Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equastro
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-05 11:33
Hi,

Ik heb recent een nieuwe woning gekocht en wil wat betreft de verlichting gelijk zoveel mogelijk slim maken. Ik heb al de nodige Philips Hue peertjes gekocht, maar wil toch ook wel graag een aantal lampen kopen die bestaan uit een armatuur met geintegreerde LEDs. Vind ik simpelweg vaak iets mooier.

Zie bijvoorbeeld lamp 1 of lamp 2 of lamp 3.

Mijn vraag is wat de mogelijke opties zijn om deze lampen slim aan te sturen met behoud van zoveel mogelijk functionaliteiten. (Lampen met geintegreerde LED's lijken nog echt totaal niet 'home automation compatible' te verkrijgen zijn.)

Even wat meer info:

Het zal dus gaan om lampen waar een LED strip in zit (correct me if i'm wrong). Nu worden deze vaak aangeboden in een aantal versies; wel/niet dimbaar en wel/niet CCT. Om zo flexibel mogelijk te zijn, gaat mijn voorkeur uit naar lampen die dimbaar zijn en van kleurtemperatuur kunnen wisselen. Vaak worden die met een 'simpel' afstandbedieninkje geleverd (zie bijvoorbeeld voorbeeldplaatjes van lamp 1 of lamp 3). Maar ik wil straks niet tig verschillende afstandbedieningen moeten gebruiken. Graag zou ik in de toekomst e.e.a.willen automatiseren. Ik overweeg dan ook een Homey aan te schaffen om bepaalde routines/scenes te maken (en in de toekomst dat uit te breiden met sensoren e.d.). For the time being doe ik het nog even met de Hue app (en hue dimmer switch v2).

Mag ik er vanuit gaan dat veel van deze lampen waarschijnlijk werken met 12 of 24V led strips? (In de specificaties van deze lampen wordt vaak aangegeven op 110V of 220-240V te werken, maar ik neem aan dat daar nog een trafo tussen zit?)

En als het antwoord ja is, is het dan waarschijnlijk een kwestie van 'simpelweg' de huidige controller in de lamp opsporen en vervangen door iets zoals deze?

Ik las op een soortgelijk topic dat er nog wel wat haken en ogen aan kunnen kleven (bv. een 'stroomsturing' o.i.d.).

Voor alle duidelijkheid; ik ben dus op zoek naar een slimme oplossing die niet alleen de lamp aan/uit zet (daarvoor zijn er wel van die zigbee [of z-wave e.d.] inbouwschakelaars te vinden). Maar liefst ben ik op zoek naar een oplossing die ook de mogelijkheid voor dimmen en veranderen kleurtemperatuur behoudt, regelbaar via de Hue app, of Homey, in plaats van de bijgeleverde RF afstandbedieningen (andere 'simpele' of gebruiksvriendelijke alternatieven ook welkom; ik ga niet sleutelen met een raspberry pi, domoticz e.d.).

Is het dan een kwestie van pielen met controller in de lamp, of zijn er ook andere opties die wellicht eenvoudiger of minder omslachtig zijn? Bestaan er wellicht handige apparaatjes die de signalen van de bijgeleverde afstandbedieninkjes eenvoudig kunnen 'leren' en deze weer naar een zigbee/z-wave/433/e.d. signaal kunnen vertalen zodat die dan weer door Homey of de Hue hub gebruikt kunnen worden en deze de lampen aan kan sturen?

Voor ik overga tot aanschaf van een aantal van dit soort lampen, hoor ik daarom het liefst waar ik vantevoren op kan (of moet) letten om e.e.a. werkend te krijgen en welke slimme oplossingen of workarounds de meeste kans van slagen hebben. Liefst zo eenvoudig mogelijk, ik wil best een beetje experimenteren, maar ik ben verre van een hardcore elektrotechnicus of programmeur.

Ideeen en antwoorden van harte welkom! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32

SA007

Moderator Tweaking
Gezien de grote hoeveelheden in soorten ledstrip kan je er niet zomaar vanuit gaan dat er een 12v ledstrip in zit, het is wel heel erg waarschijnlijk.

Ik zou het een 80-90% kans geven dat zo'n lamp een standaard 12V ledstrip erin heeft, maar er worden best afwijkende soorten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Equastro schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 01:14:
Mag ik er vanuit gaan dat veel van deze lampen waarschijnlijk werken met 12 of 24V led strips? (In de specificaties van deze lampen wordt vaak aangegeven op 110V of 220-240V te werken, maar ik neem aan dat daar nog een trafo tussen zit?)
Waarschijnlijk, maar de uitzonderingen zullen de regel bevestigen. Ofwel, je weet het als zeker als je de lamp hebt.
En als het antwoord ja is, is het dan waarschijnlijk een kwestie van 'simpelweg' de huidige controller in de lamp opsporen en vervangen door iets zoals deze?
Als de voeding los is van de controller wel, anders zal je ook een nieuwe voeding moeten kopen.
Ik las op een soortgelijk topic dat er nog wel wat haken en ogen aan kunnen kleven (bv. een 'stroomsturing' o.i.d.).
Ze houden zich niet echt aan standaarden ofzo, dus als dat is wat ze kunnen krijgen zullen ze het gebruiken. Maar gezien de vormen van de gelinkte lampen is de kans op standaard, spanningsgestuurde, ledstirp erg groot.
Is het dan een kwestie van pielen met controller in de lamp, of zijn er ook andere opties die wellicht eenvoudiger of minder omslachtig zijn? Bestaan er wellicht handige apparaatjes die de signalen van de bijgeleverde afstandbedieninkjes eenvoudig kunnen 'leren' en deze weer naar een zigbee/z-wave/433/e.d. signaal kunnen vertalen zodat die dan weer door Homey of de Hue hub gebruikt kunnen worden en deze de lampen aan kan sturen?
Denk dat vervangen van de controller, als het mogelijk is, het meest wenselijk is. Ja, er zijn 433 zender maar niet die het omzetten naar Zigbee. Naast dat die standaard afstandsbedieningen geen enkele feedback geven (staat hij aan? Wat is het dim niveau) hebben ze ook geen beveiliging wat in de praktijk ook neer komt op makkelijker te storen.

Een extra ding om rekening mee te houden is dat ze zelden kwaliteitsledstrip gebruiken. Dus lage CRI, niet meest efficiënte en bijvoorbeeld de eerste "CCT" lamp die je linkt gaat tussen 2700k en 5000k, dat zou ik eerste omschrijven als van normaal naar ijskoud. Dus wil je er echt wat moois van maken kan je beter ook de ledstrip vervangen. Maarja, hoe makkelijk het vervangen van de controller of de strip is kan je pas zeggen als je de lamp hebt eigenlijk.