorg dan dat je aantoonbaar op of boven de marktwaarde betaalt. Taxeren, liefst twee keer. En eventueel veilen of bij opbod verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:53
iamerwin schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:34:
Opa wil het huis waarschijnlijk niet verkopen en jij zoekt een manier om dat tóch te doen?

Hm. 🙄
Kijk eens naar de laatste aflevering van uitstel van executie. Gaat over een zoon die in opvang zit en zijn huis niet wilt verkopen. De zoon heeft iets onder de lede en moeders wil het verkopen. Via de rechter hebben ze toch volmacht gekregen. De broer heeft het uiteindelijk gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:00
Viper® schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:52:
Hier misschien wat interessante informatie:
https://financieel.infonu...-onder-de-woz-waarde.html

Even afgezien van de situatie/morele, huis verkopen onder de 'marktwaarde' kan door de belastingdienst gezien worden als schenking en daar komt belasting over.
Mocht dit de route zijn die bewandeld wordt dan kan er natuurlijk wel weer gebruik gemaakt worden van de "jubelton" (zo'n 100K vrijstelling tbv eigen woning aanschaf), uitgaande van dat TS uit '92 komt zoals zijn nickname suggereert en dus nog geen 40 is.

NB: Ik vind de info in de TS overigens vrij summier. Wat is ongeveer de waarde van dit huis überhaupt? Zijn er nog andere kinderen en kleinkinderen en weten die van deze wensen (en kunnen zij zich daar ook in vinden). Of heeft Opa überhaupt niet zoveel op met familie en laat 'ie testamentair straks alles na aan de stichting tegen dementie? Kortom, meer info zou helpen voor beter advies hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 07:31

@r!k

It is I, Leclerq

Deef_K schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:10:
[...]

Kijk eens naar de laatste aflevering van uitstel van executie. Gaat over een zoon die in opvang zit en zijn huis niet wilt verkopen. De zoon heeft iets onder de lede en moeders wil het verkopen. Via de rechter hebben ze toch volmacht gekregen. De broer heeft het uiteindelijk gekocht.
Dat heeft echter wel een aardig tijdje geduurd voordat de volmacht geregeld was.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:03:
[...]
Goed punt. In dat geval zou het dus in belang van opa zijn het huis eerst te verhuren. En wellicht, als je de huurprijs redelijk houdt, ook nog in het belang van TS. Wellicht gaat opa daar ook sneller mee akkoord.
Ook dan zal de woning op dat moment naar box 3 gaan en zul je moeten bekijken of het voordeel van huur ontvangen groter is dan de extra kosten die opa heeft. Maar naar opa toe is dit wel een veel betere benadering: dat je zogenaamd tijdelijk in zijn huis woont zolang hij in het verzorgingshuis zit, is voor hem waarschijnlijk mentaal juist een positieve verandering in plaats van 'nemen ze mijn huis ook nog af'. Dit is dus misschien voor alle partijen wel de beste oplossing.

Maar in dit hele verhaal mis ik nog wel de belangrijkste informatie, namelijk of opa meer kinderen heeft dan alleen vader. En of vader nog meer kinderen heeft dan alleen TS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Mickey77

Allround ICT-er

Ik heb helaas de nodige ervaring met dementie en weet dat er vele verschillende vormen zijn. Mijn moeder kon op een gegeven moment niet meer met bestek eten, terwijl mijn schoonvader heldere momenten afwisselde met vergeetachtigheid. Dus iedereen die in dit topic stelt dat TS zijn opa een loer denkt te willen draaien, die zou ik willen vragen zich eerst even te verplaatsen hoe het echt is als een familielid waarvan je houd dementerend is.

Maar daarnaast zou ik tegen TS willen zeggen: zet het plan tot kopen in de ijskast, tot hij is overleden. Jij weet dat hij niet terug komt, hij nog niet (en de kans bestaat dat hij zich dat nooit gaat beseffen). Ga na overleg met en toestemming van je vader en opa in het huis wonen, om er "op te passen". Het is heel gebruikelijk dat leegstaande woningen worden bewoond door anti-krakers. Daar zijn meerdere argumenten voor te bedenken: o.a. veiligheid, onderhoud en waardevastheid van het huis.

Er zijn dementerende mensen die nog jaren leven, maar dat het echt jaren duurt is meer regel dan uitzondering. De kans is reëel dat hij binnen nu pakweg drie jaar overlijd. Dan zal je vader het huis wellicht erven en is het allemaal veel eenvoudiger te regelen, omdat er dan geen volmacht meer nodig is (wel via een goede notaris doen uiteraard).

Dit lijkt mij de enige echt integere oplossing dus ik hoop dat je dit pad gaat volgen. Het resultaat is hetzelfde als nu kopen en of het je meer of minder geld kost, dat weet op dit moment niemand. Laat dat niet leidend zijn, maar het prettige contact met je vader en opa en eventuele andere familieleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 08:48

pietje63

RTFM

@r!k schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:14:
[...]

Dat heeft echter wel een aardig tijdje geduurd voordat de volmacht geregeld was.
En terecht. Zorgvuldigheid is veel belangrijker dan snelheid hierbij

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:52:
[...]

Alleen al je manier van reageren maakt duidelijk dat je nog nooit te kampen hebt gehad met iemand die dement is geworden.
tja mijn vrouw heeft het maar goed kan je ook niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:29
t_captain schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:08:
[...]
Een notaris heeft de plicht om onderzoek te doen naar de legaliteit van de transactie. Onderdelen van dat onderzoek zijn:

1. is de verkoper inderdaad de eigenaar?
2. is de verkoper handelsbekwaam en verkoopt hij vrijwillig?
3. is de koper handelsbekwaam en koopt hij vrijwillig?

Nummer 2 zal hier waarschijnlijk problemen opleveren.
[...]
Wij hebben bij verkoop van het huis van mijn moeder de verkoop af laten ronden door dezelfde notaris als die de volmacht had opgesteld. Op die manier is het proces mooi soepel verlopen. Ik heb dus in mijn eentje het huis verkocht. (normaal kiezen de kopers de notaris maar in dit geval was het niet moeilijk om de kopers voor deze notaris te laten kiezen).

Belangrijkste is volgens mij:
-een goed beeld hebben wat opa wil en wie erfgenamen zijn
-duidelijkheid krijgen over de volmacht. Geeft deze toestemming tot inzicht in de financiën of volledig beheer? Volledig beheer is een behoorlijke opsomming in ons geval. Daarnaast nog erg belangrijk: selbsteintritt. Daarmee mag je als gevolmachtigde aan jezelf schenken.

Huis verkopen zou ik inderdaad nog minstens een half jaar uitstellen. Juist een steenkoud onverzorgd huis kan enorm helpen om er afscheid van te nemen. Zoals al eerder vermeld: pas na 2 jaar gaat je eigen bijdrage omhoog in het verzorgingstehuis. En zelfs dan is alles proportioneel. De maximum eigen bijdrage voor de WLZ is € 2.469,20. Omdat je de eerste 2 jaar nog een lagere bijdrage hebt is opa zijn spaargeld en pensioen waarschijnlijk echt wel genoeg om 3 a 4 jaar door te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 14:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik denk dat TS zich rot schrikt als hij dit topic weer ziet :P

Volgens TS heeft zijn vader een "financiële volmacht". Aanname: dat is een volmacht voor bankzaken. De verkoop van een woning valt daar niet onder. Zie de gespecialiseerde website notarisendementie.nl:
Voor zowel de makelaar als de notaris is het van groot belang dat u goed weet wat u doet als de woning verkocht wordt. Is dit niet het geval, dan kan bij de kantonrechter de onder bewindstelling van uw vermogen worden aangevraagd. Dit is een officiële procedure. Vervolgens zal de rechter de koopovereenkomst beoordelen en machtiging verlenen voor de verkoop en levering. Jaarlijks wordt door de bewindvoerder rekening en verantwoording afgelegd aan de rechter. Dit is een hele stap.
Dus helaas, TS, geen huis voor een prikkie. Er zijn wel goede suggesties gedaan m.b.t. het huren, zodat jij een huis hebt en opa afscheid kan nemen van zijn huis. En @FireAge:
De reeds gedane suggestie over eerst huren is bijvoorbeeld een goede. Maakt de woning ook nog goedkoper om te kopen tzt. 70% van de waarde vanwege verkoop in verhuurde staat.
Dat is natuurlijk niet het geval als jij zelf de huurder en beoogde koper bent 7(8)7

Overigens vraag ik me af of TS echt zo'n natte tosti is als een hoop mensen lijken aan te nemen. Goed, niet erg sympathiek of empathisch verwoord allemaal, maar om nou op basis van één post iemand tot de grond tot af te branden...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:10
Zonder bewindvoering gaat dit niet gebeuren buiten je opa om, dat is vrij simpel. Volmacht is in dat opzicht niet veel.

En de bewindvoerder zal verantwoording af moeten leggen aan de kantonrechter. Dus dan even onderhands een huis verkopen, dat kan vast, met de belangen van je opa voorop gesteld. Dus dat zal minimaal de WOZ/taxatie-waarde worden.

Maar, beginnend dement en in een tehuis met nog wat lasten van een koophuis? Geen idee hoeveel hij financiëel gezien inteert per jaar maar zijn kinderen zullen wellicht toch even goed met hem moeten praten (op het juiste moment) om te bespreken wat nou de gewenste weg voorwaards gaat zijn (even los van de wens van de TS zelf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:21

Agent47

I always close my contracts.

Door dit soort praktijken krijg je dus gezeik in de familie he...

Het gaat altijd om geld, bezittingen, auto's, sieraden, zelfs een huis..

Sorry TS, maar bij mij komt het over als: Mijn opa leeft nog en nu het nog kan koop ik snel het huis.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:52:
[...]
Omdat hij nog steeds denkt dat ie terug kan komen. Een familielid wilde haar auto niet verkopen, want ze kon nog prima rijden.
Er is een groot verschil tussen het "in de familie houden" van goede spullen en het "azen van familie" op goede spullen. Er zijn genoeg families waarin men niet kan wachten totdat het rijbewijs ingenomen wordt zodat iemand zichzelf blij kan maken met de nieuwe auto die dan verondersteld vrij komt.

Jouw voorbeeld heb ik zelf ook meegemaakt in mijn familie. Bij mijn familielid was het alleen al een geruststelling dat die auto voor de deur stond. Hij kon allang niet meer rijden, had een verlopen rijbewijs, maar die auto gaf hem fijne herinneringen. Dat ding heeft er een jaar gestaan (wel gewoon grote / kleine beurt gehad en APK) totdat de betreffende man hem wilde verkopen aan een nichtje die een tweede kind had gekregen. Zij reed zelf nog een kleine auto niet echt geschikt voor de nieuwe gezinssamenstelling. Was dat nichtje de eerst aangewezen persoon qua erfenis? Nee. Had dat nichtje veel voor de beste man gedaan? Ook niet. Voelde hij zich gelukkig bij zijn keuze. Jazeker. Dat was wat telde. Voor hem was het een vage bekende die hij kon helpen.

Op zo'n manier heeft de beste man gewoon zijn gevoel kunnen volgen. Zelfs in een tijd van aftakeling en dementie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:23

lasharor

7 december 2004

Agent47 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:35:
Door dit soort praktijken krijg je dus gezeik in de familie he...

Het gaat altijd om geld, bezittingen, auto's, sieraden, zelfs een huis..

Sorry TS, maar bij mij komt het over als: Mijn opa leeft nog en nu het nog kan koop ik snel het huis.
Eens.

Waarom zou je hier met familie aan beginnen? Het is wellicht leuk voor de TS maar je krijgt er alleen maar stress door als andere mensen in de familie opeens zien dat TS het huis van opa voor een minimaal bedrag heeft gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:23

lasharor

7 december 2004

CurlyMo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Er is een groot verschil tussen het "in de familie houden" van goede spullen en het "azen van familie" op goede spullen. Er zijn genoeg families waarin men niet kan wachten totdat het rijbewijs ingenomen wordt zodat iemand zichzelf blij kan maken met de nieuwe auto die dan verondersteld vrij komt.

Jouw voorbeeld heb ik zelf ook meegemaakt in mijn familie. Bij mijn familielid was het alleen al een geruststelling dat die auto voor de deur stond. Hij kon allang niet meer rijden, had een verlopen rijbewijs, maar die auto gaf hem fijne herinneringen. Dat ding heeft er een jaar gestaan (wel gewoon grote / kleine beurt gehad en APK) totdat de betreffende man hem wilde verkopen aan een nichtje die een tweede kind had gekregen. Zij reed zelf nog een kleine auto niet echt geschikt voor de nieuwe gezinssamenstelling. Was dat nichtje de eerst aangewezen persoon qua erfenis? Nee. Had dat nichtje veel voor de beste man gedaan? Ook niet. Voelde hij zich gelukkig bij zijn keuze. Jazeker. Dat was wat telde. Voor hem was het een vage bekende die hij kon helpen.

Op zo'n manier heeft de beste man gewoon zijn gevoel kunnen volgen. Zelfs in een tijd van aftakeling en dementie.
Het blijft trouwens ook een raar idee dat er allemaal mensen azen op je spullen terwijl jij daar zelf jaren voor gewerkt hebt. Dat je niet meer kan rijden betekend toch niet dat je opeens niet meer mag beslissen over wat er met je auto gebeurt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het huis van opa huren is, als de regels tegenwoordig niet heel anders zijn dan bijvoorbeeld 10 jaar terug, mogelijk niet zo'n goed idee. Opa zit in een verzorgingstehuis en dat moet ook betaald worden. Bij het vaststellen hoeveel hij moet betalen, gaat men kijken naar zijn inkomsten en vermogen. Een bepaalde tijd zal de woning nog als hoofdverblijf van opa gezien worden en valt deze buiten het vermogen. Daarna is het niet meer zijn hoofdverblijf en wordt de overwaarde in de woning gezien als vermogen. Bij een vermogen hoger dan 25.000 euro, wordt 8% van het vermogen opgeteld bij het inkomen. De bijdrage voor het verzorgingstehuis wordt vastgesteld gebaseerd op het inkomen.

Huur --> inkomen --> hogere bijdrage per direct.

Zodra de woning niet meer als hoofdverblijf gezien wordt en deze nagenoeg vrij is van hypotheek, dan gaat opa de hoofdprijs betalen. Dan wordt er zo even (voorbeeldje) 350.000 euro bij zijn vermogen opgeteld en 8% daarvan wordt bij zijn inkomen geteld. Dat is bijna 30.000 euro!

Conclusie: opa moet zo snel mogelijk van dat huis af en zoveel mogelijk van zijn vermogen gaan schenken. Anders kan hij zomaar "leeg lopen" in het verzorgingstehuis. Vermogen hebben terwijl je in een verzorgingstehuis woont is een heel dure hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
lasharor schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:40:
[...]

Het blijft trouwens ook een raar idee dat er allemaal mensen azen op je spullen terwijl jij daar zelf jaren voor gewerkt hebt. Dat je niet meer kan rijden betekend toch niet dat je opeens niet meer mag beslissen over wat er met je auto gebeurt? 8)7
Of van die mensen die 'opeens' de zorg op zich nemen, maar wel de verwachting hebben dat dat iets oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:41:
Conclusie: opa moet zo snel mogelijk van dat huis af en zoveel mogelijk van zijn vermogen gaan schenken. Anders kan hij zomaar "leeg lopen" in het verzorgingstehuis. Vermogen hebben terwijl je in een verzorgingstehuis woont is een heel dure hobby.
Conclusie voor iemand die geld het belangrijkste vind ja. Er zijn ook genoeg ouderen die al hun vermogen schenken aan de kerk of goede doelen. Of inderdaad graag betalen aan het verzorgingstehuis, omdat die zo goed zijn geweest voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Thijsmans @eric.1 Het kan dat de vader van TS in een levenstestament is aangewezen als bevoegd om de woning te verkopen, schenkingen te doen, etc. In dat geval is er alleen een verklaring van een arts nodig en komt er geen rechter aan te pas. Maar goed, die informatie hebben we hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:07
Hoewel het financieel misschien niet de beste oplossing voor TS is, zou ik voorstellen om te huren in de woning van opa, met daarbij het gegeven dat je weer vertrekt als opa terug wil naar zijn huis.

Wellicht gaat opa op die wijze wel akkoord. En de huur die je aan hem betaalt zal ongetwijfeld lager zijn dan de nodige hypotheek.

Uiteindelijk zal het huis mogelijk toch in jouw handen terecht komen als opa uiteindelijk overlijdt. Maar dan heb je het tot die tijd in ieder geval 'eerlijk' geregeld naar ieders wens.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CurlyMo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Conclusie voor iemand die geld het belangrijkste vind ja. Er zijn ook genoeg ouderen die al hun vermogen schenken aan de kerk of goede doelen. Of inderdaad graag betalen aan het verzorgingstehuis, omdat die zo goed zijn geweest voor ze.
Betalen voor het verzorginstehuis moet je hoe dan ook. Maar de tarieven zijn bijzonder ongunstig voor mensen met veel "koud bezit". Als opa dat graag wil, kan hij natuurlijk ook gewoon geld schenken aan het verzorgingstehuis. Sterker nog, in dat geval heeft hij waarschijnlijk zelfs nog wat invloed op waar het aan uitgegeven wordt. Dan kan hij dus ook gewoon doen. Ik zei nergens dat hij het "alleen aan familie" moest schenken.

Maar ik denk vooral dat veel grootouders warmer worden van kleinkinderen die - mede met hun hulp - een goed en gelukkig leven hebben. Mijn ouders waren bijvoorbeeld nog blijer met de nieuwe fiets van onze dochter dan onze dochter zelf. Van het eerste flimpje "zonder zijwieltjes" is een screenshot gemaakt en die staat ingelijst op de schouw bij ze.
Richh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:53:
Hoewel het financieel misschien niet de beste oplossing voor TS is, zou ik voorstellen om te huren in de woning van opa, met daarbij het gegeven dat je weer vertrekt als opa terug wil naar zijn huis.

Wellicht gaat opa op die wijze wel akkoord. En de huur die je aan hem betaalt zal ongetwijfeld lager zijn dan de nodige hypotheek.

Uiteindelijk zal het huis mogelijk toch in jouw handen terecht komen als opa uiteindelijk overlijdt. Maar dan heb je het tot die tijd in ieder geval 'eerlijk' geregeld naar ieders wens.
Het huis moet verkocht worden als opa van zijn inkomen en spaargeld de bijdrage voor het verzorgingstehuis niet meer kan betalen. Dat zal dus helemaal afhangen van hoe lang opa nog meegaat. Dat huis wordt een molensteen zodra het niet meer zijn hoofdverblijf is.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-05-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

D-dark schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:00:
[...]

Paar maanden? Mijn grootmoeder heeft nog anderhalf jaar volgehouden dat ze naar haar eigen huis terug wilde nadat ze opgenomen was. Hartverscheurend, af en toe ;(

On-topic
@vincent92 is het geen optie om het huis te huren? Heeft je opa het gevoel dat het huis nog steeds van hem is, tegen de tijd dat hij overlijdt zal de verkoop een stuk makkelijker gaan, en mogelijk ook goedkoper (want het huis wordt verkocht in verhuurde staat).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vandaar dat het fijn is dat kleinzoon zo begaan is met... uhm... het huis.

Volgens mij is het volledig terecht als opa wantrouwend is/wordt. De erfenis wordt al verdeeld voordat hij dood is.

@vincent92 kijk vooral goed naar kleinkinderen en kinderen. Als dat er enkelen zijn, dan kun je zoiets overwegen. Maar is de groep te groot, dan krijg je vanzelf gedonder.
En bij een huis gaat het niet over een paar tientjes, een gunstige prijs is al snel tienduizenden euro's korting.
Kun je beter de woning op de vrije markt verkopen en zonder discussie/ruzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Pietervs schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:56:
[...]
(want het huis wordt verkocht in verhuurde staat).
Gaat dit ook op als koper tevens de huurder is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:17
Pietervs schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Paar maanden? Mijn grootmoeder heeft nog anderhalf jaar volgehouden dat ze naar haar eigen huis terug wilde nadat ze opgenomen was. Hartverscheurend, af en toe ;(
Dat geloof ik wel. Kan soms echt lang duren voordat men zich ermee verzoend heeft.
Maar zolang men nog wilsbekwaam genoeg is is dat wel de realiteit.

Ander gezichtspunt is dat juist de verkoop van huizen van oudere familie leden en financiën een reden is voor de grootste familieruzies.

Ik weet niet hoeveel erfgenamen de Opa van TS heeft.
Maar dit soort dingen kan beter in heel goed overleg met alle leden gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 590973 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Gaat dit ook op als koper tevens de huurder is?
Ik weet niet hoe het nu zit in de wet, maar een aantal jaren geleden had mijn toenmalige vriendin het huis waarin ze woonde voor 60% van de marktwaarde gekocht van haar ouders "want het huis was in verhuurde staat". Dat het huis aan haar verhuurd was maakte voor de belastingen niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

TheGhostInc schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:00:
[...]

Vandaar dat het fijn is dat kleinzoon zo begaan is met... uhm... het huis.

Volgens mij is het volledig terecht als opa wantrouwend is/wordt. De erfenis wordt al verdeeld voordat hij dood is.

[...]
Leuk is het natuurlijk niet, maar dat is eigenlijk precies wat je zélf zou moeten doen.
Mijn ouders zijn allebei nog springlevend en ik hoop nog heel lang, maar die zijn daar nu al mee bezig. Wat doen we met dit huis? Wil 1 van de kinderen het misschien hebben? En zoja, hoe zouden we dat dan kunnen regelen? En zoniet, zullen we hier dan nog lang blijven wonen of verkopen we de tent zodra we te oud worden om er nog vaak met de camper tussenuit te gaan? Wat doen we dan met de camper? Hoe zorgen we ervoor dat niet alles verdampt is en er van het zuurverdiende vermogen nauwelijks nog iets overblijft voor de erfgenamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Anoniem: 39993 Zo zou het idealiter moeten gaan, maar zo is het blijkbaar niet gegaan. De kans is alleen dat het daar nu te laat voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Leuk is het natuurlijk niet, maar dat is eigenlijk precies wat je zélf zou moeten doen.
Mijn ouders zijn allebei nog springlevend en ik hoop nog heel lang, maar die zijn daar nu al mee bezig. Wat doen we met dit huis? Wil 1 van de kinderen het misschien hebben? En zoja, hoe zouden we dat dan kunnen regelen? En zoniet, zullen we hier dan nog lang blijven wonen of verkopen we de tent zodra we te oud worden om er nog vaak met de camper tussenuit te gaan? Wat doen we dan met de camper? Hoe zorgen we ervoor dat niet alles verdampt is en er van het zuurverdiende vermogen nauwelijks nog iets overblijft voor de erfgenamen?
Die laatste vraag komt ook regelmatig van mijn moeder. Mijn broer en ik hebben gezegd dat het haar geld is, zij ervan moet genieten en wij allang akkoord zijn als we niet meer dan een leeg kratje bier erven… :)

nu hebben we makkelijk praten: allebei een goede baan, koophuis en redelijk financiële onafhankelijkheid. Voor anderen zit de wereld helaas anders in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:40
25k spaargeld werd genoemd.
Geen idee wat voor inkomsten (AOW/pension)er verder nog zijn, maar een verzorgingshuis is niet goedkoop weet ik van toen mijn oma daar terechtkwam. 25k is in ieder geval zo op als er verder weinig inkomsten zijn... bedragen van rond de 1.5 tot 2k per maand destijds. Zal zeker afhankelijk zijn van waar je zit.. En de kosten van het huis lopen ook door natuurlijk... Mijn oma heeft het huis destijds heel snel verkocht. (Aan de hoogste bieder uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GeeEs schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:12:
25k spaargeld werd genoemd.
Geen idee wat voor inkomsten (AOW/pension)er verder nog zijn, maar een verzorgingshuis is niet goedkoop weet ik van toen mijn oma daar terechtkwam. 25k is in ieder geval zo op als er verder weinig inkomsten zijn... bedragen van rond de 1.5 tot 2k per maand destijds. Zal zeker afhankelijk zijn van waar je zit.. En de kosten van het huis lopen ook door natuurlijk... Mijn oma heeft het huis destijds heel snel verkocht. (Aan de hoogste bieder uiteraard)
Je kunt het huis beter niet direct verkopen, omdat elke overwaarde dan na twee jaar tot je vermogen gerekend wordt en er dus eigen bijdrage van betaald moet worden. Je kunt het huis beter laat in die twee jaar verkopen, zodat je nog eens twee jaar later pas een stijging in je vermogen hebt. Financieel gezien is het voor opa in dit geval dus veel interessanter om niet snel maar goed getimed te verkopen. Overigens ook voor zijn erfgenamen aangezien de kans groter is dat er iets significants over blijft.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pietervs schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Die laatste vraag komt ook regelmatig van mijn moeder. Mijn broer en ik hebben gezegd dat het haar geld is, zij ervan moet genieten en wij allang akkoord zijn als we niet meer dan een leeg kratje bier erven… :)

nu hebben we makkelijk praten: allebei een goede baan, koophuis en redelijk financiële onafhankelijkheid. Voor anderen zit de wereld helaas anders in elkaar
Dat is ook precies wat ik tegen mijn ouders zei toen ze twijfelden over de aanschaf van die nieuwe camper. "Geniet ervan zolang je kunt. Jullie hebben er hard genoeg voor gewerkt." Maar dat ze daaraan twijfelen, geeft ook gewoon aan hoe belangrijk ze het vinden om hun dierbaren iets na te laten.
FirePuma142 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Je kunt het huis beter niet direct verkopen, omdat elke overwaarde dan na twee jaar tot je vermogen gerekend wordt en er dus eigen bijdrage van betaald moet worden. Je kunt het huis beter laat in die twee jaar verkopen, zodat je nog eens twee jaar later pas een stijging in je vermogen hebt. Financieel gezien is het voor opa in dit geval dus veel interessanter om niet snel maar goed getimed te verkopen. Overigens ook voor zijn erfgenamen aangezien de kans groter is dat er iets significants over blijft.
Klopt. Na die 2 jaar wordt de woning definitief niet meer als hoofdverblijf gezien en wordt de overwaarde als vermogen gezien waarvan 8% "bijgeteld wordt" bij je inkomen. En dan mag je elke maand fors de portemonnee trekken. Dan kom je er met 2k per maand niet eens. En met een AOW en een klein pensioen zul je dan dus gedwongen worden om je vermogen op te gaan eten.

"Direct verkopen" is dus inderdaad iets te zwart/wit gesteld.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-05-2021 10:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:52
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:41:

Ik betaal zelf voor mijn hobbies en laat daar niet de gemeenschap voor opdraaien..... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

newtastyland schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Ik betaal zelf voor mijn hobbies en laat daar niet de gemeenschap voor opdraaien..... 8)7
Daar heb je je hele leven al netjes voor betaald hoor. Dat ze in Den Haag het geld dan ergens anders aan uitgeven, daar kan jij ook niets aan doen. Daar kozen ze voor een belastingvrijstelling voor ondernemers en buitenlandse investeerders i.p.v. betaalbare zorg. :)

Het komt er eigenlijk op neer, dat je ook voor je buurman betaalt als je met een hoog vermogen het verzorgingstehuis in gaat. En jij krijgt voor die 2,5k per maand precies hetzelfde als de buurman voor die 1,2k per maand. Natuurlijk kun je vaak ook "extra zorg" kopen, maar daarvoor krijg je dan nog een aparte rekening elke maand.

Waar het wringt, is het feit dat je al een enorme berg belastingen hebt betaald om dat vermogen op te bouwen en te behouden. Dan vind ik het ongepast om dat vermogen nog even een 4e keer te belasten zodra je het verzorginstehuis in moet en dan nog een 5e keer als er nog wat over is als je komt te overlijden. Je moet hier in Nederland echt actief op zoek naar de juiste manier om dingen te regelen, als je niet compleet uitgekleed wil worden. Doe je niets, dan eindig je met (bijna) niets.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-05-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:20:
[...]

Dat is ook precies wat ik tegen mijn ouders zei toen ze twijfelden over de aanschaf van die nieuwe camper. "Geniet ervan zolang je kunt. Jullie hebben er hard genoeg voor gewerkt." Maar dat ze daaraan twijfelen, geeft ook gewoon aan hoe belangrijk ze het vinden om hun dierbaren iets na te laten.
En juist dan zou ik dus zeggen: Geef nu giften. En natuurlijk, ze moeten niet daardoor krom liggen of hun eigen hobbies ervoor laten (eg die nieuwe camper). Maar onder de streep als je toch weet dat er geld overblijft, kan je beter nu je erfgenamen er blij mee maken, dan ze een wat hogere erfenis na te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:36:
[...]

En juist dan zou ik dus zeggen: Geef nu giften. En natuurlijk, ze moeten niet daardoor krom liggen of hun eigen hobbies ervoor laten (eg die nieuwe camper). Maar onder de streep als je toch weet dat er geld overblijft, kan je beter nu je erfgenamen er blij mee maken, dan ze een wat hogere erfenis na te laten.
Ze hebben voor zichzelf al precies bepaald wanneer dat moment aanbreekt. Ze hebben ook nog even, als het goed is. Ik ben al lang blij dat ze er over nadenken, ons daar ook bij betrekken en een plan hebben.

Ze hoeven van mij niet te kiezen tussen hoge bedragen schenken of een camper kopen. Sterker nog, ik hoef dat geld niet als ze daardoor geen nieuwe camper gekocht zouden hebben. Ik heb al wel zo'n vermoeden wat er gaat gebeuren als ze te oud worden voor de camper en dat ding verkocht wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-05-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
lasharor schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:40:
Ja en nee. Als het gevaar bestaat dat iemand die niet meer mag/kan rijden alsnog in de auto stapt, mag een ander daar weldegelijk over beslissen, vind ik. Het gaat niet alleen om de persoon in kwestie, maar ook de omgeving. Als een persoon die dement is een ander aan gruzelementen rijdt omdat deze persoon toch is ingestapt, terwijl dat makkelijk had kunnen worden voorkomen, wat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Ja en nee. Als het gevaar bestaat dat iemand die niet meer mag/kan rijden alsnog in de auto stapt, mag een ander daar weldegelijk over beslissen, vind ik. Het gaat niet alleen om de persoon in kwestie, maar ook de omgeving. Als een persoon die dement is een ander aan gruzelementen rijdt omdat deze persoon toch is ingestapt, terwijl dat makkelijk had kunnen worden voorkomen, wat dan?
Dan neem je toch de sleutels toch mee. Dat is nog iets anders dan direct de auto claimen. Of je trekt de accu eruit zodat iemand nog wel in zijn auto kan zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 19-05-2021 11:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
@vincent92
Ik zie een paar punten om op te reageren. Disclaimer: ervaringsdeskundige, geen juridicus.

Financieele volmacht is niet hetzelfde als het onroerend goed mogen verkopen. Notaris kan uitsluitsel geven want die kan de volmacht beoordelen. Waarschijnlijk moet er dan een notarieele volmacht of leventestament zijn waar dit expliciet onder valt. Ofwel: Pa kan je vermoedelijk niet helpen.

Prijs van het huis: Is je pa de enige erfgenaam dan is er qua prijs weinig aan de hand mits die op of boven de WOZ waarde ligt. Zijn er meer erfgenamen laat dan taxeren door een erkend taxateur. Geef de omstandigheden mee. Wat een gek voor het huis wil geven is niet persee gelijk aan de marktwaarde ofwel: wat een verstandige koper er voor zou geven. Wordt het huis voor minder verkocht dan helpt het als erfgenamen (in de bloedlijn) het er mee eens zijn, Jouw voordeel is hun nadeel, rechtzaak aan de horizon?

Kosten van het verzorgingshuis. Als het niet een particuliere instelling is kun je (je pa) dit uitrekenen op de site van het CAK met behulp van de belastingaanslag 2019. Doe dat, dan kom je (je vader/opa) niet voor verrassingen te staan. Opa is verhuisd voor de burgerlijke stand, het huis is nu geen eigen woning (box 1) meer, maaar vermogen - box 3 waar het vermogen (sparen + beleggen) per 1 januari 2022 dus flink omhoog zal gaan. De eigen bijdrage voor de zorg loopt 2 jaar achter - eventueel hogere bijbetaling komt daarom pas vanaf 1 januari 2024. Maar is dan wel flink. Bij een opbrengst van het huis van 375.000, spaargeld 25.000 wordt dat jaarlijks naast de vermogensredementheffing over 350.000 (400 -/- vrijstelling van 50) ongeveer 1.000 euro per maand eigen bijdrage. 12.000 per jaar.

Geld: nadat het huis verkocht is zal opa z'n geld als de bliksem buiten zijn invloedsfeer moeten brengen en wel (zie vorige paragraaf) voor 1 januari om die 12.000 per 2024 voor te zijn. Heeft ie het huis of het geld dan is het betalen. Is dat waar opa voor gespaard heeft? Financieel advies lijkt wenselijk (estate planning?).

Opa kan door de rechtbank onder curatele gesteld worden maar dat is niet zo makkelijk. Beter is het om op heldere momenten met opa te praten. Iedereen weet dat hij niet terug naar huis kan maar als het huis in de famailie blijft kan hij er misschien wel op bezoek komen en misschien spreekt het hem ook wel aan dat het binnen de familie kan blijven.

In deze situaties kan gesteggel over geld, giften in natura, verwachtingen voor de toekomst veel kapot maken. Ga jij speculeren met het huis of blijf je er 40 jaar in wonen zoals hij waarschijnlijk gedaan heeft? Een goeie deal binnen een familie is op termijn vaak een slechte deal - bezint eer gij hieraan begint.

Moeilijke situatie, erg herkenbaar en moeilijk oplosbaar. Mijn suggestie: Neem afstand van het huis kopen voor een prikkie maar ga richting redelijke waarde. Maak opa bewust van het feit dat hij voor elk jaar dat hij in het verzorgingshuis zit 3% van z'n zuurverdiende centjes mag inleveren terwijl dat niet hoeft. Laat je pa vooral de voor opa verstandige dingen doen. Hij is de vertegenwoordiger die zelf niet meer kan. Jij bent een mondig persoon die voor je eigen belangen kunt opkomen - je hebt je pa daar niet bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:58
Waarom bied je niet aan om mantelzorg voor je opa te doen. Kan hij misschien langer thuis blijven wonen, wat blijkbaar zijn wens is. Aan de andere kant is hij dan misschien meer genegen om je een mazseltje te gunnen als het echt niet meer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
FirePuma142 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Heel snel is in dit geval niet een week geweest oid. mocht dat zo overkomen. En gewoon even een groot huis aanhouden klinkt op papier of hier natuurlijk wel als slim, maar helaas was het niet zo simpel in de praktijk. Voor het geld/vermogen was het haar niet te doen destijds. Meer praktisch. Niemand uit de familie wilde het ook hebben. En ze zou toch al niet lang meer leven... Helaas.. is ook alweer jaren geleden ook. Heel andere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Neem je contact op met de huisarts of het RWD voor een herkeuring van desbetreffende persoon en laat je vervolgens diegene zelf beslissen wat met de auto gebeurt? Want gaat het nou om de auto of om deze persoon? De insteek komt iig vaak negatief over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:39:
Neem je contact op met de huisarts of het RWD voor een herkeuring van desbetreffende persoon en laat je vervolgens diegene zelf beslissen wat met de auto gebeurt? Want gaat het nou om de auto of om deze persoon? De insteek komt iig vaak negatief over..
Huisarts doet daar niks mee, RDW idem. Je moet echt als familie een half familieconflict in om iemand die een gevaar op de weg is de auto uit te krijgen. Pas als ze schade maken krijg je een twijgje om mee te slaan, maar zo lang de rest van het verkeer dusdanig oplettend is dat ze geen schade hebben kan je niks. Want privacy, zelfbeschikkingsrecht, etc. Je zit in dit land muurvast op dat gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 23:38
Ergens snap ik de situatie van TS wel. Het is voor starters momenteel ontzettend lastig al dan niet onmogelijk om een huis te kunnen kopen. In veel gevallen ligt dat aan de prijs maar in veel gevallen is het ook een kwestie van de domme pech dat je te laat reageert of buiten een loting valt.

Maar je moet natuurlijk geen misbruik maken van de situatie van opa. De vraag is inderdaad wat opa wil (als hij dit nog duidelijk kan maken)

Niets doen
Het huis blijft van hem en blijft leegstaan. Steeds meer achterstallig onderhoud, hoge bijdrage aan zorgkosten en uiteindelijk bij overlijden een flinke aanslag van de fiscus. Rationeel gezien is dit natuurlijk geen goede optie. Opa zal dat ergens zelf ook wel weten maar de vraag is of hij dat onder ogen wil zien.

Huis binnen de familie houden
Misschien vindt opa het fijn om het huis "in de buurt" te houden. Zoals genoemd kan hij dan misschien nog eens op bezoek gaan in het huis.
- Je kunt een verhuur-constructie voorstellen als tussenoplossing. Uitgaande van een ietwat verouderd huis zal de huur wat bescheiden zijn (~€700 voor een normaal rijtjeshuis?) waarbij misschien nog wat kleine aanpassingen aan het huis gedaan worden. Ik zag eerder een opmerking over o.a. rookmelders.
- Bij verkoop zal (waarschijnlijk) een marktconforme prijs betaald moeten worden. Je hebt als koper dan alsnog voordeel doordat je eerste keus bent. Zorg dat je de prijs met alle erfgenamen overlegt! Je kunt evt. je erfdeel al verrekenen bij verkoop. Bespreek dit goed en leg dit vast.

Huis te gelde maken
Als opa afscheid kan nemen van het huis kan hij natuurlijk ook kiezen om het huis in de vrije verkoop of verhuur te doen.
- Bij verhuur kan (afhankelijk van locatie etc) misschien wel €1100-1200 per maand binnenkomen. Dan moet het huis wel enigszins modern zijn. Het zou dus kunnen dat daar behoorlijke investeringen voor nodig zijn.
- Bij verkoop kan het voorkomen dat er flink overboden wordt. Een hogere opbrengst is natuurlijk mooi.

In alle gevallen moet natuurlijk gekeken worden wat de invloed is op de bijdrage aan het verzorgingshuis en de belastingen. Dan kan vroegtijdig schenken aan (klein)kinderen een goede optie zijn. Maar dat vereist natuurlijk heel wat zelfreflectie en rationeel denken in een situatie waarin dat zeker niet makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:49:
[...]
Huisarts doet daar niks mee, RDW idem. Je moet echt als familie een half familieconflict in om iemand die een gevaar op de weg is de auto uit te krijgen. Pas als ze schade maken krijg je een twijgje om mee te slaan, maar zo lang de rest van het verkeer dusdanig oplettend is dat ze geen schade hebben kan je niks. Want privacy, zelfbeschikkingsrecht, etc. Je zit in dit land muurvast op dat gebied.
Wat mij betreft ook prima goed geregeld zo. Wat zou je er zelf van vinden (als je dement bent) als iemand voor jou even gaat bepalen wat je nog wel en niet kan?
Zolang men vrienden met een slok op ook niet tegenhoud om te gaan rijden. Iedereen kent ze wel... Maakt die ene bejaarde ook niks uit wat mij betreft. Eens wordt hun laatste ritje heus wel gemaakt... Hopelijk zonder ongelukken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:45
Waarom bespreek je dit niet eerst met je opa en/of familie? Daar lees ik niets over in de TS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

DjoeC schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:32:
@vincent92
Maar is dan wel flink. Bij een opbrengst van het huis van 375.000, spaargeld 25.000 wordt dat jaarlijks naast de vermogensredementheffing over 350.000 (400 -/- vrijstelling van 50) ongeveer 1.000 euro per maand eigen bijdrage. 12.000 per jaar.
Persoonlijk vind ik dat zelfs weinig. Hij krijgt er onderdak, gas, elektra, eten en drinken voor. Ik ben meer kwijt aan die zaken en dan moet ik nog zelf schoonmaken, wassen, bed verschonen, boodschappen doen en koken ook.
Is dat waar opa voor gespaard heeft?
Waarom denken mensen dat ze niet hoeven te betalen voor verzorging? Omdat anderen het niet hoeven? Als niemand er voor zou hoeven betalen, zouden de algemene belastingen veel hoger worden, linksom of rechtsom, er moet toch voor betaald worden.

Persoonlijk ben ik dan ook voor 100% (naja, 90% mag ook) erf- en schenkbelasting (al mag die laatste iets lager zijn dan 90%), want wat je nu ziet is dat mensen zich al rijk rekenen voordat ze ergens moeite voor gedaan hebben of voordat opa overleden is. Bovendien heeft dat een splitsende werking in de maatschappij: de rijken worden rijker (want geld rendeert) en de armen worden armen (want die moeten overal de hoofdprijs voor betalen). Geen gezonde situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:29
Pietervs schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Mijn schoonmoeder zegt er niks over, maar ik zie haar zwaar aftakelen en weet dat het niet meer lang zal duren. 5 jaar of zo is mijn schatting. Ik heb iets van: zolang ze maar genoeg vermogen overhoud om minimaal de begrafenis te betalen vind ik het prima. Alles erboven is leuk meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
hackerhater schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:44:
[...]

Mijn schoonmoeder zegt er niks over, maar ik zie haar zwaar aftakelen en weet dat het niet meer lang zal duren. 5 jaar of zo is mijn schatting. Ik heb iets van: zolang ze maar genoeg vermogen overhoud om minimaal de begrafenis te betalen vind ik het prima. Alles erboven is leuk meegenomen.
Zo sta ik er ook in. Ik hoop dat m'n ouders vooral in goede gezondheid zo lang mogelijk leven en genieten. Ik reken nergens op, en heb het ook niet nodig om wat te erven. Ze hebben me het allerbelangrijkste al gegeven, namelijk een goed opvoeding en de kans om op dit bolletje rond te mogen huppelen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Ardana schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:32:
[...]

Persoonlijk vind ik dat zelfs weinig. Hij krijgt er onderdak, gas, elektra, eten en drinken voor. Ik ben meer kwijt aan die zaken en dan moet ik nog zelf schoonmaken, wassen, bed verschonen, boodschappen doen en koken ook.

[...]

Waarom denken mensen dat ze niet hoeven te betalen voor verzorging? Omdat anderen het niet hoeven? Als niemand er voor zou hoeven betalen, zouden de algemene belastingen veel hoger worden, linksom of rechtsom, er moet toch voor betaald worden.

Persoonlijk ben ik dan ook voor 100% (naja, 90% mag ook) erf- en schenkbelasting (al mag die laatste iets lager zijn dan 90%), want wat je nu ziet is dat mensen zich al rijk rekenen voordat ze ergens moeite voor gedaan hebben of voordat opa overleden is. Bovendien heeft dat een splitsende werking in de maatschappij: de rijken worden rijker (want geld rendeert) en de armen worden armen (want die moeten overal de hoofdprijs voor betalen). Geen gezonde situatie.
Deze opmerkingen hebben mijns inziens niks met de oorspronkelijke vraag van TS te maken, noch met mijn reactie daarop, noch met het forum PFSL en gaan vooral over politieke meningen. Misschien prima voer voor een los onderwerp: The have's vs the have not's? Ik vind ook van alles over heel veel wetten, (lokale) regelingen en het gedrag van mensen daar omheen maar bij voorkeur vermijd ik dat soort onderwerpen op publieke fora vanwege het vaak ongenuanceerde karakter.

Hoe om te gaan met de eigen bijdrage voor de WLZ is beschreven in de huidige wet- en regelgeving en die is zoals ie is - wat je er ook van vind. Als het voor de opa van TS gunstig uitpakt zou ie wel gek zijn daar geen gebruik van te maken. Ik kan - uit ervaring - daarnaast alleen wijzen naar de consequenties die het voor de familie van TS kan hebben. Dat is niet politiek maar sociaal. En na veel ruzies in mijn eigen familie over geld zeker het benoemen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

DjoeC schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:16:
[...]
Deze opmerkingen hebben mijns inziens niks met de oorspronkelijke vraag van TS te maken, noch met mijn reactie daarop, noch met het forum PFSL en gaan vooral over politieke meningen. Misschien prima voer voor een los onderwerp: The have's vs the have not's? Ik vind ook van alles over heel veel wetten, (lokale) regelingen en het gedrag van mensen daar omheen maar bij voorkeur vermijd ik dat soort onderwerpen op publieke fora vanwege het vaak ongenuanceerde karakter.

Hoe om te gaan met de eigen bijdrage voor de WLZ is beschreven in de huidige wet- en regelgeving en die is zoals ie is - wat je er ook van vind. Als het voor de opa van TS gunstig uitpakt zou ie wel gek zijn daar geen gebruik van te maken. Ik kan - uit ervaring - daarnaast alleen wijzen naar de consequenties die het voor de familie van TS kan hebben. Dat is niet politiek maar sociaal. En na veel ruzies in mijn eigen familie over geld zeker het benoemen waard.
Jij bent begonnen met een bijdrage van € 1.000 per maand aan verzorgingskosten "flink" te noemen, terwijl ik het een koopje vind en je af te vragen of dat is waar opa voor gespaard heeft. Had je het gewoon bij de feiten gelaten , dan had je een punt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ardana schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Jij bent begonnen met een bijdrage van € 1.000 per maand aan verzorgingskosten "flink" te noemen, terwijl ik het een koopje vind en je af te vragen of dat is waar opa voor gespaard heeft. Had je het gewoon bij de feiten gelaten , dan had je een punt gehad.
Nee, er staat dat de eigen bijdrage dan "flink" hoger wordt vanwege het meerekenen van het vermogen, niet of ik 1.000,- een flink bedrag vind.
DjoeC schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:32:
De eigen bijdrage voor de zorg loopt 2 jaar achter - eventueel hogere bijbetaling komt daarom pas vanaf 1 januari 2024. Maar is dan wel flink.
Vul voor de grap de rekenmodule eens in op basis van een AOW uitkering zonder pensioen (16.000 in 2020) en zowel met als zonder huiswaarde dan kom je op 1.739 vs 801 (om en nabij). Meer dan verdubbelen mag zonder subjectief, moreel of politiek oordeel alleen al getalsmatig als "flink" gekwalificeerd worden.

Daar laat ik het bij. Je hebt je punt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

DjoeC schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Vul voor de grap de rekenmodule eens in op basis van een AOW uitkering zonder pensioen (16.000 in 2020) en zowel met als zonder huiswaarde dan kom je op 1.739 vs 801 (om en nabij). Meer dan verdubbelen mag zonder subjectief, moreel of politiek oordeel alleen al getalsmatig als "flink" gekwalificeerd worden.
De verhoging is inderdaad flink, maar als het gaat om "je krijgt 10% subsidie en moet 90% zelf betalen" of "je krijgt 90% subsidie en moet 10% zelf betalen" zijn het alsnog reële kosten. En ik zie geen enkele reden waarom je niet de reële kosten zou moeten betalen als je dat kan.

Zoals ik al zei: linksom of rechtsom moet het toch betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
GeeEs schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Wat mij betreft ook prima goed geregeld zo. Wat zou je er zelf van vinden (als je dement bent) als iemand voor jou even gaat bepalen wat je nog wel en niet kan?
Zolang men vrienden met een slok op ook niet tegenhoud om te gaan rijden. Iedereen kent ze wel... Maakt die ene bejaarde ook niks uit wat mij betreft. Eens wordt hun laatste ritje heus wel gemaakt... Hopelijk zonder ongelukken ja.
Ik zou waarschijnlijk vinden dat het allemaal wel prima gaat. Dat ik ondertussen stink omdat ik mijzelf al weken niet anders dan met dezelfde washand afgenomen heb, mijn gedragen onderbroek 's ochtends utitrek, opvouw en terug in de kast leg omdat de wasmachine al vol zit en ik al weken in dezelfde kleding loop. Dat ik de TV zo hard heb staan dat je het op straat kan horen omdat ik stokdoof ben, al weken havermoutpap eet omdat ik 's middags niet kan inschatten dat ik een diepvriesmaaltijd eruit moet halen om 's avonds wat te eten te hebben en tegen de tijd dat ik honger krijg en zie dat de koelkast verder leeg is, de winkels al gesloten zijn. Dat ik met 30 over de 80 weg ga, door het rood rij en dergelijke omdat ik het stoplicht niet zie, dat ik uren rondloop bij de supermarkt omdat ik mijn auto niet meer kan vinden. Dat ik mijn afval netjes scheid in de keuken, maar vervolgens op dezelfde hoop in de schuur gooi omdat ik de nieuwe rolcontainers niet meer snap. Dat vind ik allemaal best, zo lang de familie maar niet in mijn kringetje komt. Ik moet laten zien dat ik nog zelfstandig ben, ik wil absoluut geen hulp hebben.

Ik heb het namelijk niet over een bejaarde. Ik heb het over demente bejaarden. En vergeet niet dat het niet slechts een kwestie is van rijbewijs afnemen en klaar. Daar komt ook de verplichting bij boodschappen te doen met zo'n iemand. Mee naar de arts. Het afval uitzoeken. Etc.

Zoals ik al schreef, ik praat hier uit ervaring.

Oh, en die vrienden met alcohol op? Ik ben dus zo'n persoon die ze thuis brengt als we samen thuis zijn. Bij het 2e biertje vraag ik wie er bobt en als niemand het doet, doe ik het. En ik ben ook niet te beroerd de politie te bellen als er bijvoorbeeld een brommobiel op de snelweg rijdt. Daarbij, die bezopene is alleen een gevaar als ie gezopen heeft. Die bejaarde telkens als ze in de auto stappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pizza_Boom op 19-05-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:14:
[...]
Ik zou waarschijnlijk vinden dat het allemaal wel prima gaat. Dat ik ondertussen stink omdat ik mijzelf al weken niet anders dan met dezelfde washand afgenomen heb, mijn gedragen onderbroek 's ochtends utitrek, opvouw en terug in de kast leg omdat de wasmachine al vol zit en ik al weken in dezelfde kleding loop. Dat ik de TV zo hard heb staan dat je het op straat kan horen omdat ik stokdoof ben, al weken havermoutpap eet omdat ik 's middags niet kan inschatten dat ik een diepvriesmaaltijd eruit moet halen om 's avonds wat te eten te hebben en tegen de tijd dat ik honger krijg en zie dat de koelkast verder leeg is, de winkels al gesloten zijn. Dat ik met 30 over de 80 weg ga, door het rood rij en dergelijke omdat ik het stoplicht niet zie, dat ik uren rondloop bij de supermarkt omdat ik mijn auto niet meer kan vinden. Dat ik mijn afval netjes scheid in de keuken, maar vervolgens op dezelfde hoop in de schuur gooi omdat ik de nieuwe rolcontainers niet meer snap. Dat vind ik allemaal best, zo lang de familie maar niet in mijn kringetje komt. Ik moet laten zien dat ik nog zelfstandig ben, ik wil absoluut geen hulp hebben.

Ik heb het namelijk niet over een bejaarde. Ik heb het over demente bejaarden. En vergeet niet dat het niet slechts een kwestie is van rijbewijs afnemen en klaar. Daar komt ook de verplichting bij boodschappen te doen met zo'n iemand. Mee naar de arts. Het afval uitzoeken. Etc.

Zoals ik al schreef, ik praat hier uit ervaring.

Oh, en die vrienden met alcohol op? Ik ben dus zo'n persoon die ze thuis brengt als we samen thuis zijn. Bij het 2e biertje vraag ik wie er bobt en als niemand het doet, doe ik het. En ik ben ook niet te beroerd de politie te bellen als er bijvoorbeeld een brommobiel op de snelweg rijdt. Daarbij, die bezopene is alleen een gevaar als ie gezopen heeft. Die bejaarde telkens als ze in de auto stappen.
Dan weet je dus dat het niet zo simpel is en ook niet zo werkt als je soms zou willen misschien. Het respectvol begeleiden van een dement persoon hoort er gewoon bij, en ja dat is knap lastig. Het afnemen van zijn of haar auto of huis hoort daar imho niet bij. Het is dus goed dat niet iedereen dat zomaar kan doen als dat volgens diegene een beter of slim idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:20
In Zuid-Europese landen is het dan ook veel gebruikelijker dat de kinderen langer thuis wonen en/of het huis van de (groot)ouders uiteindelijk erven. Hier is al helemaal geen enkel reëel aanbod aan (tiny)huizen voor starters en jongeren, als je single bent kun je het helemaal vergeten. Het is actief politiek beleid om dat niet mogelijk te maken. En iedereen hier schiet het in het verkeerde keelgat dat OP ook wel graag ergens zou willen wonen, ja neem het hem kwalijk... Verder is de situatie i.v.m. dementie niet te boordelen vanachter een computer/forum, ik begrijp OP volledig, het kan juridisch lastig zijn als het niet voorgaand aan de ziekte geregeld is/op papier staat. Dat is wel iets om op te letten denk ik nu, bij de eerste diagnose, dat soort zaken goed te regelen. Ongeacht je standpunt in/over erven, het kan denk ik leed voorkomen en duidelijkheid geven.

Dan is een erfbelasting @Ardana leuk, maar we zouden het geld bij de echte vermogenden en corporaties moeten halen, en niet bij de mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben om iets op te bouwen; een afbetaald huis, en dat vervolgens weer kunnen inleveren waarna diens volgende generatie vanaf 0 kan beginnen, in een veel slechter, neoliberaal, economisch klimaat vergeleken met de rijke sociale verzorgingsstaat van de grootouders. De resten van die verzorgingsstaat geven we nu weg aan oa bekende grote namen als KLM en Shell en Unilever, of dat betaalt de belastingbetaler, het is maar hoe je het bekijkt/perspectief, uiteindelijk betalen wij altijd ook voor slecht beleid..... slogan partij tegen de burger much?.... Het proletariaat groeit, en de vermogensongelijkheid groeit. En als je die erfbelasting toch handhaaft heb je geen enkele zekerheid dat de overheid de extra inkomsten gebruikt om de woningmarkt sociaal (betaalbaar en overvloedig) te houden. Misschien schaffen we de dividendbelasting wel lekker helemaal af!

[ Voor 91% gewijzigd door KleineJoop op 19-05-2021 18:36 . Reden: Al wijzig ik 100% ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Om weer terug te keren naar de situatie van TS: heeft de vader van TS nog broers of zussen, of heeft TS die zelf? Maw zijn er straks mede-erfgenamen? Er werd al naar gevraagd, maar TS heeft nog geen antwoord gegeven.

TS heeft liever geen 'concurrentie' van andere bieders, en de belastingdienst mag dan wel akkoord gaan met een verkoop tegen de WOZ waarde, maar hoe denken eventuele mede-erfgenamen hierover? In een tijd, waarin vraagprijzen, die toch al ruim boven de WOZ waarde liggen, nog met tienduizenden overboden worden, is dat een prima recept voor een langdurige familie-ruzie.

Voorbeeld: mijn schoonmoeder heeft haar huis verkocht (niet uit noodzaak, ze is gelukkig nog topfit, maar wilde kleiner gaan wonen), en het verschil tussen WOZ waarde en de verkoopprijs was 148k. En dat was in Limburg, niet eens in de Randstad...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vincent92
Allereerst bedankt voor de vele reacties! :)

Ik wil wel even wat ophelderen.

Ik ben totaal niet van plan het voor een prikkie te kopen maar tegen een eerlijke marktwaarde en rekeninghoudend met andere erfgenamen. Daarnaast heb ik er ook geen haast bij maar vind het wel fijn om alvast een beetje te verdiepen welke mogelijkheden er zijn. Dit voorkomt verassingen en ik ben een persoon die graag alles uitdokterd van te voren. Dit kan misschien onethisch overkomen maar zo is het totaal niet bedoeld.

Misschien kan ik de vraag iets anders formuleren.

Mocht het huis uiteindelijk te koop worden gezet (wegens financiele redenen of overlijden) dan vroeg ik mij
af hoe het geregeld is als er al een potentiële koper is. Kan ik dan het huis kopen als dit is afgestemd met familie en alle betrokkenen of moet ik rekening houden dat het huis dan onder bod komt en andere kopers ook kansen zien? Wie bepaalt op dat moment wat er met het huis gebeurd?

Misschien is het antwoord al gegeven ik ga even de rest van de reacties langs :P

[ Voor 4% gewijzigd door vincent92 op 19-05-2021 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vincent92 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:04:
Allereerst bedankt voor de vele reacties! :)

Ik wil wel even wat ophelderen.

Ik ben totaal niet van plan het voor een prikkie te kopen maar tegen een eerlijke marktwaarde en rekeninghoudend met andere erfgenamen. Daarnaast heb ik er ook geen haast bij maar vind het wel fijn om alvast een beetje te verdiepen welke mogelijkheden er zijn. Dit voorkomt verassingen en ik ben een persoon die graag alles uitdokterd van te voren. Dit kan misschien onethisch overkomen maar zo is het totaal niet bedoeld.

Misschien kan ik de vraag iets anders formuleren.

Mocht het huis uiteindelijk te koop worden gezet (wegens financiele redenen of overlijden) dan vroeg ik mij
af hoe het geregeld is als er al een potentiële koper is. Kan ik dan het huis kopen als dit is afgestemd met familie en alle betrokkenen of moet ik rekening houden dat het huis dan onder bod komt en andere kopers ook kansen zien? Wie bepaalt op dat moment wat er met het huis gebeurd?
Bij leven ; Opa zelf, tenzij middels arts verklaring etc hij wilsonbekwaam is gemaakt voor de specifieke verkoop van de woning, dan is het de wettelijke vertegenwoordiger die het voor het zeggen heeft. Bij meerdere zoons of dochters zal hier het advies gegeven worden te kijken naar een buitenstaander, als in, geen zoon/dochter, maar bijvoorbeeld de schoonzoon/dochter welke de lijmer is of zelfs een broer/zus van opa als deze nog leeft. Er zijn ook speciale loketten hiervoor. (kosten natuurlijk wel geld)

Bij overlijden ; Alle directe erven bij geen testament (dus de kinderen van jou opa) en doet er 1 afstand, de kinderen van dat kind (die dan ook weer afstand moeten doen). Bij wel een testament is het de testament executeur die deze ten uitvoering brengt volgens de wensen van je opa.

Tussen de erven kan er dan weer besloten worden de woning te verkopen of dat 1 v/d erven het aanhoud, in jouw geval is het erg grijs, maar in theorie zou je vader het kunnen overnemen / de rest van de erven uitkopen, erfbelasting betalen en daarna het huis aan jou verkopen minus 100k schenking. Dat laatste is geen advies, maar een idee wat je echt met een financieel adviseur moet bespreken.

Al met al, het is niet ff gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bij leven: komt bij wilsonbekwaamheid hoe dan ook kantonrechter aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 10:30
Wie zou dan de afspraak met de potentiële koper gemaakt hebben? Op dat moment zijn jullie dat toch zelf?

En om je daar wat zekerder in te stellen zou ik inderdaad eerst aan de familie en daarna aan opa voorstellen dat jij op zijn huis gaat passen tegen een vergoeding. Als hij ermee instemt dan heb je dat al geregeld. Als hij er niet mee instemt : vette pech maar dan weet de familie nog steeds dat jij graag wil kopen tegen de normale marktprijs...

En ik weet niet hoe groot het vermogen in de stenen is noch hoeveel erfgenamen er zijn maar het kan nooit kwaad om met de familie ook het testament al te bespreken. En mogelijk met opa te bespreken dat hij beter zijn geld bij leven kan schenken als vordering voor het geval hij komt te overlijden.

Of je spreekt de huur nu met opa af en tekent een contract. Dan moeten de erfgenamen later het huis is verhuurde staat verkopen wat voor jou als op dat moment koper voordelig is. Maar tbh: dit zal zo goed als zeker leiden tot familieruzies...

[ Voor 13% gewijzigd door bvdbos op 19-05-2021 21:22 . Reden: toegevoegd : eerst huurcontract met opa ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent92
Marly schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:17:
Om weer terug te keren naar de situatie van TS: heeft de vader van TS nog broers of zussen, of heeft TS die zelf? Maw zijn er straks mede-erfgenamen? Er werd al naar gevraagd, maar TS heeft nog geen antwoord gegeven.

TS heeft liever geen 'concurrentie' van andere bieders, en de belastingdienst mag dan wel akkoord gaan met een verkoop tegen de WOZ waarde, maar hoe denken eventuele mede-erfgenamen hierover? In een tijd, waarin vraagprijzen, die toch al ruim boven de WOZ waarde liggen, nog met tienduizenden overboden worden, is dat een prima recept voor een langdurige familie-ruzie.

Voorbeeld: mijn schoonmoeder heeft haar huis verkocht (niet uit noodzaak, ze is gelukkig nog topfit, maar wilde kleiner gaan wonen), en het verschil tussen WOZ waarde en de verkoopprijs was 148k. En dat was in Limburg, niet eens in de Randstad...
Mijn vader heeft 2 broers, die hebben geen interesse in het huis maar ik weet dat ik daar rekening mee moet houden. Overigens is het huis van mijn opa vervallen en een klushuis is nog zacht uitgedrukt dus huren is voor mij geen optie.

Het gaat mij inderdaad om geen 'concurrentie' van andere bieders. Niet om de laagste prijs te betalen maar het is gewoon heel lastig om aan een huis te komen. Tegenwoordig als je boven de vraagprijs een bod uitbrengt dan heb je nog 50 andere kopers om rekening mee te houden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
Als hij het wil verkopen, dan mag hij zelf bepalen aan wie. Maar het moet wel een redelijke waarde vertegenwoordigen. Dus over die concurrentie hoef je je geen zorgen te maken.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
vincent92 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:45:
[...]
Tegenwoordig als je boven de vraagprijs een bod uitbrengt dan heb je nog 50 andere kopers om rekening mee te houden. |:(
Dat is nou net de hele ellende met die oververhitte woningmarkt. Zo'n klushuis zou een aantal jaren geleden bijna niemand willen, en nu zijn er zoveel mensen, die telkens weer achter het net vissen, dat ze dan maar uit wanhoop op een klushuis gaan (over)bieden. En dan zijn er ook nog de flippers...

Jammer, dat je 't niet alvast kunt huren, door leegstand worden huizen er niet beter op. En je opa zou misschien aan 't idee kunnen wennen.
Ook zijn diefstal, inbraak, vandalisme en ruit- of waterschade bij een leegstaand huis meestal niet gedekt. Brand gelukkig wel.

Maar wanneer het huis in slechte staat is, is 't mogelijk zelfs minder waard, dan de WOZ waarde. Zodra er concreet over verkoop gesproken kan worden, met opa of met de familie, is taxatie sowieso aan te raden, om te hoge verwachtingen door de huidige huizengekte te voorkomen.
Al hangt wat een koper ervoor zou willen betalen van meer zaken af, zoals locatie en bijbehorende grond. Een klushuis op een mooie plek kan voor veel mensen de moeite en 't geld waard zijn, om op te knappen (of te slopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het klinkt heel fout in mijn ogen om het huis zo te proberen te kopen (garantie voor ruzie in de familie, zelfs als je het goed wilt doen) als opa het niet wil. Als je geduldig wacht zal het huis de komende jaren waarschijnlijk toch wel op de markt komen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:10

Honesty

kattenneus!

[...]

Mijn vader heeft 2 broers, die hebben geen interesse in het huis maar ik weet dat ik daar rekening mee moet houden. Overigens is het huis van mijn opa vervallen en een klushuis is nog zacht uitgedrukt dus huren is voor mij geen optie.

Het gaat mij inderdaad om geen 'concurrentie' van andere bieders. Niet om de laagste prijs te betalen maar het is gewoon heel lastig om aan een huis te komen. Tegenwoordig als je boven de vraagprijs een bod uitbrengt dan heb je nog 50 andere kopers om rekening mee te houden. |:(
Dit nuanceert weer een heleboel gelukkig, als je een marktconforme prijs wil betalen en je vader en zijn broers leven op goede voet met elkaar en opa dan zie ik geen problemen. Huis verkopen is ook gunnen en als jij het huis wil hebben is er weinig kans dat opa het aan een vreemde verkoopt. Dan lijkt me de sfeer in de familie een groter probleem dan het huis an sigh.

Zolang opa niet wil verkopen is zijn wens denk ik het belangrijkrijkste punt. Mijn moeder heeft ongebruikt een paar jaar een scootmobiel voor de deur gehad en mijn schoonmoeder een auto. Maar voor hun het idee dat het goed komt is belangrijker dan geld. Sterker nog voor 50 euro in dat geval leeft iemand niet in angst.

Mijn tip zou zijn probeer er met opa over te praten en alleen de toezegging is al voldoende om jou gerust te stellen en zolang de toon tegen opa niet zoals in je eerste post is moet je er uitkomen. Onderhands een huis kopen als je al een goede relatie hebt met de verkoper is juist heel makkelijk ook omdat je dan kan denken over constructies die het fiscaal aantrekkelijker maken.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ook al hebben ze geen interesse in het huis, wees vooral open naar ze toe over de plannen. De familieruzies waarvoor gewaarschuwd wordt komen in het algemeen niet zozeer doordat er 'iets' geregeld is, maar vooral doordat soms onduidelijk is wat geregeld is en hoe het geregeld is. In dit kader moet ik denken aan een ander topic dat hier loopt, over vruchtgebruik van de woning van opa waarna een van de tantes de woning heeft overgenomen. Er is een hoop onduidelijkheid en mede daardoor ook een hoop argwaan. Dat moet je zien te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:47

snmght

imho dan he

Hier is al eens een liedje over geschreven!

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Pagina: 1 2 Laatste